Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának
T/4921/96.. szám
a j á n l á s a
a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi költségvetésérõl
szóló T/4921.. törvényjavaslat
z á r ó v i t á j á h o z
(Együtt kezelendõ a T/4921/44. és a 89. számú ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága
(továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi költségvetésrõl szóló,
T/4921/91.. számon beterjesztett egységes javaslatot és ahhoz dr.
Schvarcz Tibor képviselõ által benyújtott T/4921/92-95. számú
zárószavazás elõtti módosító javaslatot.
Az Elõterjesztõ képviselõje a T/4921/93/20. számú módosító
javaslatát visszvonta.
Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni
javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig
aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési
mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az
ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó
szerinti tartalmára figyelemmel.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak,
illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is
vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen
megváltoznak az egységes javaslat minden érintett rendelkezésében,
hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a
módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett
pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 1. § (1) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítási alrendszernek a
Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap) és az
Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E. Alap) költségvetése
összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó
a) bevételi fõösszegét [1 358 064] 1 359 564 millió
forintban,
b) kiadási fõösszegét[1 380 154]1 381 654millió forintban,
c) hiányát 22 090 millió forintban
állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/1.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
2. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 1. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítási alrendszernek a
Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap) és az
Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E. Alap) költségvetése
összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó
a) bevételi fõösszegét 1 358 064 millió forintban,
b) kiadási fõösszegét[1 380 154]1 388 619millió forintban,
c) hiányát [22 090] 30 555 millió forintban
állapítja meg."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az
ajánlás 4., 5., 6., 8., 23., 29., 30., 31., 32. és a 33. pontjában
ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/4921/92/1.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
3. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 5. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"5. § Az Országgyûlés az E. Alap
a) bevételi fõösszegét [571 674] 573.174 millió
forintban,
b) kiadási fõösszegét [593 764] 595.264 millió
forintban,
c) hiányát 22 090 millió forintban
állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/2. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
4. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 5. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"5. § Az Országgyûlés az E. Alap
a) bevételi fõösszegét 571 674 millió forintban,
b) kiadási fõösszegét[593 764] 606 229 millió forintban,
c) hiányát[22 090] 30 555millió forintban
állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/4921/92/2. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
5. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 6. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A 6. számú melléklet kiadások, 1. cím, 1. alcím, 1.
elõirányzat-csoportszám, 1-[11]13. kiemelt elõirányzatok részletezését
a 7. számú melléklet tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/4921/92/3. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
6. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 9. §-ának az
elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"9. § [Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (a
továbbiakban: OEP) az E. Alapból finanszírozott, költségvetési rend
szerint gazdálkodó egészségügyi szolgáltatók részére - amennyiben a
tárgyévet megelõzõ évre vonatkozó 13. havi illetményt a dolgozók
számára január hónapban fizetik ki - kérelemre 1998. január hónapban
elõleget folyósít. Az elõleget az OEP 1998. február 1-jétõl 5 havi
egyenlõ részletben vonja le az esedékes finanszírozási összegbõl.]"
Indokolás: Lásd a T/4921/92/4.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
7. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 11. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"A 6. számú melléklet 1. cím 1. alcím 4. elõirányzat-
csoportszám, 1. kiemelt elõirányzatszám speciális szerzõdés szerint
támogatott magas árú gyógyszerkiadás elõirányzatból 1172 millió forint
összegû keret a fekvõbeteg ellátásban, 5123 millió forint összegû
keret pedig a járóbeteg szakellátásban használható fel."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/3. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
8. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 11. §-át új (8)
bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
"(8) A 6. számú melléklet kiadások 1. cím 1. alcím, 1.
