MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

TÖRVÉNYJAVASLAT

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI.

törvény módosításáról

Budapest, 1994. november hó

Elõadó: dr. Békési László

1994. évi ....... törvény

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény

módosításáról

1. §

Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 3. §-

ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) E törvény hatálya nem terjed ki a társadalombiztosítási alapok javára

teljesítendõ befizetésekre és a társadalombiztosítási ellátásokra, továbbá a

jövedéki szabályozásra és ellenõrzésre, valamint a bérfõzési szeszadóra."

2. §

Az Art. 11. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az önkormányzat által bevezetett adó (a továbbiakban: helyi adó) esetében

- az önadózás és az adóbeszedés kivételével - az adózó bevallás benyújtásával

jelenti be adókötelezettségét. Az az adózó, aki ideiglenes, alkalmi jelleggel

folytatja iparûzési tevékenységét, tevékenységének megkezdésekor köteles ezt

az önkormányzati adóhatóságnál bejelenteni."

3. §

(1) Az Art. 18. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A jogi személy és egyéb szervezet az adót és a költségvetési támogatást -

a 78. § (1) és (2) bekezdésében felsoroltak kivételével - önadózással

állapítja meg."

(2) Az Art. 18. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A magánszemély az adóját akkor állapítja meg önadózással, ha/

"a) vállalkozó, a 78. § (1) és(2) bekezdésben említettek kivételével,"

4. §

(1) Az Art. 22. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A vállalkozók kommunális adójáról és az iparûzési adóról az adóévet

követõ év május 31-ig kell bevallást tenni."

(2) Az Art. 22. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az adóbeszedésre kötelezettnek az általa beszedett helyi adóról a

tárgyhónapot követõ hó 15-ig kell bevallást tennie."

5. §

Az Art. 27. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Ha az adóhatóság a (4) bekezdés szerinti kiutalást késedelmesen

teljesíti, a késedelem minden napjára a késedelmi pótlékkal azonos mértékû

kamatot fizet. Késedelmes kiutalás ellenére sem jár kamat, ha az igénylés

(bevallás) az igényelt (bevallott) összeg 50 %-át meghaladóan jogosulatlan."

6. §

Az Art. 31. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) E törvény vagy adót megállapító törvény adóelõleg-fizetési

kötelezettséget írhat elõ, amelynek összegét az adóhatóság az elõzõ adóévre

vonatkozó adóbevallást, illetõleg törvényben elõírt bejelentést követõ 30

napon belül fizetési meghagyásban közli. Jogszabály elõírhatja az adóelõleg-

fizetési kötelezettségnek önadózás útján történõ teljesítését is."

7. §

Az Art. 32. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a§ a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az adóhatóság az adózó adószámlájának egyenlegérõl és a tartozásai után

felszámított késedelmi pótlékról - feltéve, hogy az adószámla tartozást vagy

túlfizetést mutat - évente, augusztus 31-ig fizetési értesítést ad ki. Ha az

adózó a jogerõs fizetési értesítésben elõírt késedelmi pótlékot az

esedékességig nem fizeti meg, azt az adóhatóság adótartozásként tartja

nyilván.

(7) Az állami adóhatóság a (6) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a fizetési

értesítést október 31-ig adja ki, ha az adózó valamely adójáról adóbevallását

május 31-ig nyújthatja be."

8. §

Az Art. 42. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) Önellenõrzéssel az adóalapot, az adót, a költségvetési támogatást a

kötelezettség eredeti idõpontjában hatályos szabályok szerint, a helyesbítendõ

adóra elõírt bevallási idõszakra, az adómegállapításhoz való jog elévülési

idején belül lehet helyesbíteni. Az önellenõrzés a feltárt adó, költségvetési

támogatás, és - ha törvény elõírja - az önellenõrzési pótlék megállapítása, a

helyesbített adó, költségvetési támogatás, valamint a pótlék bevallása és

egyidejû megfizetése, illetõleg az adó, költségvetési támogatás igénylése. Nem

minõsül önellenõrzésnek, ha az általános forgalmi adót számlahelyesbítés vagy

a vámhatóságnak a termékimportot terhelõ adót megállapító határozatának

módosítása miatt kell helyesbíteni. Ha a vámhatóság a termékimportot terhelõ

adót megállapító határozatát utóbb módosítja, a módosító tételt annak a

hónapnak a bevallásában kell elszámolni, amelyben a pénzügyi teljesítés is

megtörtént."

9. §

Az Art. 49. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adó, a költségvetési támogatás és a jogszabály alapján a központi

költségvetés terhére garanciavállalás (kezesség) címén kifizetett tartozások

behajtása ügyében - ha törvény másként nem rendelkezik - elsõ fokon az Adó- és

Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal fõvárosi, megyei szerve (elsõfokú állami

adóhatóság) jár el."

10. §

Az Art. 70. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A befizetett önellenõrzési pótlék kérelemre akkor mérsékelhetõ, ha az

adózó tévedését olyan körülmények bizonyításával menti ki, amelyek egyébként

megalapoznák a

73. § (1) bekezdésének alkalmazásával a bírságmérséklést is."

11. §

Az Art. 72. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a (4) és (5) bekezdés számozása (5) és (6) bekezdésre változik:

"(4) Amennyiben az adóhatóság utólagos adóellenõrzés során megállapítja, hogy

a termékimportot terhelõ általános forgalmi adót az adózó az adólevonási jog

keletkezését követõen, de az elõzõ adómegállapítási idõszakra vonatkozó

adóbevallásban szerepeltette elõzetesen felszámított adóként, az adóbírság

alapja az ellenõrzési idõszak egészére elõírt fizetendõ általános forgalmi

adó."

12. §

(1) Az Art. 74. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Ha az adózó - az egyszeres könyvvezetésre kötelezett kivételével - az

elõzõ idõszak adatai alapján fizetendõ adóelõleget az e törvény 2. számú

mellékletében elõírt esedékességig nem egészítette ki a fizetendõ adó 90 %-

ának megfelelõ összegre, a befizetett elõleg és az adó különbözete után 20 %

mulasztási bírságot fizet. Az adózó 20 %-os mértékû bírságot fizet akkor is,

ha az elõzõ idõszak adatai alapján elõírt adóelõlegét mérsékelték és ezért

kevesebb adóelõleget fizetett, mint amennyit tényleges eredménye alapján

kellett volna. A bírság alapja a mérsékelt adóelõleg és a tényleges

kötelezettség alapján fizetendõ adó különbözete."

(2) Az Art. 74. §-ának (15) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(15) Amennyiben az (1), (5) és (6) bekezdésben meghatározott mértékkel

számított bírság összege nem éri el a 10.000 forintot, magánszemélyek esetében

az 1.000

forintot, a bírság ezen összeghatárokig emelten szabható ki."

13. §

Az Art. 78. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adóhatóság állapítja meg a helyi adót - a vállalkozók kommunális

adója, az iparûzési és az adóbeszedéssel megállapított adó kivételével -,

továbbá az önkormányzat költségvetése javára más törvény alapján

fizetett adót, valamint a termékimportot terhelõ adót (kivetés)."

14. §

Az Art. 81. §-ának (1)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(1) Fizetési halasztás és részletfizetés (a továbbiakban együtt: fizetési

könnyítés) az adózó és az adó megfizetésére kötelezett személy [25. § (2)

bekezdés] kérelmére az adóhatóságnál nyilvántartott adóra engedélyezhetõ. A

fizetési könnyítés abban az esetben engedélyezhetõ, ha a fizetési nehézség

a) a kérelmezõnek nem róható fel, vagy annak elkerülése érdekében úgy járt el,

ahogy az az adott helyzetben tõle elvárható, továbbá

b) átmeneti jellegû, tehát az adó késõbbi megfizetése valószínûsíthetõ.

(2) A kérelem elbírálása és a feltételek meghatározása során figyelembe kell

venni a fizetési nehézség kialakulásának okait és körülményeit.

(3) Nem engedélyezhetõ fizetési könnyítés

a) a magánszemélyek jövedelemadójának elõlegére és a levont jövedelemadóra,

b) a beszedett helyi adóra,

c) a termékimport után fizetendõ általános forgalmi és fogyasztási adóra,

kivéve, ha a fizetésre kötelezett adózó annak az adónak nem alanya.

(4) Magánszemély esetében a fizetési könnyítés az (1) bekezdés a) pontjában

foglaltak figyelmen kívül hagyásával is engedélyezhetõ, ha a kérelmezõ

igazolja vagy valószínûsíti, hogy az adó azonnali vagy egyösszegû megfizetése

családi, jövedelmi, vagyoni és szociális körülményeire is tekintettel

aránytalanul súlyos megterhelést jelent.

(5) Fizetési könnyítés iránti kérelem benyújtása, illetve a kérelem

teljesítése esetén a következõ pótlékokat kell felszámítani, valamint az a) és

c) pont alkalmazásakor határozatban közölni:

a) a magánszemély esedékesség elõtt elõterjesztett kérelme esetén a kérelmet

elbíráló elsõfokú határozat keltének napjáig a kérelem benyújtásának napján

érvényesjegybanki alapkamatnak megfelelõ mértékben,

b) a jogi személy, egyéb szervezet kérelme, továbbá a magánszemélynek az

esedékesség idõpontja után benyújtott kérelme esetén a 67. §-ban meghatározott

késedelmi pótlékot a kérelmet elbíráló határozat jogerõre emelkedéséig, ha

azonban a fizetési könnyítést engedélyezik, csak az elsõfokú határozat

keltének napjáig,

c) a kérelem teljesítése esetén a fizetési könnyítés idõtartamára az elsõfokú

határozat keltének napjától a

kérelem benyújtásának napján érvényes jegybanki alapkamatnak megfelelõ

mértékben.

A pótlékok kiszabása kivételes méltánylást érdemlõ esetben mellõzhetõ. Az a)

és c) pontban említett pótlékokra egyebekben a késedelmi pótlékra vonatkozó

szabályokat kell alkalmazni. A tartozást, illetve annak azt a részét, amelyre

a fizetési könnyítést engedélyezték, a pótlékalap számítása [69. § (1)

bekezdés] során figyelmen kívül kell hagyni."

15. §

(1) Az Art. 82. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adóhatóság a magánszemély kérelme alapján az õt terhelõ adó-, bírság-,

vagy pótléktartozást mérsékelheti vagy elengedheti, ha azok megfizetése az

adózó és a vele együtt élõ közeli hozzátartozók megélhetését súlyosan

veszélyezteti."

(2) Az Art. 82. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az adóhatóság a pótlék- és bírságtartozást kivételes méltányosságból

mérsékelheti, különösen akkor, ha annak megfizetése a jogi személy vagy egyéb

szervezet gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenítené. Az adóhatóság a

mérséklést az adótartozás egy részének (vagy egészének) megfizetéséhez

kötheti."

16. §

Az Art. 86. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adóhatóság másodfokú jogerõs érdemi határozatát a bíróság az adózó

kérelmére jogszabálysértés esetén megváltoztatja, vagy hatályon kívül helyezi,

és ha szükséges, az adóhatóságot új eljárás lefolytatására utasítja. Érdemi

határozatnak minõsül - a fizetési halasztás ésrészletfizetés engedélyezése

tárgyában hozott határozat kivételével - minden, az adókötelezettséget (9. §)

érintõ, az adózó, az adó megfizetésére kötelezett személy jogát,

kötelezettségét megállapító határozat."

17. §

Az Art. 90. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"90. § Ha az ingatlanvégrehajtás elrendelésének a 89. § (2) bekezdése alapján

nincs helye, az adóhatóságot az adótartozás erejéig az adózó ingatlanán

jelzálogjog illeti meg, amelyet a földhivatal az adóhatóság kérelmére

bejegyez."

18. §

Az Art 91. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az adóhatóság a végrehajtási eljárást szünetelteti, ha az adózó kérelmére

fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett, illetõleg ha az erre

vagy az adótartozás mérséklésére irányuló kérelem tárgyában jogerõs döntést

még nem hoztak. Ha az adózó kérelmét az adóhatóság jogerõs határozattal

elutasította, ugyanazon tárgyban elõterjesztett újabb kérelemre a végrehajtás

nem szünetel."

19. §

Az Art. 92. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az adóhatóság a költségekrõl határozatot hoz, amelynek

összege ingó- és ingatlanvégrehajtás esetén nem lehet kevesebb 2.000

forintnál."

20. §

Az Art. 94. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az adótartozást megállapító adóhatóság az (1) bekezdésben megállapított

feltételek hiányában is törölheti a 100 forintot meg nem haladó adótartozást,

ha a tartozás nyilvántartása, a behajtás érdekében szükséges intézkedés

megtétele a tartozással arányban nem álló költségeket eredményezne. Az így

törölt tételekrõl az adóhatóság külön nyilvántartást köteles vezetni."

21. §

(1) Az Art. 96. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adóhatóság a bejelentésre, a bevallásra, az adatszolgáltatásra, az

önellenõrzésre, az adófizetésre és az adófolyószámla egyeztetésére

nyomtatványt rendszeresíthet. A bevallás és az adatszolgáltatás az adóhatóság

által meghatározott módon, gépi adathordozón is teljesíthetõ. A gépi

adathordozón teljesített bevalláshoz mellékelni kell az azzal azonos

adattartalmú, aláírt iratot is."

(2) Az Art. 96. §-a (2) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"E törvény alkalmazásában az (1) bekezdésben említett, kitöltött és az adózó

által aláírt nyomtatvány, továbbá a gépi adathordozóról készült aláírt irat

magánokiratnak minõsül."

22. §

Az Art. 96/A. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) E törvénynek az eljárási illetékre vonatkozó szabályait az okirati

illetékekre is alkalmazni kell azzal, hogy a) az okirati

illetékkötelezettséget az adózó személyétõl függetlenül önadózással kell

teljesíteni,

b) az okirati illeték lerovásának elmulasztásáért kiszabható mulasztási bírság

alkalmazásának nem elõfeltétele a kötelezett elõzetes felhívása a hiányosan

lerótt illeték pótlására."

23. §

Az Art. 97. §-a a következõ z) ponttal egészül ki:

/E törvény és - ha törvény másként nem rendelkezik - az adóról szóló

jogszabályok alkalmazásában/

"z) termékimportot terhelõ adó: a vámhatóság által megállapított általános

forgalmi adó, fogyasztási adó és statisztikai illeték."

ZÁ R Ó R E N D E L K E Z É S E K

24. §

(1) Ez a törvény 1995. január 1. napjával lép hatályba, egyidejûleg az Art.

1., 2., 3., 5. melléklete e törvény 1., 2., 3., 4. mellékletével módosul,

továbbá az Art. kiegészül az e törvény 5. számú melléklete szerinti 6. számú

melléklettel.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Art. 11. § (9)-

(10) bekezdése; a 18. § (3) bekezdés d) pontja; a 67. § (5) és (6) bekezdése,

a 83. §-a; az 1. számú mellékletének II/1/a) pontjából az "...és az állami

vagyon utáni részesedés elõlegének..." és II/3/c) pontjából a "...az állami

vagyon utáni részesedésrõl..." szövegrész, valamint a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a

továbbiakban: Nytv.) 39. §-ának (3)-(4) bekezdése.

(3) E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni - a (4) bekezdésben foglalt

eltérésekkel - a hatálybalépésekor jogerõsen el nem bírált ügyekben, továbbá a

törvény hatálybalépését követõen az azt megelõzõ idõszakra teljesítendõ,

illetve esedékessé vált kötelezettségekre azzal, hogy ha az e törvény

hatálybalépéséig hatályos rendelkezések az adózóra összességében kevésbé

terhes bírság (felemelt adó, felemelt illeték, pótlék) feltételeket határoztak

meg, a kötelezettségre legfeljebb az ott megjelölt legmagasabb mérték

alkalmazható.

(4) E törvény 14. §-ának,15. §-a (2) bekezdésének és a 18. §-ának

rendelkezéseit elsõ ízben a hatálybalépését követõen benyújtott kérelmek

elbírálása során kell alkalmazni.

(5) Az adózónak 1994. évrõl adóbevallását az állami adóhatósághoz az 1994.

december 31-ig hatályos szabályok szerint kell teljesítenie.

(6) Az e törvény 3. számú mellékletének rendelkezését 1994. január 1-tõl kell

alkalmazni.

25. §

(1) A jogi személy és egyéb szervezet az 1994. évrõl benyújtott építményadó,

telekadó bevallását az 1994. évben hatályos rendelkezések szerint nyújtja be

azzal, hogy a bevallásban az 1995. január 1-jei állapotnak megfelelõen

közölnie kell az adó megállapításához szükséges adatokat,

amelyek alapján az önkormányzati adóhatóság 1995. évre az adót határozattal

állapítja meg (kivetés).

(2) Az a magánszemély, aki az 1994. december 31-én hatályos Art. 18. § (3)

bekezdés d) pontja alapján a helyi adókban az önadózást választotta, az 1994.

évi adójáról bevallását az 1994-ben hatályos rendelkezések szerint nyújtja be

azzal, hogy az 1995. január 1-jei állapotnak megfelelõen is közölnie kell az

adó megállapításához szükséges adatokat, amelyek alapján az önkormányzati

adóhatóság 1995. évre az adót határozattal állapítja meg (kivetés).

(3) A (2) bekezdésben meghatározottak szerint - ide nem értve a vállalkozók

kommunális adóját és az iparûzésiadót -jár el az a vállalkozási tevékenységet

folytató magánszemély is, aki az 1994. december 31-én hatályos rendelkezések

alapján - vállalkozói minõségére tekintettel -önadózó volt.

(4) Az adóbeszedésre kötelezett az általa 1994. évben beszedett helyi adóról

az Art. 1994. évben hatályos rendelkezései szerint tesz bevallást.

26. §

Az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló, többször módosított 1992.

évi LXXXIII. törvény 11. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(5) Az idegenforgalmi hozzájárulásnak a (3) és (4) bekezdés szerint

kiszámított elõlege negyedévenként, a tárgynegyedévet követõ hó 20-ig

esedékes azzal az eltéréssel, hogy a (3) bekezdés szerint kiszámított elõleg

elsõ és második negyedévi részletét együttesen, a második negyedévet követõ hó

20-ig kell megfizetni. Az elõleget az adózó állapítja meg."

27. §

(1) A Nytv. 8. §-ának (1) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki:

/A köztársasági megbízott illetékességi területére kiterjedõen/

"c) a törvényben meghatározott feltételek mellett engedélyezi a területi

nyilvántartásból adatszolgáltatás teljesítését."

(2) A Nytv. 37. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az 1995. december 31-ig keletkezett kötelezettségek tekintetében a 17. §

(2) bekezdésének c) pontjában foglalt adatok igénylésére jogosult az állami és

az önkormányzati adóhatóság, az illetékhivatal és a vámhivatal (együttesen: az

adóigazgatás szervei), az adó beszedéséhez, a mentességek és kedvezmények

megállapításához, ellenõrzéséhez (ideértve az adójellegû befizetési

kötelezettséget, az illetéket, a vámot és a központi költségvetés terhére

folyósított támogatást is)."

1. számú melléklet

az 1994. évi ...... törvényhez

1. Az Art. 1. számú mellékletének I/1.., 2. és 4. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"1. Az adózónak a bevallás adatait - a magánszemélynek a jövedelemadójáról és

a földadójáról benyújtott adóbevallását kivéve - 1.000 forintra kerekítve,

1.000 forintban kell feltüntetni. Ha a megállapított adó, költségvetési

támogatás összege az 1.000 forintot nem éri el, akkor az adózó az év elejétõl

vagy az elõzõ megállapítási idõszaktól számított halmozott összeget a

következõ bevallásában annak a megállapítási idõszaknak a kötelezettségeként

tünteti fel, amelyben az 1.000 forintot elérte. A magánszemélynek a

jövedelemadójáról és a földadójáról benyújtott adóbevallásában az adatokat

forintban kell feltüntetnie.

2. Az adózónak adónként és költségvetési támogatásonként az adóévet követõen

valamennyi adó és költségvetési támogatás alapjának megállapításához szükséges

adatokról, az õt megilletõ mentességekrõl, kedvezményekrõl és azok alapjáról,

az adó és a költségvetési támogatás összegérõl az adó és a költségvetési

támogatás esedékessége szerinti részletezésben éves bevallást kell tennie. A

fogyasztási adót termékcsoportonként, a fogyasztói árkiegészítést

szolgáltatáscsoportonként is részletezni kell.

4. Ha a költségvetési támogatást az éves bevallást megelõzõen külön igénylés

alapján utalják ki, ez az igénylés a jogkövetkezmények szempontjából

bevallásnak minõsül."

2. Az Art. 1. számú mellékletének II/1/c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"c) Az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett adóalanynak - függetlenül

attól, hogy adóbevallási kötelezettségét a törvény milyen idõszakonként

állapítja meg -, ha az adóévet megelõzõ évben a nettó módon számított

fizetendõ általános forgalmi adójának összege

- az 1 millió forintot elérte, havonta

- minden más általános forgalmi adó fizetésére kötelezett

adóalanynak negyedévente

kell az általános forgalmiadó-bevallását az I/3.. pontban meghatározott

tartalommal benyújtania.

Az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett adóalany a negyedév végétõl

havi bevallásra köteles áttérni, ha a fizetendõ általános forgalmi adója az év

elejétõl összesítve az 1 millió forintot elérte. Az elsõ havi bevallást a

tárgynegyedévet követõ hónap elszámolásáról kell benyújtani."

3. Az Art. 1. számú mellékletének II/2/a) pontja az alábbiak szerint változik:

"a) A havi adóbevallást

a tárgyhónapot követõ hó 20-ig,

az évközi bevallást

a negyedévet követõ hó 20-ig

kell a I/3.. pont szerinti tartalommal az adóhatósághoz benyújtani."

4. Az Art. 1. számú mellékletének II/2/b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"b) Az adóév utolsó hónapjáról, illetõleg negyedévérõl külön bevallást tenni

nem kell. Az év utolsó hónapjának,illetõleg negyedévének adóját és

költségvetési támogatását a 3. pont szerinti határidõben kell bevallani. Az

általános forgalmi adó fizetésére kötelezett adóalanynak az év utolsó

hónapjának, illetõleg negyedévének általános forgalmi adójáról is bevallást

kell tennie. Ha az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett adóalany az

általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 39. §-ának (2), és

60. §-ának (2) bekezdésében elõírt kötelezettséget az adóév utolsó

adóbevallási idõszakáról szóló bevallásában nem teljesítette, ezt

önellenõrzési pótlékmentesen az éves adóbevallásra elõírt határidõig elvégzett

önellenõrzéssel korrigálhatja."

2. számú melléket

az 1994. évi ....... törvényhez

1. Az Art. 2. számú mellékletének I. Határidõk 2. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"2. Az általános forgalmi adó

a) Az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett adóalany az általános

forgalmi adó nettó, elszámolandó összegét

- ha havonta tesz adóbevallást

a tárgyhót követõ hó 20-ig,

- ha negyedévente tesz adóbevallást

a negyedévet követõ hó 20-ig

fizeti meg, illetõleg ettõl az idõponttól igényelheti vissza.

b) Az adózó - ha havonta tesz adóbevallást - kérheti az adóhatóságtól, hogy az

adó nettó, elszámolandó összegét 15 naponként, a tárgyhót követõ hó 5-én,

illetõleg 20-án számolhassa el. A negyedévenként bevallásra kötelezett adózó a

havonkénti elszámolás és bevallás engedélyezését kérheti. Az adóhatóság a

gyakorított elszámolás lehetõségét az adóév végéig engedélyezheti."

2. Az Art. 2. számú mellékletének II./A/15. pontjának b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"b) A vállalkozó adóelõleget félévi részletekben

az adóév március 15-ig, illetve

szeptember 15-ig

fizet."

3. Az Art. 2. számú mellékletének IV. fejezete a következõ 8. ponttal egészül

ki:

"8. A fogyasztási adó kivételes visszaigénylése

Az adózottan beszerzett háztartási tüzelõolaj értékesítõje (a HTO eladóhely

tulajdonosa vagy bérlõje) a HTO utalvány ellenében értékesített háztartási

tüzelõolaj után a fogyasztási adót

az értékesítést követõhó 15.napjától

igényelheti az elõírt nyomtatvány benyújtásával.

A HTO eladóhely üzemeltetõje gyakoribb visszaigénylést kérhet, amelyet az

adóhatóság a IV/5.. pont megfelelõ alkalmazásával engedélyezhet."

3.számú melléklet

az 1994.évi ...... törvényhez

1. Az Art. 3. számú mellékletének A/2.. pontja a következõ c) ponttal egészül

ki:

"c) nem kell adatot szolgáltatnia a kifizetõnek az egyéni vállalkozó részére

az e jogviszonyára tekintettel teljesített kifizetésekrõl."

2. Az Art. 3. számú mellékletének B) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/B) A biztosító intézet adatszolgáltatása/

"A biztosító intézet adatot szolgáltat a jövedelmet helyettesítõ

felelõsségbiztosítási összeg, valamint a nyugdíjbiztosítás alapján folyósított

nyugdíjszolgáltatás kifizetésérõl, illetõleg arról, hogy a magánszemély az

élet- vagy - az 1995. január 1-jét követõen kötött -nyugdíjbiztosításának

rendelkezési jogával a szerzõdéskötéstõl számított 10 éven belül élt.

Az adatszolgáltatást, a kifizetést, illetõleg a rendelkezési jog gyakorlását

követõ év március 20-ig kell teljesítenie a biztosító bejegyzett székhelye

szerint illetékes állami adóhatóság részére a magánszemély azonosításához

szükséges adatok feltüntetésével."

4. számú melléklet

az 1994. évi ........ törvényhez

Az Art. 5. számú mellékletének 7. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7. A külföldi szervezet adóköteles bevétele után a belföldi személy a

kifizetett összegbõl az adót levonja és

a kifizetést követõ hó 20-ig

fizeti meg.

A levont adót a belföldi személy a társasági adóbevallásában, amennyiben

társasági adóbevallási kötelezettsége nincs, külön nyomtatványon

az adóévet követõ év május 31-ig

vallja be."

5. számú melléklet

az 1994. évi ......... törvényhez

"6. számú melléklet az 1990. évi XCI. törvényhez

Az átalányadót fizetõk adózásának rendje

A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény szerint átalányadót fizetõk

adózására a törvény rendelkezéseit az e mellékletben foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

1. Az egyéni vállalkozói igazolvánnyal rendelkezõ magánszemély azelõzõ évre

vonatkozó éves adóbevallásához fûzött- a határidõ letelte elõtt benyújtott -

nyilatkozatban jelentheti be az adóátalány választását a tárgyévre.

2. Az egyéni vállalkozói igazolványhoz kötött tevékenységet kezdõ adózó a 11.

§ (1) bekezdés a) pontjában elõírt bejelentéssel egyidejûleg jelentheti be az

adóátalány választását.

3. A nyilatkozat a bejelentési határidõ letelte után nem pótolható, illetve

nem vonható vissza, kivéve, ha az átalány választásának a nyilatkozattétel

idõpontjában is hiányoztak a törvényes feltételei. A bejelentésnek

tartalmaznia kell az átalánybesoroláshoz szükséges valamennyi ismert adatot.

4. Az adózó az 1. pont szerinti bejelentés megtételéig nyilvántartásait a

megelõzõ évre vonatkozó rend szerint vezeti.

5. Az adóhatóság a bejelentés alapján az adózót az átalányozottak

nyilvántartásába felveszi.

6. Az átalányadó-besorolást érintõ tevékenység módosítását, kiegészítését a

változásra okot adó elsõ értékesítést megelõzõen kell bejelenteni. Az

átalányadózást kizáró körülményt az ennek keletkezését követõ 15 napon belül

kell bejelenteni, a bejelentésben ezt a körülményt is meg kell jelölni.

7. Ha az átalányadózás a tárgyévben a törvényi feltételek hiánya miatt

megszûnik, vagy az átalányadózás választás törvényi feltételeinek hiánya az

átalányadózás választását követõen jut az adózó tudomására, az adózó a

megszûnésre okot adó körülmény bekövetkeztétõl, illetve a tudomásszerzéstõl

számított 15 napon belül köteles a tárgyévre vonatkozó nyilvántartásait az

általános szabályok szerint elkészíteni.

8. Az átalányadózást választó adózó adóját az önadózás szabályai szerint

állapítja meg.

9. Az átalányadó elõleget a negyedévet követõ hó 15. napjáig kell

megfizetni."

Általános indokolás

Az adózás rendjérõl szóló törvény 1991. január 1-jei hatálybalépését követõen

történt módosítások - az adózás megváltozott (és változó) feltételrendszeréhez

igazodóan -folyamatosan korszerûsítették a törvényes és eredményes adóztatás

jogi feltételrendszerét.

A költségvetés egyensúlyvesztése következtében hangsúlyossá váltak a bevétel-

stabilitás megteremtésének szempontjai. Ennek érdekében a jogalkotásban olyan

változtatások szükségesek, amelyek bõvítik az adóhatóságok mozgásterét.

A javasolt változtatások révén mérsékelhetõ a kintlevõségek kialakulásának

veszélye, javul a tartozások beszedhetõsége és "megdrágulnak" a fizetési

könnyítés feltételei, gyorsul az adóbehajtás folyamata.

Az adóbevételek beszedhetõségét biztonságosabbá tévõ szabályok mellett szükség

van olyan módosításokra is, amelyek egyszerûsítik az adókötelezettségek

teljesítését, csökkentve ezzel az adózók és az adóhatóságok adminisztrációs

terheit. A kezdõ vállalkozások támogatását jelentheti a várható adó - sokat

vitatott - bejelentési kötelezettségének megszüntetése, javítja az adóhatósági

ellenõrzés feltételeit az általános forgalmi adó bevallásának "ritkítása", a

helyi adóbevallás rendjének korszerûsítése.

A bevallási rend korszerûsítése nem egyszerûen csak adminisztrációs terheket

csökkentõ hatású. Ennek révén az általános forgalmiadó-bevallások számát

sikerül olyan mértékre szorítani, ami arányos az adóhatóságok mai feldolgozási

és ellenõrzési kapacitásával, így a rendszer mûködésének zavarása nélkül

kiszûrhetõk a jogosulatlan igénylések, feltárhatók a nagy számban

tapasztalható visszaélések.

A bevételstabilitást elõsegítõ és az adminisztrációt mérséklõ változtatások

mellett a Javaslat magába foglalja a jövedelemadó-átalány mûködtetéséhez

szükséges eljárási szabályokat is, egyidejûleg megszünteti a kifizetõknek az

egyéni vállalkozókra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettségét. Ezen

túlmenõen a Javaslat tartalmazza azokat a korrekciókat is, amelyek az

adóztatás jogi feltételrendszerének változásai miatt szükségesek, illetõleg a

jogalkalmazás lépett fel a változtatás igényével.

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

Az Art. tárgyi hatályát negatív oldalról meghatározó szabályának pontosítását

az idõközi jogszabályi változások indokolják. Az egységes

Társadalombiztosítási Alap - mint elkülönített állami pénzalap - eddig sem

tartozott az Art. hatálya alá sem a befizetések, sem az Alap terhére

folyósított ellátások tekintetében. A szövegpontosítás - követve az 1993-ban

bekövetkezett változásokat -teszi egyértelmûvé, hogy a két

társadalombiztosítási pénzalap (a Nyugdíjbiztosítási és az Egészségbiztosítási

Alap) javára teljesített befizetések és ellátások nem tartoznak az Art.

hatálya alá.

Az elõzõekhez hasonló ok - a jövedéki törvény hatálybalépése - teszi

szükségessé a (4) bekezdés második fordulatának módosítását is. A jövedéki

törvény - szemben a korábbi szabályozással - nemcsak a szesz jövedéki

adóztatását vonja hatókörébe, hanem a jövedéki termékek teljes skálájára

rendel sajátos ellenõrzési és adóztatási szabályokat. Ezért a Javaslat a

jövedéki termékekkel összefüggõ hatósági tevékenység egészét kivonja az Art.

hatálya alól.

a 2-4. §-hoz

Az Art. hatályos szabályai mechanikusan sorolják az önadózók közé a helyi adók

vonatkozásában is a jogi személyt és az egyéb szervezetet. Ez azzal jár, hogy

a vagyoni típusú helyi adók (építményadó, telekadó) esetében is a személyüknél

fogva önadózásra "ítélt" adózók a jellemzõen változatlan adóalapokról az

adóévet követõen ismétlõdõen tesznek adóbevallást, az adójukat pedig - ettõl

függetlenül -a tárgyév során kell megfizetniük.

A Javaslat az adózók és az adóhatóságok adminisztrációs terheit csökkenti

azzal, hogy e két adó tekintetében a kivetéses adómegállapítást teszi

általánossá. Ennek következtében az 1994. évrõl szóló adóbevallás alapján az

adóhatóság a kivetett adót rögzíti, és az adózóknak csak akkor kell újabb

bevallást adniuk, ha a kötelezettségben változás történik. Ezért módosulnak az

önadózásra vonatkozó rendelkezések mellett a bejelentés szabályai is, hiszen

ezentúl nemcsak a magánszemély adózó esetében lehetséges, hogy a kivetéses

adóztatás természetes velejárójaként az adókötelezettségét az errõl szóló

bevallásában jelentse be (2. §).

Az adókivetés útján megállapítandó helyi adók számának gyarapodásával módosul

az Art. 78. §-ának (1) bekezdése is. A kivetéses adókat az Art. ezen §-a

sorolja fel. Az önadózás alóli kivételek ismertetése helyett az Art. 18. §-

ának (2) és (3) bekezdései ugyanazon utaló szabály alkalmazásával juttatják

ezt kifejezésre (3. §).

Egyszerûsíti a kötelezettségek teljesítését a vállalkozók kommunális adójának

és az iparûzési adó bevallási határidõiben meglévõ különbözõség megszüntetése.

A két adó bevallási határidejének május 31-i egységesítése nem okoz

feldolgozási nehézséget az önkormányzati adóhatóságnak sem, mert általában nem

jellemzõ együttes alkalmazásuk. Minthogy az adózókat különbözõ adóhatóságoknál

érheti együtt is e két kötelezettség, célszerûbb és egyszerûbb azonos idõre

teljesíteni, mint külön-külön.

A helyi adók közül az önkormányzat illetékességi területén eltöltött

vendégéjszakákra bevezetett idegenforgalmi adó sajátos adómegállapítási

módszerrel, az ún. adóbeszedéssel érvényesül. Ennek lényege, hogy a szállást

adó a beszedett adót megfizeti az önkormányzatnak, majd errõl más

adóbevallásával egyidejûleg vagy különad számot.

Minthogy az adóbeszedés egyben mások - a szállást igénybe vevõk - adójának

megállapítását is jelenti, az elszámolás egyszerûsítése és ellenõrizhetõsége

érdekében a Javaslat az adóbeszedõ terhére a befizetéssel egyidejûleg

bevallási kötelezettséget is elõír (4. §).

az 5. §-hoz

Az Art. hatályos szabályai szerint, ha az adóhatóság késedelmének

következtében az adózót éri kár (mert az õt megilletõ támogatást,

adóvisszatérítést az adóhatóság késlekedve bocsátja rendelkezésre), ugyanolyan

mértékû

kamatot fizet, mint ami az adózót terheli az adófizetés késedelme esetén.

Az általános forgalmi adóban, de a költségvetési támogatásoknál is -

sajnálatosan - megszaporodtak a minden jogalapot nélkülözõ igénylések. Ennek

következtében az adóhatóság rákényszerül, hogy mind nagyobb számban vonja ún.

elõzetes ellenõrzése körébe az igényléseket, bevallásokat.

Az önadózás rendjétõl valójában idegen a kényszerû - közbeesõ - ellenõrzés,

amely gyakran okozza azt, hogy az adóhatóság a jogos igényeket is késve

teljesíti. Ennek kamatköltsége a költségvetést terheli.

A Javaslat kiegészíti a kamatfizetési szabályokat és kimondja, hogy amennyiben

egy igénylés (bevallás) jogos és jogosulatlan részeket is tartalmaz, a jogos,

de késve kiutalt összeg után sem jár kamat, ha az igénylés (bevallás) ezt

meghaladó mértékben tartalmaz jogosulatlan igénylést. A költségvetés terhére

kialakult helyzetet a Javaslat nem drasztikusan, a törvényeket betartó,

esetleg tévedõ adózókat egyaránt sújtó megoldással kívánja megszüntetni. Ezért

a Javaslat csak abban a körben szünteti meg az adóhatóság kamatfizetési

kötelezettségét, ahol az elõzetes vizsgálat feltárja, hogy az igényelt összeg

több mint 50 %-ban jogosulatlan.

a 6. §-hoz

Az Art. 31. §-ának (1) bekezdése szerint az adóhatóság, ha adótörvény elõírja,

a fizetendõ elõleg összegét vagy az adóévrõl benyújtott bevallás

határidejétõl, vagy a várható adó bejelentésétõl számított 30 napon belül

fizetési meghagyással közli. Minthogy a társasági adóról szóló törvény

módosítása el kívánja hagyni az adóévben jogelõd nélkül alakult vállalkozások

adóelõleg fizetési kötelezettségét, a Javaslat - ehhez igazodóan -hatályon

kívül helyezi az ezzel összefüggõ bejelentési kötelezettség teljesítését,

illetõleg az adóelõleg megállapítási szabályból a várható adóra vonatkozó

szövegrészt.

a7. §-hoz

Az Art. szerint az adóhatóság évente egy alkalommal értesíti az adózót

adószámlájának egyenlegérõl. Ez a jellemzõen folyamatos - évente ismétlõdõ -

adófizetési kötelezettségek esetén kellõ tájékoztatást ad az adózó fennálló

tartozásáról és a felszámított késedelmi pótlékáról.

Az adózónak is elemi érdeke, hogy értesüljön számlájának állásáról. Ezért a

módosítás egyértelmûvé teszi, hogy valamennyi adóhatóság köteles az adózó

folyószámlájának legalább évi egyszeri lezárására és a tartozást, vagy

túlfizetést mutató számlákról a határozat értékû tájékoztatás kiadására.

A Javaslat a költségkímélés szempontjait figyelembe véve az egyenlegértesítõ

kiküldését akkor engedi mellõzni, ha az sem tartozást, sem túlfizetést nem

mutat, tehát az egyenleg 0.

Az állami adóhatóságnál a nagyszámú adózó majdnem egyidõben történõ értesítése

azonban megoldhatatlan feladatot jelent. A Javaslat ezért két lépcsõben teszi

kötelezõvé az értesítõk kiküldését. Ha az adózónak valamely adójában május 31-

ig kell bevallást tennie, akkor a folyószámla egyenlegérõl október 31-ig kap

tájékoztatást. Ez elõnyös is, mert a számla zárása az adózó éves bevallását és

befizetését is

tartalmazhatja. A többi adózó változatlanul augusztus 31-ig értesül

adószámlájának egyenlegérõl.

a8. §-hoz

A jogalkalmazói igényeknek kíván eleget tenni a Javaslat az Art. 42. §-a (3)

bekezdésének módosításával. A szövegpontosítás egyértelmûvé teszi, hogy az

önellenõrzés milyen mozzanatokból tevõdik össze és mivel fejezõdik be. Ennek

abból a szempontból van jelentõsége, hogy csak a jogszerûen végzett (és

befejezett) önellenõrzés mentesíti az adózót az egyéb adóügyi

jogkövetkezmények alól. A Javaslat világossá teszi, hogyha egyébként kell

önellenõrzési pótlékot fizetni, akkor csak ennek megállapításával,

bevallásával és befizetésével teljesülnek a törvényi feltételek.

A hatályos szabályozás kimondja, hogy a számlahelyesbítés nem minõsül

önellenõrzésnek, az ebbõl adódó elszámolási szabályokat az általános forgalmi

adóról szóló törvény tartalmazza. Nincs azonban rendelkezés arról, hogy mi a

teendõje az adózónak, ha azért kénytelen elszámolását módosítani, mert a

termékimport esetén az elõzetesen felszámított és megfizetett adóját

megállapító határozatot a vámhatóság utólag módosítja. Minthogy ez eredményét

illetõen a számlahelyesbítéssel esik egy tekintet alá, a Javaslat az ebbõl

eredõ elszámolási kötelezettséget a számlahelyesbítésre vonatkozó elõírásokhoz

hasonlóan rendezi.

a9. §-hoz

Az Art-nek az állami adóhatóság hatáskörét rendezõ elõírásait a Javaslat

kiegészíti.

Az éves költségvetési törvény és az állami garanciavállalásról rendelkezõ

egyéb jogszabályok adók módjára behajtandónak tekintik a költségvetés

helytállási kötelezettségének "eredményeként" kifizetett közpénzeket, de az

ennek behajtására kötelezett hatóságot nem minden esetben jelölik meg.

Az Art. 49. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha az egyes adók módjára

behajtandó köztartozásokat megállapító jogszabályok a behajtási feladat

"címzettjérõl" külön nem rendelkeznek, akkor ezt a feladatot a települési

önkormányzat jegyzõjének kell ellátnia. Minthogy jelen esetben a központi

költségvetést megilletõ "követelésrõl" van szó (csakúgy mint az adó esetében)

a Javaslat - a pontatlan szabályozásból eredõ diszfunkció elkerülése érdekében

- egyértelmûvé kívánja tenni az állami adóhatóság szerepét, "kizárólagos"

hatáskörébe utalva e feladat ellátását.

a 10. §-hoz

Az Art. elõírásai szerint az önellenõrzés - ha az önellenõrzési pótlék

fizetési kötelezettséggel jár - a pótlék megfizetésével zárul. Így az adózók

csak a már jogszerûen megfizetett önellenõrzési pótlék mérséklését kérhetik,

ha mérséklésre okot adó körülmények állnak fenn.

A mérséklés iránti kérelmek megítélésében a gyakorlat nem egységes. Ezért a

Javaslat pozitív szabállyal kívánja rendezni a már megfizetett önellenõrzési

pótlék mérséklésének lehetõségét abban az esetben, ha az adózó az

önellenõrzéssel érintett bevallás benyújtásakor a tõle elvárható

körültekintéssel járt el.

a 11. §-hoz

Az adóbírság hatályos szabályai esetében jogalkalmazási gondot okoz a

termékimportot terhelõ adónak az idõ elõtti visszaigénylésében megnyilvánuló

jogsértés. A visszaigénylési jog megnyíltát követõ, de az eggyel korábbi

elszámolási idõszak bevallásában szereplõ visszaigénylés az egyik havi

bevallásban adóhiányt, a következõben pedig (visszaigényelhetõ) adótöbbletet

okoz. Az adóhatóság által a havonta megállapított adóhiány (és adóbírság) a

jellemzõen azonos hibához, de rövidebb-hosszabb idõn keresztül

"folytatólagosan" elkövetett "tévedéshez" képest túl súlyos.

A költségvetést ért kár valójában az egy hónapi késedelmi kamat, minthogy a

befizetést követõen a visszaigénylési jog megnyílik. Tekintve, hogy az egyes

hónapok között a megállapított adóhiány ennek megfelelõen pénzügyileg

rendezõdik, így nincs vagy csak minimális a ténylegesen fizetendõ adóhiány.

Indokolt tehát a bírság kiszabásának a lehetõségét is a sérelem súlyához

kötni. Ellenkezõ esetben a jogszerûen megállapítható adóbírság a többszöröse

is lehet az adózót valójában terhelõ utólagos befizetési kötelezettségnek.

Ezért a Javaslattermékimport esetén csak az ellenõrzési idõszak egészére

vonatkozóan megállapítható és ténylegesen befizetendõ adót tekinti az

adóbírság alapjának.

a 12. §-hoz

Az Art. 74. §-ának (5) bekezdésébe foglalt, az adóelõleg-fizetési

kötelezettséggel összefüggõ mulasztási bírság szabályait érintõ változást a

társasági adóról szóló törvénynek az adóelõleg-megállapításra vonatkozó

rendelkezéseit érintõ, 1995. január 1-jét követõ módosulása teszi szükségessé.

A társasági adóról szóló törvény módosítására benyújtott Javaslat - a jogelõd

nélkül a tárgyévben alakult vállalkozások adóterheit csökkentve - meg kívánja

szüntetni a bejelentett várható adó alapján megállapított adóelõleg-fizetési

kötelezettséget.

A várható adó bejelentési kötelezettségének megszüntetésével tehát

feleslegessé válik a mulasztási bírság kilátásba helyezése.

Az Art-nek a mulasztási bírságokat tartalmazó 74. §-ának hatályos szabályozása

tételesen felsorolja azokat a bírsággal sújtható eseteket, amelyeknél az adott

bekezdésben megállapított bírságmérték alkalmazása során nem lehet

magánszemélyek esetében 1.000 forintnál, nem magánszemély adózóknál 10.000

forintnál kevesebb bírságot megállapítani.

A "bírságminimum" intézménye különösen a kisösszegû adóterhekkel kapcsolatos

mulasztások, késedelmek során hozta felszínre a szabályozás

ellentmondásosságát. Ha ugyanis a bírság az adó %-ában megállapított és az adó

kis összegû, a jogkövetkezmény lehet aránytalanul magas, akár az adó

többszöröse is.

Ezért a Javaslat megszünteti a kötelezõ minimum alkalmazását. A (15) bekezdés

módosításával - az adóhatóság mérlegelési lehetõségét bõvítve - kimondja, hogy

ha a %-os jogkövetkezmény számított összege 1.000 forint, illetõleg nem

magánszemély adózóknál 10.000 forint alatt van (tehát a bírság visszatartó

ereje a csekély összeg miatt nem biztosított) az adóhatóság a %-os mértékkel

számított és a ma hatályos minimum összegek között állapíthatja meg az

arányos, de a visszatartó erõ szempontjából nem jelentéktelen összegben a

büntetést.

a 13. §-hoz

A Javaslat 3. és 4. §-ánál említettekkel összefüggésben módosul az Art. 78. §-

ának (1) bekezdése, amelyben a törvény meghatározza az adókivetéssel

megállapítandó adók körét. A helyi adóknál most már három adó kivételével

általánossá válik a kivetés, és nem változik ez a módszer a termékimportot

terhelõ adók esetén sem.

Minthogy a termékimportot terhelõ adók sora az utóbbi idõben kiegészült a

fogyasztási adóval, a Javaslat nem utal vissza a vámhatóság adóhatósági

hatáskörét megállapító rendelkezésre, hanem gyûjtõ elnevezéssel,

termékimportot terhelõ adóknak nevezi az e körbe tartozó kötelezettségeket.

a 14. §-hoz

A Javaslat a jogalkalmazást és az adófizetési fegyelmet javítandó újrarendezi

a fizetési halasztás és részletfizetés engedélyezésének feltételrendszerét. A

gyakorlatban gondot okozott a jogalkalmazás számára, hogy a magánszemély

adózókra megállapított feltételek és az általános feltételek egymáshoz való

viszonya a szabályozásban nem volt élesen elhatárolható egymástól. Ezért a

Javaslat világosan megkülönbözteti azokat a körülményeket, amelyeket a

magánszemély adózók kérelmének vizsgálatakor kell figyelembe venni.

A fizetési fegyelem javítása irányába hat a halasztás és a részletfizetés

pótlékolásának újraszabályozása. Megszûnik az a magánszemélyekre vonatkozó és

sokak által kihasznált szabály, mely szerint a kérelem elbírálásáig nem volt

helye pótlékszámításnak, a teljesített kedvezmény után viszont a fõszabály

szerint "büntetõ pótlékot", azaz késedelmi pótlékot kellett fizetni.

A munkaterhek torlódása miatt az adóhatóság a benyújtott -igen nagy számban

alaptalan - kérelem elbírálásával lényeges késedelembe esve az adózónak

"kényszerûségbõl" fizetési haladékot biztosított, majd határozatában közölve a

kedvezményt kísérõ késedelmi pótlék mértékét - jelenleg évi 50 % - az adózót

"elriasztotta" annak tényleges igénybevételétõl.

A Javaslat ezt az ellentmondást kiküszöböli, a fizetési könnyítés igénylõi

számára egyértelmûvé teszi, hogy a kedvezmény után "kamatot" kell fizetni, ami

azonban az engedély nélkül késedelmesen fizetõk pótlékának csak a fele, a

pótlékolás kezdõ idõpontja pedig az adó eredeti esedékessége. Emiatt várhatóan

csak azok kérnek majd fizetési könnyítést, akiknek erre ténylegesen szükségük

van - egy elfogadható mértékû kamat megfizetése mellett is.

A jogi személyek és egyéb szervezetek, illetõleg azok a magánszemélyek, akik

kérelmüket az esedékesség után terjesztik elõ,csak abban az esetben és csak

arra az idõszakra fizetnek majd a jegybanki alapkamattal azonos mértékû

kamatot, amelyre nézve az adóhatóság a fizetési könnyítést engedélyezi. Az

esedékesség és a kérelem elbírálása közötti idõre a késedelmi pótlékot - a

jegybanki alapkamat kétszeresét -kell fizetniük.

Az adóhatóság csak kivételes méltánylást érdemlõ esetekben alkalmazza majd a

pótlék nélküli fizetési könnyítést, amelyet a törvény a szélsõséges esetek

kezelésére tart fenn.

a 15. §-hoz

A jelenlegi szabályok is módot adnak az adóhatóságnak a pótlék- és

bírságtartozás mérséklésére. Esetenként, fõleg hosszabb idõ elteltével a

pótlék- és bírságtartozás halmozódva a folyó fizetési kötelezettségekkel már

olyan mértékû lehet, amelynek megfizetése az adózó gazdasági tevékenységének

ellehetetlenülését eredményezheti. Ennek elkerülése érdekében a Javaslat

lehetõvé teszi, hogy az adóhatóság a pótlék- és bírságtartozást - a jelzett

körülményre tekintettel - mérsékelje. Az ellehetetlenülés körülményeinek

fennállását az adózónak kell bizonyítania, az adóhatóság azonban a kérelem

teljesítését a tõketartozás egy részének (vagy egészének) befizetéséhez

kötheti, ami a hátralékállomány csökkenéséhez vezethet.

a 16. §-hoz

A bírói joggyakorlat az adózók jogérvényesítési lehetõségét szûkítve

értelmezte a bíróság által felülvizsgálható jogerõs másodfokú adóhatósági

határozatok körét. A Javaslat ugyanakkor garanciális okból kimondja, hogy

minden adóhatósági határozat érdemi és így - ha az adózó azt jogsértõnek

tartja - bíróság elõtt felülvizsgáltatható, amennyiben az valamely

adókötelezettséget érint, illetõleg az adózó jogát, kötelezettségét állapítja

meg. A Javaslat kivonja az érdemi határozatok körébõl a fizetési könnyítés

(halasztás, részletfizetés) tárgyában hozott adóhatósági döntéseket.

a 17-20. §-okhoz

Az adóbevételek beszedhetõségének javítása érdekében a Javaslat kötelezõvé

teszi az adótartozást biztosító jelzálogjog bejegyzését az

ingatlannyilvántartásba.

A hatályos szabályok szerint az adóhatóságot megilletõ jelzálogjog olyan,

ingatlannyilvántartási bejegyzést nem igénylõ ún. törvényi zálogjog, amely

kielégítési elsõbbséget jelent a szerzõdéses zálogjogokkal szemben.

Az adóbeszedési érdekeket eredményesebben szolgálja, -összhangban az

ingatlannyilvántartás közhitelességéhez fûzõdõ érdekekkel is - ha a tartozást

bejegyzett, azaz az érdekeltek számára látható módon feltüntetett

"biztosíték" is védi.Ezzel az adóhatóság nem kerül kedvezõbb helyzetbe, mint a

korábban már jelzálogjogukat bejegyeztetett többi hitelezõ, de kedvezõtlenebbe

sem, mert "közremûködése" nélkül az ingatlan nem idegeníthetõ el, illetve nem

hajtható végre (17. §).

Ugyancsak a beszedés feltételeit javítja a végrehajtási eljárás szünetelésérõl

rendelkezõ szabály módosítása. A Javaslat szerint a végrehajtás során

elõterjesztett fizetési könnyítés engedélyezésére irányuló adózói kérelem csak

egy alkalommal "akaszthatja" meg a végrehajtási cselekmények foganatosítását.

A hasonló jogalappal elõterjesztett újabb és újabb folyamodvány - bár a

kérelmet érdemben kell elbírálni - ilyen joghatással már nem rendelkezik (18.

§).

A végrehajtási költség átalány jellegû legkisebb összegét a módosítás csak az

ingó- és ingatlanfoglalás esetére tartja fenn. A fõleg adminisztrációs

költséggel járó - íróasztal mellõl megtehetõ - munkabér-letiltás, bankszámla

ellen benyújtott azonnali beszedési megbízás alkalmazása esetén méltánytalan

lenne a 2.000 forintos legkisebb mérték alkalmazása (19. §).

Az értékviszonyok változásával összefüggésben a Javaslat lehetõvé teszi, hogy

a 100 forint alatti adótartozásokat az adóhatóság nyilvántartásából

adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében törölhesse, ha a behajtás

érdekében szükséges intézkedések megtétele nem gazdaságos. Az ellenõrizhetõség

érdekében ezeket a tételeket külön listába kell foglalni (20. §).

a 21. §-hoz

Az adózók és az adóhatóságok érdekét egyaránt szolgáló, a kötelezettségek

teljesítését egyszerûsítõ szabály, hogy az adatszolgáltatást az adózók gépi

adathordozón is teljesíthetik. A törvénymódosítás ezt a lehetõséget

kiterjeszti az adóbevallás benyújtására is, ha ennek programját az adóhatóság

elõzetesen jóváhagyta.

A gépi adathordozón teljesített bevallás mellett be kell nyújtani az azzal

azonos tartalmú aláírt iratot is a késõbbi viták megelõzése érdekében. Ez

azonban nem azt jelenti, hogy az egyébként rendszeresített nyomtatványt is ki

kell tölteni. Elégséges a gépi adathordozóról készített leporellónak az

aláírása is, miután ez az irat - a Javaslat szerint - a kitöltött és aláírt

nyomtatvánnyal azonos értékû okirat.

a 22. §-hoz

Az Art. hatályos 96/A. §-a, amely az egyes adókra vonatkozó különös

rendelkezéseket tartalmazza,kiegészül egy új (6) bekezdéssel. Az

illetéktörvény módosítása - elfogadása esetén - ismét bevezeti az ún. okirati

illetékeket. Az okirati illetéket a legtöbb eljárási illetékhez hasonlóan

bélyegben (az illetékköteles okiratra felragasztva) kell leróni.

Minthogy az új kötelezettség teljesítése az Art-nek az eljárási illetékekre

vonatkozó rendelkezéseihez képest kiterjedt eltérõ szabályozását nem igényli,

a Javaslat kimondja, hogy az okirati illetékek esetén az eljárási illetékekre

vonatkozó elõírások szerint kell eljárni.

A Javaslat mindösszesen két különbséget állapít meg. Összhangban az

illetéktörvény tervezett módosításával kimondja, hogy az okirati illetéket -

bárki is a kötelezett - mindig önadózással kell teljesíteni, és ennek

elmulasztása esetén a bírság megállapításnak nem elõfeltétele a mulasztó fél

felszólítása a hiányosság pótlására.

a 23. §-hoz

A törvény értelmezõ rendelkezéseit a Javaslat új z) ponttal egészíti ki. A

Javaslat 13. §-ában foglaltakkal összhangban elkerülhetetlen, hogy a törvény

különbözõ helyein megtalálható hol felsorolt, hol gyûjtõ néven említett - a

termékimporthoz kapcsolódó - adókat, mint új fogalmat az értelmezõ

rendelkezések definiálják. Ezen adók körének jövõbeni változása során

elégséges lesz az értelmezõ szabály korrekciója, és elkerülhetõ a törvény több

ponton történõ módosítása.

a 24-26. §-okhoz

A Javaslat záró rendelkezései a hatálybalépés idõpontjáról, illetõleg az

emiatt "feleslegessé" váló rendelkezések hatályon kívül helyezésérõl

rendelkeznek.

A Javaslat átmeneti szabályai egyrészt hagyományosan arról szólnak, hogy a

módosuló szabályokat a folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell, kizárva

ugyanakkor az adózókra nézve terhesebb kötelezettséget jelentõ szabályok

visszaható hatályát.

A jogértelmezést segítik azok a rendelkezések, amelyek az általánoshoz képest

különös szabályként érvényesülnek a fizetéskönnyítési, adómérséklési és a

végrehajtási eljárás során elõterjesztett méltányossági ügyekben. E megújított

szabályokat - éppen,mert új feltételeket határoznak meg - a folyamatban lévõ

ügyekben nem, csak a törvénymódosítás hatálybalépését követõen kell

alkalmazni.

A Javaslat a mellékletekben elõírt és az állami adóhatósághoz benyújtandó

adóbevallások rendjét csak a hatálybalépést követõ idõszak

adókötelezettségeire engedi érvényesülni. A hatálybalépés elõtti idõszak

adókötelezettségeit a kötelezettség keletkezésekor hatályos szabályok szerint

kell teljesíteni, ide nem értve az egyéni vállalkozókra vonatkozó kifizetõi

adatszolgáltatási kötelezettséget (3. számú melléklet), mert ezt a Javaslat

visszaható hatállyal 1994. január 1-ig visszamenõleg szünteti meg (24. §).

A helyi adókban bekövetkezõ új bevallási rend az önadózás helyére lépõ

adókivetéssel érintett adókban szintén átmeneti szabályokat igényel. Az

egyszerûsítés érdekében az elõzõ évrõl, a korábban hatályos szabályok szerint

benyújtott bevallásban kell az adózóknak feltüntetni azokat az adatokat is -

1995. január 1-jén fennálló állapotnak megfelelõen -, amelyek alapján az 1995.

évi adókivetés és adóalap-rögzítés megtörténhet (25. §).

A Javaslat a 26. §-ában az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992.

évi LXXXIII. törvény 11. §-ának (5) bekezdését módosítja. A fizetési

kötelezettségek teljesíthetõsége szempontjából nélkülözhetetlen, hogy a mai

szabályozásból hiányzó elõlegfizetési idõpontokat a törvény meghatározza. A

hatályos szabályok szerint a járulékot negyedévenként kell fizetni, de

pontosan mikor, azt a törvény nem tartalmazza. Ezt pótolja a Javaslat.

a 27. §-hoz

Az Alkotmánybíróság a 15/1991.(IV.13.)AB számú határozatával

alkotmányellenesnek minõsítette a személyi szám általános és egységes,

korlátozás nélküli használatát. Ezzel összhangban az Országgyûlés még 1992.

évben két olyan törvényt is alkotott, melynek rendelkezése szerint a személyi

szám cseréjérõl "véges" határidõn belül gondoskodni kell.

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi

LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.) 8. § (1) bekezdésének c) pontja és 39.

§-ának (3)-(4) bekezdésének hatályon kívül helyezése egy a hatályos törvénynek

az 1994. december 31-ig megállapított határidõig az anyagi és technikai

feltételek hiánya miatt nem megoldható feladatát rendezi. Az elképzelések

szerint a mai rendszerben meglévõ három adatkezelõ, az OSZH, a TÁKISZ-ok és az

önkormányzatok közül a TÁKISZ-ok adatkezelési jogát kellett volna

megszüntetni, és csak az önkormányzatok illetõleg az OSZH közötti

adattovábbítási feladatait megtartani. Minthogy az egyes önkormányzatok és a

TÁKISZ-ok közötti számítógépes kapcsolat kiépítése közel 500 millió Ft

költséget és ma még nem biztosítható személyi feltételeket jelentene, a

törvényi határidõ ez ügyben nem tartható. A Javaslat alkalmazkodva a

körülményekhez, megerõsíti a TÁKISZ-ok adatkezelési jogosultságát, tudomásul

véve, hogy az egyes önkormányzatok és a megyei központokba telepített TÁKISZ-

ok közötti számítógépes vonalak kiépítésére csak egy késõbbi idõszakban

kerülhet sor.

A Nytv. 37. §-a a személyi szám azonosítójel szerinti használatát 1994.

december 31-ig engedélyezi. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ezen idõpontot

követõen a magánszemélyek adóztatásához és a kifizetések kontrolljához (tehát

az Szja elszámolási és számonkérési rendjéhez) már új számjelrendszert kellene

alkalmazni, illetve a korábbi "személyi számos" nyilvántartást az új

adóazonosítónak kellene felváltania. Az új nyilvántartás létrehozásának, a

meglévõ azonosító rendszer átkonvertálásának - mely csupán az állami

adóhatóság esetében mintegy 3-3,5 milliárd forintba kerül - anyagi fedezetét

az 1994. évi költségvetés nem biztosította.

A 3354/1993. Korm. határozat értelmében az 1994. évi költségvetés

végrehajtásával, valamint a forráshiányos ügyekkel összefüggõ jogszabályokat

szükség szerint módosítani kell. Miután az új azonosító jelre történõ

átálláshoz szükséges források nem teremthetõk meg, ezért a Javaslat módosítja

a Nytv. 8. §-ának (1) bekezdését és 37. §-ának (2) bekezdését. Ezzel

biztosítva, hogy az adóigazgatás szervei a személyi számot, mint a

magánszemélyek azonosító jelét még 1 évig, 1995. december

31-ig alkalmazhassák. Enélkül az adófeldolgozás rendszere mûködésképtelenné

válna.

az 1. számú melléklethez

Az Art. hatályos elõírásai szerint az állami adóhatósághoz teljesítendõ

adóbevallások rendjét megállapító szabályoknak a kerekítésre vonatkozó

rendelkezései kiegészítésre szorulnak.

A Javaslat kimondja, hogy a magánszemélyek jövedelemadója és földadója

kivételével az adatokat 1.000 forintra kerekítve és 1.000 forintban kifejezve

kell feltüntetni. Ez a rendelkezés és a tartalmilag ugyanezt, csak pontatlanul

jelentõ hatályos szabályok nem kezelték azokat a jellemzõen havonta

megállapítandó, fizetendõ kötelezettségeket, amelyek a kerekítés miatt vagy

mindig 0, vagy mindig 1.000 forintot jelentettek. A Javaslat ennek a

helyzetnek a kezelésére annak érdekében, hogy az éves bevallások és a

befizetések ne

kerülhessenek ellentmondásba, e kötelezettségek göngyölített számítását és

bevallását írja elõ.

A jogosulatlanul igénybe vett támogatások évközi - kiutalás elõtti -

szankcionálását biztosítja az a kiegészítõ rendelkezés, amely az évközi

igénybevétel érdekében kitöltött igénylõlapot bevallássá nyilvánítja és így a

feltárt jogsértést azonnal (nemcsak az éves bevallás adataihoz képest) meg

lehet állapítani.

Igazodva az általános forgalmiadó-törvény módosításához, a Javaslat bevezeti

az eddigi kizárólagos havi elszámolási, bevallási rendhez képest a negyedéves

bevallás szabályait. Ennek praktikus oka, hogy a havi bevallások tömegének

feldolgozása és ellenõrzése meghaladja az adóhatóság mai teljesítõképességét.

Az ellenõrizetlenség pedig durva visszaélések, jogosulatlan költségvetési

pénzek igénybevételének lehetséges forrása.

Ezért azok az adózók, akiknek (amelyeknek) az elõzõ évben a nettó fizetendõ

általános forgalmi adójuk az 1 millió forintot nem érte el, mindaddig

negyedévenként adnak bevallást (a forgalmi adóban), ameddig a tárgyévben át

nem lépik az 1 millió forintos értékhatárt. A negyedéves bevallás határidejét

a Javaslat a negyedévet követõ hó 20-ában határozza meg.

A gyakorlat által felvetett igényt teljesít a Javaslat, amikoris az általános

forgalmi adóról szóló törvényben az utolsó - havi, negyedévi - elszámolási

idõszak bevallásában feltüntetendõ, de a bevallás benyújtására elõírt

határidõig nem minden esetben számba vehetõ korrekciós tényezõk miatt

szükséges önellenõrzések elvégzését pótlékmentesen teszi lehetõvé. Ennek

feltétele, hogy azt az éves bevallás - február 15. - benyújtására elõírt

határidõig az adózó teljesítse.

a 2. számú melléklethez

A befizetési határidõket megállapító melléklet- igazodva a bevallási rendben

bekövetkezõ változásokhoz -az áfa negyedéves befizetési határidejét állapítja

meg a negyedéves bevallással egyidõben, és a jellemzõen visszaigénylõ

pozícióban lévõ adózók (pl. exportõrök) érdekében lehetõvé teszi a havi

elszámolás engedélyezését.

Korrigálja a Javaslat a helyi adók befizetési szabályát -igazodva az

elõlegfizetési kötelezettségek teljesítésében idõközben bekövetkezett

változásokhoz (elõlegkivetés) - és elhagyja a két egyenlõ részletben történõ

fizetésre utaló kitételt, mert ez az elõlegkivetés következtében nem

hatályosult.

A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló törvény a HTO

utalványok felhasználásával kapcsolatban sajátos adóvisszaigénylési

lehetõséget teremt. Ezen adóvisszaigénylési ügyekben biztosít a Javaslat az

általánostól eltérõ szabályokat.

a 3. számú melléklethez

Többévi bizonytalanságot szüntet meg és mérsékli a kifizetõk adminisztratív

kötelezettségét (egyszersmind költségét) a Javaslat azzal, hogy törli a

kifizetõknek az egyéni vállalkozókra vonatkozó adatszolgáltatási

kötelezettségét. Ez annál is inkább indokolt, mivel ezen információ

hasznosíthatósága kétséges, így felesleges ennek szolgáltatásával terhelni az

adózók nem kis csoportját.

A magánszemélyek jövedelemadójának módosításával összefüggésben a biztosítások

adókedvezményének újbóli szabályozása miatt szükséges az Art. 3. számú

melléklete B) pontjának módosítása, mely a biztosító intézetek

adatszolgáltatási kötelezettségérõl rendelkezik.

E rendelkezés alapján kapja meg az állami adóhatóság a biztosító intézetektõl

azokat a kontroll-információkat, melyek alapján ellenõrizni tudja a

magánszemély adózók által igénybe vett, biztosításokhoz fûzõdõ adókedvezmények

jogosságát, illetõleg ennek alapján értesül az adóhatóság azokról a

körülményekrõl, melyek következtében az adózó

elveszíti a korábban már igénybe vett kedvezményéhez a jogot.

a 4. számú melléklethez

A hatályos szabályok különválasztják a külföldi szervezetektõl a társasági adó

szabályai alapján belföldi személyek által levont társasági adó bevallásának

határidejét. Ha a levonó személy alanya a társasági adónak, május 31-ig a

saját bevallásában szerepelteti az adatot, ha viszont nem alanya, külön

bevallást tesz február 15-ig. A Javaslat - az egységesítés érdekében - a nem

társasági adóalanyoktól is az adóévet követõ május 31-ig követeli meg a

bevallást, külön erre a célra rendszeresített nyomtatványon.

az 5. számú melléklethez

Az egyéni vállalkozók által választható átalány jellegû adózáshoz ad az

általános elõírásokhoz képest különös szabályokat a Javaslat.

Ebben meghatározza a legfontosabb bejelentési, befizetési és nyilvántartási

elõírásokat, szoros összhangban a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló

törvénynek az átalányadózást meghatározó mellékletével.

Eleje Honlap