MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4921/93..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi

költségvetésérõl szóló T/4921/91.. számú egységes javaslat koherencia

zavarainak elhárítása érdekében a javaslat egyes paragrafusainak és

mellékleteinek a következõ módosításait javasoljuk:

1. Az egységes javaslat 1. § (1) bekezdésének szövegét a

következõk szerint javasoljuk pontosítani:

"1. § (1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítási

alrendszernek a Nyugdíjbiztosítási Alap a (továbbiakban: Ny. Alap) és

az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E. Alap) költségvetése

összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó

a) bevételi fõösszegét [1 358 064] 1 359 564 millió

forintban,

b) kiadási fõösszegét [1 380 154] 1 381 654 millió

forintban,

c) hiányát 22 090 millió forintban

állapítja meg."

2. Az egységes javaslat 5. §-ának a szövegét a következõk

szerint javasoljuk pontosítani:

"5. § Az Országgyûlés az E. Alap

a) bevételi fõösszegét [572 674] 573 174 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét [593 764] 595 264 millió forintban,

c) hiányát 22 090 millió forintban

állapítja meg."

Indokolás

az 1.-2. pontokhoz

A javaslat célja a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998.

évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító

javaslatainak határozathozatala során megszavazott rendelkezések

összhangjának a megteremtésével a hiánypozíció biztosítása.

3. Az egységes javaslat 11. §-a (2) bekezdését a következõk

szerint javasoljuk pontosítani:

"(2) A 6. számú melléklet 1. cím, 1. alcím, 4. elõirányzat-

csoportszám, 1. kiemelt elõirányzatszám speciális szerzõdés szerint

támogatott magas árú gyógyszerkiadás elõirányzatból 1172 millió forint

összegû keret a fekvõbeteg-ellátásban, 5123 millió forint összegû

keret pedig a járóbeteg szakellátásban használható fel."

Indokolás

A pontosítás a nyelvtani helyességet biztosítja.

4. Az egységes javaslat 12. §-a (1) bekezdésének a szövegét a

következõk szerint javasoljuk pontosítani:

"(1) A Ny. Alap 65 000 millió forint, az E. Alap 40 000 millió

forint összegig - a KT. 28. § (1)-(2) bekezdései szerint - bevételeik

és kiadásaik évközi idõbeli eltérésébõl fakadó átmeneti pénzügyi

hiányuk miatt kamatmentes, e mérték fölött pedig a jegybanki

alapkamattal megegyezõ kamat mellett hitelt vehetnek igénybe a

Kincstári Egységes Számláról. Ha a magánnyugdíjpénztárakba átlépõk

miatt a Ny. Alap kiesõ nyugdíjjárulék bevétele évközben meghaladja a

központi költségvetés "A Nyugdíjbiztosítási Alap támogatása" (XXII.

Pénzügyminisztérium fejezet 26. cím, 2. alcím) elõirányzatból a 20 000

millió forintot, a Ny. Alap által igénybevehetõ kamatmentes hitel

összege a magánnyugdíjpénztárakba e címen ténylegesen befizetett

tagdíjak különbözetének az összegével növekszik."

Indokolás

A pontosítás a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérõl

szóló 1997. évi ... törvény 28. §-ával való összhangot kívánja

biztosítani.

5. Az egységes javaslat 14. §-a (1) és (2) bekezdését a

következõk szerint javasoljuk pontosítani:

"(1) A 6. sz. melléklet kiadások, 2. cím mûködésre fordított

kiadások, 2. alcím behajtás ösztönzése, valamint a [7.] 5. alcím APEH-

OEP együttmûködéssel történõ behajtás ösztönzése elõirányzat a

tényleges bevételek mértéke, a 3. számú melléklet kiadások 2. cím, 2.

alcím ellenõrzési tevékenység ösztönzése elõirányzat a

járuékellenõrzés során ténylegesen feltárt, illetve kirótt járulék

arányában túlléphetõ.

(2) Ha a 3. számú melléklet kiadások, 2. cím, 2. alcím

ellenõrzési tevékenység ösztönzése, 3. alcím felhalmozási és

fejlesztési kiadásokra elõirányzatának, valamint a 6. számú melléklet

kiadások 2. cím, 2., 3., 4., alcím behajtás ösztönzése, ellenõrzési

rendszerek fejlesztése és a felhalmozási és fejlesztési kiadásokra

elõirányzatok tényleges kiadása kevesebb mint az elõirányzat, azt a

tárgyévben nem lehet felhasználni."

Indokolás

A törvényjavaslat belsõ koherenciáját kívánja biztosítani.

6. Az egységes javaslat 15. §-ának a következõ pontosítását

javasoljuk:

"15. § (1) A vagyonhasznosításból és értékesítésbõl származó

bevételek (3. számú melléklet, 1. cím, 4. alcím, 1. elõirányzat-

csoport és 6. számú melléklet 1. cím, 6. alcím, 1. elõirányzat-

csoport) elõirányzata túlteljesülhetléphetõ.

(2) A társadalombiztosítás informatikai programjának

támogatása bevételi elõirányzat és a mûködési célú bevételek, valamint

a mûködésre fordított kiadásokon belül a felhalmozási és fejlesztési

kiadások elõirányzata az (1) bekezdés szerint elért többletbevétel

mértékéig, de legfeljebb

a) a Ny. Alapnál (3. számú melléklet bevételek 2. cím, 3.

alcím, kiadások 2. cím[,] és 3 alcím,) 787 millió forinttal,

b) az E. Alapnál (6. számú melléklet bevételek 2. cím, [és] 3.

alcím, kiadások 2. cím[,] és 4. alcím) 4571 millió forinttal

túlléphetõ.

(3) A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzatán

felüli (3. számú melléklet 2. cím, 3. alcím, 6. sz. melléklet 2. cím,

4. alcím) ezen belül az igazgatási szervek mûködését szolgáló

beruházásra fordítható az (1) bekezdés szerinti többletbevétel

összege, de maximum

a) Ny. Alapnál 450 millió forint, az (1) bekezdés szerinti

többletbevétel felhasználása a Kormány egyetértésével történhet."

Indokolás

A módosítás célja az államháztartásról szóló 1992. évi

XXXVIII. törvénynek az államháztartás gazdálkodásának alapelveivel

való megfelelés biztosítása, valamint a világbanki kölcsönfelvételhez

kapcsolódó kormány-garancia érvényesülésének a biztosítása.

7. Az egységes javaslat 16. §-ának a következõ pontosítását

javasoljuk:

"16. § (1)

a) 1. cím,

- 1. alcím 1, 2, 3 elõirányzat-csoportszám (korhatár feletti

sajátjogú nyugdíjak, hozzátartozói ellátások, korhatár alatti

rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíj I-II. csoportos) -

ideértve a nyugellátások szükséges emelését -,

- 2. alcím postaköltségek és egyéb kiadások,

- 3. alcím a KESZ igénybevétel miatti kamatkiadás,

b) 3. cím Tartós befektetési célú vVagyongazdálkodással

kapcsolatos kiadások

elõirányzatai.

(2) A 3. számú melléklet kiadások 4. cím Postabank garanciális

kötelezettségének teljesítése elõirányzat a garanciavállalással

összefüggõ szerzõdéses kötelezettségek mértékéig túlléphetõ."

Indokolás

A módosítás az egységes javaslat 18. §-a (2) bekezdésében az

Egészségbiztosítási Alap hasonló célú kiadási elõirányzatára vonatkozó

szabály megfelelõ alkalmazásával az elõirányzat azonos kezelését

biztosítja.

8. Az egységes javaslat 16. §-ának a következõ pontosítását

javasoljuk:

"17. § A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzata (3.

számú melléklet 2. cím, 3. alcím és 6. számú melléklet, 2. cím, 4.

alcím) a társadalombiztosítás világbanki kölcsönbõl megvalósított

informatikai fejlesztési programjának és az ehhez kapcsolódó hazai

kiadásoknak - ideértve a kölcsön 1998. évben esedékes törlesztõ

részletét is - egyéb beruházásoknak, felújításoknak a fedezetére

fordítható a Kormány eseti jóváhagyásával.

