T/4890/86..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat 2. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:

/Közhasznú szervezetté minõsíthetõ a Magyarországon nyílvántar-

tásba vett/

"a) társadalmi szervezet, kivéve a biztosító egyesületet,

a sportolás céljából munkaviszony keretében sportolót foglalkoz-tató

szervezetet, a politikai pártot, valamint a munkáltatói és a

munkaválallási érdekképviseleti és érdekvédelmi szervezetet,"

Indokolás

Célszerû, hogy a professzionális sportot ûzõ szervezetekre a törvény

hatálya ne terjedjen ki.

2.

A törvényjavaslat 3. §-a a következõképpen módosul:

"3. § A közhasznú szervezetek feletti adóellenõrzést a köz-

hasznú szervezet székhelye szerinti illetékes adóhatóság, a

költségvetési támogatás felhasználásának ellenõrzését az Állami

Számvevõszék, a törvényességi felügyeletet pedig [- a közhasznú

társaságok kivételével -] e törvény vonatkozásában a reá egyéb-ként

irányadó szabályok szerint az ügyészség látja el.

Indokolás

Tekintettel arra, hogy a közhasznú társaságokra vonatkozó

háttérjog a gazdasági társaságokra vonatkozó törvény, a közhasznú

társaságok felett törvényességi felügyeletet a cégbíróság gyakorol.

Ebbõl kiindulva a javaslat a közhasznú társaságokat kivette az

ügyészség törvényességi felügyelete alól. Ebben az esetben azonban a

közhasznú társaságokra e törvény vonatkozásában semmilyen

törvényességi felügyelet nem vonatkozna, mivel a jelen törvény ilyen

hatáskört a cégbíróság számára nem biztosít. E törvénnyel kapcsolatos

törvényességi felügyeleti jogkört célszerû a törvény hatálya alá

tartozó minden szervezetre egységesen kiterjeszteni. Ez azt jelenti,

hogy a közhasznú társaságok feletti ügyészi törvényességi felügyelet

nem érinti a cégbíróságok más jogforrásból származó felügyeleti

jogkörét.

3.

A törvényjavaslat 5. §-a (1) bekezdésének b) pontja a

következõképpen módosul:

/A közhasznú nyilvántartásba vételhez a szervezet létesítõ ok-

iratának tartalmaznia kell, hogy a szervezet/

"b) vállalkozási tevékenységet csak közhasznú [céljainak

megvalósítása érdekében, azokat] céljait nem veszélyez-

tetve végez;"

Indokolás

Jogbizonytalanság megelõzése. A javaslat ezen rendelkezése

kétértelmû. Nem világos, hogy a közhasznú szervezet csak cél szerinti

tevékenységéhez kapcsolódó vállalkozást végezhet-e, vagy pedig cél

szerinti tevékenységétõl idegen vállalkozást is, amelynek eredményét

azonban közhasznú céljára kell fordítania. Utóbbit az 5. § (1) bek. c)

pontja errõl kimondja, ezért ennek ismétlése felesleges. A közhasznú

szervezet vállalkozási tevékenységének jelentõs korlátozása ellentétes

lenne a javaslat céljával, hiszen az csökkentené a szervezetek

forrásait. Következésképpen a rendelkezést oly módon kell

egyértelmûsíteni, hogy az lehetõvé tegye a cél szerinti tevékenységhez

nem kapcsolódó vállalkozást is, amelyet természetesen csak a javaslat

következõ rendelkezésével megegyezõen lehet folytatni.

4.

A törvényjavaslat 7. §-a a következõ új (2) bekezdéssel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A közhasznú szervezet részére fizetett tagdíj a közhasz-

nú szervezet részére nyújtott támogatással, illetõleg annak lé-tesítõ

okiratában rögzített célra rendelt adománnyal azonos adójogi

elbánásban részesül."

Indokolás

Nem indokolt különbséget tenni a közhasznú szervezete részére

tagdíjként vagy támogatásként vagy adományként befizetett összeg

kedvezményezése között.

5.

A törvényjavaslat 7. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Az a közhasznú szervezet, amelynek lejárt adó-, illeték-

vagy társadalombiztosítási járulék-, valamint elkülönített ál-lami

pénzalappal szembeni tartozása (a továbbiakban: köztarto-zás) áll

fenn, ennek kiegyenlítéséig [a kedvezmények igénybevé-telére nem

jogosult] az államháztartás alrendszereibõl támoga-tásban nem

részesülhet."

Indokolás

Szövegpontosítás, tekintettel a 10. § (1) bekezdésére,

valamint a korlátozás egyértelmûvé tétele. Az utóbbi esetben arról van

szó, hogy a kedvezmények igénybevételének idõpontját a javaslat nem

határozza meg, következésképpen nem tisztázott, hogy a köztartozás

mely esetekben kizáró ok. Az állami támogatás juttatása ezzel szemben

meghatározott idõponthoz köthetõ, így indokolt ennek feltételéül

szabni a köztartozások hiányát.

6.

A törvényjavaslat 9. §-a (1) bekezdésének felvezetõ szövege a

következõképpen módosul:

"(1) A vezetõ szerv határozathozatalában nem vehet részt az

a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója (Ptk. 685. § b)

pont), [vagy] élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a

határozat alapján..."

Indokolás

Szövegpontosítás. A "hozzátartozó" gyûjtõfogalomnak a

hozzátartozóra és az élettársra egyértelmûen és egyaránt vonatkoznia

kell.

7.

A törvényjavaslat 12. §-ának (5) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(5) Ha az arra jogosult szerv a törvényes mûködés helyreál-

lítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a fe-lügyelõ

szerv [haladéktalanul értesíti] köteles haladéktalanul értesíteni a

törvényességi felügyeletet ellátó szervet."

Indokolás

Szövegpontosítás. A felügyeleti szerv értesítése a törvényi

feltételek fennállása esetén a felügyelõ szervnek kötelezettsége.

8.

A törvényjavaslat 13-15. §-ai a következõképpen módosulnak:

"13. § A közhasznú szervezet nevében vagy javára történõ [ado-

mányok gyûjtése] adománygyûjtés nem járhat a lehetséges adomá-nyozók,

illetõleg más [személy] személyek zaklatásával, a sze-mélyhez fûzõdõ

jogok és az emberi méltóság [megsértésével] sé-relmével.

14. § [Adománygyûjtés a] A közhasznú szervezet nevében vagy

javára történõ adománygyûjtés csak a közhasznú szervezet írás-beli

meghatalmazása alapján végezhetõ.

15. § A közhasznú szervezet részére [adott] juttatott adomá-

nyokat a könyv szerinti, ennek hiányában a szokásos piaci áron kell

nyilvántartásba venni."

Indokolás

Szövegpontosítások. A módosítások részben a következetes

fogalomhasználat, részben a szóismétlések elkerülése miatt

szükségesek.

9.

A törvényjavaslat 16. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A közhasznú szervezet az államháztartás alrendszereitõl

támogatásban - a normatív támogatás kivételével - csak írásbeli

szerzõdés alapján részesülhet [támogatásban]. A szerzõdésben meg kell

határozni a támogatásban részesített célt vagy tevé-kenységet,

valamint a támogatással való elszámolás feltételeit és módját."

Indokolás

A támogatási szerzõdésben célszerû meghatározni azt a célt

vagy tevékenységet is, amelyre a támogatást szánják. Különösen

indokolt ez abban az esetben, ha a támogató a költségvetés valamely

alrendszere.

10.

A törvényjavaslat 20. §-ának (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) A közhasznú szervezet nyilvántartásaira egyebekben a

[rá egyébként] reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkal-

mazni."

Indokolás

Szövegpontosítás. A szóismétlés kiiktatása nem változtatja meg

a rendelkezés értelmét.

11.

A törvényjavaslat 26. §-ának a) pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"a) cél szerinti juttatás: a [közhasznú] szervezet által

cél szerinti tevékenysége keretében nyújtott pénzbeni

vagy nem pénzbeni szolgáltatás."

Indokolás

Fogalompontosítás: cél szerinti juttatást nem csak közhasznú

szervezet nyújthat.

12.

A törvényjavaslat 26. §-a c) pontjának 12. alpontja a

következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

/közhasznú tevékenység: a társadalom és az egyén közös érde-

keinek kielégítésére irányuló következõ tevékenységek:/

"12. emberi- és állampolgári jogok védelme;"

Indokolás

Koherencia zavar kiküszöbölése, tekintettel a törvényjavaslat

6. §-ának a) pontjára.

13.

A törvényjavaslat 26. §-ának c) pontja a következõ új 13.

alponttal egészül ki, a további alpontok jelölése értelemszerûen

változik:

/E törvény alkalmazásában:/

/közhasznú tevékenység: a társadalom és az egyén közös érde-

keinek kielégítésére irányuló következõ tevékenységek:/

"13. nemzetközi egyezmény alapján Magyarországon védelem-

ben részesülõk, illetõleg védelmet kérõk segítése;"

Indokolás

A menekültjogról szóló törvény - elfogadása esetén - a

menekültügyi hatóság feladatává teszi az együttmûködést azokkal a

magánszervezetekkel, egyházakkal és egyénekkel akik a védelemben

részesülõk életkörülményeinek figyelemmel kísérése, a társadalomba

való beilleszkedés elõsegítése, továbbá az ellátások és támogatások

biztosítása érdekében feladatot vállalnak. Ebbõl egyértelmûen

következik, hogy a menekültek, menedékesek, illetõleg ilyenként

elismerésüket kérõk segítése olyan állami feladat, amelyet a

magánszervezetek részben elláthatnak. A menedékjogi törvénnyel való

harmonizáció szükségessé teszi, hogy a védelemben részesülõk

támogatása jelen törvényben is szerepeljen a közhasznú tevékenységek

felsorolásában.

14.

A törvényjavaslat 26. §-a c) pontjának 17. és 18. alpontja

elmarad:

/E törvény alkalmazásában:/

/közhasznú tevékenység: a társadalom és az egyén közös érde-

keinek kielégítésére irányuló következõ tevékenységek:/

"[17. a közforgalom számára megnyitott út, híd, alagút

fej-

lesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez kap-

csolódó tevékenység

18. ár- és belvízvédelem ellátásához kapcsolódó

tevékeny-

ség.]"

Indokolás

A javaslat az állam által átengedett, és a közhasznú

szervezetek által vállalt tevékenységet kívánja szabályozni. A

javaslatnak nem célja az állami és az önkormányzati szervek által

költségvetési, és az államháztartás más alrendszereibõl származó

forrásokból történõ feladat ellátás szervezetváltásának elõsegítése. E

feladatok ellátásához szükséges szervezetrendszer szabályozása máshol

biztosított. Nem célszerû közhasznúnak minõsíteni azokat a

tevékenységeket, amelyeknek adókedvezményei eltérõ jogalapból erednek.

15.

A törvényjavaslat 26. §-ának j) pontja a következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"j) támogatás: [pénzbeli] pénzbeni és nem [pénzbeli]

pénz-

beni [támogatás] juttatás;"

Indokolás

Fogalompontosítás: koherencia zavar és tautológia

kiküszöbölése.

16.

A törvényjavaslat 26. §-ának l) pontja a következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"l) vállalkozási tevékenység: a [tevékenységek egységes

ágazati osztályozási rendjérõl] Gazdasági Tevékenységek

Egységes Ágazati Osztályozási Rendszerérõl (TEÁOR) szóló

KSH közlemény [szerint] által meghatározott olyan tevé-

kenység, amely közvetlenül árbevétel, nyereség vagy

egyéb üzleti haszon elérésére irányul, ide nem értve a

bevétellel járó cél szerinti tevékenységet, valamint a

közhasznú tevékenységhez nyújtott támogatást;"

Indokolás

Szövegpontosítás.

Budapest, 1997. október 27.

Csizmár Gábor Molnár Péter

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap