T/4939/111..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése

alapján a fogyasztóvédelemrõl szóló T/4939.. számú törvényjavaslathoz

a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

A törvényjavaslat 39.§-a az alábbiak szerint módosul:

(A javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása

értelemszerûen változik)

39.§

[Keresetindítás

(1) Az ellen, aki jogszabályba ütközõ magatartásával a

fogyasztók széles körét érintõ vagy jelentõs nagyságú hátrányt

okoz, a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség, a fogyasztói érdekek

képviseletét ellátó társadalmi szervezet vagy az ügyész pert

indíthat a fogyasztók igényeinek érvényesítése iránt, akkor is, ha

a sérelmet szenvedett fogyasztók személye nem állapítható meg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kereset a jogsértés

bekövetkezését követõ egy éven belül nyújtható be.

(3) Az (1) bekezdés alapján indított per nem érinti a

fogyasztónak azt a jogát, hogy a jogsértõvel szemben a polgári jog

szabályai szerint érvényesítse igényeit.]

A választottbíróság eljárása

A fogyasztók jogaival kapcsolatos jogviták tekintetében

állandó, vagy eseti választottbíráskodás egyaránt kiköthetõ a

választottbíráskodásról szóló 1994. évi LXXI. törvény szabályai

szerint.

Indokolás:

A Törvényvavaslatban szereplõ megoldás - tekintettel az

Alkotmánybíróság több, hasonló ügyben meghozott határozatára -

alkotmányellenes.

Így pl. az

- 8/1990. (IV. 23.) AB határozat,

- 9/1992. (I. 30.) AB határozat és a

- 1/1994. (I. 7.) AB határozat

indokolásában kifejtettekre tekintettel az Alkotmányban

biztosított alapvetô emberi jog csorbítására alkalmas.

A Tervezet ezen rendelkezése - az alkotmány konkrét szövegét

tekintve - megítélésünk szerint az Alkotmány 57.§ (1), 54.§ (1), és

8.§ (2) és 2.§ (2) bekezdésében írottakkal is ellentétes.

Amennyiben a sérelmet szenvedett fogyasztók személye

megállapítható a Pp. általános szabályai szerint a vitában érdekelt

fél, azaz a sérelmet szenvedett fogyasztó (k) élhet(nek) a

keresetindítás jogával. A Pp. 2.§-as szerint pedig az ügyész élhet az

ügyésznek biztosított jogokkal.

Más személyek keresetindítási joga ugyancsak a fent idézett

Alkotmánybírósági határozatok alapján az Alkotmányba ütközônek

minôsülhet.

A 1/1994. (I. 7.) AB határozatában az Alkotmánybíróság az

alábbiakat mondta ki:

"Az eljárásjogi értelemben vett fél rendelkezési joga az

alkotmányos önrendelkezési jog egyik aspektusa, eljárásjogi

vonatkozása, amely az egyén autonómiáját érinti, illetôleg azzal

kapcsolatos. A fél rendelkezési jogának elvonása, illetôleg

"helyettesítése" sérti az Alkotmány 57. § (1) bekezdését. A jogvitában

érdekelt félnek alkotmányos joga van arra, hogy ügyét bíróság elé

vigye. Ez a jog - hasonlóan a többi szabadságjoghoz - magában foglalja

annak szabadságát is, hogy e jogával ne éljen. Az Alkotmány 57. § (1)

bekezdése mindenkinek ahhoz biztosít jogosultságot, hogy saját jogát a

független és pártatlan bíróság elôtt maga érvényesítse. Alkotmányosan

indokolt kivételektôl eltekintve, senkinek sincs tehát joga ahhoz,

hogy más jogát - a jogosult akaratától függetlenül - bíróság elé

vigye. Az olyan szabályozás, amely a közvetlenül érdekelt, ún.

materiális fél akaratától függetlenül, sôt annak ellenére is általában

teszi lehetôvé más számára a bíróság "igénybevételét", a jogok és

kötelezettségek bíróság elé vitelét, az Alkotmány 57. § (1)

bekezdésében biztosított alapjogot sérti, mert az alkotmányos indokok

hiányában eleve nem lehet e jog sem szükségszerû, sem arányos

korlátozása."

Ugyanebebn a határozatában rámutatott az Alkotmánybíróság arra

is, miszerint "...az Alkotmány 54. § (1) bekezdése az emberi

méltósághoz való jogot minden ember veleszületett jogaként deklarálja,

amelytôl senkit nem lehet önkényesen megfosztani.

Az Alkotmánybíróság 8/1990. (IV. 23.) AB határozatában az

emberi méltósághoz való jogot az ún. "általános személyiségi jog"

egyik megfogalmazásának tekintette. Rámutatott arra, hogy a modern

alkotmányok, illetôleg alkotmánybírósági gyakorlat az általános

személyiségi jogot különféle aspektusaival nevezik meg: pl. a

személyiség szabad kibontakozásához való jogként, az önrendelkezés

szabadságához való jogként, általános cselekvési szabadságként, avagy

a magánszférához való jogként.

Az emberi méltósághoz való jog tehát magában foglalja az

önrendelkezés szabadságához való alkotmányos alapjogot, amelynek

korlátozása kizárólag az Alkotmány 8. § (2) bekezdésében foglalt

rendelkezés keretei között történhet meg.

Eszerint a Magyar Köztársaságban az alapvetô jogokra és

kötelezettségekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,

alapvetô jog lényeges tartalmát azonban törvény sem korlátozhatja.

Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta:

Az önrendelkezési jog fontos tartalmi eleme - egyebek között -

az egyén joga arra, hogy az igény állapotába került alanyi jogait a

különbözô állami szervek, így a bíróság elôtt is érvényesítse. Az

önrendelkezési jog azonban, mint az általános cselekvési szabadsághoz

való jog, a jogérvényesítéstôl való tartózkodás, a nem cselekvés jogát

is magában foglalja. Mivel ez a jog az egyén autonómiájának védelmére

szolgál, általában mindenkinek szabadságában áll eldönteni, hogy jogai

és törvényes érdekei védelmére nyitva álló és alkotmányosan

biztosított hatósági igényérvényesítési utat igénybe veszi-e vagy

attól tartózkodik.

Az Alkotmánybíróság a 8/1990. (IV. 23.) AB határozatában a

szakszervezetnek a külön felhatalmazás nélkül is biztosított dolgozói

képviseleti jogát minôsítette alkotmányellenesnek, mert az a dolgozó

rendelkezési jogát sérti, amely rendelkezési jog szerves része az

Alkotmány 54. § (1) bekezdésében deklarált emberi méltósághoz való

jognak.

Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB határozatában

rámutatott arra, hogy a polgári per rendelkezési jogra vonatkozó

alapelvének sérelme egyben az önrendelkezés alkotmányos jogának

sérelmét jelenti, amely a jogállamiság alkotmányos elvével is

összeegyeztethetetlen [Alkotmány 2. § (1) bekezdés]. A jogállami

alkotmány - egyebek között - eljárási garanciákat nyújt az alanyi

jogok érvényesítésére, a jogérvényesítés azonban nem állhat

ellentétben a felek önrendelkezési jogával. A határozat rámutat arra,

hogy a fél alkotmányos joga annak eldöntése, hogy jogvitáját bíróság

elé vigye, avagy e jogával ne éljen. Az olyan törvényi rendelkezés,

amely a fél akaratától függetlenül általában teszi lehetôvé a bíróság

igénybevételét, nem tekinthetô az önrendelkezés alkotmányos joga

szükséges, elkerülhetetlen és arányos korlátozásának.

Amennyiben a sérelmet szenvedett fogyasztók személye nem

állapítható meg, bizonyíthatalanná válhat az igényeik mibenléte. Erre

azonban a második részben fogunk részletesen kitérni.

A törvény célját fenti alkotmányellenes megoldás helyett a

választottbírósági eljárás lehetõségének megteremtése szolgálja.

Budapest, 1998. február 12.

Miklós László Molnár Gyula

országgyûlési képviselõ országgyûlési

képviselõ

Kovács Tibor Takács Imre

országgyûlési képviselõ országgyûlési

képviselõ

Farkas Imre

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap