MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4921/91.. sz.

EGYSÉGES JAVASLAT

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS PÉNZÜGYI ALAPJAI 1998. ÉVI

KÖLTSÉGVETÉSÉRÕL

Elõadó:

Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. december

1997. évi ........... törvény

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1998. évi költségvetésérõl

Az Országgyûlés az államháztartásról szóló, többször

módosított 1992. évi XXXVIII. törvény 86. § (1) bekezdés alapján - a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi

költségvetésérõl szóló, többször módosított 1992. évi LXXXIV. törvény

(a továbbiakban: AT.) rendelkezéseire figyelemmel - a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1998. évi költségvetésérõl,

valamint annak végrehajtásához kapcsolódóan egyes törvények

módosításáról a következõ törvényt alkotja:

I. Fejezet

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ALRENDSZER BEVÉTELEINEK ÉS

KIADÁSAINAK FÕÖSSZEGE

1. § (1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítási alrendszernek

a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap) és az

Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E. Alap) költségvetése

összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó

a) bevételi fõösszegét 1 358 064 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét 1 380 154 millió forintban,

c) hiányát 22 090 millió forintban

állapítja meg.

(2) A társadalombiztosítási alrendszer alaponkénti hiányának

rendezésére az 1998. évi központi költségvetés végrehajtásáról szóló

törvényben kerül sor.

(3) A társadalombiztosítási alrendszer összevont

költségvetési mérlegét e törvény 1. számú melléklete, a

társadalombiztosítási alrendszernek és az alrendszert nem terhelõ

ellátásoknak az 1998. évi összesített költségvetési mérlegét e törvény

2. számú melléklete tartalmazza.

II. Fejezet

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS PÉNZÜGYI ALAPJAINAK A KÖLTSÉGVETÉSE

Az Ny. Alap költségvetése

2.§ (1) Az Országgyûlés az Ny. Alap

a) bevételi fõösszegét 786 390 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét 786 390 millió forintban,

c) egyenlegét nullszaldóban

állapítja meg.

(2) Az Ny. Alap költségvetési mérlegét e törvény 3. számú

melléklete tartalmazza.

3. § Az Ny. Alapból finanszírozott Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzat és nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek mûködési

költségvetését e törvény 4. számú melléklete tartalmazza.

4. § Az Ny. Alap és a társadalombiztosításon kívüli forrásból

finanszírozott, a nyugdíjbiztosítás közremûködésével folyósított

ellátások összesített mérlegét e törvény 5. számú melléklete

tartalmazza.

Az E. Alap költségvetése

5. § Az Országgyûlés az E. Alap

a) bevételi fõösszegét 571 674 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét 593 764 millió forintban,

c) hiányát 22 090 millió forintban

állapítja meg.

6. § (1) Az E. Alap költségvetési mérlegét e törvény 6.

számú melléklete tartalmazza.

(2) A 6. számú melléklet kiadások 1. cím, 1. alcím, 1.

elõirányzat-csoportszám gyógyító-megelõzõ ellátás kiadási elõirányzata

nem tartalmazza a felújítások és beruházások fedezetét.

(3) A 6. számú melléklet kiadások, 1. cím, 1. alcím, 1.

elõirányzat-csoportszám, 1-11. kiemelt elõirányzatok részletezését a

7. számú melléklet tartalmazza.

7. § Az E. Alapból finanszírozott Egészségbiztosítási

Önkormányzat és az egészségbiztosítási igazgatási szervek mûködési

költségvetését e törvény 8. számú melléklete tartalmazza.

8. § Az E. Alap, valamint a társadalombiztosításon kívüli

forrásból finanszírozott, az egészségbiztosítás közremûködésével

folyósított ellátások összesített mérlegét e törvény 9. számú

melléklete tartalmazza.

9. § Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban:

OEP) az E. Alapból finanszírozott, költségvetési rend szerint

gazdálkodó egészségügyi szolgáltatók részére - amennyiben a tárgyévet

megelõzõ évre vonatkozó 13. havi illetményt a dolgozók számára január

hónapban fizetik ki - kérelemre 1998. január hónapban elõleget

folyósít. Az elõleget az OEP 1998. február 1-jétõl 5 havi egyenlõ

részletben vonja le az esedékes finanszírozási összegbõl.

III. Fejezet

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS PÉNZÜGYI ALAPJAI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK

VÉGREHAJTÁSÁVAL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK

10. § A 3. számú melléklet bevételek 1. cím, 5. alcímnek az

államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 86. §-a (8)

bekezdése szerinti támogatási elõirányzata a Magyar Köztársaság 1998.

évi költségvetésérõl szóló 1997. évi ..... törvény (a továbbiakban:

KT.) 28. §-a szerint használható fel.

11. § (1) A 6. számú melléklet kiadások 1. cím, 1 alcím 1

elõirányzat-csoportszám gyógyító-megelõzõ ellátás elõirányzata és a 8.

kiemelt elõirányzatszám, végkielégítés elõirányzata és a 7. számú

melléklet célelõirányzatok 1. sorának elõirányzata, a célelõirányzatok

összesen, valamint a Mindösszesen elõirányzat a tényleges kiadások

összegével túlléphetõ.

(2) A 6. számú melléklet 1. cím, 1. alcím, 4. elõirányzat-

csoportszám, 1. kiemelt elõirányzatszám speciális szerzõdés szerint

támogatott magas árú gyógyszerkiadás elõirányzatból 1172 millió forint

összegû keret fekvõbeteg ellátásban, 5123 millió forint összegû keret

pedig a járóbeteg szakellátásban használható fel.

(3) A 6 . számú melléklet 1. cím, 1. alcím, 1. elõirányzat-

csoport, 3. kiemelt elõirányzat járóbeteg szakellátás, továbbá a 7.

számú melléklet III. járóbeteg szakellátás finanszírozása CT-MRI

elõirányzatának felhasználása során a finanszírozó a

nyilvántartásokban elkülönítetten kezeli a járó-, illetve fekvõbetegek

részére elvégzett vizsgálatok elszámolását.

(4) A 6. számú melléklet kiadások 1. cím, 1. alcím, 1.

elõirányzat-csoport, 7. kiemelt elõirányzat mûködési költség

elõlegkeret terhére folyósított mûködési költség elõleg törlesztése

címen bevételként elkönyvelt összeggel a kiadási elõirányzat

túlléphetõ.

(5) A 6. számú melléklet kiadások 1. cím, 1. alcím, 1.

elõirányzat-csoport, 8. kiemelt elõirányzata kizárólag a tartós

megtakarítást eredményezõ kapacitás leépítéssel vagy belsõ struktúra

átalakítással együttjáró létszámleépítéssel kapcsolatos kiadások

fedezetére használható fel.

(6) A 6. számú melléklet kiadások 6. cím elõirányzata az

adósságuk rendezésére önerõbõl képtelen kórházat fenntartó

önkormányzatok részére nyújtható, maximum 3 évi részletfizetéssel

visszatérítendõ hozzájárulás fedezetére szolgál. A visszatérítendõ

támogatás folyósítása az OEP, a Népjóléti Minisztérium és a

Pénzügyminisztérium együttes döntése alapján az OEP és az önkormányzat

között létrejött szerzõdés alapján történik. A támogatás

igénybevételének feltételeit és a visszatérítésre vonatkozó részletes

szabályokat a Kormány rendeletben határozza meg

(7) A 6. számú melléklet Kiadások 1. cím, 1. alcím, 1.

elõirányzat-csoport, 1-6. kiemelt elõirányzatszám alatti elõirányzatok

1998. január és február hónapban - a 20. § (1) bekezdésében

foglaltakkal összhangban - az 1997. évi azonos kassza elõirányzatokból

folyósított havi átlagos kifizetés összegének bérhányada

változatlanul, dologi hányada 10,5%-kal megemelten kerül az

egészségügyi szolgáltatók finanszírozása során felosztásra.

12. § (1) A Ny. Alap 65 000 millió forint, az E. Alap 40 000

millió forint összegig - a KT. 28. § (1)-(2) bekezdései szerint -

bevételeik és kiadásaik évközi idõbeli eltérésébõl fakadó átmeneti

pénzügyi hiányuk miatt kamatmentes, e mérték fölött pedig a jegybanki

alapkamattal megegyezõ kamat mellett hitelt vehetnek igénybe a

Kincstári Egységes Számláról.

(2) A nyugdíjbiztosítási, illetve az egészségbiztosítási

szervek által folyósított, de nem az Alapokból finanszírozott

ellátásokat a folyósításukra vonatkozó jogszabályok alapján a

folyósító szerv által készített finanszírozási tervvel összhangban, az

ellátások esedékességekor finanszírozza 1998-ban a Magyar

Államkincstár az 1998. évi központi költségvetési törvény 28. § (6)

bekezdése alapján.

13. § E törvény 3. számú melléklete kiadások 1. cím, 1. alcím,

nyugellátások és a 6. számú melléklete kiadások 1. cím, 2. alcím, 3.

elõirányzat-csoportszám korhatár alatti III. csoportos rokkantsági és

baleseti rokkantsági nyugellátások és baleseti ellátások

elõirányzatának együttes összegébõl az Országos Nyugdíjbiztosítási

Fõigazgatóság és igazgatási szervei - a társadalombiztosítási

nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 66. §-ára hivatkozással

- különös méltánylást érdemlõ körülmények esetén nyugellátás (ideértve

az E. Alapból finanszírozott nyugellátásokat is) szociális

rászorultságot is figyelembe vevõ megállapítására, illetve emelésére

600 millió forintot, egyszeri szociális segélyekre pedig 300 millió

forintot használhatnak fel.

14. § (1) A 6. számú melléklet kiadások, 2. cím mûködésre

fordított kiadások, 2. alcím behajtás ösztönzése, valamint a 7. alcím

APEH-OEP együttmûködéssel történõ behajtás ösztönzése elõirányzat a

tényleges bevételek mértéke, a 3. számú melléklet kiadások 2. cím, 2

alcím ellenõrzési tevékenység ösztönzése elõirányzat a

járulékellenõrzés során ténylegesen feltárt, illetve kirótt járulék

arányában túlléphetõ.

(2) Ha a 3. számú melléklet kiadások, 2. cím, 2. alcím

ellenõrzési tevékenység ösztönzése, 3. alcím felhalmozási és

fejlesztési kiadásokra elõirányzatának, valamint a 6. számú melléklet

kiadások 2. cím, 2., 3., 4., alcím behajtás ösztönzése, ellenõrzési

rendszerek fejlesztése és a felhalmozási és fejlesztési kiadásokra

elõirányzatok tényleges kiadása kevesebb mint az elõirányzat, azt a

tárgyévben nem lehet felhasználni.

(3) A 3. számú melléklet bevételek 2. cím, 3. alcím, és

a 6. számú melléklet bevételek 2. cím, 3. alcím a

Társadalombiztosítás informatikai programjának támogatása

elõirányzatai a felhasználás tényleges igényéhez igazodóan az

Egészségbiztosítási Önkormányzat és a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat

megállapodása alapján a Kormány egyetértésével évközben

átcsoportosíthatóak az érintett kiadási elõirányzatok azonos összegû,

és egyidejû módosításával.

15. § (1) A vagyonhasznosításból és értékesítésbõl származó

bevételek (3. számú melléklet, 1. cím, 4. alcím, 1. elõirányzat-

csoport és 6. számú melléklet 1. cím, 6. alcím, 1. elõirányzat-

csoport) elõirányzata túlteljesülhet.

(2) A társadalombiztosítás informatikai programjának

támogatása bevételi elõirányzat és a mûködésre fordított kiadások

elõirányzata az (1) bekezdés szerint elért többletbevétel mértékéig,

de maximum

a) a Ny. Alapnál (3. számú melléklet bevételek 2. cím, 3.

alcím, kiadások 2. cím, 3. alcím,) 787 millió forinttal,

b) az E. Alapnál (6. számú melléklet bevételek 2. cím és 3.

alcím, kiadások 2. cím, 4. alcím) 4.571 millió forinttal túlléphetõ.

(3) A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzatán

(3. számú melléklet 2. cím, 3. alcím, 6. sz. melléklet 2. cím, 4.

alcím) belül az igazgatási szervek mûködését szolgáló beruházásra

fordítható az (1) bekezdés szerinti többletbevétel összege, de maximum

a) Ny. Alapnál 450 millió forint,

16. § A tényleges kiadások mértékéig túlléphetõek a 3. számú

melléklet kiadások

a) 1. cím,

-1. alcím 1, 2, 3 elõirányzat-csoportszám (korhatár feletti

sajátjogú nyugdíjak, hozzátartozói ellátások, korhatár alatti

rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíj I-II. csoportos) -

ideértve a nyugellátások szükséges emelését -,

-2. alcím postaköltségek és egyéb kiadások,

-3. alcím a KESZ igénybevétel miatti kamatkiadás,

b) 3. cím Tartós befektetési célú vagyongazdálkodással

kapcsolatos kiadások

elõirányzatai.

17.§ A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzata (3.

számú melléklet 2. cím, 3. alcím és 6. számú melléklet, 2. cím, 4.

alcím) a társadalombiztosítás világbanki kölcsönbõl megvalósított

informatikai fejlesztési programjának és az ehhez kapcsolódó hazai

kiadásoknak - ideértve a kölcsön 1998. évben esedékes törlesztõ

részletét is - egyéb beruházásoknak, felújításoknak a fedezetére

fordítható a Kormány eseti jóváhagyásával.

18. § (1) A tényleges kiadások mértékéig túlléphetõek a 6.

számú melléklet kiadások a) 1. cím

-1. alcím, 2-6. elõirányzat-csoport szám (gyógyfürdõ

szolgáltatás, anyatej ellátás, gyógyszertámogatás, gyógyászati

segédeszköz támogatás, utazási költségtérítés),

-2. alcím pénzbeli ellátások, 1-5. elõirányzat-csoport

(terhességi-gyermekágyi segély, táppénz, korhatár alatti III.

csoportos rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugellátások és

baleseti ellátások, betegséggel kapcsolatos segélyek, kártérítési

járadék) ,

-3-5. alcím (kifizetõ helyeket megilletõ költségtérítés,

postaköltség, a KESZ igénybevétele miatti kamatkiadás),

b) 3. cím tartós befektetési célú vagyongazdálkodással

kapcsolatos,

c) 5. cím APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben átadott

összeg

elõirányzata.

(2) A 6. számú melléklet kiadások 4. cím Postabank

garanciális kötelezettségének teljesítése elõirányzat a

garanciavállalással összefüggõ szerzõdéses kötelezettségek mértékéig

túlléphetõ.

19. § Jogszabályban meghatározott feltételek szerint a Ny.

Alap és az E. Alap kintlévõségeinek csökkentésére irányuló

célfeladatok megvalósításában résztvevõ köztisztviselõknél a személyi

juttatások és ezek munkáltatót terhelõ járulékai a teljesítmény

figyelembevételével legfeljebb 6%-kal eltérhetnek a

a) 4. számú melléklet kiadások

-1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.,

-2 cím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.,

b) 8. számú melléklet kiadások

-1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.

kiemelt elõirányzatszám,

-2. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.

kiemelt elõirányzatszám,

elõirányzattól.

20. § (1) Az Állam által a Ny. Alapnak vissztehermentesen

átadott BHG ingatlan hasznosításából, illetve ezt kiváltó egyéb - az

ÁPV Rt. és a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat megállapodásán alapuló -

vagyonkonverzióból származó bevétel kizárólag a Fõvárosi és Pest

Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság elhelyezését szolgáló Budapest,

Fiumei úti épület felújítására fordítható.

(2) Ha a Budapest, Fiumei úti épület rekonstrukciójának

tényleges kiadása kevesebb, mint az (1) bekezdésben említett ügyletbõl

származó bevétel, azt más célra nem lehet felhasználni.

(3) Az (1) bekezdés szerinti bevétel teljesülése esetén,

annak összegével

a) a 3. számú melléklet

-bevételek 2. cím, mûködési célú bevételek,

-kiadások 2. cím, mûködésre fordított kiadások, valamint

b) a 4. számú melléklet

-bevételek 9. cím központosított elõirányzatok és

-kiadások 9. cím, és 1. alcím, 2. elõirányzat-csoportszám

elõirányzat túlteljesül.

21. § A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és a Kormány

megállapodhatnak a 3. számú melléklet bevételek, 4. alcím, 1.

elõirányzat-csoportszám vagyonérté-kesítésbõl és vagyonhasznosításból

származó bevétel elõirányzat arányos csökkentésében, amennyiben a 3.

számú melléklet

a) 1. cím, 1. alcím a Nyugdíjbiztosítási Alap járulék

bevételei és hozzájárulásai elõirányzat 1998. I. félévi

teljesülésébõl valószínûsíthetõ a Ny. Alap tervezettnél kedvezõbb

egyensúlyi helyzete, és a

b) 4. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám vagyonértékesítésbõl

és vagyonhasz-nosításból származó bevétel elõirányzat a féléves

teljesülése eléri az elõirányzat 50%-át.

IV. Fejezet

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS PÉNZÜGYI ALAPJAI KÖLTSÉGVETÉSI ELÕIRÁNYZATAINAK

MEGALAPOZÁSÁT SZOLGÁLÓ RENDELKEZÉSEK ÉS TÖRVÉNYMÓDOSÍTÁSOK

Az egészségügyi szolgáltatások finanszírozásának általános szabályai

22. § (1) A kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól szóló

1997. évi LXXXIII. törvényben (a továbbiakban: Eb.) foglalt

egészségügyi szolgáltatások finanszírozása - figyelemmel az

egészségügyi ellátási kötelezettségrõl és a területi finanszírozási

normatívákról szóló 1996. évi LXIII. törvény (továbbiakban: T.)

alapján megkötött kapacitás lekötési megállapodásokból és az 56. § (1)

bekezdése szerinti struktúra átalakításokból következõ módosításokra -

1998. december 31-ig az 1997. december 31-én hatályos finanszírozási

szerzõdések alapján történik. A bérmegállapodás teljesítésének

fedezetét az egyes ellátások kassza-elõirányzatai tartalmazzák. Ennek

folyósítására elsõ alkalommal a március hónapra esedékes

finanszírozáskor kerül sor. A teljesítmény szerint finanszírozott

ellátásoknál a bérmegállapodás fedezetét - a kormányrendeletben

meghatározottak szerint - a teljesítménytõl független fix elem

tartalmazza.

(2) Az Ebvt. 18. §-ának (5) bekezdésének b) pontjában

foglalt szolgáltatásokat, továbbá az Ebvt. 18. §-ának (5) bekezdésének

ab) és ac) pontjában foglalt szolgáltatások közül, amennyiben a

kötelezõen elrendelt járványügyi intézkedést az OEP-pel szerzõdött

egészségügyi szolgáltatónál foganatosítják, az ezzel összefüggõ

egészségügyi szolgáltatásokat az OEP - az E. Alapba e címen a központi

költségvetésbõl átadott elõirányzat terhére - az (1) bekezdésben

foglaltak szerint finanszírozza az adott egészségügyi szolgáltatásra

meghatározott finanszírozási rendszer szerint.

23. § (1) A háziorvosi ellátás finanszírozására szolgáló, a 7.

számú melléklet 1. pontjában részletezett elõirányzatokat együttesen

kell kezelni.

(2) Az E. Alap kezelõje, a gyógyító-megelõzõ ellátások

éves költségvetési elõirányzatán belül - figyelemmel az AT. 11. §-ának

(2) bekezdésében foglaltakra - a népjóléti miniszter egyetértésével

átcsoportosíthat, vagy kijelölheti azon összetartozó elõirányzatokat,

amelyeket együttesen kíván kezelni. Az átcsoportosítás szükségességét

az E. Alap éves költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényben

részletesen indokolni kell.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezések nem

alkalmazhatók a 22. § (2) bekezdésében foglalt elõirányzat

tekintetében.

24. § A háziorvosi ellátás finanszírozása korcsoportos

fejkvóták megállapításával, a szakképesítés, az ellátott feladatok, a

területi viszonyok és a területi ellátási kötelezettség

figyelembevételével olyan relatív rendszerben történik, amely az

ellátás szakmai színvonalát veszélyeztetõ mértékû teljesítményre

irányuló érdekeltséget degressziós szorzók utján csökkenti.

25. § A járóbeteg szakellátás - ideértve a fogászati ellátást

is - a lekötött kapacitás rendelkezésre állásáért fix összeggel és

a) nyújtott ellátások teljesítmény-pontértéke és/vagy

b) az általuk ellátott feladat

alapján kerül finanszírozásra.

26. § (1) A fekvõbeteg-szakellátás intézményeiben az aktív

minõsítésû osztályokon nyújtott ellátás finanszírozása a kapacitás

rendelkezésre állásáért fix összeggel és

a) az ellátást indokoló fõdiagnózis,

b) a fõdiagnózis által indikált beavatkozások,

c) a fõbetegséghez társult betegségek,

d) a beteg életkora,

e) az a)-d) pont alapján indokolt ráfordítások

alapján képzett súlyszámok figyelembevételével történik.

(2) Az országos és regionális szakfeladatot ellátó

intézmények fix összegû bevételét - a progresszív betegellátásból

eredõ többletfeladatok fedezetéül - meg lehet emelni, azonban ez a

korrekció nem haladhatja meg az aktív fekvõbeteg ellátás

elõirányzatának 2%-át.

27. § A fekvõbeteg szakellátás intézményei a krónikus

minõsítésû osztályokon nyújtott ellátás után a kapacitás rendelkezésre

állásáért fix összeggel és a teljesített ápolási napok alapján

szakmánként országosan egységes ápolási díj alapján részesülnek

finanszírozásban.

28. § A védõnõi szolgálat, az anya- és csecsemõvédelmi

feladatok, az iskola- és ifjúság-egészségügyi ellátás, valamint az

alapellátási ügyeleti szolgálatok, továbbá a büntetésvégrehajtás által

fenntartott egészségügyi intézmények finanszírozása az általuk

ellátott feladatok alapján történik.

29. § (1) A fekvõbeteg gyógyintézeti ellátást kiváltó otthoni

szakápolás és a betegszállítás finanszírozása a végzett teljesítményen

alapul.

(2) Az országosan általánosan nem elterjedt,

korlátozott számban nyújtható ellátások finanszírozása az ellátott

esetek számbavételével történik.

30. § Az egyes finanszírozási technikák bevezetésének

elõkészítése céljából a Népjóléti Minisztérium szakmai fejlesztési

programjában részt vevõ egészségügyi szolgáltatók szerzõdés szerinti

finanszírozása mellett az OEP a népjóléti miniszter felkérése alapján

ellátja a szakmai programmal kapcsolatos, a finanszírozási rendszerhez

történõ illesztés lehetõségét biztosító elemzési, adatkezelési és

adatszolgáltatási feladatokat is.

