Országgyûlési képviselõ

T/5304/50..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés Elnöke

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§-ának (1) bekezdése és 102.§-ának (1) bekezdése

alapján a távhõszolgáltatásról szóló T/5304. számú törvényjavaslathoz a

következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 1.§-a (4) bekezdésének a), b) pontjai a

következõk szerint módosulnak és az eredeti c) pont jelölése d) pontra

változik:

(4) Nem tartozik a törvény hatálya alá

a) a kizárólag saját felhasználási célra hõt termelõ létesítmény ,

valamint az a hõtermelõ tevékenység, amit a termelõ, szolgáltató

közbeiktatása nélkül, közvetlenül a fogyasztónak egyedi közüzemi

szerzõdés alapján biztosít;

b) a távhõtermelõnek az a tevékenysége, amellyel az általa termelt

távhõt távhõszolgáltató közbeiktatása nélkül közvetlenül a

fogyasztóhoz juttat el;

I n d o k o l á s

A saját célú hõtermelõ létesítmény pontosítása és a létesítmény,

valamint a tevékenység egy pontba történõ összevonásának

megszüntetése.

2. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének j) pontjának második mondata

és a jb) alpontja módosul, valamint a következõ jc) alponttal egészül

ki és az eredeti jc) pont jelölése jd) jelölésre változik:

j) ... szolgáltatói hõközpont, közös hõközpont és fogyasztói

hõközpont.

jb) szolgáltatói hõközpont: több épület vagy építmény hõellátása

céljából az ellátandó épületeken kívül, esetleg azok egyikében

elhelyezett, a hõhordozó közeg fogadására, átalakítására, elosztására,

mérésére szolgáló technológiai berendezés;

jc) közös hõközpont: a több épület vagy építmény hõellátása céljából

az ellátandó épületek egyikében elhelyezett, a hõhordozó közeg

fogadására, átalakítására, mérésére szolgáló technológiai berendezés;

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat 27-29.§-aihoz készülõ módosítási javaslat

érvényesülése érdekében a szolgáltatói hõközpont fogalmát ketté kell

választani akként, hogy az ellátott épületek egyikében elhelyezett

hõközpont ne szolgáltatói hõközpont, hanem közös hõközpont legyen a

végett, hogy az abból ellátott fogyasztók és az ellátó épület

tulajdonosa közötti jogviszony szabályozható legyen. A közös hõközpont

megalapítása szorosan feltételezi a törvénytervezet 3.§ (1) bekezdése

p) pontjának, 27-29.§-ainak, az 51.§ (2) bekezdésének és 53.§ (4)

bekezdésének javasolt módosítását.

3. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének k) pontját törölni javaslom

és ennek megfelelõen az eredeti l), m), n), o), p), r), s), t) és u)

pontok jelölése eggyel alacsonyabb betûjelölést kap, az ra) és rb)

pontok jelölése pa) és pb) betûjelölésre változik.

I n d o k o l á s

A hõközpont fogalma magába foglalja a hõfogadó állomás fogalmi elemeit

is ezért szükségtelen annak külön definiálása.

4. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének l) pontja a következõk

szerint módosul

l) csatlakozási pont: a szolgáltatói és a fogyasztói berendezés

határán (találkozási pontján) beépített elzáró szerelvénynek a

fogyasztó felé esõ oldala, elzáró szerelvény hiányában a fogyasztási

helyet képezõ magában foglaló ingatlan (épület, építmény, telek)

tulajdoni határa;

I n d o k o l á s

A csatlakozási pont csak az ingatlan (épület, építmény, telek) határa

lehet, amelybe a lakás (helyiség) tulajdoni határa nem érthetõ bele.

5. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének o) pontja a következõk

szerint módosul:

o) szolgáltatói berendezés: a hõtermelõ létesítmény, a geotermikus

energiát kitermelõ létesítmény, a távhõvezeték-hálózat, a szolgáltatói

hõközpont, az elszámolás alapjául szolgáló, a távhõszolgáltató

tulajdonában lévõ mérõeszköz, a hõközpont primer oldali fõelzárói és

mennyiségszabályozói;

I n d o k o l á s

A fogalommeghatározás szerint a szolgáltató helyes megnevezése

távhõszolgáltató.

6. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének p) pontja a következõk

szerint módosul:

p) fogyasztói berendezés: a fogyasztói hõközpont, hõfogadó állomás, a

közös hõközpont, a fogyasztói vezetékhálózat, a felhasználó berendezés

és a fogyasztó által felszerelt fûtési és használati melegvíz-mérõk,

költségmegosztók;

I n d o k o l á s

A 2.- 3. pont szerint.

7. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdés r) pontjának elsõ mondata a

következõk szerint módosul:

r) fogyasztó: az a természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel

nem rendelkezõ gazdálkodó szervezet vagy ezek közössége, aki (amely) a

távhõszolgáltatóval távhõszolgáltatásra vonatkozóan szerzõdéses

jogviszonyba kerül.

I n d o k o l á s

A szolgáltatónak a fogalommeghatározás szerinti megnevezése.

8. A törvényjavaslat 3.§-a (1) bekezdésének rb) alpontja a következõk

szerint módosul:

rb) egyéb fogyasztó: az ra) pa) pontban nem említett ...

I n d o k o l á s

Összhangban a 3. ponttal.

9. A törvényjavaslat 3.§-a (1) bekezdésének t) pontja a következõk

szerint módosul:

t) üzletszabályzat: a mûködési engedélyt kiadó közigazgatási szerv

által jóváhagyott szabályzat, amely a helyi szolgáltatási sajátosságok

figyelembe vételével szabályozza a távhõszolgáltató mûködését és

meghatározza a távhõszolgáltató kötelezettségeit és jogait;

I n d o k o l á s

Az 5. pont szerint.

10. A törvényjavaslat 3.§-ának bekezdésjelölését, valamint a (2)

bekezdését törölni javaslom.

I n d o k o l á s

A felhatalmazást tartalmazza a törvényjavaslat 41. és 47.§-a.

11. A törvényjavaslat 4.§-a (1) bekezdése a következõk szerint

módosul:

(1) A Kormány rendeletben határozza meg

a) rendeletben állapítja meg a távhõszolgáltató és a fogyasztó,

valamint a távhõtermelõ, a távhõszolgáltató és az idegen ingatlan

tulajdonosa, valamint a közös hõközpontból ellátott fogyasztók és az

idegen ingatlan tulajdonosa közötti jogviszony általános szabályait;

b) rendeletben határozza meg a távhõtermelõ és a távhõszolgáltató

létesítési és mûködési engedélyének tartalmi követelményeit;

c) rendeletben határozza meg a távhõszolgáltatás korlátozásának

általános elveit.

I n d o k o l á s

A felesleges ismétlések elkerülése végett, valamint a közös

hõközpontból ellátott fogyasztók és az idegen ingatlan tulajdonosa

közötti jogviszony szabályozásáról történõ felhatalmazás felvétele

végett szükséges a módosítás.

12. A törvényjavaslat 5.§-ának a) pontja a következõk szerint módosul:

a) kiadja vagy e törvény alapján módosítja az e törvény hatálya alá

tartozó távhõtermelõ létesítmény ...

I n d o k o l á s

A fogalommeghatározásnak megfelelõ szóhasználat indokolja a

módosítást.

13. A törvényjavaslat 6.§-a (2) bekezdésének b) pontja a következõk

szerint módosul és kiegészül egy új e) ponttal:

b) szabályozza a távhõszolgáltatónak a fogyasztók társadalmi és

fogyasztóvédelmi szervekkel és a fogyasztói érdekképviseleteivkkel

történõ együttmûködési ...

e) rendeletben határozza meg az áralkalmazási feltételeket, valamint a

távhõszolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszony részletes

szabályait.

I n d o k o l á s

Hasonlóan, mint ahogy a 4.§ tartalmazza a Kormány és a miniszter

rendeletalkotási jogosultságát, indokolt, hogy ez a jogosultság az

önkormányzat képviselõtestülete tekintetében is helyet kapjon a

törvényben.

