T/4928/18.

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése

alapján a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról

szóló T/4928.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 1. §-a a következõk szerint változik:

1. §

Az Ftv. 7. §-a (7) bekezdésének második mondata helyére a

következõ rendelkezés lép:

[A nem állami] Az egyházi és magán felsõoktatási intézmények a

fenntartó által meghatározott alapító okirat keretei között

feladataikat maguk határozzák meg. [A nem állami] Az egyházi és magán

felsõoktatási intézmények felsõfokú szakemberképzését az állam az

erre vonatkozó megállapodás alapján finanszírozza.

Indokolás

A törvény állami, egyházi és magán felsõoktatási intézményeket

ismer. Ezt már itt is érvényesíteni kell, nemcsak a 9/H.

paragrafusban.

2. A törvényjavaslat 2. § a következõk szerint változik:

2. §

Az Ftv. 9/A. §-a (2) bekezdésének utolsó mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"A hallgatói elõirányzat másik részét képezi a hallgatók

pénzbeli és természetbeni juttatásaira fordítotható egyéb állami

támogatás: a köztársasági ösztöndíj, a tankönyv- és jegyzettámogatás,

valamint a [felsõoktatási intézmény által létesített és fenntartott ]

diákotthoni (kollégiumi) elhelyezés vagy az ezt kiváltó lakhatási

támogatás is."

Indokolás

A "a felsõoktatási intézmény által létesített és fenntartott",

a törvényjavaslat által törvényszövegbe javasolt betoldás

diszkriminációt eredményezhet azon intézményeknél, amelyeknek pl.

közös létesítésû kollégiumuk van. A lakhatási támogatás odaítélése

egyébként is értelmetlenné teszi a pontosítást és különbségtételt.

3. A törvényjavaslat 3. § (4) bekezdése a következõk szerint

változik:

(4) Az egyházi felsõoktatási intézmények mûködéséhez [ - a

lelkiismereti és vallásszabadságról valamint az egyházakról szóló

1990. évi IV. törvény rendelkezéseinek szem elõtt tartásával, továbbá

a Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék által kötött

megállapodásra és az abban foglaltaknak az azonos jogok évrényesítése

érdekben a többi egyházra történõ kiterjesztésére való tekintettel -]

az állam biztosítja[, hogy az egyházi felsõoktatási intézmény] az

állami intézményekkel azonos mértékû támogatás[ban részesül]t. A

hittudományi és hitélettel összefüggõ képzésben az állami intézmények

bölcsész-szakjaira, a fõiskolai képzésben pedig a tanárképzõ fõiskolák

bölcsész-tanár szakjaira nyújtott normatíva illeti meg a képzést végzõ

egyházi intézményt.

Indokolás

A szöveg rövidebb, egyszerûbb és érthetõbb, de tartalmilag

azonos.

4. A törvényjavaslat 7. §-a a következõk szerint változik:

7. §

Az Ftv. 74/A. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) A mûvelõdési és közoktatási miniszter törvényességi

felügyeleti jogkörében - határidõ kitûzésével - felhívja az

érintettet ([nem állami] egyházi és magán felsõoktatási intézmény

esetében a fenntartót is) a jogszabálysértés megszüntetésére. Az

érintett ([nem állami] egyházi és magán felsõoktatási intézmény

esetében a fenntartó is) köteles a felhívásban foglaltakat

megvizsgálni és a megadott határidõn belül az annak alapján tett

intézkedésrõl vagy egyet nem értésérõl a minisztert tájékoztatni."

Indokolás

A nem állami felsõoktatási intézmények helyett a 9/H. §

helyesen az egyházi és magán felsõoktatási intézmény elnevezést

használja. Ezt következetesen alkalmazni kell a törvény egészében.

5. A törvényjavaslat 9. §-a a következõk szerint változik:

9. §

Az Ftv. 111. §-a (6) bekezdésének elsõ mondata helyébe az

alábbi rendelkezés lép:

"(6) A felsõoktatási intézmények tudományos (mûvészeti)

tevékenységének támogatását szolgáló, a 9/E. § (1) bekezdésében

meghatározott összeg 50 százalékát az intézmények kutatási és

fejlesztési tevékenységére vonatkozó teljesítményi mutatók arányában

kell az állami és egyházi felsõoktatási intézmények között

felosztani."

Indokolás

E támogatás korábban az állami felsõoktatási intézményeket

illette meg. A vatikáni megállapodás szerint ezt meg kell kapniuk az

egyházi intézményeknek is. Semmi sem indokolja azonban a támogatás

kiterjesztését a magán intézményekre.

6. A törvényjavaslat 11. §-a (1) bekezdése a következõk

szerint változik:

11. §

Az Ftv. 114. §-a helyére a következõ rendelkezés lép:

(2) [Az egyházi felsõoktatási intézmények, hitéleti képzést

folytató szervezeti egységek állami elismerésekor a hittudományi,

illetve kizárólag a hitélet gyakorlására vonatkozó tárgyak, ismeretek

tartalma nem vizsgálható. Ezek tekintetében a képesítési

követelményeket az egyházi felsõoktatási intézmények a rájuk vonatkozó

egyházi szabályok alapján határozzák meg.] Az egyházi egyetemek,

fõiskolák és a teológiai karok, illetõleg szakok állami elismerésekor

a hitélettel összefüggõ tárgyak, ismeretek tartalma nem vizsgálható.

Ezek tekintetében a képesítési követelményeket az egyházi egyetemek és

fõiskolák a rájuk vonatkozó egyházi jogszabályok alapján határozzák

meg.

Indokolás

A kitétellel összefüggõ képzés nem azonos a hitélet

gyakorlására vonatkozó képzéssel. A módosítás szûkítõ értelmû, ezért

vissza kell állítani a törvény eredeti szövegét, amit a 114. § (1)

bekezdés tartalmaz. Az indítvány ezt tartalmazza.

7. A törvényjavaslat 11. §-a (4) bekezdése a következõk

szerint változik:

11. §

Az Ftv. 114. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

. . .

(4) A [hitéleti képzés] hittudományi képzést folytató egyházi

egyetemek és fõiskolák tekintetében a 3. § (1) bekezdésének bevezetõ

szövegrészében és a) pontjában, valamint 4. § (1) bekezdésének

bevezetõ szövegrészében és a) pontjában meghatározott feltételektõl el

lehet tekinteni.

Indokolás

A módosítás nem indokolható szûkítést tartalmaz. A javaslat

visszaállítja a törvény eredeti szövegét.

Budapest, 1997. november 4.

Dr: Orosz István Dr. Daróczy Zoltán

MSZP MSZP

Eleje Honlap