T/4921/1..

V É L E M É N Y

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1998. évi

költségvetési törvényjavaslatáról

Az ellenõrzés végrehajtásáért felelõs:

az IV. Vagyonellenõrzési Igazgatóság

Halász Gejza

számvevõ igazgató

Az ellenõrzést vezette:

Dr. Csépán Magdolna

osztályvezetõ fõtanácsos

Az ellenõrzésben részt vettek:

Balla Józsefné

számvevõ tanácsos

Dr. Fónyad Erzsébet

számvevõ tanácsos

Hajagos Józsefné

számvevõ tanácso

Hegyesné dr. Solymos Mária

számvevõ

Dr. Kurucz István

számvevõ tanácsos

Molnár Istvánné

számvevõ tanácsos

Szarka Péterné

számvevõ

Szendrõdi Józsefné

számvevõ

TARTALOMJEGYZéK

BEVEZETÉS 2

I. ÖSSZEGZÕ MEGÁLLAPÍTÁSOK, JAVASLATOK 3

1. Összegzõ megállapítások 3

2. Javaslatok 5

II. RÉSZLETES MEGÁLLAPÍTÁSOK 7

1. A költségvetési javaslat megfelelése az Áht. elõírásainak 7

2. Az 1998. évi tervezést meghatározó tényezõk 7

2.1. A tervezés alapjául szolgáló bázisadatok 7

2.2. A tervezés makrogazdasági paraméterei 8

2.3. Az 1998-tól érvényes jogszabályi változások hatása 8

3. A költségvetési javaslat számszerû elõirányzatainak értékelése

10

3.1. Az elõirányzatok eltérései a költségvetések önkormányzati

változatától 10

3.2. A költségvetési törvényjavaslat számszerû elõirányzatainak

értékelése 12

3.2.1. A társadalombiztosítás bevételeinek tervezett alakulása

12

3.2.2. A nyugdíjbiztosítás kiadásainak elõirányzatai 14

3.2.3. Az egészségbiztosítás 1998. évi kiadási elõirányzatai.15

3.2.4. A világbanki kölcsönnel kapcsolatos 1998. évi kiadások18

3.2.5. A társadalombiztosítás szervei által folyósított, az alapok

forrásait nem terhelõ ellátások 19

4. Megjegyzések, észrevételek a törvényjavaslat normaszövegéhez.19

4.1. A 11. § (2) bekezdéséhez 20

4.2. A 12. § (1) bekezdéséhez 20

4.3. A 14. § (1)-(2) bekezdéséhez 20

4.4. A 14. § (4) -(6) bekezdéseihez 21

4.5. A 17.§ és a 33. §-hoz 21

4.6. A 18. §-hoz 22

4.7. Helyesbítési igények a normaszövegben 22

BEVEZETÉS

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény

(Áht) 86. § (5) bekezdése Értelmében az Országgyûlés a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésérõl

szóló törvényjavaslatot az Állami Számvevõszék (ÁSZ)

véleményével együtt tárgyalja meg.

A T/4291.. sz. törvényjavaslatot a Kormány szeptember

29-én nyújtotta be az Országgyûlésnek, egyidejûleg eljuttatta

az ÁSZ-hoz is. A javaslat nem azonos a társadalombiztosítási

önkormányzatok által (1997. augusztus 27-én illetve 28-án)

elfogadott költségvetésekkel. Eltérés esetén, az Áht. 85/A. §

(3) bekezdése szerint az Országgyûlést tájékoztatni kell az

önkormányzatok javaslatáról, az eltérések okairól. Ez csak

részben történt meg, amennyiben a törvényjavaslathoz -

indoklás nélkül - csatolták az önkormányzati változatot.

Az ÁSZ részérõl a költségvetés bevételi és kiadási

elõirányzatai megalapozottságának vizsgálatát nagymértékben

megnehezítette a Kormány és a biztosítási önkormányzatok

közötti (egyébként kívánatos és elvárható) konszenzus hiánya,

valamint az a körülmény, hogy az Egészségbiztosítási Alap

1997. évi pótköltségvetését (amelynél szintén hiányzott az

egyetértés) az Országgyûlés még nem hagyta jóvá, így még az

1997. év törvényi bázisa sem létezik. Ezeken túlmenõen 1998-

tól a társadalombiztosítási ellátások törvényi háttere

gyökeresen megváltozott. Mindez alapjaiban érinti a

Nyugdíjbiztosítási (Ny) és az Egészségbiztosítási (E) Alap

jövõ évi költségvetési pozícióját, a bevételek és kiadások

várható alakulását.

I. ÖSSZEGZõ MEGáLLAPíTáSOK, JAVASLATOK

Összegzõ megállapítások

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1998. évi

költségvetésérõl szóló T/4921.. számú törvényjavaslat az alapok

bevételeit 1.361.264 millió forintban, a kiadások összegét

pedig 1.378.354 millió forintban, l7.090 millió forint

hiánnyal határozta meg. Ezen belül a Nyugdíjbiztosítási Alap

mérlege 0-szaldós (fõösszege 786.390 millió forint), az

Egészségbiztosítási Alap bevételi fõösszege 574.874 millió

forint kiadási fõösszege 591.964 millió forint

A társadalombiztosítás szervei által folyósított

kiadások összegének elõirányzata 280.800 millió forint.

A Kormány által beterjesztett költségvetési javaslat a

fõösszegeket és az egyes bevételi és kiadási tételeket

tekintve is eltér az önkormányzatok által elfogadott

költségvetési változattól.

Az önkormányzatok a járulékbevételek tervezésénél -

alacsonyabb bázisból kiindulva - mérsékeltebb járulékbevétel

növekedéssel és - a kiadások teljesítése érdekében - az alapok

pénzügyi egyensúlyának megõrzése céljából jelentõs

költségvetési megtérítéssel (járulékfizetéssel) számoltak.

Ezzel a tervezési megközelítéssel az államháztartási törvény

86. § (8) bekezdésébõl kiindulva és a biztosítási elv

érvényesítése alapján az Állami Számvevõszék egyetért. Ezeket

a szempontokat a törvényjavaslat nem veszi figyelembe. A

központi költségvetés 1998-ra vonatkozó javaslata nem

tartalmaz ilyen tételeket. A társadalombiztosítási

ellátásokért viselt állami felelõsség továbbra is alapvetõen a

hiány finanszírozásában (átvállalásában) jut kifejezésre.

A Kormány költségvetési tervezetében nagyobb 1997.

évi bázist feltételezve a bevételi oldalon a "hiányzó" forrást

az alapok járulékbevételeinek magasabb összegben történõ

meghatározásával és vagyonértékesítési kötelezettség

elõírásával teremtették meg.

Az alapok 1998. évi bevételi és kiadási elõirányzatai

megalapozottságának megítélését alapvetõen a bázis (1997. évi

várható) adatok megbízhatósága határozza meg. E tekintetben

nagyfokú a bizonytalanság, ami az Egészségbiztosítási Alap

pénzügyi helyzetére mindenképpen negatív hatással lesz.( Ezzel

kapcsolatos véleményét és fenntartásait az ÁSZ az E. Alap

1997. évi pótköltségvetési törvényjavaslathoz kapcsolódva

részletesen kifejtette.)

A bázis adatok és a makrogazdasági tervezési

paraméterek mellett az 1998. évi költségvetési elõirányzatokat

bevételi és kiadási oldalon egyaránt befolyásolják az év

elejétõl érvényes jogszabályi változások. Ezeknek számszerû

hatásait azonban ma még közelítõ pontossággal sem lehet

kimutatni. Erre csak a teljesítés alapján (zárszámadáskor)

lesz mód.

Az I. és II. fokú rokkantak nyugdíjkiadásai 1998-tól a

Nyugdíjbiztosítási Alapot terhelik. A finanszírozási cserével

és annak pénzügyi hatásaival az önkormányzatok egyáltalán nem

számoltak. A Kormány az ellátásokat a szükséges forrás

biztosítása nélkül tette át a nyugdíjbiztosítási ellátások

közé, azt az egyéni járulékok 1 %-ának átcsoportosítása -

elviekben - csak részben fedezi. A változás az E. Alapnál sem

jelent számottevõ megtakarítást.

A nyugellátásokat 1998. januárjában 19 %-kal emelik

meg. Az 1997. évi 21,5 %-os nettó kereseti indexbõl adódó 2,5

%-os különbség az özvegyi nyugdíjrendszer átalakítására

szolgál. Ha a nettó keresetek növekedése a vártnál rugalmasabb

lesz (erre van még reális esély) arra az Alap bevételei már

nem nyújtanak fedezetet.

Az egészségbiztosítási kiadások közül a gyógyszerek

árának támogatására a tervezett 102,6 milliárd forintnál

jóval, kb. 7-8 milliárd forinttal kell többet fordítani.

Intézkedések nélkül a gyógyászati segédeszközök kiadási

elõirányzatait sem lehet megtartani.

Összességében az ÁSZ azt valószínûsíti, hogy az alapok

1998-ra tervezett bevételi elõirányzatai nem fognak

teljesülni. Ez esetben mindkét alapnál hiány bekövetkezése

várható. Súlyosabb gondokra 1998-ban is az egészségbiztosítás

területén kell számítani, beleértve a pótköltségvetés

készítésének kötelezettségét is.

Az alapok vagyonával kapcsolatosan hangsúlyozzuk, hogy

folytatódik a vagyon felélésének állami kényszere. Emellett a

tisztánlátást zavarja, egyúttal elfogadhatatlan is, hogy a

vagyongazdálkodás bevételeit és kiadásait az alapok járulék és

egyéb folyó bevételeivel és ellátási (mûködési) kiadásaival

"összekeverve" tartalmazzák a törvényjavaslat mellékletei.

Így például a Postabank garanciális kötelezettségének

teljesítése is része a költségvetés kiadásainak, forrás

megjelölése nélkül.

A Kormány túlzott várakozásokat fûz a behajtási

tevékenység eredményességéhez .Egyidejûleg többféle ösztönzési

rendszer mûködtetésével is segíteni kívánja azt, amit az

ellenõrzés (eddigi tapasztalatait figyelembe véve)

indokolatlannak és értelmetlennek tart. Ehelyett az

egész eddigi ösztönzési rendszer újragondolása szükséges,

következetes elvek, szabályozás és ellenõrzés érvényesítése

mellett.

Javaslatok

Az Állami Számvevõszék javasolja, hogy a Kormány:

-az Áht. 115. §-ának megfelelõen mutassa be a

költségvetési javaslatot. (Az 1997. évi várható adatokat az

Ny. Alapot érintõen az I.-IX. havi pénzforgalmi adatok

szerinti idõarányos teljesítésbõl, az E. Alapnál pedig a

jóváhagyott pótköltségvetés törvényi számaiból kell

meghatározni);

-az elõzõek szerinti reális bázis adatokból

kiindulva módosítsa az 1998. évi költségvetés egyes bevételi

és kiadási tételeit;

-indokolja meg az önkormányzatok költségvetési

javaslatától való eltérések okait;

-az alapok címrendjébõl hagyja el "tartós

befektetési célú vagyonhasznosítási bevételek", illetve

a"tartós befektetési célú vagyongazdálkodási kiadások"

megjelölésû tételeket;

-a normaszövegben határozza meg, hogy "a Postabank

garanciális kötelezettségének teljesítése" címû (az ÁSZ

észrevételei szerint módosított) kiadási elõirányzatnak mi a

forrása;

-a biztosítási elv érvényesítése és az E. Alap

pénzügyi helyzetének stabilizálása érdekében mérlegelje a

biztosítási jogviszonnyal nem rendelkezõ személyek utáni

állami járulékfizetés 1998. évi bevezetésének kérdését (ami

értelemszerûen összefügg a Magyar Köztársaság 1998. évi

költségvetésérõl szóló T/4832. számú törvényjavaslattal is);

-az Ny. Alap bevételi - kiadási egyensúlyát ne a

vagyonértékesítési kötelezettség elõírásával, hanem az Áht.

86. § (8) bekezdésben foglaltak alapján a jelenlegi 20,1

milliárd forintot támogatás megemelésével biztosítsa ;

-a kintlévõség behajtásából eredõ járulékbevételek

elõirányzatát válasszák szét az OEP behajtási tevékenységének

bevételére és az OEP - APEH behajtási tevékenység bevételére;

-az alapok könyvvizsgálatának kiadási forrása ne a

világbanki kölcsön, hanem - az Áht. 86/A. §-ának megfelelõen

- az alapok mûködési költségvetése legyen;

-a társadalombiztosítás szervei által folyósított

ellátásokra (a 3.2.5. pontban) tett számszerû észrevételeket

a költségvetés véglegesítése során vegye figyelembe;

-a biztosítási önkormányzatokkal közösen tekintse

át a behajtási, járulék ellenõrzési tevékenységet és annak

ösztönzési rendszereit (ennek új alapokon történõ

szabályozását is beleértve). Ennek érdekében fontolja meg az

1992. évi LXXXIV. törvény (AT.) jelenlegi 5/A. és 5/B. §-

ainak 1998-tól történõ hatályon kívül helyezését;

-a világbanki kölcsönbõl csak a Világbank által

jóvá hagyott fejlesztések megvalósítását engedélyezze és

egyúttal az önkormányzatokkal közösen tekintse át a

társadalombiztosítás területén a világbanki

kölcsönfelhasználás helyzetét;

-a normaszöveget az ÁSZ észrevételei alapján

módosítsa és számszakilag is pontosítsa;

-vizsgálja felül a Köztisztviselõi törvény mûködését

abból a szempontból, hogy az ott elõírt illetményrendszer és

jutalmazási lehetõségek az egyes területeken hogyan

érvényesülnek, milyen anyagi elismerésre nyújtanak

lehetõséget.

II. RéSZLETES MEGáLLAPíTáSOK

A költségvetési javaslat megfelelése az Áht. elõírásainak

Az Áht. 115. §-a elõírja, hogy a költségvetés

elõterjesztésekor a vonatkozó év és az elõzõ év várható,

valamint az azt megelõzõ év tényadatait kell a mérlegeknek

tartalmazniuk.

E követelménynek a T/4921.. sz. törvényjavaslat nem

tesz eleget, mivel az csak "egyoszlopos", az 1998. évi

tervadatait mutatja be. Ezt a hiányosságot pótolja részben az

1. sz. függelék, amennyiben annak táblázatai - tájékoztató

jelleggel - ismertetik az 1996-2000. év "várható" adatait.

Ebben az 1997. évi módosított elõirányzat a

Nyugdíjbiztosítási Alap esetében megközelítõen a várható

adatokra épül, az Egészségbiztosítási Alapnál azonban a

T/4834.. számú - pótköltségvetési - törvényjavaslat "eredeti"

számaival egyezik meg, ami feltételezhetõen (az ÁSZ

észrevételei miatt is) még változik.

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai

költségvetésének tagozódására (címrendjére) az 1992. évi

LXXXIV. törvény (AT.) elõírásait kell alkalmazni. E szerint -

hasonlóan a központi költségvetésnél szokásos megoldáshoz - a

költségvetés címekre, alcímekre tagozódik. A címrend évközbeni

változtatása az Országgyûlés kizárólagos hatásköre. E

tekintetben a költségvetés prezentációja megfelel a formai

követelményeknek. A törvényjavaslat normaszövegének

megítélését és kezelhetõségét segíti, hogy a címrendre való

utalás mellett rendszerint szerepel a megjelölt elõirányzat

megnevezése (tartalma) is.