elõirányzatcsoportszám 9. kiemelt elõirányzat és a 7. számú melléklet
V. Kiegészítõ finanszírozás elõirányzata 6 615 millió forint. Ezen a
jogcímen az egészségügyi szolgáltatók - a január hónapra kiutalásra
kerülõ összegbõl - az elõzõ 12 havi kifizetés alapját képezõ
teljesítés arányában részesednek. Az egyes ellátások ezen a jogcímen
felhasználható elõirányzatait a 7. számú melléklet 9. számú oszlopa
tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/4921/92/5.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
9. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 12. § (1) bekezdésének
a következõ kiegészítését javasolja:
"12. § (1) A Ny. Alap 65000 millió forint, az E. Alap 40000
millió forint összegig a KT. 28. § (1)-(2) bekezdései szerint -
bevételeik és kiadásaik évközi idõbeli eltérésébõl fakadó átmeneti
pénzügyi hiányok miatt kamatmentes, e mérték fölött pedig a jegybanki
alapkamattal megegyezõ kamat mellett hitelt vehetnek igénybe a
Kincstári Egységes Számláról. Ha a magánnyugdíjpénztárakba átlépõk
miatt a Ny. Alap kiesõ nyugdíjjárulék bevétele évközben meghaladja a
központi költségvetés "a Nyugdíjbiztosítás Alap támogatása" (XXII.
Pénzügyminisztérium fejezet 26. cím 2 alcím) elõirányzatból a 20000
millió forintot a Ny. Alap által igénybevehetõ kamatmentes hitel
összege a magánnyugdíjpénztárakba e címen ténylegesen befizetett
tagdíjak különbözetének az összegével növekszik."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/4.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
10. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 14. § (1)-(2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"14. § 14. § (1) A 6. számú melléklet kiadások, 2. cím
mûködésre fordított kiadások, 2. alcím behajtás ösztönzése, valamint a
[7.]5. alcím APEH-OEP együttmûködéssel történõ behajtás ösztönzése
elõirányzat a tényleges bevételek mértéke, a 3. számú melléklet
kiadások 2. cím, 2 alcím ellenõrzési tevékenység ösztönzése
elõirányzat a járulékellenõrzés során ténylegesen feltárt, illetve
kirótt járulék arányában túlléphetõ.
(2) Ha a 3. számú melléklet kiadások, 2. cím, 2. alcím
ellenõrzési tevékenység ösztönzése, [4.] 3. alcím felhalmozási és
fejlesztési kiadások[ra] elõirányzatának, valamint a 6. számú
melléklet kiadások 2. cím, 2., 3., 4., alcím behajtás ösztönzése,
ellenõrzési rendszerek fejlesztése és a felhalmozási és fejlesztési
kiadások[ra] elõirányzatok tényleges kiadása kevesebb mint az
elõirányzat, azt a tárgyévben nem lehet felhasználni."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/5.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
11. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 15. § (1)-(3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"15. § (1) A vagyonhasznosításból és értékesítésbõl származó
bevételek (3. sz. melléklet, 1. cím, 4. alcím, 1 elõirányzat csoport
és 6. sz. melléklet 1. cím, 6. alcím, 1. elõirányzat csoport)
elõirányzata túl[teljesülhet]léphetõ.
(2) A társadalombiztosítás informatikai programjának
támogatása bevételi elõirányzat és a mûködési célú bevételek, valamint
a mûködésre fordított kiadásokon belül a felhalmozási és fejlesztési
kiadások elõirányzata az (1) bekezdés szerint elért többletbevétel
mértékéig, de [maximum] legfeljebb
a/ a Ny. Alapnál (3. sz. melléklet bevételek 2. cím [és] 3.
alcím, kiadások 2. cím[,] 3. alcím) 787 millió forinttal,
b/ az E. Alapnál (6. sz. melléklet bevételek 2. cím, [és] 3.
alcím, kiadások 2. cím[,] és 4. alcím) 4.571 millió forinttal
túlléphetõ.
