MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/235.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.

törvény módosításáról

Elõadó: dr. Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1994. október

1994. évi ... törvény

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.

törvény módosításáról

A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló többször

módosított 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: FAT) a következõk

szerint módosul:

1. §

A FAT 1. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1. §(1) Fogyasztási adót (a továbbiakban: adó) kell fizetni az 1. számú

mellékletben megnevezett termékeknek

a) az adó alanya (3. §) által - az e törvény II. fejezetében meghatározott

feltételek szerinti - belföldön történõ értékesítése, valamint

b) az importálása

után.

(2) Importálásnak

a) a termék külföldrõl belföldre, a belföldi forgalom számára való

vámkezeléssel vagy vámkedvezményes (engedély-jegyes) eljárással történõ

behozatala,

b) a termék külföldrõl belföldre jogellenesen történõ bejuttatása, valamint a

vámáru jogellenes belföldi forgalomba hozatala,

c) a behozatali elõjegyzésben vámkezelt termék esetében az elszámolási

kötelezettség elmulasztása

minõsül.

(3) Nem minõsül importálásnak a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és

visszahozott termék, valamint az így vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl

bérmunkában ott elõállított termék behozatala, illetve a végleges

rendeltetéssel kiszállított, de elõre nem látható okból visszaküldött

terméknek a visszahozatala.

(4) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól az a

termékimport, amelyre jogszabály vámmentességet biztosít, kivéve azt a

termékimportot, amely

a)a származási ország részére biztosított,

b)a pénzügyi elszámolás módjához fûzõdõ,

c)meghatározott értékösszeg erejéig adott,

d) a gazdasági társaságba nem pénzbeni betétként, hozzájárulásként, vagy a

gazdasági társaság devizaszámláján tartott pénzbeni hozzájárulás terhére

behozott termék utáni,

e) a tartósan külföldön foglalkoztatott természetes személy (külszolgálatos)

kiviteli elõjegyzésben vámkezelt termékén kívüli termékbehozatalához

kapcsolódó,

f) a vámhatóság által saját hatáskörben engedélyezett

vámmentességen alapul.

(5) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól továbbá

a) a jogszabály szerinti kedvezmény mértékéig az utas-és ajándékforgalmi

vámkedvezményben részesülõ termékimport;

b) az a termékimport, amelyet a zártárusítású diplomatabolt részére hoznak be,

az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított földgáz, illetve

cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás szénhidrogén és a

kõolajfeldolgozási vegyi termék kivételével.

(6) Fogyasztói árkiegészítés (a továbbbiakban: árkiegészítés) vehetõ igénybe -

az e törvény III. fejezetében meghatározott feltételek szerint - a 2. számú

mellékletben megnevezett szolgáltatásoknak az árkiegészítés alanya (3. §)

által belföldön történõ nyújtása esetén."

2. §

A FAT 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"3. §Az adó vagy az árkiegészítés alanya

a) az a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet,

b) az az egyéni vállalkozó, akit a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló

1991. évi XC. törvény ekként határoz meg, illetve az az egyéb természetes

személy,

amelyet (akit) a bevétel elérése érdekében saját nevében és felelõsségére - az

egyéb természetes személyt a rendszeres és az üzletszerû - belföldön végzett

termékértékesítése, illetve szolgáltatásnyújtása után a 4. § (1) bekezdése

adófizetésre kötelez,vagy a 12. § (1) bekezdése árkiegészítés igénylésére

jogosít."

3. §

A FAT 4. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából saját

elõállítású vagy termeltetett terméknek minõsül az a termék is, amelyet

a) bármilyen adózatlan vagy adózott termékbõl (keveréssel, illetve más

eljárással) állítanak elõ, vagy az egyik adómérték alá tartozó termék

összetevõinek olyan megváltoztatásával (adalék hozzáadásával) állítanak elõ,

hogy a termék egy másik adómérték alá kerül;

b) nem adóalanytól vásárolt, illetve adózottan vagy a 7. §-ban foglaltak

szerint beszerzett, az e törvény hatálya alá tartozó, az 1. számú melléklet

21. pontja a) alpontjában meghatározott ömlesztett termékbõl (lédigáruból)

kiszereléssel, palackozással állítanak elõ."

