PARLAMENTI KÉPVISELÕ
Interpelláció Lotz Károly Miniszter Úrhoz!
"Jelentõs térségek vasúti személyszállításának megszüntetése" tárgyában.
Tisztelt Miniszter Úr!
Az ország közvéleményét foglalkoztatja az a tény, hogy a MÁV felhalmozott
adósságainak részbeni szanálása kapcsán a Pénzügyminisztérium és a Közlekedési
minisztérium között konkrét tárgyalások folynak arról, hogy két variációban
jelentõs térségek vasúti személyszállítását meg akarja szüntetni a kormányzat.
Az egyik variáció szerint 1995. májusától 900 km vasútvonalon szüntetnék meg a
személyszállítást, és 3000 km-en korlátoznák. A másik variáció szerint 1995
májusától 1900 km-en szünne meg a személyi forgalom, majd 1996 januárjától
újabb 2000 km-en. Mindkét vairáció fenntartja a lehetõségét annak, hogy
alapítványi, illetve önkormányzati szervezésben mûködnének a vasútvonalak.
Egy interpelláció keretében nincs mód a MÁV átszervezési koncepcióját
megvitatni. Mint Szabolcs megyei képviselõnek kötelességem megkérdezni
Miniszter Úrtól: Helytálló-e a tervezet, amely szerint 1995-96-tól Szabolcs-
Szatmár-Bereg megyében csak a Debrecen-Nyíregyháza-Záhony és a Nyíregyháza-
Szerencs vonalon óhajtja az állam fenntartani a személyközlekedést?!
Valós-e az a megye lakosságát foglalkoztató tény, hogy a Nyíregyháza-Balsa,
Nyíregyháza-Dombrád, Nyíregyháza-Vásárosnamény és Nyíradony-Mátészalka vonalon
már 1995 májusától, 1996 január 1-tól pedig minden Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyében meglévõ vonalán megszünteti a MÁV a személyi közlekedést?
Hogyan képzeli a Kormány, a szegényedõ, összeomlásra ítélt önkormányzatok
nyakába varrni a vasutak üzemeltetését?
A zsúfolt, keskeny, lassú mezõgazdasági gépekkel terhelt közutakra miként
képzeli a Kormány átterelni a szatmár-beregi és dél-szabolcsi térség valúti
személyszállítását?
Dr. Takács Péter
Budapest, 1994. október 26.