Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ.
A törvényjavaslat a következõ új V. fejezettel egészül ki, a
további fejezetek és §-ok jelölése értelemszerûen változik:
"V. fejezet
Közszolgáltatás kihelyezése
26. § (1) A helyi, megyei önkormányzatok, azok társulásai,
a kisebbségi települési önkormányzatok és más állami szervek (a
továbbiakban: közigazgatási szervek), valamint az egészségbiz-tosítási
önkormányzatok jogszabályban meghatározott közszolgál-tatási
feladataik ellátását közhasznú szervezettel közvetlenül kötött
szerzõdés vagy pályázat útján is biztosíthatják (a to-vábbiakban:
közszolgáltatás kihelyezése).
(2) E törvény hatálybalépését követõen közszolgáltatási
tevé-kenység közhasznú szervezethez, és minden a 2. § (1) bekezdése
szerinti szervezethez kizárólag e törvény rendelkezései szerint
helyezhetõ ki.
(3) Ha a kihelyezõ helyi, megyei önkormányzat, kisebbségi
te-lepülési önkormányzat, valamint egészségbiztosítási önkormány-zat,
akkor a közszolgáltatási tevékenység kihelyezésérõl szóló
önkormányzati döntést képviselõ-testületi (közgyûlési) határo-zatban
kell rögzíteni.
(4) A kihelyezési eljárás során a kihelyezésrõl döntõ, a
ki-helyezõ nevében eljáró, illetõleg az eljárásba bevont szakértõ
személy
a) nem lehet pályázó,
b) nem állhat a kihelyezés tárgyával kapcsolatos tevékeny-
séget végzõ közhasznú szervezettel munkaviszonyban, vagy
munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban,
c) nem lehet a pályázó szervezet vezetõ tisztségviselõje,
d) nem lehet a pályázó szervezetben tulajdoni
részesedéssel
rendelkezõ személy,
valamint e személyek hozzátartozója.
27. § (1) A pályázati felhívásra a (2) bekezdésbe foglaltak
alkalmazásával a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény-be
foglaltakat kell értelemszerûen alkalmazni.
(2) A pályázati felhívásban a kihelyezõ köteles
meghatározni, különösen:
a) a kihelyezõ által biztosított, a pályázó által a szerzõ-
dés teljesítése érdekében felhasználható javak, pénzügyi
eszközök körét és az átruházás, illetve a használatba
adás feltételeit;
b) több közszolgáltatási tevékenység együttes kihelyezése
esetén azt, hogy megpályázható-e a kihelyezés egy része,
vagy csak valamennyi kihelyezendõ tevékenységre együtte-
sen lehet pályázni.
28. § (1) Nyílt pályázatot kell alkalmazni
a) két évet meghaladó idõszakra vonatkozó kihelyezés ese-
tén;
b) amennyiben a kihelyezés évét megelõzõ két évben a kihe-
lyezésre kerülõ közszolgáltatási tevékenység ellátására
a kihelyezõ által kimutatott, a normatív támogatás ösz-
szegével csökkentett ráfordítások összege elérte a 10
millió forintot;
c) ha a kihelyezõ a szerzõdés teljesítése érdekében kötele-
zettséget vállalt.
(2) A nyílt pályázatot közjegyzõ jelenlétében kell átvenni
és felbontani, annak megtörténtérõl és az elbírálás eredményérõl
közokiratot kell felvenni.
29. § (1) Zárt körû pályázatot kell alkalmazni, ha a
kihelyezõ nem jogosult közvetlen szerzõdéskötésre és nyílt pályázat
kií-rása nem kötelezõ.
(2) Zárt körû pályázat esetén a kihelyezõ által a
pályázati felhívásban név szerint megjelölt közhasznú szervezetek
vehet-nek részt.
(3) A zárt körû pályázat elbírálásának eredményérõl az
elbírá-lást végzõ személyek által aláírt, teljes bizonyítóerejû magán-
okiratba foglalt jegyzõkönyvet kell felvenni.
