MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/93.. számú

___________

TÖRVÉNYJAVASLAT

_______________

az "EXPO '96 Budapest" nemzetközi szakkiállítás megrendezésének lemondásáról

Elõadó: Pál László ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1994. szeptember 22.

1994. évi ... törvény

az "EXPO '96 Budapest" nemzetközi szakkiállítás megrendezésének lemondásáról

Az Országgyûlés, az 1996. évre tervezett világkiállítás iránti nemzetközi és

hazai érdeklõdést megköszönve - arra való tekintettel, hogy az ország súlyos

gazdasági helyzetében nem vállalható a Magyar Köztársaság államháztartását

aránytalanul megterhelõ rendezvény megtartása - a közkiadások csökkentése

céljából, a következõ törvényt alkotja:

1.§

(1) Az "EXPO '96 Budapest" elnevezésû nemzetközi szakkiállítás (a

továbbiakban: Világkiállítás) megrendezésére nem kerül sor.

(2) Az 1996. évben megrendezendõ Világkiállításról szóló 1991. évi LXXV.

törvényben (a továbbiakban: Világkiállítási törvény) a Világkiállítás céljára

kijelölt területen megvalósuló beruházásokat a felsõoktatás feltételeinek

javítása és a fõváros fejlesztése érdekében kell hasznosítani.

(3) A Világkiállítás tervezett kapcsolódó rendezvényeire való felkészülést úgy

kell folytatni, hogy azok országos rendezvénysorozatban a turizmus és a

települések fejlesztésének érdekét, az ország arculatának kedvezõ alakítását

szolgálják.

(4) A (2) bekezdésben megjelölt terület mûködéséhez szükséges és a fõváros

egyidejû fejlesztését is szolgáló beruházások befejezéséhez az állami

hozzájárulás pénzügyi fedezetét, valamint a (3) bekezdésben említett

rendezvényekhez a költségvetési hozzájárulást az éves központi költségvetési

törvényekben kell meghatározni.

2.§

(1) A Világkiállítás Fõbiztosa számára a Világkiállítási és a hozzákapcsolódó

Fejlesztési Alapról szóló 1992. évi LXXXII. törvényben (a továbbiakban: VFtv.)

meghatározott jogkört a Világkiállítás lemondásával összefüggõ feladatok

ellátásával megbízott Kormánybiztos (a továbbiakban: Kormánybiztos)

gyakorolja.

(2) A VFtv-ben a Világkiállítási Programiroda számára meghatározott jogkört a

Kormánybiztosi Iroda gyakorolja. A Kormánybiztos felmentésérõl, illetve a

Kormánybiztosi Iroda megszüntetésérõl a Kormány határoz.

(3) A Világkiállítási Tanács megszünik.

3.§

A Világkiállítás lemondásával összefüggésben felmerülõ, a központi

költségvetést terhelõ kötelezettségek fedezetét az éves költségvetési

törvényekben kell meghatározni.

4.§

(1) A Kormány által meghatározott feltételek szerint felhatalmazott

Kormánybiztos köt megállapodást a Világkiállítási és a hozzá kapcsolódó

Fejlesztési Alapból (a továbbiakban: Alap) megvalósult infrastrukturális

létesítmények közüzemek tulajdonába való átadásáról.

(2) A Kormány és az illetékes önkormányzatok közötti megállapodásokban

rendelkezni kell az Alapból megvalósuló beruházások (építmények, utak és

mûtárgyaik, önkormányzati tulajdoni többségû gazdálkodó szervezetek

üzemeltetési körébe tartozó közmûvek stb.) térítésmentes önkormányzati

tulajdonba adásáról.

(3) Az Alapból, illetve az innovációs-felsõoktatási kötvénybõl megvalósuló

felsõoktatási célú beruházások tulajdonjogi (kezelõi jogi) kérdéseirõl a

Kormány dönt.

(4) A Világkiállítási Programiroda, illetve a Kormánybiztosi Iroda által

kezelt állami tulajdonú ingatlanok Kormány által meghatározott

hasznosításából, elidegenítésébõl származó bevételek felhasználásáról -

értékhatárra tekintet nélkül - a Kormány dönt.

5.§

A Magyar Köztársaság 1993. évi költségvetésérõl szóló 1992. évi LXXX. törvény

39.§ a/ pontja alapján, 1994. évben, e törvény hatálybalépését követõen

innovációs-felsõoktatási kötvény nem bocsátható ki.

6.§

A Millecentenáriumi megemlékezéssel összefüggõ múzeumi rekonstrukciók 1994.

évre esõ költségeit az Alapból kell finanszírozni.

7.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 5. napon lép hatályba.

(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a Világkiállítás lemondásával,

illetõleg az 1.§ (3) bekezdésében említett rendezvényekkel összefüggõ

szervezeti és hatásköri kérdéseket rendeletben határozza meg.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a VFtv. a következõ 3/A §-sal

egészül ki:

"3/A § Az Alapból kell teljesíteni Világkiállítás lemondásával - a

Világkiállítási Programiroda által, vagy megbízásából kötött

megállapodásokkal összefüggõ - kártérítési kötelezettségeket."

(4) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

a/ az 1996. évben megrendezendõ Világkiállításról szóló 1991. évi LXXV.

törvény;

b/ az egyes állami tulajdonban lévõ vagyontárgyak önkormányzatok

tulajdonába adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény 10.§ (2)

bekezdésének e/ pontja;

c/ a szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény 32.§ (4)

bekezdése, illetve azt ezt megállapító 1994. évi XXXV. törvény;

d/ a VFtv. 10.§-a és a 11.§-ának a második mondata;

e/ az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 71.§ (5)

bekezdése, illetve az ezt megállapító 1993. évi CXI. törvény 69.§ (2)

bekezdése;

f/ a kisajátításról szóló 1976. évi 24. tvr. 4.§ (1) bekezdés q/ pontja;

g/ a Bécs-Budapest Világkiállítás elõkészítõ munkáit ellenõrzõ ideiglenes

bizottság tagjainak megválasztásáról szóló 44/1989. (XII.31.)

Országgyûlési határozat;

h/ a Bécs-Budapest Világkiállítás elõkészítõ munkáit ellenõrzõ ideiglenes

bizottság elnökének megválasztásáról és tagjainak kiegészítésérõl szóló

15/1990. (II.12.) Országgyûlési határozat;

i/ a Világkiállítás Budapesten, 1996-ban történõ megrendezésérõl szóló

36/1991. (VI.27.) Országgyûlési határozat.

(5) A Világkiállítási és a hozzákapcsolódó Fejlesztési Alapról szóló 1992. évi

LXXXII. törvény 1994. december 31-vel hatályát veszti. Az Alappal való

gazdálkodásról az Országgyûlés elõtt 1995. december 31-ig kell elszámolni.

(6) Az e törvény hatálybalépésekor még folyamatban lévõ hatósági ügyekben,

amelyek a Világkiállítási törvény 12.§-a alapján a Fõjegyzõ hatáskörébe

tartoztak, az eljárást - az általános szabályok szerint - e törvény

hatálybalépése után is a Fõjegyzõ folytatja le.

(7) Az e törvény 4.§ (2) bekezdésében említett térítésmentes önkormányzati

tulajdonba adás mentes az általános forgalmi adó alól.

INDOKOLÁS

Az "EXPO '96 Budapest" nemzetközi szakkiállítás megrendezésének lemondásáról

szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az 1996. évben megrendezendõ Világkiállításról szóló 1991. évi LXXV. törvény

kimondja, hogy a Kormány "EXPO '96 Budapest" megnevezéssel nemzetközi

szakkiállítást rendez. A Kiállítások Nemzetközi Irodája a budapesti

Világkiállítást regisztrálta.

A Világkiállítást - különösen annak kidolgozottságát, idõszerûségét,

megrendezhetõségét és nemzetgazdasági értelemben vett hasznosságát - illetõen

jelentõs feszültségek alakultak ki. Bebizonyosodott, hogy a Kiállítás

megrendezése az államháztartás számára a törvényben elõirányzottnál jóval

magasabb központi költségvetési terhet, a társadalom számára igen jelentõs

köztehernövekedést jelentene, miközben nem teljesülnek - a gazdaság

élénkítését szolgáló - a befektetésekhez fûzõdõ várakozások.

A Kiállítás tervezett helyszínén elkezdett egyetemi építkezések, a térség

infrastruktúrájának fejlesztése és a közcélú beruházások befejezése

feltétlenül indokolt. Az EXPO-val való összekapcsolásuk azonban olyan

többletterheket ró a gazdaságra, amelyek a jelenlegi idõszakban nem

vállalhatóak. A Kormány a gazdaság teherbíróképessége szerinti tartalommal és

ütemezésben tartja szükségesnek az infrastruktúrális és egyetemi fejlesztések

állami és önkormányzati finanszírozásból történõ befejezését. Az egyetemi

fejlesztések 1999-ig valósulnak meg.

A Kormány álláspontja az, hogy a Világkiállítás megrendezése ilyen körülmények

között a költségvetést súlyos következményekkel járó kiadások elé állítaná,

miközben a deklarált cél elérése nagyon kétséges. A Kormánynak az a

meggyõzõdése, hogy az országnak az áll érdekében, ha az Országgyûlés úgy dönt:

ne kerüljön sor a Világkiállítás megrendezésére.

Ennek megfelelõen a Kormány javasolja az Országgyûlésnek, hogy törvényben

mondja ki a Világkiállítás lemondását, továbbá alkossa meg a kompetenciájába

tartozó és a lemondással összefüggõ szabályokat.

A preambulum megfogalmazza e döntés lényegi indokát. Nevezetesen, hogy az

EXPO-hoz kapcsolódó kiadások az ország súlyos gazdasági helyzetében nem

vállalhatók, mert aránytalanul megterhelik az államháztartást, másrészt a

rendezvény elhagyásával mód nyílik a közkiadások jelentõs csökkentésére és

átütemezésére.

A Világkiállításra a Kormány országokat és nemzetközi szervezeteket hívott

meg, ezért indokolt, hogy az Országgyûlés a nemzetközi és hazai érdeklõdést

visszajelezze és azt megköszönje.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1.§-hoz

Az 1.§ (1) bekezdése deklarálja a Kiállítás lemondását. Erre azért van

szükség, mert az 1996. évben megrendezendõ Világkiállításról szóló 1991. évi

LXXV. törvény kimondta a kiállítás megrendezését. Igy pusztán e törvény

hatályon kívül helyezésével a parlamenti szándék nem lenne kifejezhetõ.

Kifejezetten rendelkezni kell a kiállítás lemondásáról.

Az 1.§ (2) bekezdése kinyilvánítja a Világkiállítás elõkészítése keretében

elkezdett beruházások befejezésére és hasznosítására vonatkozó elhatározást.

A Világkiállítás tervezett elõ-, utó- és kiegészítõ rendezvényei útján

felszínre jutó energiák gazdasági eredményeire és szellemi hatására az

országnak - az EXPO-tól függetlenül - szüksége van. Ezek a rendezvények

megõrzendõ és hasznosítható értékeket képviselnek.

A javaslat 1.§ (3) bekezdése - azzal, hogy utal az országos eseménysorozatra -

az eredetileg az említett, Világkiállításhoz kapcsolódó rendezvényekre

készülõk számára biztosítja: eddigi befektetéseik és szervezõ munkájuk

országos jelentõségû programok részei lehetnek, törekvéseik megvalósulhatnak.

Az 1.§ (4) bekezdése garanciaként rögzíti, hogy az EXPO számára kijelölt 80

hektáros területen elkezdett beruházások befejezéséhez és a fõváros egyidejû

fejlesztéséhez a pénzügyi fedezetet, illetve az említett országos

eseménysorozathoz szükséges központi költségvetési hozzájárulást az éves

központi költségvetési törvényekben kell meghatározni.

A 2.§-hoz

A javaslat szerint a Világkiállítási és a hozzákapcsolódó Fejlesztési Alapról

szóló törvény átmenetileg még hatályban marad. E törvény a Világkiállítás

Fõbiztosa és a Világkiállítási Programiroda számára jogköröket határoz meg.

Tekintve, hogy a Kiállítás lemondásával a Programiroda átalakításra kerül és a

fõbiztosi intézmény megszûnik, a javaslatnak rendelkeznie kell a Programirodát

és a Fõbiztost megilletõ jogosítványok gyakorlásáról.