14. A törvényjavaslat 9.§-ának (4) bekezdése a következõk szerint

módosul:

(4) A hõtermelõ létesítmény létesítési, üzembehelyezési, valamint

mûködési engedélyezési eljárására, továbbá ...

I n d o k o l á s

Helyesírási követelmény.

15. A törvényjavaslat 11.§-a (2) bekezdésének elsõ mondata a

következõk szerint módosul:

(2) Ha a környezeti hatásvizsgálat (környezetvédelmi engedély),

illetõleg a közmeghallgatás eredménye és a hõtermelõ létesítmény helye

szerint illetékes és a Kormány rendeletében 9.§ (4) bekezdésében

említett jogszabályokban meghatározott szakhatóságok álláspontja

lehetõvé teszi, kérelemre a létesítési engedélyt ki kell adni.

I n d o k o l á s

Szükségtelen e tekintetben újabb kormányrendeletet alkotni, hiszen az

erõmûvek létesítését megelõzõen szükséges közmeghallgatásról

rendelkezõ 107/1995. (IX.8.) Korm. rendelet, a 9.§ (4) bekezdésében

említett jogszabályok között szerepel.

16. A törvényjavaslat 13.§-ának (3) bekezdését törölni javaslom.

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat 1.§-a (4) bekezdése szerinti rendelkezés a törölni

javasolt szabályt nem teszi indokolttá.

17. A törvényjavaslat 17.§-át a következõk szerint javasolom

módosítani:

"... az engedélyezõ határozatának birtokában lehet szabad megkezdeni

..."

I n d o k o l á s

A módosítást a két szó közötti különbség és a szóhasználat helyessége

indokolja.

18. A törvényjavaslat 19.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul,

a javaslat a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki és ennek

megfelelõen az eredeti (5) bekezdés jelölése (6) bekezdésre módosul:

(1) Az engedélyes idegen ingatlan használatára, megfelelõ mûszaki-

gazdasági indokok alapján

a) elõmunkálati jogot,

b) vezetékjogot,

c) kisajátítást,

d) használati jogot

kérhet.

(5) A törvényben meghatározott fogyasztót az idegen ingatlan

használatára haszonélvezeti jog illeti meg.

I n d o k o l á s

Az 1970-80-as években megvalósult lakásépítési program - egyebek

között - a távhõszolgáltatási berendezések egyszerûsítését is célul

tûzte ki. Ennek megfelelõen a célcsoportos állami beruházás során

megvalósuló lakóépületek tekintetében a program az épületek távhõvel

való ellátását tekintette elsõdlegesnek és a költségek csökkentése

végett tartalmazott olyan mûszaki elõírásokat, hogy a távhõvel

ellátott épületek egyikében elhelyezett hõközponttal több épület

távhõvel való ellátását kell megoldani. Az akkor hatályos jogszabályok

szerint a megvalósult hõközpontot - amely mind az azt magában foglaló

épület, mind az arra kapcsolt épületek lakásait látta el távhõvel -

befejezetlen beruházásként a hõközpontot üzemeltetõ

távhõszolgáltatónak kellett átadni, amely azt a késõbbiek során

aktiválta. A lakóépületek elidegenítése során merült fel az a

probléma, hogy az ingatlantulajdonosok a közös hõközpontot

üzemeltetõtõl kártalanítást, bérleti díjat vagy más címen

ellentételezést kértek a hõközpont által elfoglalt helyiség használata

miatt. Miután a távhõszolgáltató a közös hõközpont által elfoglalt

helyiséget az abból ellátott fogyasztók érdekében használja és a

használat számára elõnyt nem tartalmaz, indokolt, hogy az

ellentételezés azokat terhelje, akiknek az idegen ingatlan

használatából elõnyük származik. Ezek pedig az ellátott ingatlanok

tulajdonosai. Ez okfejtésnél fogva az ellátott ingatlanok

tulajdonosait a Polgári Törvénykönyvnek a használatra vonatkozó

szabályai közül a haszonélvezetre vonatkozó szabályok szerint kell az

idegen ingatlan használatára jogosulttá tenni. A Polgári Törvénykönyv

szabályai azt is lehetõvé teszik, hogy a haszonélvezetet a

haszonélvezõ más természetes vagy jogi személy részére átengedje. E

szabályok megfelelõ alkalmazásával kell biztosítani az idegen

ingatlanon levõ közös hõközpontok távhõszolgáltató által történõ

üzemeltetését.

19. A törvényjavaslat 21.§-ának (2) bekezdése a következõk szerint

módosul:

(2) Távhõvezeték részét képezõ bekötõ vezeték a fogyasztó ingatlanán

az ingatlantulajdonos hozzájárulásával kártalanítás nélkül létesíthetõ

és üzemeltethetõ. A tulajdonosi hozzájárulás a vezetékjoggal azonos

jogosultságokat és kötelezettségeket keletkeztet.

I n d o k o l á s

Indokolatlan lenne a távhõszolgáltatót kártalanításra kötelezni akkor,

amikor a bekötõ vezeték létesítése, illetõleg azzal az idegen ingatlan

érintése az ingatlan tulajdonosa érdekében történik.

20. A törvényjavaslat 22.§-ának d) pontja a következõk szerint

módosul:

d) a miniszternek a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel

együttesen kiadott rendeletében meghatározott módon építményt és

nyomvonalas mûtárgyat és építményt megközelíthet, keresztezhet.

I n d o k o l á s

A keresztezési és megközelítési szabály nem minden építmény, hanem

csak a nyomvonalas építmény megközelítését és keresztezését

tartalmazhatja.

21. A törvényjavaslat 27.§-a helyett a következõ szöveg felvételét és

annak megfelelõen a cím változtatását javaslom:

Használati jog

27.§ (1) Szolgáltatói hõközpontot a távhõvel ellátott épületek

egyikében (idegen ingatlanon) az ingatlantulajdonossal kötött

megállapodás alapján szabad elhelyezni és üzemeltetni. Abban az

esetben, ha a távhõszolgáltató és az idegen ingatlan tulajdonosa

között nem jön létre megállapodás, a szolgáltatói hõközpontot magában

foglaló helyiség használatára használati jogot lehet alapítani.

(2) A használati jogot és a fizetendõ kártalanítást a Kormány

rendeletében (19.§) foglaltaknak megfelelõen az önkormányzat jegyzõje

határozattal állapítja meg.

(3) Az (1) és (2) bekezdésekben nem említett kérdésekben a használati

jog alapítására a Ptk. 108. és 171.§-ai az irányadók.

Haszonélvezeti jog

27.§ (1) Közös hõközpontból ellátott épület vagy építmény (ellátott

ingatlan) tulajdonosát az idegen ingatlan (ellátó ingatlan) közös

hõközpontot magában foglaló helyiség használatára nézve haszonélvezet

illeti meg.

(2) A haszonélvezettel terhelt helyiség használatával kapcsolatos - a

(3) bekezdésben nem említett - kötelezettségek viselésében az ellátott

ingatlan (haszonélvezõ) és az ellátó ingatlan tulajdonosa állapodik

meg.

(3) A haszonélvezeti jogot a haszonélvezõ nevében - átengedés címén -

a közös hõközpont üzemeltetése érdekében a távhõszolgáltató

gyakorolja. A távhõszolgáltató a haszonélvezeti jog gyakorlása során

köteles a rendes gazdálkodás szabályai szerint eljárni, és a

haszonélvezeti joggal érintett helyiség karbantartásáról gondoskodni.

I n d o k o l á s

Csatlakozó javaslat 2., 6., 11., 18. és 20. pont alatti módosítási

javaslathoz.

A Ptk. rendelkezései szerint használati jogot csak közérdekû feladatok

ellátása érdekében szabad létesíteni. A távhõszolgáltató nem közérdekû

feladatai során látja el távhõvel a közös hõközpontra kapcsolt

épületeket, hanem azt a 18. pontban részletezett okok miatt

kialakított és a kivitelezési költségeket csökkentõ tényezõk

érvényesülése érdekében tették a beruházó számára kötelezõvé. A

használati jog alapítása a több száz közös hõközpont által elfoglalt

helyiségek tekintetében igényelné a távhõszolgáltató (a Ptk.

szóhasználatával élve a jogszabályban megnevezett szervezetet)

kártalanítási kötelezettségét. E kötelezettség teljesítése viszont

valamennyi távhõfogyasztó távhõszolgáltatási díjának indokolatlan

emelését eredményezné. Indokolt, hogy a közös hõközpont által

elfoglalt helyiség használata miatt felmerülõ ellentételezést azok

viseljék, akiknek érdekében a közös hõközpontot az ellátott épületek

egyikében helyezték el és üzemeltetik.

22. A törvényjavaslat 28.§-át a következõk szerint javasolom

módosítani.:

(1) A használationélvezeti jog ingatlan nyilvántartásba történõ

bejegyzését az engedélyes a haszonélvezõ köteles kérni. A

használationélvezeti jog a mindenkori engedélyest haszonélvezõt illeti

meg és az ellátó ingatlan mindenkori tulajdonosát terheli. A bejegyzés

késedelme a jog gyakorlását nem érinti.

(2) használationélvezeti jog ingatlan nyílvántartásba történõ

bejegyzése esetén annak megszûnésekor a használationélvezeti jog

törlését az engedélyes a haszonélvezõ köteles kérni. Mulasztása esetén

az engedélyes a haszonélvezõ költségére az ellátó ingatlantulajdonos

ingatlan tulajdonosa is kérheti a használationélvezeti jog törlését.

I n d o k o l á s

A használati jog helyett felvételre kerülõ haszonélvezeti jog teszi

indokolttá a szóhasználat változtatását.

23. A törvényjavaslat 29.§-a a következõk szerint módosul:

Abban az esetben, ha a használati joggal terhelt idegen az ellátó

ingatlan tulajdonosa a saját fogyasztási helyére vonatkozó közüzemi

szerzõdést a 35.§ szerint felmondja az engedélyest a haszonélvezõt a

használationélvezeti jog továbbra is mindaddig megilleti ., ameddig a

haszonélvezõ távhõvel történõ ellátása az ellátó ingatlanban levõ

közös hõközpontból történik. Megszûnik a használationélvezeti jog

jogszabály rendelkezésénél fogva vagy az érdekeltek közös

megállapodásával.

I n d o k o l á s

Mint a 22. pont alatti indokolás.

24. A törvényjavaslat 34.§-a (1) bekezdésének második mondata a

következõk szerint módosul:

Az általános közüzemi szerzõdés létrejöhet a távhõ mérés szerinti vagy

az önkormányzat rendeletében foglaltaknak megfelelõ átalány szerinti

szolgáltatására.

I n d o k o l á s

Miután a 43.§ (1) bekezdése szerint az önkormányzat jogosult az

átalány szerinti szolgáltatást a közgyûlés rendeletében foglaltaknak

megfelelõen megszüntetni, indokolt, hogy az átalány szerinti

szolgáltatás is csak az önkormányzat közgyûlésének rendeletében

foglaltaknak megfelelõen jöhessen létre.

25. A törvényjavaslat 35.§ (2) bekezdése és annak c) és d) pontja az

alábbiak szerint módosul:

(2) Az általános közüzemi szerzõdést az épület, illetõleg épületrész

tulajdonosa vagy a fogyasztásiók helyek közössége 30 napos felmondási

határidõvel a Közüzemi Szabályzatban meghatározott módon és idõpontra

akkor mondhatja fel, ha

c) viseli azokat a költségeket, amelyek a szolgáltatói- és/vagy a

fogyasztói berendezéseknek a felmondás következtében szükséges mûszaki

átalakításával, megszüntetésével merülnek fel;

d) a szerzõdés felmondását a meglévõ rendszer mûszaki megoldása

lehetõvé teszi, a felmondás nem ütközik egyéb jogszabályba vagy,

mûszaki elõírásba., továbbá közös tulajdon esetén a tulajdonostársak

döntésébe.

