MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/237.. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról

Elõadó:

dr.Békesi László

pénzügyminiszter

Budapest, 1994. október 28.

1994. évi..... törvény

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról

1.§

Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 1.§-a

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Öröklés, ajándékozás és visszterhes vagyonátruházás esetén vagyonszerzési

illetéket, az e törvényben meghatározott okiratra okirati illetéket, az

államigazgatási és bírósági eljárásért eljárási illetéket vagy az e törvényben

elõírt módon, de külön jogszabályban megállapított igazgatási, bírósági

szolgáltatási díjat kell fizetni."

2.§

Az Itv. 2.§-a akövetkezõ (4) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4)

bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:

"(4) E törvény okirati illetékre vonatkozó rendelkezését a belföldön

kiállított okiratra a felek állampolgárságától függetlenül alkalmazni kell. A

külföldön kiállított okirat akkor esik e törvény hatálya alá, ha belföldön

teljesítendõ jogügyletet tartalmaz, vagy aztbelföldön felhasználják."

3.§

Az Itv. 3.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (4)-(6)

bekezdések számozása (5)-(7) bekezdésekre változik:

"(4) Az okirati illetékkötelezettség az okirat kiállításakor keletkezik. A

külföldön kiállított okirat illetékkötelezettsége a jogügylet belföldi

teljesítésekor, illetve az okirat belföldi felhasználásakor keletkezik."

4.§

Az Itv. 5.§-a (1) bekezdésének d) és f) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(Teljes személyes illetékmentességben részesül:)

"d) a társadalmi szervezet, a köztestület és a közhasznú társaság,

f) az alapítvány, ideértve a közalapítványt is,"

5.§

Az Itv. 5.§-a (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés c)-g) pontjaiban említett szervezetet az illetékmentesség

csak abban az esetben illeti meg, ha a vagyonszerzést, az okirat kiállítását,

illetõleg az eljárás megindítását megelõzõ naptári évben folytatott

vállalkozási tevékenységbõl származó jövedelme után társasági adófizetési

kötelezettsége, illetve - költségvetési szerv esetén - eredménye után a

központi költségvetésbe befizetési kötelezettsége nem keletkezett."

6.§

Az Itv. 5.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Okirati illetékkötelezettség esetén a személyes illetékmentességrõl,

illetve a személyes illetékmentességnek a (2)-(3) bekezdés szerinti felételei

fennállásárólaz okiratban, vagy az okiratra vezetett záradékban nyilatkozni

kell."

7.§

(1) Az Itv. 12.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az öröklési és ajándékozási illeték összegét az egy-egy örökösnek,

hagyományosnak jutott örökség, illetõleg megajándékozottnak juttatott ajándék

tiszta értéke alapulvételével a következõ táblázatokban foglalt kulcsok

alkalmazásával kell kiszámítani:

a) Öröklés esetén:

az illeték általános mértéke

lakástulajdon

C s o p o r t 5 millió további 5 millió 10 millió szerzés Ft-ig Ft után 10

millió Ft felett illetékének

Ft-ig mértéke

I. Az örökhagyó gyermeke, há-

zastársa, szülõje, valamint a

háztartásában eltartott szülõ

nélküli unokája terhére (Az

örökbe fogadott, a mostoha-és nevelt gyermek a vér szerinti

gyermekkel, az örökbe fogadó, a mostoha- és nevelõszülõ a vér szerinti

szülõvel egy tekintet alá esik.) 10 % 12 % 14 % 2,5 %

II. Az örökhagyó I.csoportba

nem tartozó unokája, nagyszülõ-

je, testvére terhére 14 % 16 % 18 % 4 %

III. Minden más örökös terhére 20 % 22 % 25 % 5 %

b) Ajándékozás esetén:

az illeték általános mértéke

lakástulajdon

C s o p o r t 5 millió további 5 millió 10 millió szerzés Ft-ig Ft után 10

millió Ft felett illetékének

Ft-ig mértéke

I. Azajándékozó gyermeke, há-

zastársa, szülõje, valamint a

háztartásában eltartott szülõ

nélküli unokája terhére (Az

örökbe fogadott, a mostoha- és

nevelt gyermek a vér szerinti

gyermekkel, az örökbe fogadó,

a mostoha- és nevelõszülõ a

vér szerinti szülõvel egy te-

kintet alá esik.) 11 % 14 % 17 % 5 %

II. Az ajándékozó I. csoportba

nem tartozó unokája, nagyszü-

lõje, testvére terhére 15 % 18 % 21 % 8 %

III. Minden más megajándéko-

zott terhére 21 % 24 % 27 % 10 %

(2) Az Itv. 12.§-a a következõ (2)-(3) bekezdésekkel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2)-(3) bekezdések számozása (4)-(5) bekezdésekre változik:

"(2) Lakástulajdonhoz kapcsolódó vagyoni értékû jog öröklési és ajándékozási

illetékét a lakástulajdon szerzésére - az (1) bekezdés a) és b) pontjaiban -

meghatározott illetékkulcsok alkalmazásával kell megállapítani.

(3) Az öröklési vagy ajándékozási illeték alá esõ termõföld értékét az illeték

megállapításakor az egyéb illetékköteles vagyontárgyak értéke elõtt, de

egyébként azokkal összeszámítva kell figyelembe venni."

8.§

Az Itv. 13.§-a a következõ (7)-(9) bekezdésekkel egészül ki:

"(7) Az örökös által ugyanattól az örökhagyótól örökölt vagyontárgyak értékét

az illeték kiszabásánál akkor is össze kell számítani, ha az örökös a

vagyontárgyak egy részét késõbb kapja meg.

(8) Ha a megajándékozott ugyanattól az ajándékozótól egy éven belül többször

kap ajándékot - ideértve a vagyontárgy tulajdoni hányadainak külön

szerzõdéssel történõ megszerzését is - az ajándékozási illeték alapjának

megállapí

tásánál az egyes ajándékok értékét össze kell számítani. Az összeszámított

érték alapulvételével megállapított illetékbõl a korábbi ajándékozás után

kiszabott illetéket le kell vonni.

(9) Ha több ajándékozó ugyanannak a megajándékozottnak egy ajándékozási

szerzõdéssel ajándékoz közös tulajdonban lévõ vagyont,az ajándékozási illeték

alapját az egyes ajándékozóktól származó ajándék értékének figyelembevételével

külön-külön kell meghatározni."

9.§

(1) Az Itv. 16.§-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(Mentes az öröklési illeték alól:)

"b) az értékpapír, a takarékbetét, a gazdasági társaság tagját megilletõ

vagyoni betét, valamint az üzletrész öröklése;"

(2) Az Itv. 16.§-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A kiskorú örökös az öröklési és az ingatlan-nyilvántartási eljárási illetéket

a nagykorúvá válásától számított két évig késedelmi pótlékmentesen fizetheti

meg."

(3) Az Itv. 16.§-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) Termõföld tulajdonjogának, vagyoni értékû jogának öröklése esetén az

egyébként járó öröklési illeték felét kell fizetni."

10.§

(1) Az Itv. 17.§-a (1) bekezdésének d) és g) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(Mentes az ajándékozási illeték alól:)

"d) lakástulajdon kezelõi jogának ingyenes megszerzése;

g) az értékpapír, a takarékbetét, a gazdasági társaság tagját megilletõ

vagyoni betét, valamint az üzletrész ingyenes megszerzése;"

(2) Az Itv. 17.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Termõföld tulajdonjogának, vagyoni értékû jogának ajándékozása esetén az

egyébként járó ajándékozási illeték felét kell fizetni."

11.§

(1) Az Itv. 19.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A visszterhes vagyonátruházási illeték általános mértéke - ha a törvény

másként nem rendelkezik - a megszerzett vagyon terhekkel nem csökkentett

forgalmi értéke után 10 millió forintig 8 %, a forgalmi érték ezt meghaladó

összege után 12 %. Vagyon résztulajdonának megszerzése esetén a 10 millió

forintnak a szerzett tulajdoni hányaddal arányos összegére alkalmazható a 8 %-

os illeték, a forgalmi érték ezt meghaladó része után 12 % illetéket kell

fizetni."

(2) Az Itv. 19.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2)-(4) bekezdések számozása (3)-(5) bekezdésekre változik:

"(2) Termõföld és más rendeltetésû vagyontárgyak egyidejû megszerzése esetén a

termõföld értékét az illeték megállapításakor az illetékköteles vagyontárgyak

értéke elõtt, de egyébként azokkal összeszámítva kell figyelembe venni."