A Világkiállítási Tanács funkciója a Kiállítás lemondásával megszûnik, ezért a

2.§ (3) bekezdése a Tanácsot megszünteti.

A 3.§-hoz

A Világkiállítási és a hozzákapcsolódó Fejlesztési Alapról szóló 1992. évi

LXXXII. törvény 1994. december 31-ével hatályon kívül helyezésre kerül. A

központi költségvetést terhelõ kötelezettségek fedezetét az államháztartásról

szóló 1992. évi XXXVIII. törvény rendelkezéseivel összhangban, az éves

költségvetési törvények megfelelõ fejezeteiben kell elõirányozni.

A 4.§-hoz

Az államháztartásról szóló törvény értelmében az elkülönített állami

pénzalapok az államháztartás egyik alrendszerét képezik. A törvény 108.§ (2)

bekezdése értelmében az államháztartás alrendszereihez kapcsolódó vagyont

ingyenesen csak törvényben meghatározott módon és esetekben lehet átruházni. A

Világkiállítás területén az Alapból olyan infrastruktúrák valósultak meg,

amelyeknek az üzemeltetése nem állami, hanem önkormányzati feladat, másrészt a

közmûvállalatok funkciójához tartozik. Ezeknek a tulajdoni kérdéseit rendezni

kell. Nem volna célszerû, ha ezek állami tulajdonban maradnának, hiszen

kifejezetten az adott városrész mûködtetéséhez szükségesek, fenntartásuk tehát

nem lehet állami teendõ.

A javaslat 4.§ (1) bekezdése a Kormánybiztost hatalmazza fel arra, hogy a

Kormány által meghatározott szempontokat érvényesítve megállapodjon a nem

önkormányzati feladatkörbe tartozó infrastruktúrák közszolgáltató szervezetek

részére való átadásáról.

A javaslat 4.§ (2) bekezdése felhatalmazást ad a Kormánynak, hogy az illetékes

- kerületi és a fõvárosi - önkormányzattal megállapodjon az egyes

önkormányzati kompetenciába tartozó beruházások (utak, közmûvek)

létesítményeinek térítésmentes önkormányzati tulajdonba adásáról.

A megállapodások értelemszerûen egyik esetben sem terjedhetnek ki a

Világkiállítási Programiroda kezelésében lévõ, állami tulajdonu vagyoni

elemekre, amelyekkel az állam is rendelkezhet, így önkormányzatoknak vagy

közüzemeknek való átadásuk nem indokolt.

A 4.§ (3) bekezdése a Kormányt hatalmazza fel arra, hogy a Világkiállítási és

a hozzákapcsolódó Fejlesztési Alapból, valamint az innovációs-felsõoktatási

kötvénybõl megvalósuló beruházások tulajdonjogi kérdéseinek a rendezésére.

Erre az egyetemi célú építmények legcélszerübb hasznositásának a biztositása

érdekében van szükség.

Az éves költségvetést megállapító törvények értelmében, ha az állami

tulajdonban álló, központi költségvetési szerv kezelésében lévõ ingatlanok

értékesítését a Kormány engedélyezi, az elidegenítésbõl befolyt bevételek

felhasználásáról is a Kormány határoz. A Programiroda kezelésében vannak olyan

ingatlanok, amelyeknek az eladása forgalmi értékük miatt nem tartozik a

Kormány engedélyezési hatáskörébe. Célszerû ugyanakkor, ha a Programiroda

kezelésében lévõ ingatlanvagyon hasznosításáról és az ebbõl befolyó bevételek

felhasználásáról egységes koncepció alapján történik döntés. Ezért a javaslat

4.§ (4) bekezdése egyrészt a Kormány feladatává teszi, hogy a szóbanforgó

ingatlanvagyon további felhasználásáról döntsön, másrészt lehetõséget ad arra,

hogy a bevételek felhasználásáról minden esetben a Kormány határozzon.

Az 5.§-hoz

Az 1993. évi költségvetésrõl szóló 1992. évi LXXX. törvény 39.§-ának a/ pontja

felhatalmazta a Kormányt, hogy 1993. és 1994. években összesen 23 milliárd

forint értékû kötvény tekintetében a visszafizetésre kötelezettséget

vállaljon. Ez az innovációs - felsõoktatási kötvény. A Kormány a lehetõséget

teljes egészében nem merítette ki. A kialakult helyzetben nem indokolt, hogy

az idézett törvényi felhatalmazás változatlanul hatályban maradjon. Ezért a

javaslat 5.§-a a hivatkozott jogszabályhely alapján nem teszi lehetõvé a

további kötvénykibocsátást.

A 6.§-hoz

A javaslat 6.§-a a Millecentenáriumhoz kapcsolódó múzeumi rekonstrukcióhoz

szükséges 1994. évi forrást teremti meg.

A 7.§-hoz

A 7.§-ban háromféle szabály található. A hatályba léptetõ és a Világkiállítás

lemondásával összefüggõ szervezeti, valamint hatásköri kérdések rendezésére

felhatalmazást adó szabályok, továbbá az egyes kapcsolódó jogszabályok

hatályon kívül helyezésére, módosítására vonatkozó rendelkezések.

A javaslat 7.§ (3) bekezdése kiegészíti a Világkiállítási Alapról szóló

törvényt. A törvény eredeti szövege ugyanis értelemszerûen nem tartalmazza,

hogy az Alapból a Világkiállítás lemondásával felmerülõ kártalanításokra is

történhessen kifizetés.

A javaslat 7.§-ának (4) bekezdés a/ pontja a Világkiállításról szóló törvényt

helyezi hatályon kívül. A b/ pont pedig az egyes állami tulajdonban lévõ

vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba adásáról szóló törvény azon

rendelkezését, amely megtiltotta, hogy az EXPO helyszínén beépítetlen állami

tulajdonú, vállalati

kezelésben lévõ föld önkormányzati tulajdonba kerüljön. A c/ pontja a

szerencsejáték szervezésérõl szóló azon módosító törvényt helyezi hatályon

kívül, amely a játék adófizetési kötelezettség tekintetében az EXPO-t

kedvezményezett helyzetbe hozta.

A 7.§ (4) bekezdés d/ pontjával hatályon kívül helyezésre kerül az Alapról

szóló törvény azon rendelkezése, amely társadalmilag kiemelt célként határozza

meg a Világkiállítási Tanács által elismert elõ-, utó- és kiegészítõ

rendezvények infrastruktúrájának a megvalósítását. Ennek a rendelkezésnek a

fenntartása nem indokolt. Másrészt a javaslat 7.§ (5) bekezdésére tekintettel

hatályon kívül helyezésre kerül az Alapról szóló törvénynek az a rendelkezése,

amely kimondja, hogy az Alappal való gazdálkodásról az Országgyûlés elõtt

1997. december 31-ig kell elszámolni.

Az általános forgalmi adóról szóló módosított 1992. évi LXXIV. törvény 71.§

(5) bekezdése felhatalmazást ad az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal

Elnökének, hogy az Alapból finanszírozott, az Alapról szóló 1992. évi LXXXII.

törvény 3.§ d/ és e/ pontjában meghatározott jogcímeken teljesíthetõ

kiadásokra (vagyis a Világkiállítás területén végrehajtásra kerülõ elõzetes és

utólagos területrendezési, bontási költségekre, továbbá a környezetvédelem

szempontjainak figyelembevételével végzett infrastruktúrális beruházásokra, a

mûvelõdési- és egészségügyi beruházásokra, a Világkiállítás területén átmenõ

és ahhoz kapcsolódó fõvárosi infrastruktúra költségeire) jutó le nem vonható

elõzetesen felszámított ÁFA visszatérítését a Programiroda részére

engedélyezze.

Ennek a kivételes rendelkezésnek a fenntartása nem indokolt, ezért a javaslat

7.§ (4) bekezdésének e/ pontja az általános forgalmi adóról szóló törvény

megfelelõ rendelkezését hatályon kívül helyezi.

Az EXPO lemondásával nem indokolt fenntartani azt a kedvezményt sem, amelyet a

kisajátításról szóló tvr. a Programiroda számára biztosít. A 7.§ (4)

bekezdésének f/ pontja hatályon kívül helyezi azt a rendelkezést, amely a

Világkiállítás érdekében a kisajátításra lehetõséget ad.

A 7.§ (4) bekezdésének g/-i/ pontjai azokat az országgyûlési határozatokat

helyezik hatályon kívül, amelyek már nem idõszerûek.

A 7.§ (5) bekezdés az Alapot 1994. december 31-ével megszünteti, s kimondja,

hogy az Alappal való gazdálkodásról 1995. december 31-ig kell az Országgyûlés

elõtt elszámolni.

A 7.§ (6) bekezdése a folyamatban lévõ és a fõjegyzõ által folytatott hatósági

eljárásokra tartalmaz rendelkezést. Megszünteti a fõjegyzõ kizárólagos

hatáskörét az EXPO

kijelölt területére, de a fõjegyzõ elõtt folyamatban lévõ ügyeket még a

fõjegyzõ jogkörében tartja.

A javaslat 7.§ (7) bekezdése mentesít az általános forgalmi adó alól, abban az

esetben, ha az e törvényben adott felhatalmazás alapján az önkormányzatok

részére térítésmentes vagyonátadás történik.

Melléklet: a T/93.. sz.

törvényjavaslathoz

T Á J É K O Z T A T Ó

_____________________

az országgyûlési képviselõk részére

az "EXPO '96 Budapest" nemzetközi szakkiállítás megrendezésének lemondásáról

ELÕZMÉNYEK

__________

A Budapest-Bécs Világkiállítás gondolata a 80-as évek közepén Ausztria és

Magyarország összefogását jelentette; az akkori két politikai rendszer, Kelet

és Nyugat között vert volna hidat és lehetõséget adott volna jelentõs

gazdasági elõnyök megalapozására. A "szocialista világrendszer" összeomlása

után ez a szempont értelmét vesztette.

1991. május 17-én Ausztria visszalépett a rendezvénytõl. A budapesti

Világkiállítás történetének nem kellõen ismert ténye, hogy a Bécs-Budapest

EXPO nem "A" kategóriás általános világkiállítás lett volna, hanem szûkebb,

úgynevezett "B" kategóriás - tehát szakkiállítás. Az eredeti Bécs-Budapest

EXPO éppen a két helyszínbõl adódó rendhagyó jellege miatt kínált akkor

különleges lehetõséget. Bécs visszalépése után a budapesti rendezvény

visszaesett eredeti, "B" kategóriás értelmezésére, nem Sevilla-i típusú

világkiállítás lett volna, hanem olyan, amilyenre a világban gyakran kerül

sor. Budapesten ilyen kiállítást legutóbb 1971-ben rendeztek: a Vadászati

Világkiállítást. Ezt a tény nem vált világossá sem a közvélemény, sem a

döntésben érdekeltek széles köre (pl. Országgyûlés) elõtt.

A különbség hatalmas. "A" kategóriás kiállítást általában 10 évenként,

"B" kategóriást általában kétévenként lehet rendezni. Az "A" kategóriás

világkiállításon nemzetközi pavilonok készülnek a kiállító ország költségére,

a "B" kategóriás világkiállítás valamennyi feltételét, így a pavilonokat is a

rendezõ város köteles biztosítani.

A világkiállítások a múlt század közepén azzal a "hivatással" jöttek

létre, hogy a nemzetek egy idõben, egy helyen megmutathassák: mivel járultak

hozzá az emberi civilizáció fejlõdéséhez. Századunk második felére a

világkiállítások e funkciója megszünt, átalakultak látványossággá,

népszórakoztató eseménnyé. Ez a megállapítás mint az "A" kategóriás, mind a

"B" kategóriás kiállításokra igaz, azzal, hogy az utóbbiak gyakoriságuk miatt

sem világesemények.

A legutóbbi, az 1993. évi "B" kategóriás világkiállítást a dél-koreai

Taejonban rendezték, alapgondolata az ember és technika-technológia kapcsolata

volt. Amennyiben a hazai feltételeket és helyzetet a dél koreai elõdhöz

mérjük, nem csak az anyagi oldalon találunk más képet - ugyanis Taejonban volt

átfogó koncepció és rendelkezésre állt az ehhez szükséges pénz is. A budapesti

EXPO-hoz mindkettõ hiányzik.

Önmagában a Világkiállítás megrendezése nem jelent esélyt a gazdasági

növekedésre sem. A lemondás nem veti feltétlenül vissza a tervezett helyszínt.

