T/4890/89..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat 7. §-a (1) bekezdésének c) pontja a

következõképpen módosul:

/A társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény,

a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, az

illetékrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szó-ló

1990. évi C. törvény, a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a

vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény, továbbá az irány-adó más

jogszabályok szerinti mértékben és feltételek szerint/

"c) a közhasznú szervezet támogatóját, illetõleg

adományozóját

a közhasznú szervezet közhasznú tevékenységéhez nyújtott

támogatás, illetõleg [- létesítõ okiratban rögzített cél-

jaira - adott támogatás (a továbbiakban: adomány)] a léte-

sítõ okiratában rögzített célra rendelt adomány után társa-

sági adókötelezettséget érintõ kedvezmény, [illetve] ille-

tõleg személyijövedelemadó kötelezettséget érintõ kedvez-

mény"

/illeti meg./

Indokolás

Koherencia zavar kiküszöbölése. Az elõterjesztés két különbözõ

fogalmat kever össze, amikor a támogatást az adománnyal azonosítja. A

támogatást tevékenység folytatásához nyújtják, az adományt ellenben

cél megvalósítására rendelik. A javaslat célja éppen az, hogy a

törvény hatálya alá tartozó szervezetek ne csak céljaik, hanem

tevékenységük alapján is közhasznúaknak minõsüljenek. Következésképpen

a közhasznúnak minõsülõ szervezetek sem csak céljaik, hanem közhasznú

tevékenységük után élvezzenek kedvezményeket. A közhasznú

szervezeteket támogatók nem csupán a célra rendelt adomány, hanem a

szervezet tevékenysége számára nyújtott támogatás után is

kedvezményezett adójogi elbánásban részesüljenek.

2.

A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése a következõ új d)

ponttal egészül ki:

/A társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény,

a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, az

illetékrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szó-ló

1990. évi C. törvény, a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a

vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény, továbbá az irány-adó más

jogszabályok szerinti mértékben és feltételek szerint/

"d) a közhasznú szervezettel tartós adományozási

szerzõdést

kötõ, a közhasznú szervezet létesítõ okiratában rögzített

célra juttatott adomány tárgyévi összege után társasági

adókötelezettséget érintõ többlet kedvezmény, illetõleg

személyi jövedelemadó kötelezettséget érintõ többlet ked-

vezmény"

/illeti meg./

Indokolás

A jelenleg zajló gazdasági és társadalmi átalakulás során a

közhasznú szervezetek legfõbb problémája a pénzügyi fenntarthatóság.

Ennek a problémának a megoldása érdekében célszerû, ha a törvényalkotó

nagyobb mértékben kedvezményezi az olyan adományozót, aki hosszabb

távon és kiszámítható módon - tartósan - támogat egy közhasznú

szervezetet.

3.

A törvényjavaslat a következõ új 16. §-al egészül ki:

"16. § Közhasznú szervezet tartós adományozási szerzõdést köt-

het. A tartós adományozási szerzõdést írásban kell megkötni."

Indokolás

A hitelesség érdekében nagyobb mértékben kedvezményezett

tartós adományozását azonban célszerû írásos szerzõdésben rögzíteni.

4.

A törvényjavaslat 21. §-ának (3) bekezdése a következõ új g)

ponttal egészül ki:

/A közhasznúsági jelentés tartalmazza:/

"g) a tartós adományozásra vonatkozó szerzõdés, illetõleg

a

szerzõdés módosítás tényét."

Indokolás

Garanciális okokból indokolt, hogy a közhasznúsági jelentés

tartalmazza a tartós adományozási szerzõdés megkötését, illetve a

szerzõdés módosítását.

5.

A törvényjavaslat 26. §-a a következõ új a) ponttal egészül

ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában/

"a) adomány: magánszemély, jogi személy, illetõleg jogi

szemé-

lyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság által társadal-

mi szervezet, köztestület, alapítvány, közalapítvány, ille-

tõleg közhasznú társaság részére ingyenesen, egyoldalú jog-

nyilatkozattal átruházott, célra rendelt vagy feltétellel

nyújtott vagyoni juttatás;"

Indokolás

Az adomány fogalmát célszerû meghatározni. Ennek egyik eleme a

vagyoni jelleg, illetve az ingyenesség. A másik fogalmi elem az

adomány célra rendelése vagy feltételhez kötése. Az adomány fogalmának

döntõ eleme, hogy az csak közérdekû célra vagy ilyen célt

megvalósítását elõsegítõ feltétellel adható.

6.

A törvényjavaslat 26. §-a a következõ új k) ponttal egészül

ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában/

"k) tartós adományozás: legalább négy éven keresztül,

évente

azonos vagy növekvõ értékû pénzösszeg vagy értékpapír ado-

mányozása;"

Indokolás

A tartós adományozás fogalmát célszerû rögzíteni. Ennek egyik

eleme az adományozás idõtartama, melyet minimálisan négy évben

indokolt meghatározni. A másik fogalmi elem az adomány éves összege,

amely esetében az adomány évi összegének növekedését nem célszerû

tiltani, a csökkenõ összegû adomány azonban már nem felel meg a

tartósság fogalmának. Garanciális okokból nem indokolt az adomány

tárgyaként nem pénzbeli adományt is elfogadni, viszont a pénzbeli

adomány mellett célszerû az értékpapírok elfogadása is.

7.

A törvényjavaslat a következõ új alcímmel és 27. §-al egészül

ki:

"Vegyes rendelkezések

27. § (1) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a

társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény

4. §-a új 11. ponttal egészül ki, a további pontok jelölése érte-

lemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában:/

"11. közhasznú szervezet: bíróság által vezetett

közhasznú-

sági nyilvántartásban közhasznú vagy kiemelkedõen köz-

hasznú szervezetként nyilvántartott szervezet;"

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a társasági

adó-ról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. §-a új

29. ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelem-szerûen

változik:

/E törvény alkalmazásában:/

"29. a tartós adományozás: az adózó által a közhasznú

szerve-

zettel kötött olyan szerzõdés, amely legalább 4 naptári

évre szól. A szerzõdésben foglalt pénzben vagy érték-

papírban juttatott adományt az adózó a mindenkori tárgy

évet megelõzõ adózás elõtti eredményének hányadában,

vagy összegszerûen, illetõleg értékpapír esetében az át-

adás napján érvényes záró árfolyam értékében határozza

meg. A meghatározott hányad vagy összeg, illetõleg árfo-

lyamérték évente azonos vagy növekvõ mértékû;"

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a társasági

adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 7. § (1) be-

kezdése új v) ponttal egészül ki:

/Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"v) a tartós adomány

va) másfélszerese, de legfeljebb az adózás elõtti

ered-

mény 25 %-a a közhasznú szervezet

vb) kétszerese, de legfeljebb az adózás elõtti

eredmény

30 %-a a kiemelkedõen közhasznú szervezet

támogatása esetén."

(4) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a társasági

adó-ról és az osztalékadóról 1996. évi LXXXI. törvény az "adóked-

vezmények igénybevételének szabályai" alcím alatt új 24. §-sal egészül

ki:

"24. § (1) Az adózás elõtti eredményt a 7. § (2) bekezdés v)

pontja szerint akkor csökkentheti az adózó, ha a közhasznú

szervezettel tartós adományozási szerzõdést köt.

(2) A tartós adományozási szerzõdés nem tartalmazhat ellen-

szolgáltatást. Nem minõsül ellenszolgáltatásnak ha az a köz-hasznú

szervezet kiadványain, a tevékenységével összefüggõ tár-gyain és

eszközein a tartós adományozó neve és tevékenysége feltüntetésre

kerül, valamint a feltüntetés költsége nem halad-ja meg a tartós

adományozás tárgyévi összegének 5 %-át.

(3) Amennyiben a közhasznú szervezet közhasznú besorolása

meg-szûnik, vagy a közhasznú szervezet a szerzõdést nem teljesíti,

akkor a tartós adományozó a besorolás megszûnését követõ évtõl köteles

az eredeti szerzõdés idõtartamáig a közhasznú szerveze-tével azonos

közhasznú tevékenységet végzõ szervezet részére a szerzõdést

teljesíteni.

(4) Amennyiben az adózó a tartós adományozási szerzõdést

nem teljesíti - tekintettel a (2) bekezdésben foglaltakra is -, ak-kor

a tartós adományozó köteles a tartós adományozással kapcso-latban már

igénybe vett adókedvezménynek a jegybanki alapkamat kétszeresével

megnövelt összegét az adóhatóságnak befizetni.""

Indokolás

A közhasznú szervezetekrõl szóló törvényjavaslat javasolt

fenti, 1-5. számú módosításai megteremtik a tartós adományozás

jogintézményét. A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése úgy

rendelkezik, hogy a "társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi

LXXXI. tv. ... szerint a közhasznú szervezetet ... kedvezmény illeti

meg". A társasági és osztalékadóról szóló törvény itt javasolt

módosítása e rendelkezésnek felel meg.

8.

A törvényjavaslat a következõ új alcímmel és 27. §-al egészül

ki:

"Vegyes rendelkezések

27. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. §-a új 49.

ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában az egyes fogalmak jelentése a követ-

kezõ:/

"49. A tartós adományozás: A magánszemély által a

közhasznú

szervezettel kötött olyan szerzõdés, amely legalább 4

naptári évre szól. A szerzõdésben foglalt pénzbeni támo-

gatást az egyes évekre azonos módon, az adózó a minden-

kori tárgyévet megelõzõ adózás elõtti eredmény hányadá-

ban, vagy összegszerûen határozza meg. A meghatározott

hányad vagy összeg évente azonos vagy növekvõ mértékû."

28. § (2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 41. §-a új (2)

bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (2)-(4) bekezdések számo-zása

(3)-(4) bekezdésre változik:

"41.§ (2) Az összevont adóalap adóját csökkenti:

a) a kiemelkedõen közhasznú szervezet részére juttatott

tartós adománynak 42 %-a, legfeljebb azonban az össze-

vont adóalap 35-40. § rendelkezései figyelembevételével

módosított adójának 35 %-a,

b) a közhasznú szervezet részére juttatott tartós adomány-

nak 35 %-a, legfeljebb azonban az összevont adóalap 35-

-40. § rendelkezései figyelembevételével módosított

adójának 30 %-a, illetõleg az a) pont szerinti esettel

együttes elõfordulás esetén is legfeljebb az adó 42

%-a."

29. § (3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 41. §-a új (5)-

-(7) bekezdéssel egészül ki:

"41.§ (5) A tartós adományozási szerzõdés nem tartalmazhat

el-lenszolgáltatást. Nem minõsül ellenszolgáltatásnak, ha az a

közhasznú szervezet kiadványain, a tevékenységével összefüggõ tárgyain

és eszközein a tartós adományozó neve és tevékenysége feltüntetésre

kerül, valamint a feltüntetés költsége nem ha-ladja meg a tartós

adományozás tárgyévi összegének 5 %-át.

(6) Amennyiben a közhasznú szervezet közhasznú besorolása

meg-szûnik, vagy a közhasznú szervezet a szerzõdést nem teljesíti,

akkor a tartós adományozó magánszemély a besorolás megszûnését követõ

évtõl köteles az eredeti szerzõdés idõtartamáig a köz-hasznú

szervezetével azonos közhasznú tevékenységet végzõ szer-vezet részére

a szerzõdést teljesíteni.

(7) Amennyiben a magánszemély a tartós adományozási

szerzõdést nem teljesíti - tekintettel a (6) bekezdésben foglaltakra

is -, akkor a tartós adományozó magánszemély köteles a tartós adomá-

nyozással kapcsolatban már igénybe vett adókedvezménynek a jegybanki

alapkamat kétszeresével megnövelt összegét az adóha-tóságnak

befizetni.""

Indokolás

A közhasznú szervetekrõl szóló törvényjavaslat javasolt fenti,

1-5. számú módosításai megteremtik a tartós adományozás

jogintézményét. A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése úgy

rendelkezik, hogy a "személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.

tv. ... szerint a közhasznú szervezetet ... kedvezmény illeti meg". A

személyi jövedelemadóról szóló törvény itt javasolt módosítása e

rendelkezésnek felel meg.

Budapest, 1997. október 27.

Molnár Péter Rózsa Edit

SZDSZ

SZDSZ

Eleje Honlap