Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztjük elõ.
1.
A törvényjavaslat 3. §-a a következõképpen módosul:
"3. § A közhasznú szervezetek feletti adóellenõrzést a köz-
hasznú szervezet székhelye szerinti illetékes adóhatóság, a
költségvetési támogatás felhasználásának ellenõrzését az Állami
Számvevõszék, a törvényességi felügyeletet pedig [- a közhasznú
társaságok kivételével -] a közhasznú jogállás fennállásáig a reá
egyébként irányadó szabályok szerint az ügyészség látja el,
függetlenül attól, hogy a 2. § (1) bekezdésében felsorolt szer-
vezetekre vonatkozó külön törvény kit jogosít fel a törvényes-ségi
felügyelet gyakorlására."
Indokolás
A közhasznú szervezetek számára egységes törvényességi
felügyeletet kell biztosítani. Erre minden szervezet tekintetében az
ügyészt szükséges feljogosítani, mert egyrészt a törvényjavaslat
alapján nyilvántartásba vett bírói végzés ellen az 1953. évi 5. sz.
tvr. 17. § (2) bekezdése alapján az ügyészt - kivétel nélkül -
fellebbezési jog illeti meg, másrészt az ügyész csak a törvényességi
felügyeleti jog gyakorlása alapján teheti meg az e törvényjavaslat 23.
§-ában meghatározott indítványt.
2.
A törvényjavaslat 8. §-ának (3) bekezdése a következõképpen
módosul:
"(3) Az [(1)-(2) bekezdésben] (1) bekezdés c) és d) pontjá-
ban, valamint a (2) bekezdés b) és c) pontjában foglalt ren-
delkezéseket - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik - nem kell
alkalmazni olyan közhasznú szervezet esetében, amelynek éves bevétele
az 1 millió forintot, mérlegfõösszege pedig a 10 millió forintot nem
haladja meg, és vállalkozási tevékenységé-bõl bevétele nincs."
Indokolás
A törvényjavaslat a 6. § (1) bek. a) és b) pontjában, valamint
a (2) bek. a) pontjában foglaltak minden civil szervezet mûködésének
legalapvetõbb szabályait állapítják meg. Azoknál a szervezeteknél,
amelyek a javaslat 7. §-a alapján használnak fel közpénzeket legalább
a mûködésükben indokolt minimális követelményeket támasztani.
3.
A törvényjavaslat 10. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A vezetõ tisztségviselõ, [illetve] illetõleg ennek je-
lölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet
elõzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget [egyidejû-leg]
más közhasznú szervezetnél is betölt. A közhasznú szerve-zet
legfelsõbb szerve más közhasznú szervezetnél vezetõ tiszt-ségviselõi
megbízást összeférhetetlennek minõsíthet."
Indokolás
A módosítás egyrészt szövegpontosítás. Másrészt a javaslat a
tájékoztatás célját és okát nem határozza meg. A módosítás ezt
pótolja. Az összeférhetetlenség szabályait és eljárás rendjét a
javaslat a 8. § (1) bek. b) pontja alapján a szervezetet létesítõ
okirata határozza meg.
4.
A törvényjavaslat 22. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) A közhasznú nyilvántartásba vétel, a közhasznúsági
fokozatok közötti átsorolás, valamint a közhasznú jogállás törlése
iránti kérelmet a szervezet [nyilvántartásba vételére] székhelye
szerint illetékes bíróságnál kell benyújtani. A nyil-vántartásba vétel
iránti kérelem benyújtásakor igazolni kell, hogy a kérelmezõ
szervezetnek köztartozása nincsen."
Indokolás
A törvényjavaslat 7. § (3), és a 10. § (1) bekezdésével
összhangban közpénzeket is felhasználó szervezetként csak olyan
szervezeteket szabad nyilvántartásba venni, amelyeknek köztartozásuk
nincsen.
5.
A törvényjavaslat 23. §-a a következõképpen egészül ki:
"23. § Az ügyészség a közhasznú nyilvántartásba vételre ille-
tékes bíróságtól keresettel kérheti a közhasznú jogállás törlé-sét,
illetve az alacsonyabb közhasznúsági fokozatba történõ át-sorolást, ha
a közhasznú szervezet mûködése az e törvényben, a létesítõ okiratában
vagy annak alapján készített belsõ szabály-zatában foglalt
rendelkezéseknek nem felel meg, valamint a szervezet mûködése során
jogszabálysértés vagy a közhasznú tevékenység végzését súlyosan
veszélyeztetõ esemény (mulasztás) történt."
Indokolás
A javaslat nem határozza meg, hogy szükség esetén a
megszüntetés milyen esetekben kérhetõ. Tekintettel arra, hogy a
közhasznú szervezetek általános felügyeletét fõ szabályként az
Agyészség biztosítja, ezért indokolt ezt a jogosítványt is az
ügyészség részére biztosítani.
6.
A törvényjavaslat 27. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:
"(3) Az a szervezet, amelyet az államháztartás alrendszerei-
bõl származó vagyon felhasználásával alapítottak vagy a létesí-tõ
okirata szerint rendszeres költségvetési támogatásban része-sül, a (2)
bekezdésben megjelölt idõpontig köteles a közhasznú nyilvántartásba
vételét kérni. Ennek elmulasztása esetén [a] támogatásának
folyósítását fel kell függeszteni, és [a szerve-zet - rá irányadó
szabályok szerint - megszüntetése is kérhetõ] az ügyész e törvény
alapján a szervezetet nyilvántartásba vevõ bíróságnál - a köztestület
kivételével - a szervezet megszün-tetését indítványozhatja."
Indokolás
A javaslat nem határozza meg, hogy szükség esetén a
megszüntetést ki kérheti. Tekintettel arra, hogy a közhasznú
szervezetek általános felügyeletét fõ szabályként az ügyészség
biztosítja, ezért indokolt ezt a jogosítványt az ügyészség részére
biztosítani. A köztestület kivételként történõ megállapítása azért
indokolt, mert a köztestületek külön törvény alapján jönnek létre, így
megszüntetésük jogszabályi felhatalmazás hiányában kizárt.
7.
A törvényjavaslat 27. § (4) bekezdésének a) pontja elmarad:
/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/
"[a) a 8. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelõ közhasznú
szervezetek nyilvántartási és adminisztrációs terheit csökkentõ
szabályokat.]"
/megállapítsa./
Indokolás
A javaslat 8. § (3) bekezdésének pontosítása miatt ez a rendelkezés
nem szükséges.
8.
A törvényjavaslat 27. §-ának (4) bekezdése a következõ új a) ponttal
egészül ki:
/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/
"a) a közhasznú szervezet jogutód nélküli megszûnése, vagy
megszûntetése esetére a felszámolás és a tény nyilvánosságra
hozatalának szabályait"
/megállapítsa./
Indokolás
A közhasznú szervezetnek a közfeladatok ellátásában betöltött
szerepe, a szervek iránti társadalmi bizalom erõsítése, a
köztartozások megfizetésének biztosítása, valamint a hitelezõi igények
védelme érdekében szükséges a felszámolási szabályok megállapítása és
a jogutód nélküli megszûnés tényének nyilvánosságra hozatala.
Budapest, 1997. október 27.
Molnár Péter Halasi Edit
SZDSZ SZDSZ
Eleje Honlap