T/4890/87..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat Preambuluma a következõképpen módosul:

"Az Országgyûlés a nem kormányzati és nem [haszonérdekelt önte-

vékeny] haszonelvû szervezetek hazai hagyományainak megõrzése,

társadalmi [összetartó erejük és] szerepük növelése, közhasznú

mûködésük és gazdálkodásuk áttekinthetõbbé tétele, a közszol-

gáltatások terén végzett tevékenységük elõsegítése, valamint az

államháztartással való kapcsolatuk rendezése céljából a követ-kezõ

törvényt alkotja."

Indokolás

A javaslat elõszava nincsen összhangban a rendelkezésekkel,

amelyek szerint a közhasznú szervezetek vállalkozhatnak és érdekeltek

is vállalkozásuk sikerében, hiszen vállakozásuk eredményébõl

szervezetük cél szerinti tevékenységét finanszírozhatják. A cél

szerinti tevékenység az ami nem irányulhat haszonszerzésre, ezért

mûködésük alapelve az, hogy nem haszonelvûek.

2.

A törvényjavaslat 5. §-a (1) bekezdésének d) pontja a

következõképpen egészül ki:

/A közhasznú nyilvántartásba vételhez a szervezet létesítõ ok-

iratának tartalmaznia kell, hogy a szervezet/

"d) közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, pártok-

tól független, azokat nem támogatja és azoktól támoga-

tást nem kap."

Indokolás

A javaslat kizárja a közhasznú szervezetek pártok által

történõ támogatását. Ugyanakkor nem zárja ki egyértelmûen a pártoknak

a közhasznú szervezetek által történõ támogatását. A politikai

pártoktól való függetlenség mindkét irányú támogatás kizárását

indokolttá teszi. A közhasznú szervezetek közpénzekkel is

gazdálkodnak, és ezen költségvetési források nem célja a politikai

pártok tevékenységének támogatása.

3.

A törvényjavaslat 6. §-ának a) pontja a következõképpen

módosul:

/Kiemelkedõen közhasznú az a szervezet, amely az 5. §-ban meg-

határozott feltételeknek megfelel és/

"a) közhasznú tevékenysége során olyan közfeladatot lát

el,

amelyrõl törvény vagy törvény felhatalmazása alapján más

jogszabály rendelkezése szerint [valamely] meghatározott

állami szervnek vagy helyi önkormányzatnak kell gondos-

kodnia, ide értve az emberi és állampolgári jogok védel-

mét is, továbbá"

Indokolás

Szövegpontosítás. Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján

jogszabály szükségképpen meghatározza az állami feladatot ellátó

szervet.

4.

A törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése a) pontjának alpontjai a

következõ új 6-8. alpontok-kal egészülnek ki, a további alpontok

jelölése értelemszerûen változik:

/A társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény,

a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, az

illetékrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szó-ló

1990. évi C. törvény, a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a

vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény, továbbá az irány-adó más

jogszabályok szerinti mértékben és feltételek szerint/

/a közhasznú szervezetet/

"6. a szakképzési hozzájárulás megfizetése alóli

mentesség;

7. a kulturális járulék megfizetése alóli mentesség;

8. a rehabilitációs hozzájárulás alóli mentesség;"

/illeti meg./

Indokolás

Az adókedvezményekben részesülõ közhasznú szervezeteket

célszerû mentesíteni az adótípusú járulékok megfizetése alól is. E

mentességek indokai azonosak az adókedvezmények indokaival.

5.

A törvényjavaslat 7. §-a a következõ új (2) bekezdéssel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A kiemelkedõen közhasznú szervezetet az (1) bekezdésben

meghatározott kedvezmények tekintetében - az a) pont 1. al-pontja,

valamint a b) pont kivételével - kiemelkedõ kedvezmé-nyek illetik

meg."

