MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
Zárószavazás elõtti módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi
költségvetésérõl szóló T/4921/91.. számú egységes javaslat koherencia
zavarainak elhárítása érdekében a javaslat egyes paragrafusainak és
mellékleteinek a következõ módosításait javasoljuk:
1. Az egységes javaslat 1. § (1) bekezdésének szövegét a
következõk szerint javasoljuk pontosítani:
"1. § (1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítási
alrendszernek a Nyugdíjbiztosítási Alap a (továbbiakban: Ny. Alap) és
az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E. Alap) költségvetése
összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó
a) bevételi fõösszegét [1 358 064] 1 359 564 millió
forintban,
b) kiadási fõösszegét [1 380 154] 1 381 654 millió
forintban,
c) hiányát 22 090 millió forintban
állapítja meg."
2. Az egységes javaslat 5. §-ának a szövegét a következõk
szerint javasoljuk pontosítani:
"5. § Az Országgyûlés az E. Alap
a) bevételi fõösszegét [572 674] 573 174 millió forintban,
b) kiadási fõösszegét [593 764] 595 264 millió forintban,
c) hiányát 22 090 millió forintban
állapítja meg."
Indokolás
az 1.-2. pontokhoz
A javaslat célja a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998.
évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító
javaslatainak határozathozatala során megszavazott rendelkezések
összhangjának a megteremtésével a hiánypozíció biztosítása.
3. Az egységes javaslat 11. §-a (2) bekezdését a következõk
szerint javasoljuk pontosítani:
"(2) A 6. számú melléklet 1. cím, 1. alcím, 4. elõirányzat-
csoportszám, 1. kiemelt elõirányzatszám speciális szerzõdés szerint
támogatott magas árú gyógyszerkiadás elõirányzatból 1172 millió forint
összegû keret a fekvõbeteg-ellátásban, 5123 millió forint összegû
keret pedig a járóbeteg szakellátásban használható fel."
Indokolás
A pontosítás a nyelvtani helyességet biztosítja.
4. Az egységes javaslat 12. §-a (1) bekezdésének a szövegét a
következõk szerint javasoljuk pontosítani:
"(1) A Ny. Alap 65 000 millió forint, az E. Alap 40 000 millió
forint összegig - a KT. 28. § (1)-(2) bekezdései szerint - bevételeik
és kiadásaik évközi idõbeli eltérésébõl fakadó átmeneti pénzügyi
hiányuk miatt kamatmentes, e mérték fölött pedig a jegybanki
alapkamattal megegyezõ kamat mellett hitelt vehetnek igénybe a
Kincstári Egységes Számláról. Ha a magánnyugdíjpénztárakba átlépõk
miatt a Ny. Alap kiesõ nyugdíjjárulék bevétele évközben meghaladja a
központi költségvetés "A Nyugdíjbiztosítási Alap támogatása" (XXII.
Pénzügyminisztérium fejezet 26. cím, 2. alcím) elõirányzatból a 20 000
millió forintot, a Ny. Alap által igénybevehetõ kamatmentes hitel
összege a magánnyugdíjpénztárakba e címen ténylegesen befizetett
tagdíjak különbözetének az összegével növekszik."
Indokolás
A pontosítás a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérõl
szóló 1997. évi ... törvény 28. §-ával való összhangot kívánja
biztosítani.
5. Az egységes javaslat 14. §-a (1) és (2) bekezdését a
következõk szerint javasoljuk pontosítani:
"(1) A 6. sz. melléklet kiadások, 2. cím mûködésre fordított
kiadások, 2. alcím behajtás ösztönzése, valamint a [7.] 5. alcím APEH-
OEP együttmûködéssel történõ behajtás ösztönzése elõirányzat a
tényleges bevételek mértéke, a 3. számú melléklet kiadások 2. cím, 2.
alcím ellenõrzési tevékenység ösztönzése elõirányzat a
járuékellenõrzés során ténylegesen feltárt, illetve kirótt járulék
arányában túlléphetõ.