Az elmúlt 20 évben Párizs, Chicago, Miami, Philadelphia, Los Angeles, Quebec,

Velence egyaránt lemondta világkiállítási terveit és a lemondást láthatóan

egyik sem sínylette meg.

A VILÁGKIÁLLÍTÁS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK MAKROGAZDASÁGI FELTÉTELEI

___________________________________________________________

Az Országgyûlés a Világkiállítás megvalósításához az 1991-ben alkotott

törvényével két alapfeltételt biztosított: mintegy 80 hektár kiállítási

területet és az állami költségvetésbõl - 1990. évi áron - 17 milliárd Ft

állami hozzájárulást. Az állami tehervállalás korlátozásának döntõ oka az

volt, hogy a Kormány által feltételezett növekedési pálya ellenére maga a

Kormány sem látott lehetõséget nagyobb központi szerepvállalásra.

A gazdasági program 1991-94 között a GDP 10%-os volumen növekedésével

számolt. A várt növekedés helyett azonban jelentõs (mintegy 17%-os) visszaesés

következett be és ez már jóval elõbb indokolttá tette volna az EXPO-döntés

újragondolását. Az 1991. évi osztrák döntés kiváló alkalom lett volna arra,

hogy Budapest is kulturáltan, arcának megõrzésével lépjen vissza - a Kormány

azonban egy sebtében hozott döntéssel határozott a Bécs nélkül való

megrendezés mellett.

Mára a helyzet sokkal rosszabb: az államháztartás bruttó adóssága 1993

végén a GDP több mint 90%-át tette ki. (Összehasonlításul: az Európai Unió

országaiban nem lehet több, mint 60%). Drasztikusan nõtt a központi

költségvetés hiánya: az 1991. évi 114 milliárd Ft-tal szemben az idén a

pótköltségvetés elfogadása esetén is várhatóan 330 milliárd Ft lesz.

Ebben a helyzetben folyamatos korrekcióra, kiegészítõ kormányintézkedések

sorára (ún. 3000-es határozatok) volt szükség ahhoz, hogy biztosítani és

vállalni lehessen a kül- és belföldi partnerek felé a szükséges

kötelezettségeket. Nem kis részben emiatt sem áll rendelkezésre egységes,

egyértelmû és végrehajtható költségterv. A közvéleménynek természetesen nem

voltak ismeretei e lépésekrõl, hiszen a nyilvánosság elõtt mindvégig - ma is -

a 17 milliárd Ft-os törvényi rendelkezés volt ismert.

A külsõ és belsõ egyensúlyromlás miatt a gazdaságpolitika mozgástere, a

továbblépés lehetõségei nagymértékben beszûkültek. Ebben a feltételrendszerben

kellett a Kormánynak az EXPO lemondásával kapcsolatos döntését mérlegelni és

csak így értékelhetõ az EXPO lemondásával járó megtakarítás jelentõsége.

AZ EXPO MEGVALÓSÍTÁSÁNAK KÖLTSÉGVETÉSI TERHEI

_____________________________________________

A Világkiállítás a nemzetközi tapaszalatok szerint igen költséges

mûvelet, csak gazdag városok, országok vállalták eddig a megrendezés

kockázatát. A telepítéshez, a megközelítéshez, a helyszínt adó város

fogadóképessége megteremtéséhez szükséges infrastruktúra ugyanis csak lassan

megtérülõ beruházás, az világkiállítások pedig eleddig negatív egyenleggel

zártak.

A Kormány az EXPO megrendezését elsõsorban az államháztartás

szempontjából mérlegelte. A Világkiállítás megrendezéséhez szükséges, összes

ismert költséget figyelembe vette, s azzal a ténnyel számolt, hogy az EXPO-val

kapcsolatos kormányzati kötelezettségek nem korlátozódnak a kiállítási

területre és a kiállítás idõtartamára. Azt vizsgálta, hogy az ország

gazdaságára és állampolgáraira háruló egyéb terhekre tekintettel ezek a

kiadások vállalhatók-e? Számításba vette, hogy hogyan alakulnak a költségvetés

kiadásai, ha az EXPO helyszínére tervezett infrastrukturális és felsõoktatási

fejlesztések nem kapcsolódnak közvetlenül a Világkiállításhoz, hanem a

gazdaság teherbíró-képességének alakulásával összhangban valósulnak meg.

A Világkiállítás - az összes költségét tekintve - lényegesen több

államháztartási forrást igényel, mint amennyivel az elõkészítés során eddig

számoltak.

A Világkiállításról szóló 1992. évi LXXV. törvény által biztosított

eszközök (1990. évi áron számított 17 milliárd Ft költségvetési hozzájárulás,

állami ingatlanok, értékesíthetõ jogok) csak mintegy felét biztosították volna

a Programiroda által akkor számításba vett kiadásoknak.

A megvalósítani tervezett szakkiállítás esetében a "vállalkozói EXPO"

gondolata nem vált realitássá, a szükséges infrastruktúra és egyéb feltételek

megteremtése csak állami vagy egyéb központi pénzeszközökbõl lenne

finanszírozható.

Az eredetileg elképzelt vállalkozói tõke nem jelentkezett, így az elõzõ

Kormány a hiány pótlására azt a megoldást választotta, hogy az EXPO-t

összekapcsolta más, egyébként aktuálisnak tartott állami feladatokkal

(infrastruktúra fejlesztés, egyetemek bõvítése). Ennek révén tervezték és

oldották meg a hiány államháztartáshoz kapcsolódó bevételekbõl történõ

finanszírozását, másrészt a

jogszabályok olyan kedvezményeket adtak, amelyek a költségvetésbõl vonnak el

forrásokat.

Mindezek mellett arra való hivatkozással, hogy szükséges fejlesztésekrõl

van szó, nem mindegyik, a kiállítással összefüggõ költséget vették figyelembe

az EXPO megrendezése érdekében szükséges kiadásként.

A laikus állampolgár számára meggyõzõen hangzik az, hogy az egyetem lesz

a Világkiállítás utóhasznosítása, illetve, hogy az EXPO az egyetem

elõhasznosítója. A baj ezen állítás valóságtartalmával kapcsolatos. Az

egyetemi épületek természetüknél fogva nem használhatóak kiállítási célokra.

Így állna elõ az a helyzet, hogy azoknak az egyetemi létesítményeknek, amelyek

1996-ig elkészültek volna, mindössze tizedrésze lenne volna hasznosítható

kiállítási célokra. Ezért is rendelt meg a Világkiállítási Programiroda 50 000

mø ideiglenes pavilont. Ez annyit jelent, hogy a kiállítási terület döntõ

része nem lenne alkalmas az utóhasznosításra.

A Világkiállítási Programiroda finanszírozási modellje szerint az EXPO

teljes költségelõirányzata folyó árakon számítva 93,7 Mrd Ft lett volna.

Csakhogy ez a terv nem számolt azokkal a felsõoktatási fejlesztésekkel,

amelyek ugyan az EXPO után valósulnak meg, de a Világkiállítás miatt indultak

meg. A modell nem vette figyelembe az általános forgalmiadó visszaigénylésére

vonatkozó egyedi kedvezményt, a kormányzati feladatként jelentkezõ múzeumi

rekonstrukció költségeit. Ebbõl adódik, hogy az EXPO megvalósításával

kapcsolatos kormányzati feladatok nem 93,7, hanem 123,6 Mrd Ft-ból

valósíthatók meg.

A Világkiállítás megvalósításával és üzemeltetésével, valamint a fõváros

idegenforgalmi fogadóképességével összefüggõ költségek összesen 177 Mrd Ft-ot

tennének ki. Ennek forrása közpénz, önkormányzati eszköz és egyéb bevétel lett

volna, s 1996 végéig 153 Mrd Ft-ot kellene fedezni.

Az EXPO elhagyása esetén - a szükséges infrastrukturális fejlesztések és

az egyetemi épületek megvalósításával - 100 Mrd Ft kiadás merül fel, amelybõl

79 Mrd Ft-ot kell 1996 végéig felhasználni.

Az összeállítás azért használja a "közpénz" fogalmát, mert a

Világkiállítási Programiroda korábbi számításainál az államháztartás bevételi

vagy kiadási oldalaihoz közvetlenül kapcsolódó források (költségvetési

hozzájárulás, visszaigényelt ÁFA, szerencsejáték adó visszaforgatás, állami

pénzek kamata) mellett az állam vállalkozói vagyona körébe tartozó,

államháztartáson kívüli forrásokat (privatizációs bevétel) is figyelembe vett.

Nem számítja viszont közpénznek az önkormányzat saját forrásait, mivel azok

egy része a tulajdonában lévõ közüzemi vállalatok befizetéseibõl származik.

Figyelemmel az ország gazdasági helyzetére a Világkiállítás

megrendezhetõsége szempontjából a legfontosabb kérdés, hogy milyen mértékben

szükséges közpénzek felhasználása és milyen mértékben vonhatók be egyéb

források. Különösen kritikus az 1996-ig tartó idõszak.

Az EXPO megvalósítása esetén a fenti költségek fedezeteként a

közpénzekbõl mintegy 125 Mrd Ft-ot kellene biztosítani, amelybõl 102 Mrd Ft

1996 végéig merülne fel. A Világkiállítás megrendezésének elmaradása esetén 80

Mrd Ft kerülne közpénzbõl felhasználásra, melybõl 59 Mrd Ft-ra van szükség

1996 végéig.

A fentiekbõl egyértelmûen kiderül, hogy a közpénzekbõl történõ

_________________________________________________________________________

megtakarítás a Világkiállítás elhagyása esetén - de az infrastrukturális és

______________________________________________________________________________

oktatási fejlesztések részbeni átütemezéssel történõ megvalósításával - 45 Mrd

______________________________________________________________________________

Ft-ot tesz ki, amelybõl 1996 végéig 43 Mrd Ft takarítható meg.

______________________________________________________________

Ami a részleteket illeti: a Kormány a felsõoktatási célú beruházásokat

úgy kívánja befejezni, hogy az építmények 2000-ben használatba vehetõk

legyenek. Az átütemezés miatt a teljes elõirányzat nem csökken, de 1996-ig

csaknem 7 Mrd Ft megtakarítás érhetõ el.

A Fõváros igényei szerint az EXPO-ra történõ felkészítést szolgáló

fejlesztések 1996 végéig mintegy 53 Mrd Ft-ba kerülnének. Ennek 60%-át a

központi költségvetésbõl kellene finanszírozni. A kiállítás lemondásából adódó

megtakarítással lehetõség nyílik arra, hogy az önkormányzati címzett és

céltámogatások részére források szabaduljanak fel.

A Kormány számolt azzal is, hogy az EXPO leállítása esetén a tervezett

bevételek kiesnek és a megkötött szerzõdések felbontásából esetleg költségek

merülnek fel. A megtakarítások ezek figyelembevételével kerültek

megállapításra.

A Világkiállítási Alap 1994. évi tervezett forrása 22,5 Mrd Ft, amelybõl

1994. augusztus 31-ig felhasználásra került 11,5 Mrd Ft, a várható további

felhasználások összege mintegy 4,5 Mrd Ft.

Az 1994. évi pótköltségvetés keretében a világkiállítási törvény az alábbiak

szerint kerül kiegészítésre:

"33.§. A Világkiállítás és a hozzá kapcsolódó Fejlesztési Alapról szóló

1992. évi LXXXII. törvény 3.§-a (az Alapból teljesíthetõ kiadások) következõ

új i) ponttal egészül ki:

i) A központi költségvetés javára történõ befizetés."

Ezzel törvényi rendelkezés teszi lehetõvé a befizetést.

Eredetileg 8 Mrd Ft-ot tartalmazott a pótköltségvetés, azonban az idõközben

felmerült egyéb, kötelezõen finanszírozandó tételek (múzeumi rekonstrukciók,

ÁFA visszaigénylés és az Állami Fejlesztési Intézet Rt-nál még nem

nyilvántartott szerzõdések) ezt az összeget 6,5 Mrd Ft-ra mérsékelték. Az Alap

1994.december 31-i megszüntetésével egyidejûleg annak maradványa - amennyiben

a várható kiadásoknál a lemondás esetén további megtakarítás érhetõ el,

illetve egyéb nem számszerûsített bevételek realizálódnak - az állami

költségvetés javára befizetésre kerül.

A Világkiállítási Fórum csökkentett tartalmú EXPO megtartására vonatkozó

javaslatot dolgozott ki. Tekintettel arra, hogy a realizálható megtakarítások

jelentõs része az EXPO-t szolgáló létesítményeknél jelentkezne, a rendezvény

vonzerejét is elveszítené. Példaként említhetõ, hogy a takarékos változat

többek között éppen azt a részt javasolja elhagyni, amely a magyar népi

építészetet mutatná be, tájházak összességét hozva, érdekes látványosságot

biztosítva.

A budapesti EXPO témapavilonok kidolgozatlansága nem egyszerûen idõbeli

problémát jelent; nyilvánvaló, hogy az építkezést lehet gyorsítani - kérdés

persze, ennek mekkora az ára -, de jó és tartalmas kiállításhoz jó és

tartalmas gondolatok kellenek, ezek pedig mindmáig hiányoznak. Az a nemrég

nyilvánosságra került tény, hogy a magyar pavilon "üzenete" Bartók Béla és

Bolyai János munkásságára épülne, nem értelmezhetõ. Arra kell gondolni, hogy

milliókra ható kiállítást kellene megteremteni és kivitelezni, de ehhez e két

zseniális magyar alkotó neve bizonyosan nem elegendõ.

Összefoglalva: a fõvárosi fejlesztésekkel együtt 177 Mrd Ft ráfordítás

_____________ ___________________________________________________________

szükséges a Világkiállítással kapcsolatos feladatok megvalósításához, a

______________________________________________________________________________

Fõváros felkészítését szolgáló fejlesztésekkel együtt. Az EXPO leállítása

______________________________________________________________________________

esetén ezen összeg 43%-a, azaz 76 Mrd Ft forrás nem kerülne felhasználásra.

______________________________________________________________________________

Amennyiben a Világkiállítás nem kerül megrendezésre, de a terület

______________________________________________________________________________

infrastruktúrájának szükséges és elégséges mértékû fejlesztése, valamint az

______________________________________________________________________________

egyetemi építmények megépítése folytatódik, a közkiadások mértéke 125 Mrd Ft-

______________________________________________________________________________

ról 80 Mrd Ft-ra csökken.

_________________________

Ennek a minimálisan 45 Mrd Ft-nak az elõteremtése a nemzetgazdaságtól, az

______________________________________________________________________________

egész országtól aránytalanul nagy áldozatot igényelne.

______________________________________________________

Az 1996. év végéig megtakarítható 43 Mrd Ft is jelentõsen hozzájárul a

______________________________________________________________________________

stabilizáció megteremtéséhez és a késõbbi növekedés feltételeinek

______________________________________________________________________________

biztosításához.

_______________

A Világkiállítás megrendezésének elmaradása kétségtelenül hátrányosan

érinti a döntõen állami

beruházások megrendeléseire számító és a rendezvénytõl üzleti elõnyöket váró

vállalkozói réteg érdekeit.

A Parlamentnek a döntésnél azonban elsõsorban azt kell mérlegelnie, hogy

egy olyan EXPO, amely az elõkészítésbeli lemaradás - ezzel összefüggésben a

kivitelezésre rendelkezésre álló rövid idõ - és különösen a finanszírozási

feszültségek miatt a gazdaságélénkítés, munkahelyteremtés területén csak igen

mérsékelt sikerrel kecsegtet, fontosabb-e a gazdaság más területeinek

fejlesztéseinél? Felelõsségteljes válasz erre a kérdésre csak az lehet, hogy a

társadalom széles rétegeinek érdekei nem kerülhetnek hátrányba egy bizonytalan

kimenetelû "vállalkozás" közpénzekbõl történõ finanszírozása miatt.

_

Mindezek alapján a Kormány javasolja az Országgyûlésnek, hogy döntsön az

______________________________________________________________________________

EXPO elhagyásáról, fogadja el az EXPO '96-ról szóló törvénynek hatályon kívül

______________________________________________________________________________

helyezésére és a kapcsolódó törvények módosítására vonatkozó

______________________________________________________________________________

törvényjavaslatot.

__________________

1. számú melléklet

A VILÁGKIÁLLÍTÁSSAL KAPCSOLATOS FELADATOK FINANSZÍROZÁSA

1. KÖLTSÉGEK

folyó árakon

milliárd forintban

ÁFÁ-val

MEGNEVEZÉS ELÕIRÁNYZAT

megvalósításleállítás

Fejlesztések 94.04 50.14

Kormányzati Mûködés 22.63 3.78

feladatok Egyéb 6.93 4.31

( EXPO )

ÖSSZESEN 123.60 58.23

Fõvárosi fejlesztések 52.90 42.12

MINDÖSSZESEN 176.50 100.35

Felhasználás 1996 végéig 152.92 79.19

2. FORRÁSOK

folyó árakon

milliárd forintban

MEGNEVEZÉS ELÕIRÁNYZAT

megvalósításleállitás

Közpénzek 92.47 58.19

Kormányzati Egyéb források *31.13 0.04

feladatok

ÖSSZESEN 123.60 58.23

Költségvetési hozzáj. 32.90 22.12

Fõvárosi Önkormányzati források 20.00 20.00

fejlesztések

ÖSSZESEN 52.90 42.12

MINDÖSSZESEN 176.50 100.35

Közpénz 1996 végéig 101.79 59.15

felhasználás Összesen 125.37 80.31

"* teljesítés 1994. június 30-ig: 0,23 milliárd forint"

folyó árakon

"milliárd forintban, ÁFÁ-val"