(3) A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzatán
felüli (3. sz. melléklet 2. cím, 3 alcím, 6. sz. melléklet 2. cím, 4.
alcím) [belül az igazgatási szervek mûködését szolgáló beruházásra
fordítható az (1) bekezdés szerinti többletbevétel összege, de maximum
a/ Ny. Alapnál 450 millió forint], az (1) bekezdés szerinti
többletbevétel felhasználása a Kormány egyetértésével történhet."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/6.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
12. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 16. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"16. § (1) A tényleges kiadások mértékéig túlléphetõek a 3.
számú melléklet kiadások
a) 1. cím
-1. alcím, 2-6. elõirányzat-csoport szám (gyógyfürdõ
szolgáltatás, anyatej ellátás, gyógyszertámogatás, gyógyászati
segédeszköz támogatás, utazási költségtérítés),
-2. alcím pénzbeli ellátások, 1-5. elõirányzat-csoport
(terhességi-gyermekágyi segély, táppénz, korhatár alatti III.
csoportos rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugellátások és
baleseti ellátások, betegséggel kapcsolatos segélyek, kártérítési
járadék) ,
-3-5. alcím (kifizetõ helyeket megilletõ költségtérítés,
postaköltség, a KESZ igénybevétele miatti kamatkiadás),
b) 3. cím [Tartós befektetési célú v]Vagyongazdálkodással
kapcsolatos,
c) 5. cím APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben átadott
összeg
elõirányzatai.
(2) A 3. számú melléklet kiadások 4. cím Postabank
garanciális kötelezettségének teljesítése elõirányzat a
garanciavállalással összefüggõ szerzõdéses kötelzettségek mértékéig
túlléphetõ."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/7.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
13. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 17. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"17. § A felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzata
(3. számú melléklet, 2. cím, 3. alcím és 6. számú melléklet, 2. cím,
4. alcím) a társadalombiztosítás világbanki kölcsönbõl megvalósított
informatikai fejlesztési programjának, és az ehhez kapcsolódó hazai
kiadásoknak - ideértve a kölcsön 1998. évben esedékes törlesztõ
részletét is -, egyéb beruházásoknak, felújításoknak a fedezetére
fordítható [a Kormány eseti jóváhagyásával]."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/8.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
14. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 18. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"16. § A tényleges kiadások mértékéig túlléphetõek a 6.
számú melléklet kiadások
a) 1. cím
-1. alcím, 2-6. elõirányzat-csoport szám (gyógyfürdõ
szolgáltatás, anyatej ellátás, gyógyszertámogatás, gyógyászati
segédeszköz támogatás, utazási költségtérítés),
-2. alcím pénzbeli ellátások, 1-5. elõirányzat-csoport
(terhességi-gyermekágyi segély, táppénz, korhatár alatti III.
csoportos rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugellátások és
baleseti ellátások, betegséggel kapcsolatos segélyek, kártérítési
járadék) ,
-3-[5.]4. alcím [(]kifizetõ helyeket megilletõ
költségtérítés, postaköltség és egyéb kiadások,
-5. alcím a KESZ igénybevétele miatti kamatkiadás[)],
b) 3. cím [tartós befektetési célú v]Vagyongazdálkodással
kapcsolatos,
c) 5. cím APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben átadott
összeg
elõirányzata."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/9.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
15. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 19. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"19. § Jogszabályban meghatározott feltételek szerint a Ny.
Alap és az E. Alap kintlévõségeinek csökkentésére irányuló
célfeladatok megvalósításában résztvevõ köztisztviselõknél a személyi
juttatások és ezek munkáltatót terhelõ járulékai a teljesítmény
figyelembevételével legfeljebb 6%-kal eltérhetnek a
a) 4. számú melléklet kiadások
-1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2.
kiemelt,
-2 cím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2. kiemelt,
b) 8. számú melléklet kiadások
-1. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2. kiemelt
[elõirányzatszám],
-2. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám, 1., 2. kiemelt
[elõirányzatszám],
elõirányzattól."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/10.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
16. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 21. §-a b/ pontjának
a következõ módosítását javasolja:
"/19. § A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és a Kormány
megállapodhatnak a 3. számú melléklet bevételek, 4. alcím, 1.
elõirányzat-csoportszám vagyonérté-kesítésbõl és vagyonhasznosításból
származó bevétel elõirányzat arányos csökkentésében, amennyiben a 3.
számú melléklet/
b) 4. alcím, 1. elõirányzat-csoportszám vagyonértékesítésbõl
és vagyonhasz-nosításból származó bevétel elõirányzat [a] féléves
teljesülése eléri az elõirányzat 50%-át."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/11.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
17. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 37. §-ában a Tbj. 5.
§ (1) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/37.. § A társadalombiztosítás ellátásaira és a
magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl
szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 5. § (1)
bekezdésének a) és d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/E törvény alapján biztosított az, aki//
"a) munkaviszonyban, közalkalmazotti, illetõleg
közszolgálati jogviszonyban, bírósági, ügyészségi szolgálati
jogviszonyban, hivatásos [nevelõszülõi] jogviszonyban áll, fegyveres
erõk és a rendvédelmi szervek, valamint a polgári nemzetbiztonsági
szolgálatok hivatásos állományú tagja (a továbbiakban: munkaviszony),
tekintet nélkül arra, hogy teljes vagy részmunkaidõben történik a
foglalkoztatása,"
Indokolás: Lásd a T/4921/93/12.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
18. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 39. §-a felvezetõ
szövegének, illetve a 39. §-nak a következõ módosítsát javasolja:
"39. § A Tbj. 22. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül
ki, egyidejûleg a § jelenlegi szövegének megjelölése (1) bekezdésre
változik és a következõk szerint módosul:
-(1) A 4. § a/ pont 4-5[.] alpontjában megjelölt
foglalkoztatót a munkanélküli ellátás után a 19. § (1) bekezdésében
meghatározott mértékû társadalombiztosítási járulék megfizetésének
kötelezettsége, a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj összege
után a 19. § (1) bekezdésében meghatározott mértékû nyugdíjbiztosítási
járulék megfizetésének kötelezettsége terheli.["]
(2) A munkanélküli ellátást folyósító szerv az olyan személy
után, akinek munkanélküli járadékra való jogosultságát 1998. január 1-
jét megelõzõen megállapították és a járadék folyósítása a munkaadótól
kapott végkielégítés miatt késõbbi idõpontban történik, a halasztás
idõtartamára a munkanélküli járadék megállapított összege után
társadalombiztosítási járulékot és nyugdíjjárulékot fizet."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/13.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
19. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 40. §-ában a Tb. 32.
§-ának a következõ kiegészítését javasolja:
40. § A Tbj. 32. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"32. § Amennyiben a biztosított foglalkoztatása egyik
jogviszonyában eléri a heti 36 órát, a további jogviszonyából
származó, járulékalapot képezõ jövedelme után - a 24., 27., 29. és a
31. §-okban foglaltaktól eltérõen - a biztosítottnak nem kell
egészségbiztosítási járulékot fizetnie."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/14.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
20. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 44. §-ának az
elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"44. § [A Tny. 79. § a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A (2) bekezdés szerinti naptól kezdõdõen a kötelezõ
egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 57. §-
a szerinti baleseti járadék folyósítását szüneteltetni kell.]"
Indokolás: Lásd a T/4921/93/15.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
21. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 46. §-ában az Eht. 2.
§ (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
T/43.. § Az Eht. 2. §-ának (1) és (2) bekezdésének helyébe a
következõ rendelkezés lép:/
"(1) A Tbj. 4. § a) pont 1., 3. és [6.]4. alpontja
szerinti foglalkoztató a Tbj. 5. §-a (1) bekezdése a) és b) pontja,
valamint 4. §-ának d) pontja alapján, továbbá a Tbj. törvény
alkalmazásában munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében
foglalkoztatott, valamint a Tbj. 5. §-a (2) bekezdésében említett
választott tisztségviselõk - ide nem értve a Tbj. 11. §-ában
meghatározott személyeket -, valamint a munkanélküli ellátást
folyósító szerv a munkanélküli járadékban vagy keresetpótló
juttatásban részesülõ személy után havi 2.100 (napi 70) Ft összegû
egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/16.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
22. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 49. §-a elõtti címnek
és a 49. § felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az
azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény módosítása
49. § A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási
módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX.
törvény (a továbbiakban Szaz.) 3. §-ának e) pontj[ának]a helyébe a
következõ rendelkezés lép:"
Indokolás: Lásd a T/4921/93/17. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
23. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 58. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(1) Ez a törvény - a 61. § (1) bekezdésében a 42-45. §-ok
rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség kivételével - 1998.
január 1-jén lép hatályba. A 11. § (8) bekezdésében foglaltakat elsõ
ízben az 1998. évi január hónapra törtnõ utalás során kell
alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/4921/92/11.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
24. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 58. § (1)-(2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(1) Ez a törvény - a[z] 61. § (1) bekezdésében a 45-48. §-
ok rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség kivételével -
1998. január 1-jén lép hatályba.
(2) A[z 58. §] 61. § (1) bekezdésében a 45-48. §-ok
rendelkezéseire vonatkozó befizetési kötelezettség 1998. február 1-jén
lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/18. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
25. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 62. § (3) bekezdését
új c/ ponttal kiegészíteni javasolja:
/(3) Felhatalmazást kap a kormány, hogy meghatározza/
"c/ a 6. számú melléklet kiadások 2. cím mûködésre fordított
kiadások 2. alcím, behajtás ösztönzése, valamint a 3. számú melléklet
kiadások 2. cím 2. alcím ellenõrzési tevékenység ösztönzése
elõirányzat felhasználásának részletes feltételeit."
Indokolás: Lásd a T/4921/93/19. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
26. Az Alkotmányügyi bizottság az Egységes javaslat 64. §-ának
az elhagyását javasolja:
"64. § [(1) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a részére
ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott Club Aliga üdülõkomplexumot
a vagyonmegóvás biztosítása érdekében a törvény hatályba lépésétõl
számított 30 napon belül a vagyonátadási megállapodásban foglaltaknak
megfelelõen állami tulajdonba visszaadja.
(2) A Kincstári Vagyoni Igazgatóság a törvény
hatálybalépését követõ 30 napon belül tekintse át az ingyenes
vagyonjuttatás keretében a társadalombiztosítási önkormányzatok
részére átadott vagyonnal kapcsolatos kötelezettségek teljesülését és
vizsgálja meg a vagyonátadási megállapodások határidõben történõ
megvalósulását, nem megfelelõ teljesítés esetén kezdeményezze
a/ a határidõ tûzésével a vállalt kötelezettségek
teljesítését, vagy
b/ a vagyon állami tulajdonba történõ visszavételét.]"
Indokolás: Lásd a T/4921/95. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
27. Dr. Csákabonyi Balázs képviselõ az egységes javaslat 64. §-
ának a következõ módosítását javasolja:
"64. § (1) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a részére
ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott Club Aliga üdülõkomplexumot
[a vagyonmegóvás biztosítása érdekében] a törvény hatályba lépésétõl
számított 30 napon belül [a vagyonátadási megállapodásban foglaltaknak
megfelelõen állami tulajdonba visszaadja] köteles a Kincstári Vagyoni
Igazgatóságnak értékesítés céljából átadni.
(2) A Kincstári Vagyoni Igazgatóság [a törvény
hatálybalépését követõ 30 napon belül tekintse át az ingyenes
vagyonjuttatás keretében a társadalombiztosítási önkormányzatok
részére átadott vagyonnal kapcsolatos kötelezettségek teljesülését és
vizsgálja meg a vagyonátadási megállapodások határidõben történõ
megvalósulását, nem megfelelõ teljesítés esetén kezdeményezze
a/ a határidõ tûzésével a vállalt kötelezettségek
teljesítését, vagy
b/ a vagyon állami tulajdonba történõ visszavételét] az
értékesítéstõl számított 30 napon belül az (1) bekezdés szerinti
vagyontárgy - az elidegenítés költségeivel csökkentett - ellenértékét
átadja az önkormányzatnak.
(3) A (2) bekezdés szerinti ellenérték az E. Alap
vagyonhasznosításból és értékesítésbõl származó bevételének a részét
képezi (6. számú melléklet 1. cím 6. alcím 1. elõirányzat-csoport
szám)."
Indokolás: Lásd a T/4921/94.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
28. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 1-9. sz.
mellékleteinek a jelen ajánlás 1-9. számú mellékletei szerinti
módosítását javasolja:
Indokolás: Lásd a T/4921/93/21.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
29. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 1. számú
mellékletének kiadási oldalán az 1. cím 2. alcím szerinti elõirányzat,
ennek 1. elõirányzatcsoportszám szerinti elõirányzata, valamint a
Társadalombiztosítási Alapok kiadásai összesen elõirányzat és az
Egyenleg elõirányzat következõ módosítását javasolja:
"2 Természetbeni ellátások [422.204] 430 669
1 Gyógyító- megelõzõ ellátás [296.800] 305.265
A Társadalombiztosítási Alapok
kiadásai összesen [1.380.155] 1.388.619
Egyenleg [- 22 090] -30.555"
Indokolás: Lásd a T/4921/92/6.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
30. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 2. számú
mellékletének kiadási oldalán az 1. cím 2. alcím szerinti elõirányzat,
ennek 1. elõirányzatcsoportszám szerinti elõirányzata, valamint a
Társadalombiztosítási Alapok kiadásai összesen elõirányzat az Egyenleg
elõirányzat, a Kiadások mindösszesen elõirányzat és az Egyenleg
mindösszesen elõirányzat következõ módosítását javasolja:
"2 Természetbeni ellátások [422.204] 430 669
1 Gyógyító- megelõzõ ellátás [296.800] 305.265
A Társadalombiztosítási Alapok
kiadásai összesen [1.380.155] 1.388.619
Egyenleg [- 22 090] -30.555
Kiadások mindösszesen [1.665.324] 1.674.589
Egyenleg mindösszesen [-22.090] -30.555"
Indokolás: Lásd a T/4921/92/7.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
31. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 6. számú
mellékletének kiadási oldalán az 1. cím 1. alcím szerinti elõirányzat,
ennek 1. elõirányzatcsoportszám szerinti elõirányzata, és ennek 3.
kiemelt elõirányzatszám szerinti elõirányzatának a kövektezõ
módosítását, valamint az 1. cím 1. alcím egyes elõirányzatcsoportnak
új 9. Kiemelt elõirányzattal történõ kiegészítését, ezzel egyidejûleg
az 1. cím 1. alcím 1. elõirányzatcsoport jelenlegi 9-12. számú kiemelt
elõirányzatainak számozását 10-13.-ra történõ módosítását, továbbá az
Egészségbiztosítási Alap kiadásai összesen elõirányzat és az Egyenleg
elõirányzat következõ módosítását javasolja:
"2 Természetbeni ellátások [422.204] 430.669
1 Gyógyító-megelõzõ ellátás [296.800] 305.265
3 Járóbeteg szakellátás
összesen [56.519] 58.369
9 December havi kiegészítõ
finanszírozás 6.615
Az Egészségbiztosítási Alap
kiadásai összesen [593.764] 602.229
Az Egészségbiztosítási Alap
Egyenlege [-22.090] -30.555"
Indokolás: Lásd a T/4921/92/8.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
32. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 7. számú
mellékletének a jelen ajánlás melléklete szerinti módosítását
javasolja:
Indokolás: Lásd a T/4921/92/9.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
33. Dr. Schvarcz Tibor az egységes javaslat 7. számú
mellékletének a jelen ajánlás melléklete szerinti módosítását
javasolja:
"2 Természetbeni ellátások [422.204] 430.669
1 Gyógyító-megelõzõ ellátás [296.800] 305.265
3 Járóbeteg szakellátás
összesen [56.519] 58.369
9 December havi kiegészítõ
finanszírozás 6.615
Az Egészségbiztosítási Alap
kiadásai összesen [593.764] 602.229
Az Egészségbiztosítási Alap
Egyenlege [-22.090] -30.555
Kiadások mindösszesen [762.164] 770.629
Egyenleg mindösszesen [-22.090] -30.555"
Indokolás: Lásd a T/4921/92/10.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. december 15.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság
elnöke
Eleje Honlap