Indokolás

A törvényjavaslat csak az elõírt kötelezettségek tekintetében

tesz különbséget a közhasznú és a kiemelkedõen közhasznú szervezetek

között, ezért indokolt e különbséget az igénybevehetõ kedvezmények

szempontjából is rögzíteni. Annak ellenére, hogy a 7. § (1) bekezdése

szerint a kedvezmények mértékérõl és feltételeirõl az adó-, illeték-

és vámtörvények rendelkeznek a kiemelkedõen közhasznú szervezetek

kiemelkedõ kedvezményezettségének rögzítése garanciális jellegû.

6.

A törvényjavaslat 8. §-a (1) bekezdésének c) pontja a

következõképpen egészül ki:

/A közhasznú szervezet létesítõ okiratának tartalmaznia kell:/

"c) ha a közhasznú szervezet mûködését és gazdálkodását

elle-nõrzõ belsõ szerv (a továbbiakban: felügyelõ szerv) létrehozása

vagy kijelölése kötelezõ, az erre, valamint

/vonatkozó szabályokat./

Indokolás

Fogalompontosítás: a felügyelõ szerv fogalmát célszerû

pontosabban meghatározni.

7.

A törvényjavaslat 8. §-ának (1) bekezdése a következõ új d)

ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/A közhasznú szervezet létesítõ okiratának tartalmaznia kell:/

"d) a közhasznú szervezet éves beszámolójának

elkészítésére

és jóváhagyásának módjára"

/vonatkozó szabályokat./

Indokolás

Koherencia zavar kiküszöbölése. A javaslat 21. §-ának (1)

bekezdése ugyanis a közhasznúsági jelentés készítését az éves

beszámoló jóváhagyásához köti, az éves beszámoló elkészítését azonban

nem teszi kötelezõvé. Ezért indokolt a közhasznú szervezet éves

beszámolójának elkészítését és jóváhagyásának módját a létesítõ okirat

kötelezõ kellékévé minõsíteni.

8.

A törvényjavaslat 11. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Kiemelkedõen közhasznú szervezetnél elkülönült felügye-

lõszerv létrehozása kötelezõ."

Indokolás

Tekintettel arra, hogy a kiemelkedõen közhasznú szervezet

jogszabály alapján valamely állami szerv vagy helyi önkormányzat

feladatát látja el, továbbá ezen feladat ellátásának sikere érdekében

kiemelkedõ mértékû kedvezményekben részesül célszerû, hogy a közpénzek

biztonságos felhasználását belsõ felügyelõ szerv ellenõrzése is

biztosítsa.

9.

A törvényjavaslat 16. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) A közhasznú szervezet a gazdálkodása során elért

eredményét tagjai, alapítói, illetõleg tulajdonosai között nem

oszthatja fel, hanem azt cél szerinti tevékenységére, közhasznú

[céljainak megvalósítására] tevékenységének folytatására kell

fordítsa."

Indokolás

Szövegpontosítás. A javaslat eredeti célja az 5. § (1)

bekezdés c) pontjának részletezése, ezt a célt azonban nem ér el, ha

csupán megismétli annak szövegét.

10.

A törvényjavaslat 21. §-ának (3) bekezdése a következõ új d)

ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/A közhasznúsági jelentés tartalmazza:/

"d) a célszerinti juttatások tételes kimutatását, kivéve a

bárki által korlátozás nélkül igénybevehetõ nem pénzbeni szol-

gáltatásokat;"

Indokolás

A közhasznúsági jelentésbõl ki kell tûnnie annak, hogy a

közhasznú szervezet az adott évben milyen feladatokat "teljesített".

Ez annál is inkább indokolt, mert csak így lehet a javaslat 16. § (4)

bekezdésének érvényt szerezni. E kimutatás elkészítése nem eredményezi

a szervezetek adminisztrációs terheinek jelentõs növelését, mivel ezt

- kiadások formájában - a könyvelés tartalmazza. A változás abban áll,

hogy ezt a kimutatást mellékelni kell a közhasznúsági jelentéshez. A

rendelkezés kivétele kapcsolódik azokhoz a módosításainkhoz, amelyek

szintén a "bárki által korlátozás nélkül igénybevehetõ nem pénzbeni

szolgáltatásokkal" foglalkoznak.

