Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztjük elõ.
1.
A törvényjavaslat 7. §-a (1) bekezdésének c) pontja a
következõképpen módosul:
/A társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény,
a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, az
illetékrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szó-ló
1990. évi C. törvény, a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a
vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény, továbbá az irány-adó más
jogszabályok szerinti mértékben és feltételek szerint/
"c) a közhasznú szervezet támogatóját, illetõleg
adományozóját
a közhasznú szervezet közhasznú tevékenységéhez nyújtott
támogatás, illetõleg [- létesítõ okiratban rögzített cél-
jaira - adott támogatás (a továbbiakban: adomány)] a léte-
sítõ okiratában rögzített célra rendelt adomány után társa-
sági adókötelezettséget érintõ kedvezmény, [illetve] ille-
tõleg személyijövedelemadó kötelezettséget érintõ kedvez-
mény"
/illeti meg./
Indokolás
Koherencia zavar kiküszöbölése. Az elõterjesztés két különbözõ
fogalmat kever össze, amikor a támogatást az adománnyal azonosítja. A
támogatást tevékenység folytatásához nyújtják, az adományt ellenben
cél megvalósítására rendelik. A javaslat célja éppen az, hogy a
törvény hatálya alá tartozó szervezetek ne csak céljaik, hanem
tevékenységük alapján is közhasznúaknak minõsüljenek. Következésképpen
a közhasznúnak minõsülõ szervezetek sem csak céljaik, hanem közhasznú
tevékenységük után élvezzenek kedvezményeket. A közhasznú
szervezeteket támogatók nem csupán a célra rendelt adomány, hanem a
szervezet tevékenysége számára nyújtott támogatás után is
kedvezményezett adójogi elbánásban részesüljenek.
2.
A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése a következõ új d)
ponttal egészül ki:
/A társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény,
a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, az
illetékrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szó-ló
1990. évi C. törvény, a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a
vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény, továbbá az irány-adó más
jogszabályok szerinti mértékben és feltételek szerint/
"d) a közhasznú szervezettel tartós adományozási
szerzõdést
kötõ, a közhasznú szervezet létesítõ okiratában rögzített
célra juttatott adomány tárgyévi összege után társasági
adókötelezettséget érintõ többlet kedvezmény, illetõleg
személyi jövedelemadó kötelezettséget érintõ többlet ked-
vezmény"
/illeti meg./
Indokolás
A jelenleg zajló gazdasági és társadalmi átalakulás során a
közhasznú szervezetek legfõbb problémája a pénzügyi fenntarthatóság.
Ennek a problémának a megoldása érdekében célszerû, ha a törvényalkotó
nagyobb mértékben kedvezményezi az olyan adományozót, aki hosszabb
távon és kiszámítható módon - tartósan - támogat egy közhasznú
szervezetet.
3.
A törvényjavaslat a következõ új 16. §-al egészül ki:
"16. § Közhasznú szervezet tartós adományozási szerzõdést köt-
het. A tartós adományozási szerzõdést írásban kell megkötni."
Indokolás
A hitelesség érdekében nagyobb mértékben kedvezményezett
tartós adományozását azonban célszerû írásos szerzõdésben rögzíteni.
4.
A törvényjavaslat 21. §-ának (3) bekezdése a következõ új g)
ponttal egészül ki:
/A közhasznúsági jelentés tartalmazza:/
"g) a tartós adományozásra vonatkozó szerzõdés, illetõleg
a
szerzõdés módosítás tényét."
Indokolás
Garanciális okokból indokolt, hogy a közhasznúsági jelentés
tartalmazza a tartós adományozási szerzõdés megkötését, illetve a
szerzõdés módosítását.
5.
A törvényjavaslat 26. §-a a következõ új a) ponttal egészül
ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/E törvény alkalmazásában/
"a) adomány: magánszemély, jogi személy, illetõleg jogi
szemé-
lyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság által társadal-
mi szervezet, köztestület, alapítvány, közalapítvány, ille-
tõleg közhasznú társaság részére ingyenesen, egyoldalú jog-
nyilatkozattal átruházott, célra rendelt vagy feltétellel
nyújtott vagyoni juttatás;"
Indokolás
Az adomány fogalmát célszerû meghatározni. Ennek egyik eleme a
vagyoni jelleg, illetve az ingyenesség. A másik fogalmi elem az
adomány célra rendelése vagy feltételhez kötése. Az adomány fogalmának
döntõ eleme, hogy az csak közérdekû célra vagy ilyen célt
megvalósítását elõsegítõ feltétellel adható.
