Országgyûlési képviselõ

T/5158/7..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102. §. (1) bekezdése

alapján a helyi önkormányzati képviselõk jogállásának egyes kérdéseirõl

szóló T/5158.. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1.

A törvényjavaslat 5. §. b.) és c.) pontja a következõképpen

módosul:

" Az önkormányzati képviselõ nem lehet

...

b.) az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatot a

képviselõ-testülettel kötött vállalkozási, megbízási, vagy egyéb

munkavégzésre irányuló szerzõdés alapján ellátó választópolgár,

természetes személy, illetve jogi személy tagja, vagy vezetõ

tisztségviselõje. "

c.) a képviselõ-testület által létrehozott közalapítvány

kezelõ szervének tisztségviselõje tagja.

Indoklás: A természetes személyek mellett célszerû a

szabályozást oly módon kiterjeszteni, hogy a jogi személyek tagjaira,

illetve vezetõ tisztségviselõire is vonatkozzon.

Az alapítványok "tisztségviselõi" kifejezés helyett a "tag"

kifejezés használata jobb, mivel az alapítvány kuratóriumának minden

tagja tisztségviselõnek tekinthetõ.

2.

A törvényjavaslat a következõ 11-12. §-okkal egészül ki,

"Bejelentési- és vagyonnyilatkozattételi kötelezettség" címszó alatt, a

többi §. számozása pedig értelemszerûen változik:

"Bejelentési és vagyonnyilatkozattételi kötelezettség

-2-

11.§. (1) Az önkormányzati képviselõ a megbízólevelének

átvételét követõ 30 napon belül köteles írásban bejelenteni a szervezeti

és mûködési szabályzatban meghatározott bizottság elnökének, hogy

a.) mely cégekkel áll munkaviszonyban, illetve folyamatos, vagy

rendszeresen ismétlõdõ (vállalkozási, megbízási, vagy egyéb,

munkavégzésre irányuló) jogviszonyban

b.) mely gazdasági társaságban tulajdonos, vezetõ

tisztségviselõ, felügyelõ bizottsági elnök vagy tag, mely alapítvány

kuratóriumának tagja

c.) az elõzõ pontokban foglaltakon túlmenõen azt, ha bármely

oknál fogva személyesen, közvetlenül, vagy közvetetten érintett az

önkormányzat tulajdonában lévõ vagyon hasznosítása esetén, illetve

minden olyan esetben, amikor az önkormányzat, az önkormányzat tulajdoni

részvételével mûködõ gazdasági társasága, illetve intézménye egy

jogügyletben érdekelt fél, kivéve az önkormányzat tevékenységi körébe

esõ és bárki által igényelhetõ szolgáltatásokat.

(2) Abban az esetben, ha az (1) bekezdésben említett

jogviszonyok késõbb keletkeznek, a bejelentést a létrejöttüktõl

számított 10 munkanapon belül köteles megtenni az önkormányzati

képviselõ.

(3) Amennyiben az önkormányzati képviselõ érdekeltsége az adott

jogügylet létrejöttét követõ 1 naptári éven belül következik be, arról

az illetékes bizottság elnökét utólagosan kell tájékoztatni.

(4) Az önkormányzati képviselõ az önkormányzati vagyon

hasznosításával kapcsolatos érdekeltségét köteles elõzetesen írásban

bejelenteni az illetékes bizottság elnökének.

(5) Pályázatok kiírása esetén az önkormányzati képviselõ a

pályázat benyújtását megelõzõen köteles bejelenteni írásban az illetékes

bizottság elnökének, ha a pályázaton részt kíván venni.

(6) Az az önkormányzati képviselõ, aki önkormányzati vagyon

nyilvános hasznosításán, vagy egyéb, önkormányzathoz kapcsolódó

pályázaton indulni kíván, vagy akinek közeli hozzátartozója,

munkáltatója, vagy olyan természetes, illetve jogi személy indul, akivel

munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, illetve, ha a

képviselõnek az ügyben bármilyen személyes érdekeltsége áll fenn, a

pályázatok kiírásában, elbírálásában és a döntés meghozatalában ne

vegyen részt.

(7) Az önkormányzati képviselõ abban az ügyben, amelyben az

érdekeltsége fennáll, érdekeltsége bejelentését követõen fejtse ki

véleményét és szavazzon a képviselõ-testület ülésén, illetve a

bizottsági üléseken.

-3-

(8) Az önkormányzati képviselõ a 11. §-ban foglalt

érdekeltségére vonatkozó bejelentést a közeli hozzátartozója, illetve

élettársa vonatkozásában is köteles megtenni.

(9) A bejelentéseket az illetékes bizottsághoz kell megtenni,

azokat a bizottság tartja nyilván. A bizottság megállapítja, ha a

képviselõ a bejelentést elmulasztotta és errõl tájékoztatja a képviselõ-

testület nyilvános ülését. A bizottság a döntés elõtt köteles kikérni a

jegyzõ állásfoglalását, de ez az állásfoglalás a bizottságot döntésében

nem köti.

12. §. (1) Az önkormányzati képviselõ a mandátuma

érvényességének megállapításától számított 30 napon belül, majd

megbízatásának megszünésétõl számított 30 napon belül köteles a

polgármesternél vagyon-, jövedelem és gazdasági érdekeltségi

nyilatkozatot (a továbbiakban: vagyonnyilatkozat) tenni. A képviselõ

köteles saját nyilatkozatához csatolni a vele közös háztartásban élõ

házas- vagy élettársának, valamint gyermekének a nyilatkozatát.

(2) Vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén - annak benyújtásáig -

a képviselõ tiszteletdíjban nem részesülhet, képviselõi jogait nem

gyakorolhatja. A képviselõi megbízás megszünése után kötelezõ

vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén a képviselõ a korábbi

vagyonnyilatkozatban meghatározott vagyonösszeg alapulvételével

késedelmi kamatot köteles fizetni. A képviselõ-testület határozatban

állapítja meg a vagyonnyilatkozat elmulasztásának tényét, és azt, hogy

emiatt a képviselõ kamatot köteles fizetni az önkormányzatnak. A

határozatnak arra is utalnia kell, hogy a késedelmi kamat a képviselõ

megbízatásának megszünését követõ egy év leteltével bíróság által

végrehajthatóvá válik. A késedelmi kamat mértéke minden naptári nap után

a felszámítás idõpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének

365-öd része. Ha a volt képviselõ a megbízatás megszünését követõ egy

éven belül még nem tette meg vagyonnyilatkozatát, akkor a képviselõ-

testület a késedelmi kamat egy évre kiszámított összegének a bírósági

végrehajtását köteles kérni. A további kamatfizetési kötelezettség ezzel

megszünik."

Indoklás: Az önkormányzat vagyonhasznosításához kapcsolódó

ügyekre vonatkozó bejelentést (nyilatkozatot) és az önkormányzati

képviselõ vagyonnyilatkozatát azért célszerû beemelni a törvénybe, hogy

a gazdasági ügyek átláthatóak legyenek, el lehessen kerülni a korrupció

és a visszaélés lehetõségét.

3.

A törvényjavaslat 12. §-a a következõ (3) bekezdésével egészül

ki:

-4-

"(3) E törvény alkalmazásában köztisztviselõ az, akinek a

közszolgálati jogviszonyára köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi

XXIII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."

Indoklás: A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII.

törvény szélesebb és szûkebb értelemben szól a köztisztviselõkrõl.

Rendelkezései a köztisztviselõk, ügykezelõk, fizikai alkalmazottak

közszolgálati jogviszonyára egyaránt kiterjednek. Az

összeférhetetlenségi szabálynál szélesebb közt indokolt figyelembe

venni.

Annak érdekében, hogy a törvény alkalmazása során értelmezési

viták ne legyenek, indokolt kimondani: a szélesebb kör, a

köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozók nem

lehetnek önkormányzati képviselõk a törvényjavaslatban megjelölt

esetekben.

Veszprém, l998. február 16.

Dióssy László

SZDSZ

Eleje Honlap