Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése
alapján a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény
módosításáról szóló T/4935.. számú törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
1. A törvényjavaslat 4. §-a a következõk szerint változik:
A Gktv. 10. §-ának (1)-(3) bekezdései helyébe a következõ
rendelkezések lépnek:
"(1) A gazdasági kamarai tagság meghatározása szempontjából
kézmûves, illetve mezõgazdasági tevékenységnek kell tekinteni az ahhoz
közvetlenül kapcsolódó, a gazdálkodó szervezet által végzett
feldolgozói, kereskedelmi, illetve szolgáltató tevékenységet.
(2) A kereskedelmi tevékenység akkor kapcsolódik közvetlenül a
kézmûves vagy a mezõgazdasági tevékenységhez, ha az annak
eredményeképpen elõállított áruk, illetve olyan áruk értékesítésére
irányul, amelyek nélkül a kézmûves vagy a mezõgazdasági tevékenység
eredményeképpen elõállított áru értékesítése nem, vagy csak lényegesen
kedvezõtlenebb feltételek mellett lenne lehetséges. A szolgáltató
tevékenység akkor kapcsolódik közvetlenül a kézmûves vagy a
mezõgazdasági tevékenységhez, ha az annak eredményeképpen létrejött áruk
értékesítése a szolgáltatás hiányában nem, vagy csak lényegesen
kedvezõtlenebb feltételek mellett lenne lehetséges. A feldolgozó
tevékenység akkor kapcsolódik a mezõgazdasági tevékenységhez, ha annak
eredményeképpen elõállított áru mezõgazdasági alapanyag feldolgozása
során jön létre."
(3) A területi gazdasági kamara illetékességi területén
székhellyel rendelkezõ gazdálkodó szervezet, amennyiben több gazdasági
kamara tagsági körébe tartozó tevékenységet folytat - beleértve a
kapcsolódó feldolgozói, kereskedelmi és szolgáltatói tevékenységet is -,
a választása szerinti területi gazdasági kamara tagja lehet."
I n d o k o l á s
A javaslat egy vertikális jellegû kapcsolatrendszer kialakítását
segíti. Megteremti a piac szereplõinek érdekazonosság alapján kialakuló
kapcsolatát úgy, hogy megteremti a kamarai tagság választásának
lehetõségét. Ennek hiányában a mezõgazdasági termékfeldolgozók,
kereskedõk és szolgáltatók szándékuk esetén sem tudnak élni a szabad
kamaraválasztás lehetõségével. A módosítás szinkronban van az EU
agrárpiaci szabályozásában megfogalmazott elvekkel is.
A Házszabály 94. § (3) bekezdése értelmében szükséges, hogy a
módosítás kiterjedjen a fent jelzettekre, mert elfogadás esetén csak
így kerülhetõ el a hatályos jogszabállyal való a koherenciazavar. Ezen
túl csak így érvényesül az elõterjesztõ egyik kiemelt célja, a szabad
kamaraválasztás biztosítása.
2. A törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:
(1) A Gktv. 27. § (1) bekezdés c/ és i/ pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
(A gazdasági kamarák az üzleti forgalom biztonságának és a piaci
magatartás tisztességének megteremtése, megõrzése, illetve fokozása
érdekében)
"c) árukra vonatkozó származási igazolások, bizonyítványok és a
kereskedelmi forgalomban szükséges okmányok kiállítását, hitelesítését
az a gazdasági kamara jogosult elvégezni, ahol a gazdálkodó szervezet
kamarai tag.
i/ határozatban figyelmeztetik a fogyasztók érdekeivel
ellentétes gazdasági tevékenységet folytató és ezzel a gazdálkodó
szervezetek széles körének jó hírnevét sértõ vagy veszélyeztetõ
tagjaikat, és - az etikai szabályzatban meghatározott esetben és módon -
a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, súlyosabb vagy ismétlõdõ
esetben kezdeményezhetik a tevékenység gyakorlásának meghatározott idõre
történõ felfüggesztéséhez szükséges intézkedések meghozatalát; ha a tag
gazdasági tevékenysége a fogyasztók széles körét érintõ vagy jelentõs
nagyságú hátrányt is okoz, pert indíthatnak a fogyasztók polgári jogi
igényeinek érvényesítése iránt;"
I n d o k o l á s
Az a kormányzati szándék valósul meg a módosítás által, amely
szerint a szakmai kötõdéshez kapcsolódóan erõsödik az agrártermelõk
irányába történõ köztestületi szolgáltatás, és a mindennapi kapcsolat,
valamint az eredetigazolások mind teljesebb - szakmai információs
nyilvántartásokhoz kapcsolódó - hitelessége.
3. A törvényjavaslat 16. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:
A Gktv. 54. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés:
"(1) A tagdíjat az országos gazdasági kamara alapszabálya
állapítja meg. A tagdíj mértéke nem haladhatja meg a helyi iparûzési
adónak a helyi adókról szóló törvényben meghatározott mértékének [25] 50
%-át, azzal, hogy az egy gazdálkodó szervezet által fizetendõ tagdíj
legalacsonyabb mértéke évi 3 ezer forint, legmagasabb mértéke legfeljebb
10 millió forint lehet.
I n d o k o l á s
A gazdasági kamarák eltérõ gazdasági ereje és a kamarai
szolgáltatás jelentõsen eltérõ költségnövekménye indokolttá teszik a
mérték határának megemelését. A jelenlegi jogszabályhoz képest
bekövetkezett csökkenés, a kamarai tagdíj részbeni levonhatósága az
adóból a tagok terheit csökkenti. A minimumtagdíj a jelenlegi
gyakorlatban alkalmazott összegnek megfelelõ.
4. A törvényjavaslat 21. §-a az alábbiak szerint változik:
A Gktv. 8.§-ának (2) bekezdése, 9.§-ának (2) bekezdése, 10.§-
ának (4)-(6) bekezdései és a 21.§-ának (3)-(4) bekezdései hatályukat
vesztik. Ezzel egyidejûleg a Gktv. 9. § (1) bekezdésében a
"mezõgazdasági és erdõgazdasági (továbbiakban: mezõgazdasági)"
szövegrész helyébe a "mezõgazdasági, erdõgazdasági és halászati
(továbbiakban: mezõgazdasági)" szövegrész lép.
Indokolás
A szövegpontosításra azért van szükség, mert a halászati
tevékenység a mezõgazdasági gyûjtõfogalomnak szintén szerves része. ezt
bizonyítja a jogalkotó azon szándéka is, hogy az 1994. évi XVI. törvény
2. számú mellékletében a 050 TEÁOR számú "halászat és kapcsolódó
szolgáltatások" tevékenységet a mezõgazdasági és erdészeti tevékenységek
közé sorolta.
Budapest, 1997. november 17.
Pásztohy András Lakatos András
MSZP MSZP
Simon József sk.
MSZP
Eleje Honlap