T/143..

______

Törvényjavaslat

képviselõk jogállásáról szóló

1990. évi LV. törvény módósításáról

1. § A törvény preambuluma az alábbiak szerint módosul:

"Az Országgyülés annak érdekében, hogy a képviselõ megbizatását a

közérdekre és a közjóra tekintettel teljesíthesse, az Alkotmány 20.§-a

(5) - (6) bekezdésének megvalósítására a következõ törvényt alkotja."

2. § A törvény az alábbi 6/A.§-szal egészül ki

"6/A §(1) A képviselõ nem lehet

a/ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje (Gt. 28. §),

felügyelõbizottságának tagja, valamint a társasági

szerzõdés (alapító okirat, alapszabály) által

meghatározott vezérigazgatója, elnöke;

b/ állami vállalatnak, közüzemi vállalatnak, trösztnek,

leányvállalatnak, egyes jogi személyek vállalatának

vezérigazgatója,

igazgatója, igazgatóhelyettese és felügyelõbizottsági

tagja;

c/ szövetkezet vezetõ tisztségviselõje (Szvt. 35.§(1)).

(2) Összeférhetetlen a képviselõi megbízatással az egyéni

vállalkozói és az ügyvédi, jogtanácsosi tevékenység gyakorlása.

(3) A képviselõ nem lehet köztestület országos szervének elnöke,

alelnöke, elnökhelyettese, fõtitkára, fõtitkárhelyettese.

(4) Összeférhetetlen a képviselõi megbízatással, ha a képviselõ

alapítványnál, egyesületnél a jogszabályban vagy az

alapszabályban meghatározott vezetõ tisztségviselõjeként,

vagyonkezelõ szerve tagjaként, illetõleg közhasznú társaság

ügyvezetõjeként vagy felügyelõbizottság tagjaként bármilyen

juttatásban részesül. A képviselõ a juttatás nélkül vállalt

tisztségét a szervezet nevének és székhelyének megjelölésével

haladéktalanul bejelenti az Országgyülés elnökének. Az

Országgyülés elnöke a bejelentéseket nyilvántartja. A

nyilvántartásban szereplõ adatok nyilvánosak.

3. § A törvény 10.§-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki. Az eredeti (2)-(4)

bekezdés számozása (3)-(5) bekezdésre módosul.

"10. § (2) A képviselõ az (1) bekezdésben meghatározott jogviszonyát

köteles évente, a magánszemélyek jövedelemadó bevallására megállapított

határidõig az Országgyülés elnökének bejelenteni. A bejelentés

tartalmazza az alkalmazó (megbízó) szerv vagy személy nevét, székhelyét

(lakcímét), és a jogviszony jellegét (munkaviszony, közalkalmazotti

viszony, tagsági viszony, eseti vagy rendszeres megbízás, vállakozási

jogviszony).

Az Országgyülés elnöke a bejelentésekrõl nyilvántartást vezet. A

nyilvántartásban szereplõ adatok nyilvánosak."

4.§ (1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 60. napon lép hatályba.

(2) A jelenleg mandátummal rendelkezõ képviselõ a törvény

hatálybalépését követõ 60 napon belül köteles a vele szemben

fennálló összeférhetetlenségi okot megszüntetni.

(3) Elsõ alkalommal a 2. §-ban foglalt bejelentési kötelezettségnek a

törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül kell eleget tenni.

Általános indokolás

A parlamenti képviselõ alkotmányos kötelezettsége, hogy munkáját a köz

érdekében végezze. Az összeférhetetlenség intézménye e kötelezettség

megvalósítását szolgáló jogi eszközök egyike.

Magyarországon a képviselõi jogállás alapvetõ szabályai a rendszerváltás

kezdetén alakultak ki. A szabályozás egy része idõt állónak bizonyult. Az

összeférhetetlenség intézménye azonban ma is döntõen azokra az esetekre

vonatkozik, amelyek a hatalmi ágak megosztásának elvi követelményére

közvetlenül visszavezethetõek.

1990-hez képest Magyarországon egy új társadalmi-gazdasági helyzet alakult ki.

Müködik a piacgazdaság, a magángazdaság szereplõi az állam még meglévõ

gazdasági túlsúlya ellenére erõsödnek, markáns érdekképviseletek és más civil

szervezõdések jelentek meg a társadalomban. Érzékelhetõ, hogy az állami és

magáncégek, a társadalmi szervezetek számára a képviselõi státusz

felértékelõdött, és a képviselõt sem korlátozza semmi, hogy anyagi juttatás

ellenében különbözõ pozíciókat vállaljon.

A képviselõ személyes anyagi érdekeltsége, és a képviselõi megbízatás mellett

vállalt egyes pozíciók ugyanakkor olyan helyzetbe, esetleg szerepzavarba

hozhatják a képviselõt,

amelyek nehezitik a köz érdekében végzendõ törvényhozói munkáját, és morálisan

is kifogásolhatóak.

A javaslat ezért egyfelõl taxatíve felsorolja az "érdekeltségi"

összeférhetetlenség eseteit, és ezzel közvetve elõmozdítja azt is, hogy a

képviselõi megbizatás mindinkább "fõállású" tisztség legyen. Másfelõl elõírja

a képviselõk jövedelemszerzõ tevékenységét tartalmazó olyan nyilvántartás

felállítását és vezetését, amelybe bárki betekinthet. A nyivánosság lehet az

egyik leghatékonyabb biztosítéka annak, hogy a képviselõ a törvényhozásban

valóban a köz érdekét szem elõtt tartva járjon el.