Indokolás

A módosítás célja a társadalombiztosítási önkormányzatok

közgyûlési hatáskörére vonatkozó szabályokkal való megfelelést

biztosítja, összhangban a társadalombiztosítás önkormányzati

igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvénnyel.

9. Az egységes javaslat 18. §-a (1) bekezdésének a következõ

pontosítását javasoljuk:

"18. § (1) A tényleges kiadások mértékéig túlléphetõk a 6.

számú melléklet kiadások

a) 1. cím

- 1. alcím, 2-6. elõirányzat-csoport szám (gyógyfürdõ

szolgáltatás, anyatej ellátás, gyógyszertámogatás, gyógyászati

segédeszköz támogatás, utazási költségtérítés),

- 2. alcím pénzbeli ellátások, 1-5. elõirányzat-csoport

(terhességi-gyermekágyi segély, táppénz, korhatár alatti III.

csoportos rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugellátások és

baleseti ellátások, betegséggel kapcsolatos segélyek, kártérítési

járadék),

- 3-54. alcím (kifizetõ helyeket megilletõ költségtérítés,

postaköltség és egyéb kiadások,

- 5. alcím a KESZ igénybevétele miatti kamatkiadás),

b) 3. cím tartós befektetési célú vVagyongazdálkodással

kapcsolatos,

c) 5. cím APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben átadott

összeg elõirányzata."

Indokolás

A módosítás célja belsõ koherencia biztosítása.

10. Az egységes javaslat 19. §-ának következõ pontosítását

javasoljuk:

"19. § Jogszabályban meghatározott feltételek szerint a Ny.

Alap és az E. Alap kintlévõségeinek csökkentésére irányuló

célfeladatok megvalósításában résztvevõ köztisztviselõknél a személyi

juttatások és ezek munkáltatót terhelõ járulékai a teljesítmény

figyelembevételével legfeljebb 6 %-kal eltérhetnek a

a) 4. számú melléklet kiadások

- 1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.

kiemelt,

- 2. cím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2. kiemelt,

b) 8. számú melléklet kiadások

- 1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.,

kiemelt elõirányzatszám,

- 2. cím, 2. alcím, 2. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.,

kiemelt elõirányzatszám,

elõirányzattól."

Indokolás

A módosítás a törvényjavaslat egységes értelmezését szolgálja.

11. Az egységes javaslat 21. § b) pontja szövegét a következõk

szerint javasoljuk pontosítani:

"b) 4. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám vagyonértékesítésbõl

és vagyonhasznosításból származó bevétel elõirányzat [a] féléves

teljesülése eléri az elõirányzat 50%-át."

Indokolás

A javaslat a szöveg értelmezését segítõ pontosítás.

12. Az egységes javaslat 37. §-ának a Tbj. 5. § (1) bekezdés

a) pontjának módosítására vonatkozó szövegét a következõk szerint

javasoljuk pontosítani:

"a) munkaviszonyban, közalkalmazotti, illetõleg közszolgálati

jogviszonyban, bírósági, ügyészségi szolgálati jogviszonyban,

[nevelõszülõi,] hivatásos nevelõszülõi jogviszonyban áll, fegyveres

erõk és a rendvédelmi szervek, valamint a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatok hivatásos állományú tagja (a továbbiakban: munkaviszony),

tekintet nélkül arra, hogy teljes vagy részmunkaidõben történik a

foglalkoztatása,"

Indokolás

A pontosítás azért indokolt, mivel a Tbj. "nevelõszülõi"

biztosítotti fogalommal történõ kiegészítése felesleges, a szükséges

kiegészítéshez - a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról

szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján - elegendõ az eredeti

törvényjavaslatban is szereplõ hivatásos nevelõszülõi jogviszony

nevesítése.

13. Az egységes javaslat 39. §-ának felvezetõ szövegét,

illetve a 39. §-t a következõk szerint javasoljuk pontosítani:

"39. § A Tbj. 22. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki.

Egyidejûleg a § jelenlegi szövegének megjelölése (1) bekezdésre

változik és a következõk szerint módosul:

"(1) A 4. § a) pont 4-5[.] alpontjában megjelölt

foglalkoztatót a munkanélküli ellátás után a 19. § (1) bekezdésében

meghatározott mértékû társadalombiztosítási járulék megfizetésének

kötelezettsége, a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj összege

után a 19. § (1) bekezdésében meghatározott mértékû nyugdíjbiztosítási

járulék megfizetésének kötelezettsége terheli.

["](2) A munkanélküli ellátást folyósító szerv az olyan

személy után, akinek munkanélküli járadékra való jogosultságát 1998.

január 1-jét megelõzõen megállapították és a járadék folyósítása a

munkaadótól kapott végkielégítés miatt késõbbi idõpontban történik, a

halasztás idõtartamára a munkanélküli járadék megállapított összege

után társadalombiztosítási járulékot és nyugdíjjárulékot fizet."

Indokolás

A javaslat kodifikációs jellegû, illetve jogszabály

szerkesztési pontosítás.

14. Az egységes javaslat 40. §-ának szövegét a következõk

szerint javasoljuk pontosítani.

40. § A Tbj. 32. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"32. § Amennyiben a biztosított foglalkoztatása egyik

jogviszonyában eléri a heti 36 órát, a további jogviszonyából

származó, járulékalapot képezõ jövedelme után - a 24., 27., 29. és a

31. §-okban foglaltaktól eltérõen - a biztosítottnak nem kell

egészségbiztosítási járulékot fizetnie."

Indokolás

A javaslat a szöveg értelmezését segítõ pontosítás.

15. Az egységes javaslat 44. §-ának elhagyását javasoljuk.

Egyidejûleg a törvényjavaslat további paragrafusainak számozása is

változik.

[44. § A Tny. 79. § a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A (2) bekezdés szerinti naptól kezdõdõen a kötelezõ

egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 57. §-

a szerinti baleseti járadék folyósítását szüneteltetni kell."]

Indokolás

A paragrafus okafogyottá vált, mivel a baleseti járadék 1998.

január 1-jétõl nem számít a nyugdíjalapba, ezért nem indokolt a

nyugdíj megállapításának napjától a folyósítás szüneteltetése.

16. Az egységes javaslat 46. §-ának az Eht. 2. § (1)

bekezdésének módosítására vonatkozó szövegét a következõk szerint

javasoljuk módosítani.

"(1) A Tbj. 4. § a) pont 1., 3. és [6.] 4. alpontja

szerinti foglalkoztató a Tbj. 5. §-a (1) bekezdése a) és b) pontja,

valamint 4. §-ának d) pontja alapján, továbbá a Tbj. törvény

alkalmazásában munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében

foglalkoztatott, valamint a Tbj. 5. §-a (2) bekezdésében említett

választott tisztségviselõk - ide nem értve a Tbj. 11. §-ában

meghatározott személyeket -, valamint a munkanélküli ellátást

folyósító szerv a munkanélküli járadékban vagy keresetpótló

juttatásban részesülõ személy után havi 2.100 (napi 70) Ft összegû

egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni.

Indokolás

A pontosítás az Eht. törvény jelenlegi kötelezetti körével

való teljes összhang biztosítását kívánja célozni, kiegészítve az

eredeti törvényjavaslatnak a Tbj. törvényre történõ hivatkozásait.

17. Az egységes javaslat 49. §-a elõtti cím és a felvezetõ

szöveg következõk szerinti pontosítását javasoljuk.

"A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az

azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény módosítása

49. § A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról

és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény (a

továbbiakban Szaz.) 3. §-ának e) pontja[ának] helyébe a következõ

rendelkezés lép:"

Indokolás

A módosítás az 1996. évi XX. törvény címét pontosítja, illetve

a fogalmazás nehézkességét szünteti meg.

