MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/184.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény

módosításáról

Elõadó: Pál László,

ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1994. október 21.

1994. évi ......... törvény

a külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény

módosításáról

1. §

A külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény 12.

§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"12. § /1/ Külföldi magyarországi befektetéseinek pénzbeli részét

konvertibilis devizában /valutában/ és/vagy - az e törvény IV. fejezetében

meghatározott társaságok alapítói vagyonához teljesített pénzbeli hozzájárulás

kivételével - a devizajogszabályok rendelkezései szerint konvertibilis

devizára átváltható forinttal, felhatalmazott belföldi pénzintézet útján is

teljesítheti.

/2/ Nem pénzbeli hozzájárulásként csak olyan végrehajtható dolgot, továbbá

olyan szellemi alkotást vagy jogot lehet figyelembe venni, amelyet utóbb a

gazdasági társaság harmadik személy hozzájárulása /engedélye/ nélkül ruházhat

át. Külföldi nem pénzbeli hozzájárulásként csak olyan kárpótlási jegyet

szolgáltathat, amely õt külön törvény alapján kárpótlásra jogosultként illeti

meg.

/3/ A nem pénzbeli hozzájárulás, továbbá a mellékszolgáltatás behozatalára a

külkereskedelmi áruforgalomra irányadó szabályokat is alkalmazni kell."

2. §

/1/ Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba, egyidejûleg

hatályát veszti az 1988. évi XXIV. törvény 31. § /2/ bekezdése.

/2/ E törvény rendelkezéseit a hatálybalépés napját követõen a cégbíróságnál

benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.

INDOKOLÁS

a külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény

módosításáról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A törvénymódosítás célja a versenysemlegesség biztosítása a külföldi

részvétellel mûködõ és a magyar tulajdonú társaságok között, ugyanakkor

bõvíteni a külföldi befektetések lehetõségeit. Ennek érdekében a törvény

behozatali engedélyhez kötni rendeli a külföldi részvétellel mûködõ társaságok

részére a nem pénzbeli betétként vagy mellékszolgáltatásként behozni kívánt -

egyébként importban engedélyköteles - termékkört; rendelkezik a kárpótlási

jegyek befeketetési lehetõségeirõl, egyben a külföldiek külkereskedelmi

forintszámlájának felhasználási körét kiterjeszti a belföldi befektetésekre

is.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A nem pénzbeli betétek kérdése a társasági törvényen túlmutató problémákat

vetett fel már a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a

továbbiakban : GT.). megalkotásakor is. A két legnehezebb probléma akkor a

betétek értékelése, összevetése a pénzben szolgáltatott betétekkel, illetve az

a kérdés volt, mi lehessen a nem pénzbeli betét tárgya. A mellékszolgáltatásra

vonatkozóan az importengedélyezés szabályainak megkerülése pedig fel sem

merült a GT. megalkotásakor, hiszen a külkereskedelmi forgalmat reguláló

jogszabályok alkotta jogi környezet azt nem tette lehetõvé. A külföldiek

magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvényben meghatározott

szabályok a GT-vel összhangban álltak a nem pénzbeli betét szolgáltatására

vonatkozóan is. A külkereskedelmi szabályozás liberalizálásával azonban új

problémaként jelentkezett a GT. céljával ellentétes módon, pusztán az

importengedélyezés megkerülése céljából a veszélyeztetett magyar iparágak

tevékenységi körébe tartozó áruk nem külkereskedelmi szabályozási körbe

tartozó

behozatala /vas, acél, papír, feldolgozóipar, stb./.

A kérdés egyértelmû rendezése a külkereskedelemrõl szóló 1974. évi III.

törvény módosítása révén nem oldható meg; ezért a külföldiek magyarországi

befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény új rendelkezésekkel való

kiegészítésére kerül sor. Az új szabályozás nem teszi lehetõvé a cégek által

követett azon gyakorlatot, mely szerint a társaság felemeli alaptõkéjét a

behozni kívánt áru értékével, majd nem pénzbeli hozzájárulásként teljesíti is

a társasággal szemben ezáltal keletkezõ kötelezettségét; egy késõbbi

idõpontban a társaság elhatározza alaptõkéjének csökkentését, az áru pedig

kereskedelmi forgalomba kerül. A tõke csökkentése révén keletkezõ

pénzeszközöket a

külföldi végül kiviszi az országból. A társasági mellékszolgáltatásokkal

kapcsolatosan hasonló gyakorlat alakult ki. Indokolt, hogy ilyen jellegû

színlelt ügyletek segítségével ne legyen kijátszható a jogi szabályozás.

Hangsúlyozandó, hogy az engedélyezési kötelezettség által érintett termékek

köre nem éri el a teljes import termékkör 10 %-át, a nemzetgazdaságnak az

import engedélyezési rendszer megkerülésével okozott kár ezzel szemben igen

jelentõs mértékû. Ezért válik szükségessé a valós társasági tevékenységet nem

akadályozó módon az importengedélyezés /jelenleg az áruk, szolgáltatások és

anyagi jogot képviselõ jogok kivitelérõl, illetve behozataláról szóló,

módosított 112/1990. (XII.23.) Korm rendelet és a végrehajtására kiadott

miniszteri rendeletek/ szabályainak kiterjesztése erre a körre is.

Indokolt a külföldiek kárpótlási jegyekkel történõ befektetéseit oly módon

korlátozni, hogy az eredeti kárpótoltak továbbra is szabadon és

korlátozásoktól mentesen fektethessenek be, illetve vehessenek részt az állami

vagyon privatizációjában, de a külföldiek tulajdonában álló kárpótlási jegyek

ne válhassanak spekuláció tárgyává. Ezt a célt szolgálja a szabályozás

kiegészítése.

A törvény továbbra is biztosítja a külföldi befektetõk számára a

termelõeszközök vámmentes behozatalát; a kedvezmények rendszere kibõvül a

forintban történõ alaptõke-befizetés egy újabb lehetõségével. A külföldiek

forintszámláinak felhasználási köre ilyen - a törvény által kedvezményekkel

támogatott módon - befektetésre nem adott lehetõséget. A szabályozás ezután

lehetõvé teszi, hogy a devizajogszabályok rendelkezései szerint a külföldiek a

forintszámláikon lévõ összegeket Magyarországon befektessék.

A 2. §-hoz

A törvény 31. §-ának /2/ bekezdését azért kellett hatályon kívül helyezni,

mert a devizamûveletek végzésére felhatalmazott pénzintézetek ma már szabadon

jegyezhetnek, alkalmazhatnak árfolyamot. A Magyar Nemzeti Bank hivatalos

árfolyama ma már un. referenciaárfolyamként mûködik.

Eleje Honlap