MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/50.

Törvényjavaslat

a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló, módosított

1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról

Elõadó: Kuncze Gábor

Budapest, 1994. szeptember 2.

T ö r v é n y j a v a s l a t

a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló, módosított

1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról

1. §

A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló módosított

1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Ctv.) 1. §-ának (1) és (3)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(1) Az önkormányzatok címzett támogatást igényelhetnek a kiemelt

fontosságú - a céltámogatási körben nem támogatható - vízgazdálkodási,

egészségügyi, szociális, oktatási és kulturális önkormányzati feladatok

ellátását szolgáló beruházások megvalósítására."

"(3) Az önkormányzatnak a beruházási koncepcióját egyeztetni kell a

szakminisztérium szakmai programjával. Címzett támogatás olyan önkormányzati

igényre adható, amelynek a szakmai tartalmával a szakminisztérium egyetért."

2. §

A Ctv. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Céltámogatás az e törvény mellékleteiben meghatározott céloknak és

feltételeknek megfelelõ beruházások megvalósításához igényelhetõ."

3. §

A Ctv. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi, a feltételeknek

megfelelõen benyújtott új igényre, akkor - a Kormány javaslatára - az

Országgyûlés az éves költségvetési törvényben - a szennyvízelvezetés és -

tisztítás céljainál vízgazdálkodási szempontokra alapozva - rangsorolja a

támogatandó célokat. Az adott évben ki nem elégíthetõ igények érvényüket

veszítik."

4. §

A Ctv. 11. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Címzett és céltámogatásban /a továbbiakban: központi támogatás/ még

nem részesült, folyamatban lévõ beruházáshoz központi támogatás a még

hátralévõ beruházási összeghez igényelhetõ.

(2) A központi támogatás a jogosultság kihirdetését követõen teljesítendõ

kifizetésekhez vehetõ igénybe."

5. §

A Ctv. 14. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki; egyidejûleg a

jelenlegi (3) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép és számozása (4)

bekezdésre változik:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben, valamint ha az

önkormányzat a központi támogatásban részesülõ beruházás megvalósításától

eláll, vagy a központi támogatást a beruházáshoz csak részben használta fel, a

felszabaduló központi támogatásról le kell mondania. A lemondásról - a

képviselõ-testületi határozat megküldésével - a Belügyminisztériumot

haladéktalanul értesíteni kell.

(4) A központi támogatással megkezdett, de be nem fejezett beruházás

esetén - függetlenül a központi támogatás felhasználásának mértékétõl - az

önkormányzat ugyanazon mûszaki tartalmú beruházáshoz nem nyújthat be új

céltámogatási igényt."

6. §

A Ctv. 19. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A központi támogatást az önkormányzatnak vissza kell fizetni az

állami költségvetésbe, ha a támogatás igénybevételével keletkezett vagyont -

kivéve a viziközmû beruházások üzemeltetõi vagyonrészét - a beruházás

idõtartama alatt vagy az azt követõ tíz éven belül nem helyi önkormányzat

részére elidegeníti - ide nem értve a (2) bekezdésben foglaltakat -, illetve a

beruházási céltól eltérõen hasznosítja.

(2) A központi támogatással megvalósuló közmûberuházások csak

olyan gazdasági társaság vagy közhasznú társaság tulajdonába

kerülhetnek, amelyet kizárólag az érintett önkormányzat, illetõleg

önkormányzatok alapítottak, és az (1) bekezdésben foglalt idõtartam alatt a

mûködtetés is kizárólagos részvételükkel történik."

7. §

A Ctv. 23. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"a) Kivitelezés kezdése: az építési napló megnyitásának idõpontja;

egészségügyi gépmûszer beszerzésénél a megrendelés elküldésének idõpontja."

8. §

A Ctv. 23. §-a a következõ m) ponttal egészül ki:

"m) Beruházás: a felújítási munka kivételével a számviteli törvényben, illetve

a költségvetés alapján gazdálkodó szervek beszámolási és könyvvezetési

kötelezettségérõl szóló kormányrendelet szerint meghatározott tevékenység."

9. §

A Ctv. az e törvény mellékletét képezõ új 2. számú melléklettel egészül ki,

egyidejûleg az eredeti melléklet az 1. sorszámot kapja.

10. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba; ezzel

egyidejûleg a Ctv. 4. §-ának (3) bekezdése és a 17. § (3)

bekezdésének utolsó mondata hatályát veszti.

E törvény rendelkezéseit a központi támogatással már folyamatban

lévõ, valamint az 1995. évben központi támogatással megkezdõdõ beruházásokra

is alkalmazni kell.

(2) E törvény - a Ctv. 1. § (1) és (3) bekezdését, 4. §-ának (1)

bekezdését, 8. §-ának (3) bekezdését módosító - 1-3. §-ainak, a Ctv. 23. § m)

pontját megállapító 8. §-ának, valamint a Ctv.-t 2. számú melléklettel

kiegészítõ mellékletének rendelkezéseit az 1996. évi új

igénybejelentéseknél kell alkalmazni.

(3) Az 1996. évi új céltámogatási igények - kivéve a szociális

alapon juttatandó bérlakás építésére vonatkozóak - e törvény

hatálybalépésének idõpontjától nyújthatók be.

(4) A szociális alapon juttatandó bérlakás építéséhez a céltámogatás

igénybevételi feltételeirõl és az igények benyújtásának határidejérõl külön

törvény rendelkezik.

Melléklet az 1994. évi .... törvényhez

[2. számú melléklet az 1992. évi LXXXIX. törvényhez]

Támogatható célok

1996. évre

Sorszám Támogatható cél

__________________________

Igénybevétel feltételei

I. Vízgazdálkodás

____________________

1. Az ivóvízellátással, szennyvízelvezetéssel és tisztítással kapcsolatos

támogatás az állandó népesség ellátására igényelhetõ.

2. Nem igényelhetõ támogatás a meglévõ létesítmény rendeltetésének

megváltoztatásával, átalakításával, élettartamának növelésével összefüggõ,

valamint az üzemeltetést szolgáló javítási, karbantartási munkákhoz.

I.1. Ivóvízminõség javítása

____________________________

Új vízbázis létesítésével, meglévõ vízbázis

___________________________________________

bekapcsolásával vagy vízkezelési technológia

____________________________________________

alkalmazásával

______________

Támogatást igényelhet minden olyan helyi önkormányzat, ahol a szolgáltatott

víz minõsége az ÁNTSZ-vizsgálat alapján egyes komponensekben nem felel meg az

érvényben lévõ ivóvízszabványban elõírt tûrhetõ határértékeknek.

A támogatás mértéke: 40 %.

I.2. Szennyvízelvezetés és tisztítás

_____________________________________

Megjegyzés: Amennyiben az éves költségvetés nem

_______________________________________________

ad fedezetet valamennyi jogos, a I.2.1., I.2.2.,

________________________________________________

és I.2.3. célokra benyújtott igényre, akkor a

_____________________________________________

36/1993. (V. 28.) OGY határozat mellékletében

_____________________________________________

felsorolt, a sérülékeny vízbázisok védelmét

___________________________________________

szolgáló önkormányzati igénybejelentések közül -

________________________________________________

a prioritási csoportoknak és az igénybenyújtás

______________________________________________

határidejét megelõzõ év január 1-jei KSH adat

_____________________________________________

alapján - a biológiai és kémiai szempontból nem

_______________________________________________

az elõírásoknak megfelelõen tisztított

______________________________________

szennyvízmennyiség csökkenõ mértéke szerint

___________________________________________

történik az igények sorrendjének megállapítása.

_______________________________________________

I.2.1. Szennyvíztisztító telep építése

__________________________________________

Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat, kivéve a 2000 fõ alatti

állandó népességû települési önkormányzatok, a megyei jogú városok

önkormányzatai és Budapest Fõváros Önkormányzata. A 2000 fõ alatti állandó

népességû települések önkormányzatai csak társulással - közös, vízügyi hatóság

által engedélyezett beruházáshoz - igényelhetnek támogatást, ha a társult

önkormányzatok összes állandó népessége 2000 fõ feletti. Azoknak a helyi

önkormányzatoknak - amelyek területén olyan természetes, illetve jogi

személyek vannak, akik ipari tevékenységük folytán csatornabírságolás hatálya

alá esõ szennyvizet bocsátanak ki a közcsatorna-hálózatba - igazolniuk kell,

hogy megtették azokat a hatósági intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a

szennyvíztisztító telep üzembe helyezését követõen az ipari elõtisztító által

kibocsátott szennyvíz minõsége nem haladja meg a csatornabírságról szóló

jogszabályban szereplõ, a közcsatornát károsító anyagokra elõírt

határértékeket.

A támogatás mértéke: 40 %.

I.2.2. Települési folyékony hulladék

________________________________________

/tengelyen szállított szennyvíz/ tisztító telep

_______________________________________________

építése

_______

Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat, kivéve a 2000 fõ alatti

állandó népességû települési önkormányzatok, a megyei jogú városok

önkormányzatai és Budapest Fõváros Önkormányzata. A 2000 fõ alatti állandó

népességû települések önkormányzatai csak társulással - közös, vízügyi hatóság

által engedélyezett beruházáshoz - igényelhetnek támogatást, ha a társult

önkormányzatok összes állandó népessége 2000 fõ feletti.

További feltételek:

a./ az önkormányzat központi belterületére kiterjedõ közmûves ivóvízellátás

biztosított;

b./ a létesítendõ tisztítótelep a késõbbiek során kiépítendõ közcsatorna-

hálózathoz csatlakoztatható és a szennyvíz tisztítására alkalmassá tehetõ.

A felsorolt feltételek együttes fennállása esetén a támogatás mértéke: 40 %.

I.2.3. Szennyvízcsatorna-hálózat építése

____________________________________________

Támogatást igényelhet minden települési önkormányzat a szennyvízcsatorna-

hálózattal még nem rendelkezõ területek ellátásához.

A támogatás mértéke: 30 %.

II. Oktatás

_____________

II.1. Nemzetiségi oktatás céljait szolgáló

__________________________________________

általános iskolai tanterem építés

_________________________________

Támogatást igényelhetnek a nemzetiségi oktatást ellátó helyi önkormányzatok.

A támogatás mértéke: 30 %.

II.2. Életveszélyessé vált általános iskolai

____________________________________________

tanterem kiváltása

__________________

Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat - építésügyi szakértõi

jogosultsággal rendelkezõ, illetõleg igazságügyi mûszaki szakértõ véleménye

alapján - az I. fokú építési hatóság által életveszélyessé nyilvánított

tantermek kiváltásához.

A támogatás mértéke: 40 %.

II.3. Általános iskolai tanteremfejlesztés

__________________________________________

Támogatást igényelhetnek az e célra társult községi önkormányzatok, amennyiben

a tankötelezettség a községekben együttesen meglévõ iskolai tantermekben nem

teljesíthetõ, és a társulási megállapodás legalább öt éves idõtartamra

vonatkozik.

A támogatás mértéke: 30 %.

III. Egészségügy

_________________

Mûködõ kórházak és szakrendelõk /beleértve az

_____________________________________________

önálló fogászati rendelést is/ gépmûszer

________________________________________

beszerzései

___________

Támogatást igényelhetnek a helyi önkormányzatok 1 millió Ft egyedi értéken

felüli és egy éven túl elhasználódó egészségügyi gépmûszer beszerzéséhez a

következõ szakterületek számára:

- fogászat,

- hagyományos röntgen-diagnosztika,

- kórházi központi kémiai laboratóriumok,

- anaesthesiológiai és intenzív therápia,

- sterilizálás és fertõtlenítés.

A támogatás mértéke: 30 %.

IV. Építõipar

_______________

Szociális alapon juttatandó bérlakás építése

____________________________________________

Támogatást igényelhetnek azok a települési önkormányzatok, amelyek az

igénybejelentés végsõ határidejét megelõzõ évben személyi jövedelemadó

kiegészítésre jogosultak. Telekvásárláshoz, elõközmûvesítéshez, szolgálati

lakás építéséhez nem igényelhetõ támogatás.

A támogatás mértékét és az igénybevétel további feltételeit külön törvény

állapítja meg.

V. Hulladékgazdálkodás

_________________________

Települési szilárdhulladék-lerakó építése

_________________________________________

Támogatást igényelhetnek térségi szilárdhulladék-lerakó létesítéséhez azok a

települési önkormányzatok, ahol húsz kilométeres körzetben nincs a mûszaki

követelményeknek megfelelõ fogadóképes lerakó, vagy a településeken az állandó

népesség együttesen meghaladja a 10000 fõt, továbbá:

a) olyan hulladéklerakóval rendelkeznek, amely/ek/ legalább egyike sérülékeny

vízbázist veszélyeztet (vagyis a 36/1993. (V.28.) OGY. határozat mellékletében

felsorolt települések közé tartozik), vagy

b) ahol a meglévõ lerakó az emberi egészségre ártalmas és felszámolását

hatósági felszólítás írja elõ.

