Országgyûlési képviselõ

T/5095/109..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján az emberi

felhasználásra kerülõ gyógyszerekrõl szóló T/5095.. számú

törvényjavaslathoz - a T/5095/75/1. számon benyújtott módosító

javaslathoz (T/5095/80.. számú bizottsági ajánlás 3. pont) kapcsolódva

- a következõ

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

A javaslat 3. § (2) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasoljuk:

(2) E törvény alkalmazása szempontjából nem minõsül

gyógyszernek az emberi szervezetbe kerülõ orvostechnikai eszköz,

a tápszer, az élelmiszer, a kozmetikai termék, a külön

jogszabályban meghatározott gyógyhatású anyag és készítmény, az

emberi fogyasztásra szánt egyéb termék, valamint az emberi

szervezeten alkalmazott sebészeti kötözõszer, varróanyag,

fogászati anyag és az emberi szervezetbe nem kerülõ, illetve

emberi szervezeten nem alkalmazott fertõtlenítõszer, valamint

orvosi laboratóriumi diagnosztikum.

Indokolás:

Az Európai Közösségekben a gyógyászati célokat szolgáló

termékek elõállítására, forgalmazására vonatkozó gazdasági viszonyok

tagállami szabályozásainak közelítésére felmerülõ igény elsõ

kodifikált eredménye a 65/65/EGK számú irányelv, amely a gyógyászati

termékekre vonatkozó törvényekben, rendeletekben, vagy közigazgatási

intézkedésekben foglalt rendelkezések összehangolását célozza. Ezen

irányelv tárgyi hatálya a gyógyászati termék definíciójából

következõen meglehetõsen tág, kiterjed minden olyan anyagra, vagy

anyagkombinációra, amely emberek vagy állatok megbetegedésének

kezelésére, vagy annak megakadályozására, orvosi diagnózis

készítésére, gyógyításra, emberek vagy állatok fiziológiai funkcióinak

javítására, módosítására szolgál. Az irányelv a forgalombahozatali

engedélyezés általános és alapvetõ elveit rögzíti, valamint a

forgalombahozatali engedély felfüggesztésének és visszavonásának

ugyancsak meglehetõsen általános feltételeit.

Az ágazatot érintõ második átfogóan szabályozó irányelv 1975-

ben született. A 75/319/EGK számú Második Irányelv a megalkotását

megelõzõ tíz év tapasztalataira és eredményeire alapozottan a

gyógyszerek és gyógyászati készítmények Közösségen belüli minél

szabadabb mozgásának biztosítását célozza. A jogközelítés alapvetõ

elveinek és szabályainak érvényesülését szolgálja a 92/26/EGK számú

irányelv, amely a közösségi forgalombahozatali engedély lehetõségét, a

tagállamok hatóságai által kibocsátott engedélyek más tagállamok

engedélyezési eljárása során való fokozott figyelembevételét kívánja

elõsegíteni. E célból a gyógyszerkészítmények lehetõség szerinti

egységes osztályozását kívánja megvalósítani, így a gyógyszerek

vényköteles és vény nélküli kiadhatósága szerinti csoportosítását,

amely mára a tagállamok túlnyomó többségében beépítésre került.

A közösségi, irányelvi szintû szabályozás lényege és célja,

hogy a tágan meghatározott termékkörre, amelynek elnevezése

gyógyászati termék (medicinal product) és nem gyógyszer, alapvetõ

szinten biztosítsa a speciális hatósági felügyelet, valamint

engedélyezési és nyilvántartási követelmények teljesülését. A

gyógyászati termékeknek az összetevõkre tekintettel létrehozott

egyszerûsített vagy szigorított engedélyezési eljárásának tagállami

szintû bevezetését az Unió irányelvei nem tiltják, ahogyan a

kiskereskedelmi forgalmazás tekintetében sem nyújtanak kötelezõ

szabályokat a liberalizáció fokára.

Mindezt jól illusztrálja a tagállamoknak e termékekre

vonatkozó szabályozása, ami mind a termékkör csoportokra bontása,

osztályozása, mind az engedélyezés speciális szabályai, mind pedig a

kiskereskedelmi forgalmazás korlátozása vagy liberalizálása terén igen

sokszínû képet mutat.

A határterületet a gyógyszerek és élelmiszerek között az

európai államokban is általában a gyógynövényi alapanyagú

készítmények, a vitaminok és ásványi anyagok, valamint a homeopátiás

termékek jelentik. A választott megoldások egyrészt a termékkör

átfogóan szabályozott önálló jogállásának biztosítását, másrészt az

alcsoportoknak gyógyszerek vagy élelmiszerek közé való besorolását és

speciális szabályait, vagy objektív mérõszámok kvalitatív ismérvek

alapján további bontását, széttagolt szabályozását tükrözik.

A gyógyhatású készítmény kategóriát valamilyen módon alkalmazó

országok közé tartozik Finnország, Svédország, Írország, Hollandia,

Nagy-Britannia és Spanyolország. E kategória a felsorolt államok

szabályozásában eltérõ tartalmat tükröz, de fõbb vonásaiban megegyezõ.

A többi tagállamok általában az érintett termékkör különbözõ

alcsoportjait szintén különbözõ szempontok alapján a gyógyszerek vagy

az élelmiszerek közé sorolják, és az engedélyezéssel, forgalmazással

kapcsolatos könnyítéseket további jogszabályokban rögzített

szempontok, ismérvek, vagy konkrét listák, felsorolások alapján

közvetítik. E szabályozások fennállását nem annyira áttekinthetõségük,

mint inkább az egyszer már kialakult termékcsoportok gyakorlatban

meghonosodott szabályozási technikái indokolják.

Amint egyrészt a vonatkozó közösségi normák, másrészt az egyes

tagállamok kialakult, sokszínû gyakorlata is mutatja, az Európai Unió

iránti elkötelezettség, a jogterületre vonatkozó jogharmonizációs

törekvések nem indokolják azt, hogy Magyarországon a gyógyhatású

készítmények névvel megjelölt, önálló jogállású termékkategória a

törvény hatályba lépésétõl számított 5 éven belül megszûnjön, és

elemei átminõsítések sorozatával beolvadjanak a gyógyszerek, vagy az

élelmiszerek körébe. A gyógyhatású készítmények csoportképzõ speciális

ismérvei által vindikált speciális elbánást, a sajátosságokat

figyelembe vevõ különleges szabályozást a törvényjavaslat által

elõirányzott beolvadási folyamat lezárulta után már csak jóval

komplikáltabb módon és eszközökkel lehetne megvalósítani. A

gyakorlatban már elfogadott, áttekinthetõ és jól mûködõ, e

termékcsoportra irányuló szabályozást ezért célszerûtlen lenne ilyen

gyökeresen átalakítani.

A gyógyhatású készítmények önálló kategóriájának megszûntetése

a jogharmonizációs törekvésekkel összhangban akkor lehet eredményes,

ha a gyógyszerré minõsítés kötelezettségével egyidejûleg e termékkörre

vonatkozó egyszerûsített engedélyezési eljárás és az egyéb

gyógyszerektõl eltérõ szabadabb kiskereskedelmi forgalmazás feltételei

is kidolgozásra kerülnek. Mindezzel azonban adós maradt a

Gyógyszertörvény tervezete, annak ellenére, hogy az európai tagállamok

gyakorlata számos alternatívát kínál a határterületi termékkör

speciális szabályozására. Megfontolandó, hogy a jelenlegi helyzetet

érdemes lenne fenntartani a gyógyhatású készítmények vonatkozásában

mindaddig, amíg a kérdéskör komplex szabályozása kidolgozásra kerül.

Budapest, 1998. március 10.

Molnár Gyula Pozsgai Balázs

országgyûlési képviselõ országgyûlési

képviselõ

dr. Nagy Sándor

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap