A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/105.. számú

____________

törvényjavaslat

_______________

a házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Vastagh Pál

Budapest, 1994. szeptember 26.

T/105.. számú törvényjavaslat

a házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény

módosításáról

1. §

A házasságról, a családról és a gyámságról szóló, többször módosított 1952.

évi IV. törvény (a továbbiakban: Csjt.) 1. §-a a következõ (2) bekezdéssel

egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (2) bekezdés számozása (3) bekezdésre

változik:

"(2) E törvény alkalmazása során mindenkor a kiskorú gyermek érdekére

figyelemmel, jogait biztosítva kell eljárni."

2. §

A Csjt. 18. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A felek tartós jogviszonyát rendezõ egyezség megváltoztatását az egyezség

jóváhagyásától számított két éven belül a bíróságtól - az egyéb törvényes

feltételek megléte esetén is - csak akkor lehet kérni, ha az a felek kiskorú

gyermekének érdekét szolgálja, illetve, ha a körülmények változása folytán a

megállapodás valamelyik fél érdekét súlyosan sérti."

3. §

(1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a szülõ

házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor

engedélyezhetõ, ha a gyermek örökbefogadására belföldön nem kerülhetett sor."

(2) A Csjt. 59. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A korlátozottan cselekvõképes nagykorú félnek az örökbefogadással

kapcsolatos jognyilatkozatához törvényes képviselõjének hozzájárulása

szükséges."

4. §

A Csjt. 71. §-ának (1) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"A szülõknek biztosítaniuk kell, hogy az ítélõképessége birtokában lévõ

gyermekük az õt érintõ döntések elõkészítése során véleményt nyilváníthasson.

A gyermek véleményét - korára, érettségére figyelemmel - tekintetbe kell

venni."

5. §

A Csjt. 72. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"72. § (1) A szülõi felügyeletet a szülõk együttesen gyakorolják, - ellentétes

megállapodásuk hiányában - akkor is, ha már nem élnek együtt.

(2) Ha a házasság felbontása vagy a gyermek elhelyezése iránti perben a

gyermeket a szülõk megegyezése vagy a bíróság döntése alapján valamelyik

szülõnél elhelyezték, a felügyeletet ez a szülõ gyakorolja, kivéve, ha a

szülõk kérelmére a bíróság a gyermekelhelyezéssel egyidejûleg közös szülõi

felügyeletet rendelt el, illetve a szülõknek a közös szülõi felügyeletre

vonatkozó egyezségét jóváhagyta.

(3) A közös szülõi felügyeletet a bíróság bármelyik szülõ kérelmére

megszünteti, ha a megszüntetés a gyermek fejlõdése szempontjából is indokolt.

(4) A szülõi felügyeletet gyakorló szülõ, illetve a gyámhatóság a gyermek

kiadását követelheti attól, aki a gyermeket jogtalanul tartja magánál."

6. §

A Csjt. a következõ 72/A-72/B. §-sal egészül ki:

"72/A. § (1) A gyermek elhelyezésérõl a szülõk döntenek. A szülõk

megegyezésének hiányában a bíróság a gyermeket annál a szülõnél helyezi el,

akinél a kedvezõbb testi, értelmi és erkölcsi fejlõdése biztosított. Ha a

szülõnél történõ elhelyezés a gyermek érdekét veszélyezteti, a bíróság a

gyermeket másnál is elhelyezheti, feltéve, hogy ez a személy a nála történõ

elhelyezést maga is kéri.

(2) A gyermek elhelyezésének megváltoztatását abban az esetben lehet kérni, ha

azok a körülmények, amelyekre a bíróság a döntését alapította, utóbb

lényegesen megváltoztak és az elhelyezés változatlan fenntartása a gyermek

érdekét sérti.

(3) A gyermek elhelyezése, valamint az elhelyezés megváltoztatása iránt a

szülõ,a gyámhatóság és az ügyész indíthat pert.

(4) Ha a gyermek elhelyezése érdekében azonnali intézkedésre van szükség, a

bíróság soron kívül, ideiglenes intézkedéssel határoz.

72/B. § (1) A különélõ szülõk a gyermek sorsát érintõ lényeges kérdésekben a

gyermek elhelyezését követõen - közös szülõi felügyelet hiányában is -

együttesen döntenek, kivéve, ha a különélõ szülõ felügyeleti jogát a bíróság

korlátozta, szüneteltette vagy megszüntette.

(2) A gyermek sorsát érintõ lényeges kérdés: a kiskorú gyermek nevének

meghatározása, illetve nevének megváltoztatása, tartózkodási helyének

kijelölése, továbbá iskolájának, valamint életpályájának megválasztása.

(3) A gyermekétõl különélõ szülõt a bíróság feljogosíthatja a vagyonkezelés és

a gyermek vagyoni ügyeiben a törvényes képviselet jogával is, illetve ha a

gyermek érdekei megkívánják, az õt egyébként megilletõ szülõi felügyeleti

jogokat - így a gyermek sorsát érintõ valamely lényeges kérdésben való döntés

jogát - korlátozhatja vagy megvonhatja, illetve egyes jogosítványok

gyakorlásának szünetelését rendelheti el."

7. §

A Csjt. 74. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"74. § A bíróságnak és a gyámhatóságnak a szülõi felügyelettel, illetve a

gyermek elhelyezésével, valamint az elhelyezés megváltoztatásával kapcsolatos

eljárása során - elháríthatatlan akadály esetét kivéve - mindkét szülõt meg

kell hallgatnia. Indokolt esetben közvetlenül vagy szakértõ utján meg kell

hallgatni a gyermeket is. Ha a gyermek a tizennegyedik életévét betöltötte, az

elhelyezésére vonatkozó döntés csak egyetértésével hozható, kivéve, ha az

általa választott elhelyezés fejlõdését veszélyezteti."

8. §

A Csjt. 78. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Azt, hogy a gyermek milyen életpályára készüljön, a gyermek hajlama,

testi és értelmi képessége, valamint az egyéb körülmények figyelembevételével

a szülõi felügyeletet gyakorló szülõk és a gyermek közösen döntik el.

(2) A szülõ és a gyermek között az életpálya kijelölésével kapcsolatban

felmerült vitában a gyámhatóság dönt.

(3) A tizenhatodik életévét betöltött - már nem tanköteles - gyermek a szülõ

hozzájárulása nélkül is létesíthet munkaviszonyt vagy szövetkezeti tagsági

viszonyt. "

9. §

A Csjt. 91. §-ának (3) bekezdése következõ mondattal egészül ki:

"Nem szünetel a szülõi felügyelet, ha a szülõk vagy a bíróság a közös szülõi

felügyeletrõl döntött."

10. §

A Csjt. 92. §-ának (1) bekezdése a következõ elsõ mondattal egészül ki:

"A gyermeknek joga, hogy különélõ szülõjével kapcsolatot tartson."

11. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba; rendelkezéseit

a folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A Csjt. 37. §-ának (4) bekezdésében és a 39. §-ának (2) bekezdésében a

"tizenhatodik" szövegrész helyébe a "tizennegyedik" szövegrész lép.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Csjt. 76. §-a a hatályát veszti.

12. §

A Polgári perrendtartásról szóló többször módosított 1952. évi III. törvény

279. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Ha a bíróság a perben a Családjogi törvény 74. §-a alapján a házastársak

kiskorú gyermekének, mint érdekeltnek a meghallgatásáról döntött, indokolt

esetben egyidejûleg a gyermek részére ügygondnokot rendel. A bíróság úgy is

határozhat, hogy a gyermeket a házastársak és jogi képviselõik távollétében

hallgatja meg. E szabályok vonatkoznak a gyermek elhelyezésével kapcsolatos

perekre is."

INDOKOLÁS

a házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény

módosításáról szóló T/105.. számú törvényjavaslathoz

I.

Általános indokolás

Harminc évvel azt követõen, hogy az ENSZ 1959. november 20-i közgyûlése

elfogadta a Gyermek jogairól szóló Nyilatkozatot, megszületett a Gyermek

jogairól szóló Egyezmény (a továbbiakban: Egyezmény). Az Egyezmény a Polgári

és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányával, illetve az Emberi jogok és

az alapvetõ szabadságjogok védelmérõl szóló Egyezménnyel összhangban

szabályozza a gyermek jogait, mint olyan emberi jogokat, amelyek speciális

garanciákat és védelmet igényelnek a jogalkotás és jogalkalmazás területén

egyaránt.

Az Egyezmény - többek között - rögzíti, hogy a gyermeknek joga van a saját

személyazonosságának tiszteletben tartására, a szociális biztonságra, a

családban történõ nevelkedésre, arra, hogy minden õt érintõ kérdésben szabadon

kinyilváníthassa véleményét.Az Egyezményben részes államoknak, illetve a

gyermek fejlõdéséért felelõs személyeknek és szervezeteknek meg kell tenniük

minden szükséges intézkedést a gyermeki jogok érvényesítése érdekében. Az

Egyezmény ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy az egyes államok - eltérõ

történelmi, kulturális hagyományaikra tekintettel - más-más jogi megoldást

választhatnak a gyermeki jogok szabályozása során.