18. Az egységes javaslat 58.§-a (1) és (2) bekezdésének

szövegét a következõk szerint javasoljuk pontosítani.

"58. § (1) Ez a törvény - a[z] 61. § (1) bekezdésében a 45.-

48. §-ok rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség

kivételével - 1998. január 1-jén lép hatályba.

(2) A[z 58.] 61. § (1) bekezdésében a 45.-48. §-ok

rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség 1998. február 1-jén

lép hatályba."

Indokolás

A pontosítás az egységes javaslat paragrafus számozásának

változásával függ össze, illetve szövegpontosítás.

19. Az egységes javaslat 62. §-ának (3) bekezdése a következõ

c) ponttal egészül ki:

/(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy meghatározza/

"c) a 6. számú melléklet kiadások 2. cím, mûködésre fordított

kiadások 2. alcím, behajtás ösztönzése, valamint a 3. számú melléklet

kiadások 2. cím, 2. alcím, ellenõrzési tevékenység ösztönzése

elõirányzat felhasználásának részletes feltételeit".

Indokolás

A törvényjavaslatban kitûzött célok megvalósulását az

segítheti, ha az ellenõrzési, illetve behajtási tevékenység

ösztönzésének részletes feltételei kormányrendeletben kerülnek

meghatározásra. A javaslat a szabályozás belsõ összhangjának

biztosítását célozza.

20. Az egységes javaslat 64. §-ának a következõk szerinti

módosítását javasoljuk:

64. § (1) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a részére

ingyenes vagyonjuttatás keretében szerzõdéssel átadott Club Aliga

üdülõkomplexum[ot a vagyonmegóvás biztosítása érdekében]ra vonatkozóan

a törvény hatálybalépésétõl számított 30 napon belül [a vagyonátadási

megállapodásban foglaltaknak megfelelõen állami tulajdonba visszaadja]

köteles az eredeti állapotot helyreállítani azzal, hogy a Kincstári

Vagyoni Igazgatóság az üdülõkomplexumot a kincstári vagyonra vonatkozó

szabályok szerint értékesíteni köteles.

(2) A Kincstári Vagyoni Igazgatóság [a törvény hatálybalépését

követõ 30 napon belül tekintse át az ingyenes vagyonjuttatás keretében

a társadalombiztosítási önkormányzatok részére átadott vagyonnal

kapcsolatos kötelezettségek teljesülését és vizsgálja meg a

vagyonátadási megállapodások határidõben történõ megvalósulását, nem

megfelelõ teljesítés esetén kezdeményezze

a) a határidõ tûzésével a vállalt kötelezettségek

teljesítését, vagy

b) a vagyon állami tulajdonba történõ visszavételét] az

értékesítéstõl számított 30 napon belül az (1) bekezdés szerinti

vagyontárgy - az elidegenítés költségeivel csökkentett - ellenértékét

átadja az önkormányzatnak.

(3) A (2) bekezdés szerinti ellenérték az E. Alap

vagyonhasznosításból és értékesítésbõl származó bevételének a részét

képezi (6. sz. melléklet 1. cím, 6. alcím,1. elõirányzat-csoport

szám).

Indokolás

A módosító javaslat összhangban van az államháztartásról szóló

1992. évi XXXVIII. törvény vonatkozó szakaszaival, valamint a

vagyonátadási megállapodásban foglaltakkal, törvényi erõvel rendezi a

Club Aliga nem szerzõdésszerû mûködtetésébõl eredõ szankciókat.

21. Az egységes javaslat 1-9. sz. mellékleteinek az 1-9. sz.

mellékletek szerinti módosítását javasoljuk.

Indokolás

A módosítás célja a táblázatok közötti összhang megteremtése

az egészségügyi hozzájárulás elõirányzatának, az ügyeleti díj

elõirányzatának és az aktív fekvõbetegellátás elõirányzatának a

megváltoztatásával, valamint a mérlegek elõirányzatainak egymásközötti

konzisztenciáját megvalósító pontosításokkal.

Budapest, 1997. december "......"

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap