Módosító javaslat!
Gál Zoltánnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Az adótörvények, a számviteli törvény és egyes más törvények
módosításáról szóló T/5396.. számú törvényjavaslathoz a Házszabály 94.
§, 102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztek elõ.
- A törvényjavaslat 11. §-ában a Tao tv. 4. §-a 1/a pontja
b) alpontjának következõ módosítását javasolom:
"b) az nem jelent az e törvényben és a személyi
jövedelemadóról szóló törvényben meghatározottakon túl vagyoni elõnyt
az adományozónak, az adományozó tagjának (részvényesének), vezetõ
tisztségviselõjének, felügyelõ bizottsága vagy igazgatósága tagjának,
könyvvizsgálójának, illetve ezen személyek, vagy a magánszemély tag
(részvényes) közeli hozzátartozójának, azzal, hogy [tartós adományozás
esetén] nem minõsül vagyoni elõnynek, ha a közhasznú szervezet, a
kiemelkedõen közhasznú szervezet közhasznú szolgáltatása nyújtása
keretében utal az adományozó nevére, tevéklenységére."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat jelenlegi szövege csak a tartós
adományozás esetén engedné meg, hogy a támogató nevét a közhasznú,
kiemelkedõen közhasznú szervezet feltüntesse a szolgáltatás nyújtása
során. Ez alapvetõ ellentmondást eredményezne a közhasznú
szervezetekrõl szóló 1997. CLVI. törvény elõírásaival, hiszen a
szervezetek számára törvényi kötelezettség a mûködés és a gazdálkodás
nyilvánossága. Semmi nem indokolja, hogy a jelenlegi gyakorlaton
szigorítson az Országgyûlés hiszen a támogatók nevének feltüntetése
egy közhasznú szolgáltatás keretében nem ad okot semmilyen
visszaélésre. Ha csak a tartós adományozás esetén nem minõsülne anyagi
elõnynek a támogató nevének feltüntetése, abban az esetben az egyedi
támogatások gyakorlatilag megszûnnének. Nem ismert olyan
törvényalkotói szándék, amely meg kívánná vonni a közhasznú
szervezetektõl az egyedi, egyszeri adományokat.
Budapest, 1998. február 23.
Csizmár Gábor
Eleje Honlap