11.

A törvényjavaslat 21. §-ának (3) bekezdése a következõ új e)

ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/A közhasznúsági jelentés tartalmazza:/

"e) a közigazgatási szervvel, az önkéntes kölcsönös bizto-

sító pénztárral, valamint az egészségbiztosítási önkor-

mányzattal kötött szerzõdés megkötésének, illetõleg

módosításának tényét, és tartalmának rövid ismerteté-

sét;"

Indokolás

A javaslatnak a Preambulumban is kinyilvánított célja, hogy

elõsegítse a közhasznú szervezeteknek "a közszolgáltatások terén

végzett tevékenységét". Ennek megfelelõen ezen a téren a közigazgatási

szervek és a közhasznú szervezetek közötti szerzõdéskötések számának

növekedése várható. Tekintettel arra, hogy ezen szerzõdések - a

közbeszerzési szerzõdésekhez hasonlóan - nyomós közérdeket érintenek,

ezért célszerû azok megemlítése a közhasznúsági jelentésben. E

kimutatás elkészítése sem eredményezi a szervezetek adminisztrációs

terheinek növekedését, mert egy-egy szervezet egy naptári évben

feltehetõen csak egy vagy két ilyen szerzõdést fog kötni.

Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi

XCVI. törvény egy olyan nem kormányzati és nem haszonelvû szervezet

típust hozott létre, amely klasszikusan nonprofit elveken mûködik, de

nem tartozik a társadalmi szervezetek gyûjtõfogalma alá. Tekintettel

arra, hogy a javaslat a hatálya alá tartozó szervezetek vezetõ

tisztségviselõit sorolja fel, ezen a helyen indokolt megemlíteni a

jogi értelemben társadalmi szervezetnek nem számító, de minden más

szempontból ahhoz hasonló szervezet típus vezetõit is.

12.

A törvényjavaslat 21. §-a (3) bekezdésének e) pontja a következõképpen

módosul:

/A közhasznúsági jelentés tartalmazza:/

"e) a [közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõinek] fele-

lõs személy részére nyújtott személyi juttatások érté-

két, [illetve] illetõleg összegét;"

Indokolás

A javaslat célja az, hogy átláthatóvá tegye a közhasznú

szervezeteknél meghatározó szerepet betöltõ dolgozók személyi

juttatásait. A vezetõ tisztségviselõk és a felelõs személyek személyi

köre általában egybeesik, ez azonban nem kizárólagos. Ezért a

szélesebb személyi kört felölelõ "felelõs személy" fogalmának

használata indokolt, szemben a szûkebb személyi körre vonatkozó

"vezetõ tisztségviselõ" fogalmával.

13.

A törvényjavaslat 21. §-a a következõ új (4) és (5)

bekezdéssel egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen

változik:

"(4) A közhasznúsági jelentést a tárgyévet követõ május hó

31. napjáig a szervezet székhelye szerint illetékes megyei, fõ-városi

ügyészséghez be kell nyújtani.

(5) A közhasznúsági jelentésekbe az ügyészség fõvárosi

infor-mációs központjában bárki betekinthet és azokról feljegyzést

készíthet, vagy költségterítés ellenében másolatot kaphat."

Indokolás

A javaslat nem új hatóság vagy hatósági jogkörök útján, hanem

a nyilvánosság eszközeivel kívánja ellenõrizni a közhasznú szervezetek

mûködését és gazdálkodását. A nyilvánosság biztosítását a javaslat

alapvetõen a közhasznúsági jelentések hozzáférhetõségének

biztosításával kívánja megoldani. A javaslat megoldása - a székhelyen,

illetve a sajtóban való megismerhetõség - azonban nem kielégítõ. Ezért

célszerûbb egy olyan "hiteles hely" megteremtése, ahol minden

közhasznú szervezet összes közhasznúsági jelentése fellelhetõ, és

azokba ezen a helyen bárki betekinthet. Tekintettel arra, hogy az

ügyészség az az állami szerv, amelynek jogkörébe tartozik a

közhasznúsági jelentések vizsgálata, ezért indokolt, hogy az ügyészség

keretében jöjjön létre egy olyan információs központ, amelynek

feladata a közhasznúsági jelentések hozzáférhetõségének

szolgáltatásként való biztosítása.

14.

A törvényjavaslat a III. fejezet végén a következõ új alcímmel

és 22. §-al egészül ki, a további §-ok jelölése értelemszerûen

változik:

"A közhasznú jogállás megszûnése

22. § (1) A közhasznú szervezet közhasznú jogállása

megszûné-sének feltétele, hogy a szervezet

a) köztartozásait rendezze,

b) a közszolgáltatási szerzõdésbõl eredõ kötelezettségeit

idõarányosan teljesítse.

(2) A közhasznú szervezet jogutód nélküli megszûnésekor

köte-les

a) zárómérleget készíteni, és

b) köztartozásai rendezni,

c) vagyonát a szervezet tevékenységében megegyezõ

közhasznú

tevékenységet végzõ közhasznú szervezetnek jegyzékkel

átadni."

Indokolás

A közhasznúsági jogállás megszerzésére vonatkozó feltétek

szabályozása mellett elengedhetetlen, hogy szabályozásra kerüljenek a

jogállás megszûnésének feltételei is. Külön szabályozást igényel az a

helyzet, amikor a törvény hatálya alá tartozó szervezeteknek nem

csupán a közhasznú jogállása, hanem maga a szervezet szûnik meg

jogutód nélkül.

15.

A törvényjavaslat 23. §-a a következõképpen módosul:

"23. § Az ügyész[ség] a közhasznú nyilvántartásba vételre il-

letékes [bíróságtól keresettel kérheti] bíróságnál indítványoz-hatja a

közhasznú jogállás törlését, [illetve] illetõleg az alacsonyabb

közhasznúsági fokozatba történõ átsorolást, ha a közhasznú szervezet

mûködése és vagyonfelhasználása az e tör-vényben, a létesítõ okiratban

vagy az ennek alapján készített belsõ [szabályzatában] szabályzatokban

foglalt rendelkezéseknek nem felel meg."

Indokolás

Koherencia zavarok kiküszöbölése. A javaslat 22. §-ának (3)

bekezdése szerint az átsorolásról és a törlésrõl a bíróság nem peres

eljárásban határoz. Ebben az esetben az ügyész nem keresettel, hanem

indítvánnyal fordul a bírósághoz. Az ügyész törvényességi felügyelete

a közhasznú szervezetek esetében nem csak a mûködésükre, hanem a

vagyonfelhasználásukra is kiterjed, ezért indokolatlan az

indítványtétel jogát a mûködés körében észlelt visszásságokra

korlátozni. Az utolsó módosítás szövegpontosítás.

16.

A törvényjavaslat 26. §-a c) pontjának felvezetõ szövege a

következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"c) közhasznú tevékenység: a társadalom és az egyén közös

érdekeinek kielégítésére irányuló [következõ tevékenysé-

gek] cél szerinti tevékenységek:"

Indokolás

A javaslat elmulaszt kapcsolatot teremteni a törvény hatálya

alá tartozó összes szervezetre érvényes "cél szerinti tevékenység"

fogalma és a kizárólag a közhasznú szervezetekre érvényes "közhasznú

tevékenység" fogalma között. Tekintettel arra, hogy a cél szerinti

tevékenység fogalma tágabb mint a közhasznú tevékenységé, ezért az

utóbbiban indokolt hivatkozni az elõbbire.

17.

A törvényjavaslat 26. §-ának d) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"d) közvetlen politikai tevékenység: a pártpolitikai tevé-

kenység, továbbá országgyûlési, önkormányzati választá-

son jelölt állítása;"

Indokolás

A javaslat kizárja, hogy közhasznú szervezet országgyûlési

választáson képviselõ-jelöltet állítson. E rendelkezés indoka, hogy a

közhasznú szervezetek közpénzekkel is gazdálkodnak, így az általuk

állított képviselõ-jelöltek támogatása részben közpénzbõl történne, ez

pedig nem egyeztethetõ össze a képviselõ-választás tisztaságával. A

javaslat azonban nem zárja ki, hogy a közhasznú szervezet

önkormányzati választáson képviselõ-jelöltet állítson. A közhasznú

szervezetek közvetlen politikai tevékenységének korlátozására

vonatkozó indokok szempontjából nincs különbség az országgyûlési

illetve az önkormányzati képviselõ-jelöltek között, ezért mindkét

jelöltállítás tilalma indokolt. Sem a javaslat, sem a jelen módosítás

nem zárja ki, hogy közhasznú szervezet politikai párt által állított

képviselõ-jelöltet támogatásáról biztosítson, mindössze a képviselõ-

jelölt állítását, illetve e módosító javaslatok 2. pontjában a

politikai párt anyagi támogatását zárja ki. E szabályok a nyugat-

európai országok szabályozásának enyhébb változatain alapulnak, ezért

további enyhítésük nem indokolt.

18.

A törvényjavaslat 26. §-ának m) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"m) vezetõ tisztségviselõ: az alapítvány és a közalapít-

vány kezelõje, illetõleg kezelõ szervének (szervezetének) és felügyelõ

szervének elnöke és tagja, továbbá - ha az alapítvány kezelõ szerve

(szervezete) elkülönült jogi személy, jogi szemé-lyiséggel nem

rendelkezõ szervezet vagy állami szerv - a kezelõ szerv (szervezet)

egyszemélyi felelõs vezetõje vagy ilyen jog-körben eljáró testületének

tagja; a társadalmi szervezet ügyin-tézõ és képviseleti vagy felügyelõ

szervének elnöke és tagja; az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár

igazgatótanácsának, va-lamint ellenõrzõ bizottságának elnöke és tagja;

a közhasznú társaság ügyvezetõje, valamint a felügyelõ-bizottság

elnöke és tagja, továbbá a közhasznú szervezetként nyilvántartásba

vett szervezettel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb

jogviszonyban álló egyszemélyi felelõs vezetõ."

Indokolás

Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi

XCVI. törvény egy olyan nem kormányzati és nem haszonelvû szervezet

típust hozott létre, amely klasszikusan nonprofit elveken mûködik, de

nem tartozik a társadalmi szervezetek gyûjtõfogalma alá. Tekintettel

arra, hogy a javaslat a hatálya alá tartozó szervezetek vezetõ

tisztségviselõit sorolja fel, ezen a helyen indokolt megemlíteni a

jogi értelemben társadalmi szervezetnek nem számító, de minden más

szempontból ahhoz hasonló szervezet típus vezetõit is.

19.

A törvényjavaslat 27. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Ez a törvény 1998. január 1-én lép hatályba[; a törvény

hatálybalépésekor már nyilvántartásba vett az a szervezet, amely a 26.

§-ban meghatározottak szerinti közhasznú tevé-kenység folytatására

jött létre, 1999. december 31. napjáig ab-ban az esetben is közhasznú

szervezetnek minõsül, ha közhasznú nyilvántartásba vételére ezen

idõpontig nem kerül sor]."

Indokolás

Méltánytalan, hogy azok a szervezetek, amelyek közhasznúként

kérik a nyilvántartásba vételüket a tervezet 7. §-a alapján, a

nyilvántartásba vételüket követõ év elsõ napjától élhetnek a

kedvezményekkel - már korábban vállalva a szigorúbb feltételeket -,

míg az a szervezet, amely a nyilvántartásba vételét nem is kéri két

évig - esetleg enyhébb mûködési feltételekkel - élvezze a

kedvezményeket.

Budapest, 1997. október 27.

Rózsa Edit Molnár Péter

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap