T/37..

törvényjavaslat

a gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes szabályairól szóló

1994. évi LIV. törvény módosításáról

1.§

A gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes szabályairól szóló

1994. évi LIV. törvény 44. §-a a következõ (3)-(5) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (3)-(4) bekezdés számozása (6)-(7) bekezdésre

változik:

"(3) A privatizációs eljárás befejezéséig, de legkésõbb 1996. december

31-ig az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó közforgalmú gyógyszertár

fenntartója, illetve mûködtetõje a gyógyszertári központ (a továbbiakban:

kezelõ).

(4) A (2) bekezdésben meghatározott közforgalmú gyógyszertár esetén az

érintett gyógyszertár privatizációs eljárásának befejezéséig

a) ahol e törvény a személyi jog jogosultját, illetve gyógyszertár

vezetésére jogosult gyógyszerészt említi, azon a gyógyszertárvezetõt,

b) a 7. § (2) bekezdésének alkalmazásában fiókgyógyszertár mûködtetésére

jogosult közforgalmú gyógyszertárat mûködtetõ gyógyszerészen a kezelõt,

c) a 13. §-ban a közforgalmú gyógyszertáron a kezelõt,

kell érteni,

d) a törvény III. fejezetét, 29. §-ának második mondatát, 3O. §-át, 31.

§-át, 32. §-ának (2) bekezdését, 34. §-át, 36. §-át, 39. §-át, 41. §-át, 47.

§-át és 48. §-át nem lehet alkalmazni.

(5) Ha e törvény hatálybelépésekor a gyógyszertárvezetõ nem rendelkezik a

27. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott szakképesítéssel, a

gyógyszertárat az általa vezetett gyógyszertárra vonatkozó privatizációs

eljárás befejezéséig vezetheti".

2. §

E törvény a kihirdetését követõ 3. napon lép hatályba.

I N D O K O L Á S

a gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes szabályairól szóló

1994. évi LIV. törvény módosításáról rendelkezõ törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A gyógyszertári központok vagyonának privatizációjával kapcsolatban

kialakult jogvita és ennek következtében a tulajdonlás bizonytalansága a

gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes szabályairól szóló törvény

végrehajtására is kihatásssal bír. A törvény átmeneti rendelkezései az

elhúzódó privatizációhoz nem igazodnak, mert azok megalkotásakor a jogalkotó

abból indult ki, hogy a gyógyszertárak privatizációja a törvény

hatálybalépését megelõzõen többségében befejezõdik, így a magyar állam

tulajdonában és a gyógyszertári központok kezelésében lévõ mintegy 1450

közforgalmú gyógyszertárra - a törvény rendelkezéseibõl következõen - a

személyi jog pályázat kiírása nélkül engedélyezhetõ lesz.

A patikaprivatizáció elhúzódása jelentõs bizonytalanságot teremtett,

figyelemmel a törvény 15. §-ára, amely kimondja, hogy gyógyszertárat

létesíteni, illetve mûködtetni csak a népjóléti miniszter által engedélyezett

személyi jog alapján lehet. E rendelkezésbõl következõen fentebb említett

gyógyszertárak - mivel a gyógyszertárvezetõ a privatizációs eljárások

befejezetlensége miatt személyi joggal sem rendelkezhet- a törvény más

elõírásainak sem tudnak megfelelni. Ezért a gyógyszerellátás folyamatosságában

és biztonságában zavarok keletkezhetnek.

A törvénytervezet a probléma áthidalására olyam megoldást kínál, amely

elsõsorban a betegellátási és gyógyszerész szakmai szempontok maradéktalan

érvényesítésére törekszik.

Részletes Indokolás

1.§-hoz

A javaslat az átmeneti idõszakra - az 1993. évi LIV. törvény 3. §-ában

foglalt rendelkezésre figyelemmel - az 1994. évi LIV. törvény (a továbbiakban:

Gyt.) 44. § (1) bekezdés hatálya alá tartozó - vagyis a nem magángyógyszerészi

tevékenység keretében mûködtetett - gyógyszertárak fenntartójának, illetve

mûködtetõjének a gyógyszertári központot tekinti.

A javaslat alapvetõ célja, hogy a Gyt. hatálybalépését úgy segítse elõ, hogy a

jelenleg még függõben lévõ tulajdonjogi vita a közforgalmú gyógyszertárakra ne

legyen kihatással. Ezért a Gyt. 44. §-át új (3) bekezdéssel egészíti ki.

Természetesen ez a Gyt. céljával ellentétes állapot beláthatatlan ideig nem

tartható fenn, ezért a javaslat az átmeneti rendelkezéseket csupán a

privatizációs eljárás befejezéséig de legkésõbb 1994. december 31-ig rendeli

alkalmazni.

A szakmai szabályok szektorsemleges érvényesítésére figyelemmel a

javaslat Gyt. 44. §-át új (4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni, amely

alapján a valamennyi gyógyszertárra érvényesíteni kívánt szabály esetére

meghatározza egyrészt, hogy a személyi jog jogosultja alatt a Gyt. 44. § (2)

bekezdésében meghatározott esetben kit kell érteni, másrészt felsorolja azokat

a szabályokat, amelyek e körre nem alkalmazhatóak.

A javaslat a gyógyszertári központok által mûködtetett gyógyszertárak

esetében is alkalmazni rendeli a Gyt. 27. §-át, 28. §-át, 29. §-át, és 32. §-

át, amelyek a gyógyszertárak vezetésével kapcsolatban rögzítik azokat a

szakmai követelményeket, melyek értelmében csak a külön feltételeknek

megfelelõ gyógyszerész lehet gyógyszertár vezetésére jogosult, így a jelenleg

használt terminológia szerint gyógyszertárvezetõ. A 37.-38. §-ok

alkalmazásának célja, hogy a gyógyszertárban dolgozó gyógyszertári

asszisztensek további munkavégzését, illetve a gyógyszertárvezetõk által

történõ írásbeli megbízás lehetõségét ezen gyógyszertárakra is biztosítsa.

Ezen rendelkezések alanyának a gyógyszertárvezetõt kell érteni.

Azon jogosultságok, amelyek lényegében a "tulajdonos"-hoz kötõdnek a

gyógyszertári központok kezelésében lévõ gyógyszertárak esetében nem a

gyógyszertárvezetõt, hanem a kezelõt illetik meg. Így a Gyt. 7. § (2)

bekezdésének alanyaként ezen esetkörben a gyógyszertári központot kell

tekinteni, mégpedig úgy, hogy a 13. § alkalmazásának elõírásával a

szektorsemlegesség kitûzött célja is elérhetõ legyen.

A Gyt. azon rendelkezéseit, amelyek a személyi jog jogosultjához, illetve

a jog tartalmához olyan mértékben kötõdnek, hogy azok alkalmazására nem

kerülhet sor a javaslat d) pontjábam meghatározott rendelkezés szerint a

gyógyszertári központok kezelésében lévõ közforgalmú gyógyszertárakra nem kell

alkalmazni. E körbe tartozik különösen a személyi jogra vonatkozó III.

fejezet, valamint a személyi joggal rendelkezõ tulajdonos rendelkezési jogát

érintõ szabályok. Ugyancsak itt kerülnek felsorolásra azok a szabályok is,

amelyek alkalmazázsa a Gyt. hatálybalépésének elhalasztásához vezetnének,

illetve súlyos jogbizonytalanságot eredményeznének. Az átmenti idõszakban a

mûködõképességhez fûzõdõ érdek azonban nem hathat ki a késõbbi tulajdonlási

kérdésekre, ezért a Gyt. 48. §-ában a személyi jog jogosultjának biztosított

elõvásárlási jog nem illeti meg sem a gyógyszertárvezetõt sem a kezelõt.

A Gyt. a szakmai követelményrendszer hangsúlyozása miatt a gyógyszertár

vezetésére jogosult gyógszerészek vonatkozásában kötelezõ feltételként írta

elõ a külön jogszabályban meghatározott szakképesítés megszerzését. Az

átmeneti idõszakban - figyelemmel arra, hogy vélelmezhetõen megnõ azon

gyógyszerészek száma, akik a személyi jog megszerzésének feltételével az

állami gyógyszertárakat elhagyják - szükséges a gyógyszertári központok

kezelésében lévõ gyógyszertárak vonatkozásában a 27. § (2) bekezdés b)

pontjában meghatározott feltétel alóli mentesítés, amelynek ideje

természetesen csak a privatizációs eljárások befejezéséig tarthat.

A törvény hatálybalépése idõontjában a szokásosnál rövidebb meghatározása

egyrészt a jogbiztonságot szolgálja, másrészt figyelemmel van arra is, hogy a

gyógyszertárak egységes szabályok szerint történõ mûködése a gyógyszerellátás,

így a betegek biztonsága szempontjából is elengedhetetlen, hiszen a már 1994.

május 11. napján kihirdetett és 1994. szeptember 1. napjától hatályos törvény

rendelkezéseit az érintettek már megismerhették.

A törvényjavaslat elõadója:

Dr. Kovács Pál

népjóléti miniszter

Eleje Honlap