T/4890/90..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat 21. §-a a következõ új (4)-(7) bekezdéssel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(4) A közhasznúsági jelentést a tárgyévet követõ május hó

31. napjáig a szervezet székhelye szerint illetékes megyei, fõ-városi

ügyészséghez be kell nyújtani.

(5) A bírósági alapnyilvántartásban, valamint a

közhasznúsági nyilvántartásban fennálló vagy törölt, illetõleg

számítógépen rögzített, nyilvántartásba még nem vett adatokba az

Igazságügyi Minisztérium szervezeti egységeként mûködõ

Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálatnál (a továbbiakban:

Szolgálat) kére-lemre bárki betekinthet, azokról feljegyzést

készíthet, vagy költségtérítés ellenében másolatot kaphat.

(6) A Szolgálat kérelemre tájékoztatást, illetõleg

költségté-rítés ellenében hiteles másolatot ad a közhasznú

szervezetekrõl szóló ... évi ... törvény szerinti - az ügyészség által

a Szol-gálathoz megküldött, és ott számítógépen rögzített - éves köz-

hasznúsági jelentésekrõl is, egyben biztosítja az eredeti köz-

hasznúsági jelentésekbe való betekintést.

(7) A Szolgálat a kért információt a bíróság, az

ügyészség, a közjegyzõk, a kamarák és a bírósági végrehajtók, valamint

a közigazgatási szervek részére - közfeladataik ellátása érdeké-ben -

ingyenesen bocsátja rendelkezésére. Esetükben csak a há-lózat

használatával kapcsolatos költségeket kell megtéríteni a Szolgálat

részére, feltéve, hogy az információt számítógépes hálózat útján

kérik."

2.

A törvényjavaslat 27. §-a a következõ új (5) bekezdéssel

egészül ki:

"(5) Felhatalmazást kap az igazságügy-miniszter, hogy a köz-

hasznúsági jelentések benyújtására és nyilvántartására vonat-kozó -

technikai jellegû - szabályokat rendelettel állapítsa meg."

Indokolás

az 1-2. pontokhoz

A javaslat nem új hatóság vagy hatósági jogkörök útján, hanem

a nyilvánosság eszközeivel kívánja ellenõrizni a közhasznú szervezetek

mûködését és gazdálkodását. A nyilvánosság biztosítását alapvetõen a

közhasznúsági jelentések hozzáférhetõségének biztosításával kívánja

megoldani. A javaslat megoldása - a székhelyen, illetve a sajtóban

való megismerhetõség - azonban nem kielégítõ. Ezért célszerûbb egy

olyan "hiteles hely" megteremtése, ahol minden közhasznú szervezet

összes közhasznúsági jelentése fellelhetõ, és azokba ezen a helyen

bárki betekinthet. Tekintettel arra, hogy a T/4746.. számú

törvényjavaslat szerint az Igazságügyi Minisztérium szervezeti

egységeként mûködõ Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálat

vezeti a cégnyilvántartást, biztosítja annak nyilvánosságát és

közhitelességét, ezért indokolt, hogy ennek keretében jöjjön létre egy

olyan információs központ, amelynek feladata a közhasznúsági

jelentések hozzáférhetõségének szolgáltatásként való biztosítása.

3.

A törvényjavaslat 24. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

egészül ki:

"24. § (1) A közhasznú nyilvántartásba vétellel a szervezet

alap-nyilvántartási adatai kiegészülnek a közhasznúság jogcímé-re, a

közhasznúsági fokozatra, a közhasznú jogállás megszerzé-sének,

módosításának és törlésének idõpontjára vonatkozó ada-tokkal."

Indokolás

A módosítás célja koherencia zavarok elhárítása és

szövegpontosítás. A közhasznúság jogcímének megállapítása és rögzítése

nélkül a bíróság nem tudja megállapítani és rögzíteni a közhasznúsági

fokozatot.

4.

A törvényjavaslat 24. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

egészül ki:

"(2) A közhasznú szervezetekre vonatkozó bírósági nyilván-

tartás (1) bekezdésében említett adatai nyilvánosak. A közhasz-nú

szervezetek nyilvántartási adatait, illetve azok változásait -

ideértve a szervezetnek a nyilvántartásból való törlését is - a

bíróság a Közhasznúsági Értesítõben, az Igazságügyi Miniszté-rium

hivatalos lapjában hozza nyilvánosságra."

5.

A törvényjavaslat 27. §-ának (4) bekezdése a következõ új c) ponttal

egészül ki:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/

"c) a Közhasznúsági Értesítõ létrehozását, a benne

közzétehetõ - e törvénnyel összhangban álló - információk részletes

szabá-lyait és a fizetendõ költségtérítés mértékét"

/megállapítsa./

Indokolás

a 4-5. pontokhoz

Csak a Közhasznúsági Értesítõ garantálhatja a közhasznú

szervezetek mûködésének e törvény által megkövetelt nyilvánosságát. Ez

a kiadvány egyúttal biztosíthatja azt is, hogy az állami szervek

költségkímélõ módon - a piaci sajtó hirdetéseinek kikerülésével -

hozzák nyilvánosságra a civil szervezetek számára szolgáló

közleményeiket. A javaslat 16. § (3) bekezdésében szereplõ "sajtó

útján" kitétel is a legcélszerûbben a Kormány által, a Cégközlöny

mintájára létrehozott Közhasznúsági Értesítõvel teljesíthetõ. A

közzétehetõ egyéb információk köre elsõsorban a költségvetési források

igénybevételére kiírt pályázati hirdetmények és a pályázati eredmények

lehetnek. Ez a kiadvány a közhasznú szervezetek számára biztosíthatja

azt is, hogy a mûködésükkel kapcsolatos egyéb közhasznú információikat

az újsághirdetéseknél olcsóbb áron tehessék közzé. Ez a megoldás

egyszerûsíti az információkhoz való hozzáférést és e tekintetben

esélyegyenlõséget teremt.

Budapest, 1997. október 27.

Molnár Péter Rózsa Edit

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap