BELÜGYMINISZTER

2

B/4.. szám

Beszámoló ¼az Országgyûlésnek

az országgyûlési képviselô-választás megszervezésével és lebonyolításával

kapcsolatos állami feladatok végrehajtásáról

Az 1989. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 53. § (2) bekezdésében

elôírt kötelezettségemnek megfelelôen az országgyûlési képviselô-választás

1994. május 8-ai (elsô) és május 29-ei (második) fordulója állami feladatainak

megszervezésérôl, technikai lebonyolításáról, a választási szervek mellett

müködô munkacsoportok tevékenységérôl, valamint a választások számítógépes

rendszereinek müködésérôl a következôkben számolok be.

1. A választások elôkészítésének és lebonyolításának jogi feltételeit a Vjt.

módosításáról szóló törvények és a belügyminiszter végrehajtási rendeletei

megteremtették. Az Országgyûlés 1993. december 22-én fogadta el az

országgyûlési képviselôk választásáról szóló törvény módosítását. A választás

kitûzése után benyújtott és elfogadott újabb törvénymódosító javaslat - amely

az igazolással való szavazást korlátozta - a választások tisztaságának

biztosítása szempontjából szükséges volt.

A belügyminiszter már 1993. december 6 - án kiadta a felkészülés

technikai megkezdése érdekében a névjegyzékek, szavazókörök kialakításának

szabályozására vonatkozó rendeletet, ami lehetôvé tette, hogy az elôkészítô

munka felgyorsuljon. 1994. január és március között további belügyminiszteri

rendeletek jelentek meg: a választójoggal nem rendelkezô személyekrôl történô

adatszolgáltatás rendje; a választási munkacsoportok feladatai; a választási

3

eljárás határidôi, határnapjai; a választás pénzügyi tételei és normatívái. A

rendeletek megteremtették a választások igazgatás-szervezési feltételeit.

A Vjt. módosítása eljárási - technikai szempontból egyértelmûen

szükségesnek bizonyult, mely nagy mértékben könnyítette a végrehajtást. A

törvény végrehajtása során két tartalmi kérdés okozott politikai vitákat: az

ajánlószelvények ellenôrzése és az érvénytelen szavazatok megállapítása. Ezen

túlmenôen néhány egyéb eljárási kérdés pontosabb vagy részletesebb

szabályozása iránti igény is felmerült a gyakorlati tapasztalatok alapján. E

tapasztalatok és a Vjt. módosítása körüli hosszas politikai és szakmai viták

arra hívják fel a figyelmet, hogy a választási jogszabályok felülvizsgálatát a

parlamenti ciklus elsô felében célszerû¾ elvégezni.

Az Alkotmánybírósághoz mintegy 10 javaslat érkezett a Vjt., illetôleg a

belügyminiszteri rendeletek alkotmánysértônek vélt rendelkezései miatt,

azonban az Alkotmánybíróság mindegyik kezdeményezést elutasította.

2. A Kormány már 1993. júliusában jóváhagyta az országgyûlési választások

igazgatási és számítástechnikai korszerûsítésére készült elôterjesztést, az

Országgyûlés pedig 1994. március 2-án fogadta el a választás költségvetését. A

biztosított pénzügyi keretek lehetôséget adtak az igazgatási folyamatok

megfelelô színvonalú kialakítására, korszerû¾ számítástechnikai hálózat

kiépítésére, az egyéb dologi feltételek (pl.nyomtatványok, szavazóurnák)

kultúrált elôállítására és a közremüködôk szerény mértékû¾ díjazására.

3. A fejlesztési döntések végrehajtása során több területen jelentôs -

egyes esetekben kiemelkedô - eredmények születtek:

4

a.) A Belügyminisztérium irányításával továbbfejlesztésre került a

Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatokat és a

Fôvárosi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatot a

központi telephelyekkel (Belügyminisztérium Választási és Informatikai

Fôosztály, Belügyminisztérium Önkormányzati Gazdasági Fôosztály, Duna

Palota és Országos Személyiadat- és Lakcímnyilvántartó Hivatal) összekötô

hálózat. Ez tette lehetôvé azt, hogy a 148 egyéni választókerületi székhely

település polgármesteri hivatalaitól gyorsan és pontosan áramoljanak az

adatok a választási szervek, a pártok és a televízión keresztül a

választópolgárok felé. További komplex - a következô választásig megoldandó

- híradástechnikai és számítástechnikai feladatot jelent a hálózat

müködésbiztonságának fokozása, beleértve a hálózatvezérlés kiterjesztését a

polgármesteri hivatalok gépeire.

b.) Minden választási részfolyamatot állami szoftver segített, amely

ingyenesen került az önkormányzatokhoz, jelentôsen korszerüsítve és

gyorsítva az adatok feldolgozását.

c.) Az országgyûlési egyéni választókerületek székhelyén müködô 148

polgármesteri hivatal, valamint a megyei TÁKISZ-ok (FÁKISZ), továbbá a

fôvárosi, megyei közgyûlés fôjegyzôje a személyi számítógépnél nagyobb

teljesítmény¾, középkategóriájú számítógépet vásárolhatott. 508

körjegyzôség, illetve községi polgármesteri hivatal számára pedig személyi

számítógépek kerültek beszerzésre.

Ezeket a beszerzéseket jelentôsen megkönnyítette, hogy az 50 % - os

5

önkormányzati hozzájárulás 50 % - os állami pénzügyi támogatással került

kiegészítésre.

A beszerzett számítógépek - a választási célokon túl - egyéb

államigazgatási és önkormányzati feladatok ellátását is támogathatják, és

jelentôsen segíthetik az önkormányzatoknál az informatikai kultúra

fejlesztését.

d.) A választás elsô és második fordulójában felhasznált nagy mennyiségû¾

nyomtatvány és szavazólap (kb. 160 tonna) elsô ízben került kultúrált módon

- szavazókörönként elôre csomagolva - leszállításra a polgármesteri

hivatalokba, tehermentesítve ezzel a köztisztviselôi kart.

4. A választások elôkészítésének fontos állomása volt a közremü¾ködôk

képzése és felkészítése a feladatokra. A Belügyminisztérium számos

konzultációt, tanfolyamot szervezett és több alkalommal tartott próbákat a

közremüködôk felkészültségének és a hálózat m¾ködôképességének ellenôrzése

céljából.

A 13 kötetbôl álló "Választási Füzetek" címû¾ sorozat, amely a jogszabályok

ismertetése mellett aprólékos részletességgel mutatta be az egyes

részfolyamatokat, jelentôsen hozzájárult a szavazatszámláló bizottságok, a

jegyzôk és a választási munkacsoportok szakmai felkészítéséhez.

5. A választási eredmények összesítése gyors és pontos volt. A választás

elsô fordulójának éjszakáján (május 8.) a szavazóhelyiségek bezárását követô 5

órán belül 90 százalékos, két és félórával késôbb megközelítôleg 100

százalékos, a második forduló éjszakáján (május 29.) - alig 4 órával a

szavazás befejezése után - 100 százalékos volt a feldolgozási szint. Az

6

elôzetes adatok mindössze 0,1 százalékkal tértek el a hivatalos eredménytôl,

ami nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedô teljesítmény. Ez a

számítástechnika sikere mellett a választási apparátus, a köztisztviselôk

gyors és pontos munkájának köszönhetô.

A választások tisztasága és jogszerûsége mindvégig biztosított volt. Ezt

nagymértékben segítette, hogy a helyi, területi és az országos választási

munkacsoportok, valamint a választási bizottságok, továbbá a jelöltet, listát

állító pártok között bizalmi légkör alakult ki a választások elôkészítése és a

szavazatok összesítése során. A négy évvel ezelôtti általános bizalmatlanság

megszünt. A köztisztviselôk ellen nem érkeztek bejelentések, hogy valamely

párt kampányát meg nem engedett eszközökkel támogatták volna.

A pártok, jelöltek rendszeresen igényelték a választási munkacsoportok

technikai, esetenként érdemi segítségét a választási eljárásokban. Külön

kiemelésre méltó, hogy a választás eredményérôl a pártok a székházaikban

közvetlen számítógépes adatszolgáltatást is kaphattak, továbbá az Országos

Választási Munkacsoport mágneses adathordozón valamennyi párt részére

hozzáférhetôvé tette az eredményeket. Elismerést vívott ki a pártok és

független jelöltek számára készült tájékoztató füzet, továbbá a választást

követô napon a választás eredményérôl négy nyelven készült kiadvány.

A választásokkal kapcsolatos adatok értékesítése során a választási

munkacsoportok, valamint az Országos Személyiadat- és Lakcímnyilvántartó

Hivatal a szabályokat betartotta és ezzel hozzájárult a pártok

7

kampánytevékenységének eredményességéhez.

A választások tisztaságát igazolta - amint ezt az Országos Választási

Bizottság beszámolója tartalmazza - a jogorvoslati kérelmek alacsony száma.

Ugyancsak bizonyította a választások törvényes rendjét az is, hogy a kétszer-

többször szavazók száma elenyészô volt (az elsô fordulóban 22 fô, a második

fordulóban 14 fô).

6. A Belügyminisztérium az Országos Választási Iroda útján ellátta az

Országos Választási Bizottság titkársági teendôit is. Hasonló feladatot

végeztek a fôjegyzôk és jegyzôk a különbözô szint¾ választási bizotttságok

mellett.

7. A választási munkacsoportok jó kapcsolatot alakítottak ki a sajtó

képviselôivel, elôsegítve ezzel a választópolgárok minél nagyobb számú

megjelenését a választáson és biztosítva a választási eljárás nyilvánosságát.

A Magyar Rádió, a Magyar Televízió és az MTI a számítógépes rendszerbôl

közvetlen tájékoztatást kapott, így a választópolgárok teljes körben és

folyamatosan tájékozódhattak a választások részeredményeirôl. Különösen jól

müködött a Teletext adatközlése. A Duna Palotában - a választás mindkét

fordulójának napján - a sajtó képviselôi folyamatos tájékoztatást kaptak.

8. A választás lebonyolítására biztosított 1,384 milliárd forintos

költségkeret - az elôzetes számítások szerint - várhatóan elegendô.

A beszerzések, fejlesztések - az erre vonatkozó jogszabályoknak

8

megfelelôen - pályázat útján valósultak meg. A jegyzôk, fôjegyzôk pénzügyi

elszámoltatása jelenleg folyik. Ennek befejezése 1994. július végére,

augusztus közepére várható. Ezután az Állami Számvevôszék teljeskörüen

felülvizsgálja a választási költségvetés végrehajtását.

9. A pártok és független jelöltek választási kampányának állami

támogatásához 100 MFt állt rendelkezésre, amit a jogosultak határidôben és

rendben megkaptak. A pénzügyi elszámolás folyamatban van.

10. Az "Alapítvány a választásokért", amelyet a Kormány engedélyével a

Belügyminisztérium támogat, rendkívül hatékony tevékenységet fejtett ki a

választópolgárok közszolgálati jelleg¾ tájékoztatásában, a sajtó

képviselôinek, továbbá a választási munkacsoportoknak a szakmai

felkészítésében. A közvéleményben egyértelmüen pozitív visszhangot keltett az

elôször szavazó választópolgároknak adott emlékérem.

11. A Magyar Köztársaság elnöke, miniszterelnöke, valamint az Országos

Választási Bizottság a választás elôkészítéséért, annak törvényes rendben és

technikailag magas színvonalon való lebonyolításáért elismerését és köszönetét

fejezte ki az abban résztvevô mintegy 15 ezer köztisztviselônek és 60 ezer

szavazatszámláló és választási bizottsági tagnak.

12. A választások elsô és második fordulójára 12 országból összesen 31

nemzetközi megfigyelô érkezett. A nemzetközi megfigyelôk jelentései

megállapították, hogy Magyarországon a választás törvényes rendben folyt le és

külön kiemelték a választás technikai lebonyolításának magas szintjét. Ennek

kapcsán felmerült a magyar választás technikai rendszerének export lehetôsége

9

is.

.... ..... ..... ...... ....

Összességében megállapítható, hogy az 1994. évi országgyûlési

képviselôválasztás elôkészítése és lebonyolítása demokratikus módon és

törvényes rendben történt. A választási szervek tagjai, a köztisztviselôk,

valamint a közremüködô szervek és intézmények feladataikat magas színvonalon

látták el.

Ennek köszönhetôen a választás szervezési és informatikai szempontból

nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedô színvonalú volt.

Kérem a Tisztelt Országgyûlést, hogy beszámolómat és a mellékelt határozati

javaslatot fogadja el.

Budapest, 1994. június 22.

Dr. Kónya Imre

10

11

HATÁROZATI JAVASLAT

Az Országgyûlés a belügyminiszter beszámolóját az országgyûlési képviselôk

1994. évi választásának megszervezésével és lebonyolításával kapcsolatos

állami feladatok végrehajtásáról tudomásul veszi.

Eleje Honlap