A támogatás mértéke: 30 %.

I N D O K O L Á S

a helyi önkormányzatok címzett- és céltámogatási rendszerérõl szóló,

módosított 1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A helyi önkormányzatok címzett- és céltámogatási rendszerérõl szóló,

módosított 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Ctv.) 4. § (3) bekezdés

szerint a törvény melléklete a támogatási célokat és az igénybejelentés

feltételeit 1993-1995. évekre tartalmazza.

E melléklet alapján 1994. március 14-ig lehetett céltámogatási igényt

benyújtani. Ezt követõen - elsõ ízben 1995. március 14-ig - az önkormányzatok

már az 1996-tól hatályos célokra és feltételek mellett nyújthatják be

céltámogatási igényüket.

Az 1996. évtõl támogatható célok körének és az igénybevétel feltételeinek

törvénybeli meghatározásáról az 1994. évi XXVI. törvény 3. §-a, - amely a

Ctv.-t 8/A. §-sal egészíti ki - a következõképpen rendelkezik:

"8/A. § (1) A Kormány a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási

rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvénynek az 1996. évtõl támogatható

célok körét és az igénybejelentés feltételeit tartalmazó módosítására a

törvényjavaslatot 1994. szeptember 1-jéig nyújtsa be az Országgyûléshez.

(2) A helyi önkormányzatok az 1996. évi - támogatás szempontjából új induló -

céltámogatási igényeiket az (1) bekezdés alapján alkotott törvényben

meghatározott idõponttól jelenthetik be."

A törvényi elõírás teljesítése - tekintettel a tervezett államháztartási és

közigazgatási reformra - arra korlátozódik, hogy a támogatható célok köre és

az igénybejelentés feltételei egy évre, - az 1996-os évre - kerülnek

meghatározásra.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

Az 1. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint kórházrekonstrukció esetén az önkormányzat

címzett vagy céltámogatást igényelhet. A fedezet szûkössége, valamint a

címzett támogatási körben élvezett preferencia indokolja, hogy a

kórházrekonstrukciók csak a címzett körben legyenek támogathatók. A szociális

otthoni férõhely létesítése kikerült a támogatható célok közül, ezért a

címzett támogatás a szociális önkormányzati feladatok ellátását szolgáló

beruházások megvalósítására is adható.

A címzett támogatások körében - a számviteli törvénnyel való összhang

megteremtése érdekében - a beruházás fogalmának pontosítása szükséges. Nem

javasolt támogatásra a továbbiakban az ingatlanvásárlás.

A címzett támogatási igényekbõl a döntéselõkészítés során csak azok

terjeszthetõk döntésre, illetve csak azon igények támogathatók a

törvényjavaslat szerint, amely fejlesztések szakmai tartalmával a

szakminisztérium egyetért, a szakmai programjukkal az igény összhangban van.

A 2. és 9. §-okhoz

A Ctv. jelenlegi melléklete 1993-1995. években hatályos. 1995. évre a

céltámogatási igények a melléklet szerinti célokra és feltételekkel kerültek

benyújtásra, ezért a céltámogatásra jogosultság meghatározásához is eszerint

kell eljárni.

Az 1996. évi céltámogatási igényeket - e törvény hatálybalépésének

idõpontjától - az önkormányzatok már e törvény mellékletében meghatározott

célokra és feltételekkel nyújthatják be. Elõzõek miatt a módosításra kerülõ

Ctv.-nek egy idõben két hatályos melléklete lesz, amelyrõl az 1. számú az

eredeti, a 2. számú pedig az új, 1996-ban érvényesülõ.

A 3. §-hoz

Az önkormányzat a céltámogatásra akkor jogosult, ha a feltételeknek megfelelõ

az igénybejelentése. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a jogos

igények minden évben meghaladták a támogatási lehetõséget. Az összhangot az

igérvények rendszere biztosítja.

Ez azt jelenti, hogy az adott évben a feltételeknek megfelelõ, de az adott évi

támogatási lehetõségbõl már ki nem elégíthetõ igények fedezete a következõ évi

költségvetés. Az igérvények rendszerének mûködése már 1994. évre olyan

terhelést jelentett a költségvetésnek, amelynek a pénzügyi fedezete nem volt

megteremthetõ. Emiatt döntött az Országgyûlés az 1994. évi költségvetési

törvényben - többek között - a támogatandó célok szûkítésérõl. Az igérvények

rendszere elõre, hosszú távon leköti tehát a központi költségvetés támogatási

lehetõségét, így gyakorlatilag az adott évben már nincs döntési szabadság új

igények támogatására. Alapvetõen ez a mechanizmus teszi szükségessé az

igérvények rendszerének megszüntetését. A megszüntetést indokolja továbbá az,

hogy a céltámogatás nyújtása - kivéve a mûködõ egészségügyi intézmények

gépmûszer beszerzését - 1995. évtõl a szakminisztériumok által kidolgozott és

évenként felülvizsgált fajlagos költségek alapján történik. A céltámogatásra

jogosult, de támogatásban csak a következõ évtõl részesülõ önkormányzatok

beruházásainak összköltsége - így a támogatás összege az éves infláció

figyelembevételével a fajlagos költségek növekedése miatt - jelentõsen

növekszik. Az alanyi jog esetén a következõ évi támogatási lehetõség terhére

kielégítendõ - igérvényes - körben a kivitelezés egy évvel történõ "eltolása"

miatti többletköltségek a központi költségvetést terhelik. Ennek kivédése

érdekében is szükséges az igérvények rendszerének megszüntetése. A megoldás

csak a támogatandó célok évenkénti olyan mérték¾ szûkítésével érhetõ el, amely

biztosítja, hogy a támogatandó célok körében valamennyi jogos igény

kielégíthetõ legyen az adott évi támogatási elõirányzatból. Az adott évben a

támogatási lehetõségbõl ki nem elégíthetõ igények érvényüket veszítik.

A törvényjavaslat mellékletében felsorolt célok között valószínûsíthetõen a

szennyvízelvezetés és tisztítás támogatási igénye a legnagyobb összeg¾. Az is

látható továbbá, hogy az e célokra benyújtott és a feltételeknek megfelelõ

támogatási igények a következõ években sem lesznek kielégíthetõk. A célon

belül - a támogathatóság érdekében - szükséges mûszaki különbségtételre

alapozott belsõ rangsort meghatározni.

A javaslat szerint:

- Elsõként kell kielégíteni a szennyvízelvezetés és -tisztítás célokra

benyújtott igényekbõl a 36/1993. (V. 28.) OGY. határozat mellékletében

felsorolt, a sérülékeny vízbázisokon lévõ települési önkormányzatok igényeit.

- Ezen belül az igények a nem az elõírásoknak megfelelõen tisztított

szennyvízmennyiség csökkenõ mértéke szerint lennének kielégíthetõk.

- A szennyvíztisztító telep építése és a települési folyékony hulladék

tisztítótelep építése esetén további sorolási elvet jelent a 2000 fõ feletti

állandó népességszám meghatározása az igényjogosultsághoz.

A jogszabályi megfogalmazást a törvényjavaslat melléklete tartalmazza.

A 4. §-hoz

A Ctv. 11. §-ában a szabályozás arra irányul, hogy az önkormányzat - ha saját

forrásból megkezdte a beruházást arra számítva, hogy a központi támogatást

megkapja - csak a jogosultság kihirdetését követõ számlákhoz igényelhet

támogatást. Ez azt jelenti, hogy a címzett támogatás esetén a törvény

hatálybalépését, céltámogatások esetén pedig a Kormányközlemény megjelenését

követõen lehet számlát kiegyenlíteni.

A törvény szövegét - a támogatás igényelhetõségének kezdõ idõpontját illetõen

- az önkormányzatok több esetben eltérõen értelmezték. A 11. § módosítása

tehát a jogalkotói szándék változatlansága mellett, nyomatékosabb

megfogalmazást jelent.

A 5. §-hoz

A céltámogatásokról történõ lemondásokat az éves költségvetési törvények

szabályozzák. Azért, hogy ne kelljen évrõl évre ismételni, célszer¾ a

módosított Ctv.-ben történõ megjelenítés.

A javasolt további módosítás azt szolgálja, hogy az önkormányzat azesetben se

igényelhessen ugyanazon mûszaki tartalmú beruházáshoz központi támogatást, ha

a már jóváhagyott támogatás teljes felhasználásával a tervezett beruházás csak

részlegesen valósult meg.

A 6. §-hoz

A Ctv. 19. §-a tiltotta a központi támogatással keletkezett vagyonnak az

elidegenítését a beruházás befejezését követõ tíz évig. A törvény szerint más

önkormányzat részére történõ elidegenítés kivételével a vagyon csak akkor

ruházható át másra, ha az önkormányzat az igénybevett központi támogatást

visszafizeti. Az elidegenítés meggátolására az önkormányzatnak a magyar állam

javára be kell jegyeztetnie a jelzálogot.

A törvényi elõírás végrehajtása során a gyakorlatban több probléma merült fel

a különbözõ vagyonfajták esetében a jelzálog bejegyezhetõségének eltérõ

lehetõségei miatt. Így a jelzálogjog intézménye nem megfelelõ biztosítéka az

elidegenítési tilalom érvényesítésének.

További problémát jelent a viziközmû beruházások üzemeltetõi vagyonrésze

tekintetében a tíz évi elidegenítési tilalom. Ez ugyanis a szolgáltatói

szervezetek ésszerûtlen, gazdaságtalan decentralizációját eredményezi és

egyben veszélyezteti az ellátás biztonságát is.

A központi támogatással megvalósuló önkormányzati beruházásokhoz kötõdõ

elidegenítési tilalom egyéb gondokat is eredményezett az önkormányzati vagyon

üzemeltetési rendszerében. Az önkormányzatok gazdasági társaságba bevitt

vagyona ugyanis - a vagyonnyilvántartás szerint - már társasági vagyonnak

minõsül. Központi támogatással megvalósult beruházás esetében ez a "bevitel"

elidegenítést jelent, azaz ezesetben az önkormányzatnak vissza kell fizetni a

központi támogatást. Ez az önkormányzatokat arra kényszeríti, hogy a vagyont

csak mûködtetés céljából adják át társaságnak. Az is közismert, hogy

önkormányzati tulajdonban lévõ eszközök, javak bruttó értéke után az

értékcsökkenés költségként nem számolható el. Így nem képzõdik pénzügyi

fedezet a karbantartásra, felújításra, cserére. Ez döntõen a közmûvek körében

jelent komoly gondot. A mûködtetõ gazdasági társaság e szabályozási feltételek

között nem látja biztosítottnak, hogy mikor, milyen összegben áll

rendelkezésére pénzforrás a közmûvagyon karbantartására, felújítására,

cseréjére.

A fenti problémák megoldására a Ctv. 19. §-ának módosítása a jelzálog

bejegyzési kötelezettség megszüntetését, valamint a viziközmû beruházások

üzemeltetõi vagyonrészére vonatkozóan a szabad üzemeltetõi társaságba vitel

lehetõségének megadását tartalmazza. Továbbá a közmûvagyon mûködtetése, a

szolgáltatások tartósan megfelelõ színvonala érdekében a módosítás

következtében bekerülhet a közmûvagyon olyan gazdasági társaság vagy közhasznú

társaság tulajdonába, amelyet kizárólag az érintett önkormányzat, illetve az

érintett önkormányzatok alapítottak és a vagyon mûködtetése a beruházás

befejezésének évét követõ tíz éven belül ezen önkormányzat, illetõleg

önkormányzatok kizárólagos részvételével történik.

A 7. és 8. §-okhoz

A javaslatok az eddigi tapasztalatokon alapulnak és fogalompontosításokat

tartalmaznak.

A 10. §-hoz

A törvény hatálybaléptetésén túl e paragrafus kívánja rendezni:

- mely paragrafusok vonatkoznak csak az 1996. évi új céltámogatási

igénybejelentésekre;

- melyek érvényesek a folyamatban lévõ beruházásokra is;

- az 1996. évi új céltámogatási igények - kivéve a szociális alapon

juttatandó bérlakás építése - benyújtásának idõpontját.

A szociális alapon juttatandó bérlakás építéséhez a céltámogatás általánosan

megfogalmazható igénybevételi feltételeit a törvényjavaslat melléklete

tartalmazza. A további, részletes feltételekrõl és az igények benyújtásának

határidejérõl külön törvénnyel szükséges rendelkezni, mivel e területen a

feltételek pontos, körülhatárolt megfogalmazása még további vizsgálatokat

igényel.

Eleje Honlap