Az Egyezményt a Magyar Kormány képviselõje 1990. március 14-én írta alá,

kihirdetésére pedig az 1991. évi LXIV. törvénnyel, 1991. november 22-én került

sor.

Az Egyezményhez való csatlakozás elkerülhetetlenné tette a hatályos

joganyagnak az Egyezmény elõírásai szempontjából történõ felülvizsgálatát,

harmonizációját. Az Országgyûlés 47/1991. (IX. 15.), illetve 55/1992. (X. 1.)

határozatai felhívták a Kormányt, hogy gondoskodjon az Egyezmény

rendelkezéseinek megfelelõ jogszabályok megalkotásáról, illetve az érintett

jogszabályok esetleges módosításáról.

A házasságról, a családról és a gyámságról szóló, többször módosított 1952.

évi IV. törvény (a továbbiakban: Csjt.) rendelkezései alapvetõen megfelelnek

az Egyezménynek, azonban a gyermeki jogok szabályozása és az ezzel összefüggõ

jogi garanciák hiányosak. Nincsen olyan általános szabály, amely biztosítaná a

gyermek véleménynyilvánítási jogát az õt érintõ lényeges kérdések eldöntése

során.

Ezért a törvényjavaslat alapvetõ célja, hogy a gyermek, mint autonóm

személyiség számára biztosítsa annak lehetõségét, hogy aktívan részt vehessen

a sorsát érintõ kérdések eldöntésében, a mindennapok problémáitól kezdve a

pályaválasztásig vagy akár a szülõi ház elhagyásáig.A törvényjavaslat e

jogérvényesítés lehetõségét differenciáltan szabályozza. Alapvetõ rendelkezés,

hogy a gyermeket - életkorának, érettségének megfelelõen - tájékoztatni kell

az õt érintõ kérdésekrõl, be kell vonni a vele kapcsolatos döntési folyamatba.

Ennek fóruma a család, illetve meghatározott esetekben a gyámhatóság és a

bíróság. Bizonyos alapvetõ, sorsdöntõ kérdések a tizennegyedik életév

betöltése után a gyermek beleegyezése, egyetértése nélkül nem rendezhetõek. A

törvényjavaslat elsõsorban az ún. státusz ügyekben (apai elismerés,

örökbefogadás), illetve az elhelyezés kérdésében írja elõ - fõ szabályként - a

korlátozott cselekvõképességgel rendelkezõ gyermek döntésének,

hozzájárulásának szükségességét.

A törvényjavaslat másik fontos eleme a szülõi felügyelet, a szülõ-gyermek

kapcsolatrendszer egyes kérdéseinek

újragondolása. A szülõi felügyelet, a szülõi jogok és kötelességek

kodifikálása messzemenõen gyermekjogi kérdés is, a gyermeki jogok és a szülõi

jogok elválaszthatatlan egységet képeznek. Az, hogy a jövõben a különváltan

élõ szülõk - megegyezés esetén - közösen gyakorolhatják a szülõi felügyeletet,

biztosítja a gyermek mindkét szülõhöz való "jogát" is.

A törvénymódosítás említett koncepcióját valósítják meg a törvényjavaslat

egyes, konkrét rendelkezései.

II.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A törvényjavaslat 1. §-a a Csjt. alapelvi szintû rendelkezései közé emeli azt

az általános érvényû szabályt, hogy a szülõnek, illetve a jogalkalmazónak

(gyámhatóságnak, bíróságnak stb.) döntései során mindig a gyermek érdekét szem

elõtt tartva, jogait biztosítva kell eljárnia.

A 2. §-hoz

A Csjt. 18. §-a (3) bekezdésének hatályos szövege szerint a volt házastársak

tartós jogviszonyát rendezõ egyezség megváltoztatását az egyezség

jóváhagyásától számított két éven belül csak akkor lehet kérni, ha a

körülmények változása folytán a megállapodás valamelyik fél vagy gyermekük

érdekét súlyosan sérti. Az Egyezmény normáival ellentétes, hogy a gyermek

szempontjából a módosításra csak súlyos érdeksérelem esetén kerülhet sor. A

törvényjavaslat szerint a jövõben bírósághoz lehet fordulni a határidõn belül

azonnal, ha az egyezség fenntartása a gyermek érdekét sérti.

A 3. §-hoz

Az örökbefogadás alapvetõ változást jelent a gyermek életében, új rokoni,

családi köteléket eredményez. Az Egyezmény 21. Cikkének értelmében az

örökbefogadás során is biztosítani kell a gyermek mindenek felett álló

érdekeinek érvényesítését.

Az Egyezmény azt is kimondja, hogy elsõsorban a gyermek belföldön történõ

örökbefogadását kell elõmozdítani. Ezért a törvényjavaslat a Csjt. 49. §-át

módosítva kimondja, hogy a külföldre történõ örökbefogadásra csak akkor

kerülhet sor, ha a gyermek hazai örökbefogadására tett erõfeszítések nem

jártak eredménnyel (pl. a belföldön a gyermeket életkora, fogyatékossága, vagy

egyéb okból nem fogadták örökbe).

A törvényjavaslat azt is kimondja, hogy a tizennegyedik életévét betöltött

gyermek az örökbefogadásával kapcsolatos

jognyilatkozatot a jövõben már személyesen teheti meg. Csak a korlátozottan

cselekvõképes nagykorú személy jognyilatkozatához szükséges a törvényes

képviselõ hozzájárulása.

A 4. §-hoz

A törvényjavaslat 4. §-a az Egyezmény 12. Cikkével összhangban elõírja, hogy a

szülõknek biztosítaniuk kell, hogy gyermekük - életkorának, érettségének

megfelelõen - az õt érintõ döntések során véleményét kifejthesse. A gyermek

véleményét a szülõknek figyelembe kell venniük. Miután a szülõk ismerik

legjobban gyermeküket, ezért a törvényjavaslat rájuk bízza, az õ

felelõsségükké teszi, hogy mikor, miként beszéljék meg gyermekükkel a

mindennapok kérdéseit, vagy a rendkívüli problémákat. A szülõnek a gyermekét

partnernek kell tekintenie, akivel a legkényesebb kérdéseket is meg lehet

vitatni, természetesen életkorának, fejlettségének megfelelõen (Csjt. 71. §

(1) bek.).

Az 5. §-hoz

A hatályos rendelkezések szerint a szülõk a szülõi felügyeletet együttesen

gyakorolják és különválásukat követõen - megegyezésük esetén - a gyermek

elhelyezésérõl is közösen döntenek. Az elhelyezést követõen a szülõi

felügyeleti jogokat - fõ szabályként - az a szülõ gyakorolja, akinél a gyermek

elhelyezést nyert, tehát a szülõk házasságának felbontása az egyik szülõ és a

gyermek kényszerû válását is maga után vonja, hiszen e szülõ szülõi

felügyeleti joga a házasság felbontása, a gyermek elhelyezése következtében, a

törvény erejénél fogva szünetel. Ezt a szülõt csak a kapcsolattartás, valamint

a gyermek sorsát érintõ lényeges kérdésekben való döntés joga illeti meg, még

akkor is, ha a szülõ továbbra is vállalni kívánja a szülõi felelõsséget és a

volt házastársak, mint szülõtársak készek az együttmûködésre.

A szülõi felügyelet automatikus, kényszerû szünetelése nemcsak a szülõi, hanem

a gyermeki jogokat is érinti. Ezért a törvényjavaslat szerint a jövõben a

szülõk a Csjt. 72. §-a értelmében a házasság felbontása vagy a gyermek

elhelyezése iránti perben megállapodhatnak abban, hogy a szülõi felügyeletet -

a gyermekelhelyezéstõl függetlenül - közösen gyakorolják, illetve

egybehangzóan kérhetik, hogy a bíróság a közös szülõi felügyeletre vonatkozó

döntésüket ítéletben rögzítse. Önmagában egyébként a szülõk életközösségének

megszakadása - ellenkezõ megállapodás hiányában - a közös szülõi felügyeletet

nem érinti. Azt már a hatályos rendelkezések is lehetõvé teszik, hogy a szülõk

peren kívül állapodjanak meg a gyermek elhelyezésrõl. A jövõben nem lesz

akadálya annak sem, hogy ilyen esetben döntésük a közös szülõi felügyelet

változatlan fennmaradására is kiterjedjen.

A közös szülõi felügyelet garanciát jelent arra, hogy a gyermek - az Egyezmény

9. Cikkének megfelelõen - intenzív személyes kapcsolatban marad a különélõ

szülõjével is.

Természetesen a közös szülõi felügyeletre csak a gyermek érdekében és akkor

kerülhet sor, ha azt mindkét fél kívánja. A közös szülõi felügyelet ugyanis

olyan fokú együttmûködési készséget feltételez, amely az egyik szülõ

tiltakozása, elzárkózása esetén nem valósítható meg, nem kényszeríthetõ ki.

Ha a szülõi felügyeletet együttesen gyakorló szülõk a szülõi felügyelet körébe

tartozó valamely kérdésben nem tudnak egyetértésre jutni, ügyükben a Csjt. 73.

§-a (1) bekezdésének alapján a gyámhatóság dönt.

A közös szülõi felügyelet csak addig "mûködik", amíg azzal mindkét szülõ

egyetért. A szülõk közötti kapcsolat megromlása, együttmûködésük hiánya okot

szolgáltathat a közös szülõi felügyelet bírói megszüntetésére. A gyermek

érdekét természetesen ennél a döntésnél is figyelembe kell venni.

Általánosságban azonban elmondható, hogy a szülõk közös szülõi felügyelettel

kapcsolatos konfliktusa és ilyen esetben a közös szülõi felügyelet fenntartása

hátrányos a gyermek fejlõdése szempontjából.

Változatlan szabály, hogy a szülõi felügyeletet gyakorló szülõ, illetve a

gyámhatóság pert indíthat a gyermek kiadása iránt azzal szemben, aki a

gyermeket jogtalanul tartja magánál.

A 6. §-hoz

A közös szülõi felügyelet lehetõsége általában nem teszi szükségtelenné a

gyermek elhelyezését, hiszen a gyermekétõl különélõ, esetleg másik városban

lakó szülõ nem vállalhatja a gyermek mindennapos ellátásával, gondozásával

járó felelõsséget. Ezért a gyermeket a közös szülõi felügyeletrõl történt

megállapodás esetén is el kell helyezni.

A gyermekelhelyezés szabályait jelenleg nem a szülõi felügyelet alapvetõ

(általános) közös szabályai tartalmazzák, hanem az a szülõi felügyelet egyik

tartalmi eleme, a gondozás, nevelés körében szerepel. Tekintettel arra, hogy a

gyermekelhelyezés a szülõi felügyelet egészét, valamennyi elemét érintõ

szabály, a törvényjavaslat a gyermekelhelyezéssel kapcsolatos kérdéseket a

Csjt. új 72/A. §-ában, a szülõi felügyelet általános közös szabályai körében

rendezi.

Módosul a gyermekelhelyezés megváltoztatásának feltételrendszere is. Jelenleg

az elhelyezés megváltoztatásához nem elegendõ a körülmények lényeges

változása, így az sem, ha a gyermek kötõdése egyértelmûen megváltozott, a

különélõ szülõ felé fordult és ez, a

gyermeknevelésre alkalmas szülõ vállalja a gyermek gondozását. Az elhelyezés

módosítására csak akkor kerülhet sor, ha ezen túlmenõen a gyermek addigi

környezete, az õt nevelõ szülõ körülményei kedvezõtlenül változtak. Ez az

együttes feltételrendszer csak igen ritkán valósul meg, így a

gyermekelhelyezés megváltoztatására a gyermek szempontjából indokolatlanul

kevés esetben kerül sor. A jövõben az elhelyezés megváltoztatásának szempontja

kizárólag a gyermek valós érdeke lesz.

Technikai jellegû változás, hogy a különélõ szülõt megilletõ egyes szülõi

felügyeleti jogok, illetve a gyermek sorsát érintõ, közös döntést igénylõ

kérdések szabályozására önállóan, a 72/B. §-ban kerül sor.

A 7. §-hoz

A törvényjavaslat - az Egyezmény 12. Cikkére figyelemmel - a Csjt. 74. §-át

újraszabályozva általános, garanciális szabályként rögzíti, hogy a szülõi

felügyelettel és a gyermekelhelyezéssel kapcsolatos ügyekben a bíróságnak és a

gyámhatóságnak meg kell hallgatnia a szülõket és indokolt esetben a gyermeket

is. A törvényjavaslat nem állapít meg olyan életkort, amelynek betöltését

követõen a gyermeket mindenképpen meg kell hallgatni, hiszen ez az ügy

jellegétõl, a gyermek belátási képességétõl függõen más és más lehet. A

bíróság, hatóság elõtti meghallgatás esetenként aránytalan idegi megterhelést

jelenthet a gyermek számára. A gyermek sorsával foglalkozó személyek,

szervezetek felelõssége, hogy eldöntsék, mikor, milyen ügyben indokolt a

gyermek személyes részvétele, meghallgatása, illetve mikor szükséges szakértõ

útján tájékozódni a gyermek véleményérõl, kötõdésérõl.

Ugyanakkor a törvényben nevesített esetekben: az apai elismerés, az

örökbefogadás során a tizennegyedik életévét betöltött gyermek meghallgatása,

illetve véleményének figyelembe vétele nem mellõzhetõ. Ilyen kérdés lesz a

jövõben az elhelyezés is, a tizennégy éves gyermeknek ugyanis általában már

határozott véleménye van, el tudja dönteni, hogy kíván-e az elhelyezését kérõ

szülõnél vagy más személynél élni. Elõfordulhat azonban, hogy a gyermeket az

egyik szülõ anyagi elõnyök kilátásba helyezésével befolyásolja, illetve a

gyermek a rá nehezedõ pszichikai nyomás hatására nem tudja felmérni valós

érdekét.

Ilyen esetben a bíróság mellõzheti a gyermek által választott elhelyezést, ha

az gyermek fejlõdését veszélyezteti.

A 8. §-hoz

A pályaválasztás alapvetõ jelentõségû a gyermek további sorsa, fejlõdése

szempontjából. Ezért a jövõben nem hozható döntés a pályaválasztásáról sem a

gyermek tudta nélkül, illetve akarata, hajlama ellenére. A törvényjavaslat új

rendelkezése értelmében errõl a szülõknek és a gyermeknek közösen kell

döntenie.

A törvényjavaslat a hatályos szabályozással lényegében egyezõen rögzíti a

tizenhatodik életévét betöltött gyermek önálló munkavállalásának lehetõségét

(Csjt. 78. §).

A 9. §-hoz

A hatályos rendelkezések szerint a szülõi felügyeletet az a szülõ gyakorolja,

akinél a gyermek elhelyezést nyert, a másik szülõ felügyeleti joga - a gyermek

sorsát érintõ lényeges kérdések kivételével - szünetel. A Csjt. 72. §-a (1)-

(2) bekezdésének új rendelkezésére figyelemmel a törvényjavaslat a Csjt. 91.

§-ának (3) bekezdését kiegészítve rögzíti, hogy a gyermek elhelyezésétõl

függetlenül nem szünetel egyik szülõ szülõi felügyeleti joga sem, ha a szülõk

ebben peren kívül megállapodtak vagy a bíróság - együttes kérelmükre - a közös

szülõi felügyeletrõl döntött.

A 10. §-hoz

A Csjt. hatályos 92. §-a a szülõ és gyermek közötti kapcsolattartást csak mint

a különélõ szülõ jogát és kötelességét szabályozza. A törvényjavaslat az

Egyezmény 9. cikkével összhangban kimondja, hogy a rendszeres érintkezés joga

kölcsönös, tehát a gyermeknek is joga, hogy különélõ szülõjével kapcsolatot

tartson.

A 11. §-hoz

Az örökbefogadással kapcsolatban tett jognyilatkozathoz hasonlóan a

tizennegyedik életévtõl kell a jövõben a gyermek hozzájárulása - a jelenlegi

tizenhatodik év helyett - az apai elismerõ nyilatkozat teljes hatályához

(Csjt. 37. § (4) bek., 39. § (2) bek.).

A törvényjavaslat a Csjt. új rendelkezéseire tekintettel módosítja a Polgári

perrendtartást és szabályozza a gyermek bíróság által történõ meghallgatását.

A törvényjavaslat - a kialakult gyakorlatnak megfelelõen - rögzíti, hogy a

gyermeket a bíróság a szülõi felügyelettel, illetve a gyermek elhelyezésével

kapcsolatos ügyekben nem tanúként hallgatja meg, hiszen a gyermek rendszerint

nem csak az általa észlelt tényekrõl számol be, hanem egyidejûleg véleményt

nyilvánít, állást foglal. A gyermeknek, mint érdekeltnek a perbeli státusza

tehát speciális. Ezt fejezi ki az a szabály is, hogy részére a bíróság szükség

esetén ügygondnokot rendel. A gyermek érdekét szolgálja az a rendelkezés is,

hogy a gyermek meghallgatására - a bíróság döntésétõl függõen - a szülõk és a

jogi képviselõk távollétében kerül sor.

Eleje Honlap