T/4935/6..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése

alapján a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény

módosításáról szóló T/4935.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 4. §-a a következõk szerint változik:

A Gktv. 10. §-ának (1)-(3) bekezdései helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"(1) A gazdasági kamarai tagság meghatározása szempontjából

kézmûves, illetve mezõgazdasági tevékenységnek kell tekinteni az ahhoz

közvetlenül kapcsolódó, a gazdálkodó szervezet által végzett

feldolgozói, kereskedelmi, illetve szolgáltató tevékenységet.

(2) A kereskedelmi tevékenység akkor kapcsolódik közvetlenül a

kézmûves vagy a mezõgazdasági tevékenységhez, ha az annak

eredményeképpen elõállított áruk, illetve olyan áruk értékesítésére

irányul, amelyek nélkül a kézmûves vagy a mezõgazdasági tevékenység

eredményeképpen elõállított áru értékesítése nem, vagy csak lényegesen

kedvezõtlenebb feltételek mellett lenne lehetséges. A szolgáltató

tevékenység akkor kapcsolódik közvetlenül a kézmûves vagy a

mezõgazdasági tevékenységhez, ha az annak eredményeképpen létrejött áruk

értékesítése a szolgáltatás hiányában nem, vagy csak lényegesen

kedvezõtlenebb feltételek mellett lenne lehetséges. A feldolgozó

tevékenység akkor kapcsolódik a mezõgazdasági tevékenységhez, ha annak

eredményeképpen elõállított áru mezõgazdasági alapanyag feldolgozása

során jön létre."

(3) A területi gazdasági kamara illetékességi területén

székhellyel rendelkezõ gazdálkodó szervezet, amennyiben több gazdasági

kamara tagsági körébe tartozó tevékenységet folytat - beleértve a

kapcsolódó feldolgozói, kereskedelmi és szolgáltatói tevékenységet is -,

a választása szerinti területi gazdasági kamara tagja lehet."

I n d o k o l á s

A javaslat egy vertikális jellegû kapcsolatrendszer kialakítását

segíti. Megteremti a piac szereplõinek érdekazonosság alapján kialakuló

kapcsolatát úgy, hogy megteremti a kamarai tagság választásának

lehetõségét. Ennek hiányában a mezõgazdasági termékfeldolgozók,

kereskedõk és szolgáltatók szándékuk esetén sem tudnak élni a szabad

kamaraválasztás lehetõségével. A módosítás szinkronban van az EU

agrárpiaci szabályozásában megfogalmazott elvekkel is.

A Házszabály 94. § (3) bekezdése értelmében szükséges, hogy a

módosítás kiterjedjen a fent jelzettekre, mert elfogadás esetén csak

így kerülhetõ el a hatályos jogszabállyal való a koherenciazavar. Ezen

túl csak így érvényesül az elõterjesztõ egyik kiemelt célja, a szabad

kamaraválasztás biztosítása.

2. A törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(1) A Gktv. 27. § (1) bekezdés c/ és i/ pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

(A gazdasági kamarák az üzleti forgalom biztonságának és a piaci

magatartás tisztességének megteremtése, megõrzése, illetve fokozása

érdekében)

"c) árukra vonatkozó származási igazolások, bizonyítványok és a

kereskedelmi forgalomban szükséges okmányok kiállítását, hitelesítését

az a gazdasági kamara jogosult elvégezni, ahol a gazdálkodó szervezet

kamarai tag.

i/ határozatban figyelmeztetik a fogyasztók érdekeivel

ellentétes gazdasági tevékenységet folytató és ezzel a gazdálkodó

szervezetek széles körének jó hírnevét sértõ vagy veszélyeztetõ

tagjaikat, és - az etikai szabályzatban meghatározott esetben és módon -

a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, súlyosabb vagy ismétlõdõ

esetben kezdeményezhetik a tevékenység gyakorlásának meghatározott idõre

történõ felfüggesztéséhez szükséges intézkedések meghozatalát; ha a tag

gazdasági tevékenysége a fogyasztók széles körét érintõ vagy jelentõs

nagyságú hátrányt is okoz, pert indíthatnak a fogyasztók polgári jogi

igényeinek érvényesítése iránt;"

I n d o k o l á s

Az a kormányzati szándék valósul meg a módosítás által, amely

szerint a szakmai kötõdéshez kapcsolódóan erõsödik az agrártermelõk

irányába történõ köztestületi szolgáltatás, és a mindennapi kapcsolat,

valamint az eredetigazolások mind teljesebb - szakmai információs

nyilvántartásokhoz kapcsolódó - hitelessége.

3. A törvényjavaslat 16. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

A Gktv. 54. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés:

"(1) A tagdíjat az országos gazdasági kamara alapszabálya

állapítja meg. A tagdíj mértéke nem haladhatja meg a helyi iparûzési

adónak a helyi adókról szóló törvényben meghatározott mértékének [25] 50

%-át, azzal, hogy az egy gazdálkodó szervezet által fizetendõ tagdíj

legalacsonyabb mértéke évi 3 ezer forint, legmagasabb mértéke legfeljebb

10 millió forint lehet.

I n d o k o l á s

A gazdasági kamarák eltérõ gazdasági ereje és a kamarai

szolgáltatás jelentõsen eltérõ költségnövekménye indokolttá teszik a

mérték határának megemelését. A jelenlegi jogszabályhoz képest

bekövetkezett csökkenés, a kamarai tagdíj részbeni levonhatósága az

adóból a tagok terheit csökkenti. A minimumtagdíj a jelenlegi

gyakorlatban alkalmazott összegnek megfelelõ.

4. A törvényjavaslat 21. §-a az alábbiak szerint változik:

A Gktv. 8.§-ának (2) bekezdése, 9.§-ának (2) bekezdése, 10.§-

ának (4)-(6) bekezdései és a 21.§-ának (3)-(4) bekezdései hatályukat

vesztik. Ezzel egyidejûleg a Gktv. 9. § (1) bekezdésében a

"mezõgazdasági és erdõgazdasági (továbbiakban: mezõgazdasági)"

szövegrész helyébe a "mezõgazdasági, erdõgazdasági és halászati

(továbbiakban: mezõgazdasági)" szövegrész lép.

Indokolás

A szövegpontosításra azért van szükség, mert a halászati

tevékenység a mezõgazdasági gyûjtõfogalomnak szintén szerves része. ezt

bizonyítja a jogalkotó azon szándéka is, hogy az 1994. évi XVI. törvény

2. számú mellékletében a 050 TEÁOR számú "halászat és kapcsolódó

szolgáltatások" tevékenységet a mezõgazdasági és erdészeti tevékenységek

közé sorolta.

Budapest, 1997. november 17.

Pásztohy András Lakatos András

MSZP MSZP

Simon József sk.

MSZP

Eleje Honlap