T/4924/12..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése

alapján az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi

feltételeirõl szóló T/4924.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtjuk be:

1. A törvény címe az alábbiak szerint módosul:

"1997. évi ... törvény az egyházak [hitéleti és közcélú]

tevékenységének anyagi feltételeirõl"

I n d o k o l á s

A javaslat módosítja a törvény címét, kivéve abból a "hitéleti

és közcélú" megkülönböztetést. Az állam számára ugyanis az egyház tõle

független egységes intézmény, melynek egésze élvez az állam által

elismert jövedelmeket s egésze javára nyújt az állam egyelõre

költségvetési támogatást. Ennek az egységes kezelésnek az igényét

fejezi ki a cím javasolt módosítása.

2. A törvény preambuluma az alábbiak szerint módosul:

"Az Országgyûlés [annak érdekében, hogy kialakítsa az egyházak

anyagi függetlenségét biztosító normatív finanszírozás rendszerét,

elismerve, hogy az egyházak hitéleti munkájuk mellett végzett

nevelési, oktatási, kulturális, egészségügyi, szociális és egyéb

közcélú tevékenysége növekvõ fontosságú az ország életében és]

- elismerve a magyarországi egyházaknak a nemzet életében és

érdekében kifejtett évezredes munkálkodását;

- tudatában a vallásos meggyõzõdés jelentõségének a magyar

társadalomban;

- folytatva a vallásszabadságot szolgáló 1848. évi XX., az

1895. évi XLIII. és az 1947. évi XXXIII. törvénycikkben, valamint az

1990. évi IV. törvényben testet öltõ évszázados hagyományt;

- figyelembe véve, hogy a magyarországi egyházakat a

kommunista rendszerben jogfosztó intézkedések sújtották;

- az Alkotmány 60. §-ával összhangban szem elõtt tartva állam

és egyház elválasztásának folyamatát;

- eleget téve a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének

rendezésérõl szóló 1991. évi XXXII. törvény 23. §-ában foglalt

kötelezettségének

a következõ törvényt alkotja:"

I n d o k o l á s

A javasolt preambulum szélesebb össezfüggésbe helyezi a

törvényjavaslatban foglalt szabályozási szándékot, és ugyanakkor nem

foglal állást az egyházak tevékenységének jövõbeli alakulását

illetõen, minthogy ez az Országgyûlésnek nem feladata.

3. A törvényjavaslat 2. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül

ki és a benyújtott törvényjavaslat 2. §-ában szereplõ rendelkezés (1)

bekezdésre változik:

"(2) A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény hatálya

alá tartozó személy a befizetett egyházfenntartói járulék és az

egyháznak nyújtott adomány összegével az összevont személyi

jövedelemadó alapjának adóját - a személyi jövedelemadóról szóló

törvényben foglalt korlátok között - csökkentheti. Ehhez az egyház az

adózó számára igazolást állít ki. "

I n d o k o l á s

A módosító javaslat összhangban a személyi jövedelemadóról

szóló törvény módosításához benyújtott módosító javaslatunkkal e

törvényben is rendelkezik az egyházak javára történõ befizetéseknek a

személyi jövedelemadóból történõ részleges levonhatóságáról.

4. A törvényjavaslat 3. §-a maradjon el, a további §-ok

számozása pedig ennek megfelelõen módosuljon.

"[3. § (1) A volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének

rendezésérõl szóló 1991. évi XXXII. törvény /Etv./ hatálya alá

tartozó, az egyház által nem természetben visszakért, számára át nem

adott, vagy az Etv. 2. § (4) bekezdése szerint nem rendezett egyházi

ingatlanokra vonatkozó pénzbeli igény alapján járadékot lehet fizetni,

amely az egyház hitéleti tevékenységének finanszírozására használható

fel.

(2) A járadék mértéke az (1) bekezdés szerinti pénzbeli igény

alapján számítva az 1998-2001. évek között 4,5 %, a 2001. évtõl 5 %. A

járadék összegét évente - a forint átlagos leértékelésének a központi

költségvetés éves tervezésekor számított üteméhez megfelelõ mértékben

- növelni, és a központi költségvetés végrehajtásáról szóló törvény

elfogadását követõen a tényleges leértékelés mértékének megfelelõen

korrigálni kell.

(3) A nem természetben visszaigényelt ingatlanokra vonatkozó

pénzbeli igény járadékká alakítását az egyház e törvény hatályba

lépését követõ 60 napon belül írásban kérheti, csatolva azt az érték

feltüntetést is tartalmazó ingatlanjegyzéket, amely a számítás alapját

képezi. A járadék induló összege a Kormány, illetve az érintett egyház

felhatalmazott képviselõje által megkötött megállapodásban kerül

meghatározásra kölcsönösen elfogadott értékelés alapján.]"

I n d o k o l á s

A volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl

szóló 1991. évi XXXII. törvény nem teljeskörû, hanem a jelenlegi

tényleges szükségletekhez igazodó részleges ingatlanvisszaadásról

rendelkezett. Az egyházakat ezért nem illeti meg a nem visszaigényelt,

tevékenységükhöz nem szükséges ingatlanok után járadék. Nem méltányos,

hogy az egyházak folyó finanszírozásának egyik fõ forrásául a

félévszázaddal ezelõtt birtokolt, ma nem visszaigényelt ingatlanok

utáni járadék legyen, hiszen ez a megoldás az egyházak folyó

finanszírozását a jelenlegi valós társadalmi igények helyett korábbi

vagyoni helyzetükhöz igazítaná.

5. A törvényjavaslat 4. §-ának (1) bekezdése az alábbiak

szerint módosuljon, (2) és (3) bekezdése pedig maradjon el:

"4. § [(1)] Az egyes egyházak illetve az önálló jogi

személyiséggel rendelkezõ egyházközségek, helyi gyülekezetek

jogosultak - a külön törvényben meghatározottak szerint - a rendelkezõ

nyilatkozatot tevõ magánszemélyek által, befizetett személyi

jövedelemadó egy százalékára[, amely az egyházak belsõ szabályzatában

meghatározott módon használható fel].

[(2) Amennyiben az (1) bekezdés alapján az egyházakat

megilletõ összeg együttesen nem éri el a nyilatkozattétel évének

költségvetésében tervezett személyi jövedelemadó összevont adóalapja

adójának 0,5 százalékát, ennek mértékéig az egyházaknak ténylegesen

átutalandó összeget a központi költségvetésbõl ki kell egészíteni. E

kiegészítés összegébõl az egyes egyházak olyan arányban részesülnek,

amilyen arányt a magánszemélyek rendelkezõ nyilatkozatai alapján

javukra utalandó összeg az egyházakat együttesen megilletõ,

ténylegesen átutalandó összegben képviselnek.

(3) Ha az (1) és (2) bekezdések alapján valamely egyháznak

juttatott támogatás nem éri el az 1998. évi költségvetési törvény 18.

számú mellékletében az egyházi alapintézmények mûködéséhez,

felújításához és beruházásaihoz nyújtott hozzájárulás összegét, annak

mértékéig az 1999. évtõl kezdõdõ négy egymást követõ bármely évben a

központi költségvetés - elsõ alkalommal 1999-ben - kiegészíti.]

I n d o k o l á s

Számos egyház decentralizált felépítése szükségessé teszi,

hogy az egyház egyes jogi személyiséggel rendelkezõ egységei a

személyi jövedelemadó egy százalékáról történõ rendelkezés

kedvezményezettjei lehessenek. Az egyes egyházak maguk dönthetnek

arról, hogy az egyház egésze vagy az egyes egyházközségek,

gyülekezetek, hitközségek a kedvezményezettek, errõl az Országgyûlés

nem dönthet.

Amennyiben a törvényalkotó hosszabb távon az állampolgári

akarattól kívánja függõvé tenni az egyházak finanszírozását, a (2) és

(3) bekezdésben szereplõ - vagy azokhoz hasonló - rendelkezéseknek az

átmeneti rendelkezések között a helyük, ezért azokat az

alaprendelkezésbõl törölni kell.

6. A törvényjavaslat egészüljön ki az alábbi 5. §-al, és a

további §-ok számozása ennek megfelelõen változzék:

"5. § (1) Az 1997. évi állami költségvetésben az egyházak

alaptevékenységének támogatása cím alatt támogatott egyházakat az

1997. évi költségvetésben számukra az "Egyházi alapintézmények

mûködtetése, felújítása, beruházás, fejlesztés", "Egyházi személyek

járulékfizetése", "Egyházi nyugdíjalapok támogatása", "Hitoktatók

díjazása" címek alatt jóváhagyott összegek összege mint általános

költségvetési támogatás a további években is megilleti.