I n d o k o l á s

Mivel a távhõszolgáltatás egységes fogyasztói rendszert tételez fel,

ezért minden beavatkozásnál elsõdleges kérdés annak mûszaki

megvalósíthatósága, valamint az új társasházi törvény erre vonatkozó

lehetõségeit is figyelembe kell venni.

26. A törvényjavaslat 35.§-a (4) bekezdésének elsõ mondata a

következõk szerint módosul:

A közüzemi szerzõdést a távhõszolgáltató csak a 44.§ (2) bekezdés e)

f) pontjában meghatározott szerzõdésszegés esetén mondhatja fel, ...

I n d o k o l á s

A 44.§ (2) bekezdésének e) pontját a szerzõdésszegõ magatartás

következményeinek eltérõ volta miatt indokolt kettébontani, amely a

35.§ (4) bekezdésében történõ hivatkozást vonja maga után.

27. A törvényjavaslat 40.§ (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

(2) Mérés szerinti elszámolás esetén a távhõszolgáltató a

szolgáltatott távhõ mennyiségét a fogyasztói hõközpontban, illetõleg a

közös hõközpontban, a szolgáltatói hõközpontban és a hõfogadó

állomáson köteles mérni és elszámolni . (hõközponti mérés).

I n d o k o l á s

A módosítást a mérés helyének pontosítása teszi indokolttá.

28. A törvényjavaslat 40.§ (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

(3) Mérés szerinti elszámolás esetén a szolgáltatott távhõ mennyisége

épületrészenként is mérhetõ és elszámolható (egyedi mérés), ha a

fogyasztó ...

I n d o k o l á s

A módosítást a mérés szerinti szolgáltatás különbözõsége teszi

indokolttá.

29. A törvényjavaslat 40.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(4) Az átalány szerinti távhõszolgáltatás esetében átalánydíjas

elszámolást kell alkalmazni. Az átalánydíj megfizetése az épületnek

vagy épületrésznek a szolgáltatást igénybe vevõ használóját (pl.

bérlõjét, haszonélvezõjét vagy tulajdonosát) terheli.

I n d o k o l á s

A módosítást az elszámolás és a díj megfizetésére vonatkozó

rendelkezés különválasztása teszi szükségszerûvé.

30. A törvényjavaslat 40.§-ának (5) bekezdése a következõk szerint

módosul és kiegészül a következõ új (6)-(7) bekezdésekkel, ennek

megfelelõen az eredeti (6)-(7) bekezdések jelölése (8)-(9) bekezdésre

módosulnak:

(5) Mérés szerinti távhõszolgáltatás esetén a szolgáltatás helyét,

mértékét és tartamát, a mért távhõ és díja épületrészenkénti

megosztásának és kiegyenlítésének módját az érdekeltek megállapodása

rögzíti. Amennyiben a távhõvel ellátott épületnek, épületrészeknek

több tulajdonosa van, a mért távhõ fogyasztás díjának kiegyenlítése a

tulajdonosok egymással történõ megállapodása szerint együttesen vagy

épületrészenként külön is történhet. Külön történõ díjfizetés esetén a

díj épületrészenkénti megosztása és a megosztás szerinti számlázás - a

tulajdonosok által meghatározott elvek arányok szerint - a

távhõszolgáltató feladata.

(6) Az átalánydíj megfizetése az épületnek vagy épületrésznek a

szolgáltatást igénybe vevõ használóját (pl: tulajdonosát,

haszonélvezõjét vagy bérlõjét) terheli.

(7) Ha az épületnek vagy épületrésznek használója annak nem

tulajdonosa, a használó által meg nem fizetett díj erejéig a

tulajdonos kezesként felel.

I n d o k o l á s

Miként az elszámolást, úgy a díjfizetést is a szolgáltatási

változatoknak megfelelõen kell szabályozni. A mérés szerinti

szolgáltatás vonatkozásában nincs szükség a díjalkalmazási

feltételekre való utalásra.

31. A törvényjavaslat 40.§ új (9) bekezdésének elsõ mondata a

következõk szerint módosul:

A fogyasztó kérheti a távhõszolgáltatótól az a hõközpontban

alkalmazott mérõeszköz mérésügyi felülvizsgálatát.