(2) Ha a 3. számú melléklet kiadások, 2. cím, 2. alcím
ellenõrzési tevékenység ösztönzése, 3. alcím felhalmozási és
fejlesztési kiadásokra elõirányzatának, valamint a 6. számú melléklet
kiadások 2. cím, 2., 3., 4., alcím behajtás ösztönzése, ellenõrzési
rendszerek fejlesztése és a felhalmozási és fejlesztési kiadásokra
elõirányzatok tényleges kiadása kevesebb mint az elõirányzat, azt a
tárgyévben nem lehet felhasználni."
Indokolás
A törvényjavaslat belsõ koherenciáját kívánja biztosítani.
6. Az egységes javaslat 15. §-ának a következõ pontosítását
javasoljuk:
"15. § (1) A vagyonhasznosításból és értékesítésbõl származó
bevételek (3. számú melléklet, 1. cím, 4. alcím, 1. elõirányzat-
csoport és 6. számú melléklet 1. cím, 6. alcím, 1. elõirányzat-
csoport) elõirányzata túlteljesülhetléphetõ.
(2) A társadalombiztosítás informatikai programjának
támogatása bevételi elõirányzat és a mûködési célú bevételek, valamint
a mûködésre fordított kiadásokon belül a felhalmozási és fejlesztési
kiadások elõirányzata az (1) bekezdés szerint elért többletbevétel
mértékéig, de legfeljebb
a) a Ny. Alapnál (3. számú melléklet bevételek 2. cím, 3.
alcím, kiadások 2. cím[,] és 3 alcím,) 787 millió forinttal,
b) az E. Alapnál (6. számú melléklet bevételek 2. cím, [és] 3.
alcím, kiadások 2. cím[,] és 4. alcím) 4571 millió forinttal
túlléphetõ.
(3) A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzatán
felüli (3. számú melléklet 2. cím, 3. alcím, 6. sz. melléklet 2. cím,
4. alcím) ezen belül az igazgatási szervek mûködését szolgáló
beruházásra fordítható az (1) bekezdés szerinti többletbevétel
összege, de maximum
a) Ny. Alapnál 450 millió forint, az (1) bekezdés szerinti
többletbevétel felhasználása a Kormány egyetértésével történhet."
Indokolás
A módosítás célja az államháztartásról szóló 1992. évi
XXXVIII. törvénynek az államháztartás gazdálkodásának alapelveivel
való megfelelés biztosítása, valamint a világbanki kölcsönfelvételhez
kapcsolódó kormány-garancia érvényesülésének a biztosítása.
7. Az egységes javaslat 16. §-ának a következõ pontosítását
javasoljuk:
"16. § (1)
a) 1. cím,
- 1. alcím 1, 2, 3 elõirányzat-csoportszám (korhatár feletti
sajátjogú nyugdíjak, hozzátartozói ellátások, korhatár alatti
rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíj I-II. csoportos) -
ideértve a nyugellátások szükséges emelését -,
- 2. alcím postaköltségek és egyéb kiadások,
- 3. alcím a KESZ igénybevétel miatti kamatkiadás,
b) 3. cím Tartós befektetési célú vVagyongazdálkodással
kapcsolatos kiadások
elõirányzatai.
(2) A 3. számú melléklet kiadások 4. cím Postabank garanciális
kötelezettségének teljesítése elõirányzat a garanciavállalással
összefüggõ szerzõdéses kötelezettségek mértékéig túlléphetõ."
Indokolás
A módosítás az egységes javaslat 18. §-a (2) bekezdésében az
Egészségbiztosítási Alap hasonló célú kiadási elõirányzatára vonatkozó
szabály megfelelõ alkalmazásával az elõirányzat azonos kezelését
biztosítja.
8. Az egységes javaslat 16. §-ának a következõ pontosítását
javasoljuk:
"17. § A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzata (3.
számú melléklet 2. cím, 3. alcím és 6. számú melléklet, 2. cím, 4.
alcím) a társadalombiztosítás világbanki kölcsönbõl megvalósított
informatikai fejlesztési programjának és az ehhez kapcsolódó hazai
kiadásoknak - ideértve a kölcsön 1998. évben esedékes törlesztõ
részletét is - egyéb beruházásoknak, felújításoknak a fedezetére
fordítható a Kormány eseti jóváhagyásával.
Indokolás
A módosítás célja a társadalombiztosítási önkormányzatok
közgyûlési hatáskörére vonatkozó szabályokkal való megfelelést
biztosítja, összhangban a társadalombiztosítás önkormányzati
igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvénnyel.
9. Az egységes javaslat 18. §-a (1) bekezdésének a következõ
pontosítását javasoljuk:
"18. § (1) A tényleges kiadások mértékéig túlléphetõk a 6.
számú melléklet kiadások
a) 1. cím
- 1. alcím, 2-6. elõirányzat-csoport szám (gyógyfürdõ
szolgáltatás, anyatej ellátás, gyógyszertámogatás, gyógyászati
segédeszköz támogatás, utazási költségtérítés),
- 2. alcím pénzbeli ellátások, 1-5. elõirányzat-csoport
(terhességi-gyermekágyi segély, táppénz, korhatár alatti III.
csoportos rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugellátások és
baleseti ellátások, betegséggel kapcsolatos segélyek, kártérítési
járadék),
- 3-54. alcím (kifizetõ helyeket megilletõ költségtérítés,
postaköltség és egyéb kiadások,
- 5. alcím a KESZ igénybevétele miatti kamatkiadás),
b) 3. cím tartós befektetési célú vVagyongazdálkodással
kapcsolatos,
c) 5. cím APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben átadott
összeg elõirányzata."
Indokolás
A módosítás célja belsõ koherencia biztosítása.
10. Az egységes javaslat 19. §-ának következõ pontosítását
javasoljuk:
"19. § Jogszabályban meghatározott feltételek szerint a Ny.
Alap és az E. Alap kintlévõségeinek csökkentésére irányuló
célfeladatok megvalósításában résztvevõ köztisztviselõknél a személyi
juttatások és ezek munkáltatót terhelõ járulékai a teljesítmény
figyelembevételével legfeljebb 6 %-kal eltérhetnek a
a) 4. számú melléklet kiadások
- 1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.
kiemelt,
- 2. cím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2. kiemelt,
b) 8. számú melléklet kiadások
- 1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.,
kiemelt elõirányzatszám,
- 2. cím, 2. alcím, 2. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.,
kiemelt elõirányzatszám,
elõirányzattól."
Indokolás
A módosítás a törvényjavaslat egységes értelmezését szolgálja.
11. Az egységes javaslat 21. § b) pontja szövegét a következõk
szerint javasoljuk pontosítani:
"b) 4. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám vagyonértékesítésbõl
és vagyonhasznosításból származó bevétel elõirányzat [a] féléves
teljesülése eléri az elõirányzat 50%-át."
Indokolás
A javaslat a szöveg értelmezését segítõ pontosítás.
12. Az egységes javaslat 37. §-ának a Tbj. 5. § (1) bekezdés
a) pontjának módosítására vonatkozó szövegét a következõk szerint
javasoljuk pontosítani:
"a) munkaviszonyban, közalkalmazotti, illetõleg közszolgálati
jogviszonyban, bírósági, ügyészségi szolgálati jogviszonyban,
[nevelõszülõi,] hivatásos nevelõszülõi jogviszonyban áll, fegyveres
erõk és a rendvédelmi szervek, valamint a polgári nemzetbiztonsági
szolgálatok hivatásos állományú tagja (a továbbiakban: munkaviszony),
tekintet nélkül arra, hogy teljes vagy részmunkaidõben történik a
foglalkoztatása,"
Indokolás
A pontosítás azért indokolt, mivel a Tbj. "nevelõszülõi"
biztosítotti fogalommal történõ kiegészítése felesleges, a szükséges
kiegészítéshez - a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról
szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján - elegendõ az eredeti
törvényjavaslatban is szereplõ hivatásos nevelõszülõi jogviszony
nevesítése.
