T/4890/92..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ.

A törvényjavaslat a következõ új V. fejezettel egészül ki, a

további fejezetek és §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"V. fejezet

Közszolgáltatás kihelyezése

26. § (1) A helyi, megyei önkormányzatok, azok társulásai,

a kisebbségi települési önkormányzatok és más állami szervek (a

továbbiakban: közigazgatási szervek), valamint az egészségbiz-tosítási

önkormányzatok jogszabályban meghatározott közszolgál-tatási

feladataik ellátását közhasznú szervezettel közvetlenül kötött

szerzõdés vagy pályázat útján is biztosíthatják (a to-vábbiakban:

közszolgáltatás kihelyezése).

(2) E törvény hatálybalépését követõen közszolgáltatási

tevé-kenység közhasznú szervezethez, és minden a 2. § (1) bekezdése

szerinti szervezethez kizárólag e törvény rendelkezései szerint

helyezhetõ ki.

(3) Ha a kihelyezõ helyi, megyei önkormányzat, kisebbségi

te-lepülési önkormányzat, valamint egészségbiztosítási önkormány-zat,

akkor a közszolgáltatási tevékenység kihelyezésérõl szóló

önkormányzati döntést képviselõ-testületi (közgyûlési) határo-zatban

kell rögzíteni.

(4) A kihelyezési eljárás során a kihelyezésrõl döntõ, a

ki-helyezõ nevében eljáró, illetõleg az eljárásba bevont szakértõ

személy

a) nem lehet pályázó,

b) nem állhat a kihelyezés tárgyával kapcsolatos tevékeny-

séget végzõ közhasznú szervezettel munkaviszonyban, vagy

munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban,

c) nem lehet a pályázó szervezet vezetõ tisztségviselõje,

d) nem lehet a pályázó szervezetben tulajdoni

részesedéssel

rendelkezõ személy,

valamint e személyek hozzátartozója.

27. § (1) A pályázati felhívásra a (2) bekezdésbe foglaltak

alkalmazásával a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény-be

foglaltakat kell értelemszerûen alkalmazni.

(2) A pályázati felhívásban a kihelyezõ köteles

meghatározni, különösen:

a) a kihelyezõ által biztosított, a pályázó által a szerzõ-

dés teljesítése érdekében felhasználható javak, pénzügyi

eszközök körét és az átruházás, illetve a használatba

adás feltételeit;

b) több közszolgáltatási tevékenység együttes kihelyezése

esetén azt, hogy megpályázható-e a kihelyezés egy része,

vagy csak valamennyi kihelyezendõ tevékenységre együtte-

sen lehet pályázni.

28. § (1) Nyílt pályázatot kell alkalmazni

a) két évet meghaladó idõszakra vonatkozó kihelyezés ese-

tén;

b) amennyiben a kihelyezés évét megelõzõ két évben a kihe-

lyezésre kerülõ közszolgáltatási tevékenység ellátására

a kihelyezõ által kimutatott, a normatív támogatás ösz-

szegével csökkentett ráfordítások összege elérte a 10

millió forintot;

c) ha a kihelyezõ a szerzõdés teljesítése érdekében kötele-

zettséget vállalt.

(2) A nyílt pályázatot közjegyzõ jelenlétében kell átvenni

és felbontani, annak megtörténtérõl és az elbírálás eredményérõl

közokiratot kell felvenni.

29. § (1) Zárt körû pályázatot kell alkalmazni, ha a

kihelyezõ nem jogosult közvetlen szerzõdéskötésre és nyílt pályázat

kií-rása nem kötelezõ.

(2) Zárt körû pályázat esetén a kihelyezõ által a

pályázati felhívásban név szerint megjelölt közhasznú szervezetek

vehet-nek részt.

(3) A zárt körû pályázat elbírálásának eredményérõl az

elbírá-lást végzõ személyek által aláírt, teljes bizonyítóerejû magán-

okiratba foglalt jegyzõkönyvet kell felvenni.

