MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/235.. számú
TÖRVÉNYJAVASLAT
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.
törvény módosításáról
Elõadó: dr. Békesi László
pénzügyminiszter
Budapest, 1994. október
1994. évi ... törvény
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.
törvény módosításáról
A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló többször
módosított 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: FAT) a következõk
szerint módosul:
1. §
A FAT 1. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"1. §(1) Fogyasztási adót (a továbbiakban: adó) kell fizetni az 1. számú
mellékletben megnevezett termékeknek
a) az adó alanya (3. §) által - az e törvény II. fejezetében meghatározott
feltételek szerinti - belföldön történõ értékesítése, valamint
b) az importálása
után.
(2) Importálásnak
a) a termék külföldrõl belföldre, a belföldi forgalom számára való
vámkezeléssel vagy vámkedvezményes (engedély-jegyes) eljárással történõ
behozatala,
b) a termék külföldrõl belföldre jogellenesen történõ bejuttatása, valamint a
vámáru jogellenes belföldi forgalomba hozatala,
c) a behozatali elõjegyzésben vámkezelt termék esetében az elszámolási
kötelezettség elmulasztása
minõsül.
(3) Nem minõsül importálásnak a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és
visszahozott termék, valamint az így vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl
bérmunkában ott elõállított termék behozatala, illetve a végleges
rendeltetéssel kiszállított, de elõre nem látható okból visszaküldött
terméknek a visszahozatala.
(4) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól az a
termékimport, amelyre jogszabály vámmentességet biztosít, kivéve azt a
termékimportot, amely
a)a származási ország részére biztosított,
b)a pénzügyi elszámolás módjához fûzõdõ,
c)meghatározott értékösszeg erejéig adott,
d) a gazdasági társaságba nem pénzbeni betétként, hozzájárulásként, vagy a
gazdasági társaság devizaszámláján tartott pénzbeni hozzájárulás terhére
behozott termék utáni,
e) a tartósan külföldön foglalkoztatott természetes személy (külszolgálatos)
kiviteli elõjegyzésben vámkezelt termékén kívüli termékbehozatalához
kapcsolódó,
f) a vámhatóság által saját hatáskörben engedélyezett
vámmentességen alapul.
(5) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól továbbá
a) a jogszabály szerinti kedvezmény mértékéig az utas-és ajándékforgalmi
vámkedvezményben részesülõ termékimport;
b) az a termékimport, amelyet a zártárusítású diplomatabolt részére hoznak be,
az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított földgáz, illetve
cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás szénhidrogén és a
kõolajfeldolgozási vegyi termék kivételével.
(6) Fogyasztói árkiegészítés (a továbbbiakban: árkiegészítés) vehetõ igénybe -
az e törvény III. fejezetében meghatározott feltételek szerint - a 2. számú
mellékletben megnevezett szolgáltatásoknak az árkiegészítés alanya (3. §)
által belföldön történõ nyújtása esetén."
2. §
A FAT 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"3. §Az adó vagy az árkiegészítés alanya
a) az a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet,
b) az az egyéni vállalkozó, akit a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló
1991. évi XC. törvény ekként határoz meg, illetve az az egyéb természetes
személy,
amelyet (akit) a bevétel elérése érdekében saját nevében és felelõsségére - az
egyéb természetes személyt a rendszeres és az üzletszerû - belföldön végzett
termékértékesítése, illetve szolgáltatásnyújtása után a 4. § (1) bekezdése
adófizetésre kötelez,vagy a 12. § (1) bekezdése árkiegészítés igénylésére
jogosít."
3. §
A FAT 4. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából saját
elõállítású vagy termeltetett terméknek minõsül az a termék is, amelyet
a) bármilyen adózatlan vagy adózott termékbõl (keveréssel, illetve más
eljárással) állítanak elõ, vagy az egyik adómérték alá tartozó termék
összetevõinek olyan megváltoztatásával (adalék hozzáadásával) állítanak elõ,
hogy a termék egy másik adómérték alá kerül;
b) nem adóalanytól vásárolt, illetve adózottan vagy a 7. §-ban foglaltak
szerint beszerzett, az e törvény hatálya alá tartozó, az 1. számú melléklet
21. pontja a) alpontjában meghatározott ömlesztett termékbõl (lédigáruból)
kiszereléssel, palackozással állítanak elõ."
4. §
A FAT 5. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"5. §(1) Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása
szempontjából belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha
a) az adóalany a terméket reprezentációs, valamint nem termelési célra
használja fel;
b) a javítási szolgáltatás nyújtása során vagy a nem adóalany részére
bérmunkában készített nemesfémtermékhez a szolgáltatás nyújtója saját
tulajdonát képezõnemesfém-alap-anyagot, drágakövet használ fel, a felhasznált
nemesfém-alapanyag, drágakõ tekintetében;
c) a terméket a termelõ vagy a termeltetõ saját kiskereskedelmi hálózatába,
üzlethelyiségébe szállítja ki."
5. §
A FAT 6. §-ahelyébe a következõ rendelkezés lép:
"6. §(1) Nem kell adót fizetni a használt termék belföldi értékesítése után.
(2) Használt terméknek a rendeltetésszerû használat után újraértékesített
termék minõsül.
(3) A rendeltetésszerû használatot az adóalany igazolni köteles.
(4) Nem tekinthetõ használt terméknek
a) az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított földgáz,
illetve cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás szénhidrogén és a
kõolajfeldolgozási vegyi termék, a kozmetikai termék, az élelmiszer, az
etilalkohol, az élvezeti cikk, továbbá a változatlan (kijavított) állapotban
már nem értékesíthetõ nemesfémtermék és drágakõ, valamint
b) az adóalany készletében keletkezõ immobil, elfekvõ áru, a selejtes és az
értékcsökkent termék."
6. §
A FAT 7. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"7. § (1) Az adóalany és az importáló
a) a legalább 70 térfogatszázalék alkoholtartalmú finomított szesz,
víztelenített szesz, magasfokú és középfokú borpárlat, valamint
b) a benzin, kivéve a motorbenzint, a benzol, a toluol, a xilol, az ortó-
xilol, az aromatol, a petróleum, kivéve a sugárhajtómûvek üzemanyagát, a
gázolaj, kivéve a dízel-motorokhoz való gázolajat, a paraffinos és
paraffinmentes párlat
(az a) és b) pont a továbbiakban együtt: jövedéki termék)
belföldi értékesítése, illetve importálása esetén mentesülhet az adó
megfizetése alól.
(2) Az adóalany és az importáló akkor élhet az (1) bekezdésben biztosított
jogával, ha
a) az adóalany vállalja, hogy a vevõ részére a jövedéki terméket - a jövedéki
szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993.
évi LVIII. törvény (a továbbiakban:Jszt.) rendelkezése alapján - a jövedéki
termékek raktárközi forgalmára vonatkozó elõírások szerint adja ki;
b) a beszerzést vagy importálást megelõzõen a vevõ írásban értesíti az
adóalanyt és a vámhivatalt, illetve az importáló írásban értesíti a
vámhivatalt, hogy lemond a 11. § (1) bekezdés e) pontjában biztosított
adólevonási (adóvisszaigénylési) jogáról.
(3) A vevõ, illetve az importáló akkor mondhat le az adólevonási
(adóvisszaigénylési)jogáról, ha
a) a jövedéki terméket közvetlen anyagként a saját elõállítású vagy a
bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel;
b) a Jszt. 32. §-ában foglaltak értelemszerû alkalmazásával az ott
meghatározott feltételek szerint, nyilvántartási és elszámolási elõírások
betartására kötelezettséget vállal."
7. §
A FAT 8. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/8. § (1) Az adófizetési kötelezettség/
"a) a saját elõállítású és a bérmunkában termeltetett termék esetén "
/aa) az értékesítésrõl kiállított számlán a teljesítés idõpontjaként
feltüntetett napon; illetve
ab) készpénzfizetéskor, valamint ha az adóalany a számvitelrõl szóló törvény
alapján könyvvezetési kötelezettségének a pénzforgalmi szemlélet szerint tesz
eleget, vagy csak a bevételeirõl köteles nyilvántartást vezetni, akkor az
ellenérték kiegyenlítésének napján;
ac) az 5. § (1) bekezdésének c) pontjában meghatározott
esetben a kiszállításról kiállított bizonylaton a kiszállítás idõpontjaként
feltüntetett napon keletkezik./
8. §
(1) A FAT 11. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/11. § (1) Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ
adóból levonhatja vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket
terhelõ adót/
"f) az e) pontban foglaltak alkalmazása szempontjából közvetlen
anyagfelhasználásnak minõsül az is, ha az 1. számú melléklet 21. pontja a)
alpontjában meghatározott ömlesztett termékeket (lédigárut) kiszerelés,
palackozás céljából szerezték be, illetve az 1. számú melléklet 21. pontja b)
alpontjában szereplõ petróleumok közül a sugárhajtómûvek üzem-anyaga,
kizárólag a sugárhajtású gépek hajtóanyagaként történõ felhasználása esetén
minõsül közvetlen anyagfelhasználásnak."
(2) A FAT 11. §-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(5) Az adóalany, illetve az importáló a vevõ kérésére az árban felszámított,
illetve az általa megfizetett adót a számlán köteles elkülönítve feltüntetni."
(3) A FAT 11. §-a (6) bekezdésnek helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(6) Levonható (visszaigényelhetõ) adóként az adóalany vagy az importáló által
az árban felszámított, az adóalany vagy az importáló számlájával igazolt adó
vehetõ figyelembe. Az importáló levonható (visszaigényelhetõ) adóként a
vámhatóság által kivetett adót érvényesítheti."
(4) A FAT 11. §-a (7) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(7) A (6) bekezdésben meghatározott adó levonhatóságának
(visszaigényelhetõségének) jogosultságát
a) a külföldre visszaszállított ésaz exportált termék esetén a terméknek a
vámhatáron át belföldrõl külföldre történõ kiszállítását igazoló, a
vámhatóságtól kapott, a jogosult nevére szóló bizonylattal,
b) a termék adóalany vagy importáló által történõ visszavétele (visszáru)
esetén a visszavételrõl kiállított bizonylattal,
c) az adóval növelt áron beszerzett, de a saját elõállítású vagy bérmunkában
termeltetett termékhez közvetlen anyagként felhasznált termék esetén a
felhasználást
ca) a Jszt.-ben az anyagfelhasználás elszámolási kötelezettsége alá vont
termék tekintetében az ott meghatározott módon és bizonylattal,
cb) az egyéb és a kiszerelésre, palackozásra beszerzett ömlesztett termék
(lédigáru) tekintetében pedig a saját elõállítású vagy termeltetett, illetve a
kiszerelt, palackozott termékre az anyagfelhasználási szükségletet igazoló
bizonylattal
kell dokumentálni, alátámasztani."
(5) A FAT 11. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Ha az adó alapját képezõ vámérték utólag változik, a vámhatóság kérelemre
vagy hivatalból a fizetendõ adót módosítja."
9. §
A FATa következõ 11/A. §-sal egészül ki:
"11/A. § (1) Az adóalanytól vagy importálótól adózottan beszerzett háztartási
tüzelõolaj (a továbbiakban : HTO) kiskereskedelmi értékesítése esetén az
üzemanyagtöltõ állomás, az önálló háztartási tüzelõolaj eladóhely és a
háztartási tüzelõolajat is értékesítõ tüzelõanyag telephely (a továbbiakban
együtt : HTO-eladóhely) tulajdonosa, illetvebérlõje, vagy a szerzõdéses
rendszerben üzemelõ HTO-eladóhely esetén annak üzemeltetõje (a továbbiakban
együtt: üzemeltetõ) visszaigényelheti az adót az állami adóhatóságtól, ha a
HTO-t a Jszt-ben meghatározott HTO-utalvány ellenében és a kiskereskedelmi
árréssel növelt beszerzésiárnak a visszaigényelhetõ adóval történt
csökkentésével értékesítette.
(2) Az adó-visszaigénylési jog az értékesítésrõl kiállított számlán a
teljesítés idõpontjaként feltüntetett napon, illetve készpénzfizetés esetén az
ellenérték kiegyenlítésének napján, és a HTO-utalványnak a vevõtõl való
egyidejû átvételével keletkezik.
(3) Visszaigényelhetõ adóként a (2) bekezdésben meghatározott napon hatályos,
az 1. számú mellékletben a HTO-ra elõírt adó vehetõ figyelembe, érvényesíthetõ
az értékesített - a(4) bekezdés szerint bizonylatolt - HTO-mennyiség után.
(4) A HTO-eladóhely üzemeltetõje csak akkor élhet az adóvisszaigénylés
jogával, ha a HTO származását és adózott beszerzését igazolja, illetve ha a
visszaigényelt adó összegét a beszerzett és értékesített HTO mennyiségének
tételes elszámolásával, valamint a HTO-utalvánnyal alátámasztja,
bizonylatolja."
10. §
A FAT 12. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"12. § (1) Árkiegészítést igényelhet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -
az, aki hatósági áras különjárati autóbusz szolgáltatást végez, továbbá az,
aki olyan
a) a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. és a vasútról szóló 1993. évi
XCV. törvény alapján végzett koncesszió köteles, menetrend szerinti vasúti
vagy közúti személyszállítási szolgáltatást,
b) belvízi személyszállítást, révközlekedést
nyújt, amelyhez jogszabály*/ utazási kedvezményt állapít meg.
(2) Nem vehetõ igénybe árkiegészítés azon utazási kedvezmények után,
a) amelynek pénzügyi fedezetére jogszabály más forrást határoz meg;
b) amelyet az árkiegészítés alanya üzletpolitikai céllal nyújt."
* A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekrõl szóló 13/1991.(I.
18.) Korm. rendelet
11. §
A FAT 19. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép.
"19. §A statisztikai besorolási számra történõ hivatkozással meghatározott
termékek és szolgáltatások vonatkozásában a Központi Statisztikai Hivatalnak
az Ipari Termékek Jegyzéke (ITJ) és a Szolgáltatások Jegyzéke (SZJ) 1994.
szeptember hónap 15. napján érvényes besorolási rendjét kell irányadónak
tekinteni. A besorolási rend ezt követõ (idõközi) változása az
adókötelezettséget nem befolyásolja."
12. §
(1) A FAT 1. számú melléklete az e törvény 1. számú melléklete szerint
módosul.
(2) A FAT 2. számú melléklete helyébe az e törvény 2. számú melléklete lép.
13. §
(1) Ez a törvény 1995. év január hónap 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit
azokban az esetekben kell alkalmazni elõ-ször, amelyekben az adófizetési
kötelezettség, illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1994. év
december hónap 31. napját követõen keletkezik.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a FAT 9.§-a (1) bekezdésének d)
pontja és a 20.§-ának (2) bekezdése hatályát veszti.
1. számú melléklet az 1994. évi ... törvényhez
1.) A FAT 1. számú melléklete 2., 3., 6., 7., 9., 13., 15/a., 16/c. és 16/d.
pontjának termékmegnevezése és ITJ száma helyébe a következõ termékmegnevezés
és ITJ szám kerül:
/Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót
kell fizetni/
Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó
szám és ITJ száma mértéke
"2. Termék ezüstbõl, ezüstötvözetû és
bevonatú ékszer (ITJ: 29-31-1-bõl,
29-32-1-bõl, 29-46-ból, 29-71-11-bõl,
69-31-2, 69-31-4-bõl, 69-31-9-bõl,
69-31-10-bõl, 69-33-1-bõl, 69-33-10- bõl és 69-95-7-bõl)T/30. %/
3. Termék egyéb nemesfémbõl, csiszolt
nemeskövek, egyéb nemesfém ötvözetû és
bevonatú ékszer (ITJ: 29-31-1-bõl,
29-32-1-bõl, 29-46-ból, 29-71-11-bõl,
69-31-1, 69-31-3, 69-31-4-bõl, 69-31-5,
69-31-81, 69-31-9-bõl, 69-31-10-bõl,
69-33-1-bõl, 69-33-10-bõl és 69-95-
7-bõl)T/65. %/
Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó
szám és ITJ száma mértéke
6. Motorhajtó üzemanyagként felhasznált
cseppfolyósított propán-bután gázke-
verék (LPG gáz) (ITJ: 55-11-42)T/31.Ft/kg/
7. Benzin, ideértve anem szabványos
benzint is (ITJ: 55-13)
Motorbenzin ólmozott (55-13-1)T/41.,60Ft/l/
Motorbenzin ólmozatlan és másféle
benzinekT/35.,30 Ft/l/
9. Gázolaj, tüzelõolaj, ideértve a nem
szabványos gázolajat és tüzelõolajat
is, - a háztartási tüzelõolaj (HTO:
55-16-1) kivételével (ITJ: 55-15 és
55-16)/30,20 Ft/l/
13. Rágógumi (ITJ: 87-53)T/70. %/
15/a. Valódi kávékivonat (ITJ: 87-82-1)T/30. %/
16/c. Valódi gyümölcspálinka, egyéb valódi
pálinka (ITJ: 88-22-1 és 88-22-9)T/650.Ft/hlf és
0 %/
16/d. Valódi gabonapálinka, különleges rum,
-pálinka, -likõr (ITJ:88-22-2,
88-23-2, 88-24-2, 88-25-2)" /720 Ft/hlf és
43 %/
2.) A FAT 1. számú melléklete 8. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, s
egyúttal a következõ 7/a., 9/a., 9/b.és 14/a. ponttal egészül ki:
Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó
szám és ITJ száma mértéke
"7/a. Benzol, toluol, xilol, ortó-xilol,
aromatol
(ITJ: 52-21-11-1, 52-21-11-2,
52-21-11-4 és 52-21-11-9) 35,30 Ft/l.
8. Petróleum
(ITJ: 55-14) 35,30 Ft/l.
9/a. Háztartási tüzelõolaj (HTO)
(ITJ:55-16-1) 39,70 Ft/l.
9/b. Paraffinos és paraffinmentes
párlat
(ITJ: 55-24 és 55-25) 30,20 Ft/l.
14/a. Fûszerpaprika-õrlemény
(ITJ: 83-81-1) 10 %"
3.) A FAT 1. számú melléklete 21. pontjának helyébe akövetkezõ rendelkezés
lép:
"21. Az 5. § (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a 11. § (1)
bekezdés e) és f) pontjának rendelkezése alkalmazható a következõ termékek
közvetlen anyagként történõ felhasználása esetén:
a) az etilalkohol (52-12-11-2), az analitikai vagy spektroszkópiai tisztaságú
alkohol kivételével , a fûszerpaprika-õrlemény (83-81-1), a csokoládé, a
csokoládés készítmény (87-71 és 87-72), a pörköltkávé és a valódi kávékivonat
(87-81, 87-82-1), a szeszgyártási termékek és a szeszes italok (88-1, 88-2), a
szõlõborok (88-3-ból), a likõrbor szõlõborból és gyümölcsborból (88-31-4-bõl
és 88-39-4-bõl), valamint a fõzött és a fejtett sör (88-43 és 88-45);
b) a benzin (55-13), a motorbenzin (55-13-1) kivételével, a benzol, a toluol,
a xilol, az ortó-xilol, az aromatol (52-21-11-1, -2, -4,- 9), a petróleum (55-
14), a gázolaj (55-15), a dízel-motorokhoz való gázolaj (55-15-1) kivételével,
a paraffinos és paraffinmentes párlat (55-24 és 55-25), a nemesfémbõl készült
ékszer alkatrészek és a nemesfémbõl készült egyéb termék alkatrészek (69-31-
10, 69-33-10-bõl)."
4.) A FAT 1. számú melléklete a következõ 22. ponttal egészül ki:
"22. A 7., a 7/a., a 8., a 9., a 9/a. és a 9/b. pontban megnevezett termékek
után az adót az értékesített termék 15 oC hõmérséklethez tartozó
térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell megfizetni."
2. számú melléklet az 1994. évi........ törvényhez
"2. számú melléklet az 1991. évi LXXVIII. törvényhez
Azon szolgáltatások köre, amelyek után fogyasztói árki-
egészítés vehetõ igénybe
Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-
szám SZJ száma egészítés mértéke
Személyszállítás
1. 50 %-os vasúti kedvezmény,
ideértve a budapesti agglome-
rációban a HÉV vonalakon ér-
vényes 50 %-os kedvezményt is
(SZJ: 09112-bõl és) 100 %
091214-bõl)
2. 75 %-os vasúti kedvezmény
(SZJ: 09112-bõl) 300 %
3. 90 %-os vasúti kedvezmény,
ideértve a budapesti agglome-
rációban a HÉV-re váltott
tanuló- és nyugdíjas bérlet-
jegy kedvezményét is
(SZJ: 09112-bõl és) 900 %
091214-bõl)
Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-
szám SZJ száma egészítés mértéke
4. Tanulók vasúti bérletjegye
(SZJ: 09112-bõl) 1100 %
5.70. életévüket betöltött magyar
állampolgárok, a fegyveres erõk
sorállományú tagjai és az or-
szággyûlési képviselõk ingye-
nes vasúti utazása miatti be-
vétel kiesés megtérítése
(SZJ: 09112-bõl) 8 %
6. 50 %-os távolsági autóbusz
kedvezmény
(SZJ: 09122-bõl) 100 %
7. 75 %-os távolsági autóbusz
kedvezmény
(SZJ: 09122-bõl) 300 %
8. 90 %-os távolsági autóbusz
kedvezmény, ide értve a bu-
dapesti és miskolci agglome-
rációban váltott tanuló- és
nyugdíjas bérletjegy kedvez-
ményét is
(SZJ: 09122-bõl) 900 %
091242-bõl)
9. Tanulók távolsági autóbusz
bérletjegye
(SZJ: 09122-bõl) 730 %
Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-
szám SZJ száma egészítés mértéke
10. Hatósági áras különjárati
autóbusz forgalom
(SZJ: 09123-bõl) 20 %
11. 70. életévüket betöltött ma-
gyar állampolgárok és az or-
szággyûlési képviselõk ingye-
nes utazása miatti bevétel-
kiesés megtérítése a távolsági
menetrend szerinti autóbusz
közlekedésben
(SZJ: 09122-bõl) 3,5 %
12. Helyi tanuló- és nyugdíjas bér-
letjegy
(SZJ: 09121-bõl és
09124-ból) 300 %
13. 70. életévüket betöltött magyar
állampolgárok, a fegyveres erõk
sorállományú tagjai és az ország-
gyûlési képviselõk ingyenes uta-
zása miatti bevétel-kiesés a he-
lyi közlekedésben
(SZJ: 09121-bõl és
09124-ból) 5 %
14. 50 %-os személyhajózási ked-
vezmény
(SZJ: 09221-bõl) 100 %
Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-
szám SZJ száma egészítés mértéke
15. Révközlekedés tanuló- és nyug-
díjas bérletjegye
(SZJ: 09223-bõl) 300 % "
Általános indokolás
A Javaslatban foglalt módosítások, kiegészítések alapvetõ célja egyfelõl a
jogalkalmazók részére a rendelkezések világosabbá, egyértelmûbbé tétele,
másfelõl - a kormányprogramban foglaltakkal összhangban - az ellenõrizhetõség,
a biztosabb adóbefolyás feltételeinek javítása. Célja a törvényjavaslatnak
továbbá, hogy a törvény eddigi érvényesülésével szerzett tapasztalatokat is
hasznosítsa, kiiktassa mûkõdésének zavarait.
Részletes indokolás
az 1. §-hoz
A jogalkalmazók körében esetenként tévedéshez vezetett az importhoz
kapcsolódóan az adókötelezettség, az adómentesség értelmezése, azok közvetett
módon történt meghatározása miatt. A Javaslat egyrészt konkrétan megfogalmazza
az import fogalmát és az import utáni adókötelezettséget, másrészt tételesen
megjelöli az adómentesség alá nem tartozó importálást, illetve kétféle
adómentességet - nevesítve -külön is kiemel.
a 2. §-hoz
Konkrétabbá teszi a Javaslat az adó és árkiegészítés alanyának személyét is
oly módon, hogy a természetes személyek közül az egyéni vállalkozót kiemelten
szerepelteti. Egyértelmûbbé teszi a Javaslat - az adófizetésre kötelezettek és
az árkiegészítés igénybevételére jogosultak megjelölésével - az érintettek
számára, hogy ezen adó és árkiegészítés egyfázisú, az adókötelezettség,
illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõsége a termelés, forgalmazás,
teljesítés folyamatában csak egy ponton áll fenn.
a 3.§-4.§-hoz
A termékeket terhelõ magas adó ösztönzõen hat az adózás megkerülésére, a
fizetendõ adó mértékének vagy alapjának a manipulálására. Ennek megelõzése,
kivédése érdekében a Javaslat a termékelõállítás, az adóköteles belföldi
értékesítés különös eseteit is konkrétan meghatározza.
az 5. §-hoz
Módosul a használt termékek adóztatása és az idesorolható termékek köre. A
Javaslat szerint csak a belföldi értékesítés esetén nem áll fenn az
adófizetési kötelezettség, ha a terméket rendeltetésszerû használat után
ismételten értékesítik.
a 6. §-hoz
A kõolajszármazékoknál elkövetett adóvisszaélések kizárása érdekében a
Javaslat valamennyi benzin, gázolaj és tüzelõolaj választékra, továbbá a
petróleumra és néhány aromás kõolajtermékre fogyasztási adó elõírását
irányozza elõ. Lehetõséget biztosít a szabályozás azonban arra, hogy ha e
termékeket termelési célra, közvetlen anyagként használják fel, a beszerzéskor
az adót ne kelljen megfizetni, azaz csak felfüggesztett adófizetési
kötelezettség álljon fenn, a termékkel való elszámolási kötelezettség
teljesítéséig. Ebbe a termékkörbe kerül a Javaslat szerint a magasfokú és
középfokú borpárlat is, a már jelenleg idetartozó finomított és víztelenített
szesz mellett.
a 7. §-hoz
Jogtechnikai módosítás, az apporthoz kapcsolódóan az önadóztatásra vonatkozó,
de a gyakorlatban nem érvényesülõ szabályozásnak a törlését jelenti.
a 8. §-hoz
A visszaélések lehetõségét kívánja csökkenteni, kizárni a Javaslat azzal is,
hogy konkrétan meghatározza az adó levonhatósága (visszaigényelhetõsége)
feltételeit, a bizonylatolás követelményét, módját és alapdokumentumait. A
kõolajszármazékok bõvebb körének adóztatásával függ öszze a 11. § (1) bekezdés
f) pontjának kiegészítése. E kiegészítést az indokolja, hogy az adózottan
beszerzett sugárhajtómû üzemanyaga után, ha azt a sugárhajtású gépekhez
használják fel, az adó visszaigényelhetõ legyen, azaz a maihoz hasonlóan a
felhasználást adó ne terhelje.
a 9. §-hoz
A Javaslat alapján a háztartási tüzelõolaj (HTO) is a törvény hatálya alá
kerül. E szerint a tüzelõolajokon, köztük a HTO-on és a gázolajon (a
környezetvédelmi termékdíj kivételével) azonos nagyságrendû adójellegû elvonás
érvényesülne. A szabályozás az adótehernek (az "adónövekménynek") alanyi jogon
történõ visszatérítését veszi alapul. A "növekmény"-t fogyasztási adó jogcímen
fizetnék be az adóalanyok, illetve a HTO kiskereskedõnek is ezen a jogcímen
kerülne a "növekmény" visszatérítésre. Következésképpen a jogosult fogyasztó,
vagyis a lakosság a HTO-t már a "növekmény"-nyel csökkentett áron, HTO-
utalvány átadásával vásárolhatná meg.
a 10.§-hoz
A törvény érvényesülése során tapasztaltak indokolják a fogyasztói
árkiegészítés igénybevételi lehetõségeinek pontosítását, az igénybevevõk
körének a közúti közlekedésrõl és a vasútról szóló törvénnyel való
összehangolását. Egyértelmûsíti a Javaslat azt is, hogy milyen esetekben nem
lehet fogyasztói árkiegészítést igénybe venni.
a 11. §-hoz
A termékek és szolgáltatások utáni adót, illetve árkiegészítést a KSH
jegyzékek szerinti besorolás alapulvételével kell megállapítani,
érvényesíteni. A KSH jegyzékekben a termékek és szolgáltatások megnevezése,
számjele az utóbbi négy évben jelentõsen megváltozott. A Javaslat ehhez
igazodóan a jegyzékek besorolási rendjének az 1994. szeptember 15-ei állapotát
határozza meg irányadónak. A besorolási rend idõpontjának aktualizálása teszi
indokolttá az 1. számú melléklet 1.) pontjában, valamint a 2. számú
mellékletben elõirányzott módosításokat is.
a 12. §-hoz
A Javaslat - az 1. számú melléklet szerint - néhány kõolajszármazékra és a
fûszerpaprika-õrleményre fogyasztási adót irányoz elõ. Módosul továbbá az 1.
számú melléklet 3.) pontjában foglalt módon a FAT 1. számú mellékletének a 21.
pontja, illetve e melléklet egy új 22. ponttal egészül ki. A kõolajszármazékok
javasolt adótétele, valamint a 21. pont módosulása, illetve az új 22. pont
egyaránt az e termékkörnél tapasztalt visszaélések megelõzésére, kizárására
hivatott. A Javaslat szerint a szabályozás egyfelõl azt jelenti, hogy az
adóalany és az importáló az adót megfizeti, s a terméket adózottan
értékesítheti, másfelõl viszont lehetõ vé teszi, hogy ha a vásárolt termékeket
a vevõ termelési célra, közvetlen anyagként használja fel, akkor az adót a
fizetendõ adóiból levonja, vagy ennek hiányában az állami adóhatóságtól
visszaigényelje. Az adót valamennyi kõolajszármazék esetén nem a
hõmérséklettõl függõ, hanem egy állandó, a termék 15 °C hõmérséklethez tartozó
térfogatmennyisége után kell majd megfizetni.
A 2. számú mellékletben az árkiegészítés mértékeia jelenlegivel megegyezõek.
Jóváhagyására a 11. §-hoz fûzött indokolás szerinti ok miatt van szükség.
a 13. §-hoz
E § a törvény hatálybalépéséhez kapcsolódóan az adókötelezettség keletkezését,
illetve az árkiegészítés igénybevételének lehetõségét szabályozza, figyelembe
véve a gazdasági folyamatokat, valamint a megszûnõ rendelkezéseket helyezi
hatályon kívül.