T/367..

Az 1994. évi ........törvény

a pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló

1991. évi LXIX. törvény

módosításáról

A pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló, többször módosított

1991. évi LXIX. törvényt (a továbbiakban: Pit.) az Országgyûlés a következõk

szerint módosítja:

1.§

A Pit. a 26.§ után a következõ alcímmel és a 26/A.§-sal egészül ki:

"Az alaptõke leszállítása

26/A.§ (1) A pénzintézet alaptõkéjének leszállítása esetén, ha a

pénzintézet tõkemegfelelése az alaptõke leszállított értéke tekintetében is

eléri vagy meghaladja az e törvény 23.§ (1) bekezdésében elõírt súlyozott

eszközkockázati arányt, továbbá ha az alaptõke leszállítás folytán a

pénzintézet szavatoló tõkéje nem csökken, a vele szemben fennálló

követeléseket a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény 312.§-a

szempontjából biztosítékkal ellátottnak kell tekinteni.

(2) A pénzintézet alaptõkéjének leszállítását kimondó közgyûlési

határozatot kétszer egymás után legalább tizenöt napos idõközökkel kell az

igazgatóságnak hivatalos lapban közzétenni. Az alaptõke leszállítás

közzétételének igazolását követõen a cégbíróság kérelemre bejegyzi a

cégjegyzékbe az alaptõke leszállítását."

2.§

A Pit. 28.§-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A pénzintézetnél behajthatatlan követelésnek minõsíthetõ a

bankkonszolidáció során megvalósított adóskonszolidáció keretében 1995. június

30-áig elengedett követelés."

3.§

(1) A Pit. 31.§-ának (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(5) Az intézményvédelmi alap a létesítõ okiratában meghatározott

feladatai ellátása érdekében jogosult - a tagintézettel, illetve annak

tulajdonosaival kötött támogatási szerzõdés keretében - a tagintézet részére

a) kezességet vállalni,

b) tõkejuttatást adni, valamint

c) hitelt nyújtani."

(2) A Pit. 31.§-a az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A betétbiztosítási alapot felhasználó pénzintézetek a pénzeszközök

visszafizetéséig kamatként legalább a jegybanki alapkamatot kötelesek

téríteni.

(7) A kilépés az (5)-(6) bekezdés szerinti alappal szembeni

visszafizetési kötelezettséget nem érinti."

4.§

(1) Ez a törvény 1995. január 1-én lép hatályba, rendelkezéseit a

folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az Országos Betétbiztosítási

Alap létrehozásáról és mûködésének részletes szabályairól szóló 1993. évi

XXIV. törvény 48. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A pénzintézetek által a volt Ingatlanbank Rt. lakossági forrásainak

biztosítása érdekében az 1991. évben a Magyar Nemzeti Bankhoz a betétvédelmi

alap megelõlegezési számlára átutalt pénzösszegeket az érintett pénzintézetek

díjfizetési kötelezettségének megállapítása során a 47. § (1) bekezdésében

meghatározott idõpontot követõ egy éven keresztül elõlegként be kell

számítani."

(3)E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Pit.19.§-

ának (3) bekezdése, a 19. §. (5) bekezdésébõl a (3) bekezdésre történõ

utalás,valamint a 97.§-ának (4) bekezdése.

Általános indokolás

A pénzintézeti rendszer konszolidációjának továbbvitele szükségessé teszi,

hogy a pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló többször

módosított 1991. évi LXIX. törvényt (a továbbiakban:Pit.) az Országgyûlés

módosítsa. A Pit. módosításáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban:

Javaslat) a legfontosabb kérdéseket rendezi.

A Javaslat a következõ elemeket tartalmazza: a bankok alaptõkéje

leszállításának szabályozása a társasági törvénytõl eltérõ módon; az

adóskonszolidáció elhúzódására tekintettel a Pit. 28. §-ának (3) bekezdésében

a határidõ meghosszabbítása; az intézményvédelmi alapok számára a lehetõség

megteremtése, hogy tagjaiknak különféle -az eddiginél kedvezõbb- módokon

támogatást nyújtsanak; egy pénzintézeti vezetõkre vonatkozó szabály, valamint

az állam szavazati jogát a pénzintézetek közgyûlésén korlátozó rendelkezés

hatályon kívül helyezése; továbbá az Országos Betétbiztosítási Alap

létrehozásáról és mûködésének részletes szabályairól szóló törvényben a tagdíj

beszámítás lehetõségét szabályozó bekezdés módosítása.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A Javaslat szerint lehetõség lesz arra, hogy a pénzintézetek alaptõkéjük

leszállítását a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény

elõírásaitól eltérõ módon hajtsák végre. A tõkestruktúra rendezése azért vált

szükségessé, mert az 1993-ban felszínre került veszteségek és az ennek nyomán

megvalósuló bankkonszolidáció eredményeként a konszolidált bankok

tõkeszerkezete torz képet mutat. Nagy összegû jegyzett tõkékhez hasonló

nagyságú negatív eredménytartalékok kapcsolódnak. Ez a tõkeszerkezet hosszú

távon nem tartható fenn, mert jogbizonytalanságot teremt. A magas jegyzett

tõke nem a valós képet mutatja, ezért a hitelezõkre nézve megtévesztõ lehet,

másrészt ellehetetleníti a tõkeemeléses privatizációt. A befektetõ ugyanis nem

juthatna a bank tényleges tõkéjében való részesedésnek megfelelõ tulajdoni

hányadhoz.

A pénzintézetekre a társasági törvényben leírt fedezetnyújtási eljárás nem

alkalmazható. A társasági törvény szerint tõkeleszállítás esetén a

hitelezõknek biztosítékot kell nyújtani, amit a szállítók védelme indokol. A

pénzintézetek esetében azonban a betéteseket nem lehet normál hitelezõknek

tekinteni, hiszen a pénzintézetek alaptevékenysége a betétgyûjtés vagyis a

hitelfelvétel. Pénzintézetek esetében arról van szó, hogy azért vonnak be

idegen forrásokat, hogy azokat továbbkölcsönözzék. Igy a pénzintézet

követelései jelentik a fedezetet a betétekre. Mindezek alapján nem szükséges,

de lehetetlen is, hogy a pénzintézet a betétesek számára a saját követelésein

kívül teljes fedezetet ajánljon fel. A megoldás annak törvényben történõ

rögzítése, hogy az olyan pénzintézetek esetében, ahol a súlyozott

eszközkockázati arány eléri a Pit.-ben elõírt mértéket, a pénzintézet

követeléseit kell fedezetnek tekinteni és nem kell alkalmazni a társasági

törvénynek a tõkeleszállítással kapcsolatos rendelkezéseit. A pénzintézetek

esetében az általános részvénytársaságoktól eltérõen ugyanis van egy olyan

nemzetközi tapasztalatok alapján kialakított arányszám, a súlyozott

eszközkockázati arány, amely azt célozza, hogy a társaság tõkéje a hitelezési

tevékenységgel összhangban legyen, vagyis a megfelelõ kockázati fedezet

biztosítva legyen.

A Javaslatnak további fontos eleme, hogy az alaptõke leszállítás folytán a

pénzintézet szavatoló tõkéje nem csökkenhet, vagyis az alaptõke leszállítása

nem ad lehetõséget tõkekivonásra.

A Javaslat garanciális szempontból elõírja, hogy az alaptõke leszállítását

kimondó közgyûlési határozatot kétszer egymás után legalább tizenöt napos

idõközökkel az igazgatóságnak hivatalos lapban közzé kell tennie, hogy a

nyilvánosság értesülhessen a leszállítás tervérõl.

A 2. §-hoz

Az adóskonszolidáció elhúzódása miatt a Pit.-ben is határidõ módosítást kell

végrehajtani és meg kell engedni, hogy az adóskonszolidáció keretében 1995.

június 30-ig elengedett követelést a pénzintézetek behajthatatlannak

minõsítsék, ezáltal fenntartva érdekeltségüket az adóskonszolidáció

folytatására.

A 3. §-hoz

A pénzintézeti rendszer konszolidációja nem korlátozódik a részvénytársasági

formában mûködõ bankokra, hanem a takarékszövetkezetekre is kiterjed. Az állam

és a takarékszövetkezetek által létrehozott Országos Takarékszövetkezeti

Intézményvédelmi Alap létrejöttével olyan intézményvédelmi alap jött létre,

amelyre nincs értelme kimondani, hogy tagjainak csak jegybanki alapkamaton

nyújthat kölcsönt, mivel így a segítségnyújtás segítség jellege szûnne meg és

lehetetlenné válna a konszolidáció folytatása. Ugyanakkor a Javaslat a kérdés

általános jellegû rendezésére törekszik, ezért intézményvédelmi alapot említ,

nem nevesítve egyetlen szervezetet sem.

A Javaslat szerint az intézményvédelmi alapok a tagjaik részére kezességet

vállalhatnak, tõkét juttathatnak vagy hitelt nyújtsanak. A betétvédelmi alapok

szabályozása változatlan maradt.

A 4. §-hoz

A 4. § tartalmazza a hatályba lépés dátumát, ami 1995. január 1. Ez a dátum

azért fontos, mert a Pit. 28. § (3) bekezdése szerint 1994. december 31-éig

van lehetõség az adóskonszolidáció keretében elengedett követelés

behajthatatlannak minõsítésére, valamint a 97. § (4) bekezdés, amely az állam

szavazati jogát a pénzintézetek közgyûlésén korlátozza 1995. január 1-tõl lép

életbe.

A Javaslat a Pit.-en kívül más, a pénzintézeti rendszert közvetlenül érintõ

törvény módosítását is tartalmazza. Az Országos Betétbiztosítási Alap

létrehozásáról és mûködésének részletes szabályairól szóló 1993. évi XXIV.

törvény átmeneti rendelkezései között található 48. § (2) bekezdése lehetõvé

teszi, hogy azoknak a pénzintézeteknek, amelyek 1991-ben -tehát az Alap

létrejötte elõtt- a volt Ingatlanbank Rt. lakossági forrásainak biztosítása

érdekében befizetést teljesítettek, az átutalt pénzösszeget 1993. évi

tagdíjukba beszámítsák. Ez a rendelkezés eredetileg az 1993-as egész évi

tagdíjra vonatkozott volna, de a törvény elkészülésének és elfogadásának

csúszása miatt a törvény csak 1993. június 30-án lépett hatályba, így a

beszámítást is csak fél évre lehetett megtenni. A helyzet rendezése érdekében

indokoltnak látszik egy olyan módosítás elfogadása, amely a törvény hatályba

lépése utáni egy éven belül teszi lehetõvé a tagdíj beszámítást, helyreállítva

ezáltal az eredeti szándékot.

A Javaslat a Pit. két pontjának hatályon kívül helyezését is tartalmazza.

A Pit. 97. § (4) bekezdése szerint, ha az állam 1995. január 1. után

pénzintézetben 25 százalékot meghaladó tulajdoni részesedéssel bír, a

közgyûlésen akkor is csak a szavazati jogok 25 százalékával rendelkezik,

hacsak nem csõdhelyzetrõl vagy speciális feladatot ellátó pénzintézetrõl van

szó. E pont olyan gazdasági környezetben került megfogalmazásra, amikor a

pénzintézeti rendszer még nem küszködött a mostanihoz méretû válsággal és

feltételezhetõ volt, hogy a bankok átmeneti idõszak után jelentõsebb állami

szerepvállalás nélkül is megoldják problémáikat. Mivel azonban az állam a

bankkonszolidáció során jelentõs tulajdoni részesedést szerzett a magyar

pénzintézeti rendszerben, a szóban forgó elõírás alkalmazása azt

eredményezhetné, hogy az állami tulajdonos képviselõjét a költségvetés

jelentõs anyagi tehervállalása ellenére a közgyûlésen stratégiai, osztalékot

érintõ vagy személyi kérdésekben leszavaznák, esetleg nem tudná végrehajtatni

a bankok konszolidációs programjaiban foglaltakat. A hatályon kívül helyezés

nem a privatizációs szándék feladását jelenti, sõt éppen elõsegítheti azt,

hiszen sikeres privatizációról csak akkor lehet szó, ha a konszolidációs

folyamat eredményeként stabil helyzetû bankokat lehet majd felkínálni. Ennek

egyik feltétele a konszolidációs programok következetes végrehajtatása.

Amennyiben a 97.§ (4) bekezdést az Országgyûlés nem helyezné hatályon kívül,

akkor a nem állami kézben lévõ részvények súlya aránytalanul megnõne.

A Javaslat hatályon kívül helyezi a Pit. 19. §-ának (3) bekezdését, amely

kimondta, hogy pénzintézeti vezetõ és érdemi ügyintézõ csak további egy másik

vállalkozással lehet alkalmazotti vagy vezetõi viszonyban és ez is csak olyan

vállalkozás lehet, amelyben a pénzintézetnek öt százalékot meghaladó tulajdoni

hányada van. Ez az elõírás azt a veszélyt rejti magában, hogy a pénzintézetek

vezetésébe olyan vállalkozások vezetõi vagy alkalmazottai kerülnek, amelyek

abban érdekeltek, hogy a pénzintézet az õket alkalmazó vállalkozásnak nyújtson

hitelt. Ez az elõírás sok problémát okoz a pénzintézetek igazgatóságának

megválasztásánál, mert így sok, a gazdasági élet más területein sikeres

szakemberrõl le kell mondani.

Eleje Honlap