30. § (1) A kihelyezõ a pályázati eljárás mellõzésével, köz-
vetlenül jogosult szerzõdést kötni a közszolgáltatási tevékeny-ség
kihelyezésére, ha
a) a kihelyezés évét megelõzõ két évben a kihelyezésre ke-
rülõ közszolgáltatási tevékenység ellátására a kihelyezõ
által kimutatott ráfordítások összege nem éri el a köz-
ponti költségvetésrõl szóló törvényben meghatározott
összeget, vagy
b) az adott közszolgáltatási tevékenységet az e törvény ha-
tályba lépését megelõzõ három évben folyamatosan egy
közhasznú szervezet látta el, vagy
c) kizárólag helyi, megyei önkormányzat által alapított
közhasznú szervezet a szerzõdõ fél, vagy
d) azt törvény lehetõvé teszi.
(2) A közvetlen szerzõdéssel lebonyolított kihelyezés
tényét a szerzõdés rögzíti.
31. § (1) A közigazgatási szerv vagy az egészségbiztosítási
önkormányzatok és a közhasznú szervezet között a közszolgálta-tási
feladat ellátására irányuló szerzõdést a közbeszerzésekrõl szóló 1995.
évi XL. törvénybe foglaltak értelemszerû alkalmazá-sával, írásban kell
megkötni.
(2) A közszolgáltatási szerzõdésnek tartalmaznia kell,
különö-sen:
a) a közszolgáltatás pontos formáját, tartalmát, a közszol-
gáltatásban részesítendõ személyek, illetõleg a közönség
(fogyasztók) körét, számát;
b) a szolgáltatásért a kötelezett és a szolgáltatást igény-
bevevõ által fizetendõ díj mértékére, mérséklésére, át-
utalására vonatkozó kikötéseket;
c) szerzõdésszegés esetén a közszolgáltatás folyamatos biz-
tosítására, valamint a kártérítésre vonatkozó kikötést;
d) a fogyasztók számára a közszolgáltatási tevékenységgel
kapcsolatos panaszok orvoslási lehetõségének módját.
(3) A közszolgáltatási szerzõdések nyilvánosak, azokba a
köz-igazgatási szerv székhelyén, hivatali idõben bárki betekinthet és
azokról feljegyzést készíthet, vagy költségtérítés ellenében másolatot
kaphat."
Indokolás
Az államháztartási reform során a költségvetési kiadások
kényszerû csökkentése miatt az állam az általa biztosított -
elsõsorban humán - körének szûkítésére kényszerül. Ezeket a
szolgáltatásokat a jövõben vagy az üzleti szektor fogja ellátni, vagy
véglegesen megszûnnek. A jelenlegi gazdasági körülmények között
azonban az üzleti szektor csak magas áron képes ezeket a
szolgáltatásokat biztosítani, így az állampolgári szükségletek egy
része kielégítetlen marad. További lehetõség azonban, hogy ezeket a
szolgáltatásokat részleges állami finanszírozás mellett, pótlólagos
magán források bevonásával, az üzleti szektornál alacsonyabb árakon
nem haszonérdekelt szervezetek lássák el. Eddig azonban ennek nem
voltak meg a megfelelõ jogi keretei. A javaslat a közhasznú
szervezetek kategóriájának megteremtésével kialakítja azt a szervezeti
kört amely megfelelõ mûködési és gazdálkodási szabályok esetén
alkalmas lehet az állami feladatok átvállalására. A javaslat azonban
elmulasztotta szabályozni az állami szervek és a közhasznú szervezetek
közvetlen kapcsolatát - pályázatok, szerzõdések, finanszírozási
feltételek, teljesítési garanciák. E szabályok hiányában a javaslat
célja csak részlegesen valósulhat meg. Célszerû, hogy a javaslat által
kialakított szervezeti kör számára megfelelõ eszköztár, az állami
szervek számára pedig megfelelõ biztosítékrendszer alakuljon ki a
közfeladatoknak közhasznú szervezetekhez történõ kihelyezése
érdekében.
Budapest, 1997. október 27.
Molnár Péter Rózsa Edit
SZDSZ SZDSZ
Eleje Honlap