1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/354.. szám

TÖRVÉNYJAVASLAT

a kárpótlási jegyek életjáradékra váltásáról szóló 1992. évi XXXI. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Lakos László

Benyújtva: 1994. november

1994. évi ...... törvény

a kárpótlási jegyek életjáradékra váltásáról szóló

1992. évi XXXI. törvény módosításáról

A kárpótlási jegyek életjáradékra váltásáról szóló 1992. évi XXXI.

törvény (a továbbiakban: Tv.) módosítására az Országgyûlés a következõ

törvényt alkotja:

1. §

A Tv. 1. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[Az e törvény szerinti életjáradék az õt saját jogon megilletõ kárpótlási jegy

ellenében annak a kárpótlásra jogosultnak (a továbbiakban: jogosult)

folyósítható, aki 1991. december 31-én]

"a) 60. életévét betöltötte vagy".

2. §

A Tv. 2. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az életjáradék az 1. § b) pontja szerinti esetben a férfi jogosultat

12, a nõi jogosultat 15 éven át megilletõ szolgáltatás, amelynek havi mértéke

a törvény melléklete szerinti táblázatban a 60. életévhez tartozó életjáradék

összegével azonos."

3. §

A Tv. 6. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az Állami Vagyonügynökség a privatizációs bevételeibõl köteles a

jogosultak részére folyósítandó életjáradék összegét, valamint az életjáradék

megállapításával és folyósításával kapcsolatban felmerült tényleges

költségeket az ONYF-nek havonta - külön megállapodás szerint - átutalni.

Amennyiben a privatizációs bevételekbõl fedezet nem áll rendelkezésre, a havi

átutalásokat a központi költségvetés biztosítja."

4. §

A Tv. melléklete helyébe e törvény melléklete lép.

5. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hónap elsõ napján lép hatályba,

rendelkezéseit a folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejüleg

a) A Tv. 3. §-ának (1) bekezdésében a "társadalombiztosítási

igazgatóságnál" szövegrész helyébe a "nyugdíjbiztosítási igazgatóságnál,

kirendeltségénél" szövegrész, 4. §-ának (2) bekezdésében az "OTF" szövegrész

helyébe az "Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság (a továbbiakban: ONYF)"

szövegrész, 5. §-ának (2) bekezdésében, 6. §-ában, 7. §-ának (2) bekezdésében

az "OTF" szövegrész helyébe az "ONYF" szövegrész, 6. §-ának (5) bekezdésében

a "Társadalombiztosítási Alapot" szövegrész helyébe a "Nyugdíjbiztosítási

Alapot" szövegrész lép,

b) a Tv. 6. §-ának (3) bekezdése, továbbá a Magyar Köztársaság 1993. évi

költségvetésérõl szóló 1992. évi LXXX. tv. 54. §-a, valamint a Magyar

Köztársaság 1994. évi költségvetésérõl szóló 1993. évi CXI. tv. 53. §-a

hatályát veszti.

(3) 1995. december 31. napjáig bejelentheti az életjáradék folyósítására

irányuló igényét az a jogosult is, aki kárpótlási jegyének életjáradékra

váltására e törvény rendelkezései szerint válik jogosulttá, továbbá akire

nézve a Tv. 3. §-ának (1) bekezdése szerinti határidõ egyébként lejárt,

ideértve azokat a jogosultakat is, akiknek az életjáradék folyósítására

irányuló igényét a törvény hatályba lépése elõtt a jogosultság hiánya, illetve

a határidõ elmulasztása miatt jogerõsen elutasították.

(4) Azok a jogosultak, akik a Tv. 5. §-ának (2) bekezdésében elõírt

határidõt mulasztották el, 1995. december 31-ig ismételten benyújthatják az

életjáradék folyósítása iránti igényüket.

(5) Azt a jogosultat, aki e törvény hatályba lépésekor a Tv. 1. §-ának b)

pontja alapján életjáradékban részesül és 1991. december 31. napján a 60.

életévét betöltötte, a Tv. 2. §-ának (2) bekezdése szerint számított

életjáradék illeti meg, ha az számára kedvezõbb.

(6) A már életjáradékban részesülõ jogosult esetében az életjáradék havi

összegét e törvény rendelkezéseinek megfelelõen a nyugdíjfolyósító szerv

hivatalból átszámítja.

Melléklet az 1994. évi ...... törvényhez

Melléklet az 1992. évi XXXI. törvényhez

Az életjáradék havi összege 100 000 Ft címletértékû kárpótlási jegy esetén

(forintban)

A táblázatban lévõ életjáradéki összegek tartalmazzák a kárpótlási

jegyeknek az 1991. évi XXV. tv. 5. §-ának (3) bekezdése szerinti kamatozási

idejének lejártáig járó kamatát, valamint az 1992. évi LXXX. tv. 54. §-a

szerint kiszámított 6 %-os és az 1993. évi CXI. tv. 53. §-a szerint

kiszámított 18 %-os emelést.

A 100.000 Ft-tól eltérõ címletértékû kárpótlási jegy átruházása esetén a

járadék összege arányosan változik.

Életkor (év) Férfi Nõ

60 1430 1139

61 1497 1194

62 1566 1255

63 1643 1322

64 1727 1393

65 1820 1471

66 1921 1556

67 2027 1648

68 2144 1749

69 2269 1859

70 2454 1979

71 2550 2111

72 2701 2248

73 2866 2398

74 3048 2567

75 3252 2754

76 3476 2965

77 3728 3202

78 4005 3466

79 4317 3763

80 4661 4099

81 5047 4476

82 5479 4903

83 5961 5387

84 6502 5934

85 7107 6551

86 7781 7253

87 8536 8047

88 9379 8947

89 10321 9962

90 11367 11105

91 12511 12377

92 13765 13797

93 15257 15373

94 16920 17138

95 18383 18922

96 20227 20722

97 22213 22662

98 24363 24753

99 26699 27016

100 29236 29468

101 32005 32132

5

I N D O K O L Á S

a kárpótlási jegyek életjáradékra váltásáról szóló 1992. évi XXXI. törvény

módosításáról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A rohamosan változó gazdasági körülmények, a kárpótlási jegyek

felhasználási lehetõségeinek szûkülése szükségessé tette a kárpótlási jegyek

életjáradékra váltásáról szóló 1992. évi XXXI. törvény módosítását.

A kárpótlási jegyek felhasználásának módjait a tulajdonviszonyok

rendezése érdekében, az állam által az állampolgárok tulajdonában

igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV.

törvény 7. §-a határozza meg.

A kárpótlási jegyek felhasználási lehetõségeinek köre azonban egyre

szûkül, ugyanis az önkormányzatok által megvásárlásra felajánlott lakások

száma megfogyatkozott, a részvény formájában felajánlható állami vagyon jóval

kevesebb, mint az iránta megnyilvánuló kereslet a termõföld pedig a

közeljövõben jóval kisebb mértékben kerül árverésre, mint az iránta fellépõ

igény.

A törvényjavaslat vonzóbbá teszi a jogsérelmet szenvedett kárpótoltak

számára az életjáradék jogintézményét olymódon, hogy kiszélesíti az

életjáradék igénybevételére jogosultak körét, valamint megemeli az életjáradék

összegét is.

A jövõben életjáradékot igényelhetnek mindazok a kárpótlásra jogosultak,

akik 1991. december 31-én a 60. életévüket betöltötték.

A korhatár leszállítása szükségessé teszi az életjáradék iránti igény

benyújtási határidejének ismételt megnyitását. A törvényjavaslat értelmében

1995. december 31. napjáig jelentheti be az életjáradék iránti igényét az a

jogosult

- aki a törvényjavaslat alapján válik jogosulttá kárpótlási jegyének

életjáradékra váltására, valamint

- akire nézve a kárpótlási jegy felvételére jogosító jogerõs határozat

kézbesítésétõl számított - a törvény 3. §-ának (1) bekezdésében elõírt - 90

napos határidõ lejárt, továbbá

- akinek az életjáradék folyósítására irányuló igényét a törvényjavaslat

hatályba lépése elõtt a jogosultság hiánya, illetve a határidõ elmulasztása

miatt jogerõsen elutasították.

Részletes indokolás

(a Tv. 1. §-ához)

A törvényjavaslat a kárpótlási jegyek életjáradékra váltására jogosultak

körét úgy kívánja kiszélesíteni, hogy a hatályba lépését követõen életjáradék

azoknak a kárpótlásra jogosultaknak is folyósítható, akik 1991. december 31-én

a 60. életévüket betöltötték.

Az életjáradék iránti igényjogosultság kezdetének korhatára így a korábbi

65. életévrõl 60. életévre csökken.

(a Tv. 2. §-ához)

Az életjáradékra való jogosultság az 1992. évi XXXI. törvény 1. §-

ának b) pontja alapján azokat is megilleti, akik munkaképességüket legalább 67

%-ban elveszítették. Az életjáradék összegének emelése esetében emelni kell az

ezt a jogosulti kört megilletõ életjáradék összegét is. A törvényjavaslat

ezért a rokkantság alapján életjáradékra jogosultak életjáradékának havi

összegét a 60. életévhez tartozó életjáradék összegével azonos mértékben

határozza meg. Ez az összeg felel meg ugyanis a rokkantakat megilletõ

szolgáltatás 1992. évi meghatározásának módjával kiszámított összeg arányos

emelésének.

(A Tv. 3. §-ához)

A törvény módosítása során szükséges az ONYF mûködési költségeire

vonatkozó rendelkezések újraszabályozása. A kedvezményezetti kör

kiterjesztésébõl adódó megnövekedõ költségek biztosításáról - az 1992. évi

XXXI. tv. rendelkezéseinek megfelelõen - az ÁVÜ privatizációs bevételei,

illetve azok hiánya esetén a központi költségvetés terhére kell gondoskodni. A

törvényjavaslat értelmében az ÁVÜ az életjáradék megállapításával és

folyósításával kapcsolatban felmerült költségeket külön megállapodás szerint

utalja át az ONYF-nek.

( a Tv. 4. §-ához)

Az 1992. évi XXXI. törvény Melléklete tartalmazza azt a táblázatot, amely

alapján az életjáradék összege kiszámításának módja jelenleg a következõ:

A táblázatban szereplõ - az életkornak, illetve nemnek megfelelõ -

összeget a számítás során növelni kell a kárpótlási jegy címletének az

igénybejelentés hónapjában érvényben lévõ kamatával. Ezt követõen az így

kapott összeget emelni kell az 1992. évi LXXX. törvény 54. §-a szerinti 6 %-os

emeléssel, majd ezen összeghez hozzá kell számítani az 1993. évi CXI. törvény

53. §-ának megfelelõ 18 %-os emelést.

Ez a táblázat a törvény módosításával egyidejûleg átdolgozásra került.

Az új táblázat alapja a korábbi tábla adatainak 5 évvel való

elcsúsztatása. A törvényjavaslat így kívánja megvalósítani az életjáradéki

összegek emelésének szándékát.

A táblázatban lévõ életjáradéki összegek tartalmazzák a kárpótlási

jegyeknek az 1991. évi XXV. tv. 5. §-ának (3) bekezdése szerinti kamatozási

idejének lejártáig járó kamatát, valamint az 1992. évi LXXX. tv. 54. §-a

szerint kiszámított 6 %-os és az 1993. évi CXI. tv. 53. §-a szerint

kiszámított 18 %-os emelést. A táblázat így 1994. december 31. napjának

megfelelõ állapot szerint tartalmazza az életjáradék kiszámított összegét.

Figyelemmel arra, hogy a kárpótlási jegyek csak 1994. december 31.

napjáig kamatoznak, ezt az idõpontot követõen az életjáradék havi összege

csak az éves költségvetési törvények által megszabott nyugdíjemeléseknek

megfelelõen változhat.

(a Tv.5. §-ához)

A törvény rendelkezéseit a folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell.

Ezzel biztosítható, hogy azok, akik életjáradék iránti igényüket a törvény

hatályba lépése elõtt benyújtották, ne essenek kedvezõtlenebb elbírálás alá,

azokkal szemben, akik a törvényjavaslat hatálybalépését követõen nyújtják be

az életjáradék iránti igényüket.

A törvény módosításával idõszerûvé vált az Országos Társadalombiztosítási

Fõigazgatóság megváltozott jogállásának és nevének átvezetése.

A törvényjavaslat azáltal, hogy a jogosultság korhatárát 60. életévre

leszállítja, szélesebb körben nyitja meg az életjáradék igénybevételének

lehetõségét. Ezért a törvényjavaslat 1995. december 31.-ig lehetõvé teszi,

hogy az életjáradék iránti igényét benyújthassa az a jogosult,

- aki a törvényjavaslat alapján válik jogosulttá kárpótlási jegyének

életjáradékra váltására, valamint

- akire nézve a kárpótlási jegy felvételére jogosító jogerõs határozat

kézbesítésétõl számított - a törvény 3. §-ának (1) bekezdésében elõírt - 90

napos határidõ lejárt, továbbá

- akinek az életjáradék folyósítására irányuló igényét a törvényjavaslat

hatályba lépése elõtt a jogosultság hiánya, illetve a határidõ elmulasztása

miatt jogerõsen elutasították.

Így oldható meg az a kérdés, hogy a késedelembe esett, illetve azok a

jogosultak, akiknek kérelmét elutasították - e csoportba fõleg azok az idõsebb

kárpótlásra jogosultak tartoznak, akik kárpótlási jegyeikért földet szerettek

volna vásárolni - olyan kedvezményezett helyzetbe kerüljenek, mint azok,

akik a hatályba lépõ törvény alapján lesznek jogosultak.

A törvényjavaslat lehetõvé teszi azt is, hogy azok a jogosultak, akik

életjáradék iránti igényüket a határidõn belül benyújtották, de az ONYF

határozata szerinti életjáradék összegét olyan alacsonynak tartották, hogy

emiatt kárpótlási jegyeiket mégsem váltották életjáradékra, újra benyújthatják

igényüket, amennyiben a jelenlegi összegek számukra kedvezõbbek.

A kedvezõbb elbírálás érdekében azok a rokkant jogosultak, akik már

életjáradékban részesülnek, és 1991. december 31. napján a 60. életévüket

betöltötték, a törvényjavaslat alapján lehetõséget kapnak arra, hogy az

életkor alapján járó életjáradékot válasszák, ha az számukra kedvezõbb.

A már életjáradékban részesülõk elõnyét szolgálja a törvényjavaslat azon

rendelkezése, hogy a nyugdíjfolyósító szerv hivatalból - tehát külön kérelem

benyújtása nélkül - az életjáradék havi összegét a törvény hatályba lépését

követõen megfelelõen átszámítja.

Eleje Honlap