13. Az egységes javaslat 39. §-ának felvezetõ szövegét,
illetve a 39. §-t a következõk szerint javasoljuk pontosítani:
"39. § A Tbj. 22. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki.
Egyidejûleg a § jelenlegi szövegének megjelölése (1) bekezdésre
változik és a következõk szerint módosul:
"(1) A 4. § a) pont 4-5[.] alpontjában megjelölt
foglalkoztatót a munkanélküli ellátás után a 19. § (1) bekezdésében
meghatározott mértékû társadalombiztosítási járulék megfizetésének
kötelezettsége, a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj összege
után a 19. § (1) bekezdésében meghatározott mértékû nyugdíjbiztosítási
járulék megfizetésének kötelezettsége terheli.
["](2) A munkanélküli ellátást folyósító szerv az olyan
személy után, akinek munkanélküli járadékra való jogosultságát 1998.
január 1-jét megelõzõen megállapították és a járadék folyósítása a
munkaadótól kapott végkielégítés miatt késõbbi idõpontban történik, a
halasztás idõtartamára a munkanélküli járadék megállapított összege
után társadalombiztosítási járulékot és nyugdíjjárulékot fizet."
Indokolás
A javaslat kodifikációs jellegû, illetve jogszabály
szerkesztési pontosítás.
14. Az egységes javaslat 40. §-ának szövegét a következõk
szerint javasoljuk pontosítani.
40. § A Tbj. 32. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"32. § Amennyiben a biztosított foglalkoztatása egyik
jogviszonyában eléri a heti 36 órát, a további jogviszonyából
származó, járulékalapot képezõ jövedelme után - a 24., 27., 29. és a
31. §-okban foglaltaktól eltérõen - a biztosítottnak nem kell
egészségbiztosítási járulékot fizetnie."
Indokolás
A javaslat a szöveg értelmezését segítõ pontosítás.
15. Az egységes javaslat 44. §-ának elhagyását javasoljuk.
Egyidejûleg a törvényjavaslat további paragrafusainak számozása is
változik.
[44. § A Tny. 79. § a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A (2) bekezdés szerinti naptól kezdõdõen a kötelezõ
egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 57. §-
a szerinti baleseti járadék folyósítását szüneteltetni kell."]
Indokolás
A paragrafus okafogyottá vált, mivel a baleseti járadék 1998.
január 1-jétõl nem számít a nyugdíjalapba, ezért nem indokolt a
nyugdíj megállapításának napjától a folyósítás szüneteltetése.
16. Az egységes javaslat 46. §-ának az Eht. 2. § (1)
bekezdésének módosítására vonatkozó szövegét a következõk szerint
javasoljuk módosítani.
"(1) A Tbj. 4. § a) pont 1., 3. és [6.] 4. alpontja
szerinti foglalkoztató a Tbj. 5. §-a (1) bekezdése a) és b) pontja,
valamint 4. §-ának d) pontja alapján, továbbá a Tbj. törvény
alkalmazásában munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében
foglalkoztatott, valamint a Tbj. 5. §-a (2) bekezdésében említett
választott tisztségviselõk - ide nem értve a Tbj. 11. §-ában
meghatározott személyeket -, valamint a munkanélküli ellátást
folyósító szerv a munkanélküli járadékban vagy keresetpótló
juttatásban részesülõ személy után havi 2.100 (napi 70) Ft összegû
egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni.
Indokolás
A pontosítás az Eht. törvény jelenlegi kötelezetti körével
való teljes összhang biztosítását kívánja célozni, kiegészítve az
eredeti törvényjavaslatnak a Tbj. törvényre történõ hivatkozásait.
17. Az egységes javaslat 49. §-a elõtti cím és a felvezetõ
szöveg következõk szerinti pontosítását javasoljuk.
"A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az
azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény módosítása
49. § A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról
és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény (a
továbbiakban Szaz.) 3. §-ának e) pontja[ának] helyébe a következõ
rendelkezés lép:"
Indokolás
A módosítás az 1996. évi XX. törvény címét pontosítja, illetve
a fogalmazás nehézkességét szünteti meg.
18. Az egységes javaslat 58.§-a (1) és (2) bekezdésének
szövegét a következõk szerint javasoljuk pontosítani.
"58. § (1) Ez a törvény - a[z] 61. § (1) bekezdésében a 45.-
48. §-ok rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség
kivételével - 1998. január 1-jén lép hatályba.
(2) A[z 58.] 61. § (1) bekezdésében a 45.-48. §-ok
rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség 1998. február 1-jén
lép hatályba."
Indokolás
A pontosítás az egységes javaslat paragrafus számozásának
változásával függ össze, illetve szövegpontosítás.
19. Az egységes javaslat 62. §-ának (3) bekezdése a következõ
c) ponttal egészül ki:
/(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy meghatározza/
"c) a 6. számú melléklet kiadások 2. cím, mûködésre fordított
kiadások 2. alcím, behajtás ösztönzése, valamint a 3. számú melléklet
kiadások 2. cím, 2. alcím, ellenõrzési tevékenység ösztönzése
elõirányzat felhasználásának részletes feltételeit".
Indokolás
A törvényjavaslatban kitûzött célok megvalósulását az
segítheti, ha az ellenõrzési, illetve behajtási tevékenység
ösztönzésének részletes feltételei kormányrendeletben kerülnek
meghatározásra. A javaslat a szabályozás belsõ összhangjának
biztosítását célozza.
20. Az egységes javaslat 64. §-ának a következõk szerinti
módosítását javasoljuk:
64. § (1) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a részére
ingyenes vagyonjuttatás keretében szerzõdéssel átadott Club Aliga
üdülõkomplexum[ot a vagyonmegóvás biztosítása érdekében]ra vonatkozóan
a törvény hatálybalépésétõl számított 30 napon belül [a vagyonátadási
megállapodásban foglaltaknak megfelelõen állami tulajdonba visszaadja]
köteles az eredeti állapotot helyreállítani azzal, hogy a Kincstári
Vagyoni Igazgatóság az üdülõkomplexumot a kincstári vagyonra vonatkozó
szabályok szerint értékesíteni köteles.
(2) A Kincstári Vagyoni Igazgatóság [a törvény hatálybalépését
követõ 30 napon belül tekintse át az ingyenes vagyonjuttatás keretében
a társadalombiztosítási önkormányzatok részére átadott vagyonnal
kapcsolatos kötelezettségek teljesülését és vizsgálja meg a
vagyonátadási megállapodások határidõben történõ megvalósulását, nem
megfelelõ teljesítés esetén kezdeményezze
a) a határidõ tûzésével a vállalt kötelezettségek
teljesítését, vagy
b) a vagyon állami tulajdonba történõ visszavételét] az
értékesítéstõl számított 30 napon belül az (1) bekezdés szerinti
vagyontárgy - az elidegenítés költségeivel csökkentett - ellenértékét
átadja az önkormányzatnak.
(3) A (2) bekezdés szerinti ellenérték az E. Alap
vagyonhasznosításból és értékesítésbõl származó bevételének a részét
képezi (6. sz. melléklet 1. cím, 6. alcím,1. elõirányzat-csoport
szám).
Indokolás
A módosító javaslat összhangban van az államháztartásról szóló
1992. évi XXXVIII. törvény vonatkozó szakaszaival, valamint a
vagyonátadási megállapodásban foglaltakkal, törvényi erõvel rendezi a
Club Aliga nem szerzõdésszerû mûködtetésébõl eredõ szankciókat.
21. Az egységes javaslat 1-9. sz. mellékleteinek az 1-9. sz.
mellékletek szerinti módosítását javasoljuk.
Indokolás
A módosítás célja a táblázatok közötti összhang megteremtése
az egészségügyi hozzájárulás elõirányzatának, az ügyeleti díj
elõirányzatának és az aktív fekvõbetegellátás elõirányzatának a
megváltoztatásával, valamint a mérlegek elõirányzatainak egymásközötti
konzisztenciáját megvalósító pontosításokkal.
Budapest, 1997. december "......"
Dr. Medgyessy Péter
Eleje Honlap