T/4890/88..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat 3. §-a a következõképpen módosul:

"3. § A közhasznú szervezetek feletti adóellenõrzést a köz-

hasznú szervezet székhelye szerinti illetékes adóhatóság, a

költségvetési támogatás felhasználásának ellenõrzését az Állami

Számvevõszék, a törvényességi felügyeletet pedig [- a közhasznú

társaságok kivételével -] a közhasznú jogállás fennállásáig a reá

egyébként irányadó szabályok szerint az ügyészség látja el,

függetlenül attól, hogy a 2. § (1) bekezdésében felsorolt szer-

vezetekre vonatkozó külön törvény kit jogosít fel a törvényes-ségi

felügyelet gyakorlására."

Indokolás

A közhasznú szervezetek számára egységes törvényességi

felügyeletet kell biztosítani. Erre minden szervezet tekintetében az

ügyészt szükséges feljogosítani, mert egyrészt a törvényjavaslat

alapján nyilvántartásba vett bírói végzés ellen az 1953. évi 5. sz.

tvr. 17. § (2) bekezdése alapján az ügyészt - kivétel nélkül -

fellebbezési jog illeti meg, másrészt az ügyész csak a törvényességi

felügyeleti jog gyakorlása alapján teheti meg az e törvényjavaslat 23.

§-ában meghatározott indítványt.

2.

A törvényjavaslat 8. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Az [(1)-(2) bekezdésben] (1) bekezdés c) és d) pontjá-

ban, valamint a (2) bekezdés b) és c) pontjában foglalt ren-

delkezéseket - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik - nem kell

alkalmazni olyan közhasznú szervezet esetében, amelynek éves bevétele

az 1 millió forintot, mérlegfõösszege pedig a 10 millió forintot nem

haladja meg, és vállalkozási tevékenységé-bõl bevétele nincs."

Indokolás

A törvényjavaslat a 6. § (1) bek. a) és b) pontjában, valamint

a (2) bek. a) pontjában foglaltak minden civil szervezet mûködésének

legalapvetõbb szabályait állapítják meg. Azoknál a szervezeteknél,

amelyek a javaslat 7. §-a alapján használnak fel közpénzeket legalább

a mûködésükben indokolt minimális követelményeket támasztani.

3.

A törvényjavaslat 10. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A vezetõ tisztségviselõ, [illetve] illetõleg ennek je-

lölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet

elõzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget [egyidejû-leg]

más közhasznú szervezetnél is betölt. A közhasznú szerve-zet

legfelsõbb szerve más közhasznú szervezetnél vezetõ tiszt-ségviselõi

megbízást összeférhetetlennek minõsíthet."

Indokolás

A módosítás egyrészt szövegpontosítás. Másrészt a javaslat a

tájékoztatás célját és okát nem határozza meg. A módosítás ezt

pótolja. Az összeférhetetlenség szabályait és eljárás rendjét a

javaslat a 8. § (1) bek. b) pontja alapján a szervezetet létesítõ

okirata határozza meg.

4.

A törvényjavaslat 22. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A közhasznú nyilvántartásba vétel, a közhasznúsági

fokozatok közötti átsorolás, valamint a közhasznú jogállás törlése

iránti kérelmet a szervezet [nyilvántartásba vételére] székhelye

szerint illetékes bíróságnál kell benyújtani. A nyil-vántartásba vétel

iránti kérelem benyújtásakor igazolni kell, hogy a kérelmezõ

szervezetnek köztartozása nincsen."

Indokolás

A törvényjavaslat 7. § (3), és a 10. § (1) bekezdésével

összhangban közpénzeket is felhasználó szervezetként csak olyan

szervezeteket szabad nyilvántartásba venni, amelyeknek köztartozásuk

nincsen.

5.

A törvényjavaslat 23. §-a a következõképpen egészül ki:

"23. § Az ügyészség a közhasznú nyilvántartásba vételre ille-

tékes bíróságtól keresettel kérheti a közhasznú jogállás törlé-sét,

illetve az alacsonyabb közhasznúsági fokozatba történõ át-sorolást, ha

a közhasznú szervezet mûködése az e törvényben, a létesítõ okiratában

vagy annak alapján készített belsõ szabály-zatában foglalt

rendelkezéseknek nem felel meg, valamint a szervezet mûködése során

jogszabálysértés vagy a közhasznú tevékenység végzését súlyosan

veszélyeztetõ esemény (mulasztás) történt."

Indokolás

A javaslat nem határozza meg, hogy szükség esetén a

megszüntetés milyen esetekben kérhetõ. Tekintettel arra, hogy a

közhasznú szervezetek általános felügyeletét fõ szabályként az

Agyészség biztosítja, ezért indokolt ezt a jogosítványt is az

ügyészség részére biztosítani.

6.

A törvényjavaslat 27. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Az a szervezet, amelyet az államháztartás alrendszerei-

bõl származó vagyon felhasználásával alapítottak vagy a létesí-tõ

okirata szerint rendszeres költségvetési támogatásban része-sül, a (2)

bekezdésben megjelölt idõpontig köteles a közhasznú nyilvántartásba

vételét kérni. Ennek elmulasztása esetén [a] támogatásának

folyósítását fel kell függeszteni, és [a szerve-zet - rá irányadó

szabályok szerint - megszüntetése is kérhetõ] az ügyész e törvény

alapján a szervezetet nyilvántartásba vevõ bíróságnál - a köztestület

kivételével - a szervezet megszün-tetését indítványozhatja."

Indokolás

A javaslat nem határozza meg, hogy szükség esetén a

megszüntetést ki kérheti. Tekintettel arra, hogy a közhasznú

szervezetek általános felügyeletét fõ szabályként az ügyészség

biztosítja, ezért indokolt ezt a jogosítványt az ügyészség részére

biztosítani. A köztestület kivételként történõ megállapítása azért

indokolt, mert a köztestületek külön törvény alapján jönnek létre, így

megszüntetésük jogszabályi felhatalmazás hiányában kizárt.

7.

A törvényjavaslat 27. § (4) bekezdésének a) pontja elmarad:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/

"[a) a 8. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelõ közhasznú

szervezetek nyilvántartási és adminisztrációs terheit csökkentõ

szabályokat.]"

/megállapítsa./

Indokolás

A javaslat 8. § (3) bekezdésének pontosítása miatt ez a rendelkezés

nem szükséges.

8.

A törvényjavaslat 27. §-ának (4) bekezdése a következõ új a) ponttal

egészül ki:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/

"a) a közhasznú szervezet jogutód nélküli megszûnése, vagy

megszûntetése esetére a felszámolás és a tény nyilvánosságra

hozatalának szabályait"

/megállapítsa./

Indokolás

A közhasznú szervezetnek a közfeladatok ellátásában betöltött

szerepe, a szervek iránti társadalmi bizalom erõsítése, a

köztartozások megfizetésének biztosítása, valamint a hitelezõi igények

védelme érdekében szükséges a felszámolási szabályok megállapítása és

a jogutód nélküli megszûnés tényének nyilvánosságra hozatala.

Budapest, 1997. október 27.

Molnár Péter Halasi Edit

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap