ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
______
Dr.Gál Zoltán úr részére
az országgyûlés elnöke
Önálló képviselõi indítvány
___________________________
Helyben
_______
Tövényjavaslat
______________
az idõlegesen állami tulajdonban lévõ vagyon értékesítésérõl, hasznosításáról
és védelmérõl szóló 1992. évi LXV. törvény (továbbiakban: Itv) módosításáról
1.§ (1)
Az Itv. 8.§ (3) bekezdése a következõk szerint módosul:
8.§ (3) Az Igazgatótanács tagjai, közeli hozzátartozóik és hozzátartozóik
(Ptk. 685.§ b) pont) nem rendelkezhetnek üzletrésszel vagy részvénnyel olyan
gazdasági társaságban, amely részben vagy teljesen állami tulajdonban van,
illetve a közeli hozzátartozóik ilyen gazdasági társaságban vezetõ
tisztségviselõk, könyvvizsgálók vagy felügyelõ bizottsági tagok sem lehetnek.
1.§ (2)
Az Itv. 8.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a korábbi
(4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik.
8.§ (4) Az Igazgatótanács tagjai, közeli hozzátartozóik, vagy élettársuk nem
rendelkezhetnek üzletrésszel, vagy részvénnyel, illetve annak szerzésére
érvényesen nem állapodhatnak meg harmadik személy részérõl fennálló
szolgáltatási kötelezettségben olyan gazdasági társaságban, illetve gazdasági
társaság vagyona terhére, amely az e törvény hatálya alá tartozó vagyonra
nézve az e törvényben szabályozott állami vagyonkezelés -, hasznosítás -,
értékesítés körében köt jogügyletet az ÁVÜ-vel, vagy az ÁVÜ által ilyen
jogügylet megkötésére jogosított szervezettel vagy személlyel.
- 2 -
Az e bekezdésben foglalt tilalom ellenére kötött megállapodás semmis.
2.§ (1)
Az Itv. 11.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul, illetve kiegészül:
11.§ (1) Az ügyvezetõ igazgató és a Vagyonügynökségnek a mûködési
szabályzatban meghatározott alkalmazottai más keresõ foglalkozást -, a
mûvészeti, tudományos, oktatási tevékenység kivételével - nem folytathatnak,
olyan gazdasági társaságnál, amelynél a tagsági (részvényesi) jogok részben
vagy egészben állami tulajdonban vannak, nem lehetnek felügyelõbizottsági
tagok, illetve csak mint a Vagyonügynökség képviselõi lehetnek vezetõ
tisztségviselõk. Az alkalmazásuk megszünését követõ két évig nem létesíthetnek
munkaviszonyt, illetve munkavégzésre irányuló más jogviszonyt, továbbá két
évig nem lehetnek vezetõ tisztségviselõk, vagy felügyelõ bizottsági tagok
olyan gazdasági társaságnál, amelyben a tagsági (részvényesi) jogokat részben
vagy egészben a Vagyonügynökség gyakorolja vagy amelynek értékesítésében
közremûködtek.
A 8.§ (4) bekezdés rendelkezéseit értelemszerüen alkalmazni kell az Itv. 11.§
(1) bekezdésében meghatározott ügyvezetõ igazgatóra és a Vagyonügnökségnek a
mûködési szabályzatban meghatározott alkalmazottaira is.
2.§ (2)
Az Itv. 11.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a korábbi
(2) bekezdés számozása (3) bekezdésre változik.
11.§ (2) A 8.§ (4) bekezdés rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell az
57.§ (1) bekezdésben meghatároztt szakértõ vezetõ tisztségviselõire, valamint
a 67.§ (2) bekezdésében meghatározott szervek vezetõ tisztségviselõire,
illetve személyekre.
- 3 -
2.§ (3)
Az Itv. 11.§ (3) bekezdése a következõk szerint módosul:
11.§ (3) Az (1) (2) bekezdésben
meghatározott személyek - ide nem értve a (2) bekezdésben megjelölt
személyek közeli hozzátartozóját vagy élettársát - Nem vehetnek részt olyan
gazdálkodó szervezet ügyének elbírálásában, amelyben nekik, közeli
hozzátartozójuknak, illetve hozzátartozójuknak (Ptk. 685.§ b) pontja)
érdekeltsége van. Ezt a rendelkezést az Igazgatótanács tagjaira is alkalmazni
kell.
3.§ (1)
Az Itv. 78.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
78.§ (1) A pályázat nyilvános vagy zártkörû (a továbbiakban: meghívásos)
lehet. A meghívásos pályázattal lebonyolítható versenyeztetés alá tartozó
vagyon körét a Kormány rendelettel határozza meg. A pályázat minden más
esetben csak nyilvános lehet.
3.§ (2)
Az Itv. 78.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
78.§ (3) Ajánlatkérés útján a versenyeztetés akkor valósulhat meg, ha a
pályázat kiírójaként hivatalos eljárása keretében szerzett tudomása van arról,
hogy a versenyeztetésben a 80.§ (2) bekezdésben jelöltek közül legalább hárman
részt kívánnak venni, illetve ha a Vagyonügynökség által kiírt második
pályázat is eredménytelen volt a pályázati kiírási feltételeknek történõ meg
nem felelés miatt.
4.§ (1)
E törvény a kihírdetése napját követõ 15.napon lép hatályba.
4.§ (2)
E törvény hatálybalépésével egyidejüleg az Itv. 76.§ (4) bekezdésének e)
pontja, valamint a 78.§ (2) bekezdése hatályát veszti.
- 1 -
I N D O K L Á S
_______________
az idõlegesen állami tulajdonban lévõ vagyon értékesítésérõl,
hasznosításáról és védelmérõl szóló 1992.évi LIV. törény (a
továbbiakban: Itv) módosításáról szóló törvényjavaslathoz
Az 1. § (1) bekezdéshez
_______________________
A privatizáció tisztaságának megõrzése és folyamatos biztosítása
érdekében kategórikusan szükséges meghatározni azt a viszonylag szûk anyagi
kört, akikre nézve az üzletrész vagy részvénytulajdonlás részben vagy teljesen
állami tulajdonban lévõ gazdasági társaságokban tiltott. Ezért a Ptk. 685. §
b) pontjában felsorolt hozzátartozókra (élettárs, egyeneságbeli rokon
házastársa, a jegyes, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, valamint a
testvér házastársa) is indokolt kiterjeszteni a tulajdonlás tiltását, míg a
tisztségviselés tiltása csak e közeli hozzátartozók esetében tûnik
relevánsnak. Ez a megoldás megteremti azt az összhangot, amelyet a módosítandó
Itv. 8.§ (3) bekezdése közeli hozzátartozó és hozzátartozó jelöléssel nem
tudott megoldani, s amely jogalkalmazói problémákat jelentett.
- 2 -
Az 1. § (2) bekezdéséhez
________________________
Az Itv. a tilalmi lista körét csupán a részben vagy teljesen állami
tulajdonban álló vagyonra nézve állapította meg, holott a közéleti tisztaság
biztosítása igényli, hogy az ÁVÜ Igazgatótanács tagjai, közeli hozzátartozójuk
és élettársuk ne rendelkezhessenek olyan üzletrésszel vagy részvénnyel,
amelyek nem állami tulajdonú gazdasági társaságok vagyonát testesítik meg
akkor, ha az ilyen gazdasági társaság az Itv. hatálya alá tartozó vagyonra
nézve az Itv.-ben szabályozott vagyonkezelést, hasznosítást végez, illetve
ilyen vagyonra nézve köt értékesítésre jogügyeletet az ÁVÜ-vel, vagy az ÁVÜ
által a felsorolt jogügyeletek megkötésére jogosított szervezettel vagy
személlyel.
Ezen túlmenõen indokolt a jelzett alanyi és tárgyi körben annak a
megtiltása is, hogy harmadik személlyel annak részérõl fennálló szolgáltatási
kötelezettség keletkezzék.
A tiltás ellenére létrejött jogügyeletet a törvényjavaslat semmisnek
nyilvánítja, a Ptk-ban foglalt mögöttes következmények (eredeti állapot
visszaállítása) természetszerû alkalmazása mellett.
A törvényjavaslat e rendelkezésben kívánja biztosítani azt a garanciát,
amely viszonylag széles körben meggátolja olyan ügyeletek létrejöttét, amelyek
indokot adhatnak a privatizáció körüli visszaélésekkel való vádaskodásnak.
