Magyar Köztársaság Kormánya

H/359.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai kinnlévõségeinek rendezésérõl, a

járulékbeszedés, végrehajtás és ellenõrzés egységes rendszerének

kialakításáról

Elõadó:

dr.Békesi László pénzügyminiszter

Budapest, 1994. november hó

2

Országgyûlési határozati

javaslat

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai kinnlevõségeinek rendezésérõl,

a járulékbeszedés, végrehajtás és ellenõrzés

egységes rendszerének kialakításáról

Az Országgyûlés a társadalombiztosítási szolgáltatások fedezetének

biztosítása, a fizetési morál drasztikus romlása, a járulékbeszedés és

ellenõrzés szervezettségének az elégtelensége miatt a járuléktartozás

behajtásának, illetve a járulékfizetés eredményesebbé tételének érdekében, az

1975. évi II. törvény 5.§-a, az 1991. évi LXXXIV törvény 21.§ (2) bekezdés b/

pontja és a 24. §-a alapján a következõ határozatot hozza:

1./ Az Országgyûlés felkéri az Egészségbiztosítási Önkormányzatot, hogy

következetesebben éljen az 1975. évi II. törvény 105, 113 és 114 §-aiban

kapott felhatalmazással, s úgy szervezze meg a járulékhátralékok behajtását,

hogy az, 1995. június 30-ig legalább 20 milliárd Ft többletbevételt

eredményezzen a várható, illetve a tervezett folyó járulékbevételhez képest.

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat 1995. február 1-jéig hozza nyilvánosságra

azokat az új feltételeket, amelyek alapján az adósok a tartozás rendezésére a

megállapodásokat megköthetik, ideértve a tartozások esetleges átütemezését, a

késedelmi pótlék kezelését, továbbá a tulajdonrészekkel való fizetést is.

Amennyiben mindezek ismeretében az adósokkal megállapodásra nem kerül sor, és

az 1975. évi II. törvényben a társadalombiztosítás számára a végrehajtásra

adott felhatalmazás sem vezetne eredményre, úgy a csõdeljárásról, a

felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvényben

elõírt eljárásokat kivétel nélkül alkalmazni kell.

Ha a munkáltatók és az egyéni vállalkozók továbbra is késlekednek a tartozások

kiegyenlítésével, illetve azok megállapodásos rendezésével, akkor az

Országgyûlés az 1975. évi II. törvényben szabályozott mérséklés és elengedés

felfüggesztését fogja kezdeményezni 1995. II. félévében.

2./ Az Országgyûlés szükségesnek tartja, hogy az Egészségbiztosítási

Önkormányzat és a Nyugdijbiztosítási Önkormányzat 1995. január 15-éig hozza

meg döntését, dolgozza ki és a jogalkotás rendjének megfelelõen terjessze az

Országgyûlés elé - a szükséges jogszabály módosításokkal együtt - a

járulékbeszedés, ellenõrzés olyan átfogó rendszerét, amely alapján a

törvényben elõírt mértékû és bevallott járulék beszedése, ellenõrzése és

behajtása egységes informatikai bázison 1996. január 1-jétõl mûködtethetõ.

Az új informatikai rendszer bevezetéséig valamennyi folyószámla kerüljön

feldolgozásra - a követelések elévülési idõpontjáig visszamenõen - s az új

rendszer már egy korszerû technikai feltétel követelményeinek feleljen meg.

A társadalombiztosítás egységes és közös érdekére, valamint a kötelezõ erejû

költséghatékonyságra tekintettel, az új rendszerben a járulékbeszedés-behajtás

és ellenõrzés feladatait egy szervezetben kell ellátni.

3./ Az Egészségbiztosítási Önkormányzat és a Nyugdijbiztosítási Önkormányzat a

behajtási tevékenység eredményérõl, valamint a 2./ pontban hozott

intézkedéseirõl, az 1994. évi zárszámadásáról szóló törvénnyel egyidõben az

Országgyûlésnek részletesen számoljon be.

4./ Az Országgyûlés felkéri az Egészségbiztosítási Önkormányzatot és a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatot, hogy a jogalkotás rendjének megfelelõen

kezdeményezzék a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény, az

egyesülési jogról szóló 1990. évi II. törvény, az egyéni vállalkozásról szóló

1990. évi V. törvény, a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról, és a

végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény, valamint a cégbejegyzésrõl szóló

13/1989. (XII.16.) IM rendelet, továbbá azoknak az egyéb jogszabályoknak a

módosítását, amelyek a járuléktartozások további növekedését megakadályozzák,

a járulékbeszedési, behajtási és ellenõrzési feladatokat hatékonyabbá teszik.

Indokolás

A társadalombiztosítási önkormányzatok állami felügyeletének ellátása során

tapasztalható volt, hogy a gazdasági életben az elmúlt években bekövetkezett

nagymértékû változások eredményeképpen a munkáltatók száma rendkívüli módon

megnõtt és ezzel együtt megemelkedett a társadalombiztosítási tartozások

nagysága is.

A kinnlévõségek alakulásában nagy szerepet játszik a gazdálkodó szervezetek

ellehetetlenülése és a fizetési fegyelem drasztikus romlása. Ugyanakkor, bár a

társadalombiztosítás területén a behajtási, végrehajtási és az ellenõrzési

szervezet kialakítása is megkezdõdött, a kinnlévõségek növekedési dinamikáját

nem voltak képesek megfékezni a rendelkezésükre álló jogi eszközökkel.

A kinnlévõségek nagymértékû növekedése az eddigieknél szigorúbb és

következetesebb behajtási-végrehajtási tevékenységet igényel. Ezért az

önkormányzatok jövõbeni feladatait úgy kell meghatározni, hogy a

járulékhátrálékok behajtása minél eredményesebb legyen.

A társadalombiztosítási alapok kinnlévõségeinek egyszeri rendezésérõl szóló

törvényjavaslat parlamenti vitája során egyértelmûvé vált, hogy a jelenlegi

folyószámla nyilvántartási rendszer, ami a beszedés, behajtás és ellenõrzés

alapja, nem korszerû. Ezért az e célból 1993-ban felvett világbanki hitel

megfelelõ felhasználásával - figyelemmel a költséghatékonyságra - új rendszert

kell kidolgozni és bevezetni úgy, hogy a járulékbeszedés-behajtás és

ellenõrzés egy szervezetben kerüljön ellátásra.

Az országgyûlési határozati javaslat szerint fel kell kérni az

Egészségbiztosítási Önkormányzatot és a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatot,

hogy tekintse át azokat a törvényeket és jogszabályokat, amelyek módosításával

a járuléktartozások növekedése megakadályozható, a járulékbeszedési, behajtási

és ellenõrzési feladatok hatékonyabbá tehetõk, és kezdeményezze azok

módosítását.

Eleje Honlap