MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/234..

TÖRVÉNYJAVASLAT

az általános forgalmi adóról szóló

1992. évi LXXIV. törvény

módosításáról

Elõadó: dr. Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1994. október

1994. évi ... törvény

az általános forgalmi adóról szóló

1992. évi LXXIV. törvény

módosításáról

Az általános forgalmi adóról szóló, többször módosított 1992.

évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa tv.) a következõk

szerint módosul:

1. §

Az áfa tv. 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A közös tulajdonban és közös használatban levõ ingó és

ingatlan dolog tekintetében a tulajdonostársak közössége minõsül

adóalanynak. Az adóalanyisághoz fûzõdõ kötelezettségeket és

jogokat a tulajdonostársak közössége az általa kijelölt

képviselõ útján gyakorolja."

2. §

(1) Az áfa tv. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A termékértékesítéssel egy tekintet alá esik:

a) a saját vállalkozásban megvalósított beruházás, ha az

adóalany a megvalósításhoz olyan terméket használ fel,

hasznosít, amelynek beszerzéséhez, kitermeléséhez vagy

elõállításához kapcsolódó elõzetesen felszámított adó egészben

vagy részben levonható;

b) a megszûnés, ha az adóalany adóalanyisága megszûnésének

idõpontjában olyan terméket birtokol, amelynek beszerzéséhez,

kitermeléséhez, elõállításához, feldolgozásához, átalakításához

vagy felújításához kapcsolódó elõzetesen felszámított adó

egészben vagy részben levonható."

(2) Az áfa tv.7. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a bekezdés a következõ d)

ponttal egészül ki:

/Nem minõsül termékértékesítésnek:/

"a) az alapítvány részére és a közérdekû célú

kötelezettségvállalás teljesítése érdekében juttatott

természetbeni adomány, amennyiben a természetbeni adomány

pénzben kifejezett összege - a magánszemélyek jövedelemadójáról

szóló 1991. évi XC. törvény, illetve a társasági adóról szóló

1991. évi LXXXVI. törvény rendelkezései alapján - adót, illetve

adóalapot csökkentõ kedvezményként igénybe vehetõ lenne;"

"d) a sajtótermék kötelespéldányként történõ rendelkezésre

bocsátása, ha az jogszabályi kötelezettségen alapul."

3. §

(1) Az áfa tv. 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"16. § (1) Az adófizetési kötelezettség termékértékesítésnél és

szolgáltatásnyújtásnál - a 17. és 18. §-ban meghatározott

eltérésekkel - a teljesítés, illetve a részteljesítés (a

továbbiakban együtt: teljesítés) idõpontjában keletkezik."

(2) Az áfa tv. 16. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(4) A 6. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott

termékértékesítésnél a teljesítés idõpontja a termék átadásának

napja."

(3) Az áfa tv. 16. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(5) Folyamatosan teljesített termékértékesítésnél és

szolgáltatásnyújtásnál a teljesítés idõpontja a fizetés

esedékességének napja."

(4) Az áfa tv. 16. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(7) Ha a bizományi szerzõdés alapján teljesített

termékértékesítés egyúttal termékimportot is megvalósít, akkor

a) eladási megbízásnál a bizományos és a vele szerzõdõ harmadik

személy, illetve

b) vételi megbízásnál a bizományos és a megbízója

közötti termékértékesítés teljesítési idõpontja megegyezik a

termékimport utáni adófizetési kötelezettség keletkezésének

napjával, feltéve, hogy importálónak a bizományos minõsül."

4. §

(1) Az áfa tv. 17. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17. § (1) Ha a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás

teljesítését megelõzõen ellenértékbe beszámítható pénzösszeget

fizetnek (a továbbiakban: elõleg), a pénzösszeg átvételének

(jóváírásának) idõpontjában a teljesítésre kötelezettséget

vállaló adóalanynál adófizetési kötelezettség keletkezik.

(2) Az (1) bekezdés szerint átvett (jóváírt) pénzösszeget úgy

kell tekinteni, mint amely az adó összegét is tartalmazza."

(2) Az áfa tv. 18. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"18. § (1) A 7. § (1) bekezdésében meghatározott

termékértékesítésnél és a 9. §-ban meghatározott

szolgáltatásnyújtásnál az adófizetési kötelezettség a

tevékenység tényleges megvalósításának idõpontjában keletkezik.

(2) A 7. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott

termékértékesítésnél az adófizetési kötelezettség a tárgyi

eszköz rendeltetésszerû használatbavételének idõpontjában

keletkezik.

(3) A 7. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott

termékértékesítésnél az adófizetési kötelezettség a megszûnéshez

kapcsolódó adóbevallás benyújtására elõírt idõpontban

keletkezik."

(3) Az áfa tv. 19. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"19. § (1) Az adófizetési kötelezettség teljesítésének

halasztására jogosult az az adóalany, aki (amely) az adó

fizetésére mint a szolgáltatást saját nevében megrendelõ

adóalany kötelezett (40. § (2) bekezdése).

(2) Az (1) bekezdés szerinti halasztás legkésõbb addig az

idõpontig tart, ameddig az adóalany az adó alapjának

megállapításához szükséges okiratot kézhez kapja, illetve - ha

az korábban történik - az ellenértéket megfizeti."

(4) Az áfa tv. 20. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"20. § (1) A pénzben kifejezett ellenérték fejében teljesített

termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál az adófizetési

kötelezettség teljesítésének halasztására jogosult az az

adóalany, aki (amely) nyilvántartását az egyszeres könyvvezetés

szabályai szerint vezeti, vagy csak a bevételeirõl köteles

nyilvántartást vezetni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti halasztás - a (3) és (4)

bekezdésekben meghatározott eltérésekkel - legkésõbb addig az

idõpontig tart, ameddig az ellenértéket megfizetik. Az

ellenérték részletekben történõ megfizetésekor a halasztás a

ténylegesen fizetett összegben foglalt adó erejéig lejár.

(3) Annak az (1) bekezdés szerinti adóalanynak, aki (amely) a

kettõs könyvvezetés szabályaira tér át, a nyitómérleg

fordulónapján jár le a halasztása azon termékértékesítés és

szolgáltatásnyújtás után, melyet a nyitómérleg fordulónapját

megelõzõen teljesített, de amelynél az ellenértéket egészben

vagy részben addig az idõpontig nem fizették meg.

(4) Ahalasztás haladéktalanul lejár, ha

a) az adóalany követelését engedményezi;

b) az adóalany adóalanyiságamegszûnik;

c) az ellenértéket egészben vagy részben az adófizetési

kötelezettség keletkezésének idõpontjától számított 90 napon

belül nem fizették meg.

(5) Annak az adóalanynak, aki (amely) a kettõs könyvvezetés

szabályairól az (1) bekezdésben említett nyilvántartási módok

valamelyikére tér át, nem keletkezik újólag adófizetési

kötelezettsége azon termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás

után, melyet a mérleg fordulónapját megelõzõen teljesített, de

amelynél az ellenértéket egészben vagy részben addig az

idõpontig nem fizették meg.

(6) Az a kettõs könyvvitelt vezetõ adóalany, aki (amely)

nyilvántartási kötelezettségének - jogszabály szerint -

pénzforgalmi szemléletben tesz eleget, e § alkalmazásában az

egyszeres könyvvitelt vezetõ adóalannyal esik egy tekintet alá."

5. §

Az áfa tv. 25. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"25. § (1) A 7. §-ban meghatározott termékértékesítésnél az adó

alapja - a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel - a

termék adó nélküli forgalmi értéke, ilyen érték hiányában a

terméknek az adófizetési kötelezettség keletkezése idõpontjában

meghatározott elõállítási költsége."

6. §

Az áfa tv. 26. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"26. § (1) Ha az adó alapjának megállapításához szükséges

értéket külföldi fizetõeszközben fejezték ki, akkor az adó

alapjának megállapításakor az adófizetési kötelezettség

keletkezésének, illetve - a 19. §-ban meghatározott esetben -a

halasztás lejáratának idõpontjában érvényes, a külföldi

fizetõeszköz vételére és eladására felhatalmazott pénzintézet

vagy gazdálkodó szervezet által jegyzett árfolyamot kell

alkalmazni."

7. §

Az áfa tv. 31. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Mentes az adó alól a vámmentes termékimport, kivéve azt a

termékimportot, mely/

"d) a gazdasági társaságnál nem pénzbeni betétet, hozzájárulást

képez;"

8. §

Az áfa tv. 33. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó, ha az adóalany a

terméket és a szolgáltatást/

"a) egészben vagy részben nem az adóalanyiságot eredményezõ

gazdasági tevékenységéhez használja fel, hasznosítja, kivéve ha

a terméket és a szolgáltatást részben a 7. § (3) bekezdésében

meghatározott célok elérése érdekében használja fel,

hasznosítja;"

9. §

Az áfa tv. 34. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az adóalany nem gyakorolhatja adólevonási jogát arra a

termékbeszerzésre és szolgáltatás-igénybevételre, melyre nem a

tételes költségelszámolás szabályait alkalmazza."

10. §

Az áfa tv. 36. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a bekezdés a következõ d)

ponttal egészül ki:

/Az adólevonási jog keletkezésének idõpontja:/

"c) az adófizetési kötelezettséget tartalmazó, a 19. § szerinti

halasztás lejáratát követõ elsõ adóbevallásbenyúj-tására elõírt

idõpontot követõ nap [32. § (1) bekezdésének c) pontja];

d) az adófizetési kötelezettséget tartalmazó, annak keletkezését

követõ elsõ adóbevallás benyújtására elõírt idõpontot követõ nap

[32. § (1) bekezdésének d) pontja]."

11. §

Az áfa tv. 38. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"38. § (1) Az adóalany köteles a levonható és a le nem vonható

elõzetesen felszámított adó összegét nyilvántartásában egymástól

elkülönítetten kimutatni (tételes elkülönítés).

(2) Ha az adóalany adólevonásra jogosító és adólevonásra nem

jogosító termékértékesítést és szolgáltatásnyújtást egyaránt

végez és az (1) bekezdés szerinti szabály alkalmazásával a

termékértékesítéshez és szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódó

elõzetesen felszámított adó összege maradéktalanul nem

különíthetõ el, az el nem különített adó összegét az arányosítás

szabályai szerint kell megosztani levonható és le nem vonható

részre. Az arányosítás szabályait a 3. számú melléklet I. része

tartalmazza."

12. §

(1) Az áfa tv. 39. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"39. § (1) A tárgyi eszköz tekintetében az adóalany a

rendeltetésszerû használatbavétel évét követõ 4 évben, illetve -

ha a tárgyi eszköz ingatlan - 9 évben köteles a levonható és a

le nem vonható elõzetesen felszámított adó összegét utólag

módosítani, amennyiben a rendeltetésszerû használatbavétel évére

vonatkozó végleges felhasználási arányhoz képest a tárgyi eszköz

adólevonásra jogosító és adólevonásra nem jogosító

termékértékesítéshez és szolgáltatásnyújtáshoz történõ

felhasználásának aránya a tárgyévben 10 százalékpontot

meghaladóan változik."

(2) Az áfa tv. 39. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:

"(3) Ha a rendeltetésszerû használatbavétel hónapjától számított

60 hónapon, illetve - ha a tárgyi eszköz ingatlan -120 hónapon

belül a tárgyi eszközt - ideértve a személygépkocsit is -

értékesítik, az adóalany az értékesítés hónapjára, valamint a

jelzett idõszak hátralevõ hónapjaira idõarányosan esõ elõzetesen

felszámított adó összegét

a) véglegesen levonhatja, amennyiben a tárgyi eszköz

értékesítése miatt az adóalanyt adófizetés terheli, vagy

terhelné akkor, ha azt belföldön teljesítené;

b) véglegesen nem vonhatja le, amennyiben a tárgyi eszköz

értékesítése miatt az adóalanyt adófizetés nem terheli, vagy nem

terhelné akkor sem, ha azt belföldön teljesítené.

(4) Ha a tárgyi eszköz beszerzése a 6. § (2) bekezdésének a)

pontjában meghatározott termékértékesítés útján történik, akkor

a tárgyi eszköz rendeltetésszerû használatbavétele idõpontjának

a tárgyi eszköz átadásának napja minõsül."

13. §

Az áfa tv. 45. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"45. § (1) Ha a számla, az egyszerûsített számla és a számlát

helyettesítõ okmány kibocsátását követõen az adóalany

a) az adó alapját, a felszámított adó mértékét, az áthárított

adó összegét, illetve a 44. § (2) bekezdése szerinti

százalékértéket módosítja, vagy

b) az adót utólag kívánja felszámítani és áthárítani,

errõl helyesbítõ számlát, egyszerûsített számlát és számlát

helyettesítõ okmányt bocsáthat ki akkor, ha a vevõ (megrendelõ)

írásban nyilatkozik arról, hogy a helyesbítést elfogadja."

14. §

Az áfa tv. 47. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"47. § (1) Az adót a havi adóbevallásra kötelezett adóalany a

tárgyhónap elsõ napjától a tárgyhónap utolsó napjáig, a

negyedéves adóbevallásra kötelezett adóalany pedig a

tárgynegyedév elsõ napjától a tárgynegyedév utolsó napjáig

terjedõ idõszakra állapítja meg (adómegállapítási idõszak)."

15. §

(1) Az áfa tv. 48. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"48. § (1) A fizetendõ adó az adómegállapítási idõszakban

keletkezett adófizetési kötelezettség összesített összege. A 19.

és 20. § szerint halasztott adófizetési kötelezettség a

fizetendõ adó összegét abban az adómegállapítási idõszakban

növeli, melyben a halasztás lejár. Az adóalany a fizetendõ adót

csökkentheti az adómegállapítási idõszakban keletkezett és

levonható elõzetesen felszámított adó összesített összegével. Az

így meghatározott különbözet jelenti az elszámolandó adót."

(2) Az áfa tv. 48. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a kö

vetkezõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a § a következõ (5) és

(6) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha az elszámolandó adó elõjele az (1) bekezdés szerinti

számítás eredményeként negatív, az elszámolandó adót az adóalany

a) az elévülési idõn belülgöngyölítetten a soron következõ

adómegállapítási idõszakban beszámíthatja úgy, mint a fizetendõ

adót csökkentõ tétel, illetve

b) a (4) és (5) bekezdésben meghatározott esetekben az

adóbevallás benyújtásával egyidejûleg kérheti az adóhatóságtól

az adó visszatérítését.

(4) Az adóhatóság az adó-visszaigénylési kérelmet akkor

teljesíti, ha

a) a 28. és a 29. §-ban meghatározott adómérték alá tartozó

termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás összesített adóalapja,

valamint a 17. § szerinti elõleg - adó nélkül számított -

összesített összege az adóév elejétõl, illetve - ha az adóalany

év közben jelentkezik be - az adóalanyként történõ bejelentkezés

idõpontjától kezdõdõen az adóéven belül göngyölítetten eléri

vagy meghaladja az alanyi adómentesség választására jogosító

összeghatárt (49. § (2) bekezdése); vagy

b) a tárgyi eszköz beszerzésére - ideértve a saját

vállalkozásban megvalósított beruházást is - jutó levonható

elõzetesen felszámított adó göngyölített összege legalább

200.000 forinttal meghaladja az ugyanezen idõszakban fizetendõ

adó göngyölített összegét;

c) megszûnéshez kapcsolódó adóbevallást nyújtanak be.

(5) A külföldi utas részére adható adó-visszatérítésrõl szóló

jogszabályx/ szerint meghatározott elõzetesen felszámított adó

erejéig az adóhatóság az adó-visszaigénylési kérelmet szintén

teljesíti.

(6) A (4) bekezdés a) pontjában jelzett összeghatárba

beszámíthatók a 22. § (2) bekezdésének b) pontjában felsorolt

adóalapot csökkentõ tételek is, amennyiben azok tényleges

összegét az adóalany hitelt érdemlõ módon igazolja."

16. §

Az áfa tv. a következõ 48/A. §-sal egészül ki:

"48/A. § Az az adóalany, aki (amely) az adott adómegállapítási

idõszakban

a) kizárólag tárgyi adómentesség alá tartozó termékértékesítést

és szolgáltatásnyújtást végez, valamint

b) a 40. § (2) bekezdése szerinti esetben adó fizetésére nem

kötelezett,

mentesül az adott adómegállapítási idõszakra vonatkozóan az

adóbevallási és -elszámolási kötelezettség alól."

x/ A külföldi utas részére adható általános forgalmiadó-

visszatérítésrõl szóló 4/1993. (I. 13.) Korm. rendelet.

17. §

Az áfa tv. 49. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az alanyi adómentesség választására jogosító összeghatár

1.000.000 forint."

18. §

Az áfa tv. 50. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"50. § (1) Az alanyi adómentességet választó adóalany - a 7. §

(1) és (2) bekezdésében meghatározott termékértékesítés,

valamint a termékimport kivételével - adó fizetésére nem

kötelezett, de adólevonási jogát sem gyakorolhatja.

(2) Az alanyi adómentességet választó adóalanyt - a (3)

bekezdésben meghatározott kivételekkel - nem terheli

adónyilvántartási, -megállapítási, -bevallási és -elszámolási

kötelezettség.

(3) Az alanyi adómentességet választó adóalanyt

a) a 7. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott

termékértékesítés tekintetében adónyilvántartási, -

megállapítási, -bevallási és -elszámolási kötelezettség,

b) a termékimport tekintetében adónyilvántartási kötelezettség

terheli."

19. §

Az áfa tv. 51. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az alanyi adómentesség megszûnik, ha az (1) bekezdés

szerinti idõszakon belül az adóalany gazdasági tevékenységébõl -

ide nem értve a tárgyi adómentesség alá tartozó

termékértékesítést és szolgáltatásnyújtást, valamint a

mezõgazdasági tevékenységet - származó tényleges bevétele

meghaladja az alanyi adómentesség választására jogosító

összeghatárt. Az alanyi adómentesség arra a termékértékesítésre

és szolgáltatásnyújtásra nem vonatkozik elõször, melynek

ellenértékével az adóalany túllépi a jelzett összeghatárt."

20. §

Az áfa tv. 52. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"52. § (1) Az az adóalany, akinek (amelynek) a gazdasági

tevékenységének székhelye vagy az állandó lakóhelye belföldön

van, továbbá az üzletek mûködésérõl szóló jogszabály alapján

a) a bejelentést megelõzõ adóévben a kereskedelmi

szálláshelyadási és fizetõvendéglátási (a továbbiakban együtt:

kereskedelmi szálláshelyadás) tevékenységébõl származó tényleges

bevétele, valamint

b) a bejelentés adóévében a kereskedelmi szálláshelyadási

tevékenysége után ésszerûen várható bevétele

idõarányosan nem haladja meg a 2.000.000 forintot, jogosult

arra, hogy a kereskedelmi szálláshelyadási tevékenysége után

az elszámolandó adót az 53. §-ban foglaltak szerint tartsa

nyilván, állapítsa meg, vallja be és számolja el."

21. §

Az áfa tv. 62. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/A használt termék felvásárlásakor az átvevõ adóalany jogosult

arra, hogy a felvásárolt termék árának meghatározott részét

elõzetesen felszámított adóként vegye figyelembe, ha/

"b) az átadó e törvény rendelkezései alapján adó fizetésére

nem kötelezett, kivéve a (4) bekezdésben meghatározott

eseteket."

22. §

(1) Az áfa tv. 66. §-a a következõ (1) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a § jelenlegi (1) és (2) bekezdésének számozása (2)

és (3) bekezdésre változik:

"66. § (1) Elõleg fizetése esetén a 17. §-ban foglalt

szabályokat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy

adófizetési kötelezettség legfeljebb a kalkulált árrés erejéig

keletkezik."

(2) Az áfa tv. 66. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(3) Az adóalany a (2) bekezdés szerinti esetben adólevonási

jogát nem gyakorolhatja."

23. §

Az áfa tv. 71. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal elnöke

felhatalmazást kap arra, hogy a Magyar Vöröskeresztrõl szóló

1993. évi XL. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében meghatározott

feladatok ellátására fordított kiadásokra jutó, e törvény

rendelkezései alapján le nem vonható elõzetesen felszámított adó

visszatérítését indokolt kérelemre - saját hatáskörben -

méltányosságból engedélyezze az olyan társadalmi szervezet

részére, amelyet a kérelem benyújtásának évétmegelõzõen legalább

két évvel korábban ilyen szervezetként belföldön nyilvántartásba

vettek, s amely gazdasági tevékenységet (5. §) sem a kérelem

benyújtását megelõzõen nem végzett, sem attól kezdõdõen nem

végez."

24. §

Az áfa tv. 72. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"72. § (1) A vámhatóság az importáló indokolt kérelmére - saját

hatáskörben - adófizetés alóli mentességet engedélyezhet abban

az esetben, ha

a) az ellenérték nélküli termékimport az állampolgárok széles

körét érintõ közösségi - így különösen: a szociális, az

egészségügyi, a nevelési, az oktatási, a kulturális, a hitéleti,

a környezetvédelmi, a terület- és településfejlesztési -

feladatok ellátását szolgálja, és

b) az importáló e tekintetben nem rendelkezik adólevonási

jogosultsággal.

(2) Az adóhatóság a kedvezményezett indokolt kérelmére -saját

hatáskörben -engedélyezi az e törvény rendelkezései alapján le

nem vonható elõzetesen felszámított adó visszatérítését, ha

jogszabályba foglalt, vagy a Magyar Közlönyben közzétett

nemzetközi szerzõdés a külföldrõl származó pénzbeni segély

felhasználását ahhoz a feltételhez köti, hogy az abból

finanszírozott kiadások árában foglalt adó viselése alól a

segély kedvezményezettjét mentesíteni kell.

(3) Az adóhatóság a kedvezményezettindokolt kérelmére - saját

hatáskörben -visszatérítést engedélyezhet az e törvény

rendelkezései alapján le nem vonható elõzetesen felszámított

adóra, ha a külföldi illetõségû adománytevõ a külföldrõl

származó pénzbeni adomány felhasználását ahhoz a feltételhez

köti, hogy az abból finanszírozott, az állampolgárok széles

körét érintõ közösségi - így különösen: a szociális, az

egészségügyi, a nevelési, az oktatási, a kulturális, ahitéleti,

a környezetvédelmi, a terület- és településfejlesztési -

feladatok ellátását szolgáló kiadások árában foglalt adó

viselése alól az adomány kedvezményezettjét mentesíteni kell.

(4) A (3) bekezdés szerinti esetben a kérelemhez csatolni kell

az adománytételrõl szóló hiteles okiratot, valamint az illetékes

külföldi állam hatósága által kiállított okiratot, amely

igazolja, hogy az adománytevõ az adomány összegét a vonatkozó

adózási szabályokkal összhangban számolta el.

(5) A (2) és (3) bekezdés szerinti adó-visszatérítés legfeljebb

olyan hányadban engedélyezhetõ, amilyen hányadban a kiadásokból

a pénzbeni segély, adomány részesedik."

25. §

Az áfa tv. 75. §-a (4) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ (5) bekezdéssel

egészül ki, a jelenlegi (5)-(9) bekezdések jelölése pedig (6)-

(10) bekezdésekre módosul:

"(4) Az Áfa tv. 5. §-a (1) bekezdésének b), d) és e) pontjaiban

foglalt esetekben az Áfa tv. 49-51. §-ait, 53. §-át, 54. §-ának

(3) bekezdését és 56-57. §-ait, valamint a R. rendelkezéseit az

e törvény hatálybalépésekor folyamatban levõ adó-visszaigénylési

ügyekben még alkalmazni kell, legfeljebb azonban 1994. év

december hónap 31. napjáig.

(5) Az Áfa tv. 5. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglalt

esetekben az Áfa tv. 55. §-át az e törvény hatálybalépésekor

folyamatban levõ adó-visszaigénylési ügyekben még alkalmazni

kell, legfeljebb azonban 1996. év december hónap 31. napjáig."

26. §

(1) Az áfa tv. 2. számú melléklete az e törvény 1. számú

melléklete szerint módosul.

(2) Az áfa tv. 3. számú melléklete helyébe az e törvény 2. számú

melléklete lép.

(3) Az áfa tv. 5. számú melléklete az e törvény 3. számú

melléklete szerint módosul.

27. §

(1) Ez a törvény 1995. év január hónap 1. napján lép hatály

ba, rendelkezéseit - a (2)-(6) bekezdésekben meghatározott

eltérésekkel - ettõl az idõponttól kezdõdõen kell alkalmazni.

(2) Az áfa tv. 6. §-a (2) bekezdésének a) pontjában

meghatározott termékértékesítés tekintetében a 3. § (2)

bekezdésében foglalt rendelkezést abban az esetben kell

alkalmazni elõször, melyben a termék átadásának idõpontja 1994.

év december hónap 31. napját követi.

(3) A 4. § (4) bekezdésében foglalt rendelkezést arra a

termékértékesítésre és szolgáltatásnyújtásra kell alkalmazni

elõször, melynél a teljesítés idõpontja 1994. év december hónap

31. napját követi.

(4) A 7. §-ban foglalt rendelkezést arra a termékimportra kell

alkalmazni elõször, melynél a termék behozatalának, vagy egyéb

módon történõ bejuttatásának idõpontja 1994. év december hónap

31. napját követi.

(5) A 21. §-ban foglalt rendelkezést abban az esetben kell

alkalmazni elõször, melynél a használt termék felvásárlásának

idõpontja 1994. év december hónap 31. napját követi.

(6) A 23. és 24. §-ban foglalt rendelkezéseket az 1994. év

december hónap 31. napját követõen teljesített termékbeszerzésre

és szolgáltatás-igénybevételre lehet alkalmazni elõször.

28. §

(1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az áfa tv. 13. §-a

(1) bekezdésének 3. és 5. pontja, 23. §-ának (2) bekez

dése, 37. §-a, valamint 1. számú mellékletének 21. pontja,

továbbá 2. számú mellékletének 14. pontja - a (4) bekezdésben

meghatározott eltéréssel - a hatályát veszti.

(2) Az áfa tv. 6. §-a (2) bekezdésének a) pontjában

meghatározott termékértékesítés tekintetében, ha a termék

átadásának idõpontja e törvény hatálybalépésének napját

megelõzõen történt, az áfa tv. e módosítás elõtti 16. §-ának (5)

bekezdését kell alkalmazni.

(3) Az az adóalany, aki (amely) 1994. év december hónap 31.

napján az áfa tv. 19. §-ának hatálya alá tartozott, arra a

termékértékesítésére és szolgáltatásnyújtására, melyet e törvény

hatálybalépésének napját megelõzõen teljesített, de amelynél az

ellenérték megfizetése azt követõen történik, jogosult az

ellenérték megfizetéséig, de legfeljebb 1995. év március hónap

31. napjáig az áfa tv. e módosítás elõtti 19. §-át alkalmazni.

(4) Az az adóalany, aki (amely) 1994. év december hónap 31.

napján az áfa tv. 37. §-ának hatálya alá tartozott, arra a

termékbeszerzésére és szolgáltatás-igénybevételére, melyet

részére e törvény hatálybalépésének napját megelõzõen

teljesítettek, de amelynél az ellenérték megfizetése azt

követõen történik, köteles az ellenérték megfizetéséig az áfa

tv. e módosítás elõtti 37. §-át alkalmazni.

(5) Ha a használt termék felvásárlása e törvény

hatálybalépésének napját megelõzõen történt, de értékesítése azt

követõen történik, az áfa tv. e módosítás elõtti 62. §-át kell

alkalmazni.

(6) Az a jogosult, akinek (amelynek) 1994. év december hónap 31.

napján az adó visszaigénylése az áfa tv. 78. §-a szerint még

folyamatban volt, jogosult arra, hogy adó-visszaigénylési jogát

az áfa tv. e módosítás elõtti 78. §-a szerint érvényesítse e

törvény hatálybalépésének napját követõen is.

1. számú melléklet az 1994. évi ... törvényhez

Az áfa tv. 2. számú mellékletének 30. pontja a következõk

szerint módosul, egyidejûleg a következõ 31. ponttal egészül ki:

/A 30. § (1) bekezdésében meghatározott termékértékesítések és

szolgáltatásnyújtások a következõk:/

"30. az 1-29. pontokban felsorolt termékértékesítések és

szolgáltatásnyújtások közvetítése, ha az más nevében és javára

történik;

31. az elõzõekben statisztikai besorolási számra való

hivatkozással meghatározott tevékenységek, függetlenül attól,

hogy a statisztikai besorolás a tevékenység folytatását személyi

vagy egyéb elõfeltételhez köti."

2. számú melléklet az 1994. évi ... törvényhez

Az áfa tv. 3. számú mellékletének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"3. számúmelléklet az 1992. évi LXXIV. törvényhez

I. rész: Az elõzetesen felszámított adó megosztása

arányosítással

1. Az arányosításba bevont elõzetesen felszámított adó összegét

az alábbi számítási módszerrel kell megosztani levonható és le

nem vonható részre:

L = A x LH, valamint

N = A - L, ahol

A: az arányosításba bevont elõzetesen felszámított adó

öszszege;

L: az arányosításba bevont elõzetesen felszámított adó

öszszegébõl a levonható rész;

N: az arányosításba bevont elõzetesen felszámított adó

öszszegébõl a le nem vonható rész;

LH: a levonási hányad, mely annak a hányadosnak az eredménye,

amelynek

- számlálójában az adólevonásra jogosító termékértékesítés és

szolgáltatásnyújtás adó nélkül számított összesített ellenértéke

szerepel,

- nevezõjében pedig a számlálóban szereplõ, valamint az

adólevonásra nem jogosító termékértékesítés és

szolgáltatásnyújtás összesített ellenértékének együttes összege

szerepel. Alevonási hányadot 2 tizedesjegy pontossággal kell

kiszámítani.

2. A levonási hányad 1. pont szerinti kiszámításakor:

a) a számláló és/vagy nevezõ értékét növeli a termékértékesítés

és szolgáltatásnyújtás végzéséhez közvetlenül és közvetetten

kapcsolódó költségvetési vagy egyéb támogatás;

b) a számláló és/vagy a nevezõ értékébe nem kell beszámítani a

tárgyi eszköz értékesítésének, illetve a 2. számú melléklet 6.,

7. és 13. pontjaiban meghatározott szolgáltatásnyújtás

ellenértékét, ha azt az adóalany eseti jelleggel végzi. Az

elõzõek szerint kell eljárni akkor is, ha a 2. számú melléklet

6., 7., és 13. pontjai csak a 2. számú melléklet 31. pontjának

figyelembevételével minõsülnek szolgáltatásnyújtásnak.

3. Az adóalany - választása szerint - az arányosításba bevont

elõzetesen felszámított adó összegét

a) a tárgyévi adatok alapján göngyölítve kiszámított levonási

hányad alkalmazásával, vagy

b) az évközi adóbevallási idõszak(ok)ban a tárgyévetmegelõzõ

évre vonatkozó levonási hányad alkalmazásával köteles megosztani

(ideiglenes megosztás). A tárgyév végén az adóalany köteles:

- a tárgyévi adatok alapján a tárgyévre vonatkozó levonási

hányadot meghatározni, s ha a kapott eredmény eltér az

ideiglenes megosztáskor alkalmazott levonási hányadtól, akkor

- az arányosításba bevont elõzetesen felszámított adó összegét a

tárgyévre vonatkozó adatok felhasználásával újból megosztani

(végleges megosztás), és az ideiglenes és a végleges megosztás

közötti különbözetet pótlólag bevallani.

4. Az adóalany a 3. pont szerinti választásától a tárgyévben

nem térhet el. Az az adóalany, aki a tárgyévben válik

adóalannyá, illetve nem rendelkezik a tárgyévet megelõzõ évre

vonatkozó levonási hányaddal, csak a 3/a. pontban meghatározott

számítási mód szerint oszthatja meg az arányosításba bevont

elõzetesen felszámított adó összegét.

II. rész:A tárgyi eszközrejutó elõzetesen felszámított adó

megosztására vonatkozó különleges szabályok

1. A rendeltetésszerû használatbavétel évére vonatkozó végleges

felhasználási aránynak megfelelõ megosztást az alábbi számítási

módszerrel kell meghatározni:

P1 = ÁE x (FB/I - FB/V), ahol

P1:a pótlólag bevallandó adó összege, mely "Á" elõjel esetén

a pótlólag le nem vonható, illetve "-" elõjel esetén a pótlólag

levonható adót jelenti;

ÁE: a tárgyieszközre jutó elõzetesen felszámított adó

összege;

FB/I:a rendeltetésszerû használatbavételévére érvényes

ideiglenes felhasználási arány, mely

- tételes elkülönítés esetén "1", ha a tárgyi eszköz közvetlenül

adólevonásra jogosító termékértékesítéshez és

szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódik, illetve "0", ha a tárgyi

eszköz közvetlenül adólevonásra nem jogosító

termékértékesítéshez és szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódik;

- arányosítás esetén az I. részben meghatározott, az ideiglenes

megosztáskor alkalmazott levonási hányad;

FB/V: a rendeltetésszerû használatbavételévére érvényes

végleges felhasználási arány, mely

- tételes elkülönítés esetén "1", ha a tárgyi eszköz közvetlenül

adólevonásra jogosító termékértékesítéshez és

szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódik, illetve "0", ha a tárgyi

eszköz közvetlenül adólevonásra nem jogosító

termékértékesítéshez és szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódik;

- arányosítás esetén az I. részben meghatározott, a végleges

megosztáskor alkalmazott levonási hányad.

2. A 39. § (1) bekezdése szerinti utólagos módosítást az alábbi

számítási módszerrel kell meghatározni:

P2 = ÁE x (FB/V - FT/V), ahol

i

P2: a pótlólag bevallandó adó összege, mely "Á" elõjel

esetén apótlólag le nem vonható, illetve "-" elõjel esetén

apótlólag levonható adót jelenti;

ÁE: a II. rész 1. pontjában ekként meghatározott érték;

FB/V: a II. rész 1.pontjában ekként meghatározott ér

ték;

FT/V: a tárgyévreérvényes végleges felhasználásiarány, mely

- tételes elkülönítés esetén "1", ha a tárgyi eszköz

közvetlenül adólevonásra jogosító termékértékesítéshez és

szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódik, illetve "0", ha a tárgyi

eszköz közvetlenül adólevonásra nem jogosító

termékértékesítéshez és szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódik;

- arányosítás esetén az I. részben meghatározott, a végleges

megosztáskor alkalmazott levonási hányad;

i: ingatlan esetén "10" , egyéb tárgyi eszköz esetén pedig

"5"."

3. számú melléklet az 1994. évi ... törvényhez

1. Az áfa tv. 5. számú mellékletének 1. pontjában szereplõ "É"

jelölés tartalmi meghatározása helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"É: a bolti kiskereskedelmi tevékenységbõl származó, az

adóbevallási idõszakban ténylegesen elért bevétel, melyet

csökkent az ugyanezen idõszakban kapott (jóváírt) költségvetési

és társadalombiztosítási támogatás összege, ha az a bolti

kiskereskedelmi tevékenység keretében értékesített termék árát

közvetlenül befolyásolja;"

2. Az áfa tv. 5. számú mellékletének 3. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"3. A nyitó és a záró bolti kiskereskedelmi készleten levõ

termékeket egyaránt leltározással kell felmérni. Ha az adóalany

a bolti kiskeresedelmi tevékenységre vonatkozó különleges

adózási módot a 61. § (1) bekezdése szerint üzletenként

alkalmazza, a leltározást üzletenként kell elvégezni.

A leltár felvételére a számviteli törvény 42. §-ának (3)

bekezdésében foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni. A bolti

kiskeresedelmi tevékenység évközi megkezdésekor, illetve

megszüntetésekor a nyitó és a záró bolti kiskereskedelmi

készletet a megkezdés, illetve a megszüntetés idõpontjában kell

felmérni.

A készleten levõ termékek értékét - adókulcsonkénti

részletezésben és összesen is - adóval együtt számított

beszerzési áron, ilyen ár hiányában pedig az adót is tartalmazó

forgalmi értéken kell meghatározni.

Készleten levõnek kell tekinteni azt a terméket is, melynek

ellenértékét a leltár fordulónapjáig egészben vagy részben nem

fizették meg. Az ellenérték megfizetésének idõpontjában az így

nyilvántartott terméket az 1. pont szerinti számítás során már

nem kell figyelembe venni.

Ha a bolt önálló ármegállapítási joggal nem rendelkezik, a

készleten levõ termékek értékét - adókulcsonkénti részletezésben

és összesen is - nyilvántartás szerinti fogyasztói áron is meg

lehet határozni."

Általános indokolás

Az általános forgalmi adó 1992. évi újrakodifikálásával a jogi

szabályozás immár nemcsak az adózási alapelvek, de a

részletszabályok szintjén is igazodik az Európai Unió

tagállamaiban alkalmazott "hozzáadottérték-adó" típusú forgalmi

adóhoz.

Az 1992. évi LXXIV. törvény hatálybalépése óta eltelt közel két

esztendõ tapasztalatai igazolják, hogy a megújított áfa-rendszer

beváltotta a hozzáfûzött reményeket; úgy vált a központi

költségvetés legjelentõsebb bevételi forrásává, hogy eközben -

sem idõlegesen, sem tartósan - nem idézett elõ komoly zavarokat

a gazdasági és pénzügyi folyamatokban.

Természetesen a gyakorlati mûködés során idõrõl idõre felszínre

kerülnek olyan, elõre nem látható anomáliák, amelyek

megszüntetése sürgetõ feladat. A törvénymódosítás egyik célja

ennek végrehajtása.

A törvénymódosítás másik alapvetõ célja azzal a

kormányprogramban is deklarált elgondolással függ össze, amely

szerint a költségvetés bevételeiben növekedni kell a közvetett

adók súlyának. A javasolt változtatások azonban nem az

adómértékek további emelésére irányulnak, hanem az adózási

elõírások bizonyos pontokon történõ szigorítására. A

szigorítások az áfa-rendszer "fõ szabályainak" fokozottabb

érvényre juttatásában öltenek testet, az adózási kiskapuk

kiiktatását, a feketegazdaságból származó bevételek láthatóvá

tételét, ezzel együtt a normativitás és a versenysemlegesség

erõsítését hivatottak elõsegíteni.

A törvénymódosítás adminisztrációs könnyítéseket is tartalmaz.

Ennek haszonélvezõi elsõsorban a kisadózók lehetnek.

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

A módosító javaslat az adóhatósággal történõ kapcsolattartás

tisztázását szolgálja. Eljárásjogi oldalról kijelöli azt a

személyt, aki a tulajdonostársak közössége nevében, annak

képviseletében az adóalanyisághoz fûzõdõ kötelezettségeket és

jogokat ténylegesen gyakorolja.

a2. §-hoz

Az adóhalmozódás elkerülése okán a Javaslat egyértelmûsíti, hogy

a saját vállalkozásban megvalósított beruházás is csak azzal az

elõfeltétellel adóztatható, ha a beruházáshoz felhasznált,

hasznosított termék beszerzésére, kitermelésére vagy

elõállítására jutó elõzetesen felszámított adó egészben vagy

részben levonható.

A természetbeni adományt tevõ adóalany továbbra is mentesülhet

az adófizetés alól. A módosítás egyrészt ennek feltételeit

pontosítja, másrészt követi a magánszemélyek jövedelemadójáról

szóló törvényben javasolt változtatást, amely az adóalapot

csökkentõ kedvezményt adót csökkentõ kedvezménnyé alakítja át.

A vonatkozó jogszabályok értelmében a sajtóterméket elõállító

(forgalmazó) adóalany a kötelespéldányt ingyenesen köteles

szolgáltatni. Annak érdekében, hogy ez a jogszabályi

kötelezettség járulékos adókonzekvenciával méltánytalanul ne

sújtsa az adóalanyt, a Javaslat a kötelespéldány szolgáltatását

kivonja az adóztatható tényállások körébõl.

a 3. §-hoz

Az adófizetési kötelezettséget - fõ szabály szerint -

változatlanul a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás

teljesítése (részteljesítése) keletkezteti. Ennek idõpontját -

ha e törvény másként nem rendelkezik - továbbra is a Ptk.

szabályai szerint kell megállapítani. Ebben a tekintetben csupán

formai változtatást jelent, hogy a számlában, egyszerûsített

számlában, stb. feltüntetett teljesítési napra nem történik

kifejezett utalás a normaszövegben, mivel az - a bizonylatok

kötelezõ adattartalmáról rendelkezõ részben (13. §) - amúgy is

szerepel.

A részletvételnél, valamint a tulajdonjog átruházásával

egybekötött bérletnél a Javaslat a termék átadásakor - a

tõkeérték erejéig - egyösszegû adófizetési kötelezettséget ír

elõ, biztosítandó a versenyegyenlõséget az olyan egyszerû

adásvételi ügyletekkel, ahol az ellenérték megfizetése idõben

késleltetetten történik. Ez azonban nem érinti a tulajdonjog

átruházásával egybekötött bérlet tekintetében a hitelnyújtást,

amely a kamatösszeg erejéig változatlanul szolgáltatásnyújtásnak

minõsül. (Az ilyen ügyletek számviteli megítélése is hasonló,

hiszen a "lízingdíj" elszámolása technikailag két részbõl áll: a

törlesztésbõl és a finanszírozási díjból, vagyis a kamatból,

miközben az adásvétel szabályai szerint követelésként azonnal el

kell számolni a lízingbe adott eszköz nettó beszerzési árát.)

a 4. §-hoz

A termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás teljesítését megelõzõ

pénzmozgáshoz kapcsolódó adófizetési kötelezettséget a Javaslat

a korábbiaktól eltérõen már nem egy jogcímhez, az

elõlegfizetéshez köti, hanem azt kiterjeszti minden olyan

esetre, amelynél ellenértékbe beszámítható pénzösszeget

fizetnek. Ágy adott esetben a foglaló is keletkeztet adófizetési

kötelezettséget. Az "elõleg" kifejezést a Javaslat ugyan

változatlanul használja, de az a továbbiakban gyûjtõfogalomként

értendõ.

A Javaslat új jogintézményként vezeti be az adófizetési

kötelezettség teljesítésének halasztását. A halasztás az

adófizetési kötelezettség keletkezését nem befolyásolja, arra

ugyanis az általános szabályok vonatkoznak, de a fizetendõ adó

elszámolását és bevallását arra az adómegállapítási idõszakra

tolja el, amelyben a halasztás lejár.

Az adófizetési kötelezettség teljesítésének halasztása két

adóalanyi körben érvényesül: az egyik a szolgáltatást saját

nevében megrendelõ adóalanyok, a másik a nyilvántartásaikat

pénzforgalmi szemléletben vezetõ adóalanyok köre.

Ez a jogintézmény olyan áthidaló megoldást takar, amely - a

halasztás méltányosan kialakított feltételeinek révén -

tekintettel van az érintett adóalanyok sajátos helyzetére,

ugyanakkor azonban figyelembe veszi azt is, hogy korábban a

pénzbefolyáshoz idõkorlát nélkül kapcsolt adófizetési

kötelezettség ösztönzõleg hatott a költségvetési érdekeket

hátrányosan befolyásoló fiktív ügyletek elszaporodására.

az 5. §-hoz

A Javaslat egyértelmûsíti, hogy az ellenérték nélküli

termékértékesítésnél az adó alapját miként kell meghatározni,

ezzel egy jogbizonytalanságot old fel, amely a nem egyértelmûen

rangsorolt alternatív elõírásokból származott.

a 6. §-hoz

A szolgáltatást saját nevében megrendelõ adóalany - mint

adófizetésre kötelezett - az általa fizetendõ adó összegét a

törvény 19. §-a szerinti halasztás lejáratának idõpontjában

állapítja meg. Annak érdekében, hogy az esetleges

árfolyamváltozásból származó különbözet a fizetendõ adó összegét

ne befolyásolja, indokolt, hogy az adóalap forintban történõ

kifejezéséhez szükséges árfolyam mértéke is ebben az idõpontban

rögzüljön.

a 7. §-hoz

A Javaslat értelmében megszûnik az alapításkori apport

adómentessége. A versenyfeltételek egyenlõsége ugyanis

megkívánja, hogy a belföldi és a külföldi befektetések azonos

elbírálás alá essenek.

Az alapításkori apport adómentessége legális adómegkerülési

lehetõséget jelentett minden olyan esetben, ahol a beszerzést

terhelõ adó levonását (visszaigénylését) a törvény tiltja (pl.

személygépkocsi). Ezt az egyoldalú versenyelõnyt - többek között

fiktív cégek alapításával - egyre növekvõ mértékben használták

ki ezidáig.

Az adómentesség megszüntetése - eltérõen a vámtól -a

vállalkozások döntõ többsége számára nem hoz tényleges adóteher-

növekedést, mivel az import után megfizetett adó az

adóhatósággal szemben követelésként érvényesíthetõ -az

adólevonásra (-visszaigénylésre) vonatkozó elõírások szerint.

a 8.§-hoz

A Javaslat célja annak egyértelmû kifejezése, hogy a beszer

zést terhelõ, elõzetesen felszámított adó levonására

("visszaigénylésére") az adóalany csak akkor jogosult, ha a

szóban forgó beszerzést teljes egészében vállalkozásának

folytatásához használja. Ezzel a jogszabályi hellyel lehet

biztosítani azt, hogy a költségvetés szempontjából a vállalkozás

nevében beszerzett, de pl. ingyenes átadás révén az

alkalmazottnak juttatott, vagy ténylegesen a vállalkozó

háztartásában használt termék után az adó ugyanúgy

realizálódjon, mintha ahhoz a vállalkozó vagy a dolgozó

közvetlenül lakossági vásárlóként jutott volna hozzá. Ily módon

tehát megteremtõdik az adóügyi összhang a vásárlásra fordított

pénzbeni juttatások, illetve a természetbeni juttatások között.

A Javaslat az ingyenes átadások közül kiemeli az alapítványoknak

juttatott adományokat, a kisértékû ajándékokat, az árumintát és

a sajtótermékek köteles példányait. Ezeknél tehát megvan a

lehetõségaz elõzetesen felszámított adó levonására.

a 9.§-hoz

Mivel az adóelszámolás (fizetés és visszaigénylés) bizonylata a

számla, az adóalanynak mindig rendelkeznie kell a beszerzést

dokumentáló bizonylatokkal. Ez azt is jelenti, hogy

költségelszámolásának tételesnek kell lennie, hiszen

beszerzéseit okmányokkal tételenként igazolni tudja.

A Javaslat ezért egyértelmûsíti, hogy az az adóalany, aki nem a

tételes (számlákkal alátámasztott) költségelszámolást

alkalmazza, ezen beszerzései tekintetében adólevonási (-

visszaigénylési) jogával egyáltalán nem élhet.

a 10.§-hoz

A javasolt jogszabályi rész technikai jellegû módosítás a

külföldrõl igénybe vett szolgáltatásokra megfogalmazott, a

tényleges adófizetésre adott halasztás miatt. A változás tehát

érintetlenül hagyja azt a jelenleg is fennálló szabályt, hogy a

külföldrõl igénybevett szolgáltatás után a levonási jog csak az

adó tényleges, pénzügyi megfizetését követõen nyílik meg az

adóalanyok számára.

a 11.§-hoz

A Javaslat érdemi változtatást nem jelent, csak annak

nyomatékosítására törekszik, hogy az adóalanyoknak - amennyiben

adólevonásra jogosító, és adólevonásra nem jogosító

tevékenységet egyaránt folytatnak - elsõdlegesen arra kell

törekedniük, hogy beszerzéseiket tételes elkülönítéssel tudják

az egyes tevékenységeikhez hozzárendelni. A beszerzést terhelõ

adó levonható és le nem vonható részre való megosztására (az

arányosításra) elõírt közelítõ számítási mód csak kiegészítõ

szabály lehet.

A módosítással egyértelmûvé válik az is, hogy az arányosítás

alkalmazására az adóalanynak csak az értékesítési tevékenysége

körében van joga.

A törvény 3.sz. mellékletének I.része két ponton tartalmaz

változást. Az egyik annak beépítése, hogy az arányszámításban

minden költségvetési és bármely egyéb támogatást figyelembe kell

venni, akár közvetlenül, akár közvetve kapcsolódik az adóköteles

vagy adómentes értékesítéshez. (Közvetett a kapcsolat akkor, ha

a támogatott tevékenységet nem a támogató felé kell nyújtani,

vagy nem az árat csökkentõ, hanem az adóalanyok finanszírozását

segítõ forrás.)

A másik változás az az új rendelkezés, amely szerint nem kell

arányosítani azokban az esetekben, amikor az adóalany eseti

jelleggel ad-vesz értékpapírokat, vagy engedményezi

követeléseit, vállalja át mások tartozásait. Az új rendelkezés

azon a megfontoláson alapul, hogy mentesítse az adóalanyokat az

arányosítás adminisztrációs terhei alól azokban az esetekben,

amelyek a gazdálkodás szokásos keretei között egyszer-egyszer

elõfordulnak, és az ügyletekkel kapcsolatos költségek

minimálisak.

a 12.§-hoz

A Javaslat elsõ része apróbb, technikai jellegû módosítás.

Azzal, hogy a tárgyi eszköz-beszerzések utáni adó-fizetési

kötelezettség a módosítás révén a rendeltetésszerû

használatbavételhez igazodik, és adólevonási jog nem mindig

keletkezik, a módosítással célszerûbb a tárgyi eszközök utólagos

funkcióváltását (a beszerzés idõpontjához képesti eltérõ

hasznosítást) a használatbavétel idõpontjától kezdve figyelni.

A módosítás másik része azt a szabályozást kívánja pontosítani,

melyet a törvény arra az esetre ír elõ korrekciós szabályként,

ha a tárgyi eszközt a megfigyelési idõszakon belül értékesítik.

A Javaslat a korrekciós szabály alkalmazásának idõtartamát nem

változtatja meg, de az évek helyett a hónapokban való számítást

írja elõ.

Ezzel megszüntethetõ az a jól ismert, különösen a

személygépkocsik beszerzésekor alkalmazott adóelkerülési

lehetõség, hogy a saját használatra vásárolt autókat az év

elején szerzik be, és az év végén továbbadják.

Rendelkezik a szóban forgó jogszabályi hely arról is, hogy

részletvételnél, illetve a tulajdonjog átruházásával egybekötött

bérletnél az idõintervallum kezdõ idõpontjának a tárgyi eszköz

átadása minõsül.

Az ezen jogszabályi helyhez kapcsolódó 3.sz. melléklet II. része

szintén tükrözi azt a technikai jellegû változtatást, hogy a

levonási jog keletkezésének idõpontja helyett a tárgyi eszköz

rendeltetésszerû használatbavétele mérvadó a korrekciós számítás

során.

a 13.§-hoz

Kiindulva abból, hogy a vevõ felé áthárított adó a vevõ által

fizetendõ ár része, amennyiben az eladó utólag kívánja az adó

alapját, összegét, mértékét változtatni, vagy csak utólag akarja

az adót felszámítani, a javasolt törvénymódosítás az ennek

eszközéül szolgáló helyesbítõ számla kiállítását csak a vevõ

írásos jóváhagyása mellett engedi meg.

a 14.§-hoz

Az adminisztrációs terhek könnyítése érdekében jövõre lehetõvé

válik a negyedéves bevallás is. Ezért a Javaslat elõírja, hogy a

negyedéves bevallást készítõk számára az adómegállapítási

idõszaknak az adott negyedév minõsül.

a 15.§-hoz

A törvénymódosítás egyik fõ célja a visszaigénylések

szigorítása. Ezért is kulcsfontosságú annak körülírása, hogy az

adóalany mely esetekben kerülhet ténylegesen visszaigénylõi

pozícióba.

A Javaslat elsõ része technikai jellegû pontosítás abból

eredõen, hogy az adófizetési kötelezettség tényleges

teljesítésére az adóalanyok bizonyos esetekben - így a

külföldrõl igénybevett szolgáltatásoknál, illetve apénzforgalmi

adózásban - halasztást kapnak. Itt rögzíti a jogszabály azt,

hogy a halasztás lejáratakor kell a bevallásban fizetendõ

adóként szerepeltetni a "halasztott" adót.

A Javaslat második része a beszerzést terhelõ, elõzetesen

felszámított adó alóli mentesülési módokat határozza meg.

Egyértelmûsíti, hogy a fõ mentesülési mód az elõzetesen

felszámított adó levonása, összefüggésben azzal, hogy a

"hozzáadottérték-adó" típusú forgalmiadó-rendszerben az

értékesítést terhelõ adó - a hozzáadott érték arányában -

jellemzõen meghaladja a beszerzést terhelõ adót. Ha az adott

adómegállapítási idõszakban a fizetendõ adó összege mégsem ad

elégséges fedezetet a levonásra, az adóalany a negatív

különbözetet - az elévülési idõn belül - továbbgörgetheti a

soron következõ adómegállapítási idõszakra.

Az adó visszaigénylését a Javaslat kiegészítõ jelleggel,

tételesen körülírt tényállásokban engedi meg. Az elõzetesen

felszámított adó alóli mentesülésnek ez a módja év közben csak

az alanyi adómentességre jogosító összeghatár elérésével teszi

lehetõvé, hogy az adóalany - elégséges fedezet hiányában - a

negatív különbözetet ne görgesse tovább, hanem azt

visszaigényelje. Ez alól a szabály alól kivételt képeznek: a

jelentõs befektetéssel járó tárgyieszköz-beszerzések -

figyelemmel az induló vállalkozásokra is -, ha az elõzetesen

felszámított adó összege legalább 200 ezer forinttal meghaladja

az ugyanezen idõszakban fizetendõ adó göngyölített összegét; a

megszûnéssel összefüggõ végelszámolás; s végül a külföldi

utasnak "elõlegzett" adó-visszatérítés.

a 16.§-hoz

Az adminisztrációs terhek könnyítéséhez tartozó jogszabályi

rendelkezés szerint azok az adóalanyok, akik kizárólag tárgyi

adómentes tevékenységet folytatnak, és külföldrõl szolgáltatást

sem vesznek igénybe, mivel ekkor fizetendõ, illetve levonható

adójuk nincs, mentesülnek az adott havi (vagy negyedévi)

bevallás elkészítése alól.

a 17-18-19.§-okhoz

A Javaslat az alanyi adómentesség választhatósága,

nyilvántartása, esetleges adófizetése terén több változást

tartalmaz.

Az alanyi adómentesség választásának értékhatára a jelenlegi 500

ezer és 1 millió Ft-ról egységesen 1 millió Ft-ra változik. Ez a

bolti kiskereskedelmi és vendéglátóipari tevékenységet

folytatóknál az értékhatár korábbi szinten maradását, az egyéb

értékesítést végzõknél az értékhatár megduplázódását jelenti. A

tervezett változtatás mind mértékében, mind pedig

egységesítésében megfelel az Európai Unió ajánlásainak.

Ha az adóalany ezt az értékhatárt év közben túllépi, alanyi

adómentessége megszûnik.

Változás következik be egyes esetekben az adófizetés és

nyilvántartás terén is azáltal, hogy a Javaslat kiterjeszti

rájuk is az apportálás és más ingyenes átadások, a saját

vállalkozásban megvalósított beruházások, és a megszûnés során

felmerülõ adófizetési kötelezettséget is. Ezzel kerülhetõ el a

mai adókijátszási lehetõségek azon típusa is, amely

arra alapít, hogy a leginkább háztartási, magánfogyasztási célú

beszerzések idején mint induló vállalkozás, az adóalany

bejelentkezik, az adót visszaigényli, majd kis forgalma miatt

alanyi adómentességet választva megszûnik.

a 20.§-hoz

A Javaslat a kereskedelmi szálláshelyadási tevékenységet

folytató adóalanyok esetében a választható átalányadó

értékhatárát 1,5 millió Ft-ról 2 millió Ft-ra emeli meg. Ezáltal

a fizetõvendéglátás szélesebb köre számára nyílik lehetõség

arra, hogy a tételes adózás helyett az elszámolandó adó összegét

- az adóbevallási idõszakban ténylegesen elért bevételre

vetített átalányadó-kulcs alkalmazásával - lényegesen egyszerûbb

módon állapítsa meg.

a 21.§-hoz

A Javaslat a használt termék felvásárlása terén feltárt

visszaélések megszüntetésére olyan változtatást tartalmaz, amely

szerint csak a lakosságtól történõ, továbbértékesítési célú

felvásárlás után lehet elõzetesen felszámított adót

megállapítani és levonni.

a 22.§-hoz

A Javaslat a teljesítést megelõzõen kapott, ellenértékbe

beszámítható pénzösszeggel (elõleggel) kapcsolatos adófizetési

kötelezettségre vonatkozóan iktat be különös szabályt,

összhangban azzal, hogy az idegenforgalmi tevékenység kapcsán

lényegileg az árrés után kell adózni. Az elõleg utáni

adófizetési kötelezettség így szintén csak a kalkulált árrés

erejéig keletkezik.

a 23-24.§-okhoz

A Javaslat e paragrafusainak rendelkezése egyrészt új

felhatalmazásokat tartalmaz, másrészt már meglévõ

felhatalmazáshoz pontosító jellegû kiegészítést tesz.

A Javaslat szerint felhatalmazást kap az Adó- és Pénzügyi

Ellenõrzési Hivatal elnöke az adó-visszatérítés méltányosságból

történõ engedélyezésére olyan társadalmi szervezetek esetében,

amelyek a Magyar Vöröskeresztrõl szóló törvényben meghatározott

feladatokat látnak el, s az azzal kapcsolatos kiadásokra jutó

adó viselése alólegyébként nem mentesülhetnek. Fontos

követelmény, hogy ezek a társadalmi szervezetek már a kérelem

benyújtását megelõzõ két évben ilyen feladatokat lássanak el, s

gazdasági tevékenységet egyáltalán ne végezzenek.

A Javaslatban szereplõ rendelkezés felhatalmazza továbbá az

adóhatóságot arra is, hogy a segélyezett kérelmére adó-

visszatérítést engedélyezzen abban az esetben, ha jogszabályba

foglalt, vagy Magyar Közlönyben közzétett nemzetközi szerzõdés a

külföldrõl származó pénzbeni segély felhasználását ahhoz köti,

hogy a kedvezményezettet az adó viselése alól mentesíteni kell.

Az adóhatóság - megfelelõ igazolások esetén - adó-visszatérítést

engedélyezhet az adományozott indokolt kérelmére külföldi

magánadományokból finanszírozott ügyletek esetében is, ha az

adománytevõ kiköti, hogy az adó viselése alól az adomány

kedvezményezettjét mentesíteni kell. Az adománynak azonban

minden esetben az állampolgárok széles körét érintõ közösségi

(szociális, egészségügyi, nevelési, oktatási,hit

életi, környezetvédelmi, településfejlesztési stb.) feladatok

ellátását szolgáló kiadásokat kell finanszíroznia.

a 25.§-hoz

A Javaslat 1996. december 31-éig meghosszabítja az

önkormányzatok és víziközmû-társulatok 1992. december 31-éig -

adó-visszaigénylés szempontjából - folyamatba tett, de még be

nem fejezett közmû-, út- és járdaépítési beruházásainál az adó-

visszatérítés lehetõségét.

a26-27-28. §-okhoz

A Javaslat e paragrafusaiban foglalt rendelkezések tartalmazzák

a hatálybalépéssel és az átmenettel kapcsolatos szabályokat.

A Javaslat szerint a módosító törvény 1995. január 1-jén lép

hatályba, rendelkezéseit ettõl az idõponttól kezdõdõen kell

alkalmazni.

A törvény 6. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott

termékértékesítés esetében a termék átadása napján akkor

keletkezik - az új rendelkezésnek megfelelõen -adófizetési

kötelezettség, ha az átadás 1994. december 31-ét követõen

valósul meg. Az 1995. január 1-jén folyamatban levõ ügyleteknél

az adófizetési kötelezettség keletkezését meghatározó

teljesítési idõpont változatlanul az egyes részkifizetések

esedékességének napja.

A pénzforgalmi szemléletben adózók adófizetési kötelezettsége

keletkezésének idõpontjára, valamint a halasztó hatályra

vonatkozó rendelkezéseket arra a termékértékesítésre és

szolgáltatásnyújtásra kell alkalmazni elõször, amelynél a

teljesítés idõpontja 1994. december 31-ét követi. Ha a

teljesítés 1995. január 1-jét megelõzõen történt, de az ellen-

érték megfizetésére csak 1995-ben kerül sor, az adóalany az

ellenérték megfizetéséig, legkésõbb azonban 1995. március 31.

napjáig jogosult az adófizetési kötelezettség teljesítésének

halasztására.

A pénzforgalmi szemléletû adóalany adólevonási joga arra a

termékértékesítésre és szolgáltásnyújtásra, amelyet részére

1995. január 1-je elõtt teljesítettek, de amelynek ellenértékét

azt követõen fizette meg, az ellenérték megfizetésének

idõpontjában keletkezik.

A használt termék felvásárlásánál akkor kell alkalmazni az új

szabályt, ha a felvásárlás 1995. január 1-jét követõen történt.

Azok a társadalmi szervezetek, amelyek a Magyar Vöröskeresztrõl

szóló törvényben meghatározott feladatok ellátására fordított

kiadásaikra jutó elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére

jogosultak, e jogukkal csak az 1994. december 31. napját

követõen teljesített termékbeszerzéseikre és szolgáltatás-

igénybevételeikre vonatkozóan élhetnek. Az 1995. január 1-jét

megelõzõen teljesített termékbeszerzéseknél és szolgáltatás-

igénybevételeknél utólagosan adó-visszatérítésre nincs mód.

Az elõzõekkel azonos módon kell eljárni a jogszabályba foglalt,

vagy Magyar Közlönyben közzétett nemzetközi szerzõdések alapján

kapott pénzbeni segélyekbõl, valamint egyéb külföldi pénzbeni

adományokból finanszírozott ügyletek engedélyezett adó-

visszatérítésénél is.

Mindazon lakásépítõk, -vásárlók, -bõvítõk és -közmûvesítõk

számára, akiknek az adó-visszaigénylése a törvény 78. §-a

szerint 1994. december 31-én még folyamatban volt, a Javaslat

biztosítja a hatályát vesztõ rendelkezés átmeneti fenntartásával

az adó visszaigénylésének lehetõségét e törvény hatálybalépését

követõen is.

Eleje Honlap