- 3 -
A 2. § (1) bekezdéshez
______________________
Az Itv. eredeti szövegezése konjuktív feltételt alkalmazott a Vagyonügynökség
által gyakorolt tagsági jogosítványok és az értékesítésben való közremûködés
vonatkozásában, azonban a privatizációs visszaélések lehetõségének teljes
elkerülése érdekében indokolt a feltételeket disjunktívvá tenni, egymástól
elválasztani, s ezzel az összeférhetetlenségi kört kiszélesíteni.
Ugyancsak az összeférhetetlenségi szabályok kiszélesítését jeniti alanyi
kör szempontjából az a megoldás, amely szerint a tervezett új 1.§ (2)
bekezdés, rendelkezéseit az Itv. 11.§ (1) bekezdésében
meghatározottakra is (ügyvezetõ igazgató és az ÁVÜ mûködési szabályzatában
meghatározott alkalmazottak) kiterjeszteni és alkalmazni rendeli.
- 4 -
A 2. § (2) bekezdéséhez
_______________________
Tekintettel arra, hogy a privatizációval kapcsolatos, az Itv. hatálya alá
tartozó vagyonkezelést, hasznosítást nem csak az ÁVÜ közvetlen alkalmazottai,
tisztségviselõi végzik - azaz esetleges visszaélésekre más esetekben is sor
kerülhet elméletileg - feltétlenül indokolt az összeférhetetlenségi szabályok
kiterjesztése az Itv. 57.§ (1) bekezdésében megjelölt szakértõ vezetõ
tisztségviselõire, illetve a 67.§ (2) bekezdésében szereplõ más személyre,
illetve szerv vezetõ tisztségviselõire is.
Az összeférhetetlenségi szabályokat ezen körben is a törvényjavaslat 1.§
(2) bekezdésében leírtak állapítják meg.
A 2. § (3) bekezdéséhez
_______________________
A javaslat 2.§ (2) bekezdésében jelzett alanyi körre történõ kiterjesztés
miatt szükséges az Itv. 11.§ (3) bekezdésében jelölt alanyi kör kiszélesítése
is, értelemszerüen ezen összeférhetetlenségi körben - az életszerû mûködés
biztosítása érdekében - kivételt képez az Itv. 67.§ (2) bekezdésében illetve
57.§ (1) bekezdésében megjelölt személyek közeli hozzátartozója illetve
élettársa.
A 3. § (1) bekezdéséhez
_______________________
A javaslat a nyilvános veszélyeztetés egyértelmû deklarálását célozza a
teljes nyilvánosság lehetõségét biztosítva a privatizálás során azzal együtt,
hogy természetesen fontos társadalmi, nemzeti vagy gazdasági érdekek
fennállása esetén lehetõvé teszi a zártkörû (meghívásos) pályázatot is.
- 5 -
Ennek a körnek a megállapítását azonban a javaslat magas szintre emelve a
kormányra bízza, jogszabály kiadásának kötelezettségével.
A 3. § (2) bekezdéséhez
_______________________
Az Itv. 76.§ (2) bekezdése az állami vagyon értékesítését, kezelésbe vagy
bérbeadását, valamint az ezekkel való megbízást pályázati eljárással, vagy
versenyzõ ajánlatkéréssel teszi lehetõvé. Az objektív, publikus eljárás
biztosítása érdekében a javaslat úgy rendelkezik, hogy az ajánlatkéréses
eljárásnak csak akkor van helye, ha a pályázat kiírójának hivatalos tudomása
van arról, hogy az Itv. 80.§ (2) bekezdésében törvényi szinten preferáltak
közül legalább hárman kívánnak a versenyeztetésben részt venni, illetve ha az
ÁVÜ által kiírt második pályázat is eredménytelen volt azért, mert a pályázati
kiírási feltételeknek egy pályázó sem felet meg.
A 4. § (1) bekezdéséhez
_______________________
A hatályba lépést a javaslat a törvény kihirdetését követõ 15. napra
helyezi.
A 4. § (2) bekezdéséhez
_______________________
E szakasz a módosítások következtében szükséges hatályon kívül
helyezésekrõl rendelkezik.
Budapest, 1994. október 6.
Elõterjesztõ:
Dr.Gáspár Miklós
országgyûlési képviselõ
Kereszténydemokrata Néppárt