Részletes indokolás

1.§

A preambulum deklarálja azokat az értékeket, amelyeknek alapvetõen meg kell

határozniuk a képviselõi megbizatás gyakorlását.

2. §

A javaslat az érdekeltségi összeférhetetlenség eseteit differenciáltan

állapítja meg.

- 6/A § (1). Az átalakulóban lévõ piaci viszonyokra tekintettel a

gazdálkodó szervezetek müködésében

meghatározó szereppel bíró tisztségeket országgyülési képviselõ nem

tölthet be.

A képviselõ helyzetébõl fakadóan olyan információk bírtokosa, olyan

döntések és hatalmi kapcsolatrendszerek résztvevõje, amelyek magukban

hordozzák annak lehetõségét, hogy az általa vezetett vagy felügyelt

gazdálkodó szerv a piac más szereplõivel szemben indokolatlan elõnyökhöz

juthasson. A gazdasági és törvényhozói szerep összefonódásának e

tisztségekre kiterjedõ korlátozása megelõzi olyan helyzetek kialakulását,

amikor a képviselõt törvényhozói minõségében gazdasági funkciója

determinálja. Ez a megoldás akadályát jelentheti annak is, hogy gazdasági

pozíció a politikai jutalmazás eszköze lehessen.

- 6/A.§ (2) bekezdésben foglalt rendelkezés célja a személyi érdekeltség

visszaélésszerü érvényesülésének megelõzése. Az egyéni vállalkozó

tulajdonosként köteles vállalkozásában személyesen közremüködni.

Képviselõi helyzetébõl származó, a gazdaságban hasznosítható elõnyöket

közvetlenül személyes érdekeinek szolgálatába állíthatja. A jogi

képviseleti gyakorlatban mind a képviselõi tekintély, mind a képviselõi

megbízatással együttjáró informáltság, kapcsolatrendszer indokolatlan

elõnyt jelent. Ezért a javaslat szerint a képviselõi megbízatás ideje

alatt

az egyéni vállalkozói és az ügyvédi, jogtanácsosi tevékenység nem

gyakorolható.

- 6/A.§ (3) Míg az elõzõ szakaszok a gazdasági érdekeltségbõl fakadó

összeférhetetlenségi eseteket rendeznek, addig a (3) bekezdés az egyéb

érdekeltségi konfliktusok feloldását szabályozza. A szabályozás abból

indul ki, hogy a köztestületek törvényben megállapított közfeladatokat

látnak el. Közfeladataik ellátásánál közhatalmi jogosítványokkal is

rendelkezhetnek, törvényességi felügyeletüket minisztériumok látják el. A

gazdasági kamarák állami pénzek elosztásában is közremüködnek. Ugyanakkor

e szervezetek markáns részérdekek képviselõi is. Reális a veszélye annak,

hogy az e funkciókat gyakorlók képviselõként a másik minõségükben

érintett részérdekek érvényesítésére nem kívánatos eszközöket

használjanak.

- 6/A.§ (4) Az alapítványok, egyesületek és a közhasznú társaságok

nonprofit szervezetek. Tartós közérdekü, vagy más alkotmányosan nem

tiltott, de elsõdlegesen nem gazdasági tevékenységre szervezõdnek. E

viszonylag rövid múltra visszatekintõ szervezõdési formákat támogatni

kell, hiszen minden egészséges társadalmi berendezkedésben e

szervezeteknek jelentõs szerep jut. Müködésüket nem a haszonszerzés

motiválja. E megfontolásból a javaslat csak akkor zárja ki e

szervezetek tisztségeibõl a képviselõt, ha tevékenységét juttatás

ellenébe végezné. A javaslat a juttatás mindenféle formáját tiltja. A

képviselõ e tisztségekben sem anyagi (díj, költségtérités stb.) sem

természetbeni juttatást nem fogadhat el. Nem lenne helyes tiltani azt,

hogy a képviselõ tekintélyével, önzetlen személyes közremüködésével

hozzájáruljon e szervezetek eredményes müködéséhez. Az ilyen tevékenység

is bejelentési kötelezettség alá esik, hiszen a nyilvánosság a

leghatékonyabb garanciája az elvtelen elõnyök megszerzésére irányuló

törekvések megakadályozásának.

3.§.

A javaslat elõzõ rendelkezései csak a legalapvetõbb érdekeltségi

összeférhetetlenség eseteiben állítja választás elé a képviselõt. Ezzel tehát

korátsem zárta ki azt a lehetõséget, hogy a képviselõk egyébként

jövedelemszerzõ tevékenységet folytassanak. Ezek a helyzetek is magukban

hordozzák annak lehetõségét, hogy a képviselõ személyi érdekeltségtõl

túlzottan motiválva lássa el megbízatását. Ezt hatékonyan a nyilványosság

erejével lehet korlátozni. Ezért a javaslat minden jövedelemszerzõ tevékenység

folytatását bejelentéshez köti. A nyilvántartás csak azokat a legszükségesebb

adatokat tartalmazza, amelybõl kiderül, hogy a képviselõ mikor és hol végzett

ellenszolgáltatásért munkát. A nyilvántartás nyilvános. A képviselõk

érdekeltségi viszonyait bárki megismerheti.

4.§

A javaslat a hatálybalépés idõpontját úgy állapítja meg, hogy megfelelõ idõ

álljon rendelkezésre a képviselõknek az összeférhetetlenségi helyzetek

felszámolására. A javaslat megállapítja az elsõ bejelentési kötelezettség

határidejét.

Eleje Honlap