ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/140..

______

Dr.Gál Zoltán úr részére

az országgyûlés elnöke

Önálló képviselõi indítvány

___________________________

Helyben

_______

Tövényjavaslat

______________

az idõlegesen állami tulajdonban lévõ vagyon értékesítésérõl, hasznosításáról

és védelmérõl szóló 1992. évi LXV. törvény (továbbiakban: Itv) módosításáról

1.§ (1)

Az Itv. 8.§ (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

8.§ (3) Az Igazgatótanács tagjai, közeli hozzátartozóik és hozzátartozóik

(Ptk. 685.§ b) pont) nem rendelkezhetnek üzletrésszel vagy részvénnyel olyan

gazdasági társaságban, amely részben vagy teljesen állami tulajdonban van,

illetve a közeli hozzátartozóik ilyen gazdasági társaságban vezetõ

tisztségviselõk, könyvvizsgálók vagy felügyelõ bizottsági tagok sem lehetnek.

1.§ (2)

Az Itv. 8.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a korábbi

(4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik.

8.§ (4) Az Igazgatótanács tagjai, közeli hozzátartozóik, vagy élettársuk nem

rendelkezhetnek üzletrésszel, vagy részvénnyel, illetve annak szerzésére

érvényesen nem állapodhatnak meg harmadik személy részérõl fennálló

szolgáltatási kötelezettségben olyan gazdasági társaságban, illetve gazdasági

társaság vagyona terhére, amely az e törvény hatálya alá tartozó vagyonra

nézve az e törvényben szabályozott állami vagyonkezelés -, hasznosítás -,

értékesítés körében köt jogügyletet az ÁVÜ-vel, vagy az ÁVÜ által ilyen

jogügylet megkötésére jogosított szervezettel vagy személlyel.

- 2 -

Az e bekezdésben foglalt tilalom ellenére kötött megállapodás semmis.

2.§ (1)

Az Itv. 11.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul, illetve kiegészül:

11.§ (1) Az ügyvezetõ igazgató és a Vagyonügynökségnek a mûködési

szabályzatban meghatározott alkalmazottai más keresõ foglalkozást -, a

mûvészeti, tudományos, oktatási tevékenység kivételével - nem folytathatnak,

olyan gazdasági társaságnál, amelynél a tagsági (részvényesi) jogok részben

vagy egészben állami tulajdonban vannak, nem lehetnek felügyelõbizottsági

tagok, illetve csak mint a Vagyonügynökség képviselõi lehetnek vezetõ

tisztségviselõk. Az alkalmazásuk megszünését követõ két évig nem létesíthetnek

munkaviszonyt, illetve munkavégzésre irányuló más jogviszonyt, továbbá két

évig nem lehetnek vezetõ tisztségviselõk, vagy felügyelõ bizottsági tagok

olyan gazdasági társaságnál, amelyben a tagsági (részvényesi) jogokat részben

vagy egészben a Vagyonügynökség gyakorolja vagy amelynek értékesítésében

közremûködtek.

A 8.§ (4) bekezdés rendelkezéseit értelemszerüen alkalmazni kell az Itv. 11.§

(1) bekezdésében meghatározott ügyvezetõ igazgatóra és a Vagyonügnökségnek a

mûködési szabályzatban meghatározott alkalmazottaira is.

2.§ (2)

Az Itv. 11.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a korábbi

(2) bekezdés számozása (3) bekezdésre változik.

11.§ (2) A 8.§ (4) bekezdés rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell az

57.§ (1) bekezdésben meghatároztt szakértõ vezetõ tisztségviselõire, valamint

a 67.§ (2) bekezdésében meghatározott szervek vezetõ tisztségviselõire,

illetve személyekre.

- 3 -

2.§ (3)

Az Itv. 11.§ (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

11.§ (3) Az (1) (2) bekezdésben

meghatározott személyek - ide nem értve a (2) bekezdésben megjelölt

személyek közeli hozzátartozóját vagy élettársát - Nem vehetnek részt olyan

gazdálkodó szervezet ügyének elbírálásában, amelyben nekik, közeli

hozzátartozójuknak, illetve hozzátartozójuknak (Ptk. 685.§ b) pontja)

érdekeltsége van. Ezt a rendelkezést az Igazgatótanács tagjaira is alkalmazni

kell.

3.§ (1)

Az Itv. 78.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

78.§ (1) A pályázat nyilvános vagy zártkörû (a továbbiakban: meghívásos)

lehet. A meghívásos pályázattal lebonyolítható versenyeztetés alá tartozó

vagyon körét a Kormány rendelettel határozza meg. A pályázat minden más

esetben csak nyilvános lehet.

3.§ (2)

Az Itv. 78.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

78.§ (3) Ajánlatkérés útján a versenyeztetés akkor valósulhat meg, ha a

pályázat kiírójaként hivatalos eljárása keretében szerzett tudomása van arról,

hogy a versenyeztetésben a 80.§ (2) bekezdésben jelöltek közül legalább hárman

részt kívánnak venni, illetve ha a Vagyonügynökség által kiírt második

pályázat is eredménytelen volt a pályázati kiírási feltételeknek történõ meg

nem felelés miatt.

4.§ (1)

E törvény a kihírdetése napját követõ 15.napon lép hatályba.

4.§ (2)

E törvény hatálybalépésével egyidejüleg az Itv. 76.§ (4) bekezdésének e)

pontja, valamint a 78.§ (2) bekezdése hatályát veszti.

- 1 -

I N D O K L Á S

_______________

az idõlegesen állami tulajdonban lévõ vagyon értékesítésérõl,

hasznosításáról és védelmérõl szóló 1992.évi LIV. törény (a

továbbiakban: Itv) módosításáról szóló törvényjavaslathoz

Az 1. § (1) bekezdéshez

_______________________

A privatizáció tisztaságának megõrzése és folyamatos biztosítása

érdekében kategórikusan szükséges meghatározni azt a viszonylag szûk anyagi

kört, akikre nézve az üzletrész vagy részvénytulajdonlás részben vagy teljesen

állami tulajdonban lévõ gazdasági társaságokban tiltott. Ezért a Ptk. 685. §

b) pontjában felsorolt hozzátartozókra (élettárs, egyeneságbeli rokon

házastársa, a jegyes, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, valamint a

testvér házastársa) is indokolt kiterjeszteni a tulajdonlás tiltását, míg a

tisztségviselés tiltása csak e közeli hozzátartozók esetében tûnik

relevánsnak. Ez a megoldás megteremti azt az összhangot, amelyet a módosítandó

Itv. 8.§ (3) bekezdése közeli hozzátartozó és hozzátartozó jelöléssel nem

tudott megoldani, s amely jogalkalmazói problémákat jelentett.

- 2 -

Az 1. § (2) bekezdéséhez

________________________

Az Itv. a tilalmi lista körét csupán a részben vagy teljesen állami

tulajdonban álló vagyonra nézve állapította meg, holott a közéleti tisztaság

biztosítása igényli, hogy az ÁVÜ Igazgatótanács tagjai, közeli hozzátartozójuk

és élettársuk ne rendelkezhessenek olyan üzletrésszel vagy részvénnyel,

amelyek nem állami tulajdonú gazdasági társaságok vagyonát testesítik meg

akkor, ha az ilyen gazdasági társaság az Itv. hatálya alá tartozó vagyonra

nézve az Itv.-ben szabályozott vagyonkezelést, hasznosítást végez, illetve

ilyen vagyonra nézve köt értékesítésre jogügyeletet az ÁVÜ-vel, vagy az ÁVÜ

által a felsorolt jogügyeletek megkötésére jogosított szervezettel vagy

személlyel.

Ezen túlmenõen indokolt a jelzett alanyi és tárgyi körben annak a

megtiltása is, hogy harmadik személlyel annak részérõl fennálló szolgáltatási

kötelezettség keletkezzék.

A tiltás ellenére létrejött jogügyeletet a törvényjavaslat semmisnek

nyilvánítja, a Ptk-ban foglalt mögöttes következmények (eredeti állapot

visszaállítása) természetszerû alkalmazása mellett.

A törvényjavaslat e rendelkezésben kívánja biztosítani azt a garanciát,

amely viszonylag széles körben meggátolja olyan ügyeletek létrejöttét, amelyek

indokot adhatnak a privatizáció körüli visszaélésekkel való vádaskodásnak.

- 3 -

A 2. § (1) bekezdéshez

______________________

Az Itv. eredeti szövegezése konjuktív feltételt alkalmazott a Vagyonügynökség

által gyakorolt tagsági jogosítványok és az értékesítésben való közremûködés

vonatkozásában, azonban a privatizációs visszaélések lehetõségének teljes

elkerülése érdekében indokolt a feltételeket disjunktívvá tenni, egymástól

elválasztani, s ezzel az összeférhetetlenségi kört kiszélesíteni.

Ugyancsak az összeférhetetlenségi szabályok kiszélesítését jeniti alanyi

kör szempontjából az a megoldás, amely szerint a tervezett új 1.§ (2)

bekezdés, rendelkezéseit az Itv. 11.§ (1) bekezdésében

meghatározottakra is (ügyvezetõ igazgató és az ÁVÜ mûködési szabályzatában

meghatározott alkalmazottak) kiterjeszteni és alkalmazni rendeli.

- 4 -

A 2. § (2) bekezdéséhez

_______________________

Tekintettel arra, hogy a privatizációval kapcsolatos, az Itv. hatálya alá

tartozó vagyonkezelést, hasznosítást nem csak az ÁVÜ közvetlen alkalmazottai,

tisztségviselõi végzik - azaz esetleges visszaélésekre más esetekben is sor

kerülhet elméletileg - feltétlenül indokolt az összeférhetetlenségi szabályok

kiterjesztése az Itv. 57.§ (1) bekezdésében megjelölt szakértõ vezetõ

tisztségviselõire, illetve a 67.§ (2) bekezdésében szereplõ más személyre,

illetve szerv vezetõ tisztségviselõire is.

Az összeférhetetlenségi szabályokat ezen körben is a törvényjavaslat 1.§

(2) bekezdésében leírtak állapítják meg.

A 2. § (3) bekezdéséhez

_______________________

A javaslat 2.§ (2) bekezdésében jelzett alanyi körre történõ kiterjesztés

miatt szükséges az Itv. 11.§ (3) bekezdésében jelölt alanyi kör kiszélesítése

is, értelemszerüen ezen összeférhetetlenségi körben - az életszerû mûködés

biztosítása érdekében - kivételt képez az Itv. 67.§ (2) bekezdésében illetve

57.§ (1) bekezdésében megjelölt személyek közeli hozzátartozója illetve

élettársa.

A 3. § (1) bekezdéséhez

_______________________

A javaslat a nyilvános veszélyeztetés egyértelmû deklarálását célozza a

teljes nyilvánosság lehetõségét biztosítva a privatizálás során azzal együtt,

hogy természetesen fontos társadalmi, nemzeti vagy gazdasági érdekek

fennállása esetén lehetõvé teszi a zártkörû (meghívásos) pályázatot is.

- 5 -

Ennek a körnek a megállapítását azonban a javaslat magas szintre emelve a

kormányra bízza, jogszabály kiadásának kötelezettségével.

A 3. § (2) bekezdéséhez

_______________________

Az Itv. 76.§ (2) bekezdése az állami vagyon értékesítését, kezelésbe vagy

bérbeadását, valamint az ezekkel való megbízást pályázati eljárással, vagy

versenyzõ ajánlatkéréssel teszi lehetõvé. Az objektív, publikus eljárás

biztosítása érdekében a javaslat úgy rendelkezik, hogy az ajánlatkéréses

eljárásnak csak akkor van helye, ha a pályázat kiírójának hivatalos tudomása

van arról, hogy az Itv. 80.§ (2) bekezdésében törvényi szinten preferáltak

közül legalább hárman kívánnak a versenyeztetésben részt venni, illetve ha az

ÁVÜ által kiírt második pályázat is eredménytelen volt azért, mert a pályázati

kiírási feltételeknek egy pályázó sem felet meg.

A 4. § (1) bekezdéséhez

_______________________

A hatályba lépést a javaslat a törvény kihirdetését követõ 15. napra

helyezi.

A 4. § (2) bekezdéséhez

_______________________

E szakasz a módosítások következtében szükséges hatályon kívül

helyezésekrõl rendelkezik.

Budapest, 1994. október 6.

Elõterjesztõ:

Dr.Gáspár Miklós

országgyûlési képviselõ

Kereszténydemokrata Néppárt

Eleje Honlap