Az 1998. évi tervezést meghatározó tényezõk

A tervezés alapjául szolgáló bázisadatok

Az önkormányzatok és a Kormány tervezõ munkáját

elsõdlegesen az 1997. év elsõ félévének pénzügyi teljesítési

adatai határozták meg. Ez különösen az Egészségbiztosítási

Alap várható adatainak meghatározása szempontjából bír

jelentõséggel, hiszen a pótköltségvetés készítése is az elsõ

félévi adatokon alapult.

Az ÁSZ a pótköltségvetésrõl alkotott véleményében a

beterjesztett javaslatban foglaltakhoz viszonyítva - az I-

VIII. havi pénzforgalmi adatok alapján - a bevételeket a

tervezésnél (514,1 milliárd forint) alacsonyabbra, a

kiadásokat pedig (544,2 milliárd forint) többre becsülte, ami

az E. Alap hiányát is jelentõsen megnöveli. (Az idõközben

rendelkezésre álló I-IX. havi pénzforgalmi adatokat a vélemény

1. sz. melléklete ismerteti.)

Az E. Alap 1998. évi elõirányzatainak megítélését

tehát alapvetõen befolyásolja, hogy a pótköltségvetési törvény

jóváhagyása során sikerül-e a realításokat jobban megközelítõ

"bázist" kialakítani. Jelenleg ebben a bizonytalanság 15 - 20

milliárd forintban számszerûsíthetõ.

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1997. évi elõirányzatai

kiegyensúlyozottabban alakulnak. Az Alap bevételi pozíciója

biztonságosabbnak mondható, a kiadások az eredetileg

tervezettõl nem térnek el számottevõen. Az elõrejelzések

szerint az Alap bevételei a tervezett 615 milliárd forintot

meghaladják (a tervezettnél nagyobb keresetkiáramlás miatt).

A PM ennek nagyságát az 1. sz. függelékben 635 milliárd

forintban határozza meg (amit az idõarányos adatok még nem

támasztanak alá). A kiadásokat az eredeti 625,2 milliárd

forinttal szemben 626,1 milliárd forintra valószínûsítik.

Összességében reálisnak tekinthetõ az a várakozás, hogy az Ny.

Alap 1997-ben egyensúllyal, esetleg enyhe bevételi többlettel

zárul, így adatai elfogadható bázisát képezik az 199évi

költségvetésnek.

A tervezés makrogazdasági paraméterei

A tervezés idõszakában az 1998. évi bruttó

átlagkereset növekedés indexe 14,5 % volt. A közalkalmazotti

szférában idõközben létrejött megállapodás szerint e körben 16

%-os növekedésre kerülhet sor, ami a járulékbevételek

emelkedését eredményezheti. Az 1997. évi várható nettó

átlagkereset emelkedése 21,5 %, ami 1998. évi nyugdíjemelések

alapját képezi.

A fogyasztói árak 1998-ban várhatóan 13,5 %-kal, a

termelõ árak pedig 14 %-kal emelkednek. Ennek hatásai az E.

Alap természetbeni ellátásai elõirányzatainak kialakításánál

jelentkeznek erõteljesen.

Az 1998-tól érvényes jogszabályi változások hatása

A társadalombiztosításról szóló 1975 évi II. törvény

1998. január 1-jétõl hatályát veszti. Helyét új törvények

veszik át. Ezek:

-a társadalombiztosítás ellátásaira és a

magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások

fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény;

-a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló

1997. évi LXXXI. törvény;

-a magánnyugdíjról és magánnyugdíjpénztárakról

szóló 1997. évi LXXXII. törvény, valamint

-a kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól szóló

1997. évi LXXXIII. törvény

A T/4921.. sz. törvényjavaslat IV. fejezete a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1998. évi

költségvetési elõirányzataival összefüggésben részben már

módosítja - az egyébként csak januártól hatályos - felsorolt

törvények egyes elõírásait is, valamint:

-a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól szóló

1992. évi LXXXIV. törvényt;

-az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1996. évi

LXXXVIII. törvényt, továbbá

-más törvényeket is, amelyeknek azonban a

költségvetést érintõ direkt pénzügyi hatása nincs.

A jogi hátér változásaiból adódóan a költségvetési

hatások az alábbiakban összegezhetõk:

A) Az Alapok bevételi oldalát érintõen:

-a járulékalapnál inkább a megfogalmazás

pontosítása jellemzõ és apróbb bõvítések (pl. a

természetbeni juttatások adóalapként meghatározott

értékének járulékkötelessé tétele). A pontosítások

számszerû hatása azonban nem jelentõs;

-a munkáltatói társadalombiztosítási járulék

mértéke 1998-ban változatlanul 39 % marad (amibõl 24 % a

nyugdíjbiztosítást, 15 % az egészségbiztosítást illeti);

-az egyéni nyugdíjbiztosítási járulék 6 %-ról 7 %-

ra emelkedett, de úgy, hogy (a nyugdíjrendszer

változásaihoz igazodva) a tagok esetében csak 1 % illeti

az Ny. Alapot, 6 %-ot a magánpénztárak kapnak;

-az egyéni egészségbiztosítási járulék 4 %-ról 3

%-ra csökkent;

-az egyéni járulékfizetés felsõ határa az 1997

évi 3300 forint/napról magánnyugdíj pénztári 4290

forint/napra emelkedett;

-járulékfizetés ellenében az egyén szerzõdést

köthet társadalombiztosítási ellátásokra és így szolgálati

idõt is szerezhet (legfeljebb öt naptári évre);

-az egészségbiztosítási járulék 1800 forint/hóról

2100 forint/hóra nõne a T/4921.. sz. törvényjavaslat

szerint;

-a baleseti járulékfizetés alapja szûkül.

A felsorolt változások bevételekre gyakorolt hatása az

alapoknál eltérõen jelentkezik, elemenként és összességében

is. Ezeknek számszerûsítésére az ÁSZ nem vállalkozhatott.

Szakértõi becslések szerint az "indulás évében" (1998-ban) a

pozitív és negatív hatások kiegyenlítik egymást.

B) A társadalombiztosítási kiadások alakulását

befolyásoló változások hatását egyrészt az Alapok közötti

finanszírozási csere ( az I. és II. fokozatú rokkantak

nyugdíjkiadásainak átkerülése az Ny. Alapba), másrészt az

egyes ellátási kiadások emelkedését meghatározó szabályozás

hatása jellemzi.

A nyugdíjkiadásokat érintõen leglényegesebb

változások:

-a nyugdíjkorhatár emelkedése, aminek konkrét hatása

még nem állapítható meg, az átmeneti idõszak korhatár-

kedvezményei miatt;

-a nyugdíjemelés alsó és felsõ korlátjának

eltörlése;

-az özvegyi nyugdíjra való jogosultság körének és

mértékének változása, ami már 1998-ban számottevõ lesz;

-az árvaellátás mértékének változása (25 %-ról 30 %-

ra)

-az I. és II. fokozatú rokkantsági nyugdíjak 1998-

tól az Ny. Alapot terhelik. Errõl az ONYF és az OEP

fõigazgatója úgy nyilatkozott az ÁSZ-nak (2. sz. melléklet),

hogy annak hatásával - aminek nagysága 23,7 milliárd forint -

az önkormányzatok költségvetési változatai nem számoltak.

A felsorolt változások általában növelik a

nyugdíjágazat kiadásait, amit mérsékelhet a korhatáremeléssel

összefüggõ létszámalakulás és össze-tételváltozás.

Az egészségbiztosítás kiadási oldalát mindenképpen

érinti az I. és II. fokozatú rokkantak nyugdíjkiadásainak

kikerülése a rendszerbõl. Ezen túlmenõen a kötelezõ

egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII.

törvény értelmében egyes szolgáltatásokat a jövõben az E. Alap

helyett a központi költségvetés finanszíroz (pl.: mentés és

sürgõs betegszállítás stb.), ami a kiadásokat szintén

mérsékli.

A költségvetési javaslat számszerû elõirányzatainak értékelése

A T/4921.. sz. törvényjavaslat

-a Nyugdíjbiztosítási Alap bevételeit és kiadásait

egyaránt 786,4 milliárd forintban,

-az Egészségbiztosítási Alap bevételi fõösszegét

574,9 milliárd forintban,

-kiadási fõösszegét 592,0 milliárd forintban,

-hiányát 17,1 milliárd forintban

határozta meg.

Az elõirányzatok eltérései a költségvetések

önkormányzati változatától

A társadalombiztosítási önkormányzatok által

elfogadott költségvetési javaslatok mindkét alapnál eltérnek a

benyújtott törvénytervezetben foglaltaktól. A különbségek

mindkét esetben jól körülhatárolhatóak.

Az Ny. Alap költségvetésének "önkormányzati" változata

bevételi oldalon a járulékok mérsékeltebb ütemû növekedésével

számol. Ebben az játszik szerepet, hogy a munkáltatói

járulékoknál, a kormányzati várakozásnál alacsonyabb a

figyelembe vett 1997. évi bázisadat, amit az 1998-ra megadott

14,5 %-os kereseti index alkalmazásával 544,7 milliárd

forintban határoztak meg.

Az egyéni járulékoknál figyelembe vették, hogy annak

várható összege 1997-ben elmarad az eredeti elõirányzattól. Az

így képzett bázist szintén 14,5 %-kal növelték, ráépítve az

egyéni járulékfizetés felsõ határának emelésébõl adódó

hatásokat is.

A társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbõl kötelezõen,

illetve önként kilépõk járuléka kormányzati számítások szerint

20 milliárd forint, ami az Ny. Alapnál elmaradt bevételként

jelentkezik és amit a költségvetésnek kell megtérítenie. A

nyugdíjrendszer változásainak hatása - különösen az elsõ

évben, 1998-ban - reálisan csak a tényadatok birtokában lesz

megítélhetõ.

Az önkormányzat ezen kívül még további 29,8 milliárd

forintos költségvetési hozzájárulással számolt az Alap

egyensúlyának biztosítása érdekében, az Áht. 86. § (8)

bekezdésében foglaltak alapján:

"(8) Ha a Nyugdíjbiztosítási Alap éves bevétele

kisebb a teljesítendõ kifizetések összegénél, akkor a

különbséget az állam a központi költségvetésben tervezett

elõirányzatként átadja a Nyugdíjbiztosítási Alap számára. A

központi költségvetés terhére történõ tényleges kifizetésekre

azonban a tényleges bevételek és kiadások függvényében

kerülhet sor. A hiány központi költségvetés terhére történõ

elszámolását a zárszámadásban kell rendezni."

Lényeges eltérés a bevételeknél, hogy az ellátások

finanszírozása érdekében vagyongazdálkodásból (ami valójában

vagyonértékesítést jelent) a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat

3,5 milliárd forint bevétel elérését tûzte célul. A Kormány

ezzel szemben 11,8 milliárd forintra tett javaslatot. Így az

Alap bevételi fõösszege (a kiadásokkal megegyezõen) az

önkormányzati változatban 764,1 milliárd forint.

Kiadási oldalon az eltérés a nyugdíjkiadásoknál

jelentkezik. Egyértelmûen azért, mert az Önkormányzat terv-

variánsa nem tartalmazza az I.-II. rokkantsági csoportokba

tartozók nyugdíjkiadásait.

Az Egészségbiztosítási Alap Önkormányzat két

változatban, egyaránt 0-szaldós költségvetést fogadott el.

A bevételek és kiadások fõösszege:

az A. változatban 608,2 milliárd forint;

a B. változatban 617,0 milliárd forint.

Az Önkormányzat mindkét esetben számolt azzal, hogy a

járulékfizetésre nem kötelezett, de a természetbeni

egészségbiztosítási ellátások igénybevételére jogosult

személyek ellátásainak fedezésére a központi költségvetés (az

A. változatban 49,5 milliárd forint, a B. változatban 60,5

milliárd forint összegben) járulékot fizet. A biztosítási elv

alapján a javaslat indokoltsága aligha vitatható. (A két

biztosítási ág közötti keresztfinanszírozás megszûnése miatt e

körbe tartoznak a nyugdíjasok is. Az érintett létszám összesen

3,3 millió fõre tehetõ.)

Az ellátási kiadások közül a gyógyító-megelõzõ

egészségügyi ellátás kiadása az A. változatban 305,7 milliárd

forint, a B. változatban 314,6 milliárd forint. Erre a

költségvetés kormányzati változata 296 milliárd forintot

javasol fordítani.

A gyógyszerkiadásokra 105 milliárd forintot terveztek,

a III. csoportba tartozók rokkantnyugdíj kiadásaira pedig 98,1

milliárd forintot, ami szintén több a T/4921.. sz.

törvényjavaslatban szereplõ elõirányzatoknál (102,6 milliárd

forint, illetve 95,8 milliárd forint).

A költségvetési törvényjavaslat számszerû

elõirányzatainak értékelése

A társadalombiztosítás bevételeinek tervezett

alakulása

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak összevont

bevételi fõösszege 1361,3 milliárd forint, ami 18,4 %-kal

magasabb az 1997. évi módosított elõirányzatnál (1. sz.

függelék). Ez utóbbit az ÁSZ az Egészségbiztosítási Alap

1997. évi pótköltségvetésérõl készített véleményében

kifejtettek miatt nem tartja reális tervezési alapnak. Azt

valószínûsíti, hogy az 1998-ra tervezett egyes bevételi

elõirányzatok nem fognak teljesülni.

A munkáltatói járulékbevételek 922,8 milliárdos

összege erõsen felültervezett, 17 %-kal magasabb az 1. sz.

függelékben szereplõ 1997. évi 788,8 milliárd forintnál. A

14,5 %-os bruttó keresettömeg növekedés hatásán kívül a

Kormány még a "járulékfizetési hajlandóság" növekedésével is

számol. Ennek azonban minimális a valószínûsége, ráadásul ezt

már a bázis számok kialakításánál is feltételezték. A

fokozottabb ellenõrzési tevékenységnek, a nyilvántartási

rendszerek tökéletesítésének természetesen (elvileg) lehet

ilyen hatása. Az ÁSZ ellenõrzési tapasztalatai - amelyeket az

1996. évi zárszámadás ellenõrzésérõl szóló jelentés

részletesen ismertetett - azonban nem igazolják ezeket az

optimista várakozásokat.

Az egyéni (nyugdíj és egészségbiztosítási) járulékok

tervezett összege 187,1 milliárd forint. Itt a tervezés

szintén a keresetnövekedés 14,5 %-os indexébõl indult ki, de a

társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbõl kilépõk miatti

bevételkieséssel (ez a feltételezések szerint 20 milliárd

forint körüli összeg) és az egyéni járulékfizetés felsõ

határának megemelésével összefüggésben az elõirányzat

megalapozottságáról nem lehet felelõsséggel nyilatkozni.

Az egészségügyi hozzájárulás - ami teljes egészében az

E. Alap bevételét képezi - összege már az 1997. évi

pótköltségvetésnek is az egyik kritikus pontját képezi, így a

bázisból adódó bizonytalanság kihat az 1998-ra elõirányzott

97,9 milliárd forintos bevétel megítélésére is. A bázison

kívül a hozzájárulás beszedhetõségét a Kormány 98 %-ban

határozta meg, ami az 1997. évi tapasztalatokat alapul véve

igen túlzottnak tekinthetõ. Az érintett létszám 4 millió fõ.

Egyedül a hozzájárulás mértékének (2100 ft/hó) 1997-hez

viszonyított éves szinten való 25,8 %-os emelkedése biztos.

A kintlévõségek behajtásából eredõ járulékbevételek

elõirányzata összesen 52 milliárd forint, melynek teljesülését

a kapcsolódó (1998-tól még jobban kiterjesztett) ösztönzési

rendszer "garantálja". A behajtási tevékenység 1996-ra

kiterjedõ átfogó vizsgálata alapján az ÁSZ számos

ellentmondást, szabályozási hiányosságokból adódó visszásságot

tárt fel, ami lényegében megkérdõjelezte a behajtásból

származó bevételi adat valódiságát is. Ezeket az 1996. évi

zárszámadási jelentés és az E. Alap 1997. évi

pótköltségvetéséhez készített vélemény részletesen ismerteti.

E bevételi tételt az elõzõek miatt nem lehet megalapozottnak

tekinteni.

Az összeg azonos az önkormányzati változatban szereplõ

adattal, azzal az eltéréssel, hogy ott ezt megbontják,

amennyiben:

-Az OEP szervei által végzett behajtásból 41,6

milliárd,

-Az APEH-OEP együttmûködésébõl 10,4 milliárd

-forint származik. A megbontás indokolt.

A vagyongazdálkodásból származó - az ellátások

fedezetére szolgáló- bevételek elõirányzata együttesen 13,6

milliárd forint, ami a Nyugdíjbiztosítási Alap esetében 11,8

milliárd forintot, az Egészségbiztosítási Alapnál 1,8 milliárd

forintot jelent. Egyértelmûen egyfajta vagyonértékesítési

(vagyonfelélési) kényszerrõl van szó, ami az Ny. Alapot

érintõen a célszerûség mellett az Áht. már idézett 86. § (8)

bekezdésével összefüggésben is megkérdõjelezhetõ. Az alap

vagyonállományának 1997. szeptemberi névértéke összesen 27,2

milliárd forint. Az 1997. évi 3566 millió forintos

vagyonértékesítési kötelezettségét is figyelembe véve a

törvényjavaslatban elõirányzott bevétel még teljesíthetõ, de a

vagyonállomány csökkenése már igen jelentõs (több, mint 50 %-

os).

Az alapok mûködési célú bevételeinek tervezett összege

5 milliárd forint. Ebbõl a folyósított ellátások mûködési

kiadásainak költségvetési megtérítése 1980 millió forint, a

Világbanki Programmal kapcsolatos (NM fejezeten keresztül

történõ) pénzeszközátadás 2780 millió forint, ami fele-fele

arányban oszlik meg a két ágazat között.

Tartós befektetési célú vagyon hasznosításából

származó bevételre (a mérlegben a 3. címet viseli) 1998-ban

nem szerepel elõirányzat. Az új cím bekerülése a normaszövegbe

és a mellékletekben történõ szerepeltetése azonban mégis

aggályos, mert a vagyonhasznosításból és értékesítésbõl

származó bevételektõl különválasztva azt a látszatot kelti,

hogy valamennyi felhalmozási célú részesedés, értékpapír

eladásának bevétele része az ellátási bevételeknek. Ez nem

lehetséges, hiszen az alapvetõ szabály (az 1995. évi CXXI.

törvény 32. §-a szerint), hogy. az 1994. december 31-e elõtt

szerzett részesedések és az ingyenes vagyon ellenértéke új

befektetésre fordítható. Ugyanitt a "továbbértékesítési célú

részesedések, értékpapírok értékesítése" alcím számvitelileg

kezelhetetlen, mert amit forgatási céllal vásárolnak az nem

lehet tartós befektetés.

Az ellátási bevételek és kiadások vagyonnal történõ

összemosásának szándéka a költségvetésben elfogadhatatlan, már

csak azért is, mert zárszámadáskor a vagyonról külön kell

beszámolni.

A nyugdíjbiztosítás kiadásainak elõirányzatai

A Nyugdíjbiztosítási Alap 786,4 milliárd forintos

kiadási elõirányzatából 766,5 milliárd forint a korhatár

fölötti saját jogú nyugdíjak, a hozzátartozói ellátások és

korhatár alatti rokkantsági és baleseti rokkantsági (I.-II.

csoportos) nyugdíjak tervezett kiadási összege. A

nyugdíjemelések 1998. évi mértékét meghatározó makroparaméter

az 1997. évi 21,5 %-os nettó átlag kereseti index. Az év

elején a nyugdíjak 19 %-kal emelkednek, ami egyértelmûen

reálértéknövekedést jelent. A fennmaradó 2,5 % az új özvegyi

nyugdíj-kiegészítés forrásául szolgál. A terv nem tartalmaz

tartalékot további nyugdíjemelésre.

Az ellátottak számának növekedése a korhatár emelés

következtében. 1998-ban várhatóan megáll. A nyugdíjkiadás

átlaga egy fõre jutóan 26.500 forintra emelkedik.

A postaköltségek várható összege 3,0 milliárd forint.

Az Ny. Alap mûködésre fordított kiadási elõirányzata

16,3 milliárd forint, beleértve a világbanki költségek 1,7

milliárd forintos tételét is (ezzel ugyanis az önkormányzati

változatban szereplõ 16 milliárd forintos keretösszegnél nem

számoltak).

-A személyi juttatások tervezett összege 5,6

milliárd forint. A tájékoztatás szerint 302 fõs

létszámfejlesztést terveznek, amibõl a nyugdíjreformhoz

kapcsolódó többletfeladatokat oldanák meg, növelnék az

ellenõri létszámot és az adatszolgáltatási, nyilvántartási

feladatok ellátásában résztvevõk létszámát.

-A dologi kiadásokra szánt összeg címzetten 3,4

milliárd forint.

-Felújításokra összesen 972 millió forintot szánnak.

A Fiumei úti székház felújításának külön szabályozására (a

18. § (1)- (2) bekezdéseire) tekintettel, amelyre a

költségvetés önkormányzati változatában külön 890 millió

forintot irányoztak elõ, a rendelkezésre álló forrásból

megvalósítható a megyei igazgatóságok és a NYUFIG

toronyépületének felújítása. A BHG épület sorsától

függetlenül el lehet kezdeni a Fiumei úti rekonstrukciót (ami

egyébként nagyon bizonytalan, mert az Egészségbiztosítási

Pénztár kiköltözésének idõpontja csúszott, sõt szinte

kérdésessé is vált.)

-Felhalmozási kiadásokat a nyugdíjbiztosítás

mûködési költségvetése nem tartalmaz, azt csak a normaszöveg

(14. § (5) bekezdése) engedi meg feltételekhez kötötten 450

millió forint erejéig. 1998-ra az ágazatban új induló

beruházást (miskolci igazgatóság), három megyében

épületbõvítést terveznek, továbbá a két ágazat szétválása

után beszerzett gépkocsik cseréjét is, 1,1 milliárd forint

összértékben. Minderre azonban a törvényjavaslat nem biztosít

fedezetet.

-Informatikai fejlesztésekre a törvényjavaslat

szerinti elõirányzat 879 millió forint. Legjelentõsebb

feladat a nyugdíjreformmal összefüggõ jogszabályi változások

követése informatikai eszközökkel. A rendszerbeli

változásokra való felkészülést hátráltatja az 1997. évi LXXX.

törvényhez kapcsolódó kormányrendeletek hiánya.

A nyugdíjbiztosítás kiadásai között 320 millió forint

szerepel a Postabank garanciális kötelezettségének

teljesítésére. A bank által 1997-ben végrehajtott kezesség

vállalás beváltásából 139 millió forint tõketörlesztés

keletkezett 1998-ra, a lehívott összeg utáni kamat pedig 300

millió forint. Az elõirányzat tehát nem fedezi a

kötelezettségeket.

A 3.2.1. pontban kifejtettek miatt a kiadási oldalon

(3. cím) sem fogadható el, hogy a vagyongazdálkodással

kapcsolatos kiadások között a vagyon mûködtetésének kiadásain

kívül befektetési célú kiadások jelenjenek meg, mert ez a

járulékbevételek terhére legfeljebb bevételi többlet elérése

esetén lenne lehetséges.

Az egészségbiztosítás 1998. évi kiadási elõirányzatai.

Az Egészségbiztosítási Alap 574,8 milliárd forintos

kiadási elõirányzatából a. törvényjavaslat szerint 296

milliárd forintot fordítanának a gyógyító-megelõzõ

egészségügyi ellátások finanszírozására. Ebbõl 295,1 milliárd

forint a kasszák kiadási elõirányzata és 0,9 milliárd forint a

célelõirányzatok kerete. Az elõirányzat 15,1 %-kal haladja meg

a szerkezeti változásokkal korrigált 1997. évi -

pótköltségvetés szerinti - elõirányzatot (ami 257,1 milliárd

forint). Az 1997. évi módosított elõirányzat szerkezeti

változások miatt 8,8 milliárd forinttal csökkent, mert (mint

erre a 2.3. pont is utal) a vérellátás, a mentés és egyes

speciális finanszírozású feladatok kikerültek az E. Alap

finanszírozási körébõl.

Az 1996. évi zárszámadás ellenõrzése során

megismert problémák miatt bizonytalannak látszik a mentés-

betegszállítás keretösszegeinek szétválasztása.

A költségvetési tervezet az így meghatározott

korrigált elõirányzatra 16 %-os bér és 10,5 %-os dologi

fejlesztést tartalmaz. Az így megnövelt alapelõirányzat 293

milliárd forint, ami lényegét tekintve azonos az

Egészségbiztosítási Önkormányzat által elfogadott költségvetés

hasonló adatával.

A két költségvetés között az eltérés a fejlesztéseknél

mutatkozik. Erre a Kormány javaslata mindössze 3,4 milliárd

forintot tartalmaz, úgy hogy ebbõl 2 milliárd forint a nehéz

pénzügyi helyzetbe került intézmények támogatására szolgáló

mûködési elõleg kerete.

Az NM által meghirdetett szakmapolitikai célok

megvalósítására az elõirányzat nem tartalmaz fedezetet és ezen

túlmenõen részben vagy egészben hiányzik

-a jelenleg hatályos szakmai szabályozásból eredõ

kapacitásbõvülések mûködéséhez szükséges forrás,

-egyes kötelezõen elõírt többletfeladat

ellentételezéséhez szükséges fedezet,

-a Kormány által elhatározott és az NM fejezet

költségvetésében megjelenõ egészségügyi fejlesztések

finanszírozási szükséglete.

Mindezeket a költségvetés önkormányzati változatai

tartalmazták, bár ott a számításoknál a fokozatosság elve

kevéssé érvényesült.

Összességében a 296,0 milliárd forintos elõirányzatról

megállapítható, hogy az ellátórendszer 1997. évi szinten való

mûködtetésére elegendõnek látszik, de nem tartalmaz forrást az

egészségügy reformcélok megvalósítására.

A gyógyszerek fogyasztói árának támogatására a

Kormány javaslata 102,6 milliárd forintos elõirányzatot

tartalmaz, amely magában foglalja a különkeretes gyógyszerek

6,3 milliárd forintos keretösszegét is. Az önkormányzati

változat ezzel szemben 105 milliárd forintot tartalmazott.

Az ÁSZ az 1997. évi pótköltségvetés

megalapozottságának vizsgálata alkalmával azt jelezte, hogy

ez évben a gyógyszerkiadások elõreláthatóan meghaladják a

Kormány által szerepeltetett 92,0 milliárd forintos kiadási

elõirányzatot. Ezt most az I-IX. havi pénzforgalmi adatok

ismeretében csak megerõsíteni lehet. Szeptember végéig a

gyógyszerkiadások összege 71,7 milliárd forint volt. Ebbõl

idõarányosan 95-96 milliárd forintos teljesítés következik,

amihez még hozzáadódik a külön soron megjelenõ, a vérzékenység

kezelésére szolgáló 1,3 milliárd forintos elõirányzat. Tehát

itt is szembe kell nézni a "rossz" bázis miatti tervezési hiba

következményeivel, hasonlóan a bevételi oldal elõirányzatainak

meghatározásáról (a 3.2.1. pontban) megfogalmazott

véleményhez.

A realitások alapján a gyógyszerkiadások 1998. évi

elõirányzatát legalább 110 milliárd forintban kellene

meghatározni. Az adott gazdasági-társadalmi közegben a

gyógyszertámogatások összegét befolyásoló mindhárom tényezõt

(ár, támogatási rendszer, fogyasztás) tekintve a biztosító

mozgástere rendkívül csekély. A kiadások növekedésének

visszafogása olyan drasztikus intézkedéseket követelne meg,

amelyeket a jelen idõszakban számos (gazdasági, politikai,

szociálpolitikai) okból sem lehet megtenni. A fogyasztás

befolyásolása terén ugyan még vannak lehetõségek. (a

gyógyszerrendelés szabályainak szigorítása, az orvosok

ösztönzése, illetve szankcionálása és az ellenõrzés fokozása).

Ezekhez azonban az eddigi tapasztalatok alapján nem szabad

túlzott reményeket fûzni. Nem zárható ki az új terápiás

lehetõségeket biztosító - új, általában drágább - gyógyszerek

folyamatos bekerülése és ennek kiadásnövelõ hatása sem.

A speciális szerzõdés alapján támogatható ún.

különkeretes gyógyszerekre az elõirányzaton belül 6.295 millió

forintot különítettek el. Ezzel kapcsolatos aggályait az ÁSZ

az 1996. évi zárszámadási jelentése, valamint az E. Alap 1997.

évi pótköltségvetéséhez adott véleménye már tartalmazta.

Információink szerint a keretösszeg részletes bontását

az NM és az OEP határozná meg és azt az 1997. évihez hasonlóan

a Népjóléti Közlönyben tennék közzé. A szakmai szabályozás és

az eljárási rend szabályozása eddig nem történt meg, így az

1998. évi keret felosztása várhatóan az eddigi gyakorlat

szerint történik, vagyis anélkül, hogy az indikációk, a

kiválasztott gyógyszerek körét mértékadó szakmai fórumok

kontrollálnák. (Az ÁSZ e kérdések külön vizsgálatát

szorgalmazza).

A gyógyászati segédeszközök kiadásaira a Kormány 1998-

ban 17,6 milliárd forintot tervez fordítani, 10 %-kal többet

az 1997. évi várható teljesítésnél. Az elõirányzat

betarthatósága az eredményes ártárgyalásokon kívül elsõsorban

a szabályozás mielõbbi módosításának függvénye, megteremtve a

hatékonyabb ellenõrzés és a vényfeldolgozás feltételeit is.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak 1998. évi

elõirányzata összesen 146,9 milliárd forint. A korhatár alatti

rokkant és baleseti ellátásokat érintõ lényeges változás, hogy

1998. január 1-jétõl az I.-II. fokú rokkantak ellátásait a

Nyugdíjbiztosítási Alap finanszírozza. A 23,7 milliárd

forintos átcsoportosításból származó kiadáscsökkenést

lényegében "hatástalanítja" az itt maradó III. fokú rokkantak

létszámnövekedése, az egyéni egészségbiztosítási járulék 1 %-

pontos csökkenése, illetve az itt is érvényes 19 %-os

nyugdíjemelés hatása. Ezen ellátásokra a költségvetési

törvényjavaslat szerint 95,8 milliárd forintot terveznek

kifizetni. (Az E. Alap pótköltségvetési javaslatában még a

rokkantnyugdíjasok teljes körére 98,2 milliárd forintos

módosított elõirányzat szerepel az 1997. évre.)

