T/4890/218..

Zárószavazás elõtti

módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 107.§-a alapján a közhasznú szervezetekrõl szóló

T/4890/217.. számon benyújtott egységes javaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

1/ A törvényjavaslat 2.§ (2) bekezdésében a következõ

módosítást javasoljuk:

"(2) Közhasznú szervezetté minõsíthetõ az (1) bekezdés a)-e)

pontjában meghatározott szervezet abban az esetben is, ha közhasznú

szervezetté minõsítését a reá [egyébként] irányadó szabályok szerinti

nyilvántartásba vétel iránti kérelmével egyidejûleg kéri."

Indoklás:

A T/4890/128.. számú ajánlás 103. pontjában és a T/4890/214.

számú kiegészítõ ajánlás 57. pontjában szereplõ módosító javaslatokban

elfogadásra került ez a nyelvhelyességi módosítás, ezt kívánjuk

érvényesíteni a törvény egész szövegében.

2/ A törvényjavaslat 3.§-ában, 4.§ (1) bekezdésében és a 28.§

(1)-(3) bekezdéseiben a következõ módosításokat javasoljuk:

"3.§ A közhasznú szervezetté minõsíthetõ szervezet (a

továbbiakban: szervezet) közhasznú jogállását a közhasznú vagy

kiemelkedõen közhasznú szervezetként való nyilvántartásba vétellel

szerzi meg (a továbbiakban: közhasznúsági nyilvántartásba vétel)."

"4.§ (1) A közhasznúsági nyilvántartásba vételhez a szervezet

létesítõ okiratának tartalmaznia kell, hogy a szervezet"

/a) milyen/

"28.§ (1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba; a

törvény hatálybalépésekor már nyilvántartásba vett azon szervezet,

amely a 27. § c) pontjában említett valamely közhasznú tevékenység

folytatására jött létre, és a közhasznúsági nyilvántartásba vételére

kérelmét 1998. június 1-je elõtt benyújtotta, 1998. január 1-jétõl a

23. § (3) bekezdésében említett határozat jogerõre emelkedésének

idõpontjáig, illetve amíg kérelmét a bíróság el nem utasította a

kérelemben megjelölt közhasznúsági fokozat szerinti jogállásúnak

minõsül.

(2) Az újonan alakult szervezet közhasznú tevékenysége

megkezdése napjától jogosult a közhasznú jogálláshoz kapcsolódó

adókötelezettséget érintõ kedvezmények és mentességek igénybevételére,

ha közhasznúsági nyilvántartásba vétele 1999. január 1. elõtt jogerõre

emelkedett.

(3) Az a szervezet, amelyet az államháztartás alrendszereibõl

származó vagyon felhasználásával alapítottak vagy a létesítõ okirata

szerint rendszeres költségvetési támogatásban részesül, az (1)

bekezdésben megjelölt idõpontig köteles a közhasznúsági

nyilvántartásba vételét kérni. Ennek elmulasztása esetén a

támogatásának folyósítását fel kell függeszteni és a szervezet - rá

irányadó szabályok szerinti - megszüntetése is kérhetõ."

/(4) Felhatalmazást/

Indoklás:

A T/4890/214. számú kiegészítõ ajánlásban elfogadásra került

az 58. pont. Ezt a nyelvhelyességi módosítást kívánjuk érvényesíteni a

törvény egész szövegén.

3/ Az egységes javaslat 12.§-ában és 13.§-ában a következõ

módosítást javasoljuk:

"12. § (1)A közhasznú szervezet nevében vagy javára történõ

adománygyûjtés nem járhat az adományozók, illetõleg más személyek

zaklatásával, a személyhez fûzõdõ jogok és az emberi méltóság

sérelmével.

[13. §]

(2) A közhasznú szervezet nevében vagy javára történõ

adománygyûjtés csak a közhasznú szervezet írásbeli meghatalmazása

alapján végezhetõ."

Indoklás:

A T/4890/214. számú kiegészítõ ajánlásban szereplõ 56. pont

elfogadásra került. Ez alapján egy új 22.§ épült be a tervezetbe és a

paragrafusok száma eggyel megnõtt. Az elfogadott társasági adóról és

az osztalékadóról szóló törvény 19/a.§ (1) bekezdése hivatkozik a

közhasznú szervezetekrõl szóló törvénytervezet 27.§-ára, ezért

lehetõség szerint a paragrafusok számának emelkedését illetõleg

eltolódását szeretnénk elkerülni. A 12.§ és a 13.§ összetartozó

rendelkezéseket tartalmaznak, összevonásuk nem okoz sem jogi sem

értelmezési problémát és megszûnteti a koherencia zavart a törvények

között.

4/ Az egységes javaslat 15.§ (1) bekezdésében a következõ

módosítást javasoljuk:

"15. § (1) A közhasznú szervezet a gazdálkodása során elért

eredményét nem oszthatja fel, azt [cél szerinti tevékenységére,

közhasznú céljainak megvalósítására] létesítõ okiratában meghatározott

tevékenységére kell fordítania."

Indoklás:

Elfogadásra került a T/4890/214. számú kiegészítõ ajánlás 10.

pontjában benyújtott kapcsolódó módosító javaslat, amely a benyújtott

törvényjavaslat 5.§ (1) bekezdés c) pontját módosítja. Ennek a

megerõsítése az egységes javaslat 15§ (1) bekezdése ezért célszerû az

azonos szóhasználat.

5/ A 20.§ (4) bekezdésének alábbi módosítását javasoljuk:

(4) A közhasznú szervezet éves közhasznúsági jelentésé[t meg

kell küldeni a Közhasznú Szervezetek Köztestületének. A közhasznúsági

jelentés]be bárki betekinthet, illetõleg abból saját költségére

másolatot készíthet.

Indoklás:

Nem kerültek elfogadásra a T/4890/214. számú kiegészítõ

ajánlásban 68. pontjában szereplõ módosító javaslat, amely a

Közhasznú Szervezetek Köztestületének létrehozásáról szól. A beszámoló

megküldési kötelezettség nem írható elõ egy nem létezõ testület

részére.

6/ A 28.§ (4) bekezdésének alábbi módosítását javasoljuk:

"(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy [a) a 8. § (3)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõ közhasznú szervezetek

nyilvántartási és adminisztrációs terheit csökkentõ szabályokat,

b)] a közhasznú szervezetekkel a közbeszerzésekrõl szóló

törvény hatálya alá tartozó szolgáltatások végzésére irányuló

szerzõdések létrehozására vonatkozó sajátos szabályait megállapítsa."

Indoklás:

Elfogadásra került a T/4890/128.. Ajánlásban benyújtott 62.

számú módosító javaslat, mely kiveszi a törvény szövegébõl a 8.§ (3)

bekezdést, erre való utalás ezért nem lehetséges.

Eleje Honlap