T/200.

Törvényjavaslat

a hegyközsési szervezetekrõl

2

FÖLDMÛVELÉSÜGYI MINISZTER

IGAZSÁGÜGYMINISZTER

Egyetért:

BM Dr. Verebélyi Imre

HM Dr. Fehér József

IKM Dr. Gyarmati András

KHVM Dr. Gyurkovics Sándor

KTM Dr.Kemény Attila

Me.H. Dr.Müller György

MKM Honti Mária

NM Dr. Harsányi László

Dr.Katona Béla tn. miniszter

Észrevétellel ért egyet:

MüM Dr. Pulay Gyula

PM Simóka Kálmánné dr.

Legf.B. Dr.Szabó Gyõzõ

Legf.Ügy. Dr. Sátori János

A koalíciós egyeztetés megtörtént,

a tervezettel egyetért:

Dr. Kis Zoltán

politikai államtitkár

ELÕTERJESZTÉS

a Kormány részére

a hegyközségi szervezetekrõl szóló törvényjavaslatra

Budapest, 1994. október hó

Hazánk mezõgazdaságának egyik legfontosabb, stratégiai jellegû kérdése,

hogy az elmúlt évtizedek mennyiségi szemléletû és nem valódi, vagy igénytelen

piaci feltételekhez szoktatott tömegtermelését fel tudja-e váltani a

piacképes, magas minõségi követelményeknek megfelelõ termékek elõállítása.

Erre egyfelõl külgazdasági kapcsolataink átrendezõdése, az Európai Unió

országaiba irányuló kereskedelem által támasztott követelmények kényszerítõ

erõvel hatnak, másfelõl viszont az ország természeti adottságai és termelési

hagyományai kedvezõ lehetõségeket teremtenek.

A szõlõ- és bortermelés egyike mezõgazdaságunk azon ágazatainak, amelyek

tradícióik, illetve egyes márkás termékeik hírneve révén leginkább képesek

különleges minõségû, igényes piacon is eladható áru termelésére. Számos,

hagyományosan jóhírû kertészeti termék mellett a magyar borok - elsõsorban

egyes, az országhatáron kívül is ismert borvidékeink termékei - máig

megtartották korábban kialakult hírnevüket. A kedvezõ földrajzi és éghajlati

adottságok s az évszázadok során felhalmozódott termelési tapasztalatok,

sajátos termesztési és borászati eljárások szinte predesztinálják

borvidékeinket és bortermõhelyeinket a különleges minõségû termékek

elõállítására.

Az egyébként a szõlõmûvelést és borászatot szabályozó rendelkezések által

is megkövetelt minõségi garanciák mellett azonban szükség van arra is, hogy a

terméknek a származási helybõl adódó különleges voltát szavatoló eredetvédelmi

rendszer alakuljon ki. A nyugat-európai országok kereskedelmi tapasztalatai

ugyanis azt igazolják, hogy a piac különleges jelentõséget tulajdonít a termék

eredetének, s azt az árut lehet magas áron biztonságosan értékesíteni, amely

származásmegjelöléssel és eredetében garantáltan kerül forgalomba. A nagy

bortermelési hagyományokkal rendelkezõ országokban (Franciaország,

Spanyolország, stb.) általában már évtizedekkel ezelõtt kialakultak a termelõk

olyan gazdasági érdekvédelmi szervezetei, amelyeknek egyik legfontosabb

feladata a minõség és az eredet ellenõrzése, illetve garantálása.

A minõség szempontjából alapvetõ jelentõségû, a bortermelést és -

forgalmazást szabályozó joganyag már ma is csaknem teljes mértékben megfelel

az Európai Unió országaiban érvényes normáknak. E területen a harmonizáció

kiteljesítéséhez szükséges szabályozás az új bortörvény tárgya lesz, amelynek

az elõkészítése megkezdõdött. A jogharmonizáció követelménye által felvetett

kérdés azonban az is, hogy az eredetvédelem szervezeti keretei kialakuljanak.

A közösség joganyagában ugyan nincs külön olyan jogforrás, amely az ilyen

szervezeteket szabályozná, de a borra vonatkozó jogszabályok a különbözõ

termelõi közösségeknek termeléssel kapcsolatos, agrárrendtartási jellegû és

eredetvédelmi feladatokat határoznak meg, amelyek országonként eltérõ

szervezeteken keresztül valósulnak meg. E területen a közösségi joghoz való

alkalmazkodás tehát azt jelenti, hogy rendelkeznünk kell olyan szervezetekkel,

amelyek a teljes jogú tagság elérését követõen kötelezõvé váló közös piaci

szabályozás által meghatározott feladatokat képes ellátni. A törvényjavaslat

különösen azért idõszerû, mert ez év márciusában az Országgyûlés elfogadta a

Magyar Köztársaság és az Európai Közösség között a bormegnevezések kölcsönös

védelmérõl és ellenõrzésérõl Brüsszelben, 1993. november 29-én aláírt

Megállapodás kihirdetésérõl szóló törvényt (1994: XI. tv.). Ezzel már csak a

szervezeti feltételek hiányoznak egy, a közösségi normáknak megfelelõ

boreredetvédelmi rendszer mûködtetéséhez.

A kényszer mellett azonban más tényezõk is a szabályozás irányában

hatnak. Egyrészt a tulajdonviszonyok átrendezõdésével, a magántulajdonon

alapuló egyéni termelés általánossá válásával igény is jelentkezik a termelõi

közösségek szervezõdésére. Ezt mutatja, hogy a szõlõ- és bortermelõk körében

megkezdõdött a hegyközségek spontán újjászervezõdése. Erre ma az egyesülési

jog alapján van lehetõség, ami a termelõk számára ugyan jelenthet hasznot, de

hatékony érdekvédelemre és a tevékenységhez kapcsolódó közfeladatok ellátására

ezeket a szervezeteket nem teszi alkalmassá. Ehhez köztestületi formában

mûködõ szervezetre van szükség.

A köztestületek létrehozásának lehetõségét a közelmúltban a Polgári

Törvénykönyv módosítása teremtette meg, amely ismét intézményesítette ezt a

szervezeti formát. Ez azonban csak a köztestület mint jogi személy általános

szabályait határozza meg, az egyes köztestületeket külön törvényi szabályozás

hozza létre.

- - - - -

A hegyközségi szervezetekrõl szóló törvényjavaslat tervezete abból indul

ki, hogy az igazán fontos gazdasági érdekek az úgynevezett minõségi

bortermeléshez, a klasszifikált termõhelyek, a borvidékek illetve

bortermõhelyek termeléséhez fûzõdnek. Igaz, ez mennyiségi szempontból is

meghatározó, mivel ezek a termõhelyek az ország összes szõlõterületének közel

háromnegyed részét jelentik. A tervezet ezért csak borvidéki és bortermõhelyi

településeken kívánja létrehozni a hegyközségi szervezeteket. Ez jelenleg

mintegy 430 települést jelent.

A szabályozás célja, hogy olyan, a termelõket, valamint a

borfeldolgozással foglalkozó vállalkozókat, cégeket magában foglaló szervezet

alakuljon ki, amely tagjai gazdasági érdekvédelmén túl ellát egyes, a szõlõ-

és bortermeléssel kapcsolatos közfeladatokat - köztük közigazgatási

feladatokat is -, s egyben az eredetellenõrzés és -védelem szervezeteként

is mûködik. Ezért a hegyközségeket minden borvidéki és bortermõhelyi

településen kötelezõen kell megalakítani, s annak minden, 1500 négyzetmétert

(kb. 400 négyszögöl) meghaladó területû szõlõ (árutermõ szõlõ) birtokosa,

valamint az onnan származó szõlõt, illetve bort felvásárló feldolgozó cég

tagja kell hogy legyen. Egyben olyan rendelkezést is tartalmaz a tervezet,

amely szerint az említett tevékenységeket borvidéki vagy bortermõhelyi

településen csak hegyközség tagjaként lehet folytatni.

A kötelezõ tagság indoka az, hogy a köztestület csak akkor tud

közfeladatokat hatékonyan ellátni, ha az adott terület valamennyi résztvevõjét

magában foglalja. A kötelezõ létrehozás egyébként is fogalmi eleme a

köztestületnek. A kötelezõ tagságot a már említett Ptk.-beli szabályozás

lehetõvé teszi, miként azt is, hogy törvény bizonyos közfeladatokat

köztestületekre ruházzon, hogy egyes ilyen feladatokat csak köztestület

láthasson el, illetve, hogy bizonyos tevékenységeket csak köztestület

tagjaként lehessen folytatni. Mindez akkor lehetséges, ha a köztestület az

adott terület minden résztvevõjét magában foglalja.

A tervezet szerint a hegyközségi rendszer hármas tagozódású szervezet. Az

alapegység a hegyközség, amely a borvidéki és bortermõhelyi településeken

alakul meg. A hegyközségek borvidékenként hegyközségi tanácsot hoznak létre, a

húsz borvidék hegyközségi tanácsa pedig megalakítja az országos szintû

szervezetet, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsát. A hegyközségi tanácsot a

hegyközségek küldöttei alkotják, s ez utóbbiak küldötteibõl alakul meg a

nemzeti tanács.

A hegyközségi szervezetek köztestületek, tehát önkormányzati alapon

mûködnek a törvény által meghatározott keretek között maguk határozzák meg

feladataikat, alapszabályukban rendezik a szervezet és a mûködés kérdéseit. A

tervezet messzemenõen szem elõtt tartja az önkormányzatiság követelményeit,

ezért például az alapszabály kötelezõ tartalmának meghatározása során számos

olyan kérdést az önszabályozás körébe utal, amirõl más, ugyancsak

önkormányzattal rendelkezõ szervezetek esetében maga a törvény rendelkezik.

Így például nem határozná meg a törvény a hegyközség testületeinek mûködésére,

a testületek és tisztségviselõk választására, megbízatásuk létrejöttére és

megszûnésére vonatkozó kérdéseket, ezeket mind az alapszabályra hagyja. A

közgyûlés és a választmány esetében annyi megszorítással érvényes ez, hogy

bizonyos kérdések e testületek kizárólagos hatáskörébe kell, hogy tartozzanak.

A hegybíró, valamint a közigazgatási ügyben eljáró más tisztségviselõ, vagy

alkalmazott tekintetében állít fel a tervezet bizonyos követelményeket

(büntetlen elõélet, magyar állampolgárság), amelyekre viszont az általuk

ellátott feladatok miatt garanciális szempontból van szükség. A területi és az

országos szervezet megalakulására, szervezeti felépítésére és mûködésére

vonatkozóan pedig a tervezet visszautal a hegyközségi szervezetre irányadó

szabályokra és csak az ott nem rendezett kérdésekre határoz meg külön

rendelkezést.

A tervezet szerint a hegyközségek feladatai sokrétûek, átfogják a

szõlõmûvelés és a bortermelés olyan ügyeit, amelyek a tagok részérõl, illetve

érdekükben összefogást és együttes fellépést igényelnek. A hegyközség

összehangolja a termelõk szakmai tevékenységét, felkutatja érdekükben az

értékesítési lehetõségeket s ha szükséges, például a piaci helyzet kedvezõtlen

alakulása miatt, termelési önkorlátozást valósíthat meg tagjai érdekében,

illetve döntésétõl függõen. Ehhez a tagok által a termelésrõl és

forgalmazásról adatokat gyûjt. Szolgáltatással és szaktanácsadással segíti

tagjai gazdálkodását, és ellenõrzi a borgazdálkodásra vonatkozó elõírások

betartását, garantálja a területén elõállított termék minõségét és eredetét.

Emellett ellát olyan feladatokat is, mint a szõlõterületek õrzése vagy a

mûveletlenül hagyott ültetvényekrõl való gondoskodás.

A hegyközségnek feladatai ellátásához olyan jogosítványokat kell kapnia,

amelyek képessé teszik a közös érdekek elõmozdítására és tagjai

tevékenységéhez kapcsolódó közfeladatok ellátására. Egyik legfontosabb eszköz

a szabályozás, a minden termelõre kötelezõ hegyközségi rendtartás kialakítása.

Ebben a hegyközség meghatározza a szõlõbetegségek és a kártevõk ellen való

egységes védelem, a célszerû telepítés és mûvelés, a szüretelés, a feldolgozás

szabályait. A hegyközség szabályozhatja továbbá a minõségvédelem szempontjából

fontosnak ítélt szakmai követelményeket, amelyeknek a jogszabályi elõírásoknál

- persze azok keretei között maradva - akár szigorúbbak is lehetnek. Ennek a

szabályozási jogkörnek a biztosítása elsõsorban azzal az eredménnyel járhat,

hogy az egységesedõ mûvelési, termesztési és feldolgozási eljárások révén

javul a termék minõségi színvonala és markánsabbá válik annak az adott

származási helyhez kötõdõ volta. A tervezet emellett feljogosítaná a

hegyközségeket arra is, hogy meghatározzák azt a legalacsonyabb ún.

referencia-árat, amelyet szükségesnek tartanak a termõhely védelme, termékei

jó hírnevének megóvása érdekében. A tervezet ennek érdekében módosítja az árak

megállapításáról szóló törvényt, hogy annak hatálya az ilyen jellegû

ármegállapításra ne terjedjen ki.

A legfontosabb jogosítvány az, hogy a hegyközség bizonyos, eddig állami

vagy települési önkormányzati szerv által ellátott hatósági feladatokat fog

végezni. Ilyen például a szõlõ telepítésének és kivágásának engedélyezése, az

ellenõrzésben való részvétel. Azok mellett a közigazgatási ügyek mellett,

amelyekben a hegyközség ügydöntõ jelleggel jár el, olyanokban is szerepet kap,

amelyeket továbbra is állami szervek látnak el. Ezekben az ügyekben (pl.:

borászati üzem létesítésével kapcsolatos engedélyezési eljárás) az eljáró

hatóságnak meg kell kérnie a hegyközség szakvéleményét.

A területi szervezet, a hegyközségi tanács összehangolja a hegyközségek

tevékenységét, kialakítja a borvidéki rendtartást és piacszervezõ

tevékenységet végez. A hegyközségi tanács kap felhatalmazást arra, hogy a bor

származási bizonyítványát kiadja, ami jelenleg a megyei földmûvelésügyi

hivatal hatásköre. Ezen kívül további közigazgatási feladata, hogy elbírálja a

hegyközségek ilyen jogkörben hozott határozatai ellen benyújtott

fellebbezéseket.

A nemzeti tanács átfogja a borvidékeket, s mint országos szerv megfelelõ

információkkal fog rendelkezni a minõségi szõlõ- és bortermelés egészérõl.

Ahhoz, hogy a gazdasági érdekvédelmi feladatát elláthassa, a tervezet

megfelelõ garanciákat ad azáltal, hogy a központi közigazgatási szervek az

ágazatot érintõ döntések elõkészítésébe kötelesek bevonni a nemzeti tanácsot,

valamint azzal, hogy a terméktanácsokkal azonos jogállást biztosít számára az

agrárpiaci rendtartás mûködésében. A tervezet azzal számol, hogy a

hegyközségirendszer a kiépülését követõen alkalmas lesz arra, hogy a minõségi

bortermelés területén az agrárpiaci rendtartás keretében ellása azokat a

feladatokat, amelyekre a terméktanácsok kaptak felhatalmazást. Tekintettel

arra, hogy az adott termékkör tekintetében a szervezet magába foglalja a

termelõket, illetve a felvásárlókat és feldolgozókat, a tervezet külön

miniszteri elismerés nélkül kívánja biztosítani a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa

részére a terméktanács jogállását 1996-tól kezdõdõen.

A tervezet szerint a hegyközségi szervezet mûködésének anyagi feltételeit

a benne résztvevõknek kell megteremteniük. Ez egyben garancia arra is, hogy

függetlenek legyenek a központi közigazgatástól. Kétségtelen, hogy ez anyagi

terheket jelent az érdekeltek számára, de a hegyközségi tagsággal járó elõnyök

(pl.: csak hegyközségi tag hozhat forgalomba eredetellenõrzött bort)

hosszútávon kompenzálni fogják ezt. Mindenesetre a szervezetek megalakításának

elõsegítése érdekében szüksége van az érdekelteknek anyagi segítségre. Ezt a

tervezet azzal kívánja megoldani, hogy visszatérítendõ költségvetési

támogatást kíván részükre biztosítani. Ez - figyelembe véve a törvény

hatálybalépésének várható idõpontját - már mindenképpen az 1995. évi

költségvetést terhelõ tétel lenne, és elõreláthatólag mintegy 200-250 millió

Ft-ot jelentene.

A Munkaügyi Minisztérium véleménye szerint nem elégséges, ha az

elõterjesztés csak az 1995. évi költségvetésre utal. A hegyközségi

szervezetek az FM-tõl, illetve az önkormányzatoktól hatósági feladatokat

vesznek át, ezért ennek jövõbeni kihatásával is foglalkozni kellene az

elõterjesztésben.

Másrészt a MüM nem találja megnyugtatónak a hegyközségi tanács valamint a

nemzeti tanács fenntartására szánt hegyközségi és tanácsi

járulékbevételek 2, illetve 5 %-ának meghatározását, mivel nem lehet

megítélni, hogy az a fenntartásra elegendõ lesz-e vagy sem.

Ugyancsak a MüM észrevétele volt, hogy ellentmondásos a tagdíjnak közadók

módjára történõ behajtása.

Az elõterjesztõk álláspontja szerint egyelõre a megalakulással járó

költségek fedezésére biztosítandó, az érdekeltek által visszatérítendõ

állami támogatás az, ami az elõterjesztésben megjelölt összegben az 1995.

évi költségvetésben meg kell tervezni. A különbözõ közfeladatok

átadásából eredõ pénzeszköz-átcsoportosításokat elegendõ akkor

számbavenni, amikor azok idõszerûvé válnak. A törvényjavaslat-tervezet

szerint ez az 1996. évi költségvetést fogja érinteni, miután a

javaslatban meghatározott feladatoknak a hegyközségi szervezet által való

ellátása a szervezetrendszer kiépülését követõen, ettõl az évtõl

kezdõdik. Itt kell megjegyezni, hogy ez egyébként sem jelent majd

többletet a költségvetés szempontjából, miután ezeket a feladatokat

(szõlõtelepítés engedélyezése, származási bizonyítvány kiadása) ma is

végzik, s az ellátásukhoz szükséges pénzeszközöknél többre akkor sem lesz

szükség, ha hegyközségi szervezetek láják el azokat.

A tervezetnek a hegyközségi tanács, illetve a nemzeti tanács

fenntartására szolgáló járulékra vonatkozó szabályai azon a megfontoláson

alapulnak, hogy ezek nem olyan mértékek, amelyek túlzott elvonást

jelentenének a hegyközségektõl, illetve a tanácsoktól. Másfelõl, a

hegyközségi járulékot maga a hegyközség állapítja meg; ha ennek mértéke

olyan, hogy 2 %-a nem elegendõ a hegyközségi tanács fenntartásához való

hozzájárulásra, akkor magának a hegyközségnek a fenntartására sem

elegendõ a fennmaradó 98 %. Ebben az esetben viszont - megint csak

feltételezhetõ - hogy az önkormányzat gondoskodni fog saját

fenntartásáról, miután e célra semmiféle egyéb forrással nem számolhat.

A hegyközségi járulék közadók módjára történõ behajtásával kapcsolatos

aggály sem alapos. A hegyközség kötelezõ tagságon alapuló, közfeladatokat

ellátó szervezet, amelynek fenntartásához, normális mûködéséhez közérdek

fûzõdik. Ezért indokolt, hogy az esetleges végrehajtás az adózás

rendjének szabályai szerint történjék.

Fontos szabálya a tervezetnek az is, hogy a hegyközségek gazdasági

tevékenységet nem folytathatnak, szõlészeti, borászati vállalkozásba nem

kezdhetnek, gazdasági társaságban nem vehetnek részt, aminek indoka az, hogy a

hegyközségek ne kerülhessenek versenyhelyzetbe saját tagjaikkal. Tagjai

érdekében, például szolgáltatásokkal való ellátásuk céljára a hegyközség

hozhat létre közhasznú társaságot, vagy egyéb nem nyereségérdekelt gazdálkodó

szervezetet.

A hegyközségi szervezetek tevékenysége felett a földmûvelésügyi miniszter

törvényességi felügyeleti jogot gyakorol. A felügyelet tartalmát a tervezet a

gazdasági kamarákról szóló törvényhez hasonlóan szabályozza. Ez - végsõ soron

- bíróság elõtti keresetindítási jogot jelent abban az esetben, ha valamely

hegyközségi szervezet mûködése törvénybe ütközik, s a jogszerû állapot

helyreállítása másként nem biztosítható. Súlyosabb szankciók alkalmazására

tehát az önkormányzattal szemben csak a bíróság jogosult.

A Legfõbb Ügyészség észrevételében megfontolásra ajánlotta azt, hogy a

törvényességi felügyeletet ne a miniszter, hanem az ügyészi szervezet

gyakorolja.

