Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztjük elõ.
1.
A törvényjavaslat 21. §-a a következõ új (4)-(7) bekezdéssel
egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:
"(4) A közhasznúsági jelentést a tárgyévet követõ május hó
31. napjáig a szervezet székhelye szerint illetékes megyei, fõ-városi
ügyészséghez be kell nyújtani.
(5) A bírósági alapnyilvántartásban, valamint a
közhasznúsági nyilvántartásban fennálló vagy törölt, illetõleg
számítógépen rögzített, nyilvántartásba még nem vett adatokba az
Igazságügyi Minisztérium szervezeti egységeként mûködõ
Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálatnál (a továbbiakban:
Szolgálat) kére-lemre bárki betekinthet, azokról feljegyzést
készíthet, vagy költségtérítés ellenében másolatot kaphat.
(6) A Szolgálat kérelemre tájékoztatást, illetõleg
költségté-rítés ellenében hiteles másolatot ad a közhasznú
szervezetekrõl szóló ... évi ... törvény szerinti - az ügyészség által
a Szol-gálathoz megküldött, és ott számítógépen rögzített - éves köz-
hasznúsági jelentésekrõl is, egyben biztosítja az eredeti köz-
hasznúsági jelentésekbe való betekintést.
(7) A Szolgálat a kért információt a bíróság, az
ügyészség, a közjegyzõk, a kamarák és a bírósági végrehajtók, valamint
a közigazgatási szervek részére - közfeladataik ellátása érdeké-ben -
ingyenesen bocsátja rendelkezésére. Esetükben csak a há-lózat
használatával kapcsolatos költségeket kell megtéríteni a Szolgálat
részére, feltéve, hogy az információt számítógépes hálózat útján
kérik."
2.
A törvényjavaslat 27. §-a a következõ új (5) bekezdéssel
egészül ki:
"(5) Felhatalmazást kap az igazságügy-miniszter, hogy a köz-
hasznúsági jelentések benyújtására és nyilvántartására vonat-kozó -
technikai jellegû - szabályokat rendelettel állapítsa meg."
Indokolás
az 1-2. pontokhoz
A javaslat nem új hatóság vagy hatósági jogkörök útján, hanem
a nyilvánosság eszközeivel kívánja ellenõrizni a közhasznú szervezetek
mûködését és gazdálkodását. A nyilvánosság biztosítását alapvetõen a
közhasznúsági jelentések hozzáférhetõségének biztosításával kívánja
megoldani. A javaslat megoldása - a székhelyen, illetve a sajtóban
való megismerhetõség - azonban nem kielégítõ. Ezért célszerûbb egy
olyan "hiteles hely" megteremtése, ahol minden közhasznú szervezet
összes közhasznúsági jelentése fellelhetõ, és azokba ezen a helyen
bárki betekinthet. Tekintettel arra, hogy a T/4746.. számú
törvényjavaslat szerint az Igazságügyi Minisztérium szervezeti
egységeként mûködõ Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálat
vezeti a cégnyilvántartást, biztosítja annak nyilvánosságát és
közhitelességét, ezért indokolt, hogy ennek keretében jöjjön létre egy
olyan információs központ, amelynek feladata a közhasznúsági
jelentések hozzáférhetõségének szolgáltatásként való biztosítása.
3.
A törvényjavaslat 24. §-ának (1) bekezdése a következõképpen
egészül ki:
"24. § (1) A közhasznú nyilvántartásba vétellel a szervezet
alap-nyilvántartási adatai kiegészülnek a közhasznúság jogcímé-re, a
közhasznúsági fokozatra, a közhasznú jogállás megszerzé-sének,
módosításának és törlésének idõpontjára vonatkozó ada-tokkal."
Indokolás
A módosítás célja koherencia zavarok elhárítása és
szövegpontosítás. A közhasznúság jogcímének megállapítása és rögzítése
nélkül a bíróság nem tudja megállapítani és rögzíteni a közhasznúsági
fokozatot.
4.
A törvényjavaslat 24. §-ának (2) bekezdése a következõképpen
egészül ki:
"(2) A közhasznú szervezetekre vonatkozó bírósági nyilván-
tartás (1) bekezdésében említett adatai nyilvánosak. A közhasz-nú
szervezetek nyilvántartási adatait, illetve azok változásait -
ideértve a szervezetnek a nyilvántartásból való törlését is - a
bíróság a Közhasznúsági Értesítõben, az Igazságügyi Miniszté-rium
hivatalos lapjában hozza nyilvánosságra."
5.
A törvényjavaslat 27. §-ának (4) bekezdése a következõ új c) ponttal
egészül ki:
/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/
"c) a Közhasznúsági Értesítõ létrehozását, a benne
közzétehetõ - e törvénnyel összhangban álló - információk részletes
szabá-lyait és a fizetendõ költségtérítés mértékét"
/megállapítsa./
Indokolás
a 4-5. pontokhoz
Csak a Közhasznúsági Értesítõ garantálhatja a közhasznú
szervezetek mûködésének e törvény által megkövetelt nyilvánosságát. Ez
a kiadvány egyúttal biztosíthatja azt is, hogy az állami szervek
költségkímélõ módon - a piaci sajtó hirdetéseinek kikerülésével -
hozzák nyilvánosságra a civil szervezetek számára szolgáló
közleményeiket. A javaslat 16. § (3) bekezdésében szereplõ "sajtó
útján" kitétel is a legcélszerûbben a Kormány által, a Cégközlöny
mintájára létrehozott Közhasznúsági Értesítõvel teljesíthetõ. A
közzétehetõ egyéb információk köre elsõsorban a költségvetési források
igénybevételére kiírt pályázati hirdetmények és a pályázati eredmények
lehetnek. Ez a kiadvány a közhasznú szervezetek számára biztosíthatja
azt is, hogy a mûködésükkel kapcsolatos egyéb közhasznú információikat
az újsághirdetéseknél olcsóbb áron tehessék közzé. Ez a megoldás
egyszerûsíti az információkhoz való hozzáférést és e tekintetben
esélyegyenlõséget teremt.
Budapest, 1997. október 27.
Molnár Péter Rózsa Edit
SZDSZ SZDSZ
Eleje Honlap