30. § (1) A kihelyezõ a pályázati eljárás mellõzésével, köz-

vetlenül jogosult szerzõdést kötni a közszolgáltatási tevékeny-ség

kihelyezésére, ha

a) a kihelyezés évét megelõzõ két évben a kihelyezésre ke-

rülõ közszolgáltatási tevékenység ellátására a kihelyezõ

által kimutatott ráfordítások összege nem éri el a köz-

ponti költségvetésrõl szóló törvényben meghatározott

összeget, vagy

b) az adott közszolgáltatási tevékenységet az e törvény ha-

tályba lépését megelõzõ három évben folyamatosan egy

közhasznú szervezet látta el, vagy

c) kizárólag helyi, megyei önkormányzat által alapított

közhasznú szervezet a szerzõdõ fél, vagy

d) azt törvény lehetõvé teszi.

(2) A közvetlen szerzõdéssel lebonyolított kihelyezés

tényét a szerzõdés rögzíti.

31. § (1) A közigazgatási szerv vagy az egészségbiztosítási

önkormányzatok és a közhasznú szervezet között a közszolgálta-tási

feladat ellátására irányuló szerzõdést a közbeszerzésekrõl szóló 1995.

évi XL. törvénybe foglaltak értelemszerû alkalmazá-sával, írásban kell

megkötni.

(2) A közszolgáltatási szerzõdésnek tartalmaznia kell,

különö-sen:

a) a közszolgáltatás pontos formáját, tartalmát, a közszol-

gáltatásban részesítendõ személyek, illetõleg a közönség

(fogyasztók) körét, számát;

b) a szolgáltatásért a kötelezett és a szolgáltatást igény-

bevevõ által fizetendõ díj mértékére, mérséklésére, át-

utalására vonatkozó kikötéseket;

c) szerzõdésszegés esetén a közszolgáltatás folyamatos biz-

tosítására, valamint a kártérítésre vonatkozó kikötést;

d) a fogyasztók számára a közszolgáltatási tevékenységgel

kapcsolatos panaszok orvoslási lehetõségének módját.

(3) A közszolgáltatási szerzõdések nyilvánosak, azokba a

köz-igazgatási szerv székhelyén, hivatali idõben bárki betekinthet és

azokról feljegyzést készíthet, vagy költségtérítés ellenében másolatot

kaphat."

Indokolás

Az államháztartási reform során a költségvetési kiadások

kényszerû csökkentése miatt az állam az általa biztosított -

elsõsorban humán - körének szûkítésére kényszerül. Ezeket a

szolgáltatásokat a jövõben vagy az üzleti szektor fogja ellátni, vagy

véglegesen megszûnnek. A jelenlegi gazdasági körülmények között

azonban az üzleti szektor csak magas áron képes ezeket a

szolgáltatásokat biztosítani, így az állampolgári szükségletek egy

része kielégítetlen marad. További lehetõség azonban, hogy ezeket a

szolgáltatásokat részleges állami finanszírozás mellett, pótlólagos

magán források bevonásával, az üzleti szektornál alacsonyabb árakon

nem haszonérdekelt szervezetek lássák el. Eddig azonban ennek nem

voltak meg a megfelelõ jogi keretei. A javaslat a közhasznú

szervezetek kategóriájának megteremtésével kialakítja azt a szervezeti

kört amely megfelelõ mûködési és gazdálkodási szabályok esetén

alkalmas lehet az állami feladatok átvállalására. A javaslat azonban

elmulasztotta szabályozni az állami szervek és a közhasznú szervezetek

közvetlen kapcsolatát - pályázatok, szerzõdések, finanszírozási

feltételek, teljesítési garanciák. E szabályok hiányában a javaslat

célja csak részlegesen valósulhat meg. Célszerû, hogy a javaslat által

kialakított szervezeti kör számára megfelelõ eszköztár, az állami

szervek számára pedig megfelelõ biztosítékrendszer alakuljon ki a

közfeladatoknak közhasznú szervezetekhez történõ kihelyezése

érdekében.

Budapest, 1997. október 27.

Molnár Péter Rózsa Edit

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap