T/4859/10..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úr

az Országgyûlés Elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése

alapján a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl

szóló 1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról szóló T/4859.. sz.

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ.

A T/4859.. sz. törvényjavaslat 14. § - ának a Cct. 16. § - ának

(3) bekezdését megállapító rendelkezésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(3) Az önkormányzat jogosult a beruházását terhelõ,

elõzetesen felszámított, de le nem vonható ÁFÁ- hoz az arányos

központi támogatásra. Amennyiben a beruházás folyamán vagy annak

befejezését követõen - bármilyen okból - az elõzetesen felszámított

ÁFA levonhatóvá válik, az ÁFA levonására való jogosultság napjától

számított nyolc munkanapon belül az önkormányzatnak intézkednie kell

az ÁFÁ- hoz tartozó arányos központi támogatásról történõ lemondásról

és felhasználás esetén ezzel egyidejûleg a visszafizetésrõl, illetve

nyolc munkanapon belõl nyilatkoznia kell arról, hogy az ÁFA - hoz

tartozó arányos központi támogatást a beruházás megvalósítására

fordítja. A jelzett határidõ elmulasztása esetén a vissza nem

fizetett vagy a beruházás megvalósításához fel nem használt összeg

után az éves költségvetési törvényben a felhasználási kötöttséggel

járó állami támogatásokra vonatkozó kamatot kell fizetni a központi

költségvetés javára."

I n d o k o l á s

A T/4859.. számú törvényjavaslat részletezi és pontosítja a cél

és címzett támogatások jogtalan felhasználásának eseteit,

körülményeit, a támogatásról való lemondás és a visszafizetés

szabályait.

Az ÁFA visszaigénylése tekintetében a javaslat szerint az ÁFA

tartalom támogatási arányát haladéktalanul vissza kell fizetni a

jogosultság napjától számított nyolc munkanapon belöl.

Tudvalévõ, hogy a több éves beruházások esetében a központi

költségvetés az inflációs hatások mérséklésére, az infláció folytán

bekövetkezõ beruházási költségek növekedésének finanszírozására nem

biztosít további forrásokat, így nagyon gyakran az önkormányzatoknak

más forrásból, elsõsorban saját bevételeikbõl kell megteremteniük a

többletkiadásokhoz szükséges forrásokat. Tekintettel az ÁFA

25% - os általános mértékére, a beruházások költségeinek 1/4

részét az ÁFA kifizetések jelentik, így a tényleges, a beruházás

megvalósításával elérhetõ értéknövekedést csupán a támogatások 75%-

ának felhasználásával lehet és - a pályázatban foglaltaknak

megfelelõen - kell megvalósítani.

A központi költségvetés - a törvény mellékletében

meghatározott arányban - a beruházás ÁFA tartalmához a beruházás

egészéhez biztosított arányban járul hozzá.

A javaslat szerint, amennyiben az önkormányzat bármely okból

jogosulttá válik az ÁFA levonására, annak a központi költségvetésbõl

biztosított arányos részét vissza kell fizetnie a központi

költségvetés számára.

A javasolt módosítás a visszafizetési kötelezettség mellett

alternatívát biztosít az önkormányzatnak arra, hogy a visszafizetés

helyett a visszafizetendõ arányos ÁFA összeget a beruházás

megvalósítására és befejezésére fordíthathassák.

Ez az egyetlen lehetõség, hogy az önkormányzatok az inflációs

hatásokat mérsékelhessék, s saját bevételeik mellett a visszafizetés

helyett felhasználásra kerülõ ÁFÁ-t a beruházás megvalósítására

fordíthassák. Természetesen az önkormányzatot ebben az esetben is

terheli nyilatkozattételi kötelezettség, így az ÁFA sorsa, annak

felhasználása nyomon követhetõvé válik, felhasználásának igazolására

pedig az általános szabályok szerint van lehetõség. Az ÁFA helyi

felhasználásának lehetõsége megrövidítheti a beruházás

megvalósításának határidejét is, így tovább mérsékelheti az infláció

teremtette nehézséget.

A fent vázolt szabályozás a következõ években elõsegítheti az

önkormányzatok beruházási tevékenységét, ezzel javulhat a helyi

feladatellátás lehetõsége és színvonala, minõsége is.

Budapest, 1997. október 27.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap