T/4939/89..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése

alapján a fogyasztóvédelemrõl szóló T/4939.. számú törvényjavaslathoz

a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 18.§.-37.§. az alábbiak szerint módosul:

(A javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása

értelemszerûen változik)

[Békéltetõ testület

18.§

(1) A békéltetõ testület eljárásának célja a fogyasztó és a

gazdálkodó szervezet közötti vitás ügy (fogyasztói jogvita)

egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése, ennek

eredménytelensége esetén pedig az ügy eldöntése a fogyasztói jogok

gyors, hatékony és egyszerû érvényesítésének biztosítása érdekében.

(2) A békéltetõ testület a területi gazdasági kamarák (a

továbbiakban: kamara) mellett mûködõ független testület.

(3) A békéltetõ testületet az azonos területen mûködõ

kereskedelmi és iparkamara, kézmûves kamara és agrárkamara közösen

mûködteti.

(4) A különbözõ területen mûködõ területi gazdasági kamarák

a békéltetõ testületet közösen is mûködtethetik.

(5) A helyi önkormányzatok - önkéntesen és a kamarával

történõ megállapodás alapján - részt vállalhatnak a békéltetõ

testület mûködtetésének feladataiból.

19.§

(1) A békéltetõ testület hatáskörébe az áruk és

szolgáltatások minõségével, biztonságosságával és a

termékfelelõsségi szabályok alkalmazásával, valamint a szerzõdések

megkötésével és teljesítésével kapcsolatos fogyasztói jogviták

bírósági eljáráson kívüli rendezése tartozik.

(2) A békéltetõ testület hatásköre nem terjed ki azokra a

fogyasztói jogvitákra, amelyekre jogszabály valamely hatóság

hatáskörét állapítja meg.

20.§

(1) Az eljárásra az a békéltetõ testület illetékes,

amelynek területén a fogyasztó állandó vagy ideiglenes lakóhelye,

illetõleg az eljárást kezdeményezõ szervezet székhelye található.

(2) Belföldi lakóhely hiányában az illetékesség a fogyasztó

tartózkodási helyéhez igazodik. Ha ez külföldön van, az

illetékességet a panasszal érintett gazdálkodó szervezet vagy az

annak képviseletére hivatott szerv székhelye alapítja meg.

(3) A fogyasztó a kérelmet a szerzõdés teljesítésének helye

szerint illetékes békéltetõ testületnél is benyújthatja.

(4) A békéltetõ testület illetékességi területe a

testületet mûködtetõ területi gazdasági kamarák illetékességi

területéhez igazodik.

21.§

(1) A békéltetõ testület elnökbõl, elnökhelyettesbõl és

tagokból (a továbbiakban együtt: békéltetõ testületi tagok) áll.

(2) A testületi tagokat - testületenként legalább 10,

legfeljebb 30 fõt - egyrészrõl a kamara, másrészrõl a fogyasztói

érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek egyenlõ arányban

jelölik ki. A tagokról a békéltetõ testület mûködési feltételeit

biztosító kamara listát vezet. A kamara a testületi tagok listáját

megküldi a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségnek, továbbá kérésre a

fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezeteknek,

valamint az illetékességi területén mûködõ helyi önkormányzatoknak.

(3) Az elnököt - a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség

fõigazgatójának javaslatára - a miniszter bízza meg a testületi

tagok közül.

(4) Az elnökhelyettest az elnök jelöli ki a testületi

tagok közül. Az elnökhelyettes teljes jogkörrel helyettesíti az

elnököt annak akadályoztatása esetén.

(5) A békéltetõ testületi tagok megbízatása három évre

szól.

(6) A békéltetõ testület tagjai tevékenységüket külön

jogszabályban meghatározott díjazás ellenében végzik.

22.§

(1) Békéltetõ testületi tag az lehet, aki felsõfokú iskolai

végzettséggel és annak megfelelõ, legalább két éves szakmai

gyakorlattal rendelkezik.

(2) Nem lehet békéltetõ testületi tag

a) aki a polgári jog szabályai szerint

cselekvõképtelen vagy korlátozottan cselekvõképes,

b) aki a büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányok alól

nem mentesült.

23.§

A békéltetõ testület tagjainak függetlennek és pártatlannak

kell lenniük, nem lehetnek képviselõi a feleknek, eljárásuk során

utasítást nem fogadhatnak el. Teljes titoktartásra kötelezettek a

békéltetõ testület mûködése során tudomásukra jutott tények és adatok

tekintetében, az eljárás megszûnése után is. Minderrõl kijelölésük

elfogadásakor írásbeli nyilatkozatot kötelesek tenni.

24.§

(1) A békéltetõ testületi tag megbízatása megszûnik

a) a megbízatás idõtartamának lejártával,

b) a 22. § (2) bekezdésében foglalt kizáró okok

bekövetkezése esetén,

c) lemondással,

d) alkalmatlanná válása esetén,

e) halálával.

(2) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti esetben a

megbízatás megszûnését a békéltetõ testület elnöke - az érintett

testületi tag meghallgatása után és a tagot jelölõ szervezet

véleményének figyelembevételével - állapítja meg.

(3) Ha a békéltetõ testületi tag megbízatása a

törvényben szabályozott bármely okból megszûnik, helyette a

testületi tag jelölésére vonatkozó rendelkezések megfelelõ

alkalmazásával új testületi tagot kell kijelölni.

25.§

(1) A békéltetõ testület három tagú tanácsban jár el. Az

eljáró tanács egyik tagját az eljárást megindító fogyasztó, illetve

a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezet, egy

másik tagját pedig az eljárással érintett gazdálkodó szervezet

jelöli ki a testületi tagok 21. § (2) bekezdésében meghatározott

listájáról, és az így kijelölt két tag jelöli ki az eljáró tanács

elnökét.

(2) Ha a felek bármelyike a megadott határidõn belül nem

él a jelölés lehetõségével, vagy a két kijelölt testületi tag a

kijelölésüktõl számított három napon belül nem egyezik meg a

harmadik tag személyében, az eljáró tanács hiányzó tagját a

testület elnöke jelöli ki, figyelemmel arra, hogy legalább egy tag

a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek

által jelölt, egy másik tag pedig a kamara által jelölt testületi

tagok közül kerüljön ki, valamint minden olyan szempontra, amely

nagy valószínûséggel biztosítja független és pártatlan testületi

tag kijelölését.

(3) Ha a felek az ügy eldöntését egyszerûnek tartják és

egy testületi tag személyében megállapodnak, ez a testületi tag

egyedül jogosult az eljárás lefolytatására.

(4) Ahol a törvény a továbbiakban eljáró tanácsot említ,

azon az egyedül eljáró testületi tagot is érteni kell.

26.§

(1) A békéltetõ testületi tag az eljárásból ki van

zárva, ha neki vagy hozzátartozójának (Ptk. 685. § b) pont) a vitás

ügyhöz személyi vagy vagyoni érdekeltsége fûzõdik, illetve egyéb ok

miatt elfogult, kivéve, ha a feleket errõl tájékoztatta, és ennek

ismeretében személye ellen egyik fél sem emelt kifogást.

(2) A felek, illetve az elnök által az eljáró tanácsba

kijelölt testületi tag köteles a testület elnökének haladéktalanul

bejelenteni és a felek elõtt feltárni minden olyan körülményt,

amely jogos kétségeket ébreszthet függetlensége vagy pártatlansága

tekintetében.

(3) Az eljáró tanácsba kijelölt testületi tag ellen a

fél kizárási kérelmet terjeszthet elõ, amennyiben olyan körülmények

állnak fenn, amelyek jogos kétségeket ébresztenek függetlensége

vagy pártatlansága tekintetében.

(4) A fél az általa kijelölt testületi tag ellen csak

olyan okból élhet kizárási kérelemmel, amely a kijelölést követõen

vált elõtte ismertté.

(5) Az indokolással ellátott írásbeli kizárási kérelem

attól a naptól számított három napon belül terjeszthetõ elõ, amikor

a fél az eljáró tanács összetételérõl tudomást szerzett, vagy

amikor a (3) bekezdésben említett körülmények elõtte ismertté

váltak.

(6) A kizárási kérelemrõl a békéltetõ testület elnöke

dönt, az érintett testületi tag meghallgatása után. E döntés

meghozataláig az eljáró tanács - a kizárással érintett testületi

tagot is beleértve - folytathatja az eljárást, de érdemi

határozatot nem hozhat.

27.§

(1) A békéltetõ testület eljárása megindításának

feltétele, hogy a fogyasztó az érintett gazdálkodó szervezettel

közvetlenül megkísérelje a panaszügy rendezését.

(2) E körben a gazdálkodó szervezet fokozott

együttmûködésre köteles. Ha a fogyasztó panaszával nem ért egyet,

köteles a fogyasztónak errõl haladéktalanul rövid indokolással

ellátott írásbeli nyilatkozatot adni.

28.§

(1) A békéltetõ testület eljárása a 27. §-ban

szabályozott egyeztetést követõen kérelemre indul.

(2) A kérelmet a fogyasztó vagy - a több fogyasztót

érintõ vitás ügyben - a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó

társadalmi szervezet terjesztheti elõ, ezer forint eljárási díj

befizetésével.

(3) A kérelmet a békéltetõ testület elnökéhez írásban

kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell

a) a fogyasztó nevét, lakóhelyét,

b) a panasszal érintett gazdálkodó szervezet nevét,

székhelyét,

c) a panasz rövid leírását, az azt alátámasztó

tényeket és azok bizonyítékait,

d) a fogyasztó nyilatkozatát a 27. § (1)

bekezdésében elõírt feltétel teljesítésérõl,

e) a tanács döntésére irányuló indítványt.

(4) A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve

annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó

bizonyítékként hivatkozik, így különösen a gazdálkodó szervezet

írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, illetõleg -

közüzemi, valamint pénzügyi szolgáltatási tevékenységet folytató

gazdálkodó szervezet esetében - az ügyfélszolgálati iroda elutasító

nyilatkozatát.

(5) Ha a kérelem nem felel meg a (3)-(4) bekezdésekben

foglaltaknak, vagy a kérelmezõ az eljárási díjat nem vagy hiányosan

fizette be, a békéltetõ testület elnöke a kérelmet a hiányok

megjelölése mellett pótlás végett a kérelmezõnek visszaküldi.

29.§

(1) Az eljárás megindulásától kezdõdõ határidõk

számításakor az eljárás megindulásának az minõsül, amikor a

hiánytalan kérelem a békéltetõ testület elnökéhez beérkezik.

(2) A békéltetõ testület elnöke az eljárás

megindulásától számított három napon belül megvizsgálja, hogy az

ügy a testület hatáskörébe és illetékessége alá tartozik-e. A

testület hatáskörének vagy illetékességének hiánya esetén az ügyet

- a kérelmezõ egyidejû értesítésével - a hatáskörrel, illetve

illetékességgel rendelkezõ szervezetnek haladéktalanul megküldi.

(3) A testület hatáskörének és illetékességének

megállapítása esetén az elnök az eljárás megindulásától számított

tizenöt napon belüli meghallgatási idõpontot tûz ki a felek

számára.

(4) Az elnök a meghallgatás kitûzött idõpontjáról a

feleket a kérelem másolatának egyidejû kézbesítése mellett kellõ

idõben elõzetesen értesíti, egyben felhívja a feleket, hogy az

eljáró tanács általuk jelölhetõ tagjára vonatkozó javaslatukat

legkésõbb az értesítés kézhezvételétõl számított három napon belül

tegyék meg, illetve - egyszerûen eldönthetõ ügy esetén - az egyedül

eljáró testületi tag személyében e határidõ alatt állapodjanak meg,

ellenkezõ esetben a kijelölésrõl a békéltetõ testület elnöke

hivatalból gondoskodik.

(5) Az értesítésben a panasszal érintett gazdálkodó

szervezetet fel kell szólítani, hogy öt napon belül írásban

nyilatkozzék a panasz jogosságát és az ügy körülményeit, valamint a

tanács döntésének kötelezésként történõ elfogadását (alávetés)

illetõen, nyilatkozatában jelölje meg az állításait alátámasztó

tényeket és azok bizonyítékait, illetve csatolja azokat az

okiratokat (ezek másolatát), amelyek tartalmára bizonyítékként

hivatkozik. Figyelmeztetni kell a gazdálkodó szervezetet, hogy az

ügy érdemére vonatkozó nyilatkozattételének elmaradása esetén a

tanács a rendelkezésére álló adatok alapján határoz.

(6) A gazdálkodó szervezet válasziratának másolatát az

elnök a kérelmezõnek haladéktalanul megküldi, ha pedig erre már

nincs elegendõ idõ, azt a meghallgatáson adja át.

30.§

(1) A meghallgatáson a tanács elnöke egyezséget kísérel

meg létrehozni a felek között. Ha az egyezség megfelel a

jogszabályoknak, a tanács azt határozattal jóváhagyja, ellenkezõ

esetben, illetve egyezség hiányában az eljárást folytatja.

(2) Az eljárás során a tanács köteles a feleket egyenlõ

elbánásban részesíteni. Köteles lehetõséget adni a felek számára

álláspontjuk elõadására, illetve beadványaik elõterjesztésére.

(3) Az eljárás nyilvános, bármelyik fél azonban kérheti

a nyilvánosság kizárását.

31.§

(1) A kérelem, illetve a válaszirat az eljárás során

szabadon módosítható vagy kiegészíthetõ, kivéve, ha az eljáró

tanács ennek lehetõségét az ezzel okozott késedelemre tekintettel

kizárja, vagy a gazdálkodó szervezet az alávetésre hivatkozva a

kérelem módosítása, illetõleg kiegészítése ellen tiltakozik.

(2) Ha a gazdálkodó szervezet válasziratát nem terjeszti

elõ, a tanács köteles az eljárást folytatni, anélkül, hogy a

mulasztást a kérelmezõ állításai elismerésének tekintené.

(3) Ha a meghallgatáson bármelyik fél nem jelenik meg,

vagy nem terjeszti elõ bizonyítékait, a tanács lefolytatja az

eljárást, és a rendelkezésre álló adatok alapján hozhat

határozatot.

(4) Ha az eljárásban jelentõs tény vagy egyéb körülmény

megállapításához vagy megítéléséhez olyan különleges szakértelem

szükséges, amellyel az eljáró tanács nem rendelkezik, a tanács

szakértõt rendelhet ki.

(5) A tanács az eljárást megszünteti, ha

a) a fogyasztó a kérelmét visszavonja,

b) a felek az eljárás megszüntetésében

megállapodnak,

c) az eljárás folytatása lehetetlen,

d) az eljárás folytatására - a tanács megítélése szerint

- bármely okból nincs szükség.

(6) A tanács az ügy érdemében szótöbbséggel határozatot

hoz. Többségi álláspont hiányában a tanács elnöke dönt.

(7) A tanács az eljárást az eljárás megindulását követõ

harminc napon belül befejezi, indokolt esetben ez a határidõ

legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható.

32.§

A tanács határozata

a) ajánlás, ha a panasszal

érintett gazdálkodó szervezet az eljárás kezdetekor úgy

nyilatkozott, hogy a tanács döntését kötelezésként nem fogadja el,

vagy

b) kötelezést tartalmazó

határozat, ha a panasszal érintett gazdálkodó szervezet az eljárás

kezdetekor (alávetés) vagy a határozat kihirdetésekor

nyilatkozatában a békéltetõ testület döntését magára nézve

kötelezõként elismerte.

33.§

(1) A határozatnak ki kell

terjednie a kérelemben elõterjesztett valamennyi indítványra, és a

döntés alapjául szolgáló indokokra. Rendelkezni kell az eljárás

költségének összegérõl és annak viselésérõl.

(2) Az eljárás költségét az a fél viseli, akinek terhére a

tanács az ügyet eldöntötte.

(3) A határozatban

megállapított kötelezettség teljesítésére rendszerint - a határozat

kihirdetését követõ naptól számított - tizenöt napos határidõt kell

szabni.

(4) A tanács határozatát a

határozathozatal napján, annak írásba foglalását követõen

kihirdeti. A kihirdetés legfeljebb három napra elhalasztható, ha az

ügy bonyolultsága miatt ez feltétlenül szükséges. Az írásba foglalt

határozat egy- egy példányát a tanács kézbesíti a feleknek és

egyidejûleg megküldi a területileg illetékes fogyasztóvédelmi

felügyelõségnek.

34.§

(1) A tanács határozata nem érinti a fogyasztónak azt a

jogát, hogy igényét bírósági eljárás keretében érvényesítse.

(2) A tanács határozata ellen fellebbezésnek nincs helye, a

határozat érvénytelenítése azonban kérhetõ a bíróságtól, a (3)

bekezdésben meghatározottak szerint.

(3) A fél a határozatnak a részére történt kézbesítésétõl

számított tizenöt napon belül keresettel a határozat

érvénytelenítését kérheti a bíróságtól, ha a tanács összetétele

vagy eljárása nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek.

(4) A bíróság a tanács kötelezõ határozatának végrehajtását

a fél kérelmére felfüggesztheti.

(5) A bíróság ítélete kizárólag a határozat

érvénytelenítésére vonatkozhat.

(6) A bírósági eljárására egyébként a Polgári

perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény rendelkezései

irányadók azzal, hogy az ítélet ellen felülvizsgálatnak nincs

helye.

35. §

(1) A határozat kézhezvételétõl számított tizenöt napon

belül a fél kérheti a tanácstól, hogy a határozatában elõforduló

bármely névcserét, névelírást, szám- vagy számítási hibát vagy más

hasonló elírást javítson ki, illetve a határozat meghatározott

része tekintetében adjon értelmezést.

(2) Ha a tanács a kérelmet indokoltnak tartja, annak

beérkezésétõl számított három napon belül a kijavítást elvégzi,

illetve az értelmezést megadja. Az értelmezés a határozat részévé

válik.

(3) A tanács az (1) bekezdésben meghatározott hibát a

határozat kihirdetésétõl számított harminc napon belül kérelem

hiányában is kijavíthatja.

36. §

(1) A békéltetõ testületet

mûködtetõ kamara és a fogyasztóvédelmi felügyelõség ellenõrzi a

tanács kötelezõ határozatának végrehajtását, illetve azt, hogy

mennyiben járnak el a felek az ajánlásban foglaltaknak megfelelõen.

(2) Ha a gazdálkodó

szervezet a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltetõ

testületet mûködtetõ kamara, illetve a területileg illetékes

fogyasztóvédelmi felügyelõség - a fogyasztó nevének megjelölése

nélkül - jogosult a vizsgált panaszt és az eljárás eredményét

nyilvánosságra hozni.

(3) Ha a gazdálkodó szervezet a tanács kötelezõ határozatát

a teljesítési határidõn belül nem hajtja végre, a fogyasztó,

illetve az eljárást kezdeményezõ szervezet kérheti a bíróságtól a

tanács határozatának végrehajtási záradékkal történõ ellátását.

37.§

A békéltetõ testület az eljárására vonatkozó részletes

szabályokat a törvény keretei között szabadon állapíthatja meg. Az

országos gazdasági kamarák az egységes gyakorlat kialakítása érdekében

eljárási szabályzatot készíthetnek, melyet a kamarák törvényességi

felügyeletét ellátó miniszterek az igazságügy-miniszterrel

egyetértésben hagynak jóvá.]

2. A törvényjavaslat 52.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint

módosul:

[(2) E törvény 18-37.§-ában foglalt rendelkezéseket 1999.

január 1-jétõl kell alkalmazni.]

3. A törvényjavaslat 54.§ (1) bekezdés b) pontja az alábbiak

szerint módosul:

[b) a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII.

törvény a következõ 23/A. §-sal egészül ki:

"23/A. § Az ügyben eljárt békéltetõ testület

székhelye szerint illetékes helyi bíróság a tanács kötelezõ

határozatát - a feltételek megléte esetén - végrehajtási

záradékkal látja el."]

Indokolás:

A Törvényjavaslat 19. §. (2) bekezdése szerint "a békéltetõ

testület hatásköre nem terjed ki azokra a fogyasztói jogvitákra,

amelyekre jogszabály valamely hatóság hatáskörét állapítja meg".

Ugyanakkor e Törvényjavaslat 47. §. értelmében az e törvényben és más

jogszabályokban foglalt fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése

esetén az eljáró hatóság a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség, illetve a

területi felügyelõségek. Mindezek alapján - a hatáskör kizárása

folytán - a békéltetõ testület hatáskörében nem maradnának fogyasztói

jogviták.

A Törvényjavaslatban szabályozott békéltetõ testület a magyar

jogrendszerbe alapvetõen nem beilleszthetõ, mivel párhuzamos

jogalkalmazási fórum lenne a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõséggel mint

hatósággal, és a bíróságokkal. A békéltetõ testület leginkább

választottbírósági elemeket tartalmaz, azzal a lényeges különbséggel,

hogy akkor is eljár, ha a gazdálkodó szervezet nem veti alá magát a

békéltetõ testület eljárásának. Alkotmányos aggályokat is felvet,

korlátozza a természetes és jogi személyek bíróság elõtti

jogérvényesítését.

Az Európai Tanács 92/59/EGK irányelve rendelkezik a

tagállamokban olyan hatóságok felállításáról, amelyek a

termékbiztonság biztosításának érdekében a szükséges ellenõrzési

tevékenységet ellátják, és kellõ szankciók alkalmazására jogosultak a

direktíva szabályainak megsértése esetén. E hatóságok a felügyeleti és

ellenõrzési tevékenység mellett elrendelhetik a nem biztonságosnak

minõsülõ termék forgalomba hozatalának megtiltását illetve a termék

forgalomból való kivonását. A felállítandó hatóságok - közösségi

szabályozási szinten - nem kell, hogy fogyasztóvédelmi jogviták

eldöntését szolgálják. Amennyiben az Unió tagállamaiban léteznek a

békéltetõ testületekkel megközelítõleg azonos célú és mûködésû

szervezetek, azok nem egy, a magyar jogrendben ismert Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõséghez hasonló hatáskörû hatóság mellet kaptak párhuzamos

hatásköröket a fogyasztóvédelmi jogviták elbírálására.

A békéltetõ testület létrehozásának célját a Törvényjavaslat a

Fehér Könyv mellékletének 23. fejezetével összhangban egy, a

fogyasztói jogok érvényesítését szolgáló gyors, hatékony és egyszerû

eljárás bizosításában jelölte meg. A Javaslat által létrehozni kívánt

testület eljárása nem teszi lehetõvé a jogviták gyors rendezését, mert

nem nyújt végleges rendezést (az abszurd egyoldalú alávetés esetét

kivéve), csupán egy tisztázatlan párhuzamos hatáskörökkel rendelkezõ

fórum, amely a Javaslat szerint sem gyorsabb, mint az államigazgatási

eljárás. A testület mûködésének anyagi feltételei nem tisztázottak,

errõl a Javaslat nem rendelkezik, de megállapítható, hogy a beszedett

eljárási költségek a testületek mûködési költségeinek csupán a

töredékét fogják fedezni.Mellékesen itt kívánjuk megjegyezni, hogy a

Javaslat ezer forint eljárási díj befizetése ellenében bárkinek

lehetõséget ad bármely gazdálkodó szervezet lejáratására, és a

költséges és hosszadalmas eljárás lefolytatásával költségvetési

eszközök pazarlására.

Nem elfogadható a békéltetõ testületek határozata ellen a

rendes jogorvoslatok kizárása és a bírósági felülvizsgálati jogkörnek

a határozat érvénytelenítésére korlátozása. Ugyanígy nem elfogadható,

hogy a testület határozatai a bírósági felülvizsgálati kérelem

eldöntését megelõzõen végrehajthatóvá váljanak. A testület határozatai

egyébként sem illeszthetõk a bírósági végrehajtás rendszerébe.

Összességében megállapítható, hogy a békéltetõ testületek a

magyar jogrendszerbe nem illeszthetõk, feladat- és hatáskörük

tisztázatlan, a Törvény céljainak megvalósulását nem segítik elõ, azok

tervezett hatásköreivel pedig egyébként is a fogyasztóvédelem állami

intézményrendszere rendelkezik.

Budapest, 1998. február 12.

Miklós László Molnár Gyula

országgyûlési képviselõ országgyûlési

képviselõ

Kovács Tibor Takács Imre

országgyûlési képviselõ országgyûlési

képviselõ

Farkas Imre

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap