1

Magyar Köztársaság Kormánya

T/368..számú

törvényjavaslat

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl szóló

törvény hatályba lépéséig szükséges egyes rendelkezésekrõl

Elõadó:

dr. Békesi László

Budapest, 1994. december 1.

Törvényjavaslat

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl szóló

törvény hatályba lépéséig szükséges egyes rendelkezésekrõl

Az Országgyûlés - a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak (a továbbiakban:

Alapok) 1995. évi költségvetésérõl szóló törvény hatályba lépéséig - az

Alapokból finanszírozott ellátások átmeneti pénzellátásáról és a

társadalombiztosítási ellátások, szolgáltatások jogszerû feltételeirõl a

következõ törvényt alkotja.

1.§

Az Alapok kezelõi a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi

költségvetésérõl szóló törvény hatályba lépéséig hatályos szabályok szerint

gondoskodnak az Alapokból finanszírozott ellátások, szolgáltatások, valamint a

gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz támogatás folyósításáról.

2.§

(1) A gyógyító-megelõzõ ellátások finanszírozását változatlan rendben a

többször módosított 1992. évi LXXXIV. törvény elõírásainak megfelelõen, az

1995. június 30-ig meghosszabítandó finanszírozási szerzõdések alapján kell

végezni. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban: OEP) a

szolgáltatások finanszírozására havonta az 1994. évi szintrehozott

elõirányzatok 1/12 részét használja fel, ide nem értve a közalkalmazottak

jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény illetmény elõmeneteli táblázata

elsõ fizetési osztály elsõ fizetési fokozata (A1) mértéke 1995. január 1-jei

emelésének hatását.

(2) Az OEP az egészségügyi szolgálatok dolgozói 13. havi illetményének

kifizetéséhez - kérelemre - január hónapban elõleget folyósíthat. Az elõleget

az OEP - külön szabályozás szerint - hat havi egyenlõ részletben vonja le.

(3) Az OEP - a gyógyszerek fogyasztói ára új társadalombiztosítási támogatási

rendszerének bevezetéséig, a várható termelõi-beszerzõi árnövekedések

hatásának ellensúlyozására, az 1995. évi gyógyszertámogatási elõirányzat

terhére - a forgalmazókkal és a gyártókkal kötött szerzõdések alapján -

havonta 1 milliárd Ft-ot használhat fel árbevétel kiegészítésre.

3.§

(1) Az Alapok igazgatási szerveinek mûködési kiadásaival kapcsolatban a

folyamatos mûködéssel összefüggõ célra felmerülõ kiadások havonta nem léphetik

túl az1994. évi azonos célú, szintrehozott kiadások 1/12 részét, ide nem értve

a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényben, vagy egyéb

jogszabályban elõírt kötelezõ juttatásokat.

(2) A folyamatban lévõ világbanki programok és beruházások esedékes költsége

kifizethetõ.

4.§

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.)

44.§-ának (3), (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(3) A (2) bekezdésben foglaltak alapján az 1988-ban elért keresetet 154,7

százalékkal, az 1989-ben elért keresetet 117,9 százalékkal, az 1990-ben elért

keresetet 79,2 százalékkal, az 1991-ben elért keresetet 42,8 százalékkal kell

növelni, ha az ellátást 1994. december 31-ét követõ és 1996. január 1-jét

megelõzõ idõponttól kell megállapítani.

(4) Ha az igénylõnek az (1) bekezdésben meghatározott idõszak alatt legalább

1.260, illetõleg az 1995. december 31-e utáni idõponttól megállapításra

kerülõ nyugellátás esetén naptári évenként további 180-180 nappal növelt

idõszakra van keresete, a havi átlagkeresetet a tényleges keresetek alapján

kell megállapítani."

A T. 44.§ az alábbi (5)-(6) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (5), (6)

bekezdések számozása (7)-(8) bekezdésre változik:

"(5) Ha az igénylõnek a (4) bekezdésben meghatározott napoknál rövidebb idõre

volt keresete, vagy 1987. december 31-ét követõen a nyugdíj megállapításának

idõpontjáig keresete nem volt, az 1988. január 1-je elõtti idõben elért

kereseteket kell visszamenõleg folyamatosan figyelembe venni. Az 1988. január

1-je elõtti idõben elért keresetbõl annyi napra esõ keresetet kell

beszámítani, ahány napi kereset a (4) bekezdésben meghatározott napok számából

hiányzik. Az 1988. január 1-je elõtt elért kereseteket a havi átlagkereset

számításánál kormányrendeletben meghatározott százalékokkal növelt összegben

kell figyelembe venni.