MEGNEVEZÉS TELJESÍTÉS ELÕIRÁNYZAT

1994.I.félévig megvalósításleállításVilágk.Fórum

Kártalanítás 2.30 4.28 3.12 3.00

F Területelõkészítés felvonulás 0.60 2.62 1.90 2.62

E Közmûvezetékek és tartozékaik 0.62 6.56 4.24 5.22

J "Utak, térburkolatok,zöldfelületek, közl.mûtárgyak " 0.17 7.43 2.67 5.9

7

L "Telekommunikáció, informatika"0.05 9.81 2.23 7.36

E Diszlétesítmények 0.00 4.90 0.42 3.82

S Fõvárosi egészségügyi pályázatok0.00 0.43 0.43 0.43

Z Kisérõ rendezvények infrastruktúra támogatása 0.00 0.30 0.30 1.59

T ELTE tömbök 0.56 8.67 19.38 6.09

É "Sport, kulturális létesítmények"0.07 2.79 4.42 0.00

S Magyar Pavilon ( Építészmérnöki Kar ) 0.03 1.27 3.58 1.27

I Osztrák Pavilon ( Mérnök - Tanári Kar )0.00 0.00 1.21 0.00

Informatika Kar 0.00 0.00 3.04 0.00

R Közlekedési létesítmények 0.00 1.88 0.00 0.41

Á Nemzetközi Pavilonok 0.00 3.75 0.05 2.88

F Cégpavilonok 0.00 2.62 0.00 2.62

O Skanzen és 7 Ház 0.00 0.60 0.00 0.00

R Étel-ital pavilonok 0.00 0.63 0.00 0.63

D Egyetemi épületek EXPO funkcióra0.00 3.54 0.00 3.54

Í Egyetemi épületek EXPO után 0.00 18.98 0.00 22.82

T Szórakoztató létesítmények 0.00 1.08 0.00 0.20

Á Üzemeltetési létesítmények 0.00 2.23 0.62 1.84

S Közszolgálati létesítmények 0.00 1.77 0.00 1.77

O "Mobiliák, berendezések" 0.02 5.40 0.03 4.76

K

Összesen 4.42 91.54 47.64 78.84

"Szakértõi díjak, engedélyezések"0.32 1.59 0.45 1.59

MÜKÖ- "Marketing, jogdíjak" 0.37 5.59 0.37 4.55

DÉSI Üzemeltetés 0.00 6.32 0.00 7.52

ÉS VKPI mûködési költség 0.67 1.41 1.41 1.41

EGYÉBEXPO 96' Kft. bevétellel nem fedezett mûködési ktg-e0.00 4.84 1.00 4.8

4

KÖLT- Egyéb 0.55 2.88 0.55 2.77

SÉGEK

Összesen 1.91 22.63 3.78 22.68

Döntési tartalék 0.00 6.93 3.00 6.75

Szerzõdésbontások pénzügyi terhei 0.00 0.00 1.31 0.00

MINDÖSSZESEN 6.33 121.10 55.73 108.27

Múzeumi rekonstrukció 0.00 2.50 2.50 2.50

Múzeumi rekonstrukcióval együtt 6.33 123.60 58.23 110.77

Egyetemek befejezése -22.82

Konstruk- VKPI müködési költség -1.41

ciós Múzeumi rekonstrukció -2.50

eltérések Visszaigényelhetõ ÁFA -12.75

Hozzájárulás a fõváros fejlesztéséhez 5.17

Eredeti Fórum változat 76.46

3.számú melléklet

EGYETEMI ÉPÍTMÉNYEKKEL KAPCSOLATOS TOVÁBBI RÁFORDÍTÁSOK

folyó árakon

millió forintban

ÁFÁ-val

MEGNEVEZÉS 1994 1995 1996 1997 1998 1999

ELTE Északi tömb 625 1719 1801 3625 649

ELTE Déli tömb 500 625 1051 3625 3955 648

Sportlétesítmények 523 361 1306 516 585

Kulturális létesítmények 40 1014

Építészmérnöki Kar (Magyar Pavilon) 115 1450 1583 431

Mérnök-tanári Kar (Osztrák Pavilon) 94 495 626

Informatikai Kar 343 313 491 1269 594

ÖSSZESEN 2031 3018 4764 10579 7861 2719

4. számú melléklet

EGYETEMI ÉPÍTMÉNYEKKEL KAPCSOLATOS TOVÁBBI RÁFORDÍTÁSOK

folyó árakon

millió forintban

ÁFÁ-val

ÉV PÉNZÜGYI FELHASZNÁLÁS

Eredeti elõirányzat Új elõirányzat

1994 3613 2031

1995 6009 3018

1996 6875 4764

1997 9074 10579

1998 5488 7861

1999 - 2719

összesen 31059 30972

1994-1996 16497 9813

5. számú melléklet

FÕVÁROSI ÖNKORMÁNYZAT FEJLESZTÉSI PROGRAMJÁNAK FORRÁSAI ÉS ÖSSZKÖLTSÉGE 1996

VÉGÉIG

folyó árakon

milliárd forintban

MEGNEVEZÉS ÖSSZEG

A fõváros saját forrásai 20.00

Lágymányosi hídhoz 1993. 12.31-ig 3.60

Központi Lágymányosi hídhoz 1994 és 1995 években 7.80

költségvetésbõl "Kõbányai fõgyüjtõ, Csepeli vízkezelõ*" 2.00

vállalt Hungária krt. építés gyorsítása 1.00

kötelezettség

ÖSSZESEN 14.40

1994 évben teljesített 5.29

Világkiállítási Lágymányosi

hídhoz 1995-re 1.90

Alap Lágymányosi híd villamos 1995-re 0.53

terhére

ÖSSZESEN 7.72

MINDÖSSZESEN EXPO NÉLKÜL 42.12

* Önkormányzati céltámogatásból

folyó árakon

milliárd forintban

MEGNEVEZÉS Elõirányzat SzerzõdveTeljesítve

1994. I. félévig

Külsõ tõke hozzájárulás 6.24 1.58 0.01

ebbõl:

- nemzetközi pavilonok 1.18 1.18 -

- cégpavilonok 0.90 - -

" - posta,bank" 0.50 - -

" - étel, ital, létesítmények" 0.30 - -

- kereskedelmi létesítmények 0.15 - -

- gyalogoshíd** 0.40 0.40 0.01

- informatika 0.60 - -

- távközlés 1.91 - -

- egyéb 0.30 - -

Szponzorálás 4.68 0.88 0.22

Forgalmi (koncessziós) jutalék * 1.57

Üzemeltetési bevételek 15.70 - -

ebbõl:

- jegyeladás 13.30 - -

- pavilon bérleti díj 2.40 - -

Részesedés szerencsejáték eredménybõl0.50 - -

Utóhasznosítás 2.44 - -

ÖSSZESEN 31.13 2.46 0.23

"* COCA - COLA-val és AMSTEL-lel szerzõdve, forgalomtól függõ"

** Útalapból átvett forrás

Eleje Honlap