Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úr
az Országgyûlés Elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése
alapján a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl
szóló 1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról szóló T/4859.. sz.
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ.
A T/4859.. sz. törvényjavaslat 14. § - ának a Cct. 16. § - ának
(3) bekezdését megállapító rendelkezésének helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(3) Az önkormányzat jogosult a beruházását terhelõ,
elõzetesen felszámított, de le nem vonható ÁFÁ- hoz az arányos
központi támogatásra. Amennyiben a beruházás folyamán vagy annak
befejezését követõen - bármilyen okból - az elõzetesen felszámított
ÁFA levonhatóvá válik, az ÁFA levonására való jogosultság napjától
számított nyolc munkanapon belül az önkormányzatnak intézkednie kell
az ÁFÁ- hoz tartozó arányos központi támogatásról történõ lemondásról
és felhasználás esetén ezzel egyidejûleg a visszafizetésrõl, illetve
nyolc munkanapon belõl nyilatkoznia kell arról, hogy az ÁFA - hoz
tartozó arányos központi támogatást a beruházás megvalósítására
fordítja. A jelzett határidõ elmulasztása esetén a vissza nem
fizetett vagy a beruházás megvalósításához fel nem használt összeg
után az éves költségvetési törvényben a felhasználási kötöttséggel
járó állami támogatásokra vonatkozó kamatot kell fizetni a központi
költségvetés javára."
I n d o k o l á s
A T/4859.. számú törvényjavaslat részletezi és pontosítja a cél
és címzett támogatások jogtalan felhasználásának eseteit,
körülményeit, a támogatásról való lemondás és a visszafizetés
szabályait.
Az ÁFA visszaigénylése tekintetében a javaslat szerint az ÁFA
tartalom támogatási arányát haladéktalanul vissza kell fizetni a
jogosultság napjától számított nyolc munkanapon belöl.
Tudvalévõ, hogy a több éves beruházások esetében a központi
költségvetés az inflációs hatások mérséklésére, az infláció folytán
bekövetkezõ beruházási költségek növekedésének finanszírozására nem
biztosít további forrásokat, így nagyon gyakran az önkormányzatoknak
más forrásból, elsõsorban saját bevételeikbõl kell megteremteniük a
többletkiadásokhoz szükséges forrásokat. Tekintettel az ÁFA
25% - os általános mértékére, a beruházások költségeinek 1/4
részét az ÁFA kifizetések jelentik, így a tényleges, a beruházás
megvalósításával elérhetõ értéknövekedést csupán a támogatások 75%-
ának felhasználásával lehet és - a pályázatban foglaltaknak
megfelelõen - kell megvalósítani.
A központi költségvetés - a törvény mellékletében
meghatározott arányban - a beruházás ÁFA tartalmához a beruházás
egészéhez biztosított arányban járul hozzá.
A javaslat szerint, amennyiben az önkormányzat bármely okból
jogosulttá válik az ÁFA levonására, annak a központi költségvetésbõl
biztosított arányos részét vissza kell fizetnie a központi
költségvetés számára.
A javasolt módosítás a visszafizetési kötelezettség mellett
alternatívát biztosít az önkormányzatnak arra, hogy a visszafizetés
helyett a visszafizetendõ arányos ÁFA összeget a beruházás
megvalósítására és befejezésére fordíthathassák.
Ez az egyetlen lehetõség, hogy az önkormányzatok az inflációs
hatásokat mérsékelhessék, s saját bevételeik mellett a visszafizetés
helyett felhasználásra kerülõ ÁFÁ-t a beruházás megvalósítására
fordíthassák. Természetesen az önkormányzatot ebben az esetben is
terheli nyilatkozattételi kötelezettség, így az ÁFA sorsa, annak
felhasználása nyomon követhetõvé válik, felhasználásának igazolására
pedig az általános szabályok szerint van lehetõség. Az ÁFA helyi
felhasználásának lehetõsége megrövidítheti a beruházás
megvalósításának határidejét is, így tovább mérsékelheti az infláció
teremtette nehézséget.
A fent vázolt szabályozás a következõ években elõsegítheti az
önkormányzatok beruházási tevékenységét, ezzel javulhat a helyi
feladatellátás lehetõsége és színvonala, minõsége is.
Budapest, 1997. október 27.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
Eleje Honlap