Zárószavazás elõtti módosító javaslat!
Budapest 1997. december 12.
Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 107. § (1) bekezdése alapján a közhasznú
szervezetekrõl szóló T/4890/217.. sz. egységes javaslathoz a következõ
z á r ó s z a v a z á s e l õ t t i m ó d o s í t ó j a v a s l
a t o t
terjesztem elõ:
Az egységes javaslat a jelenlegi 26. § után egy új
fejezettel és új 27-28. §-al egészül ki, ennek megfelelõen a jelenlegi
27-28. § számozása 29.-30. §-ra változik:
"VI. FEJEZET
A KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK KÖZTESTÜLETE
27. §
(1) A Közhasznú Szervezetek Köztestülete önkormányzati elven
szervezett, jogi személyként mûködõ köztestület.
(2) A KSZK feladatai különösen:
a) gyûjti, feldolgozza, és hozzáférhetõvé teszi a közhasznú
szervezetek létesítõ okiratait és éves közhasznúsági jelentéseit:
b) kialakítja és mûködteti a közhasznú szervezetek
pályázataival kapcsolatos információkat tartalmazó adatbankot
c) létrehozza és mûködteti a közhasznú szervezetek szakértõi
hálózatát;
d) az Országgyûlés és a Kormány felhatalmazása, illetõleg
felkérése alapján közremûködik a közhasznú szervezeteket érintõ
döntések elõkészítésében;
e) felkérésre, illetve a közhasznú szervezetek
kezdeményezése alapján szakmai állásfoglalást tesz közzé a közhasznú
szervezetek mûködésével és gazdálkodásával kapcsolatos kérdésekben;
d) közremûködik a közhasznú szervezetek mûködésével és
gazdálkodásával kapcsolatos információk nyilvánosságának
megteremtésében.
(3) A Közhasznú Szervezetek Köztestülete (a továbbiakban: KSZK)
közhasznú szervezet.
28. §
(1) A KSZK létszáma 30 fõ. Megválasztására minden páros
évben sor kerül.Tagjainak megbízatása a megválasztást követõ év január
elsejétõl a következõ év december 31-ig szól.
(2) A KSZK tagja kizárólag magyar állampolgár vagy
Magyarországon állandó letelepedési engedéllyel rendelkezõ külföldi
állampolgár lehet.
(3) A KSZK tagjait a közhasznú szervezetek választják meg az
alábbi eljárás szerint:
a) A bíróság által közhasznú vagy kiemelkedõen közhasznú
minõsítéssel nyilvántartásba vett szervezetek a KSZK irodájának minden
páros év szeptember 30-ig bejelentik, hogy részt kívánnak venni a KSZK
tagjainak megválasztásában. A bejelentés elmulasztása jogvesztõ. A
bejelentéssel egyidejûleg a KSZK egy tagjának személyére ajánlást
tehetnek.
b) A KSZK irodájához bejelentkezett szervezetek minden
páros év október 20-ig a KSZK irodájától megkapják a KSZK
megválasztásában közremûködõ szervezetek és az általuk a KSZK
tagjaként ajánlott személyek listáját:
c) A KSZK irodájához bejelentkezett szervezetek a KSZK
tagjaként ajánlott személyek közül minden páros év november 30-ig
legfeljebb 30 fõt szavazatukkal támogathatnak.
d) A KSZK tagja az a 30 személy lesz, aki a KSZK irodájához
bejelentekezett szervezetek szavazatai alapján a legtöbb szavazatot
kapta, szavazategyenlõség esetén sorsolás dönt.
e) A KSZK tagjának megbízatása megszûnik, amennyiben a tag
elhalálozik vagy írásban lemond. Helyébe a tag kiválását megelõzõ
szavazáson a következõ legtöbb szavazatot kapott személy lép.
(3) A KSZK irodájának feladatait elsõ alkalommal, 1998-ban
az országgyûlés elnöke által felkért közjegyzõ látja el.
(4) A KSZK feladata ellátásához szükséges döntéseket a
testület teljes ülésén hozza. Határozatképes a KSZK, ha tagjainak több
mint fele jelen van. Érvényes döntést a KSZK a jelenlévõk több mint
felének szavazatával hozhat.
(5) A KSZK szervezetét és mûködésének részletes szabályait
egyebekben maga állapítja meg.
Indokolás:
A módosító javaslat a T/4890.. sz. törvényjavaslat egységes
szövegében található koherencia-zavar kiküszöbölésére irányul. A
T/4890/128.. sz. ajánlás 116. pontjában található módosító indítvány
elfogadásával a törvény 20.§ (4) bekezdése arra kötelezi majd a
közhasznú szervezeteket, hogy éves közhasznúsági jelentésüket küldjék
meg a Közhasznú Szervezetek Köztestületének. A Közhasznú Szervezetek
Köztestületének létrejöttére és mûködésére vonatkozó szabályokat
azonban nem tartalmaz az egységes javaslat, tekintettel arra, hogy az
erre vonatkozó módosító indítvány - néhány szavazat híján - nem kapott
támogatást. A Közhasznú Szervezetek Köztestületére vonatkozó szabályok
más jogszabályban nem rendezhetõk, mivel a Magyar Köztársaság Polgári
Törvénykönyvérõl szóló többször módosított 1959. évi IV. törvény 65. §
(1) bekezdése szerint köztestület létrehozását csak törvény rendelheti
el. Ezért a koherencia-zavar megszüntetése érdekében e törvényben kell
a Közhasznú Szervezetek Köztestülketére vonatkozó legfontosabb
szabályokat megfogalmazni. A módosító javaslat - figyelembe véve a
Közhasznú Szervezetek Köztestületérõl korábban lezajlott vitákat -
pontosítja a Köztestület feladatait, olymódon, hogy azok között nem
szerepelnek a költségvetéssel összefüggõ feladatok.
Csizmár Gábor
Eleje Honlap