ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/226..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Önálló képviselõi indítvány

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Alkotmányban és a Házszabályban biztosított jogunk alapján a népszavazásról

és a népi kezdeményezésrõl szóló 1989. évi XVII. törvény módosítását célzó

önáló indítványt terjesztjük elõ.

Annak érdekében, hogy a világkiállításról szóló népszabazés esetleges

megtartásakor más az új rendelkezések alkalmazásra kerülhessenek, javasoljuk a

törvényjavaslat sürgõs tárgyalását.

Törvényjavaslat

a népszavazásról és népi kezdeményezésrõl szóló

1989. évi XVII. törvény módosításáról

1. §

(1) A népszavazásról és a népi kezdeményezésrõl szóló, módosított 1989. évi

XVII. törvény (a továbbiakban: tv.) 31. §-ának (4) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(4) Nem lehet kitûzni - az (5) bekezdésben foglalt idõpont kivételével -

országos, illetõleg helyi népszavazást az országgyûlési képviselõk, illetõleg

a helyi önkormányzati képviselõk és polgármesterek választásának idõpontját

megelõzõ és az azt követõ 60 napon belüli idõpontra."

- 2 -

(2) A tv. 31. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Országos, illetõleg helyi népszavazás az országyûlési képviselõk,

illetõleg a helyi önkormányzati képviselõk és polgármesterek választásának

idõpontjával megegyezõ idõpontra is kitûzhetõ."

2. §

E törvény a kihirdetés napján lép hatályba.

Indokolás

A hatályos szabályozás kizárta az országos, illetõleg helyi népszabazás az

országgyûlési képviselõ, illetõleg a helyi önkormányzati képviselõk és

polgármesterek választásának idõpontját megelõzõ és az azt követõ 60 napon

belüli idõpontra történõ kitûzését. E rendelkezés viszont jogértelmezési

vitára is alapot adott. Többen ugyanis levezethetõnek tartották a törvényi

rendelkezésekbõl azt a - a nemzetközi gyakorlattal is összhagban álló -

megoldást, hogy a törvény nem zárja ki a választás és a népszavazás megegyezõ

idppontban történõ megtartását. Az esetleges további jogértelmezési vita

elkerülése érdekében szükséges, hogy a törvény egyértelmûen rögzítse a

népszavazás kitûzésének lehetséges idõpontjait.

Az azonos idõpont lehetõvé tételét több nyomós indok is alátámasztja. Miután a

népszavazás lebonyolítására, eredmények megállapítására az országgyûlési

képviselõk választásáról szóló törvény rendelkezései az irányadók, ezért

szakmailag is teljesen alátámasztható az,, hogy mind a választás, mind a

népszavazás idõpontja egybeeshessen. Az azonos idõpontban történõ választás és

népszavazás megtartásának lehetõvé tétele mellett szól például az is, hogy

választásra jogosult állampolgároknak csak egyszer, és nem több alkalommal

kell a választóurnákhoz fáradniuk, továbbá a választás lebonyolítását segítõ

apparátust is csak egyszer kell mozgósítani. Az azonos idõpontban tartandó

választás, illetõleg népszavazás az amúgyis leterhelt államij költségvetés

számára is jelentõs öszegû megtakarítást jelent.

Nemzetközi, európai példák is igazolják, hogy teljesen logikus és takarékos

megoldást jelent a választás egyidõben történõ megtartása egy esetleges, akkor

aktuális népszavazással.

- 3 -

Mindezek alapján indokolt a népszavazásról és a népi kezdeményezésrõl szóló

törvény olyan jellegû módosítása, amely a választás és a népzsavazás azonos

idõpontban történõ megtartáság jogértelmezés útján nemhogy kizárja, hanem

kifejezetten, egyértelmúûen lehetõvé teszi.

Budapest, 1994. október 31.

Dr. Gáspár Miklós Dávid Ibolya

KDNP MDF

Gyimóthy Géza

FKGP

Eleje Honlap