T/5095/61..

Dr. Gál Zoltán úr részére

Országgy¾lés elnöke

módosító javaslat

Helyben

Tisztelt Elnök +r!

A Házszabály 102.ž (1) bekezdésének megfelel§en az emberi

felhasználásra kerül§ T/5095.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

nyújtom be.

A 22.ž (3)-(5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) A gyógyszernek nem min§sül§ gyógyhatású anyagok és

készítmények nyilvántartásáról és forgalomba hozataláról szóló

10/1987. (VIII. 19.) EüM rendelet alapján gyógyszernek nem

min§sül§ anyagként vagy készítményként nyilvántartásba vett

termékek gyártói, illetve forgalmazói e törvény hatályba lépését

követ§ 5 éven belül kérhetik készítményeik gyógyszerré vagy más

termékké való átmin§sítését 2003. december 31-én hatályát veszti.

(4) Az OGYI a (3) bekezdésben hivatkozott rendelet

alapján gyógyszernek nem min§sül§ anyagként, illetve

készítményként nyilvántartásba vett termék e törvény 7.ž szerinti

törzskönyvi bejegyzése - kérelemre - 2004. január 1-jén lép

hatályba. alatti termékek gyógyszerré történ§ átmin§sítésének

feltételeit külön jogszabály állapítja meg.

(5) A (3) bekezdés alatti termékek, - amennyiben azokat

nem min§sítették át gyógyszerré - e törvény hatálybalépését követ§

hatodik év 1. napjától gyógyhatásra való hivatkozással nem

hozhatók forgalomba Abban az esetben, ha a (3) bekezdésben

hivatkozott rendelet alapján gyógyszernek nem min§sül§ anyagként,

illetve készítményként nyilvántartásba vett termék a rendelet

hatályon kívül helyezése után élelmiszernek min§sül, a szükséges

hatósági engedély(ek) kérelemre 2004. január 1-jén lép(nek)

hatályba.

INDOKOL-S:

Szükségtelen a népjóléti miniszternek adott azon

felhatalmazás, mely szerint rendeletben kell szabályoznia a

gyógyszernek nem min§sül§ gyógyhatású anyagok és készítmények

gyógyszerré történ§ átmin§sítésének feltételeit. (Megjegyezzük, hogy a

törvényjavaslat 21.ž (2) bekezdés d) pontja a készítmény terminus

technikus helyett, melyet a 10/1987.(VIII. 19.) EüM. rendelet és a

törvényjavaslat 22.ž (3) bekezdése is használ, szakszer¾tlenül termék-

r§l beszél.) A gyógyszerként való törzskönyvezési eljárást éppen a

törvényjavaslat írja le, s nem indokolható ezen eljárástól a

gyógyszernek nem min§sül§ gyógyhatású anyagok és készítmények esetén

sem az eltérés.

A módosító javaslat egyértelm¾en kimondja, hogy a szóban forgó

kategória meg fog sz¾nni (ami deklarált - és helyeselhet§ -

kormányzati cél, de a törvényjavaslatban túlságosan implicit módon

szerepel). A javaslat ezt e kategóriát létrehozó miniszteri rendelet

hatályon kívül helyezésével teszi egyértelm¾vé. Az átmin§sítés kérése

el§tt ma sincs akadály, ezért felesleges annak kimondása, hogy ez

kérhet§. A más termék pedig csak élelmiszer lehet (ahogy a

törvényjavaslat részletes indokolása ki is mondja - 32.o.), de azzá

egy termék nem átmin§síthet§.

Bár szükségtelen az átmin§sítés szabályozása, de a törvényben

feltétlenül helyet kell kapnia annak, hogy esetünkben - vagyis a

gyógyszernek nem min§sül§ gyógyhatású anyag, illetve készítmény

gyógyszerré válik - a törzskönyvi bejegyzés akkor lépjen hatályba,

vagyis jogilag csak akkortól beszélhessünk gyógyszerr§l, amikor a

hivatkozott kategória megsz¾nik. A javasolt módosítás nélkül erre a

halasztott hatályba lépésre nem lenne mód.

Az engedélyek halasztott hatályú életbe lépése még nagyobb

fontossággal bír akkor, ha ezen anyagok, illetve készítmények nem

gyógyszerként, hanem élelmiszerként léteznek tovább. Ez azzal a

következménnyel járhat, hogy ezen anyagok, illetve készítmények

esetleg id§ el§tt - a megkapott élelmiszeripari engedélyek miatt -

kiszorulhatnak a patikákból, s gyártóik és forgalmazóik többes

ellen§rzés alá kerülnek, mint gyógyszernek nem min§sül§ gyógyhatású

készítmények gyártói és forgalmazói az OGYI, mint élelmiszer gyártók

és forgalmazók más hatóságok ellen§rzése alá. Mindez felesleges

költségeket jelent.

Budapest, 1998. február 17.

Tisztelettel:

(dr. Nagy Sándor)

országgy¾lési képvisel§

MSZP

Eleje Honlap