4. §

A FAT 5. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"5. §(1) Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása

szempontjából belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha

a) az adóalany a terméket reprezentációs, valamint nem termelési célra

használja fel;

b) a javítási szolgáltatás nyújtása során vagy a nem adóalany részére

bérmunkában készített nemesfémtermékhez a szolgáltatás nyújtója saját

tulajdonát képezõnemesfém-alap-anyagot, drágakövet használ fel, a felhasznált

nemesfém-alapanyag, drágakõ tekintetében;

c) a terméket a termelõ vagy a termeltetõ saját kiskereskedelmi hálózatába,

üzlethelyiségébe szállítja ki."

5. §

A FAT 6. §-ahelyébe a következõ rendelkezés lép:

"6. §(1) Nem kell adót fizetni a használt termék belföldi értékesítése után.

(2) Használt terméknek a rendeltetésszerû használat után újraértékesített

termék minõsül.

(3) A rendeltetésszerû használatot az adóalany igazolni köteles.

(4) Nem tekinthetõ használt terméknek

a) az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított földgáz,

illetve cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás szénhidrogén és a

kõolajfeldolgozási vegyi termék, a kozmetikai termék, az élelmiszer, az

etilalkohol, az élvezeti cikk, továbbá a változatlan (kijavított) állapotban

már nem értékesíthetõ nemesfémtermék és drágakõ, valamint

b) az adóalany készletében keletkezõ immobil, elfekvõ áru, a selejtes és az

értékcsökkent termék."

6. §

A FAT 7. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7. § (1) Az adóalany és az importáló

a) a legalább 70 térfogatszázalék alkoholtartalmú finomított szesz,

víztelenített szesz, magasfokú és középfokú borpárlat, valamint

b) a benzin, kivéve a motorbenzint, a benzol, a toluol, a xilol, az ortó-

xilol, az aromatol, a petróleum, kivéve a sugárhajtómûvek üzemanyagát, a

gázolaj, kivéve a dízel-motorokhoz való gázolajat, a paraffinos és

paraffinmentes párlat

(az a) és b) pont a továbbiakban együtt: jövedéki termék)

belföldi értékesítése, illetve importálása esetén mentesülhet az adó

megfizetése alól.

(2) Az adóalany és az importáló akkor élhet az (1) bekezdésben biztosított

jogával, ha

a) az adóalany vállalja, hogy a vevõ részére a jövedéki terméket - a jövedéki

szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993.

évi LVIII. törvény (a továbbiakban:Jszt.) rendelkezése alapján - a jövedéki

termékek raktárközi forgalmára vonatkozó elõírások szerint adja ki;

b) a beszerzést vagy importálást megelõzõen a vevõ írásban értesíti az

adóalanyt és a vámhivatalt, illetve az importáló írásban értesíti a

vámhivatalt, hogy lemond a 11. § (1) bekezdés e) pontjában biztosított

adólevonási (adóvisszaigénylési) jogáról.

(3) A vevõ, illetve az importáló akkor mondhat le az adólevonási

(adóvisszaigénylési)jogáról, ha

a) a jövedéki terméket közvetlen anyagként a saját elõállítású vagy a

bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel;

b) a Jszt. 32. §-ában foglaltak értelemszerû alkalmazásával az ott

meghatározott feltételek szerint, nyilvántartási és elszámolási elõírások

betartására kötelezettséget vállal."

7. §

A FAT 8. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/8. § (1) Az adófizetési kötelezettség/

"a) a saját elõállítású és a bérmunkában termeltetett termék esetén "

/aa) az értékesítésrõl kiállított számlán a teljesítés idõpontjaként

feltüntetett napon; illetve

ab) készpénzfizetéskor, valamint ha az adóalany a számvitelrõl szóló törvény

alapján könyvvezetési kötelezettségének a pénzforgalmi szemlélet szerint tesz

eleget, vagy csak a bevételeirõl köteles nyilvántartást vezetni, akkor az

ellenérték kiegyenlítésének napján;

ac) az 5. § (1) bekezdésének c) pontjában meghatározott

esetben a kiszállításról kiállított bizonylaton a kiszállítás idõpontjaként

feltüntetett napon keletkezik./

8. §

(1) A FAT 11. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/11. § (1) Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ

adóból levonhatja vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket

terhelõ adót/

"f) az e) pontban foglaltak alkalmazása szempontjából közvetlen

anyagfelhasználásnak minõsül az is, ha az 1. számú melléklet 21. pontja a)

alpontjában meghatározott ömlesztett termékeket (lédigárut) kiszerelés,

palackozás céljából szerezték be, illetve az 1. számú melléklet 21. pontja b)

alpontjában szereplõ petróleumok közül a sugárhajtómûvek üzem-anyaga,

kizárólag a sugárhajtású gépek hajtóanyagaként történõ felhasználása esetén

minõsül közvetlen anyagfelhasználásnak."

(2) A FAT 11. §-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Az adóalany, illetve az importáló a vevõ kérésére az árban felszámított,

illetve az általa megfizetett adót a számlán köteles elkülönítve feltüntetni."

(3) A FAT 11. §-a (6) bekezdésnek helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) Levonható (visszaigényelhetõ) adóként az adóalany vagy az importáló által

az árban felszámított, az adóalany vagy az importáló számlájával igazolt adó

vehetõ figyelembe. Az importáló levonható (visszaigényelhetõ) adóként a

vámhatóság által kivetett adót érvényesítheti."

(4) A FAT 11. §-a (7) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(7) A (6) bekezdésben meghatározott adó levonhatóságának

(visszaigényelhetõségének) jogosultságát

a) a külföldre visszaszállított ésaz exportált termék esetén a terméknek a

vámhatáron át belföldrõl külföldre történõ kiszállítását igazoló, a

vámhatóságtól kapott, a jogosult nevére szóló bizonylattal,

b) a termék adóalany vagy importáló által történõ visszavétele (visszáru)

esetén a visszavételrõl kiállított bizonylattal,

c) az adóval növelt áron beszerzett, de a saját elõállítású vagy bérmunkában

termeltetett termékhez közvetlen anyagként felhasznált termék esetén a

felhasználást

ca) a Jszt.-ben az anyagfelhasználás elszámolási kötelezettsége alá vont

termék tekintetében az ott meghatározott módon és bizonylattal,

cb) az egyéb és a kiszerelésre, palackozásra beszerzett ömlesztett termék

(lédigáru) tekintetében pedig a saját elõállítású vagy termeltetett, illetve a

kiszerelt, palackozott termékre az anyagfelhasználási szükségletet igazoló

bizonylattal

kell dokumentálni, alátámasztani."

(5) A FAT 11. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) Ha az adó alapját képezõ vámérték utólag változik, a vámhatóság kérelemre

vagy hivatalból a fizetendõ adót módosítja."

9. §

A FATa következõ 11/A. §-sal egészül ki:

"11/A. § (1) Az adóalanytól vagy importálótól adózottan beszerzett háztartási

tüzelõolaj (a továbbiakban : HTO) kiskereskedelmi értékesítése esetén az

üzemanyagtöltõ állomás, az önálló háztartási tüzelõolaj eladóhely és a

háztartási tüzelõolajat is értékesítõ tüzelõanyag telephely (a továbbiakban

együtt : HTO-eladóhely) tulajdonosa, illetvebérlõje, vagy a szerzõdéses

rendszerben üzemelõ HTO-eladóhely esetén annak üzemeltetõje (a továbbiakban

együtt: üzemeltetõ) visszaigényelheti az adót az állami adóhatóságtól, ha a

HTO-t a Jszt-ben meghatározott HTO-utalvány ellenében és a kiskereskedelmi

árréssel növelt beszerzésiárnak a visszaigényelhetõ adóval történt

csökkentésével értékesítette.

(2) Az adó-visszaigénylési jog az értékesítésrõl kiállított számlán a

teljesítés idõpontjaként feltüntetett napon, illetve készpénzfizetés esetén az

ellenérték kiegyenlítésének napján, és a HTO-utalványnak a vevõtõl való

egyidejû átvételével keletkezik.

(3) Visszaigényelhetõ adóként a (2) bekezdésben meghatározott napon hatályos,

az 1. számú mellékletben a HTO-ra elõírt adó vehetõ figyelembe, érvényesíthetõ

az értékesített - a(4) bekezdés szerint bizonylatolt - HTO-mennyiség után.

(4) A HTO-eladóhely üzemeltetõje csak akkor élhet az adóvisszaigénylés

jogával, ha a HTO származását és adózott beszerzését igazolja, illetve ha a

visszaigényelt adó összegét a beszerzett és értékesített HTO mennyiségének

tételes elszámolásával, valamint a HTO-utalvánnyal alátámasztja,

bizonylatolja."

10. §

A FAT 12. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"12. § (1) Árkiegészítést igényelhet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -

az, aki hatósági áras különjárati autóbusz szolgáltatást végez, továbbá az,

aki olyan

a) a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. és a vasútról szóló 1993. évi

XCV. törvény alapján végzett koncesszió köteles, menetrend szerinti vasúti

vagy közúti személyszállítási szolgáltatást,

b) belvízi személyszállítást, révközlekedést

nyújt, amelyhez jogszabály*/ utazási kedvezményt állapít meg.

(2) Nem vehetõ igénybe árkiegészítés azon utazási kedvezmények után,

a) amelynek pénzügyi fedezetére jogszabály más forrást határoz meg;

b) amelyet az árkiegészítés alanya üzletpolitikai céllal nyújt."

* A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekrõl szóló 13/1991.(I.

18.) Korm. rendelet

11. §

A FAT 19. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép.

"19. §A statisztikai besorolási számra történõ hivatkozással meghatározott

termékek és szolgáltatások vonatkozásában a Központi Statisztikai Hivatalnak

az Ipari Termékek Jegyzéke (ITJ) és a Szolgáltatások Jegyzéke (SZJ) 1994.

szeptember hónap 15. napján érvényes besorolási rendjét kell irányadónak

tekinteni. A besorolási rend ezt követõ (idõközi) változása az

adókötelezettséget nem befolyásolja."

12. §

(1) A FAT 1. számú melléklete az e törvény 1. számú melléklete szerint

módosul.

(2) A FAT 2. számú melléklete helyébe az e törvény 2. számú melléklete lép.

13. §

(1) Ez a törvény 1995. év január hónap 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit

azokban az esetekben kell alkalmazni elõ-ször, amelyekben az adófizetési

kötelezettség, illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1994. év

december hónap 31. napját követõen keletkezik.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a FAT 9.§-a (1) bekezdésének d)

pontja és a 20.§-ának (2) bekezdése hatályát veszti.

1. számú melléklet az 1994. évi ... törvényhez

1.) A FAT 1. számú melléklete 2., 3., 6., 7., 9., 13., 15/a., 16/c. és 16/d.

pontjának termékmegnevezése és ITJ száma helyébe a következõ termékmegnevezés

és ITJ szám kerül:

/Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót

kell fizetni/

Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó

szám és ITJ száma mértéke

"2. Termék ezüstbõl, ezüstötvözetû és

bevonatú ékszer (ITJ: 29-31-1-bõl,

29-32-1-bõl, 29-46-ból, 29-71-11-bõl,

69-31-2, 69-31-4-bõl, 69-31-9-bõl,

69-31-10-bõl, 69-33-1-bõl, 69-33-10- bõl és 69-95-7-bõl)T/30. %/

3. Termék egyéb nemesfémbõl, csiszolt

nemeskövek, egyéb nemesfém ötvözetû és

bevonatú ékszer (ITJ: 29-31-1-bõl,

29-32-1-bõl, 29-46-ból, 29-71-11-bõl,

69-31-1, 69-31-3, 69-31-4-bõl, 69-31-5,

69-31-81, 69-31-9-bõl, 69-31-10-bõl,

69-33-1-bõl, 69-33-10-bõl és 69-95-

7-bõl)T/65. %/

Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó

szám és ITJ száma mértéke

6. Motorhajtó üzemanyagként felhasznált

cseppfolyósított propán-bután gázke-

verék (LPG gáz) (ITJ: 55-11-42)T/31.Ft/kg/

7. Benzin, ideértve anem szabványos

benzint is (ITJ: 55-13)

Motorbenzin ólmozott (55-13-1)T/41.,60Ft/l/

Motorbenzin ólmozatlan és másféle

benzinekT/35.,30 Ft/l/

9. Gázolaj, tüzelõolaj, ideértve a nem

szabványos gázolajat és tüzelõolajat

is, - a háztartási tüzelõolaj (HTO:

55-16-1) kivételével (ITJ: 55-15 és

55-16)/30,20 Ft/l/

13. Rágógumi (ITJ: 87-53)T/70. %/

15/a. Valódi kávékivonat (ITJ: 87-82-1)T/30. %/

16/c. Valódi gyümölcspálinka, egyéb valódi

pálinka (ITJ: 88-22-1 és 88-22-9)T/650.Ft/hlf és

0 %/

16/d. Valódi gabonapálinka, különleges rum,

-pálinka, -likõr (ITJ:88-22-2,

88-23-2, 88-24-2, 88-25-2)" /720 Ft/hlf és

43 %/

2.) A FAT 1. számú melléklete 8. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, s

egyúttal a következõ 7/a., 9/a., 9/b.és 14/a. ponttal egészül ki:

Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó

szám és ITJ száma mértéke

"7/a. Benzol, toluol, xilol, ortó-xilol,

aromatol

(ITJ: 52-21-11-1, 52-21-11-2,

52-21-11-4 és 52-21-11-9) 35,30 Ft/l.

8. Petróleum

(ITJ: 55-14) 35,30 Ft/l.

9/a. Háztartási tüzelõolaj (HTO)

(ITJ:55-16-1) 39,70 Ft/l.

9/b. Paraffinos és paraffinmentes

párlat

(ITJ: 55-24 és 55-25) 30,20 Ft/l.

14/a. Fûszerpaprika-õrlemény

(ITJ: 83-81-1) 10 %"

3.) A FAT 1. számú melléklete 21. pontjának helyébe akövetkezõ rendelkezés

lép:

"21. Az 5. § (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a 11. § (1)

bekezdés e) és f) pontjának rendelkezése alkalmazható a következõ termékek

közvetlen anyagként történõ felhasználása esetén:

a) az etilalkohol (52-12-11-2), az analitikai vagy spektroszkópiai tisztaságú

alkohol kivételével , a fûszerpaprika-õrlemény (83-81-1), a csokoládé, a

csokoládés készítmény (87-71 és 87-72), a pörköltkávé és a valódi kávékivonat

(87-81, 87-82-1), a szeszgyártási termékek és a szeszes italok (88-1, 88-2), a

szõlõborok (88-3-ból), a likõrbor szõlõborból és gyümölcsborból (88-31-4-bõl

és 88-39-4-bõl), valamint a fõzött és a fejtett sör (88-43 és 88-45);

b) a benzin (55-13), a motorbenzin (55-13-1) kivételével, a benzol, a toluol,

a xilol, az ortó-xilol, az aromatol (52-21-11-1, -2, -4,- 9), a petróleum (55-

14), a gázolaj (55-15), a dízel-motorokhoz való gázolaj (55-15-1) kivételével,

a paraffinos és paraffinmentes párlat (55-24 és 55-25), a nemesfémbõl készült

ékszer alkatrészek és a nemesfémbõl készült egyéb termék alkatrészek (69-31-

10, 69-33-10-bõl)."

4.) A FAT 1. számú melléklete a következõ 22. ponttal egészül ki:

"22. A 7., a 7/a., a 8., a 9., a 9/a. és a 9/b. pontban megnevezett termékek

után az adót az értékesített termék 15 oC hõmérséklethez tartozó

térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell megfizetni."

2. számú melléklet az 1994. évi........ törvényhez

"2. számú melléklet az 1991. évi LXXVIII. törvényhez

Azon szolgáltatások köre, amelyek után fogyasztói árki-

egészítés vehetõ igénybe

Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-

szám SZJ száma egészítés mértéke

Személyszállítás

1. 50 %-os vasúti kedvezmény,

ideértve a budapesti agglome-

rációban a HÉV vonalakon ér-

vényes 50 %-os kedvezményt is

(SZJ: 09112-bõl és) 100 %

091214-bõl)

2. 75 %-os vasúti kedvezmény

(SZJ: 09112-bõl) 300 %

3. 90 %-os vasúti kedvezmény,

ideértve a budapesti agglome-

rációban a HÉV-re váltott

tanuló- és nyugdíjas bérlet-

jegy kedvezményét is

(SZJ: 09112-bõl és) 900 %

091214-bõl)

Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-

szám SZJ száma egészítés mértéke

4. Tanulók vasúti bérletjegye

(SZJ: 09112-bõl) 1100 %

5.70. életévüket betöltött magyar

állampolgárok, a fegyveres erõk

sorállományú tagjai és az or-

szággyûlési képviselõk ingye-

nes vasúti utazása miatti be-

vétel kiesés megtérítése

(SZJ: 09112-bõl) 8 %

6. 50 %-os távolsági autóbusz

kedvezmény

(SZJ: 09122-bõl) 100 %

7. 75 %-os távolsági autóbusz

kedvezmény

(SZJ: 09122-bõl) 300 %

8. 90 %-os távolsági autóbusz

kedvezmény, ide értve a bu-

dapesti és miskolci agglome-

rációban váltott tanuló- és

nyugdíjas bérletjegy kedvez-

ményét is

(SZJ: 09122-bõl) 900 %

091242-bõl)

9. Tanulók távolsági autóbusz

bérletjegye

(SZJ: 09122-bõl) 730 %

Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-

szám SZJ száma egészítés mértéke

10. Hatósági áras különjárati

autóbusz forgalom

(SZJ: 09123-bõl) 20 %

11. 70. életévüket betöltött ma-

gyar állampolgárok és az or-

szággyûlési képviselõk ingye-

nes utazása miatti bevétel-

kiesés megtérítése a távolsági

menetrend szerinti autóbusz

közlekedésben

(SZJ: 09122-bõl) 3,5 %

12. Helyi tanuló- és nyugdíjas bér-

letjegy

(SZJ: 09121-bõl és

09124-ból) 300 %

13. 70. életévüket betöltött magyar

állampolgárok, a fegyveres erõk

sorállományú tagjai és az ország-

gyûlési képviselõk ingyenes uta-

zása miatti bevétel-kiesés a he-

lyi közlekedésben

(SZJ: 09121-bõl és

09124-ból) 5 %

14. 50 %-os személyhajózási ked-

vezmény

(SZJ: 09221-bõl) 100 %

Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-

szám SZJ száma egészítés mértéke

15. Révközlekedés tanuló- és nyug-

díjas bérletjegye

(SZJ: 09223-bõl) 300 % "

Általános indokolás

A Javaslatban foglalt módosítások, kiegészítések alapvetõ célja egyfelõl a

jogalkalmazók részére a rendelkezések világosabbá, egyértelmûbbé tétele,

másfelõl - a kormányprogramban foglaltakkal összhangban - az ellenõrizhetõség,

a biztosabb adóbefolyás feltételeinek javítása. Célja a törvényjavaslatnak

továbbá, hogy a törvény eddigi érvényesülésével szerzett tapasztalatokat is

hasznosítsa, kiiktassa mûkõdésének zavarait.

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

A jogalkalmazók körében esetenként tévedéshez vezetett az importhoz

kapcsolódóan az adókötelezettség, az adómentesség értelmezése, azok közvetett

módon történt meghatározása miatt. A Javaslat egyrészt konkrétan megfogalmazza

az import fogalmát és az import utáni adókötelezettséget, másrészt tételesen

megjelöli az adómentesség alá nem tartozó importálást, illetve kétféle

adómentességet - nevesítve -külön is kiemel.

a 2. §-hoz

Konkrétabbá teszi a Javaslat az adó és árkiegészítés alanyának személyét is

oly módon, hogy a természetes személyek közül az egyéni vállalkozót kiemelten

szerepelteti. Egyértelmûbbé teszi a Javaslat - az adófizetésre kötelezettek és

az árkiegészítés igénybevételére jogosultak megjelölésével - az érintettek

számára, hogy ezen adó és árkiegészítés egyfázisú, az adókötelezettség,

illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõsége a termelés, forgalmazás,

teljesítés folyamatában csak egy ponton áll fenn.

a 3.§-4.§-hoz

A termékeket terhelõ magas adó ösztönzõen hat az adózás megkerülésére, a

fizetendõ adó mértékének vagy alapjának a manipulálására. Ennek megelõzése,

kivédése érdekében a Javaslat a termékelõállítás, az adóköteles belföldi

értékesítés különös eseteit is konkrétan meghatározza.

az 5. §-hoz

Módosul a használt termékek adóztatása és az idesorolható termékek köre. A

Javaslat szerint csak a belföldi értékesítés esetén nem áll fenn az

adófizetési kötelezettség, ha a terméket rendeltetésszerû használat után

ismételten értékesítik.

a 6. §-hoz

A kõolajszármazékoknál elkövetett adóvisszaélések kizárása érdekében a

Javaslat valamennyi benzin, gázolaj és tüzelõolaj választékra, továbbá a

petróleumra és néhány aromás kõolajtermékre fogyasztási adó elõírását

irányozza elõ. Lehetõséget biztosít a szabályozás azonban arra, hogy ha e

termékeket termelési célra, közvetlen anyagként használják fel, a beszerzéskor

az adót ne kelljen megfizetni, azaz csak felfüggesztett adófizetési

kötelezettség álljon fenn, a termékkel való elszámolási kötelezettség

teljesítéséig. Ebbe a termékkörbe kerül a Javaslat szerint a magasfokú és

középfokú borpárlat is, a már jelenleg idetartozó finomított és víztelenített

szesz mellett.

a 7. §-hoz

Jogtechnikai módosítás, az apporthoz kapcsolódóan az önadóztatásra vonatkozó,

de a gyakorlatban nem érvényesülõ szabályozásnak a törlését jelenti.

a 8. §-hoz

A visszaélések lehetõségét kívánja csökkenteni, kizárni a Javaslat azzal is,

hogy konkrétan meghatározza az adó levonhatósága (visszaigényelhetõsége)

feltételeit, a bizonylatolás követelményét, módját és alapdokumentumait. A

kõolajszármazékok bõvebb körének adóztatásával függ öszze a 11. § (1) bekezdés

f) pontjának kiegészítése. E kiegészítést az indokolja, hogy az adózottan

beszerzett sugárhajtómû üzemanyaga után, ha azt a sugárhajtású gépekhez

használják fel, az adó visszaigényelhetõ legyen, azaz a maihoz hasonlóan a

felhasználást adó ne terhelje.

a 9. §-hoz

A Javaslat alapján a háztartási tüzelõolaj (HTO) is a törvény hatálya alá

kerül. E szerint a tüzelõolajokon, köztük a HTO-on és a gázolajon (a

környezetvédelmi termékdíj kivételével) azonos nagyságrendû adójellegû elvonás

érvényesülne. A szabályozás az adótehernek (az "adónövekménynek") alanyi jogon

történõ visszatérítését veszi alapul. A "növekmény"-t fogyasztási adó jogcímen

fizetnék be az adóalanyok, illetve a HTO kiskereskedõnek is ezen a jogcímen

kerülne a "növekmény" visszatérítésre. Következésképpen a jogosult fogyasztó,

vagyis a lakosság a HTO-t már a "növekmény"-nyel csökkentett áron, HTO-

utalvány átadásával vásárolhatná meg.

a 10.§-hoz

A törvény érvényesülése során tapasztaltak indokolják a fogyasztói

árkiegészítés igénybevételi lehetõségeinek pontosítását, az igénybevevõk

körének a közúti közlekedésrõl és a vasútról szóló törvénnyel való

összehangolását. Egyértelmûsíti a Javaslat azt is, hogy milyen esetekben nem

lehet fogyasztói árkiegészítést igénybe venni.

a 11. §-hoz

A termékek és szolgáltatások utáni adót, illetve árkiegészítést a KSH

jegyzékek szerinti besorolás alapulvételével kell megállapítani,

érvényesíteni. A KSH jegyzékekben a termékek és szolgáltatások megnevezése,

számjele az utóbbi négy évben jelentõsen megváltozott. A Javaslat ehhez

igazodóan a jegyzékek besorolási rendjének az 1994. szeptember 15-ei állapotát

határozza meg irányadónak. A besorolási rend idõpontjának aktualizálása teszi

indokolttá az 1. számú melléklet 1.) pontjában, valamint a 2. számú

mellékletben elõirányzott módosításokat is.

a 12. §-hoz

A Javaslat - az 1. számú melléklet szerint - néhány kõolajszármazékra és a

fûszerpaprika-õrleményre fogyasztási adót irányoz elõ. Módosul továbbá az 1.

számú melléklet 3.) pontjában foglalt módon a FAT 1. számú mellékletének a 21.

pontja, illetve e melléklet egy új 22. ponttal egészül ki. A kõolajszármazékok

javasolt adótétele, valamint a 21. pont módosulása, illetve az új 22. pont

egyaránt az e termékkörnél tapasztalt visszaélések megelõzésére, kizárására

hivatott. A Javaslat szerint a szabályozás egyfelõl azt jelenti, hogy az

adóalany és az importáló az adót megfizeti, s a terméket adózottan

értékesítheti, másfelõl viszont lehetõ vé teszi, hogy ha a vásárolt termékeket

a vevõ termelési célra, közvetlen anyagként használja fel, akkor az adót a

fizetendõ adóiból levonja, vagy ennek hiányában az állami adóhatóságtól

visszaigényelje. Az adót valamennyi kõolajszármazék esetén nem a

hõmérséklettõl függõ, hanem egy állandó, a termék 15 °C hõmérséklethez tartozó

térfogatmennyisége után kell majd megfizetni.

A 2. számú mellékletben az árkiegészítés mértékeia jelenlegivel megegyezõek.

Jóváhagyására a 11. §-hoz fûzött indokolás szerinti ok miatt van szükség.

a 13. §-hoz

E § a törvény hatálybalépéséhez kapcsolódóan az adókötelezettség keletkezését,

illetve az árkiegészítés igénybevételének lehetõségét szabályozza, figyelembe

véve a gazdasági folyamatokat, valamint a megszûnõ rendelkezéseket helyezi

hatályon kívül.

Eleje Honlap