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetési

elõirányzatainak megalapozását szolgáló törvénymódosítások

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi

költségvetésérõl szóló, többször módosított 1992. évi LXXXIV. törvény

módosítása

31. § Az AT. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

" (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap az öregségi nyugdíj, az 5. §

(1) bekezdésében fel nem sorolt hozzátartozói nyugellátások, az

öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött, személyek rokkantsági és baleseti

rokkantsági nyugdíja, valamint az öregségi nyugdíjkorhatárt be nem

töltött személyek I-II. csoportos rokkantsági és baleseti rokkantsági

nyugdíja kiadásainak fedezetére szolgál."

32. § Az AT. 4. § (3) bekezdésének a)-c) és g) pontjai helyébe

a következõ rendelkezés lép:

/(3) A kiadások fedezetét a következõ bevételek képezik:/

"a) a társadalombiztosításhoz befolyt

aa) társadalombiztosítási járulékok 61,54%-a (a

társadalombiztosítási járulékon - 39% - belül a 24%-os mértékû

nyugdíjbiztosítási járulék részaránya), valamint a szolgálati idõ

megszerzésére kötött megállapodás alapján fizetett nyugdíj-biztosítási

járulék teljes összege;

ab) a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az

ápolási díj, a keresetpótló juttatás, a munkanélküli járadék, a

nyugdíj elõtti munkanélküli segély utáni, továbbá a szolgálati idõ

megszerzésére kötött megállapodás alapján fizetett nyugdíjjárulék

teljes összege, valamint a kizárólag a társadalombiztosítási nyugdíj

hatálya alá tartozó személy által fizetett egyéni járulék 70,00%-a (az

általuk fizetett egyéni járulékok együttes mértékén - 10% - belül a

nyugdíjjárulék - 7% - részaránya) és a magánnyugdíjpénztár tagja

által fizetett egyéni járulék 25,00%-a (az általuk fizetett egyéni

járulékok együttes mértékén - 4% - belül a nyugdíjjárulék - 1% -

részaránya);

b) egyéb járulék, ideértve az egyházi személyként és

szerzetesrendi tagként szerzett szolgálati idõ nyugdíjköltségeinek

fedezetére, valamint a gyermekgondozási segélyen lévõk után a központi

költségvetés által fizetett nyugdíjbiztosítási járulékot, továbbá az

alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásról és az ahhoz

kapcsolódó közterhek egyszerûsített befizetésérõl szóló 1997. évi

LXXIV. törvény (a továbbiakban: Amt.) 7. §-a alapján a Magyar

Államkincstár által a Nyugdíjbiztosítási Alapnak átutalt összeget is;

c) a késedelmi pótlék, bírság, valamint a

társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül

ca) a késedelmi pótlék, bírság 56,91 %-a,

cb) a Nyugdíjbiztosítási Alapból fizetett - jogalap nélküli

felvétel, vagy más ok miatt - visszaérkezett, bevételként elszámolt

összegek teljes egészében;

cc) az egyéb tételek - ide nem értve a terhességmegszakítással

kapcsolatos egyéni térítési díj és központi költségvetési térítés,

baleseti megtérítés, egyéb kártérítések megtérítésének összegét -,

valamint eltérõ rendelkezés hiányában a társadalombiztosítási pénzügyi

alapjainak éves költségvetési törvényében meghatározott további

bevételek 56,91 %-a;

g) törvényben meghatározott egyéb bevétel, ideértve a

magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII.

törvény 23. § (1) bekezdés d) pontja, továbbá 123. § (2) bekezdésében

meghatározott esetekben a pénztár által a pénztártag egyéni számláján

lévõ összeg átutalását a Nyugdíjbiztosítási Alap részére, ha a

pénztártag eszerint döntött;"

33. § Az AT. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

" (1) Az Egészségbiztosítási Alap az öregségi nyugdíjkorhatárt

be nem töltött személyek

a) III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíja,

b) III. csoportos rokkantságra tekintettel megállapított

hozzátartozói nyugellátása, hozzá-tartozói baleseti nyugellátása,

c) a jogszerzõnek üzemi baleset, illetve foglalkozási betegség

következtében történõ elhalálozására tekintettel, 1998. január 1-jét

megelõzõ idõponttal megállapított hozzátartozói baleseti nyugellátása,

d) egyéb baleseti ellátása

fedezetére, valamint a táppénz, a terhességi-gyermekágyi

segély, a külön jogszabályban meghatározott gyógyító-megelõzõ

ellátások, a gyógyászati szolgáltatások (gyógyfürdõ szolgáltatások,

anyatej ellátás) a gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz ártámogatás

és egyéb betegségi ellátások (kártérítési járadék, útiköltség térítés,

segélyek) kiadásainak fedezetére szolgál."

34. § Az AT. 5. § (3) bekezdésének a)-d) pontjai helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(3) A kiadások fedezetét a következõ bevételek képezik:/

"a) a társadalombiztosításhoz befolyt

aa) társadalombiztosítási járulékok 38,46%-a (a

társadalombiztosítási járulékon - 39% - belül a 15%-os mértékû

egészségbiztosítási járulék részaránya), valamint a 11,5%-os mértékû

egészségbiztosítási járulék, a baleseti járulék, az egészségügyi

szolgáltatások biztosítására kötött megállapodás alapján fizetett

egészség-biztosítási járulék teljes összege;

ab) a nem a Nyugdíjbiztosítási Alap kizárólagos bevételét

képezõ egyéni járulékok közül a kizárólag a társadalombiztosítási

nyugdíj hatálya alá tartozó személy által fizetett egyéni járulék

30,00%-a (az általuk fizetett egyéni járulékok együttes mértékén - 10%

- belül az egészségbiztosítási járulék - 3% - részaránya) és a

magánnyugdíjpénztár tagja által fizetett egyéni járulék 75,00%-a (az

általuk fizetett egyéni járulékok együttes mértékén - 4% - belül az

egészségbiztosítási járulék - 3% - részaránya);

b) az Amt. 7. §-a alapján a Magyar Államkincstár által az

Egészségbiztosítási Alapnak átutalt összeg;

c) egyéb járulékok, valamint az egészségügyi hozzájárulásról

szóló 1996. évi LXXXVIII. törvény szerinti egészségügyi hozzájárulás,

továbbá a munkáltatói táppénzhozzájárulás;

d) a késedelmi pótlék, bírság, valamint a

társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül

da) a késedelmi pótlék, bírság 43,09 %-a,

db) a terhességmegszakítással kapcsolatos egyéni térítési díj,

és központi költségvetési térítés, a baleseti megtérítés és egyéb

kártérítések megtérítése, valamint az Egészségbiztosítási Alapból

fizetett - jogalap nélküli felvétel, vagy más ok miatt -

visszaérkezett, bevételként elszámolt összegek teljes egészében,

dc) az egyéb bevételek, valamint - eltérõ rendelkezés

hiányában - a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves

költségvetési törvényben meghatározott további bevételek 43,09%-a;

35. § Az AT. a következõ 5/C. §-sal egészül ki:

"5/C. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap és az

Egészségbiztosítási Alap kintlévõségeinek csökkentésére irányuló

intézkedések eredményeképpen Kormányrendeletben meghatározott

feltételek teljesülése esetén a célfeladatok megvalósításában részt

vevõ köztisztviselõk részére ösztönzõ jutalom kifizetésére kerülhet

sor.

(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedéssel összefüggõ

ösztönzõ jutalom kifizetésének feltételeit a Kormány rendeletben

állapítja meg.

(3) A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az

Egészségbiztosítási Önkormányzat közgyûlései az adott biztosítási ágra

vonatkozóan határozatban döntenek az ösztönzõ jutalom

kifizethetõségérõl.

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról,

valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény

módosítása

36. § Az AT. 11. §-a (11) bekezdésének b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(11) A Kormány/

"b) kijelölt tagja útján a (10) bekezdés szerinti hatáskörben,

illetve keretek között szakértõt küldhet ki a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjainak kezelõihez a nyugdíjbiztosítási és az

egészségbiztosítási önkormányzat központi hivatali és igazgatási

szerveihez.

37. § A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra

jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi

LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 5. § (1) bekezdésének a) és d)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/E törvény alapján biztosított az, aki/

"a) munkaviszonyban, közalkalmazotti, illetõleg közszolgálati

jogviszonyban, bírósági, ügyészségi szolgálati jogviszonyban,

nevelõszülõi, hivatásos nevelõszülõi jogviszonyban áll, fegyveres erõk

és a rendvédelmi szervek, valamint a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatok hivatásos állományú tagja (a továbbiakban: munkaviszony),

tekintet nélkül arra, hogy teljes vagy részmunkaidõben történik a

foglalkoztatása,"

"d) a keresetpótló juttatásban, munkanélküli járadékban,

nyugdíj elõtti munkanélküli segélyben (a továbbiakban: munkanélküli

ellátásban) részesülõ személy, továbbá az a személy, akinek

munkanélküli járadékra való jogosultságát 1998. január 1-je elõtt

megállapították és a járadék folyósítása a munkaadótól kapott

végkielégítés miatt késõbbi idõpontban történik, feltéve, hogy a

munkanélküli ellátást folyósító szerv a halasztás idõtartamára a

társadalombiz-tosítási járulékot és nyugdíjjárulékot megfizette,"

38. § A Tbj. 16. §-a (1) bekezdésének o) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Egészségügyi szolgáltatásra jogosult - a biztosítottakon túl

- az, aki/

"o) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló

1993. évi III. törvény 54. §-a alapján szociálisan rászorult személy

és errõl a települési önkormányzat polgármestere hatósági

bizonyítványt állított ki."

39. § A Tbj. 22. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki.

Egyidejûleg a § jelenlegi szövegének megjelölése (1) bekezdésre

változik:

(1) 4. § a) pont 4-5. alpontjában megjelölt foglalkoztatót a

munkanélküli ellátás után a 19. § (1) bekezdésében meghatározott

mértékû társadalombiztosítási járulék megfizetésének kötelezettsége, a

gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj összege után a 19. § (1)

bekezdésében meghatározott mértékû nyugdíjbiztosítási járulék

megfizetésének kötelezettsége terheli.

"(2) A munkanélküli ellátást folyósító szerv az olyan személy

után, akinek munkanélküli járadékra való jogosultságát 1998. január 1-

jét megelõzõen megállapították és a járadék folyósítása a munkaadótól

kapott végkielégítés miatt késõbbi idõpontban történik, a halasztás

idõtartamára a munkanélküli járadék megállapított összege után

társadalombiztosítási járulékot és nyugdíjjárulékot fizet."

40. § A Tbj. 32. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"32. § Amennyiben a biztosított foglalkoztatása egyik

jogviszonyában eléri a heti 36 órát, a további jogviszonyából származó

járulékalapot képezõ jövedelme után - a 24., 27., 29. és a 31. §-okban

foglaltaktól eltérõen - a biztosítottnak nem kell egészségbiztosítási

járulékot fizetnie."

41. § A Tbj. 34. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

" (2) A 39. § (2) bekezdésében említett személy az

egészségbiztosítási ellátások megszerzése végett 18%-os mértékû

egészségbiztosítási járulék fizetésének vállalása mellett

megállapodást köthet."

42. § A Tbj. 50. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A foglalkoztató a biztosítottnak juttatott, a járulék

alapját képezõ tárgyhavi kifizetések után köteles a járulékok alapját

és összegét megállapítani, a biztosítottat terhelõ járulékot levonni

és arról a (2) bekezdésben foglaltak szerint a bevallást benyújtani és

a tárgyhót követõ hó 10. napjáig az igazgatási szervnek megfizetni. A

kifizetéssel egyidejûleg a foglalkoztató a biztosítottat írásban

tájékoztatja az utána fizetett társadalombiztosítási járulékról,

baleseti járulékról és az egészségügyi hozzájárulásról, valamint a

tõle levont nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékról, valamint

tagdíj összegérõl."

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény

módosítása

43. § A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi

LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 12. §-a a következõ (6)-(7)

bekezdésekkel egészül ki:

"(6) Az öregségi nyugdíj összegét - ha a biztosított kizárólag

a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer keretében fizetett

nyugdíjjárulékot, vagy a magánnyugdíjpénztárban az egyéni számláján

lévõ összeget a Nyugdíjbiztosítási Alaphoz átutalták - az (1) bekezdés

szerint kell meghatározni.

(7) Ha a biztosítottnak a magánnyugdíjpénztárban az egyéni

számláján lévõ összeget saját döntése alapján nem utalták át a

Nyugdíjbiztosítási Alap részére, az öregségi nyugdíj összege a (6)

bekezdés szerint kiszámított összeg hetvenöt százaléka."

44. § A Tny. 79. § a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A (2) bekezdés szerinti naptól kezdõdõen a kötelezõ

egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 57. §-

a szerinti baleseti járadék folyósítását szüneteltetni kell."

Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1996. évi LXXXVIII. törvény

módosítása

45. § Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1996. évi

LXXXVIII. törvény (a továbbiakban Eht.) 1. §-ának helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"1. § A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra

jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi

LXXX. törvényben (a továbbiakban: Tbj.) meghatározott

egészségbiztosítási ellátások fedezetének kiegészítésére, illetõleg a

Tbj. szerint kizárólag egészségügyi szolgáltatásra jogosultak

ellátásának finanszírozására egészségügyi hozzájárulást kell fizetni."

46. § Az Eht. 2. §-ának (1) és (2) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A Tbj. 4. § a) pont 1., 3. és 6. alpontja szerinti

foglalkoztató a Tbj. 5. §-a (1) bekezdése a) és b) pontja, valamint

4. §-ának d) pontja alapján, továbbá a Tbj. törvény alkalmazásában

munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében foglalkoztatott -

ide nem értve a Tbj. 11. §-ában meghatározott személyeket -, valamint

a munkanélküli ellátást folyósító szerv a munkanélküli járadékban vagy

keresetpótló juttatásban részesülõ személy után havi 2.100 (napi 70)

Ft összegû egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni.

(2) A Tbj. 4. §-ának b) pontja szerinti egyéni vállalkozó havi

2.100 (napi 70) forint összegû egészségügyi hozzájárulást köteles

fizetni, kivéve ha a fizetési kötelezettség az (1) bekezdés alapján

fennáll."

47. § Az Eht. 2. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell

egészségügyi hozzájárulást fizetni arra az idõtartamra, amely alatt a

foglalkoztatott/

"a) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi

segélyben, gyermekgondozási díjban részesül, vagy keresõképtelen - ide

nem értve a betegszabadság idõtartamát -, illetõleg fizetés nélküli

szabadságon van, annak 31. napjától."

48. § Az Eht. 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

" 3. § A munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõ személy

után a támogatást folyósító települési önkormányzat köteles havi 2.100

(napi 70) forint összegû egészségügyi hozzájárulást fizetni."

A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módról és az azonosító

kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény módosítása

49. § A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módról

és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény (a

továbbiakban Szaz.) 3. §-ának e) pontjának helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazása során:/

"e) társadalombiztosítási szerv: a társadalombiztosítás

önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvény 16-17. §-

aiban meghatározott szerv, valamint a társadalombiztosítás ellátásaira

és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások

fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény 58.§ (2) bekezdése alapján a

Kormány rendeletében meghatározott társadalombiztosítási feladatokat

ellátó szervek."

50. § A Szaz. 6. § (2) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az egészségügyi, a szociális és a társadalombiztosítási

és a magánnyugdíj rendszerrel kapcsolatos nyilvántartások azonosító

kódja a Társadalombiztosítási Azonosító Jel (a továbbiakban: TAJ

szám), melynek képzési szabályait a törvény 2. számú melléklete

tartalmazza."

51. § A Szaz. 23. §-ának a) és f) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/ a TAJ számot a következõ szervek az alábbiakban

meghatározott célból kezelhetik:/

"a) a társadalombiztosítási szerv, a társadalombiztosítási

kifizetõhellyel rendelkezõ foglalkoztató, illetve a

társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról

szóló 1997. évi. LXXX. törvényben (a továbbiakban: Tbj. tv.), a

társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvényben

(a továbbiakban Tny. tv.), a magánnyugdíjról és a

magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi. LXXXII. törvényben (a

továbbiakban Mpt. tv.), a kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól

szóló 1997. évi LXXXIII. törvényben, (a továbbiakban: Eb. tv.)

valamint az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásról

és az ahhoz kapcsolódó közterhek egyszerûsített befizetésérõl szóló

1997. évi LXXIV. törvényben (a továbbiakban: Alk. tv.) elõírt

adatszolgáltatásra kötelezett szerv (foglalkoztató, polgár vagy

intézmény) az e törvényekben meghatározott nyilvántartásokkal,

járulékok levonásával, bevallásával, befizetésével, behajtásával, a

társadalombiztosítási szervek által folyósított pénzbeli ellátásokra

való jogosultsággal, azok kifizetésével, illetve ellenõrzésével

kapcsolatban;"

"f) a munkaügyi igazgatás szerve a munkanélküli ellátással, a

foglalkoztatást elõsegítõ támogatással és munkaerõ-piaci

szolgáltatással kapcsolatos, valamint a foglalkoztatottakkal

összefüggõ, jogszabályban meghatározott egyéb tevékenysége, valamint

ellenõrzési eljárása során, továbbá a munkaügyi adatszolgáltatásra

kötelezett foglalkoztató e tevékenysége körében."

52. § A Szaz. 24. §-ának a) pontja a következõk szerint

módosul:

/A TAJ szám továbbítására jogosultak:/

"a) a társadalombiztosítási szervek egymás között, valamint a

társadalombiztosítási kifizetõhellyel rendelkezõ munkáltató, illetve a

23.§ a) pontja alapján adatszolgáltatásra kötelezett szerv

(foglalkoztató, polgár és intézmény) a társadalombiztosítási szerv

részére a törvényekben meghatározott nyilvántartások, a járulékok

bevallásával és egyéb követelések befizetésével, behajtásával, a

társadalombiztosítási szervek által folyósított pénzbeli ellátásra

való jogosultsággal, annak kifizetésével, illetve ellenõrzésével

kapcsolatos feladata teljesítése céljából."

53. § A Szaz. 26. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A társadalombiztosítási szerv kapcsolati kódot képezhet

az ugyanazon polgárra vonatkozó, rendszeresen ismétlõdõ

adatszolgáltatás igénylése, teljesítése, valamint az adatszolgáltatást

kérõ nyilvántartásának karbantartása céljából. Ugyanazon polgárra

adatkérõnként más-más kapcsolati kódot kell képezni.

(2) A kapcsolati kód tartalmát és képzési szabályait a

társadalombiztosítási szerv határozza meg. A kapcsolati kód nem lehet

azonos az adóazonosító jellel, a TAJ számmal és a személyazonosító

jellel, továbbá nem származtatható azokból.

(3) A kapcsolati kód kizárólag az (1) bekezdésben

meghatározott célra használható, azt az adatkezelés céljának

teljesülése után mind társadalombiztosítási szerv, mind az adatkérõ

nyilvántartásából törölni kell. A kapcsolati kódot csak a

társadalombiztosítási szerv, valamint az adatszolgáltatást kérõ

kezelheti és továbbíthatja."

54. § A Szaz. 37. §-a (1) bekezdésének b) és c) pontja helyébe

a következõ rendelkezés lép:

/(1) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás szerve -

kapcsolati kód alkalmazásával - köteles rendszeres adatszolgáltatást

teljesíteni:/

"b) a társadalombiztosítási szervnek, az egészségbiztosítási

nyilvántartásában szereplõ polgár családi és utónevének (nõk esetében

beleértve a leánykori családi és utónevet is), anyja nevének,

születési helyének és idõpontjának, családi állapotának, lakóhelyének,

tartózkodási helyének változásáról, ideiglenesen külföldön

tartózkodásának tényérõl vagy az onnan való visszatérésérõl, továbbá

az érintett elhalálozásáról, az ország végleges elhagyásáról, továbbá

az Nytv. hatálya alá tartozó újszülöttek nyilvántartásában szereplõ

adatairól;

c) a társadalombiztosítási szervnek, a nyugdíjbiztosítási

nyilvántartásában szereplõ polgár családi és utónevének (nõk esetében

beleértve a leánykori családi és utónevet is), anyja nevének,

születési helyének és idõpontjának, családi állapotának, lakóhelyének

- ennek hiányában tartózkodási helyének - változásáról, ideiglenesen

külföldön tartózkodásának tényérõl vagy az onnan való visszatérésérõl,

továbbá az érintett elhalálozásáról, az ország végleges elhagyásáról."

55. § A Szaz. 39. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(4) A foglalkoztató és kifizetõ a személyazonosító jelet az

Art.-ban meghatározott kötelezettsége teljesítése érdekében kezelheti,

és az állami adóhatóságnak továbbíthatja."

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló

1992. évi LXVI. törvény módosítása

56. § A polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 37. §-a (4)

bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/(4) A 17. § (2) bekezdésének b) pontjában foglalt adatok

igénylésére jogosult:/

"a) a társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló

1991. évi LXXXIV. törvény 16-17. §-aiban meghatározott szerv, valamint

a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról,

valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény

58. § (2) bekezdése alapján a Kormány rendeletében meghatározott,

társadalombiztosítási feladatokat ellátó szervek - a családi

állapottal kiegészítve - a járulékfizetéssel, a nyilvántartással, az

adatszolgáltatással kapcsolatos, jogszabályban elõírt kötelezettségük

teljesítése, továbbá e szervek hatáskörébe tartozó ellátásoknak

(szolgáltatásoknak) a jogosultak részére történõ megállapítása és

folyósítása (szolgáltatása), valamint ezeknek ellenõrzése céljából."

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi

III. törvény módosítása

57. § A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló

1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 54. §-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"54. § (1) A települési önkormányzat polgármestere

önkormányzati hatáskörben az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele

céljából annak a személynek állapítja meg szociális rászorultságát

a) akinek családjában az egy fõre jutó havi jövedelem az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,

b) aki egyedülélõ és jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összegének 150%-át

nem haladja meg és nem rendelkezik vagyonnal.

(2) A szociális rászorultság igazolásáról a polgármester

hatósági bizonyítványt (a továbbiakban: bizonyítvány) állít ki. A

bizonyítvány érvényességi ideje legfeljebb 1 év. A bizonyítvány

tartalmazza: a rászoruló személy nevét, lakcímét, TAJ számát, a

rászorultság tényét, az igazolás érvényességi idejét. A bizonyítvány

az (1) bekezdésben megjelölt feltételek fennállta esetén ismételten

kiállítható.

(3) A szociálisan rászorult személyekrõl a jegyzõ

nyilvántartást vezet és a külön jogszabály szerint bejelentési

kötelezettséget teljesít a társadalombiztosítási igazgatási szerv

felé."

Záró rendelkezések

58. § (1) Ez a törvény - az 61. § (1) bekezdésében a 45.-48.

§-ok rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség kivételével -

1998. január 1-jén lép hatályba.

(2) Az 58. § (1) bekezdésében a 45.-48. §-ok

rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség 1998. február 1-én

lép hatályba.

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg az AT. 4. §-

ának (2) bekezdésében az "[54,41] 54,51%-ának" szövegrész helyébe az

"56,91%-ának" szövegrész, 5. §-ának (2) bekezdésében a "45,49%-ának"

szövegrész helyébe a "43,09%-ának" szövegrész, 11. §-a (3)

bekezdésének a) pontjában az "a csõdeljárásban" szövegrész helyébe az

"a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról

szóló 1991. évi IL. törvényben szabályozott eljárásokban" szövegrész

lép.

(4) Az AT.-nek e törvénnyel megállapított, a bevételek Ny.

Alap és E. Alap közötti megosztási arányait meghatározó rendelkezéseit

elsõ ízben az 1998. január hónapra vonatkozóan befizetett összegekre

kell alkalmazni.

(5) A Ny. Alappal és az E. Alappal szemben 1998. január 1-jét

megelõzõen keletkezett tartozások kiegyenlítésére elszámolt

bevételeket, valamint a tartozás fejében átvett vagyont a tartozás

keletkezésekor hatályban volt, törvényben meghatározott

járulékmegosztási arányoknak megfelelõen kell a két biztosítási alap

között megosztani és elszámolni.

59. § (1) Az 1999. évre vonatkozó kapacitáslekötési

megállapodásokat 1998. november 1-jéig kell megkötni.

(2) A megkötött kapacitáslekötési megállapodások év

közben csak akkor módosíthatók, ha

a) az egészségügyi szolgáltató részére kiadott mûködési

engedély módosítása a lekötött kapacitást érinti, vagy

b) a szolgáltatási struktúra átalakításával - a

kapacitáslekötési megállapodással érintett feladatok változatlan

teljesítése mellett - a járóbeteg szakellátási feladatok növelésével

egyidejûleg csökken a fekvõbeteg szakellátásra lekötött kapacitás,

vagy a krónikus minõsítésû kapacitás növelésével egyidejûleg csökken

az aktív ágyak száma, és a népjóléti miniszter az a) pontban foglalt

feladatok vagy a b) pont szerinti struktúra átrendezésével egyetért.

60. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) a T. 1. számú melléklete helyébe e törvény 10. számú

melléklete lép, 3. számú melléklete helyébe e törvény 11. számú

melléklete lép,

b) a T. 2. számú mellékletében a "A területi normatívák

kiszámításánál figyelembe veendõ adatokat és a számítás részletes

matematikai levezetését a Népjóléti Közlönyben kell közzétenni."

szövegrész helyébe a "A területi normatívák kiszámításánál figyelembe

veendõ adatokat, a számítás részletes matematikai levezetését,

valamint ezek eredményeképpen a tárgyévre kiszámított megyénkénti

ágyszámokat a megállapodási határidõt megelõzõ 180 nappal a népjóléti

miniszter köteles közzétenni. A matematikai összefüggés alkalmazá-

sához szükséges adatok közül - az OEP által szolgáltatott, a

finanszírozási szerzõdésekbõl származó adatok esetében a megállapodás

évét megelõzõ évben érvényes finanszírozási szerzõdések adatait kell

alkalmazni,

- a népszámlálási adatok tekintetében a legutolsó népszámlálás

adatait kell figyelembe venni,

- a kórházi betegforgalmi adatokra és a KSH által

szolgáltatott egyéb adatok tekintetében a megállapodás évét megelõzõ

második-negyedik évre számított átlagos adatokat kell figyelembe

venni." szövegrész lép, egyidejûleg a 2. számú táblázatot megelõzõ

cím, a 2. számú táblázat és annak magyarázata a hatályát veszti.

c) a T. 4. számú melléklete a Bács-Kiskun szövegrészt

követõen a " Bács-Kiskun-Megyei Önkormányzat Kórháza, Kecskemét"

szövegrésszel, a Heves szövegrészt követõen pedig a "Mátrai Állami

Gyógyintézet, Mátraháza" szövegrésszel egészül ki.

(2) A (1) bekezdésben foglaltakat elsõ ízben a 56. § (1)

bekezdése szerinti kapacitás lekötési megállapodások megkötése során

kell alkalmazni.

61. § (1) A Tbj. 4. § k) pontja 1. alpontjának szövege

kiegészül a "továbbá a hivatásos nevelõszülõi díj," szövegrésszel, a

16. § (1) bekezdésének k) pontjában az "eltartott hozzátartozója [Ptk.

685. § b) pont]" szövegrész "eltartott közeli hozzátartozója [Ptk.

685. § b) pont] és élettársa" szövegrészre változik, egyidejûleg a 26.

§ (1) bekezdése a következõ szöveggel egészül ki: "...(ideértve a

tagdíjat is)." A Tbj. 29. §-a (3) bekezdésében a "járulékfizetés

felsõ határ havi összegének" szövegrész "járulékfizetési felsõ határ

összegének" szövegrészre változik. A Tbj. 50. §-a (2) bekezdésében a

"tárgyhavi bevallás szerinti összeg" szövegrész "a tárgyhót megelõzõ

hónap bevallása szerinti" szövegrészre változik. A 45-48. §-ok

rendelkezéseit elsõ ízben az 1998. február hónapra vonatkozó

befizetésekre kell alkalmazni. Egyidejûleg hatályát veszti az Eht. 4.

§-ának (2)-(3) bekezdése és 5. §-ának b) pontja, valamint az Eht. 7. §-

ának (3) bekezdésébõl az "és a 4. § (1) bekezdésében", valamint az

Eht. 8. §-ában a ", a T. 105/C. § (2) bekezdésének alkalmazásánál

pedig a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíj-

járulékot" szövegrész, továbbá a Tbj. 47. §-ának (3) bekezdésébõl az

"A foglalkoztató a levont tagdíjról negyedévenként ad elszámolást a

biztosítottnak, amelyen nyilatkozik arról is, hogy a levont tagdíjat a

biztosított által megjelölt pénztárnak megfizette szövegrész, a Tbj.

50. §-a (2) bekezdésének d) pontja, 53. §-ának (3) bekezdése és 57. §-

ának (2) bekezdése.

(2) A Tbj. 50. § (3) bekezdésében meghatározott, az összesítõ

bevallás mellékleteként benyújtandó bejelentési kötelezettséget

teljesíteni elsõ ízben az 1999. január hónapra vonatkozó összesítõ

bevallás benyújtásakor kell.

(3) Az Eht. 2. §-a (4) bekezdésében a "naptári naponként 60

forint" szövegrész "naptári naponként 70 forint"-ra változik, 7. §-

ának (1) bekezdésében a "T.-re való hivatkozás" Tbj."-re, a 8. §-ban a

"T. 105/C. § (1)" bekezdésére való hivatkozás" Tbj. 53. § (1)-(2)"

bekezdésre változik.

(4) Egyidejûleg hatályát veszti az Szt. 55. §-a és 124. §-ának

(3) bekezdése.

62. § (1) Felhatalmazást kap a népjóléti miniszter a T.-ben

meghatározott szakrendelési összóraszámok és ágyszámok szakterületek

szerinti megoszlásának a meghatározására.

(2) Az E. Alap költségvetési mérlegében a 6. számú

melléklet kiadási oldalon 1. cím, 1. alcím, 1. elõirányzat-csoport, 7.

elõirányzat mûködési költség elõlegkeret felhasználásának szabályait

kormányrendelet határozza meg.

"(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy meghatározza

a) az Ebvt. 25. §-ának (5) bekezdése alapján külön

jogszabályban meghatározott részleges térítési díj megfizetésével

igénybevehetõ egészségügyi szolgáltatások részleges térítési díját,

illetve a térítési díj mértékét.

b) a biztosítottak által is csak teljes térítési díj mellett

igénybevehetõ egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díját."

63. § Ahol jogszabály a társadalombiztosításról szóló 1975.

évi II. törvényt, vagy a végrehajtásáról szóló 89/1990. (V.1.) MT

rendeletet említi, azon - jogszabály eltérõ rendelkezésének hiányában

-

a) a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultak, valamint az

ellátások fedezete, a társadalombiztosítási nyilvántartások, továbbá

az adatszolgáltatási és járulék-fizetési kötelezettség teljesítése,

valamint ezen szabályok ellenõrzése és az elõírt kötelezettségek

elmulasztásának vonatkozásában a társadalombiztosítás ellátásaira és a

magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl

szóló 1997. évi LXXX. törvényt,

b) a társadalombiztosítási nyugellátás vonatkozásában,

ideértve az öregségi, rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíjat,

valamint a hozzátartozói nyugellátásokat, a nyugdíjak évenkénti

emelését, a nyugellátási iránti igény érvényesítését, az ezekkel

összefüggõ felelõsségi szabályokat, a nyilvántartási és

adatszolgáltatási kötelezettséget, a társadalombiztosítási

nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvényt,

c) az egészségbiztosítási ellátások - ideértve az egészségügyi

szolgáltatásokat és a pénzbeli ellátásokat, ezen belül a terhességi

gyermekágyi segélyt, a táppénzt; továbbá a baleseti ellátásokat, ezen

belül a baleseti egészségügyi szolgáltatást, a baleseti táppénzt és a

baleseti járadékot - vonatkozásában a kötelezõ egészségbiztosítás

ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény, valamint

d) az a)-c) pontokban említett törvények felhatalmazása

alapján kiadott szabályokat kell érteni.

64. § (1) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a részére

ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott Club Aliga üdülõkomplexumot

a vagyonmegóvás biztosítása érdekében a törvény hatálybalépésétõl

számított 30 napon belül a vagyonátadási megállapodásban foglaltaknak

megfelelõen állami tulajdonba visszaadja.

(2) A Kincstári Vagyoni Igazgatóság a törvény hatálybalépését

követõ 30 napon belül tekintse át az ingyenes vagyonjuttatás keretében

a társadalombiztosítási önkormányzatok részére átadott vagyonnal

kapcsolatos kötelezettségek teljesülését és vizsgálja meg a

vagyonátadási megállapodások határidõben történõ megvalósulását, nem

megfelelõ teljesítés esetén kezdeményezze

a) a határidõ tûzésével a vállalt kötelezettségek

teljesítését, vagy

b) a vagyon állami tulajdonba történõ visszavételét.

10. számú melléklet

az 1997. évi ... törvényhez

" 1. számú melléklet az 1996. évi LXIII. törvényhez

A járóbeteg szakellátás heti rendelési összórájának felsõ határértéke

tízezer lakosra

1. Általános szakrendelés szakorvosi órái: 266

2. Országos, regionális és speciális feladatot

ellátó szakrendelés többlet szakorvosi órái:

210

3. Gondozó intézeti gondozás többlet szakorvosi órái: 34

4. Nem szakorvosi órák*: 80

* Felsõ fokú végzettségû (vegyész, pszichológus, gyógytornász,

logopédus, stb.) által irányított rendelés"

11. számú melléklet az 1997. évi ...... törvényhez

"3. számú melléklet az 1996. évi LXIII. törvényhez

TERÜLET ÁGYSZÁM

BUDAPEST 3 779

BARANYA 449

BÁCS-KISKUN 87

BÉKÉS 40

BORSOD-A.-Z. 300

CSONGRÁD 597

FEJÉR 101

GYÕR-MOSON-SOPRON 211

HAJDÚ-BIHAR 638

HEVES 40

JÁSZ-NAGYKUN 52

SOMOGY 124

SZABOLCS 40

VAS 197

VESZPRÉM 219

ZALA 275

ORSZÁG ÖSSZESEN 7 149

AZ ORVOSTUDOMÁNYI, EGÉSZSÉGTUDOMÁNYI EGYETEMEK ÉS SPECIÁLIS INTÉZETEK

MINIMÁLIS TERÜLETI ELLÁTÁSI KÖTELEZETTSÉGE

EGYETEMEK ÁGYSZÁM

SOTE 740

HIETE 160

POTE 290

SZOTE 362

DOTE 448

EGYÜTT : 2 000

SPECIÁLIS : ÁGYSZÁM

MÁV KÖZPONTI KÓRHÁZ 285

BUDAI MÁV KÓRHÁZ 92

BM. KÖZPONTI KÓRHÁZ 211

KÖZPONTI HONVÉD KÓRHÁZ 297

BALATONFÜREDI HONVÉD 30

SZÍVSZANATÓRIUM

HÉVIZI HONVÉD SZANATÓRIUM 61

PÉCSI HONVÉD KÓRHÁZ 62

KECSKEMÉTI REPÜLÕ KÓRHÁZ 55

MÁV KÓRHÁZ SZOLNOK 90

EGYÜTT 1 183

IM BÜNTETÉS-VÉGREHAJTÁS KÓRHÁZAI 688

ORSZáG MINDÖSSZESEN: 11 020

ij szTvegjavaslat--------------------------------------------

15. u (1) A vagyonhasznos!t sb"l Bs BrtBkes!tBsbKl sz rmaz"

bevBtelek (3. sz m# mellBklet 1. c!m, 4. alc!m, 1. elKir nyzat-csoport

Bs 6. sz m# mellBklet 1. c!m, 6. alc!m, 1. elKir nyzat-csoport)

elKir nyzata t#lteljesAlhet.

(2) A t rsadalombiztos!t si informatikai programj nak

t mogat sa bevBteli elKir nyzat Bs a m{kTdBsi cBl# bevBtelek, valamint

a m{kTdBsre ford!tott kiad sok Bs ezen belAl a felhalmoz si Bs

fejlesztBsi kiad sok az (1) bekezdBs szerint elBrt tTbbletbevBtel

mBrtBkBig, de maximum

a.) a Ny. Alapn l (3. sz m# mellBklet bevBtelek 2. c!m Bs 3.

alc!m, kiad sok 2. c!m Bs 3. alc!m) 787 milli" forinttal,

b.) az E. Alapn l (6. sz m# mellBklet bevBtelek 2. c!m Bs 3.

alc!m, kiad sok 2. c!m Bs 4. alc!m ) 4571 milli" forinttal t#llBphetK.

(3) A felhalmoz si Bs fejlesztBsi kiad sok elKir nyzat n

felAli 3. sz m# mellBklet 2. c!m, 3. alc!m, 6. sz m# mellBklet 2. c!m,

4. alc!m, az (1) bekezdBs szerinti tTbbletbevBtel felhaszn l sa

Korm ny egyetBrtBssel tTrtBnhet.

(4) A felhalmoz si Bs fejlesztBsi kiad sok elKir nyzaton

(3. sz m# mellBklet 2. c!m, 3. alc!m, 6. sz m# mellBklet 2. c!m, 4.

alc!m) belAl az igazgat si szervek m{kTdBsBt szolg l" beruh z sra

ford!that"

a.) Ny. Alapn l legfeljebb 450 milli" forint,

b.) az E. Alapn l legfeljebb 418 milli" forint.

Eleje Honlap