(2) Az 1997. évi állami költségvetésbõl támogatott valamennyi

egyház állami költségvetésbõl történõ együttes támogatását 1997-et

követõen évrõl-évre az elõzõ évre vonatkozó, a Központi Statisztikai

Hivatal által a tárgyév március 31-ig legkésõbb közzétett fogyasztói

árindex 50 százalékának megfelelõ mértékben emelni kell.

(3) A (2) bekezdésben elõírt emelés összegét a tárgyévben

nyilvántartásban szereplõ egyes egyházak között a 4. §-ban említett, a

személyi jövedelemadó egy százalékára vonatkozó, külön törvényben

meghatározott rendelkezési lehetõség alapján az egyes egyházak javára

történt átutalások száma arányában kell elosztani."

I n d o k o l á s

Az egyházak a rendszerváltást megelõzõ évtizedekben

bekövetkezett súlyos korlátozó intézkedéseket követõen nincsenek abban

a helyzetben, hogy tevékenységük finanszírozását saját jövedelmeikbõl

finanszírozhassák. Ahhoz egyelõre nélkülözhetetlen az állami

költségvetésbõl folyósított támogatás. Ezt olyan módon kívánatos

meghatározni, hogy függetlenné váljon az évenkénti politikai

döntéstõl, mértéke igazodjék a jelenlegi valós igényekhez, és szerepe

az egyházak finanszírozásában fokozatosan, de egyértelmûen csökkenjen.

E szempontok figyelembe vételével javasoljuk a törvényjavaslat 3. §-

ában szereplõ járadék helyett finanszírozási forrásként általános

költségvetési támogatás fenntartását az 1997. évi költségvetésben

jóváhagyott - tehát a törvény elfogadásakor már adottságként

jelentkezõ - támogatási összegekre építve, az újabb politikai alkut

elkerülve. Ennek összege az inflációhoz igazodva évrõl-évre

emelkedjék. A valorizáció azonban részleges legyen, s így lassan,

fokozatosan csökkenhet az állami költségvetési támogatás szerepe az

egyházak finanszírozásában. A módosító javaslat - számos egyház

álláspontját elfogadva - fenntartja a hitoktatók díjazásának állami

finanszírozását, beépítve azt az általános költségvetési támogatásba.

A módosító javaslat számos egyház észrevételére tekintettel - az

általános költségvetési támogatás növekményének egyházak közötti

elosztását az egy százalékos átutalások számához és nem összegéhez

igazítja, mint a törvényjavaslat.

7. A törvényjavaslat 5. §-a a következõképpen módosuljon:

"5. § Az egyházi intézményfenntartók [köz]oktatási,

egészségügyi és szociális tevékenységük után a hasonló feladatot

ellátó állami és helyi önkormányzati intézményekkel azonos normatív

állami támogatásban részesülnek, amelyek jogcímeit és összegeit,

illetve arányait az éves költségvetési törvény tartalmazza, a

felsõoktatás tekintetében összhangban a felsõoktatási törvény

rendelkezéseivel."

I n d o k o l á s

A felsõoktatásban is a normatív támogatások egységességének

elvét indokolt érvényesíteni.

8. A törvényjavaslat 6. §-a maradjon el:

"[6. § (1) Az egyházak további támogatása (továbbiakban:

kiegészítõ támogatás) jogosultak, amelynek alapja az állampolgárok

azon döntése, ahogyan az adott egyház által fenntartott intézmények

közszolgáltatásait igénybe veszik.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kiegészítõ támogatás

meghatározása minden évben a költségvetési tervezéskor ismert adatok

alapján történik, az éves költségvetésrõl szóló törvényben, a

közoktatási, illetve a szociális szolgáltatások igénybe vételének

figyelembe vételével.

(3) A kiegészítõ támogatás összegének számításához az

önkormányzatok adott ágazati mûködési kiadásainak és felújítási

költségeinek összegét csökkenteni kell az intézményi saját

bevételekkel, továbbá a közoktatásra központosított elõirányzatból

adott olyan külön támogatással, amelyhez pályázat útján az

önkormányzati és egyházi fenntartó, illetve intézményei egyaránt

hozzájuthatnak. Az így megállapított összegbõl határozandó meg a

normatív támogatás aránya és a kiegészítõ támogatás számított összege.

(4) Az (1) bekezdés szerinti támogatás a közoktatási ágazatban

a megyei, fõvárosi Közoktatási Fejlesztési Tervekben szereplõ egyházi

nevelési és oktatási intézmények gyermekei és tanulói után számítandó.