6.
A törvényjavaslat 26. §-a a következõ új k) ponttal egészül
ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/E törvény alkalmazásában/
"k) tartós adományozás: legalább négy éven keresztül,
évente
azonos vagy növekvõ értékû pénzösszeg vagy értékpapír ado-
mányozása;"
Indokolás
A tartós adományozás fogalmát célszerû rögzíteni. Ennek egyik
eleme az adományozás idõtartama, melyet minimálisan négy évben
indokolt meghatározni. A másik fogalmi elem az adomány éves összege,
amely esetében az adomány évi összegének növekedését nem célszerû
tiltani, a csökkenõ összegû adomány azonban már nem felel meg a
tartósság fogalmának. Garanciális okokból nem indokolt az adomány
tárgyaként nem pénzbeli adományt is elfogadni, viszont a pénzbeli
adomány mellett célszerû az értékpapírok elfogadása is.
7.
A törvényjavaslat a következõ új alcímmel és 27. §-al egészül
ki:
"Vegyes rendelkezések
27. § (1) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a
társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény
4. §-a új 11. ponttal egészül ki, a további pontok jelölése érte-
lemszerûen változik:
/E törvény alkalmazásában:/
"11. közhasznú szervezet: bíróság által vezetett
közhasznú-
sági nyilvántartásban közhasznú vagy kiemelkedõen köz-
hasznú szervezetként nyilvántartott szervezet;"
(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a társasági
adó-ról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. §-a új
29. ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelem-szerûen
változik:
/E törvény alkalmazásában:/
"29. a tartós adományozás: az adózó által a közhasznú
szerve-
zettel kötött olyan szerzõdés, amely legalább 4 naptári
évre szól. A szerzõdésben foglalt pénzben vagy érték-
papírban juttatott adományt az adózó a mindenkori tárgy
évet megelõzõ adózás elõtti eredményének hányadában,
vagy összegszerûen, illetõleg értékpapír esetében az át-
adás napján érvényes záró árfolyam értékében határozza
meg. A meghatározott hányad vagy összeg, illetõleg árfo-
lyamérték évente azonos vagy növekvõ mértékû;"
(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a társasági
adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 7. § (1) be-
kezdése új v) ponttal egészül ki:
/Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"v) a tartós adomány
va) másfélszerese, de legfeljebb az adózás elõtti
ered-
mény 25 %-a a közhasznú szervezet
vb) kétszerese, de legfeljebb az adózás elõtti
eredmény
30 %-a a kiemelkedõen közhasznú szervezet
támogatása esetén."
(4) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a társasági
adó-ról és az osztalékadóról 1996. évi LXXXI. törvény az "adóked-
vezmények igénybevételének szabályai" alcím alatt új 24. §-sal egészül
ki:
"24. § (1) Az adózás elõtti eredményt a 7. § (2) bekezdés v)
pontja szerint akkor csökkentheti az adózó, ha a közhasznú
szervezettel tartós adományozási szerzõdést köt.
(2) A tartós adományozási szerzõdés nem tartalmazhat ellen-
szolgáltatást. Nem minõsül ellenszolgáltatásnak ha az a köz-hasznú
szervezet kiadványain, a tevékenységével összefüggõ tár-gyain és
eszközein a tartós adományozó neve és tevékenysége feltüntetésre
kerül, valamint a feltüntetés költsége nem halad-ja meg a tartós
adományozás tárgyévi összegének 5 %-át.
(3) Amennyiben a közhasznú szervezet közhasznú besorolása
meg-szûnik, vagy a közhasznú szervezet a szerzõdést nem teljesíti,
akkor a tartós adományozó a besorolás megszûnését követõ évtõl köteles
az eredeti szerzõdés idõtartamáig a közhasznú szerveze-tével azonos
közhasznú tevékenységet végzõ szervezet részére a szerzõdést
teljesíteni.
(4) Amennyiben az adózó a tartós adományozási szerzõdést
nem teljesíti - tekintettel a (2) bekezdésben foglaltakra is -, ak-kor
a tartós adományozó köteles a tartós adományozással kapcso-latban már
igénybe vett adókedvezménynek a jegybanki alapkamat kétszeresével
megnövelt összegét az adóhatóságnak befizetni.""
Indokolás
A közhasznú szervezetekrõl szóló törvényjavaslat javasolt
fenti, 1-5. számú módosításai megteremtik a tartós adományozás
jogintézményét. A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése úgy
rendelkezik, hogy a "társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi
LXXXI. tv. ... szerint a közhasznú szervezetet ... kedvezmény illeti
meg". A társasági és osztalékadóról szóló törvény itt javasolt
módosítása e rendelkezésnek felel meg.
8.
A törvényjavaslat a következõ új alcímmel és 27. §-al egészül
ki:
"Vegyes rendelkezések
27. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. §-a új 49.
ponttal egészül ki:
/E törvény alkalmazásában az egyes fogalmak jelentése a követ-
kezõ:/
"49. A tartós adományozás: A magánszemély által a
közhasznú
szervezettel kötött olyan szerzõdés, amely legalább 4
naptári évre szól. A szerzõdésben foglalt pénzbeni támo-
gatást az egyes évekre azonos módon, az adózó a minden-
kori tárgyévet megelõzõ adózás elõtti eredmény hányadá-
ban, vagy összegszerûen határozza meg. A meghatározott
hányad vagy összeg évente azonos vagy növekvõ mértékû."
28. § (2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 41. §-a új (2)
bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (2)-(4) bekezdések számo-zása
(3)-(4) bekezdésre változik:
"41.§ (2) Az összevont adóalap adóját csökkenti:
a) a kiemelkedõen közhasznú szervezet részére juttatott
tartós adománynak 42 %-a, legfeljebb azonban az össze-
vont adóalap 35-40. § rendelkezései figyelembevételével
módosított adójának 35 %-a,
b) a közhasznú szervezet részére juttatott tartós adomány-
nak 35 %-a, legfeljebb azonban az összevont adóalap 35-
-40. § rendelkezései figyelembevételével módosított
adójának 30 %-a, illetõleg az a) pont szerinti esettel
együttes elõfordulás esetén is legfeljebb az adó 42
%-a."
29. § (3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 41. §-a új (5)-
-(7) bekezdéssel egészül ki:
"41.§ (5) A tartós adományozási szerzõdés nem tartalmazhat
el-lenszolgáltatást. Nem minõsül ellenszolgáltatásnak, ha az a
közhasznú szervezet kiadványain, a tevékenységével összefüggõ tárgyain
és eszközein a tartós adományozó neve és tevékenysége feltüntetésre
kerül, valamint a feltüntetés költsége nem ha-ladja meg a tartós
adományozás tárgyévi összegének 5 %-át.
(6) Amennyiben a közhasznú szervezet közhasznú besorolása
meg-szûnik, vagy a közhasznú szervezet a szerzõdést nem teljesíti,
akkor a tartós adományozó magánszemély a besorolás megszûnését követõ
évtõl köteles az eredeti szerzõdés idõtartamáig a köz-hasznú
szervezetével azonos közhasznú tevékenységet végzõ szer-vezet részére
a szerzõdést teljesíteni.
(7) Amennyiben a magánszemély a tartós adományozási
szerzõdést nem teljesíti - tekintettel a (6) bekezdésben foglaltakra
is -, akkor a tartós adományozó magánszemély köteles a tartós adomá-
nyozással kapcsolatban már igénybe vett adókedvezménynek a jegybanki
alapkamat kétszeresével megnövelt összegét az adóha-tóságnak
befizetni.""
Indokolás
A közhasznú szervetekrõl szóló törvényjavaslat javasolt fenti,
1-5. számú módosításai megteremtik a tartós adományozás
jogintézményét. A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése úgy
rendelkezik, hogy a "személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.
tv. ... szerint a közhasznú szervezetet ... kedvezmény illeti meg". A
személyi jövedelemadóról szóló törvény itt javasolt módosítása e
rendelkezésnek felel meg.
Budapest, 1997. október 27.
Molnár Péter Rózsa Edit
SZDSZ
SZDSZ
Eleje Honlap