T/5013/57..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése

alapján a büntetõeljárásról szóló T/5013.. számú törvényjavaslathoz a

következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 78. §-át a következõképpen javaslom

módosítani:

"78.§

[(1) A büntetõeljárásban szabadon felhasználható a törvényben

meghatározott minden bizonyítási eszköz, és szabadon alkalmazható

minden bizonyítási eljárás. A törvény azonban elrendelheti egyes

bizonyítási eszközök igénybevételét.

(2) A bizonyítás eszközeinek és a bizonyítékoknak nincs

törvényben elõre meghatározott bizonyító ereje.

(3) A bíróság és az ügyész a bizonyítékokat egyenként és

összességükben szabadon értékeli, és a bizonyítás eredményét az így

kialakult meggyõzõdése szerint állapítja meg.

(4) Nem értékelhetõ bizonyítékként az olyan bizonyítási

eszközbõl származó tény, amelyet a bíróság, az ügyész vagy a nyomozó

hatóság bûncselekmény útján, más tiltott módon vagy a résztvevõk

eljárási jogainak lényeges korlátozásával szerzett meg.]

(1) A bizonyítékoknak nincs törvényben elõre meghatározott

bizonyító ereje.

(2) A törvény elrendelheti egyes bizonyítékok igénybevételét.

(3) Nem értékelhetõ bizonyítékként az olyan bizonyítási

eszközbõl vagy eljárásból származó tény, amelyet az eljáró hatóság

bûncselekmény útján, erõszakkal, fenyegetéssel vagy más hasonló módon

szerzett be. Az e törvényben meghatározott további eseteken kívül nem

értékelhetõ bizonyítékként az olyan eljárási szabálysértéssel

beszerzett tény, adat, információ, amely eljárási szabálysértés

jellegébõl adódóan alapos kétség fér a bizonyíték valóság

tartalmához."

Indokolás

A bizonyítékok kizárási körét olyan szélesen és nem

egyértelmûen határozza meg a javaslat, amely komoly mûködési zavarokat

okozna a büntetõ igazságszolgáltatásban. Egyértelmûen ki kell zárnia a

bizonyítékok körébõl azokat az "információkat" amelyeket

bûncselekménnyel, erõszakkal, fenyegetéssel, vagy más hasonló tiltott

módon szerzett be az eljáró hatóság, még akkor is, ha egyébként pl. a

tanúvallomás tartalma a valóságnak megfelel. Ezen kívül sem lehet

figyelembe venni a bizonyítékot, ha a törvény más rendelkezései azt

kategórikusan kizárják, pl a javaslat 84. §-a a mentességi joggal

rendelkezõ tanú esetében, vagy a 117.§ (2) bek. szerint a terhelt

vallomása esetében.

A javaslat 78.§ (4) bek. szerint ki kell zárni azt a

bizonyítékot is, amely a "résztvevõk eljárási jogainak lényeges

korlátozásával" szereztek be. Ez egy rendkívül sok vitára okot adó

megfogalmazás, hiszen pl. a szakértõ kirendelésérõl történõ értesítés

elmaradása bizonyos esetekben lényeges lehet, azonban ez a körülmény

önmagában nem teszi kétségessé a szakvélemény helyességét. Ennek

megfelelõen célszerûbbnek tûnik a módosító indítványban megjelölt

körre korlátozni a kötelezõ kizárás eseteit. (Még a jóval kötöttebb

angol-szász jogrendszer sem tartalmaz ilyen szigorú általános kizárási

szabályt, sõt az utóbbi idõszakban a társadalom által elvárt megfelelõ

bûnüldözési igények biztosítása miatt elmozdulás tapasztalható a

bizonyítékok kizárásának kevésbé szigorú értelmezése irányába.

Budapest, 1998. február 09.

Jauernik István

MSZP

Eleje Honlap