12.§

Az Itv. 20.§-ának (3) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Az így számított illetékalap után - ha a törvény másként nem rendelkezik - a

19.§ (1) bekezdésében meghatározott mértékû illetéket kell fizetni." 13.§ Az

Itv. 23.§-a utána következõ címmel és 23/A. §-sal egészül ki:

"Ingatlanforgalmazási célú vagyonszerzések visszterhes vagyonátruházási

illetéke

23/A.§

(1) Ingatlan tulajdonjogának ingatlanalap által vagy a fõtevékenysége szerint

ingatlan forgalmazásra jogosult vállalkozó által történõ megszerzésekor az

illeték mértéke az ingatlan terhekkel nem csökkentett forgalmi értékének 2 %-

a.

(2) Az ingatlanalap kezelõi tevékenységre jogosultságot az alapkezelõ az

Állami Értékpapír Felügyelet által kiadott mûködési engedéllyel, a

fõtevékenységként folytatott ingatlanforgalmazást pedig a vállalkozó a

tevékenység statisztikai jelzõszámával és a fõtevékenység szerint illetékes

kamarától beszerzett nyilatkozattal igazolja."

14.§

Az Itv. 24.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Gépjármû tulajdonjogának, haszonélvezeti jogának megszerzése esetén az

illeték mértéke a hajtómotor hengerûrtartalmának minden cm3-e után 7 forint."

15.§

(1) Az Itv. 26.§-a (1) bekezdésének b), c) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól:)

"b) a lakástulajdon kezelõi jogának a megszerzése;

c) a közcélú vízilétesítmények és tartozékaik kezelõi jogának a megszerzése;"

(2) Az Itv. 26.§-a (1) bekezdésének g), h), l) és m) pontja helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:

(Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól:)

"g) a közös gazdálkodás céljára az alapításkor a tag által bevitt ingatlan

tulajdonjogának, illetõleg használati jogának megszerzése;

h) a gazdálkodó szervezet olyan szervezeti átalakulásával bekövetkezõ

vagyonszerzés, amikor az újonnan létrejött gazdálkodó szervezet a korábbinak

általános jogutódja lesz;

l) gépjármû, pótkocsi tulajdonjogának a statisztikai jelzõszám szerint

fõtevékenységként gépjármû, pótkocsi forgalmazására jogosult vállalkozó által

történõ megszerzése;

m) a helyi önkormányzat vagy az állam tulajdonában álló lakás tulajdonjogának,

haszonélvezeti jogának a lakások és helyiségek bérletére, valamint az

elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény

(a továbbiakban: lakástörvény) 45.§-ának (1) bekezdése alapján vételi joggal

rendelkezõ, továbbá 49.§-ának (1)-(2) bekezdései alapján elõvásárlási joggal

rendelkezõ személy által történõ megszerzése."

(3) Az Itv. 26.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Termõföld tulajdonjogának, vagyoni értékû jogának visszterhes illeték alá

esõ megszerzése esetén az egyébként járó illeték felét kell fizetni."

16.§

Az Itv. a 27.§-a után a következõ HARMADIK RÉSSZEL és 27/A-27/F. §-sal egészül

ki, egyidejûleg a jelenlegi HARMADIK, NEGYEDIK, ÖTÖDIK RÉSZ számozása

NEGYEDIK, ÖTÖDIK, HATODIK RÉSZ-re változik:

"HARMADIK RÉSZ

AZ OKIRATI ILLETÉKEK

Az okirati illeték tárgya

27/A.§

(1) Az okirati illeték tárgya a polgári jogviszonyban létrejött jogügyletet

magában foglaló, jog alapítását, megerõsítését, átruházását, megváltoztatását

vagy megszüntetését rögzítõ, továbbá a nyilatkozatról vagy tényrõl

bizonyítékul kiállított olyan irat elsõ eredeti példánya, melyre e törvény

okirati illetéket állapít meg.

(2) Az illetékkötelezettséget - ha jogszabály kivételt nem tesz - nem érinti

az okirat elnevezése vagy alakja, továbbá az, hogy az okirat a Polgári

perrendtartás szabályai szerint a teljes bizonyító erõhöz megkívánt

kellékekkel rendelkezik-e, továbbá, hogy az okirat a tényeket a valóságnak

megfelelõen tartalmazza-e, illetve az okiratot felhasználták-e arra a célra,

amelyre kiállították. (3) Nem tárgya az okirati illetéknek a jogügyletet

tartalmazó okirat, ha a benne foglalt jogügylet semmis, kivéve, ha a jogügylet

jóváhagyás folytán vagy az elfogadott teljesítés következtében utóbb

érvényessé vált.

27/B.§

(1) Illetékköteles okiratok:

a) ingatlan tulajdonjogának, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékû jognak

átruházásáról, valamint az említett jogok megszüntetésérõl kiállított okirat;

b) végrendeletet, öröklési szerzõdést tartalmazó okirat;

c) ingatlan, ingó tulajdonjogának hatósági (bírósági) árverésen történõ

megszerzésérõl kiállított okirat (jegyzõkönyv);

d) vagyonközösség megszüntetésérõl kiállított okirat;

e) ingó ajándékozásról kiállított okirat;

f) lakásnak nem minõsülõ ingatlan bérleti jogának megszerzésérõl kiállított

okirat;

g) társasház alapításáról kiállított okirat;

h) jelzálogjog alapításáról kiállított okirat, kivéve a lakáscélú kölcsönt,

visszatérítendõ támogatást biztosító jelzálogjogról kiállított okiratot;

i) államigazgatási, vagybírósági eljárásban a képviselet ellátására adott

meghatalmazásról kiállított okirat, ide nem értve az általános meghatalmazást;

j) szakértõi véleményrõl kiállított okirat;

k) oktatási és tanfolyami bizonyítvány , az oklevél,a szakvizsga, a

nyelvvizsga, amestervizsga letételét tanúsító okirat (atovábbiakban együtt:

bizonyítvány), kivéve az általános és középiskolai bizonyítványt, az

érettségi, a szakmunkásképzõ és aszakiskolai szakmai vizsgát, aszakképesítést

tanúsító bizonyítványt.

(2) Ha egy jogügyletet több okirat együttesen tanusít, az okirati illetéket a

jogügylet létrejöttét eredményezõ okiraton kell megfizetni. (3) Az egy

okiratba foglalt, különbözõ illetéktárgyakra vonatkozó okirat illetékét úgy

kell megfizetni, mintha minden egyes tárgyról külön okiratot állítottak volna

ki.

(4) A szerzõdés módosítása - ideértve az idõ lejártával megszûnõ szerzõdés

meghosszabbítását is - függetlenül attól, hogy azt a felek az eredeti okiratra

vezetik rá, vagy arról új okiratot állítanak ki , az (5) bekezdésben említett

kivétellel, mint új jogügyletrõl kiállított irat esik okirati illeték alá.

(5) Ha az eredeti okiratra vezetett vagy külön okiratba foglalt nyilatkozatban

csak a jogügyletben eredetileg is résztvevõ felek személyi adatainak

megváltoztatásáról, a teljesítés helye, a kamat, a foglaló, a kötbér, vagy a

bánatpénz változtatásáról rendelkeznek, az okirat elsõ eredeti példányán

megfizetett okirati illetéken kívül további okirati illetéket nem kell

fizetni.

Az okirati illeték mértéke 27/C.§

(1) A 27/B.§ (1) bekezdésének a)-h) pontjaiban felsorolt okiratok illetéke

1.500 forint.

(2) A 27/B.§ (1) bekezdésének i) és j) pontjaiban említett okiratok illetéke

500 forint.

(3) A bizonyítványok illetéke:

a) a felsõfokú oktatásban a végbizonyítvány (abszolutórium) 500 forint;

b) a felsõfokú (fõiskolai, egyetemi) végzettséget, valamint felsõfokú

szakirányú képzettséget tanúsító oklevél 1.000 forint; c) egyetemi doktori

oklevél 2.000 forint; d) a tanfolyam elvégzését, a szak-, illetve nyelvvizsga,

valamint a mestervizsga letételét tanúsító okirat 500 forint.

Illetékmentesség

27/D.§

Mentes az okirati illeték alól:

a) a tárgyánál fogva illetékmentes államigazgatási, vagy bírósági eljárásban

történõ felhasználás céljára kiállított meghatalmazás és szakértõi vélemény;

b) az államigazgatási vagy bírósági eljárásban személyes költségmentességben

részesült fél kérelmére vagy érdekében beszerzett szakértõi vélemény;

c) a munkaerõfejlesztõ és a munkaerõképzõ központ vagy az általuk megbízott

szervezet által kiadott, képesítést tanúsító bizonyítvány.

Az okirati illeték fizetésére kötelezettek

27/E.§ (1) Az okirati illetéket a jogügyletben résztvevõ felek egyetemlegesen

kötelesek megfizetni. Ha azonban a jog-ügyletben résztvevõ felek valamelyike

az ügyletrõl kiállított okiratban az illeték megfizetését magára vállalja, az

illetékkötelezettség keletkezésétõl számított egy évig az illetéket csak tõle

lehet követelni.

(2) Egyoldalú jogügylet, szakértõi vélemény, valamint bizonyítvány esetében az

illetéket az okirat kiállításakor az köteles megfizetni, aki a

jognyilatkozatot tette, illetõleg akinek ügyében, vagy érdekében az okiratot

kiállították.

Az okirati illeték fizetésének módja

27/F.§

(1) Az okirati illetéket az okirat kiállításával egyidejûleg, külföldön

kiállított okirat esetében az illetékkötelezettség keletkezésekor [3.§ (4)

bekezdés] az okirat eredeti példányán illetékbélyeggel kell megfizetni. Az

okirat másolatán (kiadmány, tanúsítvány) az illeték megfizetésére utalni kell.

(2) Ha az okirati illeték megfizetését a kötelezett fél elmulasztja, a meg nem

fizetett illetéket mulasztási bírsággal együtt lelet alapján (84.§, 85.§) az

illetékhivatal (96.§) elõírja."

17.§

Az Itv. 29.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az elsõfokú államigazgatási eljárásért - ha e törvény melléklete másként

nem rendelkezik - 700 forint illetéket kell fizetni (általános tételû eljárási

illeték)."

18.§

(1) Az Itv. 33.§-a (2) bekezdésének 4. pontja a következõ d) alponttal egészül

ki:

(4. a születéssel, a házasságkötéssel, az örökbefogadással, tartással,

gondozással és a halálesettel kapcsolatos eljárás, kivéve:)

"d) az ingatlan-nyilvántartási eljárást;"

(2) Az Itv. 33.§-a (2) bekezdésének 13.,22. és24. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(... illetékmentes eljárások:)

"13. Az elsõ személyi igazolvány, az ideiglenes személyi igazolvány

kiállításával, a személyi igazolvány cseréjével -kivéve, ha a csere az

igazolvány elvesztése, eltûnése, megrongálódása, adatainak olvashatatlanná

válása miatt szükséges -vagy érvényességi idejének meghosszabbításával

kapcsolatos eljárás, a személyi igazolvány megváltozott adatainak

bejegyzésével kapcsolatos eljárás, továbbá a személyi igazolvány kiállításához

szükséges irat;

22. A költségmentesség engedélyezése iránti eljárás, valamint a

költségmentesség feltételei fennállásának igazolásához kiállított irat;

24. a birtokösszevonási célú önkéntes földcsere megszervezése iránt a

földhivatalnál kezdeményezett eljárás, valamint a kárpótlási eljárás és az

ilyen eljárásokhoz szükséges irat, továbbá a kisajátítási eljárás;"

19.§

Az Itv. 45.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A cég vagyonának (jegyzett tõkéjének) növelése (felemelése) esetében az

(1) bekezdésben foglaltak szerint meghatározott illetéket a vagyon (a jegyzett

tõke) növekedésének összege után kell számítani; melynek mértéke legalább

3.000 forint, az (1) bekezdés a) pontjában említettek esetében legfeljebb

300.000 forint, az (1) bekezdés b) pontjában említettek esetében pedig

legfeljebb 150.000 forint. Ez az illeték magában foglalja az egyidejûleg

bejelentett más változásokért fizetendõ illetéket is."

20.§

Az Itv. 50.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A cégbírósági, valamint a csõd- és felszámolási eljárásban hozott végzés

elleni felülvizsgálat illetéke 6.000 forint."

21.§

Az Itv. 57.§-a (1) bekezdésének e) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép,

egyidejûleg a következõ j) és k) pontokkal egészül ki:

(Illetékmentes a polgári ügyekben:)

"e) az alapítvány, a társadalmi szervezet, továbbá a Munkavállalói

Résztulajdonosi Programról szóló 1992. évi XLIV. törvény alapján létrehozott

MRP szervezet nyilvántartásba vételére irányuló eljárás;

j) az áttételt elrendelõ végzés elleni fellebbezés;

k) a kárpótlási ügyekben hozott közigazgatási határozat bíróság általi

felülvizsgálata iránti per."

22.§

(1) Az Itv. 74.§-a (2) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Ha e törvény vagy melléklete másként nem rendelkezik, illetékbélyeggel kell

megfizetni az okirati és az eljárási illetéket."

(2) Az Itv. 74.§-a (3) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az illetékbélyeggel fizetendõ illetéket okirati illeték esetében a kiállított

okirat eredeti példányára, az eljárási illetéket pedig az eljárást

kezdeményezõ iratra (jegyzõkönyvre) vagy ezek hiányában az eljárás során

létrejött iratra kell felragasztani."

23.§

Az Itv. 74.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4)-(5)

bekezdésekszámozása (5)-(6) bekezdésekre változik:

"(4) Az illetékköteles okiratra ragasztott illetékbélyeget az okirati illeték

fizetésére kötelezett vagy az okirat kiállítója - az okirat kiállítása

keltének az illetékbélyegre történõ ráírásával vagy annak bélyegzõ

lenyomatával - értékteleníteni köteles. Ha az eljáró hatóság (bíróság) az

értéktelenítés elmaradását észleli, az illetékbélyeget a 75.§ rendelkezéseinek

megfelelõen értékteleníti."

24.§

(1) Az Itv. 75.§-ának (1)bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az iratra ragasztott illetékbélyeg akkor értékteleníthetõ, ha a bélyeg

állapota kifogástalan. Ellenkezõ esetben a felülbélyegzést mellõzve - az

eljárási illeték esetében ha a fizetésre vonatkozó felhívás eredménytelen -

leletet (84-85.§) kell készíteni, amelyet a leletkészítés okának

feltüntetésével az illetékhivatalnak kell megküldeni."

(2) Az Itv. 75.§-a (3) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Illetékbélyeggel megfizetett eljárási illeték esetében a felülbélyegzés

napját is jelzõ hivatalos bélyegzõ lenyomatot az iratra felragasztott

illetékbélyegek mindegyikére akként kell ráütni, hogy a lenyomat - idõpontot

jelzõ bélyegzõnél az ezt feltüntetõ jelzés - fele az illetékbélyegre, másik

fele pedig az irat papírjára essék."

25.§

Az Itv. 82.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"82.§ Az illeték fizetésére kötelezett terhére, ha az eljárás

kezdeményezésekor fennálló eljárási illetékfizetés kötelezettségét - felhívás

ellenére - egyáltalán nem vagy nem teljes mértékben vagy nem a megszabott

határidõben teljesítette, továbbá a vagyonszerzéssel kapcsolatos bejelentési

kötelezettség elmulasztása vagy késedelmes teljesítése, valamint az okirati

illetékfizetési kötelezettség nem-, illetõleg részleges teljesítése esetén, a

fizetendõ illetéken felül, az adózás rendjérõl szóló törvényben meghatározott

mértékû, mulasztási bírságot kell fizetni."

26.§

(1) Az Itv. 102.§-ának (1) bekezdése a következõ m) ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában:)

"m) termõföld: az ingatlan-nyilvántartásban szántó, szõlõ, gyümölcsös, kert,

gyep, nádas és erdõ mûvelési ágban vagy halastóként nyilvántartott és az

ingatlan-nyilvántartási bejegyzéssel azonos célra hasznosított külterületi

földrészlet."

(2) Az Itv. 102.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az (1) bekezdés f), l) és m) pontjaiban foglaltak alkalmazásakor a

vagyontárgy minõsítése tekintetében az illetékkötelezettség keletkezésekor

fennálló állapot azirány-adó."

27.§

Az Itv. Melléklete e törvény mellékletének megfelelõen módosul.

Hatálybalépés

28.§

(1) Ez a törvény 1995. január 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit - a (2)

bekezdésben meghatározott kivétel-lel- a hatálybalépését követõen

illetékkiszabásra bejelentett vagy más módon az illetékhivatal tudomására

jutott vagyonszerzési ügyekben, továbbá a hatálybalépést követõen kiállított

okiratok, illetõleg kezdeményezett elsõfokú és jogorvoslati eljárások esetében

kell alkalmazni.

(2) Ha az öröklési illetékkötelezettség 1995. január 1. napja elõtt

keletkezett, akkor az öröklési illeték megállapítására az 1994. december 31.

napján hatályos illetékrendelkezéseket kell alkalmazni, feltéve,hogy ezek a

rendelkezések az örökös számára kedvezõbb fizetési kötelezettséget

eredményeznek.

29.§

E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Itv. 16.§-a (1)

bekezdésének c) pontja, 26.§-a (1)

bekezdésének e) pontja, 33.§-a (2) bekezdésének 19. pontja és a 102.§-a (1)

bekezdésének k) pontja.

Melléklet

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvényt módosító 1994. évi .......

törvény 27.§-ához

1.

Az Itv. Melléklete II. címének 1-3. pontjai helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"1. A magyar állampolgársági bizonyítvány kiállítására irányuló eljárás

illetéke 1.000 forint.

2. Magyar állampolgár vagy Magyarországon lakó hontalan külföldön történõ

házasságkötéséhez annak tanúsításáért, hogy a házasságkötésnek a magyar jog

szerint nincs akadálya, 1.000 forint illetéket kell fizetni.

3. Nem magyar állampolgár Magyarországon történõ házasságkötéséhez szükséges

olyan igazolás alól felmentése, amely tanúsítja, hogy a házasságkötésnek a

személyes joga szerint nincs akadálya, 800 forint illeték alá esik."

2.

Az Itv. Melléklete III. címének helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"1. Az igazságügyminiszter által külföldi használatra az ország területén

hatályban levõ vagy hatályban volt jogszabályról kiállított bizonyítvány

illetéke annyiszor 400 forint, ahány jogszabály szakaszról (§-ról) a

bizonyítványt kiállították.

2. A joggyakorlatról kiállított 1. pontban említett bizonyítvány illetéke

1.000 forint."

3.

Az Itv. Melléklete VI. címének 1. és 3. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"1. Az eljáró hatóság által végzett hitelesítés illetéke -ha jogszabály

kivételt nem tesz -:

a) másolat, kivonat vagy fordítás elsõ oldala után 50 fo

rint, minden további megkezdett oldala után 20 forint;

b) iraton levõ aláírás után aláírásonként 50 forint;

c) külföldi használatra szánt iraton levõ aláírásnak valamely igazságügyi

hatóság vezetõje által történõ hitelesítése esetében minden aláírás után 300

forint; az ilyen hitelesítésnek az igazságügyminiszter által történõ

felülhitelesítése, valamint aláírásnak a külügyminiszter által történõ

hitelesítése, felülhitelesítése 500 forint; ha a külügyminiszter a külföldön

történõ felhasználás céljából kiállított anyakönyvi kivonaton levõ aláírást

hitelesíti, 500 forint;

d) a Külügyiminsztérium Konzuli Fõosztálya által végzett felülhitelesítés, az

igazságügyminiszter által hitelesített (felülhitelesített) iratok kivételével,

okiratonként 700 forint.

3. Az Országos Fordító és Fordításhitelesítõ Iroda által végzett hitelesítés

illetéke oldalanként 100 forint. Ezt az illetéket kell fizetni a másodlat, a

másolat és fénymásolat hitelesítéséért is."

4.

Az Itv. Melléklete VII. címének 1. és 2. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"1. Az állami levéltár által készített egyszerû vagy hiteles másolatért az

alábbi illetéket kell fizetni:

a) az 1867. év elõtti idõbõl származó iratról kiállított másolat után

oldalanként 100 forintot, de legalább 500 forintot;

b) az 1867. évbõl vagy ennél késõbbi idõbõl származó iratról kiállított

másolat után oldalanként 50 forintot, de legalább 200 forintot.

2. Az ügyfél által készített másolatnak és fénymásolatnak a levéltár által

történõ hitelesítéséért oldalanként 50 forint illetéket kell fizetni."

5.

Az Itv. Melléklete IX. címének 1., 2. és 8. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"1. Az útlevél kiadásával kapcsolatos eljárás illetéke 3.000 forint, ha

azonban az útlevél érvényességének idõtartama az öt évet meghaladja, 6.000

forint. A kérelem benyújtásának idõpontjában a 18. életévét be nem töltött,

illetve a 70. életévét betöltött személy esetében az útlevél illetéke -

függetlenül annak érvényességi idejétõl - 1.000 forint.

2. Rendszeres külföldre utazással járó munkakör ellátásához a munkáltató által

a dolgozó részére kért második magánútlevél kiadásával, érvényességi idejének

meghosszabításával kapcsolatos eljárás illetéke 3.000 forint.

8. Az útlevélhatósági eljárásban benyújtott fellebbezés illetéke 800 forint."

6.

Az Itv. Melléklete X. címének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A névváltozás iránti eljárás illetéke 1.000 forint. Az egy családhoz tartozó

nagykorúak közös kérelme esetében az illetéket minden nagykorúnak külön-külön

kell megfizetni."

7.

Az Itv. Melléklete XI. címének 1. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a cím 3. ponttal egészül ki:

"1. A 2. pontban említett kivétellel gépjármû forgalmi engedélyének - ideértve

az ideiglenes forgalmi engedélyt is -kiállításával, pótlásával, másodlat

kiadásával, illetõleg tulajdonjogot érintõ korlátozásnak a forgalmi engedélybe

történõ bejegyzésével és nyilvántartásba vételével kapcsolatos eljárás

illetéke 1.000 forint.

3. A gépjármû tulajdonjogában, haszonélvezeti jogában bekövetkezett változás

forgalmi engedélybe történõ bejegyzése iránti eljárás illetékmentes."

8.

Az Itv. Melléklete XV. címének 1-2. pontjai helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"1. Az építésügyi hatóságnál indított eljárásért, ha ez

a) területfelhasználási engedély kiadására irányul, egész és megkezdett

hektáronként 500 forint;

b) telekalakítási engedélyre irányul

b/1. kettõnél több lakótelek kialakítása esetében telkenként 500 forint;

b/2. üdülõtelek kialakítása esetében telkenként 2.000 fo rint;

b/3. egyéb építési telek kialakítása esetében egész és megkezdett hektáronként

600 forint;

b/4. külterületi földrészlet kialakítása esetében földrészletenként 500

forint;

c) használatbavételi engedélyre irányul, 1.000 forint;

d) fennmaradási engedélyre irányul, 3.000 forint;

e) építési (bontási, felújítási, átalakítási, bõvítési stb.) engedély

kiadására irányul

e/1. lakóépület melléképületének, valamint kerítésnek az építése (felújítása,

helyreállítása, átalakítása, bõvítése, elmozdítása és lebontása stb.), továbbá

elvi építési engedély esetén 800 forint;

e/2. az e/1. pontban nem említett épület építése (bontása, felújítása,

átalakítása stb.) esetén 5.000 forint

illetéket kell fizetni.

2. Az 1. pont alá nem esõ elsõfokú építésügyi hatósági eljárásért (engedély

érvényének meghosszabbítása, közterületfoglalás stb.) 500 forint,

építésrendészeti, hatósági intézkedés kéréséért, valamint az építésügyi

hatósági eljárásban igénybe vehetõ valamennyi fellebbezésért 2.000 forint

illetéket kell fizetni."

9.

A Melléklet XVI. címének 1, 3-5. pontjai és 6. pontjának d) és f) alpontjai,

valamint 7-8. pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"1. Ingatlan tulajdonjogának, illetõleg vagyoni értékû jogának a bejegyzésére

irányuló eljárás illetéke, a változással érintett ingatlanonként 2.000 forint.

3. A vagyoni értékû jog törlése iránti eljárás illetéke 1.000 forint.

4. Az 1-3. pontokban megjelöltektõl különbözõ egyéb jogok és tények

bejegyzésére vagy törlésére, illetõleg az ingatlan adataiban történt változás

átvezetésére irányuló eljárás illetéke - ideértve az építéssel megszerzett

épület (építmény) ingatlan-nyilvántartásba vételét is - 400 forint.

5. Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzésrõl szóló határozat ellen benyújtott

fellebbezés illetéke 3.000 forint. Egyebekben a földhivatali eljárásban

elõterjesztett fellebbezés illetékére a törvény 29.§-ának (2) bekezdésében

foglaltak irányadók.

(6.Illetékmentes:)

d) a lakáscélú kölcsönt, visszatérítendõ támogatást biztosító jelzálogjog,

valamint az ezzel összefüggõ elidegenítési és terhelési tilalom ingatlan-

nyilvántartási bejegyzése, illetve törlése iránti eljárás;

f) a lakástörvény alapján vételi, elõvásárlási joggal rendelkezõ személy

részére elidegenített önkormányzati vagy állami tulajdonban álló lakás

tulajdonjogának, haszonélvezeti jogának, továbbá az ezzel összefüggõ

elidegenítési és terhelési tilalomnak, valamint jelzálogjognak az ingatlan-

nyilvántartási bejegyzésével vagy törlésével kapcsolatos eljárás.

7. A tulajdoni lapról kiadott hiteles másolat illetéke 500 forint.

8. Ha a már kiadott hiteles másolatra a késõbbi változást vezetik rá, a

kiegészítésért 200 forint illetéket, annak feltüntetéséért pedig, hogy

változás nem következett be, 100 forint illetéket kell fizetni."

10.

Az Itv. Melléklete XVII. címébe a következõ cím és rendelkezés lép:

"Az egyéni vállalkozói és kereskedõi engedély illetéke

Az egyéni vállalkozói igazolvány és a kereskedõi engedély kiadása iránt

kezdeményezett eljárás illetéke 1.000 forint. Játékautomata mûködtetésének

engedélyezésére irányuló eljárás illetéke 10.000 forint."

11. Az Itv. Melléklete XVIII. címének 10. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg a jelenlegi10. pont számozása 11. pontra

változik:

"10. Az e törvény szerint teljes személyes illetékmentességre jogosult szerv

megbízása alapján behozott vámáru mentes a statisztikai illeték alól. Az

illetékmentességet a mentesség jogcímének megjelölésével és a megbízási

szerzõdéssel kell igazolni."

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

Az 1991. január 1-jén hatályba lépett illetéktörvény (1990. évi XCIII.

törvény) nagyobb mértékben az elmúlt évben módosult, amikoris elõbb a bírósági

eljárási illetékek teljeskörû újraszabályozása történt meg, majd ezt követte a

vagyonszerzési és egyes államigazgatási eljárási illetékek elsõsorban a

mértéket érintõ korrekciója. A közelmúltban végrehajtott kisebb módosítás

pedig azt a célt szolgálta, hogy a költségvetés (állami és önkormányzati)

minél rövidebb idõn belül hozzájusson az illetékbevételhez (illetékelõleg-

fizetés bevezetése).

Az államháztartás jelenlegi helyzetében ismét szükségessé vált az

illetéktörvény módosítása. Az ezzel megvalósítandó cél egyfelõl a költségvetés

bevételeinek gyarapítása olymódon, hogy a társadalmilag igazságos,

vagyonarányos teherviselés elve érvényre jusson, másfelõl a gazdaság

élénkítését szolgáló vállalkozások beruházásait ösztönözze.

A jelenlegi módosítás (a továbbiakban: Javaslat) a korábbiaktól eltérõen az

illetékrendszer változását is jelenti, mert ismét bevezeti az okirati

illetéket, mint önálló illetéknemet. A vagyonszerzési illeték elemei (az

öröklési, az ajándékozási és a visszterhes vagyonátruházási illeték)

alapvetõen nem változnak, azonban ezek általános mértéke mérsékelten, de

sávosan progresszív módon emelkedik. Egyidejûleg módosulnak, illetve

megszûnnek a társadalmilag indokolatlan illetékmentességek is.

Az eljárási illetékek közül az egyre költségigényesebb hatósági ügyintézéshez

kapcsolódó államigazgatási eljárási illetékek mértéke követi az

értékviszonyokban bekövetkezett változásokat. A bírósági eljárási illetékeknél

a Javaslat szerinti kisebb mértékû változtatáscsak a jogalkalmazás során

felmerült vitás kérdések egyértelmûbb szabályozását célozza.

Az illetéktörvény egyéb irányú módosítását az indokolja, hogy harmonizáljon a

jogrendszerben idõközben bekövetkezett változásokkal így pl.a Polgári

Törvénykönyv (Ptk.), a termõföldrõl szóló törvény új jogintézményeivel.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

Az 1-3. §-hoz

A Javaslat az illetékek rendszerébe illeszti az okirati illetéket, mint új

illetéknemet. Ez a jogintézmény a jogfejlõdés során a magyar illetékjognak

1986. július 1-ig szerves részét képezte, melyet a jogügyletet magába foglaló,

valamint a bizonyítékul szolgáló iratok után kellett fizetni. Az okirati

illeték jelentõsége a rendszerváltozást megelõzõ társadalmi-gazdasági

viszonyok között fokozatosan csökkent, amely a megszüntetéséhez vezetett. Az

átalakulóban lévõ, a magántulajdonon alapuló és bontakozó piacgazdasági

viszonyok között azonban a polgári jogi vonatkozású ügyletek, az ezeket

tanusító okiratok száma és jelentõsége rendkívüli mértékben növekszik és ez

indokolja az okirathoz kapcsolódó illeték ismételt bevezetését. A költségvetés

jelenlegi helyzetében olyan új bevételi forrást jelent, amelynek mûködtetése

nem kíván külön apparátust, a fizetési kötelezettség igen egyszerûen és jól

ellenõrizhetõ módon illetékbélyeggel teljesíthetõ.

A Javaslat egyébként az okirati illetéket úgy szabályozza, hogy azt csak az

illetéktörvényben taxative felsorolt okiratok után kell fizetni, tehát nem

terjed ki a polgári jog-ügyletek teljes körére, így a mindennapi életben

tömegesen elõforduló szerzõdésekre, az ezekkel kapcsolatban kiállított

okiratokra (számla, nyugta, elismervény stb.) sem, tehát a polgárok hétköznapi

életvitelét és az üzletvitelt nem gátolja.

A Javaslat szabályozza azt is, hogy az illetéktörvény területi hatálya a

külföldön kiállított okiratra mikor, milyen feltételek meglétekor terjed ki. A

belföldön kiállított okirat esetében az illetékkötelezettség keletkezése az

okirat kiállításának idõpontjához, a külföldön kiállított okirat a benne

foglalt jogügylet belföldi teljesítéséhez, illetve az okirat felhasználásához

kötõdik.

A 4-6.§-hoz

A Javaslat a feltételhez kötött teljes személyes illetékmentességet

kiterjeszti az 1993. évi XCII. törvénnyel a Ptk.-ba beiktatott olyan új tipusú

"non profit" szervezetekre, mint a közhasznú társaság és a közalapítvány.

A feltétel nélküli, illetve a feltételhez kötött teljes személyes

illetékmentesség egyébként az okirati illeték alóli mentességet is jelenti, e

jogosultságról az érintettnek az okiratban vagy az arra vezetett záradékban

kell nyilatkoz-nia.

A 7-8.§-hoz

1. A vagyonarányos közteherviselés irányába mutató és költségvetési bevételt

növelõ lépés az egyes vagyonszerzési (öröklési, ajándékozási és visszterhes

vagyonátruházási) illetékek mértékeinek sávosan progresszív meghatározása.

A változtatás a lakástulajdon ingyenes vagy visszterhes megszerzését nem

érinti. Ugyanakkor a Javaslat arra törekszik, hogy jobban kifejezésre jussanak

a különbözõ jogcímû vagyonszerzések között meglévõ tartalmi különbségek.

2. Az ingyenes vagyonszerzések (öröklés, ajándékozás) illetékmértékének

meghatározásánál fõ követelmény, hogy az átlagos elvonás a szerzés gazdasági

háttere (ingyenessége) miatt magasabb legyen, mint a vélelmezhetõen adózott

jövedelembõl történõ visszterhes vagyonszerzéseké. Ezen túlmenõen a

szabályozásnál különbséget kell tenni az öröklés, mint vagyonátszállás és az

ajándék, mint a felek szerzõdéses elhatározásán alapuló vagyonszerzés között,

melynek egyetlen terhe az illeték. Ez utóbbira figyelemmel az ajándékozási

illeték mértéke az öröklési illetékhez képest erõteljesebben növelhetõ. A

Javaslat ezt oly módon juttatja érvényre, hogy öröklés esetén az I-III.

rokoncsoportba tartozó örökösöknél a jelenlegi illetékkulcsok 5 millió forint

értékû örökségig nem változnak, az ugyanilyen értékû ajándékra megállapított

illetékkulcsok viszont az egyes rokonsági fokozatokban mérsékelten növekednek.

3. A Javaslat - mind öröklésnél, mind ajándékozásnál - értéksávokhoz és a

rokonsági fokhoz igazodó, %-os illetékkulcsokat állapít meg, 5 millió forintig

mérsékeltebb, 5 és 10 millió forint között, valamint 10 millió forint fölött

erõteljesebb elvonást alkalmaz.

4. A lakástulajdonhoz kapcsolódó vagyoni értékû jog (pl. haszonélvezet,

használat) öröklésére és ajándékozására a Javaslat kiterjeszti a lakástulajdon

ilyen jogcímû szerzésére vonatkozó - az általánoshoz képest kedvezményes -

illetékkulcsokat (7.§ (2) bek.).

5. Az illetéktörvény hatályos rendelkezései a termõföld szerzését

kedvezményezik (az egyébként járó illeték felét kell fizetni). A Javaslat

szerinti progresszív illetékkulcsok kedvezõtlen hatásának kiküszöbölését

szolgálja az, hogy a termõföld értéke az egyéb vagyontárgyak értéke elõtt (az

alacsonyabb értéksávba tartozóként) illetékezik (7.§(2) bek.).

6. A Javaslat 8.§-ában foglalt rendelkezések a sávosan progresszív

illetékkulcsokhoz kapcsolódva szabályozzák azt az esetet, amikor az örökös

késõbb jut öröksége egy részéhez (póthagyaték) vagy a megajándékozott

ugyanattól az ajándékozótól egy éven belül többször részesül ingyenes

juttatásban, akár úgy is, hogy egy vagyontárgyat több szerzõdéssel szerez meg.

Méltányos a Javaslatnak az a rendelkezése, melynek értelmében a több

ajándékozó közös tulajdonában lévõ vagyontárgynak egy szerzõdéssel történõ

átruházásakor az egyes ajándékozóktól szerzett vagyonrészek értékét nem kell

egybeszámítani.

A 9-10.§-hoz

1. A Javaslat az értékpapírra és a takarékbetétre biztosított

illetékmentességet kiterjeszti a gazdasági társaság tagját megilletõ vagyoni

betét, az üzletrész (korlátolt felelõsségû társaság, szövetkezet) öröklésére

és ajándék címén történõ megszerzésére is. Ennek indoka az, hogy az üzletrész

az értékpapírnak minõsülõ részvényhez hasonló részesedési jogot biztosít.

Ez a mentesség az értékpapír kiállításának mellõzésével megszerzett

szövetkezeti üzletrész illetékjogi megítélését is rendezi és várhatóan kedvezõ

hatása lesz a gazdálkodó szervezetek mûködõképességére.

2. A kiskorú örökös öröklési illetékfizetési kedvezményét a Javaslat - részben

méltányossági szempontok miatt, részben pedig az illetékhivatal

adminisztrációs feladatainak egyszerûsítése céljából - az örökölt vagyontárgy

ingatlan-nyilvántartási bejegyzésével kapcsolatos eljárási illetékre is

kiterjeszti.

3. A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény a zártkert megjelölést nem

használja, a termõföld fogalma alatt a külterületi szántó, szõlõ, gyümölcsös,

kert, gyep, nádas és erdõ mûvelési ágban vagy halastóként nyilvántartott

vagyontárgyakat érti.

Ennek megfelelõen szükséges az illetéktörvény érintett - hatályos: (16.§ (6)

bek., 17.§ (3) bek. és 26.§ (5) bek.) -rendelkezéseinek pontosítása, valamint

a termõföld fogalmának az értelmezõ rendelkezések közötti definiálása.

A 11-13.§-hoz

1. A Javaslat a visszterhes vagyonátruházási illeték általános mértékét is a

szerzett vagyon értékétõl függõen, differenciáltan, a vagyonarányos

közteherviselés elvével összhangban növeli. A jelenlegi 8 %-os mérték csak 10

millió forintig érvényesül, a megszerzett vagyon ezt meghaladó értéke pedig a

jövõben 12 % illeték alá esik.

E módosítás a lakástulajdon szerzését nem nehezíti, mert az ilyen szerzés

illetékének mértéke változatlanul kedvezményes marad.

2. A Javaslat a termõföld kedvezõbb illetékjogi megítélésének érvényesítése

érdekében a visszterhes szerzés esetén is az öröklésnél, ajándékozásnál

alkalmazott (7.§ (3) bek.) számítási módot teszi lehetõvé.

3. A Javaslat a progresszív elvonásra figyelemmel kiegészíti az ingatlan

tulajdonjogának, haszonélvezetének egyidejû megszerzése esetén az illeték

alapjára, valamint mértékére irányadó rendelkezéseket. A gyakorlatban ez azt

jelenti, ha a vagyoni értékû jog forgalmi értéke (azaz az illeték alapja) nem

haladja meg a 10 millió forintot, akkor 8 %-os, a jog ezt meghaladó értéke

után 12 % kulcs alkalmazásával történik az illeték megállapítása.

4. Az ingatlanforgalmazási célú vagyonszerzéseknél a Javaslat az illetékmérték

tekintetében kivételt tesz és az ilyen ingatlanszerzést meghatározott körben

és feltételek mellett kedvezményes - 2 %-os - illetékmértékkel preferálja.

Ebbe a körbe tartoznak - a befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII.

törvény alapján az Értékpapír Felügyelet engedélyével mûködõ - ingatlan-

alapok és a statisztikai jelzõszámuk szerint fõtevékenységként

ingatlanforgalmazást folytató vállalkozók. A fõtevékenységet a 17 jegyû

statisztikai jelzõszám 9-12 számjegyei mutatják, amit az adóbejelentkezési lap

mártartalmaz.

E körben a hatályos szabályozás szerint illetékmentesség érvényesül azzal a

céllal, hogy az illeték ne növelje az ingatlanpiaci árakat. Ugyanakkor a mai

szigorú feltételhez kötött mentességi szabály - tapasztalat szerint - annak

kényszerû megkerülésére ösztönzi a vállalkozókat. A megszerzett ingatlan egy

éven belüli újraértékesítésének törvényi elõírása (mint illetékmentességi

feltétel) gátolja az ingatlan forgalmazásra jogosultakat abban, hogy a

vásárolt ingatlanokat felújítva, korszerûsítve értékesítsék újra.

Ugyanakkor az ingatlanbefektetési alapokat (pl. Pillér) az illetékmentesség

nem illeti meg, mivel az ingatlan forgalmazására nem cégbejegyzés alapján,

hanem jogszabálynál fogva jogosultak és ez idõ szerint nem kizárólagos

tevékenységük az ingatlanforgalmazás.

A gyakorlatban felmerült esetek azt mutatják, hogy az ingatlanalap-kezelõk

vagyonszerzéseit terhelõ 8 %-os illeték gátolja az ingatlanalapok

létrehozását, illetve mûködését. A Javaslat szerinti csekély illetékmérték

kifejezetten ösztönözheti az ingatlanalapok létrejöttét és ezáltal a

kisbefektetõk számának gyarapodását.

A 14.§-hoz

A gépjármû tulajdonjogának, haszonélvezeti jogának megszerzéséért fizetendõ

illeték összegét a Javaslat az infláció miatt kisebb mértékben növeli.

A 15.§-hoz

A visszterhes vagyonátruházási illetékmentesség körében a Javaslat a

gyakorlati tapasztalatok alapján, az egyértelmû alkalmazhatóság érdekében

néhány mentességi okot pontosít.

A lakástörvény (1993. évi LXXVIII.tv.) alapján megszerzett önkormányzati

lakásokra az illetéktörvény jelenleg illetékmentességet biztosít. Az

illetékmentesség az eredeti céltól eltérõen nem csupán a lakás bérlõjére és a

vele egy tekintet alá esõ személyekre korlátozódik, hanem a szabad forgalomban

értékesített bérlakások vevõire is kiterjed, akik esetében ez a kedvezõ

elbánás nem indokolt.

A jogosultak köre megalapozottan úgy határolható be, ha kizárólag azok a vevõk

részesülnek mentességben, akik a lakástörvény 45.§-ának (1) bekezdése, illetve

a 49.§-ának (1)-(2) bekezdése szerint vételi vagy elõvásárlásijoggal

rendelkeznek. Ez esetben csak a bérlõ és közeli hozzátartozóinak

lakásvásárlása mentesül a szerzés után egyébként fizetendõ illeték alól. A

mentesség azonos feltételekkel vonatkozik az állami lakás megszerzésére is.

A 16.§-hoz

1. Az okirati illeték bevezetése miatt a Javaslat az illetéktörvényt új

résszel és 27/A-27/F.§-sokkal egészíti ki. A többi illetéknemhez hasonlóan "

Az okirati illetékek" cím alatt szabályozza az illeték tárgyát, az illeték

mértékét, az érvényesülõ illetékmentességet, az illeték fizetésére

kötelezettek körét és az illeték fizetésének módját.

2. Az okirati illeték tárgya a polgári jogviszonyban létrejött jogügyletet

magában foglaló, jog alapítását, megerõsítését, átruházását, megváltoztatását

vagy megszüntetését rögzítõ, továbbá a nyilatkozatról vagy tényrõl

bizonyítékul kiállított olyan irat elsõeredeti példánya, melyre e törvény

okirati illetéket állapít meg. Ez azt jelenti, hogy a korábbi (1986. elõtt)

illetékjogi szabályozástól eltérõen a Javaslat a felsorolt jogügyletekrõl,

jognyilatkozatokról stb. kiállított okiratok közül csak azokat kívánja

illetékkötelessé tenni, amelyeket a törvény maga megnevez. Így az

illetékköteles okiratok köre pozitívan meghatározott. A szabályozás értelmében

nem a jogügylet, a jognyilatkozat, hanem az arról kiállított okirat az illeték

tárgya. Az olyan jogügylet, amelyet nem foglaltak írásba (szóbeli

megállapodás) - annak ellenére, hogy a Javaslat szerint a pozitívan

meghatározott körbe tartozik - nem tárgya az okirati illetéknek.

A Javaslat nem tartja szükségesnek az okiratot, mint fogalmat meghatározni, de

az okirati illeték tárgyából következik, hogy a polgári jogviszonyban

keletkezett, a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a

továbbiakban: Pp.) szerint bizonyítási eszközként szolgáló okiratok bármelyike

szóba jöhet, így az okirati illetéknek tárgya lehet a felek által készített

magánokirat vagy a közjegyzõ által készített közokiratnak a közjegyzõnél

maradó példánya. Az illetékfizetés szempontjából nincs jelentõsége annak, hogy

az okirat a Pp. alkalmazásában teljes bizonyító erõvel valóban rendelkezik-e

vagy sem, felhasználták-e arra a célra, amelyre kiállították.

Az illetékfizetés szempontjából közömbös az okirat formája, tehát a levél,

távirat vagy fax az egyéb feltételek megléte esetén az okirati illeték tárgya

lehet. Ha a jogügyletet több okirat tartalmazza, az egy okiratnak számít és

illetéket is csak egyszer kell fizetni. Ilyen pl. haa szerzõdési ajánlat

elfogadásáról egy másik okirat készül.

Általában nem tárgya az okirati illetéknek a jogügyletet tartalmazó okirat, ha

a benne foglalt jogügylet semmis, hiszen a semmis szerzõdés érvénytelenségére

a polgári jog szerint bárki bármikor hivatkozhat. Ha azonban a semmiség

valamilyen módon utóbb orvosolható, és ezáltal a szerzõdés érvényessé válik,

az okirati illetékfizetési kötelezettség is bekövetkezik.

A szerzõdés módosításáról kiállított okirat a törvényben foglalt kivételekkel

okirati illeték alá esik. Így például a szerzõdésben foglalt határidõ

meghosszabításáról kiállított okirat - ide értve az eredeti okiratra vezetett

módosítást is - illetékköteles. Ezzel szemben a szerzõdésben eredetileg is

résztvevõ felek megváltozott személyi adatainak feltüntetésérõl, a teljesítés

helyének változásáról, a kamatfizetésrõl stb. kiállított okirat nem

illetékköteles.

3. A szabályozási kör kialakításánál a Javaslat arra volt figyelemmel, hogya

polgárok, a gazdálkodó szervezetek között leggyakrabban elõforduló, tipikus

jogügyletekrõl, szerzõdésekrõl (vagyonszerzésrõl, vagyon megosztásáról, jog

alapításáról stb.) készült okiratokhoz kapcsolódjon illetékkötelezettség, de

úgy, hogy az az üzleti életet ne akadályozza. Nem tárgya az illetéknek többek

között a lakás, illetve az ingó bérletére vonatkozó okirat, a társasági

szerzõdés, az áruvásárlással, szolgáltatással kapcsolatban kiállított számla,

a nyugta, az elismervény, a garancialevél, a jelzálogjoggal nem biztosított

kölcsönszerzõdés, a vállalkozási, a megbízási és a biztosítási szerzõdés stb.

A Javaslat újból illetékkötelessé teszi az államigazgatási vagy bírósági

eljárásban gyakran elõforduló meghatalmazást, kivéve az általános

meghatalmazást, melynek nyilvántartásba vétele eljárási illeték alá esik. Az

oktatási és tanfolyami bizonyítványok, oklevelek (a továbbiakban együtt:

bizonyítvány) közül csak néhányat von az illeték hatókörébe, így például az

általános és a középiskolai bizonyítványok továbbra sem illetékkötelesek.

4. Az okirati illeték mértékét a Javaslat úgy állapítja meg, hogy annak

megfizetése ne rójon túlzott terhet a szerzõdõ felekre. A vagyoni jellegû

jogügyletekkel (27/B.§ (1) bek. a-h) pont) kapcsolatban 1.500 forint, a

meghatalmazás és a szakértõi vélemény esetén 500 forint, míg a

bizonyítványokra 500 forinttól 2.000 forintig terjedõ összegû tételes illeték

fizetését írja elõ.

5. Az okirati illeték fizetése alóli mentességet a Javaslat szûk körben,

elsõsorban az illetéktörvény más rendelkezéseivel (pl. személyes

illetékmentesség), valamint a társadalmilag is indokolt céllal összhangban a

munkanélküliek képzésének, átképzésének elõsegítésére biztosítja.

6. Az okirati illetéket fõ szabályként a két vagy több oldalú jogügyletben

résztvevõ felek egyetemlegesen kötelesek megfizetni, a felek azonban ettõl - a

jogügyletrõl készült okiratban - eltérõen is rendelkezhetnek. Ennek az a

következménye, hogy nemfizetés esetén egy évig az illetéket csak attól a

féltõl lehet követelni, aki azt magára vállalta. Az egyoldalú jogügylet, a

szakértõi vélemény, valamint a bizonyítványok után megállapított okirati

illetéket pedig az köteles megfizetni, aki a jognyilatkozatot tette, illetõleg

akinek ügyében vagy érdekében az okiratot kiállították.

7. Az okirati illeték megfizetésének módja egyszerû, mert az az okirat eredeti

példányán illetékbélyeggel történik, az illetékköteles okirat másolatán a

megfizetés tényére utalni kell. Az illetékfizetés elmaradása leletezést,

illetve mulasztási bírságot von maga után.

A 17-18.§-hoz

1. Az államigazgatási eljárási illetékek körében a Javaslat az értékviszonyok

módosulására figyelemmel az illetékek mértékét is változtatja. A Javaslat

17.§-a értelmében az általános tételû államigazgatási eljárási illeték 500

forintról 700 forintra emelkedik, míg az illetéktörvény mellékletében

meghatározott különleges munkaigényességû és speciális eljárások illetéke a

Javaslat 27.§-ával módosított melléklet szerint különbözõ mértékben változik.

2. Kisebb mértékben módosul a tárgyuknál fogva illetékmentes államigazgatási

eljárásokköre. Ennek céljaegyrészt a gyakorlatban felmerült vitás esetek

megszûntetése, másrészt az új jogszabályokkal való összhang megteremtése.

Kiemelést érdemel az a rendelkezés, melynek értelmében már az illetéktörvény

is kimondja a kárpótlási eljárás és az ilyen eljáráshoz szükséges irat

illetékmentességét. Módosul a személyi igazolvány kiállításával kapcsolatos

illetékmentesség attól függõen, hogy arra milyen okból kerül sor.

A Javaslat a költségmentesség engedélyezése iránti eljárásra is kiterjeszti az

illetékmentességet. Illetékmentes abirtokösszevonási célú önkéntes földcsere

megszervezése iránti eljárás kezdeményezése. Ez a megoldás elsõsorban a

kárpótlás folytán elaprózódott földrészletek összevonását, birtokká alakítását

fogja segíteni.

A 19-21.§-hoz

A bírósági eljárások illetékét az 1993. évi LXXV. törvény teljeskörûen

újraszabályozta. A bírói gyakorlatban néhány rendelkezés értelmezése gondot

okozott. Emiatt módosul a cégeljárásra vonatkozó illetékek közül a vagyon (a

jegyzett tõke) változásának bejegyzéséért fizetendõ eljárási illeték mértéke.

A cégbírósági, valamint a cég- és felszámolási eljárás speciális jellegére is

figyelemmel, az ilyen eljárásban felülvizsgálható bírósági végzés

felülvizsgálatáért fi

zetendõ illetéket a Javaslataz általános szabályoktól eltérõen, tételes

összegben határozza meg.

A Javaslat kisebb mértékben módosítja az illetékmentes bírósági eljárások

körét. Így egyértelmûvé válik, hogy az alapítvány, a társadalmi szervezet

esetében az illetéktörvény 5.§-a szerinti személyes illetékmentesség nemcsak a

már mûködõ, hanem az alakuló ilyen szervezeteket is megilleti. Így a

nyilvántartásba vételükkel kapcsolatos bírósági eljárás is illetékmentes.

A tulajdonviszonyok rendezése érdekében az állam által az állampolgárok

tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló 1991.

évi XXV. törvény 10.§-ának (3) bekezdése szerint a kárpótlási ügyekben hozott

jogerõs határozat bíróság által felülvizsgálható. Ez a lehetõség az utaló

szabályok folytán az 1992. évi XXIV. törvény és az 1992. évi XXXII. törvény

szerinti kárpótlási ügyekben hozott határozat esetében is biztosított. Az

ilyen kárpótlási ügyekben hozott jogerõs határozat bíróság általi

felülvizsgálata során merült fel a gyakorlatban az a kérdés, hogy ezen

eljárások illetékmentesek-e, ugyanis az 1992.évi XXXII. törvény 15.§-ának (2)

bekezdése úgy rendelkezik, hogy "a kárpótlással kapcsolatban minden

közigazgatási, bírósági eljárás, továbbá minden okirat kiállítása

illetékmentes". A bírói gyakorlat szerint az idézett jogszabályi

rendelkezésbõl egyértelmûen nem következik az ilyen perek tárgyi

illetékmentessége. A jogbizonytalanság a kárpótlásra jogosultakat hátrányosan

érintheti, ezért szükséges és célszerû, hogy a kárpótlási törvényekben

megnyilatkozott jogalkotói szándékot az illetéktörvényben is megerõsítsük,

ezen perek illetékmentességének kimondásával.

Illetékmentessé válik továbbá az áttételt elrendelõ végzés elleni fellebbezés,

mivel a bíróság hivatalból köteles a törvényi feltételek megléte esetén az ügy

áttételérõl rendlekezni és méltánytalan ilyenkor az esetleges fellebbezés

illetékével terhelni a felet.

A 22-25.§-hoz

A Javaslat az illetékfizetés módját az új illetéknemre -az okirati illetékre -

figyelemmel kiegészíti és pontosítja. Az okirati illetéket illetékbélyeggel

kell megfizetni a kiállított okirat elsõ eredeti példányán. Az okiratra

ragasztott illetékbélyeget a fizetésre kötelezettnek vagy az okirat

kiállítójának kell értékteleníteni, az okirat kiállítása keltének

feltüntetésével. Ez történhet kézírással, gépírással vagy bélyegzõvel. Ha

azonban államigazgatási vagy bírósági eljárásban az eljáró hatóság azt

észleli, hogy a felhasznált okiraton az illetékbélyeget nem értéktelenítették,

természetesen ezt maga is megteheti, a törvényben szabályozott módon.

A 26.§-hoz

A Javaslat a termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvényben foglalt megjelölést

használja, a termõföld fogalma alatt azonban csak az ingatlannyilvántartási

bejegyzéssel azonos célra hasznosított külterületi földrészletet érti.

Illetékkedvezményben ugyanis csak a ténylegesen mezõgazdasági termelés céljára

szolgáló földrészleteket kívánja részesíteni.

A 27.§-hoz

1. Az általános tételû államigazgatási eljárási illetéktõl eltérõ mértékû,

speciális államigazgatási eljárások illetékét a törvény melléklete

tartalmazza. Az értékviszonyok módosulása ezen eljárások illetékét különbözõ

módon érintette, aminek következtében az illeték mértékek differenciáltan

változnak. A Javaslat egyben bõvíti is a speciális eljárási illetékek körét.

2. Az állampolgárok széles körét érintõ rendelkezések közül külön kiemelést

érdemel az útlevél illetéke, az építésügyi hatósági eljárás illetéke, az

ingatlannyilvántartási eljárás illetéke, valamint az egyéni vállalkozói és

kereskedõi engedély illetéke.

Az útlevél kiállítása stb. iránti eljárás 1.000 forintos illetéke 1990. óta

nem változott. A Javaslat szociális szempontokra figyelemmel a kérelem

benyújtásának idõpontjáig a 18. életévét be nem töltött, illetve a 70.

életévét betöltött személyeknél ezena mértéken nem változtat. Minden más

kérelmezõ esetében az útlevél érvényességi ideje szerint differenciál. Ez azt

jelenti, hogy az útlevél kiadása iránti hatósági eljárás illetéke az ötéves

vagy ezen belüli érvényességi idõvel kiállított útlevél esetében 3.000

forintra emelkedik, az ezt meghaladó érvényességi idõtartamra kiállított

útlevél illetéke pedig 6.000 forint lesz.

Az építéshatósági eljárások túlnyomó részében az illetékek mértéke

szintén1990. óta változatlan, ugyanakkoraz eljárás költségigénye és speciális

jellege indokolja a magasabb összegû illetéket.

Az ingatlannyilvántartási eljárásért fizetendõ egyes illetékek mértékének

növelését egyfelõl az eljárás költségigénye, másfelõl az értékviszonyok

módosulása indokolja. Az ingatlan tulajdonjogának, vagyoni értékû jogának

bejegyzéséért jelenleg 2.000 Ft illetéket kell fizetni. A hatályos szabályok

egységes alkalmazása érdekében a Javaslat megerõsíti és egyértelmûvé teszi azt

a szabályt mely szerint az illetéket a bejegyzéssel érintett ingatlanok

számának figyelembe vételével kell fizetni, ugyanakkor az illeték mértéke nem

változik. Hiányt pótol a Javaslat, amikor az ingatlanra bejegyzett vagyoni

értékû jog törlésének illetékét megállapítja.

A Javaslat a vállalkozói igazolvány és a kereskedõi engedély kiadása iránt

kezdeményezett eljárás illetékét az általános tételû államigazgatási eljárási

illeték összegétõl eltérõ

en, 1.000 Ft-ban határozza meg, tekintettel arra, hogy sajátos hatósági

eljárásról van szó, melynek eredménye a vállalkozói, kereskedõi tevékenységre

jogosító hatósági igazolvány. A játékautomata üzemeltetésének engedélyezése -

függetlenül attól, hogy egyedüli tevékenységi kör felvételeként, vagy meglévõ

tevékenységi kör kiegészítéseként történik -10.000 forint

illetékkötelezettséget von maga után.

A 28-29.§-hoz

1. A Javaslat a hatálybalépés idõpontját a törvény várható elfogadásának

idõpontjához képest 1995. január 1. napjában jelöli meg, azért hogy az

ügyletkötéskor a szerzõdõ felek már számolhassanak a megváltozott illetékjogi

következményekkel. Ugyanis az illetékkiszabásra történõ bejelentésre 30 nap

áll rendelkezésre. A módosuló eljárási illetékszabályok pedig csak a törvény

hatálybalépését követõen kezdeményezett eljárásokra terjednek ki. A módosult

illetékrendelkezések természetesen nem vonatkozhatnak az 1995. január 1. napja

elõtt megnyílt öröklésre, mert ez visszamenõleges hatályt jelentene. Ezért e

vonatkozásban a Javaslat eltérõ, olyan rendelkezést tartalmaz, hogy ha a

törvény hatálybalépéséig hatályban volt szabályok a már korábban megnyílt

hagyaték esetében kedvezõbbek voltak, akkor annak alapján kell az illetéket

megállapítani.

2. A Javaslat a társadalmi esélyegyenlõség megteremtése érdekében hatályon

kívül helyezi az új lakás elsõ megszerzõjét jelenleg megilletõ

illetékmentességet. Ilyen kedvezmény ugyanis a használt lakások megszerzésénél

nem érvényesül, és a megszerezni kívánt lakás minõsége, értéke, továbbá a

szerzõ személye szerinti különbségtétel hiányában ez sérti az állampolgári

jogegyenlõséget.

3. A jogszabályi változásokkal, illetve a Javaslat módosult rendelkezésével

összhangban hatályon kívül helyez néhány felesleges rendelkezést.

Eleje Honlap