MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/31.. számú
T ö r v é n y j a v a s l a t
az Alkotmány módosításáról
Elõadó: Kuncze Gábor
Budapest, 1994. augusztus 26.
Az Országgyûlés a Magyar Köztársaság Alkoxmányáról szóló 1949. évi XX.
törvény módosítására a következõ törvény| alkotja:
1. §
Az Alkotmány 44. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép
és a § a következõ (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A képviselõ-testület tagjait - az idõközi választás kivételével - négy
évre választják.
(3) A képviselõ-testület megbízatása az új képviselõ-testület alakuló üléséig,
a polgármester megbízatása az új polgármester megválasztásáig tart.
(4) A képviselõ-testület a megbízatásának lejárta elõtt - a helyi
önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott feltételek szerint -
kimondhatja a feloszlását. A feloszlás és a feloszlatás (19. § (3) bek. l/
pont ) a polgármester megbízatását is megszûnteti."
2. §
(1) Az Alkotmány 70. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) A Magyar Köztársaság területén élõ minden nagykorú magyar állampolgárnak
joga van ahhoz, hogy az országgyûlési és a helyi önkormányzati, továbbá a
kisebbségi önkormányzati választásokon választható és - ha a választás,
illetõleg népszavazás napján az ország területén tartózkodik - választó
legyen, valamint országos vagy helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben
részt vegyen."
(2) Az Alkotmány 70. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A helyi önkormányzati képviselõ és polgármester választásnál a választás
joga, valamint a helyi népszavazásban és helyi népi kezdeményezésben a
részvétel joga a Magyar Köztársaság területén bevándoroltként élõ nem magyar
állampolgárt is megilleti, ha a választás, illetõleg a népszavazás napján az
ország területén tartózkodik."
3. §
Az Alkotmány 71. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések
lépnek:
"(1) Az országgyûlési képviselõket, valamint a helyi önkormányzati képviselõ-
testület tagjait, továbbá a polgármestert és a fõvárosi fõpolgármestert a
választópolgárok általános és egyenlõ választójog alapján, közvetlen és titkos
szavazással választják.
(2) A megyei közgyûlés elnökét a megyei közgyûlés tagjai titkos szavazással
választják."
4. §
Ez a törvény az 1994. évi helyi önkormányzati képviselõ és polgármester
választás kitûzésének napján lép hatályba. Egyidejûleg az Alkotmány 30/A. §-a
(1) bekezdésének h) pontjából "a köztársasági megbízottakat" szövegrész,
valamint 35. §-a (1) bekezdésének d) pontjából "a köztársasági megbízottak
"útján" szövegrész a hatályát veszti.
I n d o k o l á s
az Alkotmány módosításáról szóló
törvényjavaslathoz
Általános indokolás
A helyi önkormányzatok, valamint a helyi önkormányzati
választójog rendszerében a kormányprogram
megvalósításaként tervezett változások érintik az
Alkotmánynak a helyi önkormányzatokról, az alapvetõ
jogokról és kötelezettségekrõl, továbbá a választójog
alapvetõ elveirõl szóló fejezeteiben foglalt egyes
rendelkezéseit. A jelzett változások érvényesítése
céljából az Országgyûléshez a jelen törvényjavaslattal
együtt benyújtott törvényjavaslatok és az alaptörvény
közötti összhang biztosítása elkerülhetetlenné teszi az
Alkotmány említett fejezeteinek kisebb terjedelmû
módosítását.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az Alkotmány 44. §-ának (2) bekezdése fõ szabályként
határozza meg a képviselõ-testület tagjainak négy évre
történõ megválasztását. Ez a szabály azonban csak akkor
érvényesül, ha a választási cikluson belül újabb -
idõközi - választás kiírására nem kerül sor. Ebben az
esetben a mandátum, mind a testület, mind a testület
egyes tagjai tekintetében - ideértve a polgármestert,
fõpolgármestert és a megyei közgyûlés elnökét is - nem
négy évre, hanem a választási ciklus végéig szól. Az
érintett normaszöveg e hiányosságát pótolja a (2)
bekezdés tervezett módosítása.
Az Alkotmány fenti rendelkezése a képviselõ-testület
tagjai megválasztásának idõtartamáról szól, de nem
határozza meg a mandátum lejártának idõpontját rögzítõ
eseményt. E célt szolgálja - az elõzõ bekezdés logikai
folyományát jelentõ - új (3) bekezdés beiktatása.
Az önkormányzati törvény módosításáról szóló
elõterjesztés lehetõséget kíván teremteni a képviselõ-
testület saját felismerésén és önkéntes
akaratelhatározásán alapuló feloszlatásának kimondására
azokban az esetekben, amikor az önkormányzáshoz való
jog gyakorlása a képviselõ-testület mûködésében rejlõ
okok folytán tartósan akadályba ütközik. A
mûködésképtelen testület tagjainak visszahívására
választójogi rendszerünkben nincs mód. Az új intézmény
bevezetésével elkerülhetõvé válik a képviselõ-testület
Országgyûlés által történõ feloszlatása (Alk. 19. §-a
(3) bek. l/ pont). Mivel a testületi elhatározáson
alapuló feloszlás a helyi önkormányzásra irányuló jog
gyakorlásának átmeneti szünetelését eredményezi, így
alkotmányos jelentõsége megegyezik a feloszlatás
intézményével. Mindkét intézmény joghatása közös abban,
hogy az új választójogi szabályok szerint ugyancsak
közvetlen választás útján keletkezõ polgármesteri
tisztséget is megszûnteti.
A 2. §-hoz
A nemzeti és etnikai kisebbségek jogait szabályozó 1993.
évi LXVII. törvény hatályba lépését nem követte
teljeskörû jogharmonizáció, így az alapvetõ jogok
kategóriájába tartozó választó jognak a kisebbségi
önkormányzati választásokra történõ kibõvítése, továbbá
a demokratikus hatalomgyakorlás közvetlen módozatainak -
országos és helyi népszavazásban való részvétel - e
körbe vonása az önkormányzati törvénycsomag keretében
megoldásra váró jogalkotási feladat. Ezt a célt
szolgálja a 70. § (1) bekezdésének tervezett módosítása.
Ugyanezen § (3) bekezdése a "bevándorolt nem magyar
állampolgár" fogalmának bevezetésével megteremti a
terminológiai összhangot az érintett választójogi törvény
és az alaptörvény között. Ebben a személyi körben a helyi
népszavazásban és a helyi népi kezdeményezésben való
részvétel alapjogkénti definiálása az önkormányzati
jogfejlõdés jelentõs elõre lépése.
A 3. §-hoz
A demokratikus jogfejlõdés irányába mutat a polgármester,
a fõpolgármester, a megyei közgyûlés tagjainak közvetlen
választására való áttérés is. Az új szabály szerint
általános és egyenlõ választójog alapján közvetlen és
titkos szavazással választják meg az említett
önkormányzati vezetõ tisztségviselõket, illetve a
megyei közgyûlés tagjait, s e fõszabályt csak a megyei
közgyûlés elnökének közvetett választása töri meg. A
fenti változások elfogadása elkerülhetetlenné teszi az
Alkotmánynak a választójog alapvetõ elveire vonatkozó
fejezetének módosítását.
A 4. §-hoz
Az önkormányzati törvény tervezett módosítása kiiktatja
az állami szervek és a jogszabályok rendszerébõl - az
elsõdlegesen a helyi önkormányzatok törvényességi
ellenõrzése céljából létrehozott, regionális szinten
szervezett köztársasági megbízott intézményét, illetõleg
hivatalát. Ez a változás szükségessé teszi az Alkotmány
30/A. §-a (1) bekezdése h/ pontjának, illetve a 35. §
(1) bekezdése d/ pontjának megfelelõ korrekcióját.