(6) Ha az (1)-(5) bekezdés szerint az öregségi nyugdíj alapját képezõ havi

átlagkereset nem állapítható meg, illetve kereseteit az igénylõ nem tudja

igazolni, azoknak a napoknak a számát, amelyekre az igénylõnek keresete volt -

a külön jogszabályban általánosan meghatározott - annak a minimális bérnek az

alapul vételével kell 1.260 napra kiegészíteni, amely azt a napot megelõzõ

naptári hónapban érvényes, amelytõl a nyugdíjat megállapítják. A kiegészítés

során a minimális bér változtatás nélküli összegét el kell osztani harminccal

és a hányadost annyival kell megszorozni, ahány nap az elõírt napokból

hiányzik. Ha az igénylõnek egy napra sincs keresete, a havi átlagkeresetnek a

nyugdíjazást megelõzõ hónapban érvényes minimális bér összegét kell

tekinteni."

5.§

A T. 51.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés b/ pontjának alkalmazásánál az 1988. január 1-jét

megelõzõ idõszakban elért keresetet a 44.§ (5) bekezdésében meghatározottak

szerint kell növelni."

6.§

A T. 84.§-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) Ha az 1988. január 1-jét megelõzõ idõszakban elért keresetet is

figyelembe kell venni, a növelés mértékére a 44.§ (5) bekezdésében foglaltak

az irányadók."

7.§

A T. 98.§-ának a (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot Társadalombiztosítási

Igazolvánnyal kell igazolni, amely a következõ adatokat tartalmazza:

a) a jogosult nevét és születésének idõpontját,

b) a társadalombiztosítási azonosító jelet,

c) az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság kezdõ idõpontját,

d) a kiállító szerv bélyegzõlenyomatát és a kiállító személy aláírását,

e) az egészségügyi szolgáltatásra jogosultság megszûnésének idõpontját."

A T. 98.§-a a következõ (3)- (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a kiskorú magyar állampolgár,

továbbá az öregségi nyugdíjban, rokkantsági nyugdíjban, baleseti rokkantsági

nyugdíjban vagy az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követõen hozzátartozói

nyugellátásban részesülõk Társadalombiztosítási Igazolványa a következõ

adatokat tartalmazza:

a) a jogosult nevét és születésének idõpontját,

b) a társadalombiztosítási azonosító jelet,

c) a kiállító szerv bélyegzõlenyomatát és a kiállító személy aláírását.

(4) A (2)-(3) bekezdés szerint adatokat tartalmazó Társadalombiztosítási

Igazolvány közokirat."

8.§

(1) E törvény a kihírdetése napján lép hatályba, a 4-8.§-ait pedig 1995.

január 1-tõl kell alkalmazni.

(2) A T. 44. §-ának az e törvénnyel megállapított (5)-(6) bekezdését 1993.

február 28.-át követõ és 1995. január 1-jét megelõzõ idõponttól megállapított

(megállapításra kerülõ) ellátás tekintetében azzal az eltéréssel kell

alkalmazni, hogy az öregségi nyugdíj összegét legalább 900 nap alatt elért

keresetbõl kell megállapítani.

(3) Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot az 1995. január 1-jét

megelõzõen kiadott érvényes igazolvánnyal is igazolni lehet.

Indokolás

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl szóló

törvény hatályba lépéséig szükséges egyes rendelkezésekrõl szóló

törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl szóló

törvényjavaslat elfogadására 1994. december 31-ig nincs már lehetõség.

Elfogadott költségvetés hiányában biztosítani kell a társadalombiztosítási

juttatások zavartalan, jogszerû folyósítását, a gyógyító-megelõzõ ellátáshoz,

a gyógyszerhez és a gyógyászati segédeszközhöz nyújtandó társadalombiztosítási

támogatások finanszírozását. E törvényjavaslat az ehhez szükséges átmeneti

intézkedéseket tartalmazza és rendelkezik a folyamatos nyugdíjmegállapításhoz

szükséges módosításokról, valamint a betegbiztosítási igazolvány jogszerû

használatáról.

Részletes indokolás

1.§-hoz

Az alapokból finanszírozott ellátásokat, szolgáltatásokat, valamint a

gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz támogatást az 1994. december 31-én

hatályos jogszabályok szerint lehet biztosítani e törvény alapján.

2.§-hoz

A gyógyító-megelõzõ ellátások változatlan rendben történõ finanszírozását az

1994. évi szintrehozott elõirányzatok egy havi arányos részével kell

biztosítani. Ezen felül az egészségügyi szolgálatok dolgozói 13. havi

illetményének január havi kifizetését is biztosítják e rendelkezések.

A lakosság év eleji gyógyszer térítési díjai jelentõs növekedésének elkerülése

érdekében e rendelkezés biztosítja - a forgalmazókkal és gyártókkal kötött

szerzõdés alapján - az ehhez szükséges árbevétel kiegészítést, az új

gyógyszertámogatási rendszer bevezetéséig.

3.§-hoz

E rendelkezések biztosítják az igazgatási szervek zavartalan mûködéséhez

szükséges pénzügyi feltételeket.

4.§-hoz

A törvényi elõírások szerint a nyugdíjazást megelõzõ harmadik év elõtt elért

kereseteket a nyugdíjazást megelõzõ második év kereseti szintjére kell emelni.

Ehhez évenként kell a bekövetkezett nettó átlagkereset-növekedésnek megfelelõ

szorzószámokat meghatározni. A javaslat ezt tartalmazza.

Az Alkotmánybíróság 63/1993. (XII.2.) AB határozata szerint alkotmányellenes a

havi átlagkereset kiszámításánál a minimális bér alkalmazása abban az esetben,

ha az igénylõnek az átlagszámítási idõszakot megelõzõ idõben, tehát 1988.

január 1-je elõtt van tényleges keresete. A javaslat ezért a minimális bér

alkalmazását csak akkor teszi lehetõvé, ha az 1988. január 1-je elõtti

idõszakra vonatkozóan sincs tényleges kereset. Ha van tényleges kereset, akkor

azt a kormányrendeletben meghatározott százalékokkal növelten kell figyelembe

venni.

A T. meghatározza, hogy az 1988. január 1-jével kezdõdõ átlagszámítási

idõszakban mennyi napi keresetnek kell lennie ahhoz, hogy a számítások - és

így a nyugdíj alapja az igénylõ tényleges keresete legyen. E napok száma

jelenleg 900. Az átlagszámítási idõszak automatikus növekedése miatt ez a szám

sem maradhat változatlan. Ezért a javaslat kimondja, hogy azoknak a napoknak a

száma, amelyeken elért tényleges keresetbõl a nyugdíj még kiszámítható,

legalább 1.260, és ez az 1995. december 31.-e utáni idõponttól járó nyugdíjak

tekintetében naptári évenként 180 nappal növekszik.

5-6.§-hoz

A javaslat a rokkantsági nyugdíjak és a baleseti rokkantsági nyugdíjak

megállapításánál is az öregségi nyugdíj alapját képezõ keresetre vonatkozó

szorzószámok alkalmazását tartalmazza.

7.§-hoz

A javaslat - az Alkotmánybíróság 29/1994. (V.20.) AB határozata 2. pontjával

összefüggésben - az egészségügyi szolgáltatásokra való jogosultságot

biztosító igazolvány adattartalmának a jogszerûségéhez szükséges

rendelkezéseket tartalmazza.

8.§-hoz

A törvényjavaslat kihírdetése napján lép hatályba, a nyugdíjmegállapításra és

a Társadalombiztosítási Igazolványra vonatkozó szabályokat 1995. január 1-

jétõl kell alkalmazni. Az Alkotmánybíróság határozatának megfelelõen azonban

az 1993. február 28-át követõ és 1995. január 1-jét megelõzõ idõponttól

megállapított azon ellátásokat, amelyeknél a minimális bért alkalmazták, külön

kérelem nélkül, hivatalból az új szabályok szerint át kell számítani. A

javaslat ezt oly módon rendeli el, hogy ezekben az esetekben a nyugdíj

összegét az érintett idõszakban érvényes legalább 900 nap alatt elért

keresetbõl kell kiszámítani.

A javaslat arról is rendelkezik, hogy azok a biztosítottak, akik nem kérik az

1995. január 1-jét megelõzõen kiadott betegbiztosítási igazolványuk

kicserélését, egészségügyi szolgáltatásokra való jogosultságukat ezzel a

közokirattal is igazolhatják.

Eleje Honlap