I n d o k o l á s

A távhõszolgáltató csak a saját tulajdonát képezõ mérõeszközök

mérésügyi felülvizsgálatára kötelezhetõ. Tulajdonában viszont csak a

hõközpontban alkalmazott mérõeszköz van.

32. A törvényjavaslat 41.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

41.§ (1) A szolgáltatott távhõ elszámolásával, a díjfizetéssel ,

valamint és a szabályozatlan vételezéssel kapcsolatos szabályokat,

valamint átalány szerinti távhõszolgáltatás esetén a szolgáltatás

fajtáját, mértékét, minõségét, idõtartamát, helyét és a díjelszámolás

alapját az önkormányzat képviselõ testülete rendeletben határozza meg.

(2) A díjalkalmazási feltételek tartalmazzák az átalány szerinti

távhõszolgáltatás esetére a szolgáltatás fajtáját, mértékét,

minõségét, idõtartamát és helyét, valamint a díj elszámolás alapját.

I n d o k o l á s

Az e §-ba foglalt szabályokat indokolatlan két bekezdésbe foglalni és

indokolatlan az ott írt rendelkezéseket díjalkalmazási feltételekben

meghatározni. A szabályozás az önkormányzat rendeletében történik

egyéb más elõírások mellett.

33. A törvényjavaslat 43.§ (1) és (2) bekezdése a következõk szerint

módosul:

(1) ... a meglévõ rendszer átalakításakor kell megvalósítani a

távhõfogyasztás

fogyasztói hõközpontonkénti , szolgáltatói hõközpontonkénti és

hõfogadó állomásonkénti vagy épületrészenkénti ...

(2) ... az áttérés költségei a fogyasztói és a szolgáltatói

hõközpontban

, illetve a hõfogadó állomáson elhelyezett mérõeszközig bezárólag a

szolgáltatót terheli.

I n d o k o l á s

Egyrészt indokolatlan ehelyütt a hõközpontok megnevezése, másrészt ki

kellene azokat egészíteni a közös hõközponttal. A javaslat jelenti az

egyszerûbb megoldást.

34. A törvényjavaslat 44.§-a (2) bekezdésének e) pontja a következõk

szerint módosul és a bekezdés új f) ponttal egészül ki, az eredeti f)

pont jelölése g) pontra módosul:

e) a távhõdíját távhõ díját nem vagy nem a szerzõdésben meghatározott

idõben fizeti meg,

f) a távhõ díját nem fizeti meg,

I n d o k o l á s

Miután a szerzõdésszegõ magatartás következménye egymástól eltérõ,

indokolt, hogy a kétféle szerzõdésszegõ magatartást is külön pontba

foglaljuk.

35. A törvényjavaslat 46.§-a (3) bekezdésének b) pontja a következõk

szerint módosul:

b) a közüzemi szerzõdést felmondhatja, ha a távhõszolgáltatás díját a

fogyasztó az esedékességtõl számított 30 napon belül nem fizeti meg.

I n d o k o l á s

A kiegészítés egyaránt szolgálja a fogyasztó és a távhõszolgáltató

érdekét. A fogyasztóét azzal, hogy 30 napig tartó biztonságot nyújt

számára a díjfizetés nélküli fogyasztásra, és ezáltal haladékot kap a

díj késedelmes megfizetésére, a távhõszolgáltatóét pedig azzal, hogy

nem készteti õt hosszú ideig tartó díjfizetési késedelem elviselésére.

36. A törvényjavaslat 46.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(5) A (3) bekezdés esetére az önkormányzat képviselõtestülete

rendeletében ...

I n d o k o l á s

Csökkentett mértékû szolgáltatói kötelezettséget csak az önkormányzati

képviselõtestület írhat elõ.

37. A törvényjavaslat 47.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) A távhõszolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszony általános

szabályait a Kormány rendelettel kiadott távhõszolgáltatási közüzemi

szabályzatban állapítja meg.

(2) A távhõszolgáltatási közüzemi szabályzatban foglaltak

végrehajtására az önkormányzat képviselõ testülete rendeletben további

részletes szabályokat határozhat meg.

