Országgyûlési képviselõ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úr
az Országgyûlés Elnöke
Budapest
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94.§-ának (1) bekezdése és 102.§-ának (1) bekezdése
alapján a távhõszolgáltatásról szóló T/5304. számú törvényjavaslathoz a
következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 1.§-a (4) bekezdésének a), b) pontjai a
következõk szerint módosulnak és az eredeti c) pont jelölése d) pontra
változik:
(4) Nem tartozik a törvény hatálya alá
a) a kizárólag saját felhasználási célra hõt termelõ létesítmény ,
valamint az a hõtermelõ tevékenység, amit a termelõ, szolgáltató
közbeiktatása nélkül, közvetlenül a fogyasztónak egyedi közüzemi
szerzõdés alapján biztosít;
b) a távhõtermelõnek az a tevékenysége, amellyel az általa termelt
távhõt távhõszolgáltató közbeiktatása nélkül közvetlenül a
fogyasztóhoz juttat el;
I n d o k o l á s
A saját célú hõtermelõ létesítmény pontosítása és a létesítmény,
valamint a tevékenység egy pontba történõ összevonásának
megszüntetése.
2. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének j) pontjának második mondata
és a jb) alpontja módosul, valamint a következõ jc) alponttal egészül
ki és az eredeti jc) pont jelölése jd) jelölésre változik:
j) ... szolgáltatói hõközpont, közös hõközpont és fogyasztói
hõközpont.
jb) szolgáltatói hõközpont: több épület vagy építmény hõellátása
céljából az ellátandó épületeken kívül, esetleg azok egyikében
elhelyezett, a hõhordozó közeg fogadására, átalakítására, elosztására,
mérésére szolgáló technológiai berendezés;
jc) közös hõközpont: a több épület vagy építmény hõellátása céljából
az ellátandó épületek egyikében elhelyezett, a hõhordozó közeg
fogadására, átalakítására, mérésére szolgáló technológiai berendezés;
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat 27-29.§-aihoz készülõ módosítási javaslat
érvényesülése érdekében a szolgáltatói hõközpont fogalmát ketté kell
választani akként, hogy az ellátott épületek egyikében elhelyezett
hõközpont ne szolgáltatói hõközpont, hanem közös hõközpont legyen a
végett, hogy az abból ellátott fogyasztók és az ellátó épület
tulajdonosa közötti jogviszony szabályozható legyen. A közös hõközpont
megalapítása szorosan feltételezi a törvénytervezet 3.§ (1) bekezdése
p) pontjának, 27-29.§-ainak, az 51.§ (2) bekezdésének és 53.§ (4)
bekezdésének javasolt módosítását.
3. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének k) pontját törölni javaslom
és ennek megfelelõen az eredeti l), m), n), o), p), r), s), t) és u)
pontok jelölése eggyel alacsonyabb betûjelölést kap, az ra) és rb)
pontok jelölése pa) és pb) betûjelölésre változik.
I n d o k o l á s
A hõközpont fogalma magába foglalja a hõfogadó állomás fogalmi elemeit
is ezért szükségtelen annak külön definiálása.
4. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének l) pontja a következõk
szerint módosul
l) csatlakozási pont: a szolgáltatói és a fogyasztói berendezés
határán (találkozási pontján) beépített elzáró szerelvénynek a
fogyasztó felé esõ oldala, elzáró szerelvény hiányában a fogyasztási
helyet képezõ magában foglaló ingatlan (épület, építmény, telek)
tulajdoni határa;
I n d o k o l á s
A csatlakozási pont csak az ingatlan (épület, építmény, telek) határa
lehet, amelybe a lakás (helyiség) tulajdoni határa nem érthetõ bele.
5. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének o) pontja a következõk
szerint módosul:
o) szolgáltatói berendezés: a hõtermelõ létesítmény, a geotermikus
energiát kitermelõ létesítmény, a távhõvezeték-hálózat, a szolgáltatói
hõközpont, az elszámolás alapjául szolgáló, a távhõszolgáltató
tulajdonában lévõ mérõeszköz, a hõközpont primer oldali fõelzárói és
mennyiségszabályozói;
I n d o k o l á s
A fogalommeghatározás szerint a szolgáltató helyes megnevezése
távhõszolgáltató.
6. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdésének p) pontja a következõk
szerint módosul:
p) fogyasztói berendezés: a fogyasztói hõközpont, hõfogadó állomás, a
közös hõközpont, a fogyasztói vezetékhálózat, a felhasználó berendezés
és a fogyasztó által felszerelt fûtési és használati melegvíz-mérõk,
költségmegosztók;
I n d o k o l á s
A 2.- 3. pont szerint.
7. A törvényjavaslat 3.§ (1) bekezdés r) pontjának elsõ mondata a
következõk szerint módosul:
r) fogyasztó: az a természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel
nem rendelkezõ gazdálkodó szervezet vagy ezek közössége, aki (amely) a
távhõszolgáltatóval távhõszolgáltatásra vonatkozóan szerzõdéses
jogviszonyba kerül.
I n d o k o l á s
A szolgáltatónak a fogalommeghatározás szerinti megnevezése.
8. A törvényjavaslat 3.§-a (1) bekezdésének rb) alpontja a következõk
szerint módosul:
rb) egyéb fogyasztó: az ra) pa) pontban nem említett ...
I n d o k o l á s
Összhangban a 3. ponttal.
9. A törvényjavaslat 3.§-a (1) bekezdésének t) pontja a következõk
szerint módosul:
t) üzletszabályzat: a mûködési engedélyt kiadó közigazgatási szerv
által jóváhagyott szabályzat, amely a helyi szolgáltatási sajátosságok
figyelembe vételével szabályozza a távhõszolgáltató mûködését és
meghatározza a távhõszolgáltató kötelezettségeit és jogait;
I n d o k o l á s
Az 5. pont szerint.
10. A törvényjavaslat 3.§-ának bekezdésjelölését, valamint a (2)
bekezdését törölni javaslom.
I n d o k o l á s
A felhatalmazást tartalmazza a törvényjavaslat 41. és 47.§-a.
11. A törvényjavaslat 4.§-a (1) bekezdése a következõk szerint
módosul:
(1) A Kormány rendeletben határozza meg
a) rendeletben állapítja meg a távhõszolgáltató és a fogyasztó,
valamint a távhõtermelõ, a távhõszolgáltató és az idegen ingatlan
tulajdonosa, valamint a közös hõközpontból ellátott fogyasztók és az
idegen ingatlan tulajdonosa közötti jogviszony általános szabályait;
b) rendeletben határozza meg a távhõtermelõ és a távhõszolgáltató
létesítési és mûködési engedélyének tartalmi követelményeit;
c) rendeletben határozza meg a távhõszolgáltatás korlátozásának
általános elveit.
I n d o k o l á s
A felesleges ismétlések elkerülése végett, valamint a közös
hõközpontból ellátott fogyasztók és az idegen ingatlan tulajdonosa
közötti jogviszony szabályozásáról történõ felhatalmazás felvétele
végett szükséges a módosítás.
12. A törvényjavaslat 5.§-ának a) pontja a következõk szerint módosul:
a) kiadja vagy e törvény alapján módosítja az e törvény hatálya alá
tartozó távhõtermelõ létesítmény ...
I n d o k o l á s
A fogalommeghatározásnak megfelelõ szóhasználat indokolja a
módosítást.
13. A törvényjavaslat 6.§-a (2) bekezdésének b) pontja a következõk
szerint módosul és kiegészül egy új e) ponttal:
b) szabályozza a távhõszolgáltatónak a fogyasztók társadalmi és
fogyasztóvédelmi szervekkel és a fogyasztói érdekképviseleteivkkel
történõ együttmûködési ...
e) rendeletben határozza meg az áralkalmazási feltételeket, valamint a
távhõszolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszony részletes
szabályait.
I n d o k o l á s
Hasonlóan, mint ahogy a 4.§ tartalmazza a Kormány és a miniszter
rendeletalkotási jogosultságát, indokolt, hogy ez a jogosultság az
önkormányzat képviselõtestülete tekintetében is helyet kapjon a
törvényben.
14. A törvényjavaslat 9.§-ának (4) bekezdése a következõk szerint
módosul:
(4) A hõtermelõ létesítmény létesítési, üzembehelyezési, valamint
mûködési engedélyezési eljárására, továbbá ...
I n d o k o l á s
Helyesírási követelmény.
15. A törvényjavaslat 11.§-a (2) bekezdésének elsõ mondata a
következõk szerint módosul:
(2) Ha a környezeti hatásvizsgálat (környezetvédelmi engedély),
illetõleg a közmeghallgatás eredménye és a hõtermelõ létesítmény helye
szerint illetékes és a Kormány rendeletében 9.§ (4) bekezdésében
említett jogszabályokban meghatározott szakhatóságok álláspontja
lehetõvé teszi, kérelemre a létesítési engedélyt ki kell adni.
I n d o k o l á s
Szükségtelen e tekintetben újabb kormányrendeletet alkotni, hiszen az
erõmûvek létesítését megelõzõen szükséges közmeghallgatásról
rendelkezõ 107/1995. (IX.8.) Korm. rendelet, a 9.§ (4) bekezdésében
említett jogszabályok között szerepel.
16. A törvényjavaslat 13.§-ának (3) bekezdését törölni javaslom.
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat 1.§-a (4) bekezdése szerinti rendelkezés a törölni
javasolt szabályt nem teszi indokolttá.
17. A törvényjavaslat 17.§-át a következõk szerint javasolom
módosítani:
"... az engedélyezõ határozatának birtokában lehet szabad megkezdeni
..."
I n d o k o l á s
A módosítást a két szó közötti különbség és a szóhasználat helyessége
indokolja.
18. A törvényjavaslat 19.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul,
a javaslat a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki és ennek
megfelelõen az eredeti (5) bekezdés jelölése (6) bekezdésre módosul:
(1) Az engedélyes idegen ingatlan használatára, megfelelõ mûszaki-
gazdasági indokok alapján
a) elõmunkálati jogot,
b) vezetékjogot,
c) kisajátítást,
d) használati jogot
kérhet.
(5) A törvényben meghatározott fogyasztót az idegen ingatlan
használatára haszonélvezeti jog illeti meg.
I n d o k o l á s
Az 1970-80-as években megvalósult lakásépítési program - egyebek
között - a távhõszolgáltatási berendezések egyszerûsítését is célul
tûzte ki. Ennek megfelelõen a célcsoportos állami beruházás során
megvalósuló lakóépületek tekintetében a program az épületek távhõvel
való ellátását tekintette elsõdlegesnek és a költségek csökkentése
végett tartalmazott olyan mûszaki elõírásokat, hogy a távhõvel
ellátott épületek egyikében elhelyezett hõközponttal több épület
távhõvel való ellátását kell megoldani. Az akkor hatályos jogszabályok
szerint a megvalósult hõközpontot - amely mind az azt magában foglaló
épület, mind az arra kapcsolt épületek lakásait látta el távhõvel -
befejezetlen beruházásként a hõközpontot üzemeltetõ
távhõszolgáltatónak kellett átadni, amely azt a késõbbiek során
aktiválta. A lakóépületek elidegenítése során merült fel az a
probléma, hogy az ingatlantulajdonosok a közös hõközpontot
üzemeltetõtõl kártalanítást, bérleti díjat vagy más címen
ellentételezést kértek a hõközpont által elfoglalt helyiség használata
miatt. Miután a távhõszolgáltató a közös hõközpont által elfoglalt
helyiséget az abból ellátott fogyasztók érdekében használja és a
használat számára elõnyt nem tartalmaz, indokolt, hogy az
ellentételezés azokat terhelje, akiknek az idegen ingatlan
használatából elõnyük származik. Ezek pedig az ellátott ingatlanok
tulajdonosai. Ez okfejtésnél fogva az ellátott ingatlanok
tulajdonosait a Polgári Törvénykönyvnek a használatra vonatkozó
szabályai közül a haszonélvezetre vonatkozó szabályok szerint kell az
idegen ingatlan használatára jogosulttá tenni. A Polgári Törvénykönyv
szabályai azt is lehetõvé teszik, hogy a haszonélvezetet a
haszonélvezõ más természetes vagy jogi személy részére átengedje. E
szabályok megfelelõ alkalmazásával kell biztosítani az idegen
ingatlanon levõ közös hõközpontok távhõszolgáltató által történõ
üzemeltetését.
19. A törvényjavaslat 21.§-ának (2) bekezdése a következõk szerint
módosul:
(2) Távhõvezeték részét képezõ bekötõ vezeték a fogyasztó ingatlanán
az ingatlantulajdonos hozzájárulásával kártalanítás nélkül létesíthetõ
és üzemeltethetõ. A tulajdonosi hozzájárulás a vezetékjoggal azonos
jogosultságokat és kötelezettségeket keletkeztet.
I n d o k o l á s
Indokolatlan lenne a távhõszolgáltatót kártalanításra kötelezni akkor,
amikor a bekötõ vezeték létesítése, illetõleg azzal az idegen ingatlan
érintése az ingatlan tulajdonosa érdekében történik.
20. A törvényjavaslat 22.§-ának d) pontja a következõk szerint
módosul:
d) a miniszternek a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel
együttesen kiadott rendeletében meghatározott módon építményt és
nyomvonalas mûtárgyat és építményt megközelíthet, keresztezhet.
I n d o k o l á s
A keresztezési és megközelítési szabály nem minden építmény, hanem
csak a nyomvonalas építmény megközelítését és keresztezését
tartalmazhatja.
21. A törvényjavaslat 27.§-a helyett a következõ szöveg felvételét és
annak megfelelõen a cím változtatását javaslom:
Használati jog
27.§ (1) Szolgáltatói hõközpontot a távhõvel ellátott épületek
egyikében (idegen ingatlanon) az ingatlantulajdonossal kötött
megállapodás alapján szabad elhelyezni és üzemeltetni. Abban az
esetben, ha a távhõszolgáltató és az idegen ingatlan tulajdonosa
között nem jön létre megállapodás, a szolgáltatói hõközpontot magában
foglaló helyiség használatára használati jogot lehet alapítani.
(2) A használati jogot és a fizetendõ kártalanítást a Kormány
rendeletében (19.§) foglaltaknak megfelelõen az önkormányzat jegyzõje
határozattal állapítja meg.
(3) Az (1) és (2) bekezdésekben nem említett kérdésekben a használati
jog alapítására a Ptk. 108. és 171.§-ai az irányadók.
Haszonélvezeti jog
27.§ (1) Közös hõközpontból ellátott épület vagy építmény (ellátott
ingatlan) tulajdonosát az idegen ingatlan (ellátó ingatlan) közös
hõközpontot magában foglaló helyiség használatára nézve haszonélvezet
illeti meg.
(2) A haszonélvezettel terhelt helyiség használatával kapcsolatos - a
(3) bekezdésben nem említett - kötelezettségek viselésében az ellátott
ingatlan (haszonélvezõ) és az ellátó ingatlan tulajdonosa állapodik
meg.
(3) A haszonélvezeti jogot a haszonélvezõ nevében - átengedés címén -
a közös hõközpont üzemeltetése érdekében a távhõszolgáltató
gyakorolja. A távhõszolgáltató a haszonélvezeti jog gyakorlása során
köteles a rendes gazdálkodás szabályai szerint eljárni, és a
haszonélvezeti joggal érintett helyiség karbantartásáról gondoskodni.
I n d o k o l á s
Csatlakozó javaslat 2., 6., 11., 18. és 20. pont alatti módosítási
javaslathoz.
A Ptk. rendelkezései szerint használati jogot csak közérdekû feladatok
ellátása érdekében szabad létesíteni. A távhõszolgáltató nem közérdekû
feladatai során látja el távhõvel a közös hõközpontra kapcsolt
épületeket, hanem azt a 18. pontban részletezett okok miatt
kialakított és a kivitelezési költségeket csökkentõ tényezõk
érvényesülése érdekében tették a beruházó számára kötelezõvé. A
használati jog alapítása a több száz közös hõközpont által elfoglalt
helyiségek tekintetében igényelné a távhõszolgáltató (a Ptk.
szóhasználatával élve a jogszabályban megnevezett szervezetet)
kártalanítási kötelezettségét. E kötelezettség teljesítése viszont
valamennyi távhõfogyasztó távhõszolgáltatási díjának indokolatlan
emelését eredményezné. Indokolt, hogy a közös hõközpont által
elfoglalt helyiség használata miatt felmerülõ ellentételezést azok
viseljék, akiknek érdekében a közös hõközpontot az ellátott épületek
egyikében helyezték el és üzemeltetik.
22. A törvényjavaslat 28.§-át a következõk szerint javasolom
módosítani.:
(1) A használationélvezeti jog ingatlan nyilvántartásba történõ
bejegyzését az engedélyes a haszonélvezõ köteles kérni. A
használationélvezeti jog a mindenkori engedélyest haszonélvezõt illeti
meg és az ellátó ingatlan mindenkori tulajdonosát terheli. A bejegyzés
késedelme a jog gyakorlását nem érinti.
(2) használationélvezeti jog ingatlan nyílvántartásba történõ
bejegyzése esetén annak megszûnésekor a használationélvezeti jog
törlését az engedélyes a haszonélvezõ köteles kérni. Mulasztása esetén
az engedélyes a haszonélvezõ költségére az ellátó ingatlantulajdonos
ingatlan tulajdonosa is kérheti a használationélvezeti jog törlését.
I n d o k o l á s
A használati jog helyett felvételre kerülõ haszonélvezeti jog teszi
indokolttá a szóhasználat változtatását.
23. A törvényjavaslat 29.§-a a következõk szerint módosul:
Abban az esetben, ha a használati joggal terhelt idegen az ellátó
ingatlan tulajdonosa a saját fogyasztási helyére vonatkozó közüzemi
szerzõdést a 35.§ szerint felmondja az engedélyest a haszonélvezõt a
használationélvezeti jog továbbra is mindaddig megilleti ., ameddig a
haszonélvezõ távhõvel történõ ellátása az ellátó ingatlanban levõ
közös hõközpontból történik. Megszûnik a használationélvezeti jog
jogszabály rendelkezésénél fogva vagy az érdekeltek közös
megállapodásával.
I n d o k o l á s
Mint a 22. pont alatti indokolás.
24. A törvényjavaslat 34.§-a (1) bekezdésének második mondata a
következõk szerint módosul:
Az általános közüzemi szerzõdés létrejöhet a távhõ mérés szerinti vagy
az önkormányzat rendeletében foglaltaknak megfelelõ átalány szerinti
szolgáltatására.
I n d o k o l á s
Miután a 43.§ (1) bekezdése szerint az önkormányzat jogosult az
átalány szerinti szolgáltatást a közgyûlés rendeletében foglaltaknak
megfelelõen megszüntetni, indokolt, hogy az átalány szerinti
szolgáltatás is csak az önkormányzat közgyûlésének rendeletében
foglaltaknak megfelelõen jöhessen létre.
25. A törvényjavaslat 35.§ (2) bekezdése és annak c) és d) pontja az
alábbiak szerint módosul:
(2) Az általános közüzemi szerzõdést az épület, illetõleg épületrész
tulajdonosa vagy a fogyasztásiók helyek közössége 30 napos felmondási
határidõvel a Közüzemi Szabályzatban meghatározott módon és idõpontra
akkor mondhatja fel, ha
c) viseli azokat a költségeket, amelyek a szolgáltatói- és/vagy a
fogyasztói berendezéseknek a felmondás következtében szükséges mûszaki
átalakításával, megszüntetésével merülnek fel;
d) a szerzõdés felmondását a meglévõ rendszer mûszaki megoldása
lehetõvé teszi, a felmondás nem ütközik egyéb jogszabályba vagy,
mûszaki elõírásba., továbbá közös tulajdon esetén a tulajdonostársak
döntésébe.
I n d o k o l á s
Mivel a távhõszolgáltatás egységes fogyasztói rendszert tételez fel,
ezért minden beavatkozásnál elsõdleges kérdés annak mûszaki
megvalósíthatósága, valamint az új társasházi törvény erre vonatkozó
lehetõségeit is figyelembe kell venni.
26. A törvényjavaslat 35.§-a (4) bekezdésének elsõ mondata a
következõk szerint módosul:
A közüzemi szerzõdést a távhõszolgáltató csak a 44.§ (2) bekezdés e)
f) pontjában meghatározott szerzõdésszegés esetén mondhatja fel, ...
I n d o k o l á s
A 44.§ (2) bekezdésének e) pontját a szerzõdésszegõ magatartás
következményeinek eltérõ volta miatt indokolt kettébontani, amely a
35.§ (4) bekezdésében történõ hivatkozást vonja maga után.
27. A törvényjavaslat 40.§ (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
(2) Mérés szerinti elszámolás esetén a távhõszolgáltató a
szolgáltatott távhõ mennyiségét a fogyasztói hõközpontban, illetõleg a
közös hõközpontban, a szolgáltatói hõközpontban és a hõfogadó
állomáson köteles mérni és elszámolni . (hõközponti mérés).
I n d o k o l á s
A módosítást a mérés helyének pontosítása teszi indokolttá.
28. A törvényjavaslat 40.§ (3) bekezdése a következõk szerint módosul:
(3) Mérés szerinti elszámolás esetén a szolgáltatott távhõ mennyisége
épületrészenként is mérhetõ és elszámolható (egyedi mérés), ha a
fogyasztó ...
I n d o k o l á s
A módosítást a mérés szerinti szolgáltatás különbözõsége teszi
indokolttá.
29. A törvényjavaslat 40.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
(4) Az átalány szerinti távhõszolgáltatás esetében átalánydíjas
elszámolást kell alkalmazni. Az átalánydíj megfizetése az épületnek
vagy épületrésznek a szolgáltatást igénybe vevõ használóját (pl.
bérlõjét, haszonélvezõjét vagy tulajdonosát) terheli.
I n d o k o l á s
A módosítást az elszámolás és a díj megfizetésére vonatkozó
rendelkezés különválasztása teszi szükségszerûvé.
30. A törvényjavaslat 40.§-ának (5) bekezdése a következõk szerint
módosul és kiegészül a következõ új (6)-(7) bekezdésekkel, ennek
megfelelõen az eredeti (6)-(7) bekezdések jelölése (8)-(9) bekezdésre
módosulnak:
(5) Mérés szerinti távhõszolgáltatás esetén a szolgáltatás helyét,
mértékét és tartamát, a mért távhõ és díja épületrészenkénti
megosztásának és kiegyenlítésének módját az érdekeltek megállapodása
rögzíti. Amennyiben a távhõvel ellátott épületnek, épületrészeknek
több tulajdonosa van, a mért távhõ fogyasztás díjának kiegyenlítése a
tulajdonosok egymással történõ megállapodása szerint együttesen vagy
épületrészenként külön is történhet. Külön történõ díjfizetés esetén a
díj épületrészenkénti megosztása és a megosztás szerinti számlázás - a
tulajdonosok által meghatározott elvek arányok szerint - a
távhõszolgáltató feladata.
(6) Az átalánydíj megfizetése az épületnek vagy épületrésznek a
szolgáltatást igénybe vevõ használóját (pl: tulajdonosát,
haszonélvezõjét vagy bérlõjét) terheli.
(7) Ha az épületnek vagy épületrésznek használója annak nem
tulajdonosa, a használó által meg nem fizetett díj erejéig a
tulajdonos kezesként felel.
I n d o k o l á s
Miként az elszámolást, úgy a díjfizetést is a szolgáltatási
változatoknak megfelelõen kell szabályozni. A mérés szerinti
szolgáltatás vonatkozásában nincs szükség a díjalkalmazási
feltételekre való utalásra.
31. A törvényjavaslat 40.§ új (9) bekezdésének elsõ mondata a
következõk szerint módosul:
A fogyasztó kérheti a távhõszolgáltatótól az a hõközpontban
alkalmazott mérõeszköz mérésügyi felülvizsgálatát.
I n d o k o l á s
A távhõszolgáltató csak a saját tulajdonát képezõ mérõeszközök
mérésügyi felülvizsgálatára kötelezhetõ. Tulajdonában viszont csak a
hõközpontban alkalmazott mérõeszköz van.
32. A törvényjavaslat 41.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
41.§ (1) A szolgáltatott távhõ elszámolásával, a díjfizetéssel ,
valamint és a szabályozatlan vételezéssel kapcsolatos szabályokat,
valamint átalány szerinti távhõszolgáltatás esetén a szolgáltatás
fajtáját, mértékét, minõségét, idõtartamát, helyét és a díjelszámolás
alapját az önkormányzat képviselõ testülete rendeletben határozza meg.
(2) A díjalkalmazási feltételek tartalmazzák az átalány szerinti
távhõszolgáltatás esetére a szolgáltatás fajtáját, mértékét,
minõségét, idõtartamát és helyét, valamint a díj elszámolás alapját.
I n d o k o l á s
Az e §-ba foglalt szabályokat indokolatlan két bekezdésbe foglalni és
indokolatlan az ott írt rendelkezéseket díjalkalmazási feltételekben
meghatározni. A szabályozás az önkormányzat rendeletében történik
egyéb más elõírások mellett.
33. A törvényjavaslat 43.§ (1) és (2) bekezdése a következõk szerint
módosul:
(1) ... a meglévõ rendszer átalakításakor kell megvalósítani a
távhõfogyasztás
fogyasztói hõközpontonkénti , szolgáltatói hõközpontonkénti és
hõfogadó állomásonkénti vagy épületrészenkénti ...
(2) ... az áttérés költségei a fogyasztói és a szolgáltatói
hõközpontban
, illetve a hõfogadó állomáson elhelyezett mérõeszközig bezárólag a
szolgáltatót terheli.
I n d o k o l á s
Egyrészt indokolatlan ehelyütt a hõközpontok megnevezése, másrészt ki
kellene azokat egészíteni a közös hõközponttal. A javaslat jelenti az
egyszerûbb megoldást.
34. A törvényjavaslat 44.§-a (2) bekezdésének e) pontja a következõk
szerint módosul és a bekezdés új f) ponttal egészül ki, az eredeti f)
pont jelölése g) pontra módosul:
e) a távhõdíját távhõ díját nem vagy nem a szerzõdésben meghatározott
idõben fizeti meg,
f) a távhõ díját nem fizeti meg,
I n d o k o l á s
Miután a szerzõdésszegõ magatartás következménye egymástól eltérõ,
indokolt, hogy a kétféle szerzõdésszegõ magatartást is külön pontba
foglaljuk.
35. A törvényjavaslat 46.§-a (3) bekezdésének b) pontja a következõk
szerint módosul:
b) a közüzemi szerzõdést felmondhatja, ha a távhõszolgáltatás díját a
fogyasztó az esedékességtõl számított 30 napon belül nem fizeti meg.
I n d o k o l á s
A kiegészítés egyaránt szolgálja a fogyasztó és a távhõszolgáltató
érdekét. A fogyasztóét azzal, hogy 30 napig tartó biztonságot nyújt
számára a díjfizetés nélküli fogyasztásra, és ezáltal haladékot kap a
díj késedelmes megfizetésére, a távhõszolgáltatóét pedig azzal, hogy
nem készteti õt hosszú ideig tartó díjfizetési késedelem elviselésére.
36. A törvényjavaslat 46.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
(5) A (3) bekezdés esetére az önkormányzat képviselõtestülete
rendeletében ...
I n d o k o l á s
Csökkentett mértékû szolgáltatói kötelezettséget csak az önkormányzati
képviselõtestület írhat elõ.
37. A törvényjavaslat 47.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
(1) A távhõszolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszony általános
szabályait a Kormány rendelettel kiadott távhõszolgáltatási közüzemi
szabályzatban állapítja meg.
(2) A távhõszolgáltatási közüzemi szabályzatban foglaltak
végrehajtására az önkormányzat képviselõ testülete rendeletben további
részletes szabályokat határozhat meg.
I n d o k o l á s
Összhangban a 6.§-hoz és 41.§-hoz tett javaslatokkal indokolt ehelyütt
az önkormányzat képviselõ testületének jogalkotási felhatalmazását a
távhõszolgáltatási közüzemi szabályzat végrehajtására nevesíteni.
38. A törvényjavaslat 48.§-a a következõk szerint módosul:
A fogyasztói igény kielégítésének igénykielégítés és a
távhõszolgáltatásnak a további részletes 47.§ szerinti rendeletekben
foglaltakon túlmenõ szabályait tartalmazó üzletszabályzatot a
távhõszolgáltató ...
I n d o k o l á s
A távhõszolgáltató által készítendõ üzletszabályzat és a jogviszony
általános és részletes szabályait tartalmazó rendeletek közötti
különbségtétel érdekében szükséges a módosítás.
39. A törvényjavaslat 51.§-ának (2) bekezdése a következõk szerint
módosul:
(2) A fogyasztói hõközpontot és a hõfogadó állomást közös hõközpontot
magában foglaló helyiség használatáért a tulajdonos a
távhõszolgáltatótól térítésre nem tarthat igényt.
I n d o k o l á s
A 2.- 3. pont szerint.
40. A törvényjavaslat 52.§-ának (1) bekezdése a következõk szerint
módosul:
(1) ... hatósági árának megállapításával kapcsolatos, a (2)-(3)
bekezdésben foglaltakon kívüli további szabályokat külön törvény
tartalmazza.
I n d o k o l á s
A módosítás indokolt, hiszen a § (2)-(3) bekezdése olyan feltételeket
tartalmaz, amelyeket az árak megállapításáról szóló törvény nem
tartalmaz.
41. A törvényjavaslat 53.§-ának (4) bekezdése a következõk szerint
módosul:
(4) E törvény 27-29.§-ainak hatálya nem terjed ki kiterjed azokra a
szolgáltatói közös hõközpontokat magában foglaló helyiségekre is,
amelyeket a törvény hatályba lépésekor a távhõszolgáltató az
ingatlantulajdonossal kötött külön megállapodás alapján használ.
I n d o k o l á s
Az állami beruházásban létesült és a használatba vételi eljárás után
társasházi vagy szövetkezeti tulajdonba kerülõ épületekben elhelyezett
szolgáltatói hõközpontokat a távhõszolgáltató a törvény hatályba
lépése elõtti jogszabályoknak megfelelõen vette üzemeltetésbe, és
ennek megfelelõen használta az azokat magukban foglaló helyiségeket. A
távhõszolgáltató a szolgáltatói hõközpontokat magukban foglaló
helyiségeket nem külön megállapodás alapján, hanem jogszabályon
alapuló üzemeltetési kötelezettségénél fogva használta. Ennél fogva a
törvényjavaslat 27-29.§-aihoz tett javaslatoknak megfelelõen e §-t a
haszonélvezet tekintetében alkalmazni kell.
42. A törvényjavaslat 53.§-a (7) bekezdésének a) és c) pontja a
következõk szerint módosul:
a) 4.§ (1), 19.§ (5) (6), 38.§ (1) bekezdéseiben és 47.§-ban (1)
bekezdéseiben foglalt rendelkezések végrehajtásáról a Kormány,
c) 3.§ (2) bekezdésében, a 6.§-ban, a 7.§ (3) bekezdésében, a 31.§-
ban, a a 38.§ (3) bekezdésében és 39.§ (2) bekezdésében a 42.§ (1)
bekezdésében 41.§-ban, továbbá a 43.§-ban, és a 46.§ (5) bekezdésében
és a 47.§ (2) bekezdésében foglalt rendelkezések végrehajtásáról az
illetékes települési önkormányzat gondoskodik.
I n d o k o l á s
E bekezdés módosítását az egyes szakaszokban foglalt felhatalmazásra
vonatkozó javaslatok teszik indokolttá.
Szabó Lajos Pál Béla
országgyûlési képviselõ országgyûlési képviselõ
Göndör István
országgyûlési képviselõ
Eleje Honlap