______
INTERPELLÁCIÓ
Dr. Lotz Károly közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter úrhoz a
Lágymányosi hídhoz kapcsolódó budai úthálózat tárgyában
Igen tisztelt Miniszter Úr!
Az Országgyûlés múlt ciklusában többször és nem egyedül, hosszasan, ám
teljesen hiába érveltem a Lágymányosi híd megépítése ellen és a Galvani úti
híd mellett, majd pedig - elfogadva a "kéthidas megoldást" - a Galvani úti híd
elsõsége mellett. Késõbb, amikor a Parlament már csak egy lehetõségbõl
"választhatott", és költségvetési forrást nyitott meg a Lágymányosi híd
megépítésére, az érintett lakosság és a természeti környezet védelmében már
csak a híd nyomvonalának Hamzsabégi úti meghosszabbítása ellen küzdöttünk,
többen is itt a Házban, hangot adva a lakosság tiltakozásának az ésszerûség és
a polgárok ezrei egészségének védelmében. Ennek veszélye elhárulni látszott,
ám a most is rohamtempóban folyó Szerémi-Budafoki úti építkezés nemcsak ennek
lehetõségét rejti magában továbbra is, de három nagy lakókörzet háromezer
lakójának egészségét is károsítja, miközben fölösleges költségvetési
kiadásokkal is jár. Az út építése miért nem a lakóházaktól távoli, elhanyagolt
ipari zóna közelében, a Duna-parton folyik? Az eddigi fõ érv, az Expo-
beruházás, úgy tûnik, sokáig már nem tartható, a terület tehát felszabadul, és
sem a MÁV iparvágányai, sem más elképzelések nem gáotlhatják a lakosság által
más legalább két esztendeje szorgalmazott és általam is támogatott megoldást.
Molnár Gyula képviselõtársammal Budapest fõpolgármesterét is megkerestük,
magam a Környezetvédelmi Bizottság elnökét kértem az ügy haladéktalan
napirendre vételére, most pedig a Miniszter úrtól kérdezem:
1). Mi az indoka az eredeti megoldás elvetésének és a Szerémi-Budafoki úti
változat kiválasztásának, szemben a Budafoki-Dunaparti változattal,
szembefordulva az ésszerû lakossági javaslattal?
2). A világkiállítás esetleges lemondásával Miniszter úr lehetéségesnek
tartja-e a kívánt nyomvonal megépítését? Készült-e megválósíthatósági
tanulmány, költségelemzés, közlekedési terv erre a változatra is? Ha nem,
miért nem, és lesznek-e ilyenek?
3). A július 1. óta folyó építkezés során miért nem veszik figyelembe a munkák
közelében élõk egészségének károsodását és a környezetvédelem kötelezõ
szempontjait:
4). Mi indokolja a felgyorsított munkavégzést a terület minden szakaszán?
5). A láthatóan rossz és drága megoldás ellenében - egyeztetve a
fõpolgármesterrel - MIniszter úr tesz-e lépéseket az építkezés azonnali
felfüggesztésére a megnyugtató megoldás megtalálásáig?
Utolsó kérdésem egyúttal tiszteletteljes és nyomatékos kérdés volt is a
Miniszter úr felé.
Figyelemmel várom válaszát.
(Dr. Csapody Miklós)
Bp. 15. vk.
Bp., 1994. október 19.