Az elõterjesztõk álláspontja szerint a törvényességi felügyeleti jognak

a földmûvelésügyi miniszterhez való telepítését az indokolja, hogy a

hegyközségek törvényes mûködése megítéléséhez - tekintettel azok szakmai

önszabályozási jogosítványaira is - az általánosabb célú társadalmi

szervezetek esetétõl eltérõen nem elégségesek csak alkotmányjogi vagy

közigazgatási jogi szakismeretek, ahhoz nélkülözhetetlen a

szaporítóanyag-termeléssel, a szõlõ- és borgazdálkodással, a

növényvédelemmel kapcsolatos joganyag ismerete is, amivel elsõsorban a

földmûvelésügyi igazgatás rendelkezik. A felügyeleti jognak a tervezet

szerinti tartalma pedig önmagában garancia arra, hogy a hegyközségek

önkormányzatisága, illetve függetlensége ne csorbuljon. Egyébként pedig

nem indokolja semmi, hogy a gazdasági kamarák esetében kialakított

rendszertõl eltérõ megoldás érvényesüljön a hegyközségek törvényességi

felügyeletében.

A tervezet - ugyancsak a gazdasági kamarákra irányadó szabályozáshoz

hasonlóan - lehetõvé teszi, hogy a hegyközségi szervezet tagja a jogsértõ

határozatot bíróság elõtt megtámadja. A Ptk. szerint a köztestületre - ha

törvény másként nem rendelkezik - az egyesületre irányadó szabályokat kell

alkalmazni. Ennek alapján a hegyközség jogsértõ határozatának felülvizsgálata

iránti per - akár az egyesület esetén - a megyei bíróság hatáskörébe tartozik.

Ugyanez vonatkozik természetesen a miniszter által indított "törvényességi"

keresetre is.

A Legfelsõbb Bíróság nem kifogásolva a tervezet ezzel kapcsolatos

szabályait, megfontolásra ajánlotta, hogy - ha a törvényességi ügyben

indított perre nem is - a hegyközségi szervezet tagja által indított

perre ne a megyei, hanem a helyi bíróságnak legyen hatásköre.

Az elõterjesztõk véleménye szerint - figyelemmel a hegyközségi

szervezeteknek az egyesületekhez viszonyított elenyészõ számára - a

megyei bíróságok elsõfokú ügyforgalmában ez a szabály nem fog lényeges

többletterhet jelenteni. Másfelõl nem volna indokolt, hogy a hasonló

jellegû perekre nézve eltérõ hatásköri szabály érvényesülne azon az

alapon, hogy ki indítja a keresetet; a miniszter a törvényességi

felügyeleti jogkörében eljárva, vagy a hegyközségi szervezet tagja.

Emellett meglehetõsen bonyolult szabályrendszerrel lehetne ehhez az

igényhez igazodni. Külön kellene választani azt az esetet, amikor a

középszintû vagy az országos szervezet tagja indít keresetet, mivel ilyen

esetben a helyi bíróság hatásköre nehezen elképzelhetõ.

A tervezet megfelelõ idõt kíván hagyni a szervezetrendszer kiépítésére

azzal, hogy a hegyközségek létrehozására kilenc, a tanácsok megalakítására hat

hónapot határoz meg, s ezt követõen további három hónapon belül kell az

országos szervezetet létrehozni. A tervezet szerint a törvénynek azok a

rendelkezései, amelyek a hegyközségi szervezetek részére átadott közigazgatási

feladatokkal kapcsolatosak, csak a szervezet teljes kiépülése után lépnének

hatályba, hasonlóan ahhoz a rendelkezéshez, hogy borvidéki településen

szõlészeti, borászati termelõtevékenységet csak hegyközség tagjaként lehet

folytatni.

A hegyközségi rendszer 1996. elejére fog teljesen kiépülni. Addigra

várhatóan hatályba lép az új bortörvény, és elkészül a mezõgazdasági termékek

eredetvédelme kérdéseinek szabályozása is. Ezek fogják a hegyközségi

szervezetre vonatkozó szabályozással teljeskörûen garantálni boraink minõség-

és eredetvédelmét.

A Pénzügyminisztérium kifogásolta a záró rendelkezések között elhelyezett

azon szabályt, amely módosítaná a helyi adókról szóló törvényt,

adómentességet biztosítva a köztestületeknek, így a hegközségnek is. Az

ellenvélemény szerint a Kormány 1994. évi programjában nem szerepel a

helyi adókról szóló törvény módosítása, ezért arra legkorábban 1995-re

kerülhet sor.

Az elõterjesztõk álláspontja szerint miután csak egy rendelkezés

módosításáról van szó s nem átfogó törvénymódosításról, az említett

szabályt nem lehet kifogásolni a kormányprogramra való hivatkozással.

Egyébként pedig magát a köztestület adómentességét ugyan az indokolja,

mint a jelenleg hatályos rendelkezések szerint a társadalmi szervezetet,

az egyházat vagy éppen a költségvetési szervet megilletõ adómentességet.

A tervezetet egyeztettük mind az Agrárkoordinációs Fórumba tömörült

érdekképviseletekkel, mind pedig az azon kívüli, de a szõlõ- és bortermelésben

közvetlenül érintett érdekképviseleti szervekkel.

Az elõbbi körbõl a Magyar Agrárkamara a tervezettel egészében nem ért

egyet, az intézménynek a jogrendszerben való elhelyezését alkotmányossági

szempontból aggályosnak tartja, közelebbrõl azonban ezt nem tudta

megindokolni az egyeztetés során. A MOSZ a tervezettel egyetértett. A

másik érdekképviseleti körbõl a Magyar Szõlõ- és Bortermelõk Szövetsége,

valamint a Magyar Borkereskedõk Egyesülete a szabályozás

szükségességével, illetve a tervezettel általában egyetért, csupán az egy

tag- egy szavazat elvét, valamint azt kifogásolták, hogy a felvásárló

minden olyan hegyközségnek tagja kell hogy legyen, amelynek területérõl a

javaslatban meghatározott mértéken felül felvásárol.

Az elõterjesztõk álláspontja ez utóbbi két véleménnyel kapcsolatban a

következõ: Az egy tag-egy szavazat elve abból ered, hogy a hegyközség nem

gazdálkodószervezet, ahol a tagokat a közös rendelkezés alá vetett

tulajdon köti össze. A szervezet célja más: a minõség- és az

eredetvédelem szempontjainak érvényesítése, s ehhez a célhoz való

viszonya minden tagnak egyenlõ. Nem változtat ezen az sem, hogy itt is,

mint bármely más, nem gazdasági tevékenységre létrehozott

személyegyesülés (pl.: egyesület) esetében, a fenntartás költségeit a

tagok az anyagi lehetõségeikhez mérten viselik.

A felvásárló többes tagságának pedig az a célja, hogy a szõlõ és a bor

útja a feldolgozás, illetve továbbfeldolgozás során - a minõség- és az

eredetvédelem érdekében, az abban érdekeltek számára - követhetõ legyen.

Az érdekelt termelõi és felvásárlói kör részérõl a hegyközségeket

szabályozó törvény iránt mutatkozó fokozott igény, valamint az hogy a rendszer

kiépülése a tervezet szerint is hosszabb idõt vesz igénybe, s az új bortörvény

megszületése idõpontjáig mindenképpen szükséges volna a szervezeti keretek

kialakulása, indokolttá teszik, hogy a törvényjavaslatot a Kormány sürgõs

tárgyalást kérve terjessze az Országgyûlés elé.

Az elõterjesztést egyébként 1994. március 2-án már megtárgyalta és

elfogadta az elõzõ Kormány, a törvényjavaslatnak az Országgyûléshez való

beterjesztésére azonban az elõzõ parlamenti ciklusban már nem került sor. Az

új Kormány megalakulását követõen szükségessé vált az elõterjesztésnek abból a

szempontból történõ felülvizsgálata, hogy az a kormányprogramban foglaltakkal

összhangban vannak-e. Ennek megfelelõen az elõterjesztésnek a Kormányhoz

történõ benyújtását megelõzõen már csak a tárcákkal kellett egyeztetni. Az

érintett érdekképviseletek szempontjából az említett felülvizsgálatnak

értelemszerûen nem volt jelentõsége, ezért velük újabb egyeztetés nem volt, a

tervezettel kapcsolatos véleményeik a korábban megtörtént egyeztetés alapján

kerültek az elõterjesztésbe.

Budapest, 1994. október " 14 ".

Dr. Lakos László sk Dr. Vastagh Pál sk

Fluckné Dr. Papácsy Edit

HATÁROZATI JAVASLAT

A Kormány a hegyközségi szervezetekrõl szóló elõterjesztést elfogadja és

elhatározza a törvényjavaslatnak az Országgyûlés elé történõ beterjesztését,

kivételes és sûrgõs eljárásban történõ tárgyalást javasolva.

Törvényjavaslat

a hegyközségi szervezetekrõl

Az Országgyûlés a hazai szõlõmûvelés érdekeinek elõmozdítása, a

bortermelés színvonalának emelése, termékei piacképességének javítása,

valamint a korszerû származás- és minõségvédelem meghonosítása célját

szolgáló, s az ebben érdekeltek önigazgatásán alapuló szervezetek létrehozása

érdekében a következõ törvényt alkotja:

I. FEJEZET

Bevezetõ rendelkezések

A törvény tárgya és hatálya

1. §

Ez a törvény szabályozza a hegyközségek, a hegyközségi tanácsok és a

Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (a továbbiakban együtt: hegyközségi szervezetek)

megalakítását, önkormányzatuk szervezetét, mûködését, közcélú feladataikat

valamint az azok ellátásához szükséges jogosítványaikat.

2. §

(1) A törvény területi hatálya kiterjed a borvidéki és a bortermõhelyi

településekre, amelyek megnevezését a törvény 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) A törvény személyi hatálya

a) a szõlõmûveléssel és bortermeléssel, illetve az ezekbõl származó

termékek felvásárlásával foglalkozó természetes és jogi személyekre, valamint

jogi személyiség nélküli gazdasági társaságokra, továbbá

b) az e törvényben meghatározott feltételekkel a házikertiszõlõ-

birtokosokra

terjed ki.

A hegyközség

3. §

(1) A hegyközség az azonos település termelõi és felvásárlói által e

tevékenységükhöz fûzõdõ közös érdekeik elõmozdítására, valamint az általuk

elõállított termékek származás- és minõségvédelmére létrehozott köztestület.

(2) A törvény hatálya alá tartozó településen szõlészeti és borászati

árutermelõ tevékenység csak hegyközség tagjaként folytatható.

Értelmezõ rendelkezések

4. §

E törvény alkalmazásában

a) termelõ: aki árutermõ szõlõt mûvel vagy borászati tevékenységet végez;

b) felvásárló: aki feldolgozás céljára szõlõt, vagy továbbfeldolgozás

céljára nem palackozott bort vásárol

c) házikertiszõlõ-birtokos: aki a tulajdonában, haszonélvezetében,

haszonbérletében vagy bármely más jogcímen a használatában lévõ, ezerötszáz

négyzetméternél nem nagyobb területû szõlõültetvényt mûvel

d) árutermõ szõlõ: az ezerötszáz négyzetméternél nagyobb területû

szõlõültetvény

e) jogszabály: a törvény, a kormányrendelet és a miniszteri rendelet.

II. FEJEZET

A hegyközség megalakítása

A megalakítás feltételei

5. §

(1) E törvény rendelkezései szerint hegyközséget kell alakítani a törvény

hatálya alá tartozó településen, ha annak határában legalább ötven hektár

árutermõ szõlõültetvény van és ezek az ingatlanok legkevesebb tíz személy

használatában vannak.

(2) Azonos településen több hegyközség akkor alakítható, ha azok

mindegyikéhez legkevesebb ezer hektár árutermõ szõlõültetvény tartozik.

(3) Ha egy vagy több településen a hegyközség megalakításának az (1)

bekezdés szerinti feltételei nincsenek meg, az egymáshoz földrajzilag

legközelebb fekvõ szõlõterületekkel rendelkezõ települések termelõinek közös

hegyközséget kell alakítaniuk. Ez a kötelezettség kiterjed azon település

termelõire is, akik egyébként önálló hegyközséget alakíthatnának, feltéve hogy

részvételük szükséges a közös hegyközség megalakításához.

(4) Közös hegyközséget csak ugyanazon borvidék települései, illetve

azonos szõlõtermõ tájba tartozó bortermõhelyi települések között lehet

létrehozni. A szõlõtermõ tájak megnevezését a törvény 2. számú melléklete

tartalmazza.

(5) Ha vitás, hogy mely településeken kell közös hegyközséget alakítani,

azt az érdekeltek kérelmére a földmûvelésügyi miniszter határozza meg.

Az alakuló közgyûlés elõkészítése

6. §

(1) A törvény hatálybalépését követõ hatvan napon belül minden érdekelt

(termelõ, házikertiszõlõ-birtokos, felvásárló) köteles magát az ültetvénye

fekvése, illetve a 26. § (1) bekezdésének b) pontja szerinti tevékenysége

szerint illetékes települési önkormányzat jegyzõjénél (a továbbiakban: jegyzõ)

bejelenteni.

(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell az érdekelt nevét (cégét),

lakóhelyét (telephelyét, székhelyét), ültetvénye helyrajzi számát,

területmértékét és használatának jogcímét. A házikertiszõlõ-birtokos a más

településen lévõ ültetvénye adatait köteles bejelenteni.

(3) A jegyzõ az (1) bekezdés szerinti határidõ lejártát követõ tizenöt

napon belül összeállítja a bejelentkezettek nevét és lakcímét tartalmazó

jegyzéket, s azt harminc nap idõtartamra az önkormányzat hirdetõtábláján

közzéteszi. A hirdetményben tájékoztatni kell az érdekelteket az alakuló

közgyûlést elõkészítõ bizottság létrehozásának idõpontjáról és helyérõl.

(4) Az érdekeltek maguk közül elõkészítõ bizottságot választanak, s ezt a

jegyzõnek bejelentik. A jegyzõ a bejelentkezettek adatait átadja az elõkészítõ

bizottságnak.

7. §

(1) Az elõkészítõ bizottság gondoskodik a hegyközségi tagok névjegyzéke

és az alapszabály tervezetének elkészítésérõl.

(2) Az elõkészítõ bizottság az alakuló közgyûlésre határnapot tûz ki, s

arról valamennyi, tagként számításba vehetõ érdekeltet írásban, valamint

hirdetményi úton, illetve a helyben szokásos más alkalmas módon is értesíti

úgy, hogy azok az alakuló közgyûlésrõl legalább nyolc nappal korábban tudomást

szerezhessenek.

Az alakuló közgyûlés

8. §

(1) A hegyközség megalakítása céljából alakuló közgyûlést kell tartani.

Ennek feladata a tagok névjegyzékének megállapítása, az alapszabály

megalkotása, valamint a tisztségviselõk megválasztása.

(2) Az alakuló közgyûlés határozatképes, ha azon az összes érdekelt közül

a termelõk kétharmada megjelent.

(3) Ha az alakuló közgyûlés nem határozatképes, nyolc nap elteltével, de

legkésõbb az eredménytelen közgyûlést követõ tizenöt napon belül új alakuló

közgyûlést kell összehívni, amely határozatképes, ha azon a termelõk fele

megjelent.

(4) Az alakuló közgyûlés a határozatait - az alapszabály elfogadásáról

hozott határozat kivételével - egyszerû szótöbbséggel hozza. A

határozathozatalra egybekben e törvény és - elfogadása után - az alapszabály

rendelkezéseit kell alkalmazni.

9. §

(1) Az alakuló közgyûlésrõl jegyzõkönyvet kell felvenni, amelyet a

közgyûlés elnöke és a jegyzõkönyvvezetõ ír alá, s a közgyûlés által erre

megválasztott két tag hitelesít.

(2) Az alakuló közgyûlés által elfogadott alapszabályt közjegyzõi

okiratba, vagy ügyvéd (jogtanácsos) által ellenjegyzett okiratba kell

foglalni.

Nyilvántartásba vétel

10. §

(1) Az alapszabály elfogadását követõen a hegyközség székhelye szerint

illetékes megyei bíróságnál kérni kell a hegyközség nyilvántartásba vételét. A

hegyközség a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre, az alapszabály

elfogadásának napjára visszaható hatállyal.

(2) A bíróság a hegyközség nyilvántartásba vételérõl szóló határozatát a

földmûvelésügyi miniszterrel is közli.

(3) A hegyközség nyilvántartásba vételére egyebekben a társadalmi

szervezetekre irányadó szabályokat kell alkalmazni.

Az alapszabály

11. §

(1) A hegyközség szervezetének és mûködésének rendjét az alapszabályban

kell meghatározni.

(2) Az alapszabálynak tartalmaznia kell

a) a hegyközség elnevezését és székhelyét,

b) célját és feladatait,

c) a hegyközség képviseletére jogosultak megnevezését,

d) a hegyközség szervezetére és szerveinek mûködésére vonatkozó

szabályokat,

e) a testületi szervek, a tisztségviselõk feladat- és hatáskörét,

választásuk módját, megbízatásuk idõtartamát és megszûnésének eseteit,

f) a tagsági viszonnyal kapcsolatos, e törvényben nem szabályozott

kérdéseket,

g) a hegyközség gazdálkodására vonatkozó alapvetõ szabályokat

(költségvetés, járulékkivetés, stb.).

(3) Az alapszabály elfogadásához és módosításához a közgyûlésen részt

vevõ tagok kétharmadának szavazata szükséges.

(4) A hegyközség az alapszabályon felül ügyviteli szabályzatot is alkot.

Az alapszabály más szabályzat megalkotásáról is rendelkezhetik.

A tagok névjegyzéke

12. §

(1) A hegyközség tagjairól névjegyzéket kell készíteni, s az abban

bekövetkezett változásokat folyamatosan vezetni kell.

(2) A névjegyzékben - a hegyközség megalakulását követõen - a 6. § (2)

bekezdése szerinti adatokon túl fel kell tüntetni a tag elõzõ évi termése,

illetve az általa a hegyközség mûködési területérõl elõzõ évben felvásárolt

szõlõ és bor mennyiségét.

III. FEJEZET

A hegyközség szervezete

A közgyûlés

13. §

(1) A hegyközség legfelsõbb önkormányzati testülete a közgyûlés, amely a

tagok összességébõl áll.

(2) A közgyûlés hatáskörét az alapszabályban kell meghatározni úgy, hogy

annak kizárólagos hatáskörébe tartozzék

a) az alapszabály és más szabályzat valamint a hegyközségi rendtartás

[40. §] megalkotása és módosítása,

b) a hegyközség éves költségvetésének megállapítása és a zárszámadás

elfogadása,

c) a választmány tagjainak, az elnöknek, a hegybírónak, a hegyközségi

tanácsi küldöttnek, továbbá az ellenõrzõ bizottság, valamint az alapszabály

által létesített más bizottság tagjainak megválasztása,

d) az egyesülés és a szétválás kérdésében való döntés,

e) a hegyközségi járulék mértékének meghatározása,

f) a 42. § (2) bekezdése szerinti ár meghatározása.

(3) A közgyûlést az alapszabályban meghatározott idõközönként, de évente

legalább egy alkalommal össze kell hívni. Ha a hegyközségnek nem kell

választmányt létrehoznia 15. § (2) bekezdés, legalább kéthavonta kell

közgyûlést tartani.

(4) Közös hegyközség esetében vagy egyébként, ha azt a taglétszám

indokolja, az alapszabály lehetõvé teheti a közgyûlésnek részközgyûlések

formájában történõ megtartását.

14. §

A közgyûlésen minden tagot egy szavazat illet meg. Egyebekben a közgyûlés

összehívásának, lefolytatásának, határozatképességének szabályait, valamint a

határozathozatal és a választás rendjét az alapszabályban kell meghatározni.

A választmány

15. §

(1) A közgyûlés a tagok közül az alapszabályban meghatározott létszámú

választmányt, s ennek tagjai közül elnököt és hegybírót választ. A hegyközség

elnöke egyben a választmány elnöke is.

(2) Harminc fõt meg nem haladó taglétszám esetén csak elnököt és

hegybírót kell választani. A választmány jogkörét ez esetben az elnök, a

hegybíró és - ha az alapszabály ilyen tisztséget létesít - az alelnök

vagy a közgyûlés által megbízott tag együttesen gyakorolja.

(3) A hegyközséget harmadik személyekkel szemben és a hatóságok elõtt az

elnök képviseli. Az alapszabály a képviseletre az elnökön kívül más tagot is

feljogosíthat.

16. §

(1) A választmány a közgyûlés határozatai szerint irányítja a hegyközség

mûködését, dönt minden olyan ügyben, amelyet a törvény vagy az alapszabály nem

utal a hegyközség más testületének vagy tisztségviselõjének hatáskörébe.

(2) A választmány jár el a névjegyzékbe való felvétellel, illetve a

törléssel kapcsolatos, valamint a 41. § szerinti rendtartási ügyekben.

(3) A választmány az alapszabályban meghatározott gyakorisággal, de

legalább kéthavonta ülésezik. Tevékenységérõl évente beszámol a közgyûlésnek.