A pénzbeli ellátások másik nagy tétele a táppénz. Erre

a javaslatban 42,0 milliárd forint szerepel, szemben az 1997.

évi 35,5 milliárd forintos módosított elõirányzattal. A kiadás

növekedését a bruttó keresetek emelkedése és a gyermekápolási

táppénz idõtartamának kiterjesztése támasztja alá.

Az egészségbiztosítás mûködési költségvetésének 1998.

évi keretösszege (a világbanki kiadásokkal együtt) 21,2

milliárd forint. Az Önkormányzat ezzel szemben 22,3 milliárd

forinttal számolt. Ezt növeli még az 1997. év ma még nem

ismert pénzmaradványának összege.

A kiadási elõirányzatok 60 %-a a személyi juttatás és

annak járulékai.

-Személyi juttatásokra több, mint 9 milliárd

forint fordítható, amiben van annyi tartalék, hogy az

eddigi gyakorlatnak megfelelõen ágazati szinten 4-5 havi

jutalom kifizetésére legyen lehetõség, az ösztönzési

rendszer biztosította javadalmazáson kívül. Mindez a KTV-

ben elõírtaknál jóval magasabb anyagi elismerésre biztosít

lehetõséget.

Az ellenõrzés fejlesztése címén 1998-ban 350 fõs

létszámnövekedést terveznek.

-Dologi kiadásokra 5 milliárd forintot irányoztak

elõ. A kiadások növekedését az egészségügyi struktúra

átalakításával, az ellenõrzési rendszerek fejlesztésével

és az árváltozások hatásával indokolják. A többletigények

indokoltságának vizsgálatára nem volt mód.

-Az informatikai fejlesztések törvényjavaslat

szerinti elõirányzata 500 millió forint, azonos az

önkormányzati változattal. Az elõirányzat

megalapozottságát nem lehet megítélni, az OEP

tájékoztatása szerint ez egy keretszám, ami még nincs

kitöltve tartalommal.

-Felhalmozási kiadásokra a törvényjavaslat 219

millió forintot tartalmaz. Az Egészségbiztosítási

Önkormányzat változatában eredetileg 637 millió forint

szerepelt, amit a normaszöveg (14. § (6) bekezdése)

feltételekhez kötötten "visszatervez". Ezzel a megoldással

- a 4.4. pontban foglaltak alapján - az ÁSZ nem ért egyet.

Az ágazatban ingatlan jellegû beruházásokra 316 millió,

eszközbeszerzésekre 321 millió forintot szántak.

-A felújítási kiadások tervezett összege 345

millió forint, ami jórészt ingatlanokhoz kapcsolódik.

A Postabankkal kapcsolatos garanciális kötelezettség

teljesítésére a tervezetben 130 millió forintos kiadási

elõirányzat szerepel, ami nem fedezi a tényleges

kötelezettségeket (56 millió forint tõketörlesztés és a

lehívott összeg után fizetendõ 152 millió forint kamat).

A nyugdíjbiztosításhoz hasonlóan az egészségbiztosítás

költségvetési mérlegében is "összemosódnak" az ellátási

bevételek és kiadások a vagyongazdálkodási bevételekkel és

kiadásokkal. Ide értendõ a Postabankkal kapcsolatos ügy is,

amit vagyon terhére kellene rendezni. A megoldás elõrevetíti

azt a szándékot, hogy az elkövetkezõ években esedékes

hiteltörlesztéseket is a folyó kiadásokból fogják fedezni.

A világbanki kölcsönnel kapcsolatos 1998. évi kiadások

A törvényjavaslat mindkét ágazatánál azonos - 1740

millió forintos - elõirányzatot tartalmaz e célra, amibõl 1390

millió forint a kölcsönfelhasználás és 350 millió forint a

hazai kiadások összege. Az érvényben lévõ szerzõdések alapján

már most bizonyosnak látszik, hogy a valóságos igény a

nyugdíjágazatnál ennél kevesebb, az egészségbiztosításnál

pedig több lesz.

Mindkét ágazatnál kifogásolható, hogy az alapok

könyvvizsgálatának költségeit a világbanki kölcsönbõl kívánják

finanszírozni. Az Áht. 86/A. §-a e kiadások forrásaként a

mûködési költségvetést jelöli meg. Ez a kiadás alaponként 190

ezer USD-t és 12 millió forintot jelent.

Fennáll a veszélye annak, hogy a világbanki kölcsönbõl

megvalósítani tervezett célok még a meghosszabbított

futamidejû és lecsökkentett összegû kölcsön-felhasználási

lehetõségek mellett is elmaradnak, illetõleg a kölcsönt más

célokra használják fel (a 4.4. pontban foglaltak szerint).

A társadalombiztosítás szervei által folyósított, az

alapok forrásait nem terhelõ ellátások

A nem társadalombiztosítási forrásból finanszírozott

ellátások 1998. évi teljes elõirányzata 280 milliárd forint.

Ebbõl 117,4 milliárd forint kiadást a nyugdíjbiztosítás,

163,4 milliárd forintot pedig az egészségbiztosítás szervei

folyósítanak.

A költségvetési törvényjavaslat 2., 5., és 9. számú

mellékletei ezen ellátásokat az alapok összevont mérlegéhez, a

Nyugdíjbiztosítási Alap, valamint az Egészségbiztosítási alap

mérlegéhez "hozzáadva" mutatja be (az Áht. és az 1992. évi

LXXXIV. törvény elõírásainak megfelelõen), ami végsõ soron

legfeljebb csak a nagyságrend érzékeltetésére alkalmas,

közgazdasági tartalommal nem bír.

A folyósított ellátások összege az alábbi kivételekkel

megegyezik a Magyar Köztársaság Kormánya 1998. évi

költségvetésérõl szóló T/4832. számú törvényjavaslatával:

-az 5. számú melléklet kiadásai és bevételei között

a "életjáradék személyi kárpótlás alapján" nem 13.000 millió

forint, hanem 12.920 millió forint. A különbség a mûködési

költségekhez való hozzájárulás, ami a 3. számú mellékletben

egyszer már szerepel,

-a hadigondozotti kiadásokat az egészségbiztosítás

folyósított ellátásai között nem tüntetnek fel. A

Hadigondozottak Közalapítványa és az OEP szerzõdést kötött

gyógyászati segédeszközök felhasználásának támogatására.

Ennek alapján 1998-ban a várható kiadás 5 millió forint,

-a hadigondozotti járadékra a központi költségvetés

tervezetében 3,7 milliárd forintot irányoztak elõ, a

társadalombiztosítás költségvetési javaslatában 5,0 milliárd

forintot. Az 1997. évi várható 6,0 milliárd forintos

kiadással szemben még ez is alacsony, a szükséges forrás

tehát nem biztosított a kiadásokhoz.

Megjegyzések, észrevételek a törvényjavaslat normaszövegéhez.

A 11. § (2) bekezdéséhez

A normaszöveg eléggé érthetetlen módon 1172 és 5123

millió forintos keretre bontja a különkeretes gyógyszerek 6295

millió forintos elõirányzatát, miközben mindkettõt a járóbeteg

szakellátásban rendeli felhasználni. Az eljárást a

törvényjavaslat indoklása sem magyarázza. Vélhetõen elírás

történ és arról van szó, hogy a kórházakban eddig felhasznált

különkeretes gyógyszereket is a járóbeteg (lakossági)

gyógyszerkeret részeként számolják el, a gyógyító megelõzõ

ellátások elõirányzatát ugyanis ilyen címen nem emelték meg.

Ez a megoldás viszont szabálytalan, mert az

Egészségbiztosítási Alap egyes elõirányzatai között nincs

átcsoportosítási lehetõség.

A 12. § (1) bekezdéséhez

Az alapok költségvetési mérlegében a Kincstári

Megelõlegezési Számla évközi igénybevételéért fizetendõ

kamatkiadás nem szerepel.

A javaslat szerint a Nyugdíjbiztosítási Alap évközben

napi 65 milliárd forint összegig, az Egészségbiztosítási Alap

pedig 40 milliárd forintig kamatmentesen, e mérték felett

pedig kamat ellenében vehetne fel megelõlegezési hitelt az

ellátások teljesítése érdekében. Az alapok napi likviditási

helyzete alapján rendszeres ezt az összeghatárt meghaladó

hiteligény, tehát valószínûleg kamatkiadással kell számolni

1998-ban is.

Arra nem sikerült magyarázatot találni, hogy 1998-ban

miért az E. Alap kamatmentes hitelfelvételi lehetõsége az

alacsonyabb összegû, holott eddig fordított volt a

szabályozás.

A 14. § (1)-(2) bekezdéséhez

A költségvetési törvény 6. számú mellékletében

behajtás ösztönzésére 500 millió forintos, az APEH-OEP

együttmûködéssel történõ behajtás ösztönzésére 100 millió

forintos (ugyanennyit adnának át az APEH-nak is), a 3. számú

mellékletben az ellenõrzési tevékenység ösztönzésére 75 millió

forintos elõirányzat szerepel. A javaslat az elért

bevételektõl függõen megengedi az elõirányzatok túllépését.

A behajtás ösztönzésére az 1992. évi LXXXIV. törvény

5/A. § szerint az elért bevételek 2 %-a fordítható. Mivel a

törvényjavaslat 52 milliárd forintos behajtási hányaddal

számol, ennek 2 %-a 1040 millió forint, szemben a 6. sz.

mellékletben feltüntetett 700 (500+100+100) millió forinttal,

ami így nem tekinthetõ reális kiadási elõirányzatnak.

A törvényjavaslat a 14. § (2) bekezdésében ugyanakkor

megengedné, hogy ha az elõbbi (ösztönzési és ellenõrzési)

elõirányzatok tényleges kiadása kevesebb, mint az elõirányzat,

abból a tárgyévben pénzmaradványt lehessen képezni. Ez

teljesen indokolatlan. Ez a többi felsorolt esetben

(informatikai fejlesztések, ellenõrzési rendszerek fejlesztése

és egészségügyi struktúra átalakítása, beruházások

elõirányzatai) is csak akkor fogadható el, ha az így

keletkezett pénzmaradvány a következõ évben is kizárólag

ugyanezen célokra használható fel.

A 14. § (4) -(6) bekezdéseihez

Mivel (a 3.2.4. pontban leírtakból is kitûnõen) ma még

teljesen bizonytalan a biztosítási ágak 1998. évi világbanki

kölcsönigénye, a törvényjavaslat megengedi annak a két ágazat

közötti átcsoportosítását, az önkormányzatok megállapodása

alapján, a Kormány egyetértésével.

A "szokatlan" megoldás különösen a 14. § (5) és (6)

bekezdésével összefüggésben vitatható, amelyek szerint a

kölcsönfelhasználás és a kapcsolódó hazai kiadások (2 x 1390 +

2 x 350 = 3480 millió forint) megtakarítása:

-az Ny. Alap esetében 450 millió forint erejéig

felhalmozási célokra,

-az E. Alap esetében 637 millió forintig beruházási

célokra

fordítható.

A világbanki kölcsön más irányú felhasználása

lehetetlen, abból csak a Világbank által jóváhagyott

fejlesztések valósíthatók meg. Az alapok reális felhalmozási

(beruházási) elõirányzatait pedig külön kell megtervezni.

A 17.§ és a 33. §-hoz

A javaslat a kintlévõségek csökkentésére irányuló

célfeladatok megvalósításában résztvevõ köztisztviselõknél

megengedné, hogy:

-a nyugdíjágazatban az ONYF és a területi

nyugdíjbiztosítási igazgatóságok személyi juttatásainak (554

+ 1340 = 1894 millió forint) és munkaadói járulékainak (242 +

1186 = 1428 millió forint)

-az egészségbiztosítás területén az OEP és a megyei

egészségbiztosítási pénztárak személyi juttatásainak (1366 +

6657 = 8023 millió forint) és munkaadói járulékainak (577 +

2938 = 3515 millió forint)

elõirányzatait a "teljesítmény" figyelembevételével 6

%-kal túllépjék. Ennek hatása a maximum 892 millió forint, ami

a 33. § értelmében (külön kormányrendeletben szabályozott

módon) ösztönzõ jutalomra fordítható.

A 4.3. pontban foglaltakkal összefüggésben is látni

kell, hogy itt egy újabb ösztönzési rendszerrõl, jutalmazási

lehetõségrõl van szó, az egyik a behajtás konkrét összegéhez,

a másik az abban közremûködõk (?) javadalmazásához kötõdne.

"Optimális" esetben tehát közel 2 milliárd forint (!) külön

juttatásban részesülhetnének az apparátus dolgozói.

Az azonos célt szolgáló többféle ösztönzési rendszer

egyidejû mûködtetése teljességgel értelmetlen és indokolatlan

(figyelemmel az ÁSZ behajtási tevékenységgel kapcsolatos 1996-

ra vonatkozó elmarasztaló ellenõrzési megállapításaira is). E

helyett legalább 1998-ban el kellene érni, hogy egy korrekt, a

valós teljesítményeket elismerõ, megfelelõen szabályozott és

ellenõrizhetõ ösztönzési rendszer mûködjék a nyugdíjbiztosítás

és az egészségbiztosítás területén. Ennek elveit, belsõ

szabályait azonban elsõdlegesen a biztosítási

önkormányzatoknak, az OEP-nek és az ONYF-nek kell

kialakítania. A Kormány mindehhez természetesen megfogalmazhat

követelményeket, feltételeket.

A 18. §-hoz

A törvényjavaslat a Fõvárosi és Pest megyei

Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság elhelyezésének (itt most már a

Fiumei úti székház rekonstrukciójáról van szó) forrását az Ny.

Alapnak vissztehermentesen átadott BHG ingatlan

értékesítésébõl befolyó bevételbõl kívánja biztosítani. A

"megoldás" két szempontból is kifogásolható. Egyrészt azért

mert az ingyenesen juttatott vagyont a mûködésbe teszi át,

másrészt, mert a megjelölt forrás teljesen bizonytalan. Az

épületet még át sem vették az ÁPV Rt-tõl, sõt az újabb

információk szerint erre lehet, hogy nem is kerül sor.

Helyesbítési igények a normaszövegben

-a 17. § a) pontjában a 4. sz. melléklet 1. cím 2.

alcíme helyett a 3. alcímet kell megjelölni (mert nem a

Felügyelõ Bizottságról, hanem az ONYF-rõl van szó);

-a 18. § (3) bekezdés második francia bekezdésében

felesleges az "és" szó;

-a 21. § (2)bekezdésében feltehetõen a 20. § (2)

bekezdésére kellett volna hivatkozni.

Budapest, 1997. november 6.

Dr. Nyikos László

alelnök

A VÉLEMÉNYBEN ALKALMAZOTT RÖVIDÍTÉSEK JELENTÉSE

Áht az államháztartásról szóló 1992. évi

XXXVIII törvény

ÁSZ Állami számvevõszék

E.. Alap Egészségbiztosítási alap

Ny. Alap Nyugdíjbiztosítási Alap

AT. A társadalombiztosítás pénzügyi

alapjairól szóló

1992. évi LXXXIV. törvény

PM Pénzügyminisztérium

NM Népjóléti Minisztérium

OEP Országos Egészségbiztosítási Pénztár

ONYF Országos Nyugdíjbiztosítási

Fõigazgatóság

NYUFIG Nyugdíjfolyósító Igazgatóság

BHG Budapesti Hiradástechnikai Gépgyár

APEH Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal

KTV A köztisztviselõk jogállásáról szóló

1992. évi XXIII. törvény

Eleje Honlap