(5) Az egyházi intézményfenntartókat megilletõ - a közcélú

tevékenységekhez kapcsolódó - normatív állami hozzájárulás és

kiegészítõ támogatás rendelkezésre bocsátásának és elszámolásának

módját az éves költségvetési törvény határozza meg. A kiegészítõ

támogatásra vonatkozó önkormányzati tervezett és tényleges adatok

ismeretében az eltérés az éves költségvetés végrehajtásáról szóló

törvényben elõírtak szerint kerül rendezésre.]"

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat az egyházaknak a normatív támogatáson felül

további ("kiegészítõ") központi költségvetési támogatást ír elõ attól

függõen, hogy milyen mértékben veszik igénybe az egyházak által

fenntartott intézmények szolgáltatásait. Ez az egyházakat mint

intézményfenntartókat megkülönbözteti az önkormányzatoktól és egyéb

nem állami intézményfenntartóktól, akik a normatív támogatáson felüli

költségeket saját forrásaikból kényszerülnek fedezni. A

törvényjavaslatban foglalt megoldás nyilváanvalóan sérti állam és

egyházak felváalasztásának alkotmányos elvét. A módosító javaslat

ennek a rendelkezésének elhagyására irányul. A módosító csomagban

szereplõ megoldások olyan mértékû költségvetési támogatásokat és egyéb

kedvezményeket tesznek lehetõvé, amelyek révén az egyházak elegendõ

saját jövedelemhez juthatnak ahhoz, hogy azokból intézményeik

fenntartásának normatíván felüli költségeit fedezhessék, s így

megvalósuljon valóságos pénzügyi önállóságuk.

9. A törvényjavaslat 7. §-a maradjon el:

"[7. §. Az egyház fenntartásában mûködõ egyetemek és fõiskolák

normatív és egyéb támogatásban részesülnek a felsõoktatásról szóló,

1993. évi LXXX. törvényben meghatározottak szerint.]"

I n d o k o l á s

Lásd a 8. pont indoklását.

10. A törvényjavaslat 8. §-a a következõképpen módosuljon:

"8. § (1) Az [egyház a tulajdonában levõ vallási, kulturális

örökség értékeinek, a mûemlékeknek és a mûvészi alkotásoknak a

megõrzéséhez, felújításához, gyarapításához, továbbá levéltára,

könyvtára, múzeuma mûködéséhez az éves költségvetési törvényben

meghatározott összegû támogatásban részesül] e törvény Mellékletében

felsorolt, országos jelentõségû egyházi közgyûjtemények költségvetési

támogatásáról az Orszáaggyûlés az állami költségvetésben gondoskodik.

(2) Az [(1) bekezdés szerint elõirányzott összegek egyházak és

célok közötti felosztását az éves költségvetési törvény szabályozza]

egyházak tulajdonában levõ mûemlékek szükséges rekonstrukciójához az

állam az éves költségvetési törvényben egyedileg jóváhagyott

Tsszegekkel járul hozzá.

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat fenntartaná az egyházak minden kulturális

intézményének, közgyûjteményének mûemlékenek tételes költségvetési

kiutalásokon alapuló állami fianszírozását, ami ellentétes áallam és

egyház elváalasztásának elvével. A módosító javaslat az állami

finanszírozást a kiemelt közgyûjtemények folyó finanszírozására és a

mûemlékek rekonstrukciójára korlátozza, míg a nem kiemelt gyûjtemények

mûködtetését, a kulturális értékek fenntartását beilleszti az egyházak

általános finanszírozásába.

11. A törvényjavaslat 9. §-a az alábbiak szerint módosuljon:

"9. § (1) Az egyházakat megilletõ normatív állami

hozzájárulást [és a hozzá kapcsolódó kiegészítõ támogatást, a

felsõoktatási intézmények] és a kiemelt közgyûjtemények támogatását az

ágazat szerint illetéekes minisztéerium költségvetésében kell

megtervezni és az éves költségvetési törvény elõírásai szerint

folyósítani. Az egyéb támogatásokat a Miniszterelnökség fejezet

költségvetésében kell megtervezni.

(2) [A 3. § (1) bekezdése szerinti járadékot] Az általános

költségvetési támogatást negyedévenként, az adott negyedév elsõ

hónapjának 10. napjáig kell rendelkezésre bocsátani[, a szükséges

korrekciót pedig egy összegben kell rendezni a költségvetéés

végrehajtásáról szóló törvény elfogadását követõ hónap utolsó

napjáig].

(3) A 4. § szerinti személyi jövedelemadó részesedést [és

annak kiegészítését] a Miniszterelnökség fejezetben kell megtervezni

és a [felajánlást követõ év január 10-ig] rendelkezés évének június 30-

ig az egyháznak átutalni."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat a törvényjavaslat technikai rendelkezésein

vezeti keresztül a korábbi módosító javaslatok következményeit.

12. A törvényjavaslat 10. §-a maradjon el:

"[10. § A 3. § (3) bekezdése szerinti írásos nyilatkozatot -

az elõírt jogvesztõ határidõn belül - a Miniszterelnöki Hivatal

egyházi kapcsolatokért felelõs államtitkárának kell megküldeni.]"

I n d o k o l á s

A törvényjavslat 3. §-ának javasolt elhagyása esetén a

törvényjavaslat 10. §-a feleslegessé válik.

13. A törvényjavaslat 11. §-a a következõképpen módosuljon:

"11. § A Kormány jogosult a korábban jeelntõs

ingatlanvagyonnal nem endelkezõ egyházat [közcélú] tevékenysége

folytatásához szükséges ingatlan megszerzéséhez segíteni."

I n d o k o l á s

Az ingatlanok hasznosításánál a hitéleti és közcélú

tevékenység nem mindig különíthetõ el, ezért a megszorítás mellõzhetõ.

14. A törvényjavaslat 14. §-a maradjon el:

"[14. § (1) 1998. évben az egyes egyházakat megilletõ személyi

jövedelemadó részesedését az 1998. évi költségvetési törvényben a X.

Miniszterelnökség fejezet 9. cím, 3. alcím 1. Hozzájárulás az egyházi

alapintézmények mûködéséhez, felújításához és beruházásaihoz

elõirányzat csoport helyettesíti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti 1998. évi költségvetési

hozzájárulást az 50 millió forint alatti részesedésû egyházak egy

összegben 1998. január 10-én kapják meg, míg az e fölötti éves

támogatással rendelkezõk negyedéves ütemezésben jutnak hozzá.

(3) Az 1998. évi költségvetés 18. számú mellékletében az

egyházi mûemlékek rekonstrukciójának támogatására elõirányzott

összeghez az érintett egyházak a Miniszterelnöki Hivatallal

egyeztetett, elõre jelzett ütemezésben juthatnak hozzá.]"

I n d o k o l á s

A módosító javaslat, illetve a személyi jövedelemadó

meghatáarozott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú

felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosítására

benyújtott törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslat elfogadáasa

esetén az egy száazalékos átutalás már a rendelkezés évében az

egyházfinanszírozás forrásául szolgál, ezért az áatmeneti rendelkezés

feleslegessé válik.

15. A törvényjavaslat a hatálybaléptetõ rendelkezést követõen

egészüljön ki az alábbi átmeneti rendelkezéssel:

"14. § Amennyiben a személyi jövedelemadót fizetõ

magánszemélyeknek az 1996. évi CXXVI. törvényben lehetõvé tett

rendelkezése alapján az APEH által az egyház számára átutalt összeg

1998-ban, 1999-ben és 2000-ben nem érné el azt az összeget, amely a

törvény 4/A §-a szerinti kedvezményezettek javára átutalható teljes

összeg 1998-ban 30, 1999-ben 25, 2000-ben 20 százalékának az adott

egyház számára a rendelkezések alapján ténylegesen átutalt összeg és a

valamennyi egyház számára ténylegesen átutalt összeg hányadosával

történõ szorzataként adódik, akkor az átutalt összeget erre az

összegre az állam kiegészíti. E kiegészítést a személyi jövedelemadó-

átutaláshoz hasonlóan kell az állami költségvetésben megtervezni és

átutalni."

I n d o k o l á s

Az egy százalék állami kiegészítését tartalmazó garanciát nem

a törvény alaprendelkezéseiben, hanem az átmeneti rendelkezések között

kell szerepeltetni.

Budapest, 1997.október 22.

Bauer Tamás Fodor

Gábor Horn Gábor

SZDSZ

SZDSZ SZDSZ

Bretter Zoltán Gulyás

József Iványi Tamás

SZDSZ

SZDSZ SZDSZ

Csikai Zsolt

Halda Aliz Mészáros István László

SZDSZ

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap