Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnöke
részére
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. §-ának (1) bekezdése, valamint 102. §-ának
(1) bekezdése alapján a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási
rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról szóló
T/4859.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 1. §-a az alábbiak szerint módosul:
"A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl
szóló, többször módosított 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban:
Cct.) (1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,
valamint a §) 1. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:
(1) Az önkormányzatok címzett támogatást igényelhetnek - a
céltámogatási körben nem támogatható - vízgazdálkodási, egészségügyi,
szociális, közoktatási és kulturális önkormányzati [térségi, vagy
jogszabály által elfogadott országos, illetve törvényben meghatározott
fõvárosi, megyei szakmai fejlesztési programba foglalt önkormányzati]
feladatok ellátását szolgáló[, kiemelt fontosságú, 200 millió forint
feletti beruházási összköltségû önkormányzati] beruházások
megvalósítására.
(4) A helyi önkormányzat által benyújtott címzett támogatási
igény összegét a törvényjavaslatnak az Országgyûléshez történõ
benyújtása elõtt - a rendelkezésre álló elõirányzat mértékétõl függõen
- a Belügyminisztérium és a szakminisztérium kezdeményezésére az
önkormányzat [módosítja] módosíthatja. Egyebekben az igénybejelentés
nem módosítható."
I n d o k o l á s
A jelenlegi szabályok szerint a helyi önkormányzatok címzett
támogatást igényelhetnek a kiemelt fontosságú - a céltámogatási körben
nem támogatható - vízgazdálkodási, egészségügyi, szociális, oktatási
és kulturális önkormányzati feladatok ellátását szolgáló beruházások
megvalósítására.
Ezt a feltételrendszert a törvényjavaslat további,
meglehetõsen szigorú - elsõsorban a kistelepülési önkormányzatok
szempontjából rendkívül hátrányos - feltételekkel kívánja bõvíteni,
amely lényegében a címzett támogatások alkalmazási körének nagymértékû
szûkítését eredményezné.
Egyes bevezetni kívánt feltételek különösen méltánytalannak
és diszkriminatívnak tûnnek. Kiváltképpen azok, amelyek esetében -
valójában az Országgyûlés jogkörét csorbítva - a törvényjavaslat a
Kormánynak (az országos fejlesztési program tekintetében, figyelemmel
a törvényjavaslat 18. §-ára), vagy a középszintnek (megyei, fõvárosi
fejlesztési programok) óhajt lényegében a feltételek szabad vagy akár
önkényes megformálására is jelentõs jogosítványokat adni.
A törvényjavaslat e §-ában foglalt kiegészítés véleményem
szerint jelentõs mértékben sérti az önkormányzatiság eszmekörét,
mivelhogy a mai megfogalmazás ("módosítja") a minisztériumi szintû
kezdeményezést lényegében az önkormányzatra kötelezõ döntési
tartalommal ruházza fel. Erre tekintettel javaslatom enyhít a
megfogalmazáson, s az önkormányzatisággal konform szóhasználatot
("módosíthatja") alkalmaz.
Budapest, 1997. november 7.
..................................
Demeter Ervin
országgyûlési képviselõ
(MDF)
Eleje Honlap