Zárószavazás elõtti
módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 107.§-a alapján a közhasznú szervezetekrõl szóló
T/4890/217.. számon benyújtott egységes javaslathoz a következõ
módosító javaslatot
terjesztjük elõ:
1/ A törvényjavaslat 2.§ (2) bekezdésében a következõ
módosítást javasoljuk:
"(2) Közhasznú szervezetté minõsíthetõ az (1) bekezdés a)-e)
pontjában meghatározott szervezet abban az esetben is, ha közhasznú
szervezetté minõsítését a reá [egyébként] irányadó szabályok szerinti
nyilvántartásba vétel iránti kérelmével egyidejûleg kéri."
Indoklás:
A T/4890/128.. számú ajánlás 103. pontjában és a T/4890/214.
számú kiegészítõ ajánlás 57. pontjában szereplõ módosító javaslatokban
elfogadásra került ez a nyelvhelyességi módosítás, ezt kívánjuk
érvényesíteni a törvény egész szövegében.
2/ A törvényjavaslat 3.§-ában, 4.§ (1) bekezdésében és a 28.§
(1)-(3) bekezdéseiben a következõ módosításokat javasoljuk:
"3.§ A közhasznú szervezetté minõsíthetõ szervezet (a
továbbiakban: szervezet) közhasznú jogállását a közhasznú vagy
kiemelkedõen közhasznú szervezetként való nyilvántartásba vétellel
szerzi meg (a továbbiakban: közhasznúsági nyilvántartásba vétel)."
"4.§ (1) A közhasznúsági nyilvántartásba vételhez a szervezet
létesítõ okiratának tartalmaznia kell, hogy a szervezet"
/a) milyen/
"28.§ (1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba; a
törvény hatálybalépésekor már nyilvántartásba vett azon szervezet,
amely a 27. § c) pontjában említett valamely közhasznú tevékenység
folytatására jött létre, és a közhasznúsági nyilvántartásba vételére
kérelmét 1998. június 1-je elõtt benyújtotta, 1998. január 1-jétõl a
23. § (3) bekezdésében említett határozat jogerõre emelkedésének
idõpontjáig, illetve amíg kérelmét a bíróság el nem utasította a
kérelemben megjelölt közhasznúsági fokozat szerinti jogállásúnak
minõsül.
(2) Az újonan alakult szervezet közhasznú tevékenysége
megkezdése napjától jogosult a közhasznú jogálláshoz kapcsolódó
adókötelezettséget érintõ kedvezmények és mentességek igénybevételére,
ha közhasznúsági nyilvántartásba vétele 1999. január 1. elõtt jogerõre
emelkedett.
(3) Az a szervezet, amelyet az államháztartás alrendszereibõl
származó vagyon felhasználásával alapítottak vagy a létesítõ okirata
szerint rendszeres költségvetési támogatásban részesül, az (1)
bekezdésben megjelölt idõpontig köteles a közhasznúsági
nyilvántartásba vételét kérni. Ennek elmulasztása esetén a
támogatásának folyósítását fel kell függeszteni és a szervezet - rá
irányadó szabályok szerinti - megszüntetése is kérhetõ."
/(4) Felhatalmazást/
Indoklás:
A T/4890/214. számú kiegészítõ ajánlásban elfogadásra került
az 58. pont. Ezt a nyelvhelyességi módosítást kívánjuk érvényesíteni a
törvény egész szövegén.
3/ Az egységes javaslat 12.§-ában és 13.§-ában a következõ
módosítást javasoljuk:
"12. § (1)A közhasznú szervezet nevében vagy javára történõ
adománygyûjtés nem járhat az adományozók, illetõleg más személyek
zaklatásával, a személyhez fûzõdõ jogok és az emberi méltóság
sérelmével.
[13. §]
(2) A közhasznú szervezet nevében vagy javára történõ
adománygyûjtés csak a közhasznú szervezet írásbeli meghatalmazása
alapján végezhetõ."
Indoklás:
A T/4890/214. számú kiegészítõ ajánlásban szereplõ 56. pont
elfogadásra került. Ez alapján egy új 22.§ épült be a tervezetbe és a
paragrafusok száma eggyel megnõtt. Az elfogadott társasági adóról és
az osztalékadóról szóló törvény 19/a.§ (1) bekezdése hivatkozik a
közhasznú szervezetekrõl szóló törvénytervezet 27.§-ára, ezért
lehetõség szerint a paragrafusok számának emelkedését illetõleg
eltolódását szeretnénk elkerülni. A 12.§ és a 13.§ összetartozó
rendelkezéseket tartalmaznak, összevonásuk nem okoz sem jogi sem
értelmezési problémát és megszûnteti a koherencia zavart a törvények
között.
4/ Az egységes javaslat 15.§ (1) bekezdésében a következõ
módosítást javasoljuk:
"15. § (1) A közhasznú szervezet a gazdálkodása során elért
eredményét nem oszthatja fel, azt [cél szerinti tevékenységére,
közhasznú céljainak megvalósítására] létesítõ okiratában meghatározott
tevékenységére kell fordítania."
Indoklás:
Elfogadásra került a T/4890/214. számú kiegészítõ ajánlás 10.
pontjában benyújtott kapcsolódó módosító javaslat, amely a benyújtott
törvényjavaslat 5.§ (1) bekezdés c) pontját módosítja. Ennek a
megerõsítése az egységes javaslat 15§ (1) bekezdése ezért célszerû az
azonos szóhasználat.
5/ A 20.§ (4) bekezdésének alábbi módosítását javasoljuk:
(4) A közhasznú szervezet éves közhasznúsági jelentésé[t meg
kell küldeni a Közhasznú Szervezetek Köztestületének. A közhasznúsági
jelentés]be bárki betekinthet, illetõleg abból saját költségére
másolatot készíthet.
Indoklás:
Nem kerültek elfogadásra a T/4890/214. számú kiegészítõ
ajánlásban 68. pontjában szereplõ módosító javaslat, amely a
Közhasznú Szervezetek Köztestületének létrehozásáról szól. A beszámoló
megküldési kötelezettség nem írható elõ egy nem létezõ testület
részére.
6/ A 28.§ (4) bekezdésének alábbi módosítását javasoljuk:
"(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy [a) a 8. § (3)
bekezdésében foglaltaknak megfelelõ közhasznú szervezetek
nyilvántartási és adminisztrációs terheit csökkentõ szabályokat,
b)] a közhasznú szervezetekkel a közbeszerzésekrõl szóló
törvény hatálya alá tartozó szolgáltatások végzésére irányuló
szerzõdések létrehozására vonatkozó sajátos szabályait megállapítsa."
Indoklás:
Elfogadásra került a T/4890/128.. Ajánlásban benyújtott 62.
számú módosító javaslat, mely kiveszi a törvény szövegébõl a 8.§ (3)
bekezdést, erre való utalás ezért nem lehetséges.
Eleje Honlap