T/4925/31..

Kapcsolódó módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó

rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI.

törvény módosításáról szóló T/4925.. számú törvényjavaslathoz

benyújtott T/4925/16. módosító javaslathoz a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat a következõ új 6. §-al egészül ki, a további

§-ok jelölése értelemszerûen változik:

"6. § A Tv. 4. §-a (2) bekezdésének d) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép, továbbá a következõ e) ponttal egészül ki:

/(2) Az (1) bekezdés b) és c) pontjában megjelöltek közül

kizárólag az a szervezet lehet kedvezményezett, amely/

"d) az önkormányzati adóhatóság által 30 napnál nem régeb-

ben kiállított igazolással rendelkezik, amely szerint a

kiállító szervezetnél nyilvántartott esedékes köztar-

tozása nincs, valamint nyilatkozatot ad arról, hogy

alapszabálya, alapító okirata szerint - a 4. § (1) be-

kezdése b) pontjában meghatározott - tevékenységét a

rendelkezõ nyilatkozat(ok) évét megelõzõ egy év óta

megszakítás nélkül ténylegesen folytatja, eleget téve

minden rá vonatkozó jogszabályi rendelkezésnek,

e) nyilatkozik a vámhatóságnál esedékes köztartozásáról,

valamint a társadalombiztosítással kapcsolatos minden

befizetési kötelezettségérõl amelynek nem tett ele-

get.""

2.

A törvényjavaslat 8. §-a a következõképpen módosul:

"8. § A Tv. 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a 4. § szerinti

kedvezményezett részére az ott elõírt nyilatkozatok, iga-zolások

benyújtásától számított 30 napon belül, legkésõbb a rendelkezõ

nyilatkozat évének október 31-éig, az APEH-nál és a vámhatóságnál

nyilvántartott esedékes köztarto-zás, valamint a

társadalombiztosítással kapcsolatos nem teljesített befizetési

kötelezettség levonása után utalja át.

(2) Az APEH az (1) bekezdés szerinti vám- és a társada-

lombiztosítási tartozásokat a pénzügyminiszter rendelkezé-se szerint

utalja át az arra jogosultaknak.

[(2)] (3) A 4. § szerinti kedvezményezettnek az e törvény

alapján átutalt összeg cél szerinti felhasználását tartal-mazó adatait

az átutalás követõ naptári év október 31-éig sajtóközleményben

nyilvánosságra kell hoznia. A közzététel igazoláésa céljából a

sajtóközlemény egy eredeti példányá-ra az adózási bizonylat-megõrzési

szabályokat kell alkal-mazni.

[(3)] (4) Az APEH a 4/A. §-ban említett kedvezményezettnek

a 3. §-ban említett összeget legkésõbb a rendelkezõ nyilatkozat évét

követõ év január 10-áig utalja át.

[(4)] (5) Az APEH elnöke a rendelekzõ nyilatkozat éve

augusztus 31-éig tájékoztatja a Miniszterelnöki Hivatalt és a

Pénzügyminisztériumot az 1. § (2) bekezdése b) pont-jának elõírása

szerint tett rendelkezõ nyilatkozatok alap-ján a 4/A. §-ban említett

kedvezményezetteket megilletõ összegekrõl, továbbá ezek összesített

összegérõl.

[(5)] (6) Ha az adóbevallás, illetõleg a munkáltatói el-

számolás az átutaláshoz szükséges adatfeldolgozásra - az 5. § (4)

bekezdésére is figyelemmel lefolytatott ellenõr-zés megállapítása

alapján - alkalmatlan, akkor az utalást akkor kell teljesíteni, amikor

a rendelkezõ nyilatkozat éve utolsó napját követõ egy éven belül az

említett iratok helyesbítése alapján az lehetséges. Késõbbi utalást az

adóhatóság csak az 5. § (4) bekezdésében említett jogvitát lezáró

jogerõs határozat alapján teljesít.""

3.

A törvényjavaslat 10. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül

ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(4) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy a Tv. 6. §

(2) bekezdésében meghatározott átutalást rendeletben szabályozza."

Indokolás

Az un. 1 %-os törvény hatályos rendelkezése szerint azok a

szervezetek, amelyeknek köztartozása van nem részesülhetnek az

adófizetõ állampolgárok személyi jövedelemadójából. Ez a helyzet nem

csak az érintett szervezetek számára elõnytelen, hanem a központi

költségvetésnek és a társadalombiztosításnak is, hiszen jogos

követeléseikhez nem jutnak hozzá, miközben lehet, hogy az adományokból

ezekre is jutna. Ezért célszerûbb olyan rugalmasabb megoldást

alkalmazni, amelynek révén mindkét fél jól jár: a kedvezményezett

szervezet a köztartozások levonása után fennmaradó összeget kapja meg

az APEH-tõl.

Budapest, 1997. november 11.

Béki Gabriella Rózsa Edit

SZDSZ

SZDSZ

dr. Szigeti György

SZDSZ

Eleje Honlap