Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése
alapján a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról
szóló T/4928.. számú törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
1. A törvényjavaslat 1. §-a a következõk szerint változik:
1. §
Az Ftv. 7. §-a (7) bekezdésének második mondata helyére a
következõ rendelkezés lép:
[A nem állami] Az egyházi és magán felsõoktatási intézmények a
fenntartó által meghatározott alapító okirat keretei között
feladataikat maguk határozzák meg. [A nem állami] Az egyházi és magán
felsõoktatási intézmények felsõfokú szakemberképzését az állam az
erre vonatkozó megállapodás alapján finanszírozza.
Indokolás
A törvény állami, egyházi és magán felsõoktatási intézményeket
ismer. Ezt már itt is érvényesíteni kell, nemcsak a 9/H.
paragrafusban.
2. A törvényjavaslat 2. § a következõk szerint változik:
2. §
Az Ftv. 9/A. §-a (2) bekezdésének utolsó mondata helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"A hallgatói elõirányzat másik részét képezi a hallgatók
pénzbeli és természetbeni juttatásaira fordítotható egyéb állami
támogatás: a köztársasági ösztöndíj, a tankönyv- és jegyzettámogatás,
valamint a [felsõoktatási intézmény által létesített és fenntartott ]
diákotthoni (kollégiumi) elhelyezés vagy az ezt kiváltó lakhatási
támogatás is."
Indokolás
A "a felsõoktatási intézmény által létesített és fenntartott",
a törvényjavaslat által törvényszövegbe javasolt betoldás
diszkriminációt eredményezhet azon intézményeknél, amelyeknek pl.
közös létesítésû kollégiumuk van. A lakhatási támogatás odaítélése
egyébként is értelmetlenné teszi a pontosítást és különbségtételt.
3. A törvényjavaslat 3. § (4) bekezdése a következõk szerint
változik:
(4) Az egyházi felsõoktatási intézmények mûködéséhez [ - a
lelkiismereti és vallásszabadságról valamint az egyházakról szóló
1990. évi IV. törvény rendelkezéseinek szem elõtt tartásával, továbbá
a Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék által kötött
megállapodásra és az abban foglaltaknak az azonos jogok évrényesítése
érdekben a többi egyházra történõ kiterjesztésére való tekintettel -]
az állam biztosítja[, hogy az egyházi felsõoktatási intézmény] az
állami intézményekkel azonos mértékû támogatás[ban részesül]t. A
hittudományi és hitélettel összefüggõ képzésben az állami intézmények
bölcsész-szakjaira, a fõiskolai képzésben pedig a tanárképzõ fõiskolák
bölcsész-tanár szakjaira nyújtott normatíva illeti meg a képzést végzõ
egyházi intézményt.
Indokolás
A szöveg rövidebb, egyszerûbb és érthetõbb, de tartalmilag
azonos.
4. A törvényjavaslat 7. §-a a következõk szerint változik:
7. §
Az Ftv. 74/A. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"(3) A mûvelõdési és közoktatási miniszter törvényességi
felügyeleti jogkörében - határidõ kitûzésével - felhívja az
érintettet ([nem állami] egyházi és magán felsõoktatási intézmény
esetében a fenntartót is) a jogszabálysértés megszüntetésére. Az
érintett ([nem állami] egyházi és magán felsõoktatási intézmény
esetében a fenntartó is) köteles a felhívásban foglaltakat
megvizsgálni és a megadott határidõn belül az annak alapján tett
intézkedésrõl vagy egyet nem értésérõl a minisztert tájékoztatni."
Indokolás
A nem állami felsõoktatási intézmények helyett a 9/H. §
helyesen az egyházi és magán felsõoktatási intézmény elnevezést
használja. Ezt következetesen alkalmazni kell a törvény egészében.
5. A törvényjavaslat 9. §-a a következõk szerint változik:
9. §
Az Ftv. 111. §-a (6) bekezdésének elsõ mondata helyébe az
alábbi rendelkezés lép:
"(6) A felsõoktatási intézmények tudományos (mûvészeti)
tevékenységének támogatását szolgáló, a 9/E. § (1) bekezdésében
meghatározott összeg 50 százalékát az intézmények kutatási és
fejlesztési tevékenységére vonatkozó teljesítményi mutatók arányában
kell az állami és egyházi felsõoktatási intézmények között
felosztani."
Indokolás
E támogatás korábban az állami felsõoktatási intézményeket
illette meg. A vatikáni megállapodás szerint ezt meg kell kapniuk az
egyházi intézményeknek is. Semmi sem indokolja azonban a támogatás
kiterjesztését a magán intézményekre.
6. A törvényjavaslat 11. §-a (1) bekezdése a következõk
szerint változik:
11. §
Az Ftv. 114. §-a helyére a következõ rendelkezés lép:
(2) [Az egyházi felsõoktatási intézmények, hitéleti képzést
folytató szervezeti egységek állami elismerésekor a hittudományi,
illetve kizárólag a hitélet gyakorlására vonatkozó tárgyak, ismeretek
tartalma nem vizsgálható. Ezek tekintetében a képesítési
követelményeket az egyházi felsõoktatási intézmények a rájuk vonatkozó
egyházi szabályok alapján határozzák meg.] Az egyházi egyetemek,
fõiskolák és a teológiai karok, illetõleg szakok állami elismerésekor
a hitélettel összefüggõ tárgyak, ismeretek tartalma nem vizsgálható.
Ezek tekintetében a képesítési követelményeket az egyházi egyetemek és
fõiskolák a rájuk vonatkozó egyházi jogszabályok alapján határozzák
meg.
Indokolás
A kitétellel összefüggõ képzés nem azonos a hitélet
gyakorlására vonatkozó képzéssel. A módosítás szûkítõ értelmû, ezért
vissza kell állítani a törvény eredeti szövegét, amit a 114. § (1)
bekezdés tartalmaz. Az indítvány ezt tartalmazza.
7. A törvényjavaslat 11. §-a (4) bekezdése a következõk
szerint változik:
11. §
Az Ftv. 114. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
. . .
(4) A [hitéleti képzés] hittudományi képzést folytató egyházi
egyetemek és fõiskolák tekintetében a 3. § (1) bekezdésének bevezetõ
szövegrészében és a) pontjában, valamint 4. § (1) bekezdésének
bevezetõ szövegrészében és a) pontjában meghatározott feltételektõl el
lehet tekinteni.
Indokolás
A módosítás nem indokolható szûkítést tartalmaz. A javaslat
visszaállítja a törvény eredeti szövegét.
Budapest, 1997. november 4.
Dr: Orosz István Dr. Daróczy Zoltán
MSZP MSZP
Eleje Honlap