I n d o k o l á s

Összhangban a 6.§-hoz és 41.§-hoz tett javaslatokkal indokolt ehelyütt

az önkormányzat képviselõ testületének jogalkotási felhatalmazását a

távhõszolgáltatási közüzemi szabályzat végrehajtására nevesíteni.

38. A törvényjavaslat 48.§-a a következõk szerint módosul:

A fogyasztói igény kielégítésének igénykielégítés és a

távhõszolgáltatásnak a további részletes 47.§ szerinti rendeletekben

foglaltakon túlmenõ szabályait tartalmazó üzletszabályzatot a

távhõszolgáltató ...

I n d o k o l á s

A távhõszolgáltató által készítendõ üzletszabályzat és a jogviszony

általános és részletes szabályait tartalmazó rendeletek közötti

különbségtétel érdekében szükséges a módosítás.

39. A törvényjavaslat 51.§-ának (2) bekezdése a következõk szerint

módosul:

(2) A fogyasztói hõközpontot és a hõfogadó állomást közös hõközpontot

magában foglaló helyiség használatáért a tulajdonos a

távhõszolgáltatótól térítésre nem tarthat igényt.

I n d o k o l á s

A 2.- 3. pont szerint.

40. A törvényjavaslat 52.§-ának (1) bekezdése a következõk szerint

módosul:

(1) ... hatósági árának megállapításával kapcsolatos, a (2)-(3)

bekezdésben foglaltakon kívüli további szabályokat külön törvény

tartalmazza.

I n d o k o l á s

A módosítás indokolt, hiszen a § (2)-(3) bekezdése olyan feltételeket

tartalmaz, amelyeket az árak megállapításáról szóló törvény nem

tartalmaz.

41. A törvényjavaslat 53.§-ának (4) bekezdése a következõk szerint

módosul:

(4) E törvény 27-29.§-ainak hatálya nem terjed ki kiterjed azokra a

szolgáltatói közös hõközpontokat magában foglaló helyiségekre is,

amelyeket a törvény hatályba lépésekor a távhõszolgáltató az

ingatlantulajdonossal kötött külön megállapodás alapján használ.

I n d o k o l á s

Az állami beruházásban létesült és a használatba vételi eljárás után

társasházi vagy szövetkezeti tulajdonba kerülõ épületekben elhelyezett

szolgáltatói hõközpontokat a távhõszolgáltató a törvény hatályba

lépése elõtti jogszabályoknak megfelelõen vette üzemeltetésbe, és

ennek megfelelõen használta az azokat magukban foglaló helyiségeket. A

távhõszolgáltató a szolgáltatói hõközpontokat magukban foglaló

helyiségeket nem külön megállapodás alapján, hanem jogszabályon

alapuló üzemeltetési kötelezettségénél fogva használta. Ennél fogva a

törvényjavaslat 27-29.§-aihoz tett javaslatoknak megfelelõen e §-t a

haszonélvezet tekintetében alkalmazni kell.

42. A törvényjavaslat 53.§-a (7) bekezdésének a) és c) pontja a

következõk szerint módosul:

a) 4.§ (1), 19.§ (5) (6), 38.§ (1) bekezdéseiben és 47.§-ban (1)

bekezdéseiben foglalt rendelkezések végrehajtásáról a Kormány,

c) 3.§ (2) bekezdésében, a 6.§-ban, a 7.§ (3) bekezdésében, a 31.§-

ban, a a 38.§ (3) bekezdésében és 39.§ (2) bekezdésében a 42.§ (1)

bekezdésében 41.§-ban, továbbá a 43.§-ban, és a 46.§ (5) bekezdésében

és a 47.§ (2) bekezdésében foglalt rendelkezések végrehajtásáról az

illetékes települési önkormányzat gondoskodik.

I n d o k o l á s

E bekezdés módosítását az egyes szakaszokban foglalt felhatalmazásra

vonatkozó javaslatok teszik indokolttá.

Szabó Lajos Pál Béla

országgyûlési képviselõ országgyûlési képviselõ

Göndör István

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap