T/4890/93..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A közhasznú szervezetekrõl szóló, T/4890.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat a következõ új alcímmel és 27-32. §-okkal

egészül ki:

"Vegyes rendelkezések

27. § (1) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a

Polgári törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) 74/A. §-

ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § új (3)

bekezdéssel egészül ki, a további bekezdések jelölése értelem-szerûen

változik:

"(2) Az alapítvány a bírósági nyilvántartásba vétellel

- az alapító okirat aláírásának idõpontja visszamenõleg - jön

léte. A nyilvántartásba vétel nem tagadható meg, ha az alapító

okirat az e törvényben meghatározott feltételeknek megfelel. Ha az

adat, jog vagy tény hatályosságához annak bírósági nyilvántartásba

vétele szükséges - ha törvény ki-vételt nem tesz -, a bejegyzett

adat, jog vagy tény válto-zásának bejegyzése is visszamenõleges

hatályú.

(3) Az alapító okirat aláírása és a nyilvántartásba vé-

telrõl rendelkezõ bírósági határozat jogerõre emelkedése közötti

idõben, valamint a nyilvántartásba vétel meghiúsu-lása esetén az

alapítvány nevében vállalt kötelezettségek-ért az alapító és az

alapítvány nevében eljáró személyek korlátlanul és egyetemlegesen

felelnek."

(2) A Ptk. 74/A. §-a az alábbi új (5) és (6) bekezdésekkel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen vál-tozik:

"(5) Az alapító okirat nem tartalmazhat olyan rendelke-

zést, amellyel az alapító jogait, illetõleg kötelezettsé-geit a

kezelõ szervre (szervezetre) ruházza át, továbbá amely alapján az

alapítvány megszûnése esetén az alapítvány induló vagyonát

meghaladó vagyona az alapítóra száll.

(6) Az alapító halála esetén az alapítói jogok az

Tröklés e törvényben meghatározott rendje szerint legközelebbi hoz-

zátartozójára száll."

28. § (1) A Ptk. 74/B. §-ának (1) bekezdése helyébe a

követke-zõ rendelkezés lép:

"(1) Az alapító okiratban meg kell jelölni az alapítvány

a) nevét, székhelyét;

b) tartós közérdekû célját;

c) céljára rendelt vagyont, elkülönítve annak

pénzbeli

és nem pénzbeli részét, a vállalkozási tevékenységet

is végzõ alapítvány esetében az induló vagyon vállal-

kozási tevékenységre fordítható hányadát, amely nem

lehet több az induló vagyon ötven százalékánál, a va-

gyon, valamint az eredmény felhasználásának módját;

d) kezelõ szerv (szervezet) ügyrendjérõl rendelkezõ

szabályzat megalkotására vonatkozó kötelezettséget;

e) a kezelõ szerv (szervezet) képviseleti jogának

gya-

korlására irányadó szabályokat, az önálló és az

együttes képviselet szabályozását és a képviseleti

jog esetleges korlátozását;

f) az egyhangú vagy minõsített többségû döntést

igénylõ

határozatok körét."

(2) A Ptk. 74/B. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ

ren-delkezés lép:

"(5) Az alapító az alapító okiratot indokolt esetben -

az alapítvány céljának és vagyonának sérelme nélkül - módosít-

hatja. A módosításra egyebekben az alapítvány nyilvántar-tásba

vételére vonatkozó szabályokat kell megfelelõen al-kalmazni."

29. § (1) A Ptk. 74/C. §-ának (2) bekezdése helyébe a

követke-zõ rendelkezés lép:

"(2) A bíróság - ha errõl az alapító nem rendelkezett,

il-letõleg a kezelõ szerv (szervezet) a feladat ellátását nem

vállalja - az ügyész indítványára gondoskodik a kezelõ szerv

(szervezet) kijelölésérõl. A bíróság az indítványról nemperes

eljárásban, soron kívül határoz."

(2) A Ptk. 74/C. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ

ren-delkezés lép:

"(6) Ha a kezelõ szerv (szervezet) tevékenységével az

ala-pítvány célját veszélyezteti, az alapító a kijelölést visz-

szavonhatja és kezelõként más szervet (szervezetet) jelöl-het ki.

Az alapító halála, megszûnése után ez a jogosultság a bíróságot

illeti meg."

(3) A Ptk. 74/C. §-a a következõ új (7)-(8) bekezdésekkel

egé-szül ki:

"(7) A kijelölés visszavonását az ügyész is indítványoz-

hatja. Az indítványról a bíróság nemperes eljárásban, soron kívül

határoz.

(8) A kijelölés alapító általi visszavonását - a tudomá-

sára jutástól számított harminc napon belül, de legfeljebb az

intézkedéstõl számított hat hónapig - az alapítvány kép-viselõje a

bíróság elõtt keresettel kérheti megsemmisí-teni."

30. § (1) A Ptk. 74/E. §-ának (2) bekezdése helyébe a

követke-zõ rendelkezés lép:

"(2) Az alapítványt akkor is törölni kell a

nyilvántartás-ból, ha a bíróság az alapítványt megszünteti vagy

más ala-pítvánnyal való egyesítését rendeli el. A törlésrõl a bíró-

ság nemperes eljárásban, soron kívül határoz."

(2) A Ptk. 74/E. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ

ren-delkezés lép:

"(3) A bíróság az ügyész keresete alapján az alapítványt

megszünteti, ha céljának megvalósítása lehetetlenné vált."

(3) A Ptk. 74/E. §-ának (4) bekezdése hatályát veszti, a

je-lenlegi (5) és (6) bekezdés számozása (4) és (5) bekezdésre

változik.

31. § (1) A Ptk. 74/F. §-ának (1) bekezdése helyébe a

követke-zõ rendelkezés lép:

"(1) Az alapítvány mûködése felett az ügyészség az

irány-adó szabályok szerint törvényességi felügyeletet gyakorol."

(2) A Ptk. 74/F. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

ren-delkezés lép:

"(2) Ha az alapítvány jogszabálynak megfelelõ mûködése

másképpen nem biztosítható, az ügyész a bírósághoz fordul-hat. A

bíróság az ügyész keresete alapján határidõ kitûzé-sével kötelezi

az alapítvány alapítóját a mûködés feltéte-leinek biztosítására,

illetõleg kezelõjét a jogszabálynak megfelelõ mûködés

helyreállítására."

(3) A Ptk. 74/F. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a (2) bekezdés szerinti határidõ eredménytelenül

telt el, vagy ha a jogszabálynak megfelelõ mûködés máskép-pen nem

biztosítható, az ügyész keresetet terjeszthet elõ az alapítvány

megszüntetésére."

32. § (1) A Ptk. 74/G. §-ának (1) bekezdése helyébe a

követke-zõ rendelkezés lép:

"(1) A közalapítványhoz - ha törvény eltérõen nem rendel-

kezik - bárki feltétel nélkül csatlakozhat. A csatlakozás

elfogadását a kezelõ szerv (szervezet) megtagadhatja."

(2) A Ptk. 74/G. §-ának (6) bekezdése hatályát veszti, a

je-lenlegi (7), (8), (9), (10) bekezdések számozása pedig (6), (7),

(8), (9) bekezdésekre változik."

Indokolások

A 27. § (1) bekezdéshez

Az alapítványok nyilvántartásba vételére és a gazdasági

társaságok bejegyzésére eddig eltérõ szabályok vonatkoztak. A

gazdasági társaságok az alapító okirat aláírásától, míg az

alapítványok a bírósági nyilvántartásba vételtõl kezdhették meg

mûködésüket. Az elmúlt néhány évben a gazdasági társaságokra vonatkozó

megoldás bevált, míg az alapítványokra vonatkozó szabályok állandó

problémák forrásaivá váltak. Az alapító okirat aláírása és a

nyilvántartásba vételrõl rendelkezõ bírósági határozat jogerõre

emelkedése közötti idõben, valamint a nyilvántartásba vétel

meghiúsulása esetén ugyanis tisztázatlan volt az alapítvány nevében

vállalt kötelezettségekért viselt felelõsség. Ezért a vagyonbiztonság

növelése és a joggyakorlat egységesülése, valamint az alapítványok

gazdasági helyzetének megerõsítése érdekében indokolt az alapítványok

nyilvántartásba vételét érintõ szabályok megváltoztatása.

A 27. § (2) bekezdéséhez

A hatályos szabályozás nem tiltja az alapító okirat olyan

rendelkezéseit, amelyekkel az alapító jogait a kezelõ szervre ruházza,

illetve az alapítvány megszûnése esetén a vagyon visszaszáll az

alapítóra. Az elsõ esetet teljes egészében, míg a másodikat az induló

vagyont meghaladó rész tekintetében tiltani indokolt.

A 28. § (1) bekezdéséhez

A módosítás a közhasznú szervezetrõl szóló törvény és a Ptk.

rendelkezései közötti összhang megteremtését szolgálja.

A 28. § (2) bekezdéséhez

A módosítás a hatályos szabályozással szemben lehetõvé teszi

az alapítvány nevének módosítását. A név módosításának tilalma az

elmúlt években számos esetben problémát okozott, miközben különösebb

érvek nem szólnak e tilalom fenntartása mellett.

A 29. § (1) bekezdéséhez

Ez a rendelkezés csak nevesíti a jelenleg is fennálló ügyészi

jogosultságot, a bíróság ugyanis hivatalból nem jár el, ezért az

indítvány megtételére csak az ügyész lehet jogosult. Pontosítani kell

azonban, hogy az indítvány elbírálása peres vagy nemperes eljárásban

történik.

A 29. § (2) bekezdéséhez

A törvény szövegébõl ugyan az következne, hogy a kuratórium

egésze legyen visszahívható, hiszen a célok megvalósítását az egyes

kuratóriumi tagok tevékenysége - miután az alapítványi tevékenység

kuratóriumi határozatokon alapul - nem veszélyeztetheti. A gyakorlat

azonban az, hogy az alapítók az egyes kuratóriumi tagokat hívják

vissza, amely a bírósági bejelentés kötelezettségével sem jár. (A

kuratórium tagjaiban bekövetkezett változás nem bejelentéshez kötött.)

Miután a visszahívás ellen a jelenlegi szabályok szerint nincs helye

jogorvoslatnak, így az ellenõrzés nélküli, ezért a pontosítás

indokolt.

A 29. § (3) bekezdéséhez

Ez a módosítás lehetõvé tenné a kuratórium visszahívását

akkor, ha erre szükség van, de az alapító a jogait valamilyen okból

nem tudja gyakorolni. (Pl. az alapító halála, az alapító jogi személy

megszûnése, illetve az alapítók közötti véleményelérés folytán.) Ez a

rendelkezés az alapítói jogok visszaélésszerû gyakorlása esetében

biztosít jogorvoslati lehetõséget.

A 30. § (1) bekezdéséhez

A törlési eljárást célszerû a nemperes eljárás szabályai

szerint lefolytatni. A jelenlegi szabályozás azonban ebben a kérdésben

nem egyértelmû, ezért kiegészítése szükséges.

A 30. § (2) bekezdéséhez

Az utóbb bekövetkezett jogszabály-módosításnak jogerõsen

bejegyzett szervezet esetében nem lehet olyan hatása, hogy az a

nyilvántartásból való törlést eredményezhesse. Az alapítvánnyal

kapcsolatos retorzióknak a törvénysértõ tevékenységhez kell

kapcsolódnia, s nem a külsõ körülményekben bekövetkezett

változásokhoz.

A 30. § (3) bekezdéséhez

A kezelõ tevékenységének és az alapító mulasztásának nem lehet

szankciója az alapítvány megszüntetése. A Ptk. 74/C. § (7)

bekezdésének beiktatásával az alapítvány kezelõ szervével kapcsolatos

problémák orvosolhatók lennének - az alapítvány megszüntetésének

szankciója nélkül.

A 31. § (1) bekezdéséhez

Ebben a megfogalmazásban benne van, hogy a törvényességi

felügyelet gyakorlása során a közhasznú szervezetekrõl szóló törvény

szabályait is alkalmazni kell.

A 31. § (2) bekezdéséhez

A módosítás indoka, hogy az alapítvány mûködésképtelensége sok

esetben az alapító magatartására vezethetõ vissza. (Pl. a vagyon

átadásának megtagadása, a helyiséghasználat indokolatlan megvonása,

stb.) A jogsérelem orvoslására ezért célszerûnek tûnik a bírósági út

biztosítása.

A 31. § (3) bekezdéséhez

A módosítás indoka, hogy a megszüntetés ne legyen automatikus,

mint a jelenlegi Ptk. 74/F. § (2) bekezdése szerint, tehát legyen

lehetõsége a bíróságnak - a javasolt (2) bekezdés szerint - a mûködés

törvényességének helyreállítására, adott esetben az alapítóval szemben

is. Csak akkor legyen lehetõség a megszüntetésre, ha a mûködés

törvényessége másképp nem biztosítható.

A 32. § (1) bekezdéséhez

A csatlakozások kuratóriumi jóváhagyása aránytalanul

megterhelheti a közalapítványok kezelõ szervezeteit. Célszerû ezért a

formális határozat meghozatalát a megtagadásokra korlátozni. A

jóváhagyás, vagy megtagadás jogainak elõzetes alapító okirati

meghatározása pedig azért nem célszerû, mert az alapító elõre nem

láthatja azokat a körülményeket, amelyek miatt a jóváhagyásról, vagy a

megtagadásról kell rendelkezni. Ezek az alapító okiratban elõre nem is

körvonalazhatók.

A 32. § (2) bekezdéséhez

Nem derül ki, hogy mely hivatalos lapban, mikor és kinek

kötelessége a közzététel, továbbá a teljes alapító okirat közzététele

rendkívül költséges is lehet, ezért célszerû a bekezdést elhagyni.

2.

A törvényjavaslat a következõ új alcímmel és 27. §-al egészül

ki:

"Vegyes rendelkezések

27. § E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Polgári tör-

vénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény az alábbi alcímmel és új

582/A-582/E. §-okkal egészül ki:

"Az adományozás

582/A. § (1) Magánszemély, jogi személy, illetõleg

jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság (a továb-

biakban: adományozó) társadalmi szervezet, köztestület,

alapítvány, közalapítvány, közhasznú társaság, illetõleg egyházi

jogi személy (a továbbiakban: adományos) részére ingyenesen,

egyoldalú jognyilatkozattal pénzösszeget, ingó- vagy ingatlan

vagyontárgyat, valamint vagyoni értékû jogot ruházhat át

(adományozás).

(2) Az adományozásra - amennyiben törvény másként nem

rendelkezik - az ajándékozásra, illetõleg közérdekû kötele-

zettségvállalásra vonatkozó szabályokat kell megfelelõen

alkalmazni.

582/B. § (1) Az adományozó az adományozási

nyilatkozattal írásban kikötheti, hogy milyen feltétellel nyújtja

az ado-mányt (feltétellel nyújtott adomány), illetve az adomány

milyen célra fordítható (célra rendelt adomány).

(2) Az érthetetlen, lehetetlen vagy ellentmondó

feltétel, illetõleg célra rendelés érvénytelen. A feltétel,

illetõleg célra rendelés érvénytelensége az adományozás

érvényességét nem érinti, kivéve, ha megállapítható, hogy az

adományozó az adományozást a feltétel, illetõleg a célra rendelés

nél-kül nem tette volna meg.

(3) Az adományos a célra rendelt és a feltétellel nyúj-

tott adományt - amennyiben azt e törvény szerint nem utasí-totta

vissza - köteles a megjelölt célra fordítani, illetõ-leg a

feltételt teljesíteni.

582/C. § (1) Az adomány visszautasítható, ha

a) célra rendelt adomány esetén a rendelt cél eltér az

adományos bejegyzett céljaitól, illetõleg az az ado-

mányos részérõl nem, vagy csak aránytalan nehézség

árán volna megvalósítható;

b) a vagyontárgy az adományos bejegyzett céljára nem

használható, és értékesítésétõl vagy hasznosításából

bevétel nem várható, illetõleg a hasznosítás arány-

talan nehézségekkel járna;

c) feltételhez kötött adományozás esetén az

adományozás

feltételének teljesülése veszélyezteti az adományos

cél szerinti tevékenységének végzését, megvalósítá-

sát, vagy egyéb okból annak teljesítése nem várható

el az adományostól;

d) a vagyontárgy fenntartásával járó költségek lényege-

sen meghaladják az adományos bejegyzett célja szerin-

ti hasznosításból várható elõnyt.

(2) Nem utasítható vissza az adomány az (1) bekezdés c)

pontjában foglaltakra hivatkozással, ha feltételként csak az

adományozó nevének titokban tartása szerepel.

582/D. § (1) Adományt visszautasítani

a) pénz vagy ingóság átadása esetén az átvétel megtaga-

dásával vagy visszaadással,

b) kézbesített adomány esetén írásbeli visszautasító

nyilatkozattal és egyidejû visszaküldéssel,

c) írásbeli nyilatkozattal együtt járó adományozás ese-

tén írásbeli visszautasító nyilatkozattal

az adomány, illetve az írásbeli nyilatkozat átadásától, il-

letõleg a kézbesítésétõl számított harminc nap alatt lehet.

(2) Az adomány visszautasítása esetén az adományozó

bíró-sághoz fordulhat.

582/E. § (1) Az adomány - a (2)-(3) bekezdés szerinti

ki-vételekkel - az ajándék visszakövetelésére vonatkozó álta-lános

szabályok szerint követelhetõ vissza.

(2) A célra rendelt adomány csak akkor követelhetõ visz-

sza, ha a rendelt cél véglegesen meghiúsul vagy okafogyottá válik,

mielõtt az adományt arra fordították volna, vagy megállapítható,

hogy az adományos indokolatlan késedelme a cél megvalósulását

veszélyezteti.

(3) A feltételhez kötött adomány visszakövetelhetõ

akkor is, ha az adományos a feltételt az adományozási nyilatko-

zatban írt határidõre, vagy egyébként írásbeli felszólítás

ellenére nem, vagy nem megfelelõen teljesítette."

Indokolás

A nem kormányzati és nem nyereségérdekelt szervezetek

társadalmi súlyának növekedésével idõszerûvé vált nevesíteni és

szabályozni azt a jogviszonyt, amelybõl ezen szervezetek forrásaik

döntõ többségét merítik. Ez a jogviszony ugyanis különbözik egyfelõl

az adás-vételtõl, másfelõl az ajándékozástól. Az adományozás olyan új

polgári jogi tényállás, amelynek sajátos és önálló társadalmi szerepe

van.

3.

A törvényjavaslat a következõ új alcímmel és 27. §-al egészül

ki:

"Vegyes rendelkezések

27. § (1) A számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény

(Számtv.) 11. §-ának (2) bekezdése a helyébe az alábbi rendel-kezés

lép:

"(2) A társadalmi szervezet, a köztestület, az

alapítvány, a közalapítvány, a közhasznú társaság és az egyházi

jogi személy (a továbbiakban: nem nyereségérdekelt szervezet)

kivételével az egyéb szervezet éves beszámolási kötelezett-ségének

és a beszámolót alátámasztó könyvvezetési kötele-zettségének

sajátosságait e törvény alapján a kormány ren-deletben

szabályozza."

(2) A Számtv. az alábbi alcímekkel és 11/A-11/E. §-okkal

egé-szül ki:

"Beszámolási kötelezettség

11/A. § (1) A nem nyereségérdekelt szervezet által készí-

tendõ beszámoló formáját az éves összes bevétel nagysága határozza

meg.

(2) A beszámoló lehet:

a) éves beszámoló,

b) egyszerûsített éves beszámoló,

c) egyszerûsített mérleg.

Az éves beszámoló tartalmára a számviteli törvény ren-

delkezései irányadóak.

(3) Az éves beszámoló az e törvényben meghatározott mér-

legbõl, eredmény-kimutatásból, kiegészítõ mellékletbõl és üzleti

jelentésbõl áll.

(4) Az egyszerûsített éves beszámoló mérlegbõl és ered-

mény-kimutatásból áll.

(5) Az egyszerûsített mérleg mérlegbõl és eredmény-leve-

zetésbõl áll.

(6) Éves beszámolót köteles készíteni az a nem nyereség-

érdekelt szervezet, amelynél két egymást követõ évben az éves

összes bevétel összege meghaladja a 300 millió forin-tot.

(7) Egyszerûsített éves beszámolót köteles készíteni az

a köztestület és közalapítvány, amelynél két egymást követõ évben

az éves összes bevétel összege nem haladja meg a 300 millió

forintot.

(8) Egyszerûsített éves beszámolót köteles készíteni az

a társadalmi szervezet, alapítvány, közhasznú társaság és egyházi

jogi személy, amelynél két egymást követõ évben az éves összes

bevétel összege meghaladja az 50 millió forin-tot.

(9) Egyszerûsített mérleget készíthet az a társadalmi

szervezet, alapítvány, közhasznú társaság és egyházi jogi személy,

amelynél az éves összes bevétel összege két egy-mást követõ évben

az 50 millió forintot nem haladja meg.

(10) Az eredmény-kimutatás és az eredmény-levezetés tar-

talmát a pénzügyminiszter rendeletben állapítja meg.

Könyvvezetési kötelezettség

11/B. § (1) A könyvvezetés - a beszámolási kötelezettség

függvényében - az egyszeres és a kettõs könyvvitel rendsze-rében

történhet.

(2) Kettõs könyvvitelt köteles vezetni az éves

beszámolót és az egyszerûsített éves beszámolót készítõ nem

nyereség-érdekelt szervezet.

(3) Egyszeres könyvvitelt köteles vezetni az egyszerûsí-

tett mérleget készítõ nem nyereségérdekelt szervezet.

(4) Az a nem nyereségérdekelt szervezet, amely

egyszeres könyvvitelt köteles vezetni, saját elhatározásából bárme-

lyik év január 1-jével áttérhet a kettõs könyvvitelre. A kettõs

könyvvitelre való áttéréssel egyszerûsített éves be-számolót kell

készítenie.

(5) A könyvvezetés során elkülönítetten kell kimutatni

a nem nyereségérdekelt szervezet cél szerinti tevékenységének

megvalósítása érdekében felmerült, valamint a vállalkozási

tevékenységgel kapcsolatos bevételeket (árbevételeket) és

költségeket (kiadásokat).

Az egyszerûsített éves beszámoló mérlegének tartalmi sajátosságai

11/C. § (1) A mérleg tartalmára vonatkozó, az e törvény

21-40. §-aiban, valamint a 42. §-ában foglalt elõírásokat a

(2)-(3) bekezdés szerinti kiegészítésekkel kell alkalmazni.

(2) A mérlegben a saját tõke induló tõkébõl és

tõkeválto-zásból, valamint értékelési tartalékból áll,

céltartalékot csak a vállalkozási tevékenységgel kapcsolatosan

lehet ké-pezni.

(3) A nem nyereségérdekelt szervezet a támogatótól a

cél szerinti tevékenységhez térítés nélkül kapott eszközöket

- a támogató által közölt értéken - az induló tõkével szem-ben

llományba veszi.

Az egyszerûsített mérleg

11/D. § Az egyszerûsített mérleg elkészítésekor az e

tör-vény 64-70. és 80. §-aiban foglaltakat kell figyelembe ven-ni

azzal, hogy a saját tõke induló tõkébõl és tõkeváltozás-ból áll.

Eredmény-kimutatás, eredmény-levezetés tételeinek

tartalma

11/E. § Az eredmény-kimutatás tételeinek tartalmát - a

be-vételeket és a költségeket (kiadásokat) - az e törvény 45-

-49. §-a, valamint a (2) bekezdés alapján; az eredmény-le-vezetés

tételeit az e törvény 80. §-ában foglalt elõírások

figyelembevételével kell meghatározni.""

Indokolás

A nem kormányzati és nem nyereségérdekelt szervezetek

társadalmi súlyának növekedésével idõszerûvé vált beillesztésük a

számviteli törvény általános fogalmi rendszerébe. Ez annál is inkább

indokolt, mert hazánk Európai Uniós jogharmonizációs törekvései egyre

kevésbé teszik lehetõvé, hogy a szolgáltatások terén növekvõ mértékû

szerepet vállaló szervezetek hosszú távon jelentõsen eltérjenek az

európai számviteli normáktól. E szervezetek ma már nem elhanyagolható

piaci szereplõk, akik bizonyos területeken jelentõs forrásokkal

rendelkeznek. E szervezetek többsége annak ellenére jelentõs

gazdálkodó tevékenységet folytat, hogy a gazdálkodó tevékenységnek nem

elsõdleges célja a haszonszerzés. E szervezetek némelyike cél szerinti

tevékenysége mellett számottevõ vállalkozási tevékenységet is folytat.

E vállalkozások egy része a cél szerinti tevékenységhez kapcsolódó

vállalkozás, más része azonban a cél szerinti tevékenységtõl idegen

vállalkozás. E különbözõ típusú vállalkozásokból e szervezeteknek nem

elhanyagolható nyeresége származik. Mindezért célszerû könyv- és

számviteli rendszerüket - a szükséges eltérések figyelembe vételével -

közelíteni a gazdasági társaságokéhoz.

Budapest, 1997. október 27.

Molnár Péter Rózsa Edit

SZDSZ

SZDSZ

Eleje Honlap