A-423-1/1997

T/4834/2.

V É L E M É N Y

az Egészségbiztosítási Alap

1997. évi pótköltségvetési törvényjavaslatáról

Az ellenõrzés végrehajtásáért felelõs:

az Állami Számvevõszék Vagyonellenõrzési

Igazgatósága

Halász Gejza igazgató

Az ellenõrzést vezette és a véleményt

készítette:

dr. Csépán Magdolna osztályvezetõ fõtanácsos

Az ellenõrzésben részt vettek:

Balla Józsefné számvevõ tanácsos

dr. Fónyad Erzsébet számvevõ tanácsos

Hajagos Józsefné számvevõ tanácsos

Molnár Istvánné számvevõ tanácsos

Szarka Péterné számvevõ

TARTALOMJEGYZéK

BEVEZETÉS 5

öSSZEGZõ MEGáLLAPíTáSOK, JAVASLATOK 7

1. Összegzõ megállapítások 7

2. Javaslatok 7

RéSZLETES MEGáLLAPíTáSOK 9

1. A törvényjavaslat normaszövegéhez 9

1.1. Az 1. §-hoz 9

1.2. A 2. §-hoz 9

1.3. A 3. §-hoz 9

1.4. A 4. §-hoz 9

1.5. Az 5. §-hoz 10

1.6. A 6. §-hoz 10

1.7. A 7. és 8. §-okhoz 10

1.8. A 9. §-hoz 11

2. A törvényjavaslat számszerû elõirányzatai 11

2.1. Az Egészségbiztosítási Alap 1997. évi bevételeinek (várható és

tervezett) alakulása 11

2.2. Az Egészségbiztosítási Alap kiadásainak várható alakulása13

BEVEZETÉS

Az államháztartásról szóló 1992. évi LXXXIV. törvény

(Áht.) 1997. január 1-tõl érvényes 86/C. §.-a értelmében a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjai pótköltségvetési

törvényjavaslatát akkor kell elkészíteni, ha a biztosítási

alap(ok) várható éves egyenlege legalább az eredeti kiadási

fõösszeg 1 %-ával kedvezõtlenebb az elõirányzott egyenlegnél.

E helyzet várható kialakulása esetén a társadalombiztosítási

önkormányzatoknak el kell készíteni a pótköltségvetés

tervezetét és meg kell küldeni a Kormánynak.

Az Országgyûléshez való benyújtásra a költségvetés

elõterjesztésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ami

szerint az Állami Számvevõszéknek a pótköltségvetésrõl is

véleményt kell alkotni.

Az Egészségbiztosítási Alap 1997. évi költségvetését

az 1996. évi CXXV. törvény 521.081 millió forintos bevételi és

524.927 millió forintos kiadási fõösszeggel, 3.846 millió

forintos hiánnyal hagyta jóvá. Már az év elsõ felében

nyilvánvaló volt, hogy ez a viszonylagos egyensúlyi állapot

nem fog teljesülni, a bevételek idõarányosan nem folytak be,

ugyanakkor egyes ellátási kiadásoknál a vártnál dinamikusabb

növekedés mutatkozott. A pótköltségvetés készítésének

törvényben elõírt feltételei az Egészségbiztosítási Alapnál

már 1997. májusában egyértelmûen fennálltak.

Meg kell említeni, hogy az Állami Számvevõszék a

társadalombiztosítási alapok 1997. évi költségvetéséhez adott

(T/3211/2. számú) véleményében már valószínûsítette az

Egészségbiztosítási Alap nagymértékû hiányának bekövetkezését.

Különösen a bevételi oldal, azon belül is az egészségügyi

hozzájárulás tervezését és teljesítését tartotta

megalapozatlannak.

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat 1997. augusztus 27-

i közgyûlésén fogadta el a pótköltségvetés "önkormányzati"

változatát és azt a Kormánynak és az Állami Számvevõszéknek

is megküldte.

A Kormány által benyújtott T/4834.. számú

törvényjavaslat szeptember 15-én jutott el az Állami

Számvevõszékhez, annak áttanulmányozását, elemzését csak ezt

követõen lehetett elvégezni.

Az Egészségbiztosítási Alap pótköltségvetésére

készített kormányzati javaslat több, lényeges ponton tér el az

Önkormányzat által jóváhagyott változattól. (Az eredeti

elõirányzatokat, a Kormány, valamint az Önkormányzat

pótköltségvetési variánsát az 1. sz. melléklet táblázata

ismerteti.)

Az Áht. szerint az Országgyûlést tájékoztatni kell az

önkormányzati javaslatról és az eltérések okairól. A

beterjesztett törvényjavaslat mellé csatolták a

pótköltségvetés önkormányzati változatát, annak indoklásával

együtt. Az eltérések okait azonban nem indokolták, a hiány

összegére csak annyi szerepel a törvényjavaslat álalános

indoklásában, hogy "az ( 47.790 millió forint) meghaladja az

államháztartási szinten kezelhetõ nagyságot".

A törvénytervezet csak az Egészségbiztosítási Alap

pénzügyi pozíciójának változását ismerteti, az ebbõl eredõen a

megosztott járulékbevételek miatt a Nyugdíjbiztosítási Alapnál

bekövetkezõ változások számszerû hatásait (tájékoztató

jelleggel) célszerû lett volna bemutatni. Csak az általános

indoklás jelzi, hogy a Nyugdíjbiztosítási Alapnál a tervezett

(9.686 millió forintos) hiány helyett kismértékû bevételi

többlettel lehet számolni, így ott pótköltségvetésre nincs

szükség.

Az Állami Számvevõszék a vélemény összeállításánál

elsõdlegesen a törvényjavaslat normaszövegének vizsgálatára, a

számszerû elõirányzatok elemzésére, minõsítésére, illetõleg

az önkormányzati változattal való összehasonlításból adódó

következtetések ismertetésére törekedett.

összegzõ megállapítások, javaslatok

összegzõ megállapítások

A Kormány által elõterjesztett T/4834.. sz.

pótköltségvetési javaslat az Egészségbiztosítási Alap 1996.

évi CXXV. költségvetési törvénnyel elfogadott 3.846 millió

forintos hiányát - a bevételi elõirányzatok teljesülésének

elmaradása, illetve a kiadások tervezettet meghaladó mértékû

növekedése miatt - 30.151 millió forintra emeli fel. Ez 17.639

millió forinttal kevesebb az Egészségbiztosítási Önkormányzat

pótköltségvetési változatáénál. Az eltérések a bevételi

oldalon jelentõsebbek, a Kormány ugyanis 12.675 millió

forinttal több bevétellel számol az Egészségbiztositási

Önkormányzat javaslatához képest. A kiadásoknál a Kormány

4.964 millió forinttal alacsonyabb összeget valószínûsít.

Az Állami Számvevõszék a törvényjavaslatot és annak

háttérdokumentumait áttanulmányozva, az eredeti 1997. évi

költségvetési véleményében foglaltak alapján, az év során

bekövetkezett folyamatok és az idõarányos pénzforgalmi adatok

ismeretében úgy látja, hogy az eddigi tervezési gondok

ismételten felmerülnek.

A munkáltatói járulék bevételeken kívül szinte

mindegyik bevételi tétel felültervezett. Különösen az

egészségügyi hozzájárulás 79,3 milliárd forintos összege nem

tekinthetõ megalapozott elõirányzatnak. Túlzott várakozásokat

fûznek a behajtási-ellenõrzési tevékenység eredményességéhez.

A megtehetõ intézkedésekre már igen kevés idõ áll

rendelkezésre.

A kiadási oldalon - különösen a

gyógyszertámogatásoknál -is reálisan túllépésre kell

számítani.

Mindezek miatt az Állami Számvevõszék a tervezettnél

jóval magasabb összegû (az önkormányzati változathoz közel

álló) hiány bekövetkezését valószínûsíti.

A törvényjavaslat normaszövegének "sajátossága", hogy

az egyes paragrafusok csak (kisebb) részben kapcsolódnak a

pótköltségvetéshez, a változtatások zöme az idõközbeni

események, szándékok törvényi hátterének megteremtését

célozza. Ily módon "összekeveredik" a pótköltségvetési

törvényjavaslat készítésének kötelezettsége és a költségvetési

törvény módosításának szándéka, holott különbözõ célú

változtatásokról van szó. Ez nem helyes gyakorlat.

javaslatok

Az Országgyûlésnek, hogy:

-A törvényjavaslat 1. §-a számadatainak helyesbítése

történjen meg.

-A különkeretes gyógyszerek támogatási rendszerének

törvényi szabályozását megelõzõen kérje fel a Népjóléti

Minisztériumot és az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat,

hogy számoljon be a külön keret kialakulásának okairól, az e

téren végzett ellenõrzések fõbb megállapításairól, a rendszer

mûködtetésének szakmai indokoltságáról, szabályozási

követelményeirõl. Ebben mûködjenek közre - szakértõi szinten -

a Magyar Orvosi Kamara, a Magyar Gyógyszerész Kamara, az

érintett szakmai kollégiumok, országos intézetek, valamint az

Állami Számvevõszék is.

-Az Egészségbiztosítási Alap hiányát korrigálni kell a

behajtás ösztönzése címén kifizetni tervezett összegnek az 500

millió forintos elõirányzathoz viszonyított többletével (ami

a számítások szerint 222 millió forint), a Világbanki kölcsön

igénybevételével kapcsolatban 1997-ben felmerülõ valós

kiadások összegével, valamint a Wesselényi utcai székház

vásárlásának 429 millió forintos ÁFA kiadásának összegével.

-Az Állami Számvevõszék véleménye és az

Egészségbiztosítási Önkormányzat döntése figyelembevételével a

Kormány javaslatánál alacsonyabb összegben határozza meg az

egészségügyi hozzájárulásból származó bevételt és mérlegelje

az egyéb bevételi tételek mérséklésének lehetõségét is. Ez

értelemszerûen együtt jár a hiány mértékének növelésével.

-A mûködési költségvetés elõirányzata emelkedjen a

behajtás ösztönzése, a Világbanki kölcsön és a Wesselényi

utcai székház ÁFA kiadási tételeivel.

-A különkeretes gyógyszerek támogatási rendszerének

törvényi szabályozása helyett - amennyiben az indokolt - tegye

lehetõvé az 1996. évi CXXV. törvény 11. §-ában szereplõ

elõirányzatok túllépését (a tényleges kiadások mértékéig).

A Kormánynak, hogy:

-tájékozató jelleggel mutassa be az Országgyûlésnek a

Nyugdíjbiztosítási Alap, illetõleg a Társadalombiztosítási

alrendszer pénzügyi helyzetének 1997. évi várható alakulását

és indokolja meg az Egészségbiztosítási Önkormányzat

pótköltségvetési javaslatától való eltérések okait.

részletes megállapítások

A törvényjavaslat normaszövegéhez

Az 1. §-hoz

Az Egészségbiztosítási Alap módosított bevételi és kiadási

fõösszege 200 millió forinttal kevesebb az 1. számú mellékletben

szereplõ (a számszaki ellenõrzés után helyesnek bizonyult)

összegeknél.

A 2. §-hoz

A költségvetés adattartalmának változásait átvezetik az

1996. évi CXXV. törvény megfelelõ mellékletein (az E. Alap

költségvetési mérlegén, a gyógyító-megelõzõ egészségügyi ellátások

kiadásainak tábláján, az E. Alap mûködési költségvetésén és az Alap

által folyósított ellátásokat is feltüntetõ táblán). Az egyes

elõirányzatok módosulásának lényegét a vélemény a 2. pontban

részletezi.

A 3. §-hoz

Az eredeti költségvetés "kórház-átalakítás végkielégítése"

címen 2000 millió forintot tartalmazott. Most a konkrét számot a

normaszöveg elhagyja. A 7. sz. mellékletben 1000 millió forintos

elõirányzat szerepel.

Az év kilenc hónapjára eddig mindössze 161,4 millió

forintot fizettek ki. Az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár csak a megfelelõen dokumentált igényeket elégíti ki

(a tényleges létszámcsökkenés által indokoltat). A várható

összeget nem lehet pontosan becsülni. Ezért teszi lehetõvé a

3. §. az elõirányzat esetleges túllépését, amire azonban

valószínûleg nem fog sor kerülni.

A 4. §-hoz

Az 1996. évi CXXV. törvény 11. §. helyébe lépõ új

rendelkezések értelmében a jövõben egységes elõirányzatként kell

értelmezni a törvény 6. számú melléklete gyógyszer-támogatási

elõirányzatát, ami az eredetileg 85,4 milliárd forintról 92 milliárd

forintra növekszik. A szám magában foglalja a vérzékenység

kezelésének eddig külön soron szereplõ 1,3 milliárd forintos

elõirányzatát is.

A szabályozás során - a törvényjavaslat indoklása szerint -

rendezni kívánják az u.n. külön keretes gyógyszer-támogatási

rendszer "hiányzó" törvényi alapjait, a "különleges" elbírálás alá

esõ gyógyszer kört teljes egészében a gyógyszer-elõirányzat

részeként kezelve.

Az Önkormányzat változata emellett a külön keret

Tsszegét is számszerûsíti, azt 6.566 millió forintban

határozza meg.

Az Állami Számvevõszék elviekben éppúgy nem vitatja

(nem vitathatja) e gyógyszerek körének létjogosultságát, mint

ahogyan a jelenlegi ellentmondásos, sõt súlyos visszásságokkal

terhes - kialakult - gyakorlat rendezésére irányuló szándék

indokoltságát sem.

Az e témakörben, a társadalombiztosítási alapok 1996.

évi zárszámadása ellenõrzése keretében tett megállapítások

alapján azonban úgy látja, hogy a jelenlegi helyzetben nem

helyes a döntéshozók elé szakmailag elõkészítetlen,

megalapozatlan javaslatot tenni. A külön keret törvényi

legalizálása az ügy mögött meghúzódó valós problémákat nem

hozza felszínre és nem is oldja meg (melyeket a 2. sz.

melléklet foglal össze röviden).Ezek ismerete nélkül felelõs

döntést hozni nem lehet.

Az 5. §-hoz

A megnövekedett külföldi gyógykezelések költségeinek

alakulását követve az eddigi 420 millió forintos elõirányzat

480 millió forintra emelkedik.

A 6. §-hoz

Az adóigazgatás rendjérõl szóló 1990. évi XCI.

törvény 32. §-ában megfogalmazottak végrehajtására az APEH és

az OEP között 1997. június 30-án megállapodás jött létre az

adózó által visszaigényelt ÁFA és támogatási igényekbõl a

társadalombiztosítási tartozás visszatartására és annak

átutalására.

Az így befolyó összegre (azokat behajtási

tevékenységbõl származónak tekintve) is kiterjesztik az OEP-

nél már harmadik éve mûködõ érdekeltségi rendszert. Az

összegek nagyságát 1997-re az Egészségbiztosítási Alapnál

3000, a Nyugdíjbiztosítási Alapnál 4500 millió forintra

becsülték, aminek együttesen számított 2 %-a 150 millió

forint. Ennek fele illetné az OEP, fele pedig az APEH szerveit

- ösztönzés címén. A javasolt szabályozás értelmében a 75-75

millió forintos keretösszeg az elért bevételek arányában

túlléphetõ lenne.

Ugyanitt új elõirányzatként jelenik meg az

Egészségbiztosítási Alap mûködési költségvetésében (a

központosított elõirányzatok között) a családi pótlék

ellenõrzése címén 100 millió forint. Ezt a feladatot is

közösen végezné az OEP és az APEH, amiért is az adóhatóságot

15 millió forint illetné meg az elõbbi összegbõl.

Az ÁSZ az 1996. évi zárszámadási ellenõrzés

keretében az Egészségbiztosítási Alap által folyósított

ellátások vizsgálatánál azt tapasztalta, hogy a családi

pótlékra való jogosultság (élet- és jövedelmi helyzetek)

ellenõrzésére az egészségbiztosítás szervei nem képesek, a

feladat igen sok többlettel jár, de annak csak formálisan

képesek eleget tenni.

A 7. és 8. §-okhoz

A módosuló behajtási-ellenõrzési ösztönzési

rendszerrel összefüggésben változtatni szükséges a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól szóló 1992. évi

LXXXIV. törvény (A.T.) idevágó elõírásait is.

Az AT. 5/A §. (1) bekezdés a.) pontjának

normaszövegébõl hiányzik a "befolyó" szó.

Továbbra is ellentmondás van az A.T. és az 1996. évi

CXXV. - költségvetési -törvény (K.T.) azon elõírásai között,

hogy az elõbbi a behajtás-ellenõrzés ösztönzésére szolgáló

keretösszegeket "legfeljebb az éves költségvetésben

meghatározott összegig" engedi meg felhasználni, ami

- az OEP behajtási tevékenységénél 500 millió forint,

- az OEP-APEH behajtási tevékenységénél 150 millió

forint,

- az Országos Nyugdíjbiztositási Fõigazgatóság (ONYF)

ellenõrzési tevékenységénél

(amiben újabb elképzelések szerint az OEP és az

APEH ellenõrei is részt vennének)

50 millió forint

Ezzel szemben a K.T. megengedi a fenti elõirányzatok

túllépését a tényleges bevételek arányában. Ilymódon a

pótköltségvetésben (6. sz. melléklet 2 cím 1 alcím kiadási

elõirányzata) megnövelt behajtási összeg

az Egészségbiztosítási Alapnál 16.000

millió forint

a Nyugdíjbiztosítási Alapnál 20.100 millió

forint

----------------------------------------------

------------------------------

együttesen 36.100 millió

forint

Ennek az ösztönzésre fordítható 2 %-a a mûködési

költségvetésben tervezett 500 millió forinttal szemben 722

millió forint, aminek következtében az Egészségbiztosítási

Alap hiánya "helybõl" 222 millió forinttal lesz több.

A 9. §-hoz

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.

törvény 105/C. §. értelmében az egészségbiztosítási pénztár a

járulékfizetésre kötelezettek folyószámlájának augusztus 31-i

egyenlegérõl október 31-ig értesítést küld. Ez a határidõ 1997-

ben (az ez évi jogszabályváltozások és törvényi haladékok

miatt) november 30-ára és 1998. január 31-ére változna.

Emiatt az eltéréseket az év végéig (a számviteli törvény

szabályai szerint) nem lehet majd rendezni és reálisan

utólagos helyesbítések sokaságára kell számítani.

A törvényjavaslat számszerû elõirányzatai

Az Egészségbiztosítási Alap 1997. évi bevételeinek

(várható és tervezett) alakulása

Az Egészségbiztosítási Alap bevételeinek eredeti

elõirányzata 521.080 millió forint volt. A Kormány által

benyújtott törvényjavaslatban ez 514.144 millió forintra

csökkenne. A 6,9 milliárd forintos csökkenés az egyes bevételi

és kiadási tételeknél a tervezettõl elmaradó, illetve azt

meghaladó teljesítéssel számol. (Az idõarányos bevételi és

kiadási adatokat a 3. sz. melléklet mutatja be.)

Legnagyobb bevételi tétel az Egészségbiztosítási Alap

esetében is a munkáltatói járulékbevételek összege, ami a

tervezet szerint (a vártnál nagyobb keresetkiáramlás miatt)

298,8 milliárd forintról 308,4 milliárd forintra nõ.

(Alapvetõen ezzel magyarázható egyébként a Nyugdíjbiztosítási

Alap egyensúlyi helyzetének kialakulása is.)

A bevételi oldal neuralgikus pontja egyértelmûen az

egészségügyi hozzájárulásból származó bevétel várható

teljesülése. Az teljesen nyilvánvaló, hogy az eredetileg

elõirányzott 97,9 milliárd forintos bevétel az év során nem

folyik be. Az elmaradás okai összetettek, amelyek közül a

legfontosabbak:

-az egészségügyi hozzájárulás nagyságának meghatározásakor

elkövetett tervezési hiba (amire az Állami Számvevõszék már a

költségvetésrõl alkotott véleményében felhívta a figyelmet),

amikor is 1997-ben 5 millió fõ után, csaknem 100 %-os bevallást és

befizetést tételeztek fel,

-az új elvonás kedvezõtlen társadalmi fogadtatása

(elutasítása),

-az Alkotmánybíróság 37/1997. (VI. 11.) sz. határozata,

-a hozzájárulás megfizetésére meghatározott körben

engedélyezett halasztás.

Az év elsõ nyolc hónapjában 40,4 milliárd forint

összegû egészségügyi hozzájárulás folyt be, ami az idõarányos

66,7 %-os teljesítéssel szemben mindössze 41,3 %-nak felel

meg. Ezt a tendenciát éves szintre kivetítve a várható bevétel

60 milliárd forint körüli összeg. Tény, hogy ha a havi

adatokat vizsgáljuk a befizetések összege fokozatosan

emelkedik, amiben nyilvánvalóan szerepet játszik a rendszer

"bejáratódása", a terhelések-befizetések tisztázása a

folyószámlán, a nem fizetõk feltárásának lehetõsége, stb.

A behajtás és ellenõrzés nagymértékû javulása (amihez

a PM irreális várakozásokat, követelményeket fûz) az év végi

befizetések ugrásszerû növekedése mellett sem várható, hogy a

pótköltségvetés szerinti 79,3 milliárd forint teljesül. A mai

ismeretek alapján még az önkormányzati változatban szereplõ 70

milliárd forint is optimista elõrejelzésnek tûnik.

Hasonlóan aggályos, hogy sikerül-e realizálni a

munkáltatók által fizetendõ táppénz-hozzájárulás 7,0 milliárd

forintra tervezett bevételi összegét. Az idõarányos adatok ezt

sem támasztják alá.

Az egyéni egészségbiztosítási járulékból számított

bevételek évek óta túltervezettek, mert

-1995-ben az 54,3 milliárd forintos elõirányzattal szemben

46,9 milliárd forint;

-1996-ban 55,2 milliárd forint helyett 50,6 milliárd

forint;

-1997-ben 70,6 milliárd forint helyett 8 hónap alatt 41,1

milliárd forint (amibõl éves szinten 61-62 milliárd forint

következik)

-folyt be.

Ennek megfelelõen a PM szerinti 67,8 milliárd

forintos bevétel elérése ismételten eltúlzottnak tûnik.

Fokozni kívánják a behajtási tevékenységbõl származó

bevételeket. Ez az Egészségbiztosítási Alap költségvetésében

13,7 milliárd forintról 16,0 milliárd forintra növekedne, ami

a két társadalombiztosítási alapnál 31 milliárd forintról 36,1

milliárd forintra történõ emelkedést jelent.

Az alapok 1996. évi zárszámadásában 38 milliárd

forintos behajtásból eredõ bevételrõl számolnak be. Ehhez

viszonyítva az új elõirányzat teljesíthetõnek tûnik (különös

tekintettel a hozzá kapcsolt ösztönzési rendszerhez fûzõdõ

apparátusi érdekekre !).

A behajtási tevékenység 1996. évre kiterjedõ átfogó

vizsgálata alapján azonban az ÁSZ számos hibát, ellentmondást

tárt fel, mert a behajtás címén kimutatott összeg

bizonyíthatóan (tömegesen) tartalmazott téves, illetve

vitatható tételeket. Az e célra bevezetett ú..n.

célelszámolási számla végsõ soron nem bizonyult alkalmasnak az

ilyen bevételek egzakt elkülönítésére.

Nem szabályozott egyértelmûen a kintlévõség, a

behajtási tevékenység jogi háttere, tartalma. Ebben az OEP-nél

mûködõ belsõ szabályozás hibái is közrejátszanak.

A behajtási cselekmények között (fõleg az

eredményességet tekintve) meghatározóvá váltak a

kötelezettségek teljesítésének átütemezése, a részletfizetés

engedélyezése, az adósokkal (nem ritkán az esedékes

járulékokra) kötött megállapodások - nem kizárva a

visszaélések lehetõségét sem. A kialakult gyakorlat

következtében a behajtási tevékenység "látványosan" javult,

mert a rendszeres járulékbevételek egy része is átterelõdött a

behajtási bevételek közé.

Mindezen anomáliák kiküszöbölésére az ÁSZ csak egy a

mainál sokkal szabályozottabb, ellenõrzöttebb és megbízható

nyilvántartási rendszer kialakítása után lát reális

lehetõséget.

A behajtási bevételek új eleme az OEP-APEH (a

vélemény 1.6. pontja szerinti) együttmûködés eredményeként

behajtandó - a két Alapnál együttesen - 7,5 milliárd forint.

Elõzetes információk szerint ebbõl eddig kb. egymilliárd

forint folyt be. E szerint erõsen kétséges, hogy az év

hátralevõ részében a várt nagyságrend teljesülni fog.

A törvényjavaslat vagyonhasznosítás címén (a hiány

mérséklése céljából) az eredeti 6.285 millió forintos

bevétellel szemben 8.200 millió forintot határozott meg. Ennek

megemelésével az önkormányzati változat nem számolt. (Az

1997. évi összes vagyonértékesítést és a tartalékok alakulását

a 4. sz. melléklet szemlélteti.)

Eddig vagyonértékesítésbõl 14,7 milliárd forint

bevételt értek el, többségében az ingyenesen kapott vagyon

eladásából. Ebbõl a még rendelkezésre álló szabad pénzeszköz

11,9 milliárd forint, vagyis a pótköltségvetés végrehajtásához

a forrás rendelkezésre áll. Az új befektetések között

számolták el a Wesselényi utcai székház vásárlása utáni ÁFÁ-t

is (429 millió forintot), ami helytelen volt, mert ez nem

része a befektetésnek, forrását a mûködési költségvetésben

kell biztosítani . Az 1996. évi pénzmaradvány fedezetet is

biztosít a dologi kiadásokat képezõ ÁFÁ-ra. Másik megoldásként

legfeljebb vagyonnal kapcsolatos kiadásként lehetne elszámolni

- ami szintén hiánynövelõ tényezõ .

Mint emlékezetes az 1996. évi pótköltségvetés a múlt

év végén 2,1 milliárd forintos vagyonértékesítést írt elõ az

Egészségbiztosítási Alap esetében. Ezt idõ hiányában már nem

lehetett végrehajtani. A PM az 1997. évi összeg emelését ennek

elmaradásával indokolta.

Az Egészségbiztosítási Alap kiadásainak várható

alakulása

A gyógyító-megelõzõ ellátások 260,2 milliárd forintos

elõirányzatát 265,9 milliárd forintra kívánják emelni.

A módosítást az tette szükségessé, hogy a

társadalombiztosítás 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996.

évi CXXV. törvény elõirányzata (mint ahogyan azt az ÁSZ akkori

véleménye is jelezte) nem biztosított fedezetet a Kormány és

az Egészségügyben Dolgozók Demokratikus Szakszervezete

közötti megállapodás szerinti bér- és dologi elõirányzat

növekedésére.

Az így számított forráshiány 11,8 milliárd forint

volt, aminek egy részét belsõ átcsoportosításokból fedezik. A

különbözetet a megemelt elõirányzat tartalmazza, amely az

idõarányos adatok alapján várhatóan elegendõ lesz.

Az elõbbi elõirányzat nem tartalmazza az

egészségügyi dolgozók egyszeri 10 ezer forintos jövedelem-

kiegészítésének fedezetét, ami összesen 2260 millió forintos

kiadásnövekedést jelent. A PM által készített

törvényjavaslatban a kiadási többletként elismert összeg az

Alap hiányát növeli, mert nem rendezi annak bevételi oldalát.

(A fedezetet úgy teremtették meg, hogy a Népjóléti

Minisztérium-fejezetben a közgyógyellátási elõirányzatból

zárolták a szükséges összeget.)

Az Egészségbiztosítási Alap ellátásai közül a

legkritikusabb tétel hosszú idõ óta a gyógyszertámogatás

elõirányzata, ami rendre alul tervezettnek bizonyul. A

költségvetési tervezés idõszakában az elõirányzatot mindig egy

"szigorító", racionalizáló intézkedési csomag reményében

fogadják el, ami azonban a végrehajtáskor részben vagy

egészében elmaradt. Az 1997. évi intézkedések sem fejtettek ki

érdemi hatást a gyógyszerkiadások alakulására.

Az eredeti költségvetésben 85,4 milliárd forintos

elõirányzat szerepelt, amit növelt a külön soron vérzékenység

kezelésére tervezett 1,3 milliárd forint. Az új elõirányzat

92 milliárd forint lenne, beleértve az utóbbi tételt is. Az

önkormányzati változat 94.3 milliárd forinttal számol.

Ha figyelembe vesszük az év eddigi (nyolc havi)

kifizetését - ami 64,2 milliárd forint volt -, változatlan

ütemmel számolva éves szinten 97-98 milliárd forintos

teljesítés valószínûsíthetõ, ami a vérzékenység kezelésére

szolgáló elõirányzattal együtt már csaknem 100 milliárd

forintot tesz ki. Ilyen megközelítésbõl mindkét változat

szerinti elõirányzat "alábecsültnek" tekinthetõ. A megtett és

az év hátralévõ részében megtehetõ intézkedéseknek már nem

lehet olyan hatása, ami az eltérést képes lenne ellensúlyozni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak kiadásai

- az egyes elõirányzatok ellentétes mozgásának eredõjeként -

lényegében a tervezett szinten maradnak.

A korhatár alatti rokkantsági és baleseti ellátások

92,0 milliárd forintos elõirányzatát 98,2 milliárd forintra

tervezik megemelni. A rendszer tervezett (és indokolt)

reformja mindeddig nem valósult meg, a kiadások dinamikus

növekedése "természetes", a társadalmi-gazdasági folyamatok is

ebbe az irányba hatnak. Az idõarányos adatok alapján az új

elõirányzat reálisnak ítélhetõ. A táppénzkiadások

elõirányzatát eredetileg 39,4 milliárd forintban határozták

meg, amit a pótköltségvetés 36,0 milliárd forintra csökkent.

Az 1975. évi II. törvény szigorító intézkedései tartósan

éreztetik hatásukat, a kiadások mérséklõdése 1997-ben is

várható.

A mûködési költségvetés eredeti 16.455 millió

forintos elõirányzata a javaslat szerint 17.935 millió

forintra emelkedne. A növekedést az elõzõ évi

pénzmaradvány(1305 millió forint), az APEH-OEP

együttmûködéssel kapcsolatos ösztönzés (75 millió forint) és a

családi pótlék ellenõrzésének ösztönzése (100 millió forint)

okozza. Nem veszik figyelembe, hogy a behajtás ösztönzésére

valójában nem 500, hanem 722 millió forintot terveznek. Nem

rendelnek elõirányzatot a világbanki program hazai kiadásaihoz

sem, holott kiadások már eddig is felmerültek és

kötelezettségvállalás is van. (Az önkormányzat ezen a címen 1

milliárd forintos kiadással számolt). A valós kiadások "nem

tervezése" a hiányt fedi el, ez nem helyes megoldás.

A vagyongazdálkodás kiadásait változatlanul 6 millió

forintra tervezik, bár már egyértelmû az elõirányzat

túlteljesülése. Az 1-8. havi teljesítés már 12 millió forint,

a Postabanknak nyújtott viszontgarancia III. negyedévi

kamatterhe 27 millió forint. További jelentõs kiadást

eredményezhet, ha végrehajtják a Club Aliga Rt. apportálását,

ami után ÁFA fizetési kötelezettség áll fenn.

Budapest, 1997. október " "

Dr. Nyikos László

Sándor István

alelnök

alelnök

Eleje Honlap