A hegybíró

17. §

(1) A hegyközségnek a közgyûlés és a választmány határozatai

végrehajtásáért felelõs tisztségviselõje a hegybíró.

(2) A hegybíró

a) elõkészíti a közgyûlés és a választmány üléseit,

b) vezeti a hegyközségi névjegyzéket,

c) gyakorolja a munkáltatói jogot a hegyközség alkalmazottai felett,

d) eljár a hegyközség részére átadott közigazgatási ügyekben,

e) ellátja a számára törvényben, valamint az alapszabályban meghatározott

feladatokat.

(3) A hegybíró a tevékenységérõl minden választmányi ülésen beszámol.

(4) Hegybíróvá csak olyan büntetlen elõéletû, magyar állampolgárságú

személy választható, aki a szõlészet és borászat területén kellõ szakmai

felkészültséggel és gyakorlati jártassággal rendelkezik.

Az ellenõrzõ bizottság

18. §

(1) A közgyûlés a tagok közül legalább három tagú ellenõrzõ bizottságot,

vagy ha a taglétszám a harminc fõt nem haladja meg, ilyen feladatkörrel

megbízott tisztségviselõt választ.

(2) Az ellenõrzõ bizottság tagjai e tevékenységükért kizárólag a

közgyûlésnek felelnek és feladataik ellátása körében részükre utasítás nem

adható.

19. §

(1) Az ellenõrzõ bizottság feladata a hegyközség mûködése

törvényességének, valamint a gazdálkodásnak az ellenõrzése. Ennek érdekében az

ellenõrzõ bizottság a hegyközség bármely testületétõl, tisztségviselõjétõl

vagy tagjától tájékoztatást kérhet és a hegyközségi iratokba betekinthet.

(2) Az ellenõrzõ bizottság az eljárása során tett megállapításait

javaslatával együtt írásban közli az érdekelt testülettel, vagy

tisztségviselõvel; szükség esetén - az alapszabályban meghatározott módon -

összehívhatja a közgyûlést.

(3) Az ellenõrzõ bizottság legalább kétévenkét független könyvvizsgálóval

köteles megvizsgáltatni a hegyközség gazdálkodását.

(4) A közgyûlés a hegyközség éves költségvetésérõl és a zárszámadásról

csak az ellenõrzõ bizottság véleményének ismeretében dönthet.

(5) Az ellenõrzõ bizottság egyeztetést végez és állást foglal a

hegyközség valamely testületének határozata ellen tett bejelentés ügyében.

Egyéb testületi szervek

20. §

Az alapszabály további testületi szerveket (bizottságokat) létesíthet. Ez

esetben az alapszabálynak meg kell határoznia e testületek feladatkörét,

valamint a hegyközség más testületeihez és a tisztségviselõkhöz való

viszonyát.

A tisztségviselõkre irányadó rendelkezések

21. §

(1) A hegyközség tisztségviselõi: az elnök, a hegybíró, az ellenõrzõ

bizottság elnöke, valamint az alapszabály által létesített más tisztséget

(pl.: alelnök) betöltõ személy.

(2) Nem lehet tisztségviselõ,

a) aki nem tagja a hegyközségnek

b) akit a bíróság cselekvõképességet kizáró vagy korlátozó gondnokság alá

helyezett

c) akit szándékos bûncselekmény miatt elítéltek, a büntetett elõélethez

fûzõdõ hátrányos jogkövetkezmények alól való mentesüléséig.

(3) Egyidejûleg nem viselhetnek tisztséget a hegyközségben a közeli

hozzátartozók Ptk. 685. § b) pont, valamint az élettársak. Az alapszabály az

összeférhetetlenség további eseteit is meghatározhatja.

A hegyközség megszûnése

22. §

A hegyközség megszûnik, ha feloszlatják [57. § (3) bekezdés c) pont], ha

más hegyközséggel egyesül, vagy több hegyközségre szétválik.

23. §

(1) Több hegyközség akkor egyesülhet, ha

a) a települések, amelyek területén hegyközség mûködik, egyesülnek;

b) a település más településtõl olyan területrészt vesz át, amelyen

hegyközség mûködik, vagy

c) a településen az önálló hegyközség alakításának feltételei utóbb

megszûnnek.

(2) Az egyesülésre a közös hegyközség alakításának szabályait [5. § (3)-

(5) bekezdések] megfelelõen alkalmazni kell.

24. §

A hegyközség több hegyközségre szétválhatik, ha

a) mûködési területén új községet alakítanak,

b) a korábbi községegyesítést megszüntetik, vagy

c) a települési önkormányzat által más település részére területrész

átadására kerül sor,

és az új települések mindegyikén megvannak az önálló hegyközség alakításának

feltételei vagy - e feltételek hiányában - az új települések, illetve az

átadott területrész és az azt átvevõ település hegyközségei egyesülnek.

25. §

(1) Az egyesüléssel létrejövõ hegyközség az egyesülõ hegyközségek

általános jogutódja.

(2) A szétválásról hozott közgyûlési határozatban rendelkezni kell a

vagyon megosztásáról. A hegyközség jogai és kötelezettségei a vagyonmegosztás

arányában a szétválással létrejövõ jogutód hegyközségekre szállnak át.

(3) A hegyközségek egyesülése, illetve szétválása nem érinti tagjaik

jogait és kötelességeit.

IV. FEJEZET

Hegyközségi tagság

A hegyközség tagjai

26. §

(1) A hegyközség tagja - lakóhelyétõl (telephelyétõl), székhelyétõl

függetlenül -

a) az a termelõ, aki tevékenységét a hegyközség mûködési területén végzi,

valamint

b) az a felvásárló, aki egy naptári éven belül a hegyközség mûködési

területén szüretelt és a legkisebb mértékû árutermõ szõlõültetvénynek a

hegyközség elõzõ három évi termésátlagával számított termését meghaladó

mennyiségû szõlõt, vagy az ebbõl elõállítható mennyiségû bort vásárol.

(2) Az a házikertiszõlõ-birtokos, akinek

a) több településen lévõ ültetvényei együttes területe az ezerötszáz

négyzetmétert meghaladja, vagy

b) házikerti szõleje mellett másik településen árutermõ szõleje is van,

mindegyik település hegyközségének tagja.

(3) Aki egy településen rendelkezik házikerti szõlõvel, vagy több

településen lévõ házikerti szõleje a (2) bekezdés szerinti mértéket nem

haladja meg, a hegyközség tagja lehet; a névjegyzékbe való felvételét a

hegyközség nem tagadhatja meg.

(4) A felvásárló minden olyan hegyközségnek tagja, amelynek területén

tevékenysége eléri az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket.

A tagsági viszony keletkezése és megszûnése

27. §

(1) A termelõ hegyközségi tagsági viszonya annak a hónapnak az elsõ

napjával keletkezik, amelyben a tevékenységét megkezdi. A felvásárló

hegyközségi tagsági viszonya annak a hónapnak az elsõ napjával keletkezik,

amelyben tevékenysége az e törvényben meghatározott mértéket eléri.

(2) Új telepítésû szõlõ esetén a termelõ hegyközségi tagsági viszonya a

telepítés megkezdésével keletkezik.

(3) A hónap utolsó napjával megszûnik a hegyközségi tagsági viszonya

annak, aki a termelõtevékenységgel felhagy, illetve a szõlõültetvény

használatát másnak engedi át. A felvásárló hegyközségi tagsági viszonya az év

végével megszûnik, ha tevékenysége az adott évben a hegyközség területén nem

éri el az e törvényben meghatározott mértéket.

(4) Az a házikertiszõlõ-birtokos, aki a hegyközségnek önként tagja,

bármikor kérheti a névjegyzékbõl való törlését.

28. §

(1) A hegyközségi tagsági viszonyt keletkeztetõ vagy megszüntetõ tényt az

érdekeltnek - a névjegyzékbe való felvétel, illetve a törlés végett - a

hegyközségnél be kell jelentenie. A hegyközség bejelentés híján is köteles

eljárni, ha tagsági viszony keletkezésérõl vagy megszûnésérõl egyéb módon

tudomást szerez.

(2) A hegyközségnek a bejegyzésrõl vagy törlésrõl szóló határozatát - a

jogorvoslatra való figyelmeztetéssel - írásban közölni kell a taggal.

A tag jogai és kötelezettségei

29. §

(1) A tag joga, hogy

a) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a közgyûlésen;

b) tisztséget viseljen a hegyközségben;

c) igénybe vegye a hegyközség által nyújtott szolgáltatásokat.

(2) A tagsági viszonyból eredõ jogok képviselõ útján is gyakorolhatók.

Természetes személy az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott jogot csak

személyesen gyakorolhatja.

(3) Aki több hegyközségnek is tagja, tisztséget csak egy hegyközségben

viselhet.

30. §

Kizárólag hegyközségi tag termelõ jogosult arra, hogy a törvény hatálya

alá tartozó településen elõállított termékére származási bizonyítvány kiadását

kezdeményezze, illetve hogy a terméket elsõ alkalommal a hegyközségre utaló

megjelöléssel hozza forgalomba.

31. §

A tag kötelezettsége, hogy

a) megfizesse a hegyközségi járulékot;

b) megtartsa a hegyközség alapszabályában és más szabályzataiban

foglaltakat;

c) a termelõtevékenységet a hegyközségi rendtartás szerint végezze;

d) szõlõterületérõl, a bor tárolására alkalmas eszközeirõl, tárolóterérõl

nyilvántartást, továbbá szüretelési és értékesítési (felhasználási) naplót

vezessen;

e) szõlõ vagy bor értékesítése esetén a termékhez származási

bizonyítványt mellékeljen;

f) a 42. § (2) bekezdése szerinti ár alatt történõ értékesítés esetén a

különbözetet a hegyközségnek befizesse.

V. FEJEZET

A hegyközségek területi és országos szervei

A hegyközségi tanács

32. §

(1) A hegyközségek borvidékenként hegyközségi tanácsot alakítanak. A

bortermõhelyi hegyközség - azonos szõlõtermõ tájon belül - a mûködési

területéhez földrajzilag legközelebb fekvõ hegyközségi tanácshoz tartozik.

(2) A hegyközségi tanács tagjai a hegyközségek elnökei, valamint egy-egy

küldöttjük.

(3) A hegyközségi tanács az általa elfogadott alapszabály szerint

mûködik.

33. §

(1) A hegyközségi tanács a tagjai közül igazgatóválasztmányt, s ennek

tagjai közül elnököt (alelnököt) és titkárt választ.

(2) Annál a hegyközségi tanácsnál, amelynek létszáma a tizenöt fõt nem

haladja meg, nem kell igazgatóválasztmányt létrehozni. Ez esetben az

igazgatóválasztmány feladatkörét az elnök, az alelnök és a titkár együttesen

gyakorolja.

34. §

A hegyközségi tanács ülésén tanácskozási joggal részt vesznek: az

illetékes földmûvelésügyi hivatal és állami természetvédelmi hatóság, valamint

az Országos Borminõsítõ Intézet képviselõje, továbbá a tanács mûködési

területén lévõ szõlészeti, borászati és kertészeti szakoktatási és kutatási

intézmények képviselõi.

Hegyközségek Nemzeti Tanácsa

35. §

(1) A hegyközségek országos szervezete a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (a

továbbiakban: nemzeti tanács), amely a hegyközségi tanácsok elnökeibõl és egy-

egy küldöttjükbõl áll.

(2) A nemzeti tanács az általa elfogadott alapszabály szerint mûködik.

(3) A nemzeti tanács a tagjai sorából elnökséget, ennek tagjai közül

elnököt (alelnököket) és fõtitkárt választ.

36. §

A nemzeti tanács ülésén tanácskozási joggal részt vesznek: a

földmûvelésügyi miniszter, az Országos Borminõsítõ Intézet, az Országos

Borszakértõ Bizottság, a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem képviselõje,

valamint az országos kutatási intézmények képviselõi. A tanács ülésére meg

kell hívni a napirend szerint érdekelt minisztérium képviselõjét.

Közös szabályok

37. §

(1) A hegyközségi tanács és a nemzeti tanács egyaránt köztestület.

(2) Mindkét szervezet nyilvántartásba vételére, létrejöttére,

alapszabályára, szervezetére és mûködésére e törvénynek a hegyközségre

irányadó szabályait kell megfelelõen alkalmazni.

(3) A hegyközségi tanács valamint a nemzeti tanács ügyintézõ szervezetet

hoz létre, s arra vonatkozóan szervezeti és mûködési szabályzatot készít,

amelyet az igazgatóválasztmány, illetve az elnökség fogad el. Az ügyintézõ

szervezet vezetõje hegyközségi tanácsnál a titkár, a nemzeti tanácsnál a

fõtitkár.

(4) A hegyközségi tanács, valamint a nemzeti tanács közigazgatási ügyben

eljáró tisztségviselõje, illetve ügyintézõje csak büntetlen elõéletû magyar

állampolgár lehet.

VI. FEJEZET

A hegyközségi szervezetek feladatai

A hegyközség feladatai

38. §

A hegyközség

a) a minõségvédelem érdekében összehangolja tagjai szõlészeti és

borászati szakmai tevékenységét;

b) gondoskodik a mûködési területéhez tartozó szõlõk õrzésérõl, valamint

a tulajdonos által mûveletlenül hagyott ültetvény mûvelésérõl és

növényvédelmérõl;

c) a névjegyzékben foglalt adatokat rendszerezi és összegezi, s azokat -

egyénileg nem azonosítható módon - a hegyközségi tanácshoz továbbítja;

d) szolgáltatásokkal és szaktanácsadással segíti tagjai gazdálkodását;

e) ellenõrzi tagjainál a szõlõ- és borgazdálkodásra vonatkozó

jogszabályok betartását;

f) védi a település termelõinek érdekeit;

g) feltárja a település termékeinek származásvédelmét sértõ

cselekményeket.

A hegyközség jogosítványai

39. §

A hegyközség - feladatainak ellátása körében -

a) a szõlõ- és bortermelésre vonatkozó jogszabályban meghatározott

keretek között a mûködési területén kötelezõ érvényû szakmai szabályokat

állapít meg, s ellenõrzi azok betartását;

b) eljár a törvény által hatáskörébe utalt közigazgatási ügyekben

c) javaslattételi és véleményezési jogkörrel részt vesz a szõlõ- és

borgazdálkodással kapcsolatos közigazgatási ügyekben.

Hegyközségi rendtartási ügyek

40. §

(1) A hegyközség a hegyközségi rendtartás (hegyszabályok) keretében

meghatározza a szõlõ növényi és állati kártevõi ellen való egységes védelem, a

célszerû telepítés és mûvelés, a szüretelés, a feldolgozás, valamint a bor

helyes kezelése szabályait, továbbá más, a minõségvédelem szempontjából

fontosnak ítélt szakmai követelményeket. A hegyszabályok meghatározása során

figyelembe kell venni a természet- és tájvédelemre vonatkozó jogszabály

elõírásait is.

(2) A hegyközségi rendtartásban meg kell határozni a hegyszabályokat

sértõ cselekmények e törvény szerinti jogkövetkezményeit.

41. §

(1) A hegyközség ellenõrzi a hegyszabályok betartását. Az ellenõrzés

eredményeként határozattal megállapíthatja a szabályszegés tényét, a tagot a

jogellenes állapot megszüntetésére, meghatározott cselekvés teljesítésére,

valamitõl való tartózkodásra kötelezheti vagy - a rendtartásban meghatározott

esetekben és mértékig - bírsággal sújthatja.

(2) A hegyközség a bort hamisító, vagy hamis termékjelölést alkalmazó

tagját határozattal eltilthatja a településre vagy termõhelyre utaló

származásmegnevezés, illetve a "különleges minõségû bor", a "minõségi bor",

valamint a "tájbor" minõségmegjelölés alkalmazásától.

42. §

(1) A hegyközség - a jogszabályok keretein belül - jogosult mûködési

területén a telepíthetõ fajtakörnek, valamint a termelhetõ szõlõ (must) és bor

mennyiségének meghatározására.

(2) A hegyközség a tagjai részére megállapíthatja azt a legalacsonyabb

értékesítési árat, amelyet a termõhely védelme szempontjából szükségesnek ítél

(referencia-ár).

(3) A mennyiségi korlátozásra, illetve a (2) bekezdés szerinti

ármeghatározásra a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló 1994. évi

LXXXVI. törvény hatálya nem terjed ki.

Közigazgatási ügyek

43. §

A szõlõ telepítésének és kivágásának engedélyezésével kapcsolatos

ügyekben elsõ fokon a hegyközség jár el.

44. §

(1) A hegyközség a mûveletlenül hagyott ültetvény tulajdonosát

felszólítja, hogy a szükséges talaj- és növényvédelmi munkákat végezze el,

illetve a szõlõt mûvelje meg. Ha a felszólítás eredménytelen marad, a

hegyközség gondoskodik az ültetvény mûvelésérõl, a termés szüretelésérõl és

értékesítésérõl, s az abból befolyt összeget - a költségek levonását

követõen - a tulajdonosnak kifizeti.

(2) Ha a költségek a bevételt meghaladják, a hegyközség a tulajdonost

határozattal a különbözet megtérítésére kötelezi.

(3) Ha az ültetvény tulajdonosa nem lelhetõ fel, vagy a felszólítást

követõen három éven keresztül nem gondoskodik a szõlõ mûvelésérõl, a többi

ültetvény károsodásának, illetve a mûveltetésbõl eredõ, a tagokat terhelõ

további költségek felmerülésének megelõzése érdekében a hegyközség

elrendelheti az ültetvény kivágását. A tulajdonos a kivágás miatt kártérítést

nem követelhet.

45. §

(1) Borászati üzem létesítéséhez az illetékes hegyközség hozzájárulása

szükséges.

(2) A hegyközség jogosult kezdeményezni a szõlõ termõhelyi kataszterének

kiegészítését és módosítását.

A területi és az országos szervezet feladatai

46. §

(1) A hegyközségi tanács:

a) összehangolja a borvidék hegyközségeinek tevékenységét,

b) meghatározza a borvidéki rendtartást,

c) rendszerezi és összegzi a hegyközségeknek a termelésre és az

értékesítésre vonatkozó adatszolgáltatását, s az adatokat a nemzeti tanácshoz

továbbítja,

d) tájékoztatja tagjait a gazdasági együttmûködési és a piaci

lehetõségekrõl,

e) intézi a borvidéki származás- és minõségvédelem ügyeit,

f) képviseli a borvidék termelõit az õket érintõ, védjegyoltalommal

kapcsolatos ügyekben,

g) elbírálja a hegyközség közigazgatási ügyben hozott határozata ellen

benyújtott fellebbezést,

h) külön jogszabályban meghatározott módon részt vesz a szõlõ- és

borgazdálkodással kapcsolatos jogszabályok betartásának ellenõrzésében.

(2) A szõlõ, illetve a bor származási bizonyítványának kiadásával

kapcsolatos ügyekben elsõ fokon a hegyközségi tanács jár el.

47. §

A nemzeti tanács:

a) segíti a hegyközségek és a hegyközségi tanácsok tevékenységét;

b) összegzi és elemzi a hegyközségi tanácsok adatszolgáltatását, s ennek

alapján javaslatokat dolgoz ki az esetleges agrárpiaci beavatkozásra;

c) elbírálja a hegyközségi tanács közigazgatási ügyben hozott elsõfokú

határozata ellen benyújtott fellebbezést

d) együttmûködik a szõlõ- és bortermeléssel kapcsolatban feladatokat

ellátó hatóságokkal és intézményekkel;

e) kapcsolatot tart a nemzetközi eredetvédelmi szervezetekkel;

f) kiállításokat, borversenyeket, konferenciákat szervez.

48. §

A hegyközségi szervezetek részére további feladatot csak törvény

állapíthat meg, annak ellátásával kapcsolatos szabályokat azonban

kormányrendelet, vagy miniszteri rendelet is meghatározhat.

Közigazgatási ügyekkel kapcsolatos szabályok

49. §

(1) A hegyközségi szervezetek közigazgatási ügyekben való eljárására az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A hegyközségi szervezetek határozata ellen, ha az eljárás elsõfokon

a) hegyközségnél indult, a hegyközségi tanácshoz

b) hegyközségi tanácsnál indult, a nemzeti tanácshoz

lehet fellebbezni.

(3) Közigazgatási ügyben

a) hegyközségnél a hegybíró,

b) hegyközségi tanácsnál, illetve a nemzeti tanácsnál a szervezeti és

mûködési szabályzatban meghatározott ügyintézõ

jár el. A b) pont szerint eljáró személy csak büntetlen elõéletû magyar

állampolgár lehet.

VII. FEJEZET

A hegyközségi szervezetek mûködése

Kapcsolatrendszer

50. §

(1) A hegyközségek a hegyközségi tanácsokat, ez utóbbiak pedig a nemzeti

tanácsot rendszeresen tájékoztatják tevékenységükrõl. A nemzeti tanács évente

egy alkalommal értékeli a hegyközségi szervezetek tevékenységét és arról

tájékoztatja a földmûvelésügyi minisztert.

(2) A hegyközségi szervezetek együttmûködnek az agrárkamara területi és

országos szervezeteivel, valamint a gazdasági és szakmai érdekképviseleti

szervezetekkel.

(3) A hegyközség a területét érintõ településrendezési és -fejlesztési

feladatokban együttmûködik az illetékes önkormányzat képviselõ-testületével.

51. §

(1) A települési önkormányzatok és a központi közigazgatási szervek

kötelesek együttmûködni a hegyközségi szervezetekkel. Ennek során részükre a

tevékenységükhöz szükséges tájékoztatást kötelesek megadni.

(2) A hegyközségeket érintõ jogi szabályozást, illetve más kormányzati

döntést vagy települési önkormányzati rendelet meghozatalát megelõzõen kellõ

idõben ki kell kérni az illetékes hegyközségi szervezet véleményét és

észrevételeire érdemi választ kell adni.

(3) A minõségi bortermeléssel kapcsolatos agrárpiaci beavatkozás elõtt ki

kell kérni a nemzeti tanács véleményét.

Gazdasági tevékenység

52. §

(1) Hegyközségi szervezet gazdasági tevékenységet nem folytathat,

gazdasági társaságnak nem lehet tagja és ilyen társaságban részesedést nem

szerezhet.

(2) A hegyközségi szervezet - tagjainak szolgáltatásokkal való ellátása

céljából vagy más, gazdasági tevékenységet is igénylõ feladata ellátása

érdekében - közhasznú társaságot alapíthat.

Pénzügyi források

53. §

(1) A hegyközség a mûködéséhez szükséges költségeket a bevételeibõl

fedezi. A hegyközség bevételei:

a) a hegyközségi járulék,

b) az általa nyújtott szolgáltatásért fizetendõ díjak,

c) a részére törvény által átadott, korábban állami vagy önkormányzati

szerv által ellátott feladatokhoz rendelt költségvetési pénzeszközök,

d) a tagok 31. § f) pontja szerinti befizetései,

e) a tagokra kiszabott pénzbírságokból származó bevételek,

f) az adományok,

g) egyéb, az alapszabályban meghatározott bevételek.

(2) A hegyközségi járulékot évente a közgyûlés határozza meg a tag

szõlõterületének, illetve - felvásárló esetében - tevékenysége mértékének

figyelembe vételével. A kivetett járulékról és annak esedékességérõl a tagot

írásban kell értesíteni.

(3) Az újonnan telepített szõlõterület után a telepítéstõl számított

három évig nem kell járulékot fizetni.

(4) A hegyközségi járulékot a tag az adózás szempontjából költségként

számolhatja el. Meg nem fizetés esetén a járulékot - a hegyközség javára -

közadók módjára kell behajtani.

54. §

(1) A hegyközségi tanács mûködésének költségeit a hegyközségek által

befizetett hegyközségi tanácsi járulékból és a tanács egyéb bevételeibõl kell

fedezni.

(2) A hegyközségi tanácsi járulék számításának módját a tanács

alapszabályában kell meghatározni.

55. §

(1) A nemzeti tanács fenntartásának költségeit:

a) a hegyközségek, és a hegyközségi tanácsok hozzájárulásaiból,

b) adományokból,

c) a rendezvények bevételeibõl és

d) egyéb, az alapszabályban meghatározott bevételekbõl

kell fedezni.

(2) A hegyközség a járulékbevétele két százalékát, a hegyközségi tanács

pedig járulékbevételének öt százalékát fizeti a nemzeti tanácsnak fenntartási

hozzájárulásként.

A hegyközségi szervezetek megalakításával járó költségek

56. §

(1) A hegyközségi szervezetek megalakításával járó költségek fedezésére a

központi költségvetésbõl visszatérítendõ támogatás igényelhetõ.

(2) A támogatást a jegyzõnek a 6. § (1) és (3) bekezdésében meghatározott

feladataival járó költségek fedezésére az önkormányzat, a hegyközség

megalakításával összefüggésben felmerülõ költségekre az elõkészítõ bizottság

képviselõje igényelheti.

(3) Az elõkészítõ bizottságok tagjai a támogatás felhasználása során az

ilyen ügyben általában elvárható gondossággal kötelesek eljárni; a

felhasználással kapcsolatos kötelezettségeik megszegésével okozott kárért a

polgári jogi felelõsség általános szabályai szerint felelnek.

VIII. FEJEZET

A hegyközségekkel kapcsolatos állami tevékenység

Törvényességi felügyelet

57. §

(1) A hegyközségi szervezetek mûködése felett a földmûvelésügyi miniszter

törvényességi felügyeletet gyakorol.

(2) A földmûvelésügyi miniszter ellenõrzi, hogy az alapszabály és más

szabályzat megfelel-e a jogszabályoknak, továbbá hogy a hegyközségi

szervezetek határozatai nem ütköznek-e ezek valamelyikébe.

(3) Ha a hegyközség mûködésének törvényessége másképp nem állítható

helyre, a földmûvelésügyi miniszter keresettel fordulhat a bírósághoz. A

bíróság

a) megsemmisíti a hegyközségi szervezet jogsértõ határozatát és - szükség

szerint - új határozat hozatalát rendeli el;

b) a mûködés törvényességének helyreállítása céljából összehívhatja a

hegyközségi szervezet legfõbb önkormányzati szervét;

c) a hegyközségi szervezet tevékenységét felfüggesztheti, vagy ha a

törvényes mûködés nem állítható helyre, a hegyközségi szervezetet

feloszlathatja.

58. §

(1) Az 57. § (3) bekezdés c) pontja szerinti esetekben a hegyközség

feladatait - a felfüggesztés idõtartama alatt, illetve az új hegyközség

megalakulásáig - a földmûvelésügyi miniszter által kijelölt más hegyközség

látja el.

(2) Ha a hegyközséget feloszlatták, azt az ítélet jogerõre emelkedését

követõ hatvan napon belül újból meg kell alakítani.

(3) Ha a felfüggesztést vagy feloszlatást követõ öt éven belül a bíróság

a hegyközséget ismételten feloszlatja vagy tevékenységét felfüggeszti, a

település borvidéki, vagy bortemõhelyi besorolása - e törvény erejénél fogva -

az ítélet jogerõre emelkedésének napjával megszûnik.

A testületi határozatok felülvizsgálata

59. §

(1) A jogsértõ testületi határozat felülvizsgálatát a hegyközségi

szervezet bármely tagja kérheti a bíróságtól.

(2) A hegyközségi választmánynak a névjegyzékkel kapcsolatos, valamint

rendtartási ügyben hozott határozatának felülvizsgálatát az a tag kérheti,

akinek jogát vagy jogos érdekét a határozat sérti.

(3) Perindítás elõtt a sérelmet szenvedett tag köteles a jogsértést

bejelenteni a határozat meghozatalától számított tizenöt napon belül az

ellenõrzõ bizottságnak, amely további tizenöt napon belül állást foglal, s

errõl a tagot, valamint a határozatot hozó testületet írásban értesíti.

(4) A keresetet az ellenõrzõ bizottság állásfoglalása kézhezvételétõl

számított harminc napon belül a sérelmes döntést hozó hegyközségi szervezet

ellen kell megindítani. A keresetindításra nyitva álló határidõ jogvesztõ. A

keresetindításnak halasztó hatálya nincs, a bíróság azonban a hatarozat

végrehajtását felfüggesztheti.

(5) A bíróság eljárására egyebekben a polgári perrendtartásról szóló

1952. évi III. törvény általános szabályait kell alkalmazni.

IX. FEJEZET

Vegyes és záró rendelkezések

A hegyközségi szervezetek megalakulásának határideje

60. §

(1) E törvény hatálybalépését követõ három hónapon belül meg kell

alakítani településenként az elõkészítõ bizottságokat és a hegyközségek

alakuló közgyûléseit 1995. május 31-ig meg kell tartani.

(2) A települési önkormányzat képviselõ-testülete az elõkészítõ bizottság

megalakítása, valamint az alakuló közgyûlés megtartása céljára az

érdekelteknek helyiséget biztosít.

61. §

(1) A hegyközségi tanácsok alakuló üléseit 1995. szeptember 30-ig kell

megtartani.

(2) A hegyközségi tanács az alakuló ülésén megválasztja a nemzeti tanácsi

küldöttet.

(3) Az utolsó hegyközségi tanácsi alakuló ülését követõ harminc napon

belül, de legkésõbb 1995. december 31. napjáig meg kell tartani a nemzeti

tanács alakuló ülését.

62. §

Az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött,

"hegyközség" elnevezést viselõ társadalmi szervezet, amely a 2. §-ban

meghatározott településen mûködik, köteles elõkészíteni az e törvény

rendelkezéseinek megfelelõ alakuló közgyûlést. A szervezet tagjára nem

vonatkozik a 6. § (1) bekezdése szerinti bejelentkezési kötelezettség.

Névhasználat

63. §

(1) A hegyközség elnevezés használatára csak az e törvény rendelkezései

szerint megalakult szervezet jogosult.

(2) Az a társadalmi szervezet, amely a törvény hatálya alá nem tartozó

településen mûködik és elnevezése a "hegyközség" szót tartalmazza, a törvény

hatálybalépését követõ kilencven napon belül köteles alapszabályának az

egyesület nevére vonatkozó rendelkezését - az (1) bekezdésre figyelemmel -

módosítani.

Felhatalmazás

64. §

Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy rendeletében a

hegyközségi tagok, a hegyközségek, és a hegyközségi tanácsok

adatszolgáltatásának, valamint a származási bizonyítvány kiadásának rendjét

szabályozza.

Hatálybalépés

65. §

(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben meghatározott rendelkezéseinek

kivételével - az 1995. évi január hó 1. napján lép hatályba.

(2) A törvény 3. §-ának (2) bekezdése, 40-45. §-ai, 46. §-a (1)

bekezdésének g) és h) pontja, valamint (2) bekezdése, 47. §-ának c) pontja az

1996. év elsõ napjával lép hatályba.

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg az árak megállapításáról

szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 1. §-ának (2) bekezdése a következõ c)

ponttal egészül ki:

/A törvény hatálya nem terjed ki/

"c) a hegyközség által megállapított referencia-árra."

(4) Az 1996. év elsõ napjával

a) az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény 6. §-a a

következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A külön törvény alapján köztestületként alakult hegyközségek

országos szervezetét az általa képviselt termékpálya vonatkozásában - külön

miniszteri elismerés nélkül - terméktanácsnak kell tekinteni."

b) a szõlõ- és gyümölcstermesztésrõl, valamint a borgazdálkodásról szóló

1970. évi 36. törvényerejû rendelet 1. § (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(3) Szõlõ és gyümölcs telepítését, szõlõ kivágását a telepítés helye

szerint illetékes jegyzõ, hegyközségi településen a szõlõtelepítést és a

kivágást a hegybíró engedélyezi."

c) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl

szóló 1991. évi XX. törvény 41. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.

1. számú melléklet

Borvidéki és bortermõhelyi települések

I. BORVIDÉKI TELEPÜLÉSEK

1. Csongrádi borvidék

a) Csongrádi körzet: Csongrád;

b) Kisteleki körzet: Balástya, Csengele, Kistelek, Pusztaszer;

c) Pusztamérgesi körzet: Forráskút, Öttömös, Pusztamérges, Ruzsa, Üllés;

d) Mórahalmi körzet: Ásotthalom, Bordány, Domaszék, Mórahalom, Zákányszék.

2. Hajós-Vaskúti borvidék

Baja, Bátmonostor, Császártöltés, Csátalja, Csávoly, Érsekcsanád, Érsekhalma,

Hajós, Nemesnádudvar, Rém, Sükösd, Vaskút.

3. Kiskunsági borvidék

Akasztó, Ágasegyháza, Ballószög, Balotaszállás, Bácsalmás, Bácsszõlõs, Bócsa,

Borota, Bugac, Csengõd, Csikéria, Csólyospálos, Felsõlajos, Fülöpháza,

Fülöpszállás, Harkakötöny, Harta, Helvécia, Hercegszántó, Imrehegy, Izsák,

Jakabszállás, Jánoshalma, Jászszentlászló, Kaskantyú, Kecel, Kecskemét,

Kerekegyháza, Kéleshalom, Kiskõrös, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas,

Kiskunmajsa, Kunbaja, Kunbaracs, Kunfehértó, Kunszállás, Kunszentmiklós,

Ladánybene, Lajosmizse, Lakitelek, Nyárlõrinc, Orgovány, Páhi, Pirtó, Solt,

Soltszentimre, Soldtvadkert, Szabadszállás, Szentkirály (Lászlófalva), Tabdi,

Tázlár, Tiszaalpár, Tiszakécske, Tompa, Városföld, Zsana.

4. Ászár-Neszmélyi borvidék

a) Bársonyos-Császári körzet: Bársonyos, Császár, Csép, Kerékteleki, Kisbér,

Vérteskéthely;

b) Tatai körzet: Dunaalmás, Neszmély, Baj, Dunaszentmiklós, Mocsa, Szomód,

Tata, Vértesszõlõs.

5. Badacsonyi borvidék

Ábrahámhegy, Badacsonytomaj, Badacsonytördemic, Balatonszepezd, Gyulakeszi,

Hegymagas, Káptalantóti, Kisapáti, Kõvágóörs, Nemesgulács, Raposka, Révfülöp,

Salföld, Szigliget, Tapolca.

6. Balatonfüred-Csopaki borvidék

Alsóörs, Aszófõ, Balatonakali, Balatonalmádi, Balatoncsicsó, Balatonfüred,

Balatonszõlõs, Balatonudvari, Csopak, Dörgicse, Felsõörs, Lovas, Mencshely,

Monoszló, Óbudavár, Örvényes, Paloznak, Pécsely, Szentantalfa, Szentjakabfa,

Tagyon, Vászoly, Zánka.

7. Balatonmelléki borvidék

Balatonederics, Balatonhenye, Hegyesd, Köveskál, Lesencefalu, Lesenceistvánd,

Lesencetomaj, Mindszentkálla, Monostorapáti, Nemesvita, Szentbékálla, valamint

Balatongyörök, Cserszegtomaj, Gyenesdiás, Rezi, Várvölgy, Vonyarcvashegy.

8. Etyeki borvidék

Bicske, Etyek, Nadap, Pákozd, Pázmánd, Sukoró, Vál.

9. Móri borvidék

Csákberény, Csókakõ, Mór, Pusztavám, Söréd, Zámoly.

10. Panonhalma-Sokoróaljai borvédék

Écs, Felpéc, Gyõrság, Gyõrszemere, Gyõrújbarát, Kajárpéc, Nyalka, Nyúl,

Pannonhalma, Pázmándfalu, Tényõ.

11. Somlói borvidék

Doba, Somlójenõ, Somlószõlõs, Somlóvásárhely.

12. Soproni borvidék

Balf, Fertõboz, Fertõendréd, Fertõrákos, Fertõszentmiklós, Fertõszéplak,

Hidegség, Kópháza, Magyarfalva, Sopron.

13. Dél-Balatoni borvidék

Andocs, Balatonberény, Balatonkeresztúr, Balatonendréd, Balaton-szemes,

Balatonboglár, Balatonlelle, Karád, Kéthely, Kõröshegy, Kötcse, Látrány,

Lengyeltóti, Marcali, Ordacsehi, Somogysámson, Somogytúr, Szólád,

Szõlõsgyörök, Visz, Zamárdi.

14. Mecsekaljai borvidék

a) Pécsi körzet: Cserkút, Hosszúhetény, Kõvágószõlõs, Pécs, Pécsvárad;

b) Versendi körzet: Babarc, Bár, Dunaszekcsõ, Hásságy, Lánycsók Mohács,

Monyoród, Olasz, Szajk, Szederkény, Versend.

15. Szekszárdi borvidék

a) Szekszárdi körzet: Alsónyék, Báta, Bátaszék, Bonyhád, Decs, Mõcsény,

Õcsény, Siógárd, Szálka, Szekszárd, Várdomb, Zomba;

b) Völgységi körzet: Aparhant, Bonyhádvarasd, Duzs, Györe, Izmény, Lengyel,

Mucsfa, Mucsi.

16. Villány-Siklósi borvidék

Diósviszló, Harkány, Hegyszentmárton, Kisharsány, Márfa, Nagyharsány,

Nagytótfalu, Siklós, Villány, Villánykövesd.

17. Bükkaljai borvidék

Bogács, Borsodgeszt, Bükkaranyos, Bükkzsérc, Cserépfalu, Cserépváralja, Emõd,

Harsány, Kács, Kisgyõr, Kistokaj, Mályi, Mezõkövesd, Miskolc, Nyékládháza,

Sály, Szomolya, Tard, Tibolddaróc, Vatta.

18. Egri borvidék

Andornaktálya, Aldebrõ, Demjén, Eger, Egerbakta, Egerszalók, Egerszólát,

Feldebrõ, Felsõtárkány, Kerecsend, Maklár, Nagytálya, Noszvaj, Novaj, Ostoros,

Verpelét.

19. Mátraalja borvidék

Abasár, Apc, Atkár, Detk, Domoszló, Ecséd, Gyöngyös, Gyöngyöshalász,

Gyöngyösoroszi, Gyöngyöspata, Gyöngyössolymos, Gyöngyöstarján, Halmajugra,

Hatvan, Karácsond, Kisnána, Markaz, Nagyréde, Rózsaszentmárton, Szücsi, Vécs,

Visonta.

20. Tokajhegyaljai borvidék

Abaújszántó, Bekecs, Bodrogkeresztúr, Bodrogolaszi, Bodrogszegi, Erdõbénye,

Erdõhorváti, Golop, Hercegkút, Legyesbénye, Makkoshotyka, Mád, Mezõzombor,

Monok, Olaszliszka, Rátka, Sárazsadány, Sárospatak, Sátoraljaújhely,

Szegilong, Szerencs, Tarcal, Tállya, Tokaj, Tolcsva, Vámosújfalu.

II. BORTERMÕHELYI TELEPÜLÉSEK

Csongrád megyében: Hódmezõvásárhely, Szeged;

Hajdú-Bihar megyében: Monostorpályi;

Jász-Nagykun-Szolnok megyében: Cibakháza, Cserkeszõlõ, Csépa, Jászberény,

Jászszentandrás, Nagyrév, Tiszakürt, Tiszasas, Tiszaug;

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében: Barabás;

Pest megyének:

- az Alföld szõlõtermõ tájhoz tartozó területén: Albertirsa, Cegléd,

Ceglédbercel, Csemõ, Hernád, Inárcs, Kakucs, Nyársapát, Örkény, Újlengyel,

- az Észak-Dunántúli szõlõtermõ tájhoz tartozó területén: Budajenõ, Budakeszi,

Pilisborosjenõ, Telki, Tök, Üröm,

- az Észak-Magyarországi szõlõtermõ tájhoz tartozó területén: Bénye, Gomba,

Monor, Pilis, Kisnémedi, Mogyoród, Õrbottyán, Szada, Vác, Vácegres, Vácrátót,

Veresegyháza;

Fejér megyében: Igar, Szabadhidvég, Székesfehérvár, Velence;

Komárom-Esztergom megyében: Esztergom, Kesztölc;

Vas megyében: Bérbaltavár, Borgáta, Celldömölk, Kemeneskápolna, Kissomlyó,

Kõszeg, Mesteri, Sitke, Vaskeresztes;

Veszprém megyében: Balatonfõkajár, Balatonkenese, Csabrendek, Sümeg, Tihany;

Baranya megyében: Helesfa, Szigetvár;

Somogy megyében: Böhönye, Kaposhomok, Kaposkeresztúr, Kercseliget, Mosdós,

Nagyberki, Szabadi;

Tolna megyében: Dunaföldvár, Dunaszentgyörgy, Felsõnyék, Györköny, Kölesd,

Magyarkeszi, Nagyszokoly, Ozora, Paks, Pincehely, Simontornya, Tamási,

Tengelic;

Zala megyében: Dióskál, Egeraracsa, Galambok, Kallósd, Nagyrada, Orosztony,

Pakod, Szentgyörgyvár, Zalabér, Zalakaros, Zalaszabar, Zalaszentgrót;

Nógrád megyében: Pásztó;

Heves megyében: Kompolt.

2. számú melléklet

Szõlõtermõ tájak

I. SZÕLÕTERMÕ TÁJAK

1. Alföldi szõlõtermõ táj

Bács-Kiskun, Békés, Csongrád, Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar és Szabolcs-

Szatmár-Bereg megyék közigazgatási területe, valamint Pest megyének és

Budapest fõvárosnak az Alföldhöz tartozó területe.

2. Észak-Dunántúli szõlõtermõ táj

Fejér, Gyõr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas, Veszprém megyék

közigazgatási területe, valamint Pest megyének és Budapest fõvárosnak a

Dunántúlhoz tartozó területe.

3. Dél-Dunántúli szõlõtermõ táj

Baranya, Somogy, Tolna és Zala megyék közigazgatási területe.

4. Észak-Magyarországi szõlõtermõ táj

Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád megyék közigazgatási területe, valamint

Pest megyének Észak-Magyarországhoz tartozó területe.

Eleje Honlap