T/5013/53..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az alábbi módosító indítványokat nyújtom be a

bûntetõeljárásról szóló T/5013.. sz. törvényjavaslathoz:

1.) A javaslat 9.§-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A bûntetõeljárásban mind szóban, mind írásban az

[anyanyelvét] általa értett nyelvet használhatja.

INDOKOLÁS

A határok megnyitásával egyre több országból érkeznek

hazánkba, köztük olyanok is akik valamelyik világnyelven kiválóan

beszélnek és értenek, anyanyelvük azonban olyan, amelyhez nem, vagy

csak nagy nehézséggel lehet tolmácsot biztosítani. Nemzetközi

egyezmények nem az anyanyelvhasználat biztosítását követelik meg,

hanem az "általa értett nyelv" használatát. (Pl. Polgári és Politikai

Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya 14. cikk, Emberi jogi egyezmény 6.

cikk)

2.) A javaslat 48.§-a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki,

és a jelenlegi (3), (4) és (5) bekezdés számozása értelemszerûen

megváltozik.

"(3) A kirendelés hatályát veszti, ha a terhelt védelmérõl

meghatalmazás útján gondoskodnak."

INDOKOLÁS

Teljesen indokolatlan kirendelt védõ mûködése akkor, ha van

meghatalmazott védõ is. Ez ellentétes a jogintézmény céljával is. E

területen ezért indokolt megtartani a jelenleg hatályos törvény

megoldását.

3.) A javaslat 60.§-a maradjon el, és a §-ok számozása

értelemszerûen változzon.

INDOKOLÁS

A 60.§ a konkrét esetekben értelmezhetetlen. Ki mondja meg

például, hogy melyik az a konkrét eset amikor a házi õrizet nem tudja

úgy biztosítani az eljárás célját mint az elõzetes letartóztatás? Nem

lehet megmondani, hogy mekkora költség nem áll arányban az állam

büntetõjogi igényének érvényesítésével. Továbbá kétséges az is, hogy

ez a szabály kiállna-e egy alkotmánybírósági próbát. Az

Alkotmánybíróság ugyanis már számos határozatában kifejtette, hogy

alkotmányossági vizsgálatoknál nem tud tekintettel lenni gazdasági

szempontokra.

4.) A javaslat 78.§-ának (4) bekezdése maradjon el.

INDOKOLÁS

A jogban fõszabály szerint mindenki a saját cselekményéért

tartozik felelõsséggel. Ha a büntetõeljárásban eljáró személyek nem

szabályszerûen szerzik meg a bizonyítékot, akkor a megfelelõ szabályok

szerint felelõsséggel tartoznak, és felelõsségre is kell õket vonni.

Ez azonban nem lehet felmentõ ok a bûncselekményt elkövetõ személy

számára.

5.) A javaslat 86.§-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) A [tizenkettedik] tizenegyedik életévét meg nem haladott

személyt csak akkor lehet tanúként kihallgatni, ha a vallomásától

várható bizonyíték mással nem pótolható. A kihallgatása esetén a hamis

tanúzás következményeire való figyelmeztetést mellõzni kell."

INDOKOLÁS

Nincs semmi ésszerû indoka a jelenlegi korhatár

megváltoztatásának. A javaslat szerinti szabályozás azzal a

következménnyel is járna, hogy a 12 és 14 éves kor között lévõ

gyermekkorút arra kellene figyelmeztetni, ami nála nincs, a hamis

tanúzás következményeire.

6.) A javaslat 99.§-ának (2) bekezdése elmarad, (3) és (4)

bekezdésének számozása, továbbá a (4) bekezdésben az utalás

értelemszerûen megváltozik.

INDOKOLÁS

A javaslat (1) bekezdése általános meghatározást tartalmaz

arra vonatkozóan, hogy mikor kell szakértõt alkalmazni. A jelenlegi

(3) bekezdés a legfontosabb eseteket sorolja fel a (4) bekezdés pedig

megmondja, hogy a nyomozóhatóság mikor nem jogosult szakértõ

alkalmazására. A (2) bekezdés megfogalmazása szerint kötelezõ eseteket

tartalmaz, az indokolás szerint olyanokat amelyeknél a hatóságoknak

"meg kell fontolniuk", hogy alkalmaznak-e szakértõt. A felsorolás

pedig esetleges, nem kiérlelt. Nem érthetõ pl., hogy ha a halál meg a

maradandó fogyatékosság okának kivizsgálására szakértõt kell

kirendelni, akkor a kettõ közötti életveszélyes sérülés bekövetkezése

esetén miért nem. Úgy gondolom, hogy a kötelezõ szakértõ kirendelési

okok, további végiggondolására van szükség.

7.) A javaslat 106.§-ának (1) bekezdése maradjon el.

INDOKOLÁS

Ez a módosító javaslat pusztán technikai jellegû. A javaslat

benyújtása óta elfogadott egészségügyi törvény megváltoztatta a

szakkifejezéseket. Az indítványom pusztán arra kíván lehetõséget

nyújtani, hogy csatlakozó módosító indítvánnyal a két törvény

szakkifejezéseit összhangba lehessen hozni.

8.) A javaslat 119.§-ának (1) bekezdése a következõképpen

változik:

"(1) Szemlét a bíróság, [illetõleg] az ügyész [rendel el és]

vagy az ügyész felhatalmazása alapján a nyomozó hatóság tart, ha a

bizonyítandó tény felderítéséhez vagy megállapításához személy, tárgy

vagy helyszín megtekintése, illetõleg tárgy vagy helyszín megfigyelése

szükséges.

INDOKOLÁS

A (1) bekezdés szövege ellentétes a (4) bekezdés szövegével.

Az indítvány ezt az ellentmondást kívánja megszüntetni.

9.) A javaslat 129.§-a (2) bekezdésének c.) pontja a

következõképpen módosul:

((2) Szabadságvesztéssel büntetendõ bûncselekmény miatt

folytatott eljárásban a terhelt elõzetes letartóztatásának akkor van

helye, ha)

"c.) megalapozottan feltehetõ, hogy szabadlábon hagyása

esetén, különösen a tanúk befolyásolásával vagy megfélemlítésével,

tárgyi bizonyítási eszköz, okirat megsemmisítésével, meghamisításával

vagy elrejtésével meghiúsítaná, megnehezítené, vagy veszélyeztetné a

bizonyítást,"

INDOKOLÁS

A javaslat indokolatlan mértékben szûkíti az elõzetes

letartóztatás lehetséges okait.

10.) A javaslat 131.§-ának (2) bekezdése elmarad a további

bekezdések számozása értelemszerûen változik.

INDOKOLÁS

A javaslat a jelenlegihez képest növeli a tárgyalás szerepét.

Így a tárgyaláson történõ bizonyítás is nagyobb hangsúlyt kap.

Ugyanakkor a büntetõeljárások idõtartama az ügyek több mint felében 6

hónapnál hosszabb. 1996-ban például a befejezett 61.401 ügybõl 34.388

hat hónapnál hosszabb idõ alatt fejezõdött be. Így teljesen

indokolatlan és megalapozatlan, hogy az elõzetes letartóztatás abban

az esetben amikor megalapozottan feltehetõ, hogy a terhelt szabadlábon

hagyása esetén megfélemlítené a tanukat, vagy eltüntetné az egyéb

bizonyítási eszközöket, legfeljebb hat hónapig tartson.

11.) A javaslat VIII. fejezetének VI. címe, azaz 147. és 148.§-

a, továbbá a VI. cím és az óvadék megjelölés is elmarad. A VIII.

fejezet címeinek és a §-ok számozása is megfelelõen változik.

INDOKOLÁS

Az óvadék intézménye részben a jó anyagi helyzetben lévõ

terhelteket juttatja elõnyhöz. Másrészt lehetõvé teszi azt is, hogy

különbözõ bûnszervezetek fizessenek a terhelt helyett, és ezzel

közvetetten a szervezett bûnözést segíti. Az pedig önmagában

ellentmondás, hogy az óvadék összegét a terhelt vagyoni viszonyai

határozzák meg, azonban azt olyan személy is kifizetheti akinek a

vagyoni viszonyai (egyébként jogosan) nem vizsgálhatók.

12.) A javaslat 149.§-ának (3) bekezdése a következõképpen

változik

"(3) Házkutatást a bíróság vagy az ügyész rendel el,

végrehajtásához a nyomozó hatóságot igénybe veheti."

INDOKOLÁS

Magyarországon évente körülbelül negyvenezer házkutatást

hajtanak végre. Ha a házkutatást csak a nyomozási bíró rendelhetné el

(ill. halaszthatatlan nyomozati cselekmény esetén hagyhatná jóvá

utólag) ezt az indítványozást is figyelembe véve olymértékben

megnövelné a bíróságok és az ügyészségek létszámszükségletét amely nem

teljesíthetõ. Az ügyész nincs a kormánynak alárendelve, ezért

garanciális szempontok sem indokolják a hatáskör-áthelyezést. További

aggály az is, hogy egy ilyen megoldás vagy a "halaszthatatlannak"

nyilvánított nyomozati cselekmények számát szaporítaná, adott esetben

kitalált indokokra tekintettel vagy pedig a bûnüldözés eredményességét

csökkentené.

13.) A javaslat 149.§-ának (6) bekezdése elmarad, a bekezdések

számozása értelemszerûen megváltozik.

INDOKOLÁS

A javasolt rendelkezés alkotmányossági aggályokat is felvet,

miért a közjegyzõi és az ügyvédi irodát emeli ki a javaslat? Ha ilyen

típusú szabályozásra szükség van akkor miért nem tartozik ide pl. az

orvosi rendelõ vagy kórház, ahol szintén õriznek az esetleges

terhelten kívüli, más személyekre vonatkozó iratokat. A javasolt

szabályozás következményeként a megjelölt helyeken nem lehetne a

házkutatást halaszthatatlan nyomozati cselekményként foganatosítani,

így azért is elfogadhatatlan.

14.) A javaslat 149.§-ának (7) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(7) [Az ügyész és a] A nyomozóhatóság az ügyész vagy a

bíróság határozata nélkül tarthat házkutatást, ha a házkutatás

késedelmes foganatosítása a (2) bekezdésben felsorolt célok elérését

veszélyeztetni."

INDOKOLÁS

A változtatást a 149.§ (3) bekezdésének javasolt módosítása

teszi szükségessé.

15.) A javaslat 149.§-ának (8) bekezdése elmarad.

INDOKOLÁS

A javaslat érdemi része veszélyezteti a büntetõeljárás

eredményességét. Ha házkutatást végzõ valamilyen szabályt szeg, akkor

azért felelõsségre kell vonni! De ezen az alapon nem lehet felmentési

okot teremteni a bûncselekmény elkövetõje javára. A büntetõeljárásban

eljáró hatóságokat nem azzal kell fegyelmezni, hogy ha szabályt

szegnek akkor felmentik a terheltet, hanem egyéb eszközökkel. A

javasolt megoldás egyébként korrupció forrása is lehet.

16.) A javaslat 165.§-ának (5) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(5) Az ügyész az utasítást, a nyomozó hatóság a tájékoztatást

írásban vagy szóban adhatja. Az utasítást a nyomozó hatóság kérésére

írásba kell foglalni.

INDOKOLÁS

A javasolt módosításra garanciális okokból van szükség.

17.) A javaslat 176.§-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Egy éven túl a legfõbb ügyész jogosult a nyomozás

határidejének meghosszabbítására.

[Ha a nyomozás meghatározott személy ellen folyik, a

meghosszabbítás legfeljebb az ellene folyó büntetõeljárás

megindításától számított két évig terjedhet.]

INDOKOLÁS

A rendelkezésre álló statisztikai adatokból azt nem lehet

tudni, hogy évente hány olyan ügy van, amelyben a nyomozás idõtartama

a két évet meghaladja. Azt azonban igen, hogy tízezer körül van

azoknak az ügyeknek a száma, ahol a büntetõeljárás idõtartama

meghaladja a két évet. Ezeken belül olyan ügyek is vannak, ahol már a

nyomozás is két éven túl húzódik. Az új eljárási törvény bevezetése

(ezt gyakorlati szakemberek is megerõsítik) lassítani fogja az

eljárást, vagyis nagy valószínûség szerint a két éven túli ügyek száma

nõni fog. Így hatásában a két éves határ felállítása a különösen

súlyos és bonyolult büntetõügyek terheltjeinek felelõsség alóli

szabadulását jelentené. Ez így van még akkor is, ha a

nyomozásmegszüntetés nem res iudicata.

18.) A javaslat 203.§-ának (7) bekezdése elmarad.

INDOKOLÁS

A javaslat abszurd. Az esetek többségében azt jelentené, hogy

magát az érintettet (is) értesítenék az indítvány elõterjesztésével

egyidejûleg a vele szemben alkalmazandó különleges eszköz alkalmazását

kérõ indítványról. Így pl. alkotmánybíró mentelmi jogának a

felfüggesztésére az Alkotmánybíróság teljes ülése jogosult, a

Honvédelmi Tanács tagja esetében a Honvédelmi Tanács dönt,

országgyûlési képviselõ esetén az országgyûlés maga.

19.) A javaslat 424.§-a a következõképpen módosul:

"424.§ A bíróság elsõ fokon jogerõs vagy másodfokon [illetõleg

harmadfokon] felülbírált jogerõs ügydöntõ határozata, illetõleg a

másodfokú [és a harmadfokú] bíróság jogerõs ügydöntõ határozata vagy

határozatának meghatározott része ellen - a terhelt javára -

rendkívüli felülvizsgálatnak van helye, ha a terhelt büntetõjogi

felelõsségének megállapítására vagy kényszergyógykezelésének

elrendelésére a büntetõjog szabályainak megsértése miatt került sor."

INDOKOLÁS

A javaslat ezen a ponton érthetetlen módon tért el minden

korábbi tervezettõl. A korábbi tervezeteknek megfelelõen nem indokolt

a harmadfokon hozott jogerõs határozat ellen is megengedni a

felülvizsgálatot. Egyébként ezt a módosulást úgy tûnik maga az

elõterjesztõ sem vette észre, mert az indokolás még a korábbi (e

módosító indítvánnyal visszaállítani javasolt) szöveg magyarázatát

tartalmazza.

20.) A javaslat 534.§-a (2) bekezdésének a) pontja elmarad, és

a bekezdés pontjainak jelölése értelemszerûen változik.

INDOKOLÁS

A jogintézmény új, hatása vitatható. Teljesen indokolatlan

ilyen nagyszámú és súlyos bûncselekményre kiterjeszteni. A javaslat a

jelenlegi állapotában lehetõvé teszi a tárgyalásról lemondást néhány

kivételtõl eltekintve az egész gazdasági és vagyon elleni fejezet

elkövetõi számára.

21.) A javaslat 596.§-a és az azt megelõzõ cím elmarad, a

javaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik.

INDOKOLÁS

1973 óta gyökeresen megváltozott az Alkotmány, az alkotmányos

rend és benne az igazságügyminiszter szerepe is. Ebbe a rendbe már nem

illik bele az igazságügyminiszter "kegyelmezõ" szerepe. Különösen

sajátos ez az elengedési lehetõség a vagyoni elõny vonatkozásában,

mert ezt - egyszerûsítetten megfogalmazva - korrupcióért adják és

kapják. Nem lehet elképzelni olyan esetet amikor a megvesztegetettnek

vissza kell adni a megvesztegethetõségéért szerzett javait. Nem

véletlen, hogy a Btk. ilyen esetekben még mérséklést sem engedélyez.

22.) A javaslat 570.§-a (1) bekezdésének b) pontja a

következõképpen módosul:

(1) A bíróság a próbaidõre felfüggesztett büntetés

végrehajtását az ügyész indítványára vagy hivatalból elrendeli, ha

"b) az elitéltet a próbaidõ alatt elkövetett bûncselekmény

miatt a Btk. 91.§ (1) bekezdésének b) pontjában, illetõleg (3)

bekezdésében meghatározott büntetésre ítélték, és az újabb

bûncselekmény miatt eljáró bíróság és a végrehajtás iránt nem

intézkedett"

INDOKOLÁS

A felfüggesztett pénzbüntetés végrehajthatóvá válásának

feltételeirõl eredetileg a Btk. 91.§-ának (2) bekezdése rendelkezett.

Késõbb a 91.§ egy új (2) bekezdéssel egészült ki, és a pénzbüntetés

végrehajthatóságára vonatkozó szabály átkerült a 91.§ (3) bekezdésébe.

Még késõbb, a 91.§ (2) bekezdése hatályát vesztette. A Be. módosításai

nem követték ezeket a változásokat. Így jelenleg a Be-ben rossz az

utaló szabály. A rossz utaló szabályt azonban egy jóra kell

felváltani. Ha csak nem az a jogalkotói akarat, hogy a végrehajtásában

felfüggesztett pénzbüntetést utólag soha ne lehessen végrehajthatóvá

változtatni.

Budapest, 1998. február 9.

dr. Kónya Imre dr